فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 27 (دی 1388)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 27 (دی 1388)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/10/25
  • تعداد عناوین: 24
|
  • جمشید پایندانی صفحه 2
    اقتصادی
    امروزه توسعه بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی (SMEs) به عنوان راهکاری جهت عبور از دوره گذار برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته توصیه می شود؛ به طوری که در بسیاری از نشست های سازمان های فراملیتی اقتصادی بر واژه
    ( Small and Medium Enterprises ) تاملی جدی صورت می گیرد. هم اکنون افزون بر 350 میلیون واحد صنعتی - تجاری با بیش از دو میلیارد نفر کارمند در جهان فعالیت می کنند که بیش از 90 درصد آنها را مو سسات کوچک و متوسط تشکیل می دهند. برخی کارشناسان با نگاهی تئوریک معتقدند، توجه به صنایع کوچک و متوسط، جامعیت بخشیدن به روند پست مدرن در دایره اقتصاد است. به اعتقاد آنان، بهره گیری از ویژگی های مو ثر این صنایع در رفع بسیاری از معضلات و دشواری های اقتصادی دنیای جدید ،که در پوشش مدرنیزم شکل گرفته است ، بیانگر این واقعیت است که فربه کردن بنگاه های اقتصادی، تنها راه افزایش نرخ رشد نیست. صنایع یا بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، سازمان های محدود اقتصادی هستند که با ایده کارآفرینی و بکارگیری سرمایه های کوچک، در فرآیند تولید شرکت می کنند. این صنایع که مینیاتور صنعتی کشورها محسوب می شوند، در پیوند با محدودیت های ناشی از کمبود سرمایه، بازار فروش و نیروی متخصص، در مقیاسی کوچک شکل گرفته اند تا با رفع انحصار، گسترش اشتغال و رشد تولید، به مولد ساختن نقدینگی، بالا بردن سطح رفاه و میزان محصول ناخالص ملی دست یابند. این واحدهای کوچک با تثبیت بازار اقتصادی، از طریق تنوع و وفور مشاغل و تولید، تصویر مناسبی از ثبات نرخ رشد را به نمایش می گذارند. این واحدها با توجه به ویژگی های خاص خود قادرند، در بخش های مختلف نظام اقتصادی کشور جای گرفته و تعامل مثبتی برای کاهش نارسایی های سیستم بازار فراهم کنند. تقویت جایگاه صنایع کوچک و متوسط در بازارهای جهانی، شکستن حصارهای ناشی از انحصار را بر بدنه اقتصاد ملی و حتی بین المللی، ممکن می سازد.
  • محمدرضا جلالی صفحه 4
    از آنجا که طبق تحقیقات صورت گرفته رفتار کارکنان در سازمان می تواندمتاثر از نگرشهایشان باشد، از این رو، آگاهی از آنها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر می رسد. با وجود این، بایستی اذعان کرد، آگاهی از همه نگرشهای کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته و مدیران نیز علاقه ای به دانستن همه این نگرشها ندارند. درواقع مدیران بیشتر علاقه مند به دانستن آن دسته از نگرشهایی هستند که با کار و سازمان مرتبط است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این مورد سه نگرش عمده بیشترین توجه و تحقیق را از سوی محققان به خود جلب کرده اند. این سه نگرش عبارتند از: 1 - رضایت شغلی(JOB SATISFACTION) ، 2 - وابستگی شغلی (JOB INVOLVEMENT) و 3 - تعهد سازمانی (ORGANIZATIONAL COMMITMENT) . در این مقاله به بررسی یکی از این نگرشها یعنی تعهدسازمانی پرداخته شده است. همچنین سعی شده است جدیدترین دستاوردها در این زمینه نیز ارائه گردد. تعریف تعهد: تعهد الزامی است که آزادی عمل را محدود می کند (فرهنگ لغت آکسفورد 1969).
  • محمد طالقانی، بهروز محبوب صفحه 8
    مقاله حاضر در زمینه رابطه سبک رهبری مدیران مدارس وتاثیر متغییرهایی مانند سطح تحصیلات ،تحصیلات مرتبط با مدیریت ،جنسیت وسن مدیران مدارس در استان استان گیلان در سال تحصیلی 87-1386می باشد برای انجام این تحقیق از میان مناطق شانزده گانه آموزش و پرورش استان گیلان که دارای 2773مدرسه و مدیر در سه مقطع دبستان ،راهنمایی و دبیرستان می باشد تعداد 338 مدیر مدرسه بعنوان حجم نمونه انتخاب گردید و به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج بدست آمده نشانگر آن می باشد که در مدارس استان 60 درصد رهبری رابطه مدار و 40 درصد رهبری وظیفه مدار حاکم می باشد.
    کلیدواژگان: سبک های رهبری، مدیریت، رابطه مداری، وظیفه مداری، مدیریت منابع انسانی
  • حسین پهلوانیان صفحه 14
    آیا می دانید هنگامی که جهت انجام مذاکره در یک جلسه حاضر می شوید چه نکاتی را باید رعایت کنید؟آیا می دانید یکی از مهمترین مشخصه های یک مدیر موفق توانایی مذاکره و هدایت جلسات می باشد؟در این مقاله به طور مجمل تلاش شده است که مختصری راجع به آداب مذاکره صحبت شود.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 16
    معناشناسی وجایگاه اخلاق کاربردی
    معنای لغوی اخلاق: سرشت و سجیه اعم از سجایای نیکو و پسندیده یا سجایای زشت و ناپسند
    خلق زیبا: بهره مندی از سرشت وسجایای نیکو و پسندیده
    خلق زیبا: داشتن آفرینش و ظاهری زیبا و اندامی موزون و هماهنگ اخلاق از نظردانشمندان اسلامی:صفات و ویژگی های پایدار در نفس که موجب می شود کارهایی متناسب با آن صفات به طور خودجوش و بدون نیازبه تفکر و تامل از انسان صادر شود.

    تعرف ابو علی مسکویه ازعلم اخلاق
    اخلاق حالتی نفسانی است که بدون نیاز به تفکر وتامل آدمی را به8 سمت انجام کار حرکت می دهد.
    علم اخلاق را 2دستهتقسیم کرده اند:*عریف علم اخلاق با تکیه بر عمل و رفتار اخلاقی *تعریف علم اخلاق با تکیه بر علم و شناخت

    تعریف خواجه نصیر طوسی ازعلم اخلاق
    نقش شناخت را برجسته کرده و می گوید:علمی است به آنکه نفس انسان چگونه خلقی اکتساب تواند کرد که جملگی احوال وافعال که به اراد او و از اوصادر می شود جملگی جمیل ومحمود باشد. هدف اصلی اخلاق آموزش شیوه رفتار است.
  • حسین گنجی نیا، شهرام گیلانی نیا، حسن افرا صفحه 18
    امروزه مادردنیایی زندگی می کنیم که خواسته های مشتریان از سازمان ها و شرکت ها ی ( تولیدی ، خدماتی و غیره) بیش تر از هر دوره دیگری است. هیچ کسب وکاری اعم از تولیدی، خدماتی و غیره نمی تواند بدون مشتریان راضی وخرسند پایدار وموفق به راه خود ادامه دهد . مهم تر اینکه خواست ها و انتظارات و توقعات مشتریان روزبه روز فزونی یافته و این روند بارشد روز افزون همراه خواهد بود . از این رو سازمانها وشرکتها ازجمله بانکها ملزم هستند به دنبال راهکارهایی باشند که فراتر از خواست ها، توقعات وانتظارات مصرف کنندگان است .دراین مطالعه تاثیر کاربرد اصول مدیریت ارتباط با مشتری (crm)بررضایت مشتریان درمدیریتهای شعب بانک ملت درسی استان کشورمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت است .نتایج حاصل ازتحقیق حاکی ازاین است که ررابطه معنی داری بین ابعاد (crm) ورضایت وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
  • جواد سلیمانپور، نیره دوگوهرانی، دکترمحمد هادی عسکری صفحه 24
    هدف از پژوهش ، بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض مدیران مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان رشت است . جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مدیران راهنمایی شهرستان رشت طی سال تحصیلی 88-1387 است. حجم نمونه ، بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 144 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جمعیت یاد شده انتخاب شده اند. برای بررسی پرشس های پژوهش از دو ابزار زیر استفاده شده است:الف)پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض دارای 30 پرسش (5سبکی توماس) به منظور سنجش سبک مدیریت تعارض ب) پرسشنامه ذهنیت فلسفی شامل 30 پرسش (طیف لیکرت ) به منظور سنجش ذهنیت فلسفی مدیران، برای تحلیل نتایج ،آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون خی دو) به کار بسته شده است ، نتایج پژوهش نشان داده است: 1- با توجه به تحلیل آزمون خی دو، رابطه معنی داری بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض تشریک مساعی مدیران مدارس وجود دارد. 2- بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض همسازی مدیران مدارس رابطه معنی داری وجود دارد. 3- با توجه به تحلیل آزمون خی دو، رابطه معنی داری بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض مصالحه مدیران مدارس وجود دارد.4 - بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض رقابت مدیران مدارس رابطه معنی داری وجود دارد. 5- با توجه به تحلیل آزمون خی دو، رابطه معنی داری بین ذهنیت فلسفی و سبک مدیریت تعارض اجتناب مدیران مدارس وجود دارد.
    کلیدواژگان: ذهنیت فلسفی، سبک مدیریت تعارض (تشریک مساعی، همسازی، مصالحه، رقابت، اجتناب) مدیریت آموزشی
  • جاسم جادری صفحه 36
    شناخت اجتماعی در صدد است مشخص کند چگونه به اطلاعات اجتماعی توجه می کنیم، انسجام می بخشیم و در نهایت به یاد می آوریم. شناخت و ادراک اجتماعی رابطه نزدیکی با هم دارند و زیر بنای فهم ما نسبت به دنیای اجتماعی است. موضوع شناخت از سال 1970 مورد توجه دانشمندان روانشناسی شناختی قرار گرفت و به دستاورد هایی رسید و روانشناسان اجتماعی سعی کردند دستاورد های این دانشمندان را در زمینه خود استفاده کنند.
  • اسدالله اسدی صفحه 40
    در عصری که رویکرد « مشتری مداری » جای « تولید انبوه » را در ایجاد مزیتهای رقابتی گرفته است ، شناخت « نیاز بازار یک مدخل اصولی برای ورود به » استراتژی رقابتی « به شمار می آید .اغلب ما مدیران در مورد آنچه باید برای مشتریان خود تولید کنیم در اشتباه هستیم . در نگرش سنتی ، کسب و کار ، فر آیند خرید و فروش کالا و خدمات ور مقابل پول تلقی می شود ، ولی این تغییر تدریجا کار آیی خود را در پشتیبانی از رویکرد های جدید مدیریتی از دست داده است طی دهه گذشته ، در سایه رویکرد های جدید مدیریتی » که در آن حدی برای مشتری مداری وجود ندارد « ، یک تغییر اساسی در مفهوم کسب و کار پدید آمده است . در بستر این مفهوم ، فر آیند اصلی کسب و کار تولید » ارزش « است که در مقابل » رضایت و وفاداری « به مشتری فروخته می شود و تبادل » کالا « با » پول « تنها محملی نمادین برای این فر آیند به شمار می آید . مشتری امروز » پول « خود را برای فرآورده شما نمی پردازد ، بلکه آنچه او متقاضی » و مستحق « دریافت آن است » ارزشی « است که از دریافت کالا و یا خدمات مورد نظر نصیب وی می گردد.در مقابل ، آنچه تولید کننده » کالا و خدمات « برای فرآورده خود دریافت می کند ، رضایت و وفاداری مشتری است و میزان پول دریافتی » بها « صرفا شاخصی برای نشان دادن میزان اعتماد مشتری به حساب می آید . واحد های کسب و کار در فضای رقابتی شدید ، تنها در پناه این اعتماد و وفاداری است که امکان ادامه بقا و رشد می یابند . سازمانها یی که نسبت به رقبای خود ارزش بیشتری برای مشتری بیافرینند به موفقیت و کامیابی دست یافته و در مقابل سازمان هایی که در این خصوص بد عمل کنند محکوم به شکست خواهند بود ، بنابر این درک و مدیریت ارزشهای مورد نظر مشتری یک مقوله مهم استراتژیک به شمار می آید ، در این نگرش ، هدف استراتژی رقابتی سازمانها ، تولید ارزش بیشتر برای مشتری است و فرصتها و تهدیدات استراتژیک در این راستا ست که معنا می گیرند . شناخت » ارزش « گذرنامه ورود به این دیدگاه است .
  • صفحه 44
    1- اصل امانتداری امام علی (ع):مسئولیت امانت است،طعمه نیست)
    2- اصل خدمت گذاری
    الف- خرد شمردن خدمت
    ب – پوشیدن خدم ج- شتاب کردن در انجام آن
    3.اصل مسئولیت پذیری (کمال آدمی به مسئولیت پذیری اوست)
    4.اصل انظباط اداری(سستی نباشد – کارها به موقع انجام شود)
    5.اصل پیگیری (تلاش اساسی – پاسخ گفتن)
    6.اصل تعلق (دوست داشتن )
  • محمد طالقانی، محمدباقر عسگرپور، محمدهادی عسگری صفحه 46
    هدف از این پژوهش امکان سنجی استقرار نظام مدیریت بر مبنای هدف (MBO) در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان استخدام رسمی و پیمانی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان در سال تحصیلی 88- 1387 به تعداد 335 نفر است. حجم نمونه براساس اصول علمی براساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جمعیت یاد شده انتخاب شدند، برای بررسی سوالات پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد شده استفاده شده است. که شامل 50 سوال بسته پاسخ پنج گزینه ای در پنج بعد (توانایی کارکنان، ساز و کار کنترل واقعی، کارایی منابع انسانی، شاخص های استاندارد، نقش ها و ماموریتهای روشن) به منظور امکان سنجی استقرار نظام مدیریت بر مبنای هدف و شناسایی عوامل موثر در استقرار این نظام است.
    برای تحلیل نتایج آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون Z نسبت) به کار گرفته شده است، نتایج پژوهش نشان داده است:1- توانایی کارکنان در به کارگیری شیوه مدیریت بر مبنای هدف، امکان استقرار این سیستم را در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان فراهم می کند.
    2- وجود یک ساز و کار کنترل واقعی امکان استقرار سیستم مدیریت مبتنی بر هدف را در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان فراهم می کند.
    3- تقویت کارآیی نیروی انسانی موجود امکان استقرار سیستم مدیریت مبتنی بر هدف را در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان فراهم می کند.
    4- وجود شاخصهای استاندارد در سازمان امکان استقرار سیستم مدیریت مبتنی بر هدف را در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان فراهم می کند.
    5- وجود نقشها و ماموریتهای روشن و سنجیده مدیران و کارکنان سازمان امکان استقرار سیستم مدیریت بر مبنای هدف را در سازمان آموزش و پرورش استان گیلان فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: امکان سنجی، مدیریت بر مبنای هدف
  • صفحه 53
    تعریف کلان شهرها
    *کلانشهرها که در قرن بیستم ظهور نموده اند،تنها یک شهر بزرگ نبوده، بلکه از لحاظ کیفی مجتمع زیستی نوین محسوب می شوند.
    * آنها بزرگتر و پیچیده تر از سایر شهرها بوده،نقش کلیدی تری از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نسبت به شهرهای قبل از خود به عهده دارند.
    *یک کلانشهر در واقع مجموعه ای ازشهرهاست.
    *اهمیت کلانشهرها بدان اندازه است که تاریخ اجتماعی قرن بیستم بدون در نظر گرفتن پدیده کلان شهرها، غیر قابل فهم خواهد بود.
    *بقول گاتمن، کلان شهر مدرن، پیچیده ترین و بزرگترین کار هنری است که بشر آن را تولید نموده است.
  • صفحه 56
    ساعت های زیاد کاری ، روسای بد اخلاق ، کمی در آمد ها و سایر موارد ناخوشایند از جمله مواردی هستند که برخی از کارمندان امروزی هر روزه با آن در محیط های کاری مواجه می شوند . این موارد از نظر همه نامطلوب وآزار دهنده می باشد . اما آیا آنها واقعا می توانند اثرات بدی بر روی افراد داشته باشد ؟ پاسخ به این سوال یک بله بزرگ است از آنجایی که همگی این موارد در افزایش استرس ، اشتر اک دارد می تواند سبب بروز نارسا ی ی های روحی و جسمی شده و در نهایت تاثیرات مخربی بر روی افراد شاغل داشته باشند . اما برای مقابله با استرس در محیط های کاری چه کاری می توان انجام داد . قبل از هر اقدامی باید عوامل استرس ز ای محیط های کاری را بشناسیم . طبق بررسی های انجام شده سه عامل بیشترین نقش را در استرس افراد شاغل دارند : ناامنی شغلی ، ارتباط نامناسب و بی خوابی . نا امنی شغلی : در گذشته اوضاع طوری بود که می شد روی خیلی چیزها حساب کرد . اگر به طور منظم کار می کردی ، کارت را خوب انجام می دادی و با کارفرما بحث نمی کردی ، می توانستی روی ترفیع ، افزایش منظم حقوق و یک میهمانی خداحافظی و هدیه بازنش س تگی حساب کنی . اما این روزها دیگر این طور نیست. شما هر چقدر هم که خوب تلاش کنید دیگر نمی توانید مانند گذشته با خیال مطمئنی به کارتان ادامه دهید . این روزها اتفافات ، مشکلات و حوادث پیش بینی نشده زیادی افراد را محاصره کرده اند و ترس از نداشتن آمادگی برای مقابله با آنها سبب شده که استرس های ناشی از دست دادن ناگهانی شغل به شدت افزایش یابداما چه می شود کرد ؟ آبا باید اجازه دهیم که ترس از دست دادن شغل ما را بکشد ؟ آیا اصولا راه حلی با مقابله استرس ناشی از بیکار شدن وجود دارد؟ بله - امروزه با خود « راحت بودن » و از خود « رضایت داشتن » امتیاز و ویژگی روانی مثبت ی محسوب می شود که هرکسی از آنها برخوردار باشد استرس کمتری را احساس می کند . اما چگونه می توان با خود راحت بود و از خود رضایت داشت ؟ هر فرد بعنوان انسان دارای یک سری ارزش های و توانایی های مثبت بی قید و شرط است، اما درگیر و دار مسایل و مشکلات روزمره از وجود این ارزش ها و توانایی ها غافل می شود . به مرور زمان غفلت از توانایی هایمان باعث می شود که دیگر پشتوانه درونی محکمی برای تکیه کردن در هنگام مواجه شدن با مشکلات نداشته باشیم و به همین علت اولین جوانه های استرس در وجود ما ریشه می کنند . برای مقابله با استرس باید مجددا به سراغ توانایی ها و نقاط قوت خود بروید و به خاطر همین ویژگی های مثبت به خود احترام بگذارید و برای خود ارزش قائل شوید . در چنین شرایطی حتی اگر باور شما از ارزش ها و توانایی هایتان چندان قوی نباشد ، باز هم می توانید روی آن حساب کنید و با تقویت آن ، به مقابله با استرس در محیط کار بروید . فراموش نکنید که احترام به خود در واقع بازتاب آگاهی به ویژگی های فردی خود است که مولد اعتماد به نفس در انجام همه کارها خواهد بود . اگر برای خود به اندازه کافی ارزش قائل باشید ، دیگر هیچ نوع استرسی نمی تواند تاثیر نامطلوبی بروی کار شما داشته باشد و هرگز از مبارزه نترسید .
  • اکبر احمدی صفحه 58
    تغییرات بیش ماری در اوضاع تجارت جهانی رقابت جهانی را از طریق فرم های جدید رقابت و افزایش رقابت کنندگان افزایش داد. در نتیجه شرکت های خانگی و بین المللی مجبور به گسترش و تحقق استراتژی های بازاریابی که آنها را با رقابت کنندگان جهانی در یک ردیف قرار داده می شدند. این تحقیق تاثیرات پیشرفت بزرگ یک نقش مسلمی را در تغییر چشم انداز رقابت بین المللی داشت ارایه می دهد:1-رشد سریع فعالیت های تجارتی جهانی توسط شرکت های موجود وارد شوندگان جدید به عنوان مثال از طریق افزایش منابع بین المللی
    2-انتقال به سیستم مدیریت ارایه ی زنجیره ای از طریق ایجاد هماهنگی بیشتر، کانال های توزیع، اتحاد و مبادلات رابطه ای
    3-تولیدو افزایش استراتژی های تجارت الکترونیک به خصوص با توجه به ارزیابی، ذخیره و بازاریابی اطلاعات توسط مدیریت کارآتر عملیات خانگی و بینش بازاریابی.
  • علیرضا مزین صفحه 62
    هدف
    بررسی نقش سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری گروهی در بهبود فرایند تصمیم گیری گروهی و افزایش بهره وری تصمیمات گروهی در چهار بخش سازمان یافته است. در بخش اول تصمیم گیری گروهی و مسائل و مشکلات آن توصیف می شود. در بخش دوم روش های حمایت از تصمیم گیری گروهی از جمله سیستم پشتیبانی تصمیم گیری گروهی تشریح می گردد. در بخش سوم مدل مفهومی بهبود بهره وری تصمیم گیری گروهی از طریق سیستم پشتیبانی تصمیم گیری گروهی تشریح می شود و بخش چهارم به نتیجه گیری اختصاص یافته است.
  • محسن رزازیان صفحه 64
    مشتری: در یک جواب سریع احتمالا« مصرف کننده نهایی محصولات است در مسیر تولید یک محصول از طراحی تا مراحل مختلف تولید (آزمایش، بسته بندی و...) زنجیره طولانی از فعالیتهای مختلف وجود دارد. هر یک از این فعالیتها توسط یک نفر یا گروهی از افراد انجام می شود و بازده این فعالیتها توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. دریافت کننده این بازده مشتری محسوب می شود که به عنوان مصرف کننده نهایی اطلاق می شود.

    مشتری درون سازمانی:به همکارانی که در تماس مستقیم با مشتریان هستند اطلاق می شود که باید مهارتهای حمایت از مشتری را به این همکاران آموز شداد در این صورت کل زنجیره را تحکیم و تقویت کرده، بدین ترتیب قادر خواهیم بود حمایت کاملتری از مصرف کننده نهایی به عمل آوریم.

    رویکردهای شناخت نیازهای مشتری برون سازمانی:1-بحث مستقیم با مشتریان 2- دریافت بازخورد از کارکنان شرکت 3- تجزیه و تحلیل شکایات و اظهار نظرهای مشتری 4- تحقیق درباره شرایط بازار 5- اجرای برنامه های کارشناسی 6- سوال کردن از طریق پرسشنامه، تلفن و مصاحبه) 7- بحث با گروه های حمایت از مصرف کننده 8- بررسی نگرشهای مشتری 9- بازدید مشتری های مهم از شرکت یا سازمان،البته مشتریان فقط زمانی مایل خواهد بود که این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند که بدانند آنها را مورد استفاده قرار میدهیم. تلاش در جهت به روز در آوردن اطلاعات، ثبت نیازها، خواسته ها و رضایت مشتری که پیوسته در حال تغییر است، هرگز پایان نخواهد یافت.
  • حسن لطیفی صفحه 66
    تولید محصول با کیفیت بالا و عاری از عیب از جمله اهداف استراتژیک محسوب می شود که هر سازمانی را در دستیابی به سهم مناسب از بازار رقابت جهانی یاری می نماید. این در حالی است که کاهش و حذف ضایعات نقش مهمی را در رسیدن به هدف مزبور عهده دار است. در این مقاله مدلی تحت عنوان «سیستم چرخه های تحقیق، روش و اجرا (IMI) » ( Investigation cycle، Method cycle، Implementation cycle) معرفی می شود که حاصل تجارب و موفقیتهای صنایع تولیدی ژاپن در زمینه بهبود مستمر مدیریت ضایعات می باشد. این مدل شامل سه چرخه مرتبط بهم است و هرکدام دربرگیرنده اجزای مربوط به خود می باشند. جمع بندی مطالب حاکی از آنست که استفاده موفقیت آمیز الگوی ژاپنی نیازمند ادغام سیستماتیک مجموعه ای از تکنیک های کیفیت می باشد. به بیان بهتر، این امکان وجود دارد که استفاده گزینه ای و منحصر بفرد تکنیکها منجر به برخی نتایج مطلوب گردد، ولی در نهایت موجب جلوگیری از بروز خطا و عدم ایجاد ضایعات نمی گردد. همچنین، از مزیتهای مدل IMI می توان به ویژگی بهبود مستمر اشاره نمود که یکی از چرخه های سه گانه آنرا نیز تشکیل می دهد. چون چرخه های کیفیت (QCs)( ی( Quality Circles یکی از مباحث مهم در مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)( Total Quality Management) بوده و از جمله مدلهای مشارکتی می باشند که بهره گیری از کارکنان را در راستای تسریع تحقق اهداف سازمانی موجب می گردند، چگونگی تلفیق آنها با مدل IMI نیز معرفی شده است. به بیان بهتر، پیشنهاد نهایی این مقاله تلفیق مدیریت ضایعات با مدیریت کیفیت فراگیر را در قالب یک مدل جدید مشخص می نماید.
  • مهندس مهران رضاپور صفحه 71
    امروزه با پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکل های جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی های موبایل، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می شود.
    تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت های هر دوره ویژگی های خاص خود را دارا بوده است. امروزه با پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکل های جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی های موبایل، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می شود.
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 74
    عرصه کنونی کسب و کار ، تصویری جدید از سازمان ارائه می کند که با این نگرش جدید ، سازمان مجموعه ای از فرایندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتریست و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری ، آفرینش ارزش در خود سازمان است. برنامه سازمانی که می خواهد رویکرد فوق را دنبال کند در وهله اول ورود به حوزه سیگماهاست و در مرحله بعد طی مراحل بهبود تا رسیدن به سطح شش سیگما(Six Sigma) یعنی 3/4 خطا در یک میلیون فرصت می باشد . مفهوم بنیادی تفکر ناب، در ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است. تفکر ناب نگرشی است برای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلافات ؛ به این ترتیب می توان دروازه ورود به سرزمین سیگماها را رفع عیوب ، اتلافات و خطاهای مشهود از طریق روش های سریع ، نظیر مفاهیم و تکنیکهای تفکر ناب(Lean Thinking) دانست ؛ چرا که برای افزایش نرخ سیگما نیاز است افزایش نمایی در کاهش عیوب و اتلافات بوجود آید .تفکر ناب را می توان در پنج اصل خلاصه نمود ؛ با درک دقیق این اصول و سپس با تلاش برای گره زدن آنها به یکدیگر ، می توان ضمن بکارگیری کامل شیوه ها و فنون ناب به راهکاری پایدار در ناب سازی سازمان و فرایندهای آن دست یافت . این پنج اصل عبارتند از:1- تعیین دقیق ارزش هر محصول معین (Value) .
    2- شناسایی جریان ارزش محصول (Value Stream)
    3- ایجاد حرکت بدون وقفه در این ارزش (Flow) .
    4- امکان دادن به مشتری تا بتواند این ارزش را از تولید کننده بیرون بکشد (Pull )
    5- تعقیب کمال (Perfection)
  • رسول حسین زاده صفحه 77
    به دلیل ورود تجارت به بازارهای مجتمع و یکپارچه که از کانال های ارتباطی بدون سیم و وسیله های ارتباطی قابل حمل از جمله تلفن های موبایل استفاده می کنند، محیط تجارت الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایده های نو و بدیع تجارت الکترونیک پویای امروز می تواند روش ها و مدلهای کارا و مفیدی در معاملات تجاری، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضه کننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارائه دهد. یکی از راه حلهای تجارت الکترونیک، به کارگیری عاملهای نرم افزاری با قابلیت یادگیری و تصمیم گیری هوشمندانه است، که می توانند در خرید و فروش، ارائه پیشنهاد در مناقصه ها و حراجها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شوند. عاملهای نرم افزاری هوشمند، واسطه هایی هستند که آرزوی بشر را برای انجام خودکار بسیاری از فعالیتها در تجارت محقق نموده اند. عاملها برای انجام خودکار کارهای وقت گیر و تکراری کاربران، جستجوها، توصیه ها و همچنین بازیابی و مدیریت اطلاعات کسب شده برای فرایند خرید و فروش به کار گرفته می شوند و همچنین در توسعه و گذار مراحل گوناگون فرایند رفتار خرید مشتری، از روش سنتی به روش های سازگار با تجارت مدرن الکترونیک بسیار موثر بوده اند. در این مقاله سعی بر تعریف عاملهای هوشمند و کیفیت فعالیت آنها در زمینه تجارت الکترونیک است. همچنین با تمرکز بر تجارت الکترونیک در انواع فروشگاه های اینترنتی، حراج های برخط و تجارت b2b حضور عاملهای نرم افزاری هوشمند در هر کدام از این فرایندها تشریح می شود .
  • صفحه 83
    عملکرد مغز و حافظه با افزایش سن، کندتر می شود به همین دلیل تقویت قسمت هایی از مغز که باعث بهبود سلامت آن می شوند مثل قدرت حافظه، مهم است.یک راه برای تقویت حافظه، انتخاب دقیق مواد غذایی مفید در برنامه غذایی روزانه است.
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 84
    Lego Mindstorms NXT
    با این اسباب بازی خودتان روبات بسازید. آخرین نسخه این اسباب بازی دستورالعمل ساخت 18 نوع روبات مختلف با کارآیی های متنوع دارد. به کمک دستورالعمل آن، هر روبات را در عرض 30 دقیقه بسازید. این مجموعه دارای یک پروسسور 32 بیتی ARM7 و حافظه رم است. می توانید به کمک PC و یا Macintosh آن را برنامه ریزی کنید و اطلاعات را به کمک USB به آن منتقل کنید. قیمت آن 179.99 پوند است.


    lon USB Turntable
    به کمک این اختراع نسبتا گران، صفحات گرامافون قدیمی خود را به فرمت های دیجیتالی (MP3، WMA و...) دلخواه خودتان تبدیل کنید. آن را به پورت USB وصل کرده و روشن اش کنید. بعد نرم افزار همراه آن را اجرا کرده و موسیقیتان را تبدیل کنید. سرعت پخش آن دو برابر دستگاه های قدیمی است و طراحی آن بسیار زیبا و شیک است.

    Oregon Scientific Smart Globe
    حاصل ادغام تکنولوژی جدید با یک وسیله آموزشی قدیمی، این وسیله مدرن و مفید است. یک قلم بی سیم هوشمند دارد که با قرار دادن آن بر هر نقطه یا کشور از کره زمین، همه اطلاعات مربوط به آن کشور را به شما نشان می دهد. تعداد جمعیت هر کشور، شکل پرچم را در صفحه دیجیتالی اش نمایش داده و حتی سرود ملی هر کشور را هم پخش می کند. حتی می توانید آن را به اینترنت و سایت مربوطه اش وصل کنید و آن را با آخرین تغییرات بروز آوری کنید. قیمت آن 89.99 پوند است.


    Harmony Universal Remote
    یک دستگاه کنترل از راه دور با طراحی زیبا که تقریبا همه وسایل دیجیتالی و الکترونیکی شما را می تواند کنترل کند. فقط مدل و مشخصات وسایل تان را در صفحه نمایش آن وارد کنید تا به طور خودکار با وسایلتان هماهنگ شود. نکته جالب در مورد این Remote Control این است که با پورت USB، اشعه مادون قرمز (infra red) و حتی بی سیم (wireless - wifi) به کامپیوتر شما وصل شده و از وب سایت مربوطه اش update می شود.

    ennheiser LX 90 Style
    سری هدفون های محبوب sennheiser این بار با یک مدل بهتر به بازار آمده است. این هدفون بسیار سبک و قابل انعطاف است. بسیار راحت است و زود به آن خو می گیرید. سبکی و انعطاف پذیری فوق العاده آن به دلیل وجود یک سیم فلزی سبک با پوشش پلاستیک بر روی آن است که راحتی گوش شما تضمین می کند. در حال کیفیت صدای آن هم عالی است.


    Verballs
    این عروسک زیبا تلفیقی از میکروفون و بلندگو است که برای تلفن های اینترنتی و امثال آن طراحی شده است. آن را بر روی میز خودتان میگذارید و به وسیله آن مکالمات خود را گوش می دهید و با آن صحبت می کنید. هنگام دریافت یک تماس تلفنی، شاخهای آن روشن و خاموش می شود و دست هایش را تکان می دهد. با برنامه های VoIP مانند Skype، MSN، Google، Yahoo و AOL به خوبی کار می کند .

    Solio
    این اختراع بر خلاف روزهای اولیه ارائه شدنش به بازار، بعدا بسیار معروف شد. Solio سه عدد بال دارد که باز می شوند و در مقابل نور خورشید، انرژی آن را در خود ذخیره می کند. سپس از انرژی ذخیره شده آن می شود برای شارژ کردن موبایل، دوربین دیجیتال،iPod و... استفاده کرد. .


    Nostromo N52 Gamepad
    ظاهر این دسته بازی (Joystick) با شکل عجیب و جدیدش مثل این است که حاصل یک انفجار در یک کارخانه باشد! ولی درواقع این یک نوآوری است که ترکیبی از یک سری کلیدهای قابل برنامه ریزی و یک Joystick میباشد و به شما این امکان را می دهد که در بازی های استراتژیک به راحتی دستورات مختلفی را در یک لحظه و به کمک چند کلید (که قبلا برنامه ریزی کرده اید) اجرا کنید (مثلا فرمان شلیک یا restart کردن). برای انواع بازی ها کارآیی دارد، ولی در بازی های استراتژیک بسیار مفید تر و راحت تر است.
    یک نرم افزار عالی برای ساخت انیمیشن (پویا نمایی یا متحرک سازی). بسیار سرگرم کننده و در عین حال قدرتمند و مفید است. می توانید انیمیشن هایی در رده انیمیشنهای نظیر Southpark را به راحتی و آسانی بسازید. خود برنامه ده ها فایل نمونه (sample) دارد که می توانید با استفاده از آنها و بدون هیچ دردسری انیمیشن بسازید. ضمنا افراد حرفه ای هم می توانند به کمک ابزار حرفه ای این برنامه، انیمیشن های پیچیده بسازند.

    Biuld Your Own Computer
    Haynes یک شرکت سازنده قطعات خودرو است، ولی در عین حال یک وسیله آموزشی بسیار جالب و مفید با نام “کامپیوتر خودتان را بسازید” را در زمینه کامپیوتر به بازار ارئه کرده است! این وسیله مخصوص دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده و سخت افزار و نحوه سرهم کردن آنها را آموزش می دهد. مباحثی مانند مادربورد ها، انواع CPU، اسرار بایوس (Bios)، نحوه تهیه پشتیبان (Backup) از دیسک سخت و... در این مجموعه آموزش داده می شود.

    Flexible Keyboard
    Flexible Keyboard یک صفحه کلید کامل (Full-Sized) با طول 50، عرض 15 و ضخامت 1 سانتی متر است. از یک پوشش سیلیکونی ساخته شده که کاملا انعطاف پذیراست و به راحتی لوله می شود و در کیف یا کوله پشتی شما جا می گیرد. شما میتوانید آن را از پورت USB به لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگری که صفحه کلید کامل ندارد وصل کنید و آن قدر با دوام است که در هر نوع آب وهوا از آن استفاده کنید. ضمنا طراحی زیبا و شیکی دارد .


    Commodore C64 Plug’nPlay
    نمی توان برای خرید آن به کسی اصرار کرد، چون ظاهرش کمی قدیمی به نظر میرسد. این یک کمودور 64 است که باتری داخلی دارد و با دسته بازی اش تلفیق شده است. شامل 30 بازی اوریجینال مانند Speedball، Mission Impossible و Pitstop 2 می شود و زیبایی آن این است که لازم نیست سالها صبر کنید که نوار آن لود بشود! فقط آن را روشن کرده و به پورت صدا و تصویر تلویزیون تان وصل کنید و با آن بازی کنید.
  • مهندس زهرا رمضانپور صفحه 86
    روزنامه اینترنتی روسی اوترا اعلام کرد به تازگی در انگلیس نمایشگاهی شامل این اختراعات برگزار شده که از جمله انها می توان موارد زیر را نام برد:*طپانچه درکیف پول: این طپانچه در لایه داخلی کیف پول زنانه تعبیه می شود اما نقطه ضعف اصلی ان این است که تنها یک گلوله در ان جا می گیرد.
    *عینک چراغ قوه ای: این عینک که به دو لامپ کوچک مجهز است در صورت استفاده در زمان بارندگی نقش صندلی الکتریکی را برای صاحبش ایفا می کند.
    *ماساژور چشم: این دستگاه که روی صورت قرار می گیرد بادی تولید می کند که مستقیما به تخم چشم انسان اصابت می کند و به جای ماساژ به این اسیب می رساند.
    *محافظ سبیل: افراد علاقه مند به سبیل بلند درزمان غذا خوردن و به ویژه صرف سوپ داغ با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند و به همین دلیل محافظی برای سبیلهای انها ساخته شده است.
    *فنر مخصوص نوازندگان پیانو: که به انگشتی وصل می شود که در زمان نواختن نتهای مخصوصی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما به جای مفید بودن بارها به دست انها اسیب وارد کرده است.
    *کاغذ ورق زن: این وسیله هم برای نوازندگان موسیقی در نظر گرفته شده اما سرعت ورق زدن نتها توسط ان با سرعت نوازنده هماهنگ نیست.
    *ساعت دزدگیر: این اختراع که مانند ساعت کار می کند زیر در قرار می گیرد و در زمان ورود شخص ناشناس صدای فوق العاده گوش خراشی تولید می کند.
  • سارا حقیقی جدید صفحه 87
    بعضی ها صبح ها بهتر کار می کنند و بعضی ها شب ها و غالبا هم به نظرشان می رسد که تغییر این عادت شان خیلی کار سختی است؟ اینطور است که آدمی یک ساعت طبیعی بدن دارد و این ساعت طبیعی بدن باعث تنظیم شدن سوخت و ساز بدن می شود. غالبا وقتی که این ساعت طبیعی مختل می شود، مثلا در اثر مسافرتی که اختلاف ساعت فاحش به همراه دارد و گرفتن کار شیفتی که متغیر است، شخص دچار اختلال در خورد و خوراک و خواب می شود. همه اینها خب واضح است. اما چیزی که جدید است آزمایش اخیری است که روی موش ها انجام شده که به فهمیدن چگونگی کارکرد ساعت طبیعی بدن در سطح مولکولی کمک بزرگی کرده است. دو گروه از موش ها را مورد آزمایش قرار دادند و میزان NAD که یک عامل عمده در سوخت و ساز سلولی است، اندازه گرفتند. مشاهده کردند که در گروه کنترل NAD موش ها در طول روز بسته با ساعت طبیعی بدن موشها به تناوب بالا و پایین رفت ولی میزان NAD در موش هایی که با تزریق در ساعت طبیعی بدنشان دستکاری کرده بودند و بعلاوه 48 ساعت هم در تاریکی مطلق نگاهداشته بودند، کمتر از حد معمول بود و بعلاوه هیچ تناوبی هم نداشت و در یک سطح باقی ماند. محققین یک نکته دیگر را هم مشاهده کردند که کاهش NAD باعث به هم خوردن ساعت طبیعی بدن هم می شود. یعنی این رابطه یک رابطه دو سویه است.فهمیدن مسیرهای مولکولی ارتباط ساعت طبیعی بدن با سوخت و ساز بدن از آن جهت اهمیت دارد که راه را برای کنترل بسیاری از بیماری ها مثل دیابت و چاقی زیاد باز می کند.