فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 24 (مهر 1388)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 24 (مهر 1388)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/07/19
  • تعداد عناوین: 25
|
  • ابراهیم حمیدی صفحه 4
  • محمد طالقانی، محمدهادی عسگری، الهه رحمت نژاد قادی صفحه 9
    هدف از این پژوهش امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران است جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مدیران اجرایی و آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 87- 88 می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 175 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند برای بررسی پرسش های پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده که شامل 32 سوال پنج گزینه ای می باشد. برای تحلیل نتایج، از آمار توصیفی و آمار استنباطی یعنی آزمون T برای گروه های مستقل به کار بسته شده است نتایج پژوهش نشان داده است. 1. از دیدگاه مدیران آموزشی و اجرایی در دانشگاه های آزاد استان مازندران تکنولوژی اطلاعاتی موجود امکان استقرار سیستم مدیریت دانش را فراهم کرده است. 2. فرهنگ سازمانی موجود بر استقرار سیستم مدیریت دانش موثر می باشد. 3. تاثیر یادگیری سازمانی موجود بر استقرار سیستم مدیریت دانش تایید شده است. 4. نقش منابع انسانی موجود در امکان استقرار سیستم مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، منابع انسانی، یادگیری سازمانی، تکنولوژی اطلاعات، فرهنگ سازمانی
  • صفحه 17
    جامعه اطلاعاتی ، جامعه ای بدون مرز است که انسانها می توانند صرف نظر از نژاد ، ملیت، زبان ، مذهب و هر اختلاف دیگری با یکدیگر تعامل کنند. این چنین جامعه ای فرا ملیتی و بین المللی است . از آنجایی که انسان محور اصلی جامعه اطلاعاتی است ، با وارد شدن در آن به تبادلات فرهنگی می پردازد که منجر به تغییرات فرهنگی در یک جامعه می شود ،حاصل تغییرات فکری ، ذهنی و رفتاری همه عناصر انسانی در یک جامعه ، مبادلات فرهنگی ، فکری ، علمی و تکنولوژیکی با سایر جوامع است بنابراین بهر دلیلی که وجود و تداوم باورهایی برای ادامه حیات هدفمند یک جامعه ضرورت داشته باشد ، منطقی است که همه عناصر انسانی یک جامعه در هر موقعیتی در حفظ و تداوم آن باورها حساس شوند .با شناخت چنین مواردی و با درک حساسیت تحولات فرهنگی برای حفظ انسجام درونی جامعه است که می توان اهمیت و ضرورت تحول همه جانبه در شیوه مدیریت فرهنگی جامعه را درک کرد. در این مسیر گام اول این است که به مدد فرهنگ سازی «مهندسی فرهنگی » برای همه مدیران و افراد جامعه در تمامی عرصه ها این باور ایجاد شود که ایجاد تغییرات آگاهانه و مستمر در فرهنگ جامعه ، در گرو اصلاح کارکرد فرهنگی همه بخش ها است تا ضمن پیگیری تحقق اهداف سازمانی خویش ، داده و ستاده خود را با فرهنگ بهبود بخشند. توسعه تکنولوژی های اطلاعاتی ، همچون : اینترنت ، اینترانت ، و اکسترانت ها ، ماهواره ها و رسانه های جمعی ، مطبوعات آزاد و محلی و بطور کلی ایجاد پایگاه های منظم اطلاع رسانی در جامعه ، همراه با فرهنگ سازی و آموزش صحیح می تواند یکی از اقدامات دولتها در جهت رشد نظام ملی اطلاع رسانی در کشور شود.ورود به جامعه اطلاعاتی نیز اگر چه با وجود پتانسیل های زیادی همچون نیروی انسانی متخصص و جمعیت جوان و علاقه مند همراه است اما مواردی چون دسترسی آسان همگان به فن آوری های نوین ارتباطی و همچنین محدودیت هایی که در آزادی رسانه ها و توسعه بسترهای ارتباطی وجود دارد بخشی از مشکلاتی است که برای حرکت به این سمت وجود دارد.از آنجایی که انقلاب صنعتی، فرا صنعتی و خصوصا اطلاعاتی در برخی زمینه ها منجر به انقلاب های اجتماعی می شوند، لذا جامعه اطلاعاتی یا خانواده جهانی عمیقا معتقد است که همپای تحولات علمی و فنی، روابط انسانی نیز باید تغییر کند وگرنه جامعه دچار نوعی بیماری به نام «درنگ فرهنگی» می شود.
  • حسین پهلوانیان صفحه 18
    اهمیت دانش در محیط امروز کسب و کاروگرایش سازمانها به سوی دانش محوری و سازمان های یادگیرنده یک اصل الزامی برای بقاء و رقابت وپویایی است.دانش سرمایه اصلی سازمان های امروز تلقی می شودوحوزه فناوری اطلاعات یکی از بارزترین حوزه های دانش محوراست.
  • محمدرضا جلالی صفحه 22
    سرمایه گذاری بیشتر در دانش یا اطلاعات به بازدهی بالاتری ختم خواهد شد. نگرش سنتی به نوآوری از تاکید بر دارایی های فیزیکی و ملموس به فرایندهای جذب، همانند سازی و تسهیم دانش برای ایجاد نوآوری در دانش مبدل شده است. در چنین شرایطی دانش به عامل کلیدی ارتقای عملکرد سازمانی تبدیل شده است.
    در اقتصاد نوین، دانش منبع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی است و سایر عوامل سنتی تولید مانند زمین، نیروی کار و سرمایه در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند(DRUCKER، 1994). عوامل سنتی تولید از نظر مقیاس و دامنه با محدودیت روبرو بوده و افزایش نهایی آنها به بازده نزولی سرمایه گذاری منجر می شود. در مقابل، قانون اقتصادی دیگری بر بازده دانش حکمفرماست،سرمایه گذاری بیشتر در دانش یا اطلاعات به بازدهی بالاتری ختم خواهد شد. نگرش سنتی به نوآوری از تاکید بر دارایی های فیزیکی و ملموس به فرایندهای جذب، همانند سازی و تسهیم دانش برای ایجاد نوآوری در دانش مبدل شده است. در چنین شرایطی دانش به عامل کلیدی ارتقای عملکرد سازمانی تبدیل شده است. هر چند صاحبنظران رشته نوآوری اهمیت دانش را به رسمیت می شناسند، اما ابهام موجود بین ارزش دانش و اطلاعات سازمانها را ناچار ساخته است که میلیاردها دلار در فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کنند(STRASSMAN،1997). این ناهماهنگی بین مخارج فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را می توان به گذار از عصر اطلاعات و ورود به عصر دانش نسبت داد(MALHOTRA،2000،1997). در حقیقت توجه روزافزون به نوآوری دانش به عنوان اهرم استراتژیک عملکرد سازمانی موضوع تازه ای نیست.
  • جواد سلیمانپور صفحه 26
    در نظام آموزشی کشور ما کتاب های درسی مهمترین منبع یادگیری و انتقال دانش، مهارتها و نگرش ها و ارزش ها است. با توجه به ضرورت بازنگری مواد درسی، در این پژوهش با روش تحقیق کیفی تحلیل محتوا، به مطالعه شیوه های ارایه و سازماندهی محتوای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. جامعه آماری کتابهای پنج پایه ابتدایی و نمونه تحقیق تمامی جمله ها و پاراگراف ها و مضامین و تصاویر و سوالات محتوای درسی می باشد. که در این صورت نمونه با جامعه برابر است. در این تحقیق به روش توصیفی پس از شناسایی هدفهای آموزشی تمامی دروس در همه پایه ها، معیارهای سازماندهی عمودی ( مداومت، فزایندگی، جدید بودن) و سازماندهی افقی (وحدت و وسعت) و سازماندهی تلفیقی محتوای فعال در هفت مولفه (مسئله محوری، مبانی فکری، فعالیت، رویکرد ادراکی، ساده به ذهنی، کیفیت تصاویر و کیفیت سوالات) مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. نتایج کلی حاصل تحقیق حاکی از آنست که هر چند هماهنگی لازم در رعایت تمام معیارهای سازماندهی مولفه های فعال وجود ندارد اما همه دروس به گونه ای تدوین شدند که به شکلی در راستای تناسب محتوا با این گروه سنی معیارهای سازمان دهی عمودی و افقی را رعایت نموده و مولفه های هفت گانه فعال درسی را در علوم تجربی به کار بگیرند.
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 34
    توجه به مسایل زیست محیطی در دو دهه اخیر شتاب بیشتری بخود گرفته است، نحوه اثر آلودگی ها بر طبیعت وگسترده بودن اثرات مکانی وزمانی آلودگی های زیست محیطی، توجه مراجع بین المللی را به خود جلب نموده است. اولین کنفرانس جهانی محیط زیست درسال 1972 در استکهلم تشکیل گردید و دستاورد آن بیانیه محیط زیست انسانی بود. در بیانیه مذکور استفاده منطقی از منابع، کاهش آلودگی ها وآموزش زیست محیطی توصیه گردیده است. درسال 1987 برانت لند گزارش «آینده مشترک ما» را از طرف کمیته محیط زیست انسانی منتشر نمود و درآن مسائل وبرنامه های زیست محیطی جهان را مورد بررسی قرار داد..20سال پس از اولین کنفرانس محیط زیست، کنفرانس سران کشورها درسال 1992 در ریو تشکیل گردید وارزیابی دو دهه فعالیت های بین المللی وملی را در زمینه های زیست محیطی در جهان انجام داد. نتایج کار کنفرانس ریو بدین شرح بود: بیانیه ریو یا منشور زمین، کنوانسیون های تنوع گونه های زیستی وتغییرات آب وهوا، اصول جنگل و دستورکار 21، دراین کنفرانس کلیه ابعاد توسعه ومحیط زیست مورد بررسی قرار گرفت وراه حل های لازم برای کشورها ومجامع بین المللی در قرن 21 ترسیم گردید.دیدگاه ها درمورد توسعه در طی زمان تغییر نموده است و از دیدگاه اولیه توسعه اقتصادی که صرفا در قالب تولید ناخالص داخلی ویا تولید ناخالص ملی مطرح بود، به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارتقاء یافت. شاخص های توسعه نیز روز به روز گسترده تر گردیدند بطوریکه سازمان ملل طی گزارش درسال 1990 شاخص های توسعه انسانی را در ابعاد وسیع به شرح زیر ارائه نمود: حسابهای درآمد ملی، بهداشت ودسترسی شهر و روستاها به آن، رفاه اجتماعی وتفاوت زنان ومردان در برخورداری از آن، امنیت غذایی، آموزش وپرورش، سرمایه های انسانی، اشتغال ومنابع طبیعی. دراین دوران مسائل زیست محیطی عمدتا از طریق منظور نمودن بررسی اثرات زیست محیطی طرحها وقیمت گذاری اقتصادی بربرخی از اثرات منفی زیست محیطی وراه های کاهش لطمات مورد توجه قرار می گرفت. پس از مطرح شدن «توسعه پایدار» نگرش ها وسیع تر گردیده وبرنامه های توسعه در تمام ابعاد مورد توجه قرار گرفته است. توسعه پایدار به مفهوم «اداره وبهره برداری صحیح وکارآ» از منابع پایه، منابع طبیعی، منابع مالی ومنابع انسانی به منظور دستیابی به الگوی مصرف مناسب و مطلوب وبکارگیری امکانات فنی وتشکیلات مناسب که تامین کننده نیاز نسل امروز ونسل های آینده می باشد، بیان گردیده است.یکی از توصیه های مهم کنفرانس ریو یا اجلاس زمین به کشورها تدوین «استراتژی ملی توسعه پایدار» می باشد. استراتژی ملی توسعه پایدار شامل کلیه ابعاد دستورکار 21 از جمله : «فقرزدایی، توسعه کوهستانها، اصلاح الگوی مصرف، کشاورزی پایدار، تنظیم جمعیت، تنوع گونه های زیستی، حفظ سلامت انسانی، بیوتکنولوژی پایدار، مسکن مناسب، حفاظت اقیانوس ها، تلفیق امور توسعه با محیط زیست، حفاظت ومدیریت منابع آب، حفاظت از اتمسفر، مدیریت مواد شیمیایی سمی، بهره برداری مناسب از زمین، مدیریت ضایعات خطرناک، حفاظت از جنگل ها، کویرزدایی، مدیریت زباله های اتمی وتقویت گروه های اجتماعی (زنان، جوانان، مردم بومی، سازمان های غیردولتی . . . ) برای مشارکت در برنامه های توسعه» می شود و دردرجات متفاوت در تمام بخش های طراحی، ساخت، نگهداری وبهره برداری تاثیر گذارده ومیدان جدیدی را برای مهندسین باز می نماید.
  • صفحه 38
    عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی آن جامعه است و هنجارها و ناهنجاری های تعریف شده در یک جامعه در میزان آن از نظر کمی و کیفی موثر است. ناصداقتی ناشی از علل متعدی است که در این ارائه به بعضی از آنها اشاره شده است.
  • اسدالله اسدی صفحه 40
    روش (برنده – برنده) گفت و گوی غالب مدیران امروزی است ، این نوع تفکر که بیانگر تصور درست از تجارت پایدار و توسعه فراگیراست ! رواج تازه ای پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به ایده روز است.ثروت آفرینی یقینا حاصل این گونه تفکر در واحدهای تولیدی و بنگاه های مالی است . بعضی از نام های تجاری پیش رونده و معروف که رضایت طرفین (مصرف کننده – تولیدکننده) در آنها کاملا محسوس و به عنوان یک هدف به طور جدی و دایمی پیگیری می شود ، نتیجه این گونه تفکرات جدید است . با این همه بسیاری از شرکت ها با عملکردهای نادرست ، بی اعتمادی می آفرینند . ذهن آنها طوری شکل گرفته که انگار همیشه باید گروهی برنده و گروهی بازنده باشند . آنها حتی در زمان استخدام نیز علاقه ای به بازنده ها ندارند و به دنبال جذب نیروهای برنده هستند (آنان که از پیش می دانید کارکرد شایسته ای دارند) یا برنده های پنهان (کسانی که کمان می کنید از عهده کار بر آیند) . گرچه تصمیم گیری بر پایه انگاره های همه جا گیر کاردرستی است ، اما هنر مدیریت بیرون کشیدن توانایی و شکوهمندی درونی افرادی است که تا به امروز پنهان مانده اند . اگر اجازه خودنمایی به همکاران بدهید ، آن گاه متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از آنها در این راه موفق خواهند شد . کشف وانمندی ها یکی از رازهای موفقیت است. راه های دیگری نیز وجود دارد که از طریق مدیران برجسته پیموده شده ، آنها با علائم مشخص و آشکار نشان داده اند که برای آفریدن موقعیت برتر برای شرکت خود بایستی دیگر شریکان (کارکنان – مشتریان) نیز برنده شوند. این نکته روشن و شفاف است اما هنوز هم بسیاری از صاحبان کسب و کار بدان توجه نمی کنند ،زیرا موفقیت خود را همراه با شریکان چندان مقبول نمی دانند ، آنها خیلی سریع تر از آن که به تصور آید در حال سست کردن پایه های شرکت خود هستند. اما در رو به رو مدیران دیگری هستند که میان رفتار دیگر شریکان (کارکنان – مشتریان) ارتباط آشکاری را مشاهده می کنند . تحکیم این ارتباط نیل به موفقیت بیشتر و سود پایدار است . اغلب شرکت هایی که در امر وفاداری مشتریان پیروز شده اند از این راه (برنده-برنده) رفته اند. در واقع هیچ شرکت موفقی وجود ندارد که به حد بالایی از وفاداری مشتریان بدون نیل به وفاداری کارکنان خود رسیده باشد .ثروت آفرینی نتیجه وفاداری مشتریان است که آن نیز حاصل وفاداری کارکنان برای ارائه خدمات بهتر و تولیدات بهتر است . کارکنان متعهدی که خوشنودی مشتریان را همواره مقدم بر هر چیزی می دانند، ظرفیت شرکت را در نتیجه بخشی برتر بالا می برند. این وضع تنها در شرکتی رخ می دهد که هر دو گروه (مدیریت و کارکنان) اولویت خود را بر خوشنودی مشتریان گذاشته باشند . برای رسیدن به این وضعیت (برنده-برنده) رعایت این امر بسیار مهم است .آفریدن محیط شراکتی تنها به منظور رسیدن به سود مشترک نیست . شراکت راستین با هدف عرضه بهترین کالا و برترین خدمات برای « رفع نیاز مشتری» شکل می گیرد . در این میان مدیران حق دارند به ارزیابی میان هزینه کردن برای رضایت مندی مشتریان و کارکنان و درآمدهایی که از این رضایت مندی به دست می آید ، بپردازند. در گام های نخست ، معیارهای اندازه گیری برای ارزیابی به روشنی عمل نمی کنند ولی در زمان های طولانی تر شاخص های استوارتری از علاقمندی کارکنان و مشتریان و در نتیجه درآمدهای شرکت نمایان می گردند ، که پاسخ مستقیم به این پرسش بنیادین کارکنان است . (آیا این شرکت شایسته وفاداری من است؟) طرح این پرسش و پاسخ تفاوت میان شرکت های گوناگون را آشکار می سازد. « بررسی ها و دقت ها در همین صنف بیانگر این است که دلیل عمده این گونه تفاوت های آشکار به وجود مدیران بر می گردد ، مدیرانی که خود به اصل وفاداری و علاقمندی به کارکنان ، مشتریان و شریکان پایبند هستند » . بی شک رضایتمند کردن افرادی که از نظر منافع رو در روی هم قرار دارند ، چالش سختی است که نباید آن را به گروه های کاری یا مدیران تازه کار واگذار کرد . این مهم از عهده افراد ماهرو مدیران کمال یافته و متعهد به منافع تمام بهره بران بر می آید . هر چه بیشتر در شرکت های موفق دقت شود ، عامل موفقیت را تنها در فن آوری و تکنولوژی جدید نمی یابیم ، بلکه وجود مدیران ارشد شایسته ویژه آنهاست که این شرکت ها را از دیگران متمایز کرده است . یکی از آنها توصیه ارزشمندی به کارکنان خود نموده است : « اگر با مشکل پیچیده و سختی برخورد کردید ، همان گونه عمل کنید که درباره آن فکر می کنید » .
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 42
    خلاقیت باعث بروز افکار بزرگ در انسان میشود. معمولا سخت ترین مرحله نقطه شروع است. افکار بزرگافراد را به سمت پیشرفت راهنمایی و فردایی روشن را برای آنان به ارمغان می آورند. با به کارگیری اصولی که دراین مقاله ارائه می شود می توان یک تجارت بزرگ و بی نقص را راه اندازی کرد. نظر به این که افراد ذهن خود را به انجام این امور عادت نداده اند. این امر سبب می شود تا توانایی خود را برای گسترش دادن به تصورات و تخیلات از دست داده و در نتیجه قدرت تخیل خود را به کار نگیرند. به همین دلیل فرصت های بی شماری را به آسانی از دست می دهند. ایده های بزرگ از محلی فرای باورهای شخصی نشات می گیرند. باید به دوردست ها بنگرید و افکار متفاوت را آزمایش کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. عده ای با به کار نگرفتن ذهن خود آنرا به طرز وحشتناکی بی حس و کرخت می کنند، چنین رفتاری باعث می شود درخت افکار شما هیچ گاه به بار ننشیند.
  • بوریاسمن مدبرنیا صفحه 45
  • شهرام گیلانی نیا، سهیلا ایمانی صفحه 46
    فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه90 وارد بازار شد و به سرعت توسعه یافت.این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری ها تفاوت اساسی دارد.علاوه بر اثرگذاری در کل فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره وری و کارایی دارد (پزشکی، دباغ رضایی،1384،38).یکی از بزرگ ترین فرصت ها و چالش هایی که سازمان های امروزی با آن مواجه هستند استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر وب است،اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار سازمان ها قرار داده است.میزان مبادلات از طریق اینترنت روز به روز در حال افزایش است و شرکت هایی که از این فناوری استفاده نکنند ظرف مدت کوتاهی از صحنه بازار محو خواهند شد(سید جوادین،یزدانی،1384،2).با توسعه سریع تجارت الکترونیک،اینترنت و بخش های مالی و بانکداری، مشتریان به استفاده از بانکداری آن لاین ترغیب می شوند(Yiu etal،2007،336-351)،گسترش و تسهیل در امر دسترسی به خدمات پولی و بانکی با استفاده و بهره مندی افراد و جوامع،دستاوردهای بزرگ نظام بانکدار ی نوین در جهان محسوب می شود.رفع نیاز فیزیکی برای حضور در شعب بانک ها ،افزایش دقت در دریافت ها و پرداخت ها،تسریع در جریان مبادلات اقتصادی،افزایش ضریب ایمنی و بسیار دیگری از مزایای کوچک و بزرگی که به بانکداری الکترونیک با خود به ارمغان اورده است(بانکداری الکترونیک،1387،22).تحولات چشمگیری در عرصه بانکداری در جهان بواسطه الکترونیک حاصل شده است و این امر را ما ترغیب می نماید که نگاهی دقیق تر به ویژگی های مختلف این صنعت داشته باشیم. زیرا تحولات مزبور میتواند موجب دگرگونی عظیمی در دنیای بانکداری گردد که از ان جمله می توان به کاهش موانع جغرافیایی،عرضه خدمات بانکی به صورت کالایی قابل انتخاب،ظهوررقبای جدید،ایجادپایگاه اطلاعاتی مشتریان و...اشاره نمود.(ایلداری،1384؛3-4)
  • مهندس زهرا رمضانپور صفحه 51
    انواع حافظه
    (S.T.M) حافظه کوتاه مدت
    * مهمترین ویژگی این نوع حافظه گنجایش محدود آن است
    * اطلاعات در آن به صورت صوتی دیداری(عمدتا به صورت صوتی) رمزگردانی می شوند
    * بازیابی در این حافظه کم و بیش عاری از خطاست
    (L.T.M) حافظه دراز مدت
    * مهمترین ویژگی این نوع حافظه گنجایش نامحدود آن است
    * رمزگردانی مطالب در این نوع از حافظه به صورت معنایی صورت می گیرد
    * بازیابی در این نوع حافظه برخلاف حافظه کوتاه مدت با خطا و اشکالاتی همراه است
    حافظه حسی
    * حافظه حسی نخستین مرحله به یاد سپاری و ذخیره کردن اطلاعات است.
    * زمان ذخیره سازی اطلاعات بسیار کوتاه (حدود یک ثانیه) است.
    * گنجایش این حافظه نامحدود است.
    تفاوتهای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
    * تمایز روانشناختی *تمایز زیست شناختی
    بهسازی حافظه
    *روش تقطیع و فراخنای حافظه *روش تصویر سازی ذهنی و رمز گردانی *روش مکانها *روش واژه کلید *روش بسط معنایی در بهسازی حافظه *روش استفاده از بافت در بهسازی حافظه*روش سازمان دهی در بهسازی حافظه *روش تمرین بازیابی در بهسازی حافظه *روش پس ختام
    روش های یادگیری
    *دیداری *شنیداری *جنبشی و پرحرکت *لمسی
    روش های مفید سبک دیداری
    *محیطی دلپذیر (تصاویر و رنگ های لذت بخش)*محیطی آرام *صبح و سحرگاه *قدم زدن در خارج از محیط عادی *ایجاد یک تصویر ذهنی از خودتان که در حالت موثر مطالعه هستید *زیر اطلاعات مفید و اصلی خط بکشید *مفاهیم، کلمات و عبارت مشکل را نشانه گذاری کنید *نمودارها را به مثال های کلمه ای تبدیل کنید *از روش درخت حافظه یادداشت برداری کرده و مطالب را مرور کنید*نکات مهم را با علامت های مانند ستاره یادداشت برداری کنید.*برای خود با توجه به یادداشت های خود سئوال سازی کرده و جواب آن حل کنید . *سعی کنید برای رسیدن به نتیجه بهتر هم از روش یادداشت برداری و بازنویسی استفاده کنید . قبل از امتحان در ذهن خود تصویری از جلسه امتحان را تجسم کنید و خودتان را در جلسه ببینید که با اعتماد به نفس و تسلط کامل تمام سئوالات را جواب می دهید
    روش های تقویت حافظه
    *اکسیژن رسانی به مغز *خوابیدن *ورزش *تغذیه
    عوامل زیر در رکود ذهن تاثیر زیادی دارند
    *داشتن اضطراب و نگرانی *بیخوابی *خستگی *عدم دقت و تمرکز*سوء هاضمه
    عوامل موثر در تمرکز حواس برای مطالعه *سطح انرژی خود را تعیین کنید *نور *میز و صندلی *وضع و حالت بدن *علامت و نشانه *تلفنها را جواب ندهید *کجا بهتر درس را می فهمید *شنیدن موسیقی *زمان کافی برای انجام دادن کارها.
  • محسن رزازیان صفحه 52
    ا مروز مدیران برای اداره سازمان های خود با لشکری از محققان و دانشمندان پشتیبانی می شوند . این محققان اگر چه مستقیما در میدانهای رقابتی حضور ندارند ولی نقش آنها طراحی و در اختیار گذاشتن ابزاری است که مدیران را برای پیروزی در این رقابتها مجهز می کند . در عصری که رویکرد « مشتری مداری » جای « تولید انبوه » را در ایجاد مزیتهای رقابتی گرفته است ، شناخت « نیاز بازار یک مدخل اصولی برای ورود به » استراتژی رقابتی « به شمار می آید .اغلب ما مدیران در مورد آنچه باید برای مشتریان خود تولید کنیم در اشتباه هستیم . در نگرش سنتی ، کسب و کار ، فر آیند خرید و فروش کالا و خدمات ور مقابل پول تلقی می شود، ولی این تغییر تدریجا کار آیی خود را در پشتیبانی از رویکرد های جدید مدیریتی از دست داده است طی دهه گذشته ، در سایه رویکرد های جدید مدیریتی » که در آن حدی برای مشتری مداری وجود ندارد « ، یک تغییر اساسی در مفهوم کسب و کار پدید آمده است . در بستر این مفهوم ، فر آیند اصلی کسب و کار تولید » ارزش « است که در مقابل » رضایت و وفاداری « به مشتری فروخته می شود و تبادل » کالا « با » پول « تنها محملی نمادین برای این فر آیند به شمار می آید . مشتری امروز » پول « خود را برای فرآورده شما نمی پردازد ، بلکه آنچه او متقاضی » و مستحق « دریافت آن است » ارزشی « است که از دریافت کالا و یا خدمات مورد نظر نصیب وی می گردد.در مقابل ، آنچه تولید کننده » کالا و خدمات « برای فرآورده خود دریافت می کند ، رضایت و وفاداری مشتری است و میزان پول دریافتی » بها « صرفا شاخصی برای نشان دادن میزان اعتماد مشتری به حساب می آید . واحد های کسب و کار در فضای رقابتی شدید ، تنها در پناه این اعتماد و وفاداری است که امکان ادامه بقا و رشد می یابند . سازمانها یی که نسبت به رقبای خود ارزش بیشتری برای مشتری بیافرینند به موفقیت و کامیابی دست یافته و در مقابل سازمان هایی که در این خصوص بد عمل کنند محکوم به شکست خواهند بود.
  • حسن لطیفی صفحه 58
    سازمان آرایشی سیستماتیک از نیروی کار است که به منظور دستیابی به اهدافی خاص گرد هم آمده اند. سه ویژگی مشترک همه ی سازمان ها هدفمند بودن، دارای ساختار بودن و دارای پرسنل (افراد) بودن است.افراد سازمانی به چهار سطح تقسیم می شوند. مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و کارکنان عملیاتی.مدیران، افرادی هستند که منابع ورودی (پول، افراد و تجهیزات) را طی فرایندهایی به خروجی تبدیل کرده و در نتیجه به اهداف سازمانی نائل می آیند. بطور کلی مدیران ارشد مسئول روشن کردن و تبیین نمودن اهداف کلی سازمان و همچنین اخذ تصمیمات استراژیک می باشند. مدیران میانی موظف به کوچک سازی تصمیمات استراتژیک به تصمیمات تاکتیکی و انتقال آنها به مدیران عملیاتی هستند. مدیران عملیاتی (مدیران سطح اول) نیز مسئول انتقال جزء به جزء تصمیمات کوچک شده به کارکنان عملیاتی و همچنین هدایت فعالیت روزانه آنها می باشند. مدیران عملیاتی را سرپرست نیز گویند. گاهی هم به آنها coach یا مربی اطلاق می شود.
  • جاسم جادری صفحه 60
    در نگرش سنتی مدیریت، برنامه ریزی نقطه شروع تمامی حرکت ها در یک سازمان می باشد، به طوری که اهمیت آن از گذشته دور برای تمام مدیران و کارشناسان آشکار گردیده و این وظیفه را اساسی ترین وظیفه مدیریت دانسته اند. در همین راستا سیر تحول سازمان ها از صورت ساده به پیچیده و با فرآیندهای بی شمار و تحولات عظیم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی به ویژه در دهه اخیر باعث بروز صحنه های جدید و نگرش های نوین به این مقوله گردیده و بر همین اساس برنامه ریزی در مدیریت همگام با تحولات جوامع بشری در قالب شیوه ها، نگرش ها و رویکردهای مختلفی مطرح گردیده است.مباحث جدید مطرح شده در مدیریت استراتژیک به معنی منسوخ شدن روش های قدیمی نیست، بلکه حاکی از جنبه های تکاملی است که می توان در سازمان از آن بهره برداری کرد. در نگرش نوین، مباحث برنامه ریزی راهبردی یا استراتژیک در سازمان ها مطرح گردید که گام مهمی در جهت تحقق و دستیابی به اهداف سازمان ها می باشد.برنامه استراتژیک سندی است که چشم انداز، ماموریت، اهداف و استراتژی های آینده یک سازمان را به همراه مجموعه منابع مورد نیاز جهت اجرای موفق آنها مشخص می سازد و می تواند آرزو های محال یک سازمان را به حقیقت مبدل سازد. سازمان هایی که برنامه استراتژیک دارند نسبت به سازمان هایی که چنین برنامه ای را تهیه نمی کنند با احتمال بیشتری به آنچه می خواهند می رسند. یک مدیر خوب ابتدا برنامه ریزی کرده و سپس سعی در کنترل افراد خود می نماید، در حالی که یک مدیر نامناسب برنامه ای در ذهن نداشته و تنها تلاش می کند تا افراد را کنترل نماید.بدون وجود برنامه استراتژیک سازمان به یک کشتی بدون سکان شبیه است. برنامه ریزی استراتژیک جهت حرکت و مقصد سازمان را مشخص می کند. زمانی که افراد سازمان احساس کنند که می توانند در تدوین برنامه استراتژیک موثر باشند، با انگیزه تر عمل کرده و تعهد آنها نسبت به سازمان افزایش می یابد. به این ترتیب آنها درمی یابند که سازمان به دنبال چه اهدافی است.
  • ارزیابی تجربی از مدل تعالی EFQM / ارزیابی به عنوان یک چارچوب TQM در ارتباط با مدل MBNQ
    سید یحیی سید دانش صفحه 64
    مدیریت کیفیت (TQM) روشی مدیریتی است که شامل ابعاد اجتماعی وصنعتی بوده و هدف آن دستیابی به نتایج تعالی است ، که بایستی از طریق یک چارچوب خاص آزموده شود. امروزه ، مدل های پاداش کیفیت ، مثل پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج (MBNQA) و مبنای اروپایی برای مدل تعالی مدیریت کیفیت (EFQM) ، توسط تعداد بسیاری از سازمان ها به عنوان راهنمایی برای اجرای TQM استفاده می شوند . با اینحال ، تعداد اندکی تحقیقات تجربی وجود دارد که تائید نمی کنند این مدل ها به طور واضح هدف های عمده TQM را منعکس می سازند یا خیر . هدف این مقاله، تحلیلی است که مدل تعالی EFQM اهداف عمده ی موجود در مفهوم TQM ، تفاوت بین مباحث صنعتی و اجتماعی TQM ، تفسیر کلی نگر TQM در شرکتها ، و ارتباطی بین فرایند های TQM و عملکرد سازمانی ثبت می نماید. براساس ، پاسخ های جمع آوری شده از مدیران 446 یک شرکت بوسیله ی یک پرسش نامه ، ما دریافتیم که :(a)ابعاد اجتماعی و صنعتی در این مدل جا گرفته اند،
    (b)هر دو بعد همبستگی متقابل دارند؛
    (c)و مشترکا نتایج را فراهم می آورند.
    این یافته ها از مدل تعالی به عنوان یک چارچوب عملیاتی برای TQM پشتیبانی می کند ، و هم چنین نتایج بدست آمده از مطالعات قبلی را برای MBNQA استحکام بخشیده و پیشنهاد می کند که مدل پاداش کیفیت واقعا چارچوب TQM هستند.
  • علیرضا مزین صفحه 72
    امروزه با پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکل های جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی های موبایل، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می شود.
    تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت های هر دوره ویژگی های خاص خود را دارا بوده است. امروزه با پیشرفت های شگرف در عرصه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکل های جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از اشکال گوناگون تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تا تبلیغات از طریق گوشی های موبایل، تبلیغات دیجیتالی، تبلیغات اینتراکتیو و تبلیغات در شبکه جهانی اینترنت شامل می شود.
  • فرهاد روشنفکر صفحه 80
    جسم و روان انسان ارتباط و وابستگی شدید به هم دارند لذا بیماری در هر کدام ، دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد عوارض وعلائم بیماری جسمی معمولا با چشم قابل دیدن و یا با حواس پنجگانه قابل درک می باشند اما علائم بیماری روانی معمولا در عواطف ، احساسات و رفتار فرد نفوذ پیدا می کند و در اوایل بیماری یک حس و حالتهای مبهمی است که فرد به راحتی آن را درک نمی کند .
  • تنظیم ساعت دقیق برای کامپیوتر
    سارا حقیقی جدید صفحه 83