فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 137 (خرداد 1395)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 137 (خرداد 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/30
  • تعداد عناوین: 25
|
  • آمنه احراری، صابر خدابنده، هاله اخوان نیاکی، محسن آسوری، علی اصغر احمدی صفحات 1-11
    سابقه و هدف
    رده سلولی 4T1 کارسینومای پستان موش، یک مدل آزمایشگاهی است که به صورت گسترده در مطالعه بیولوژی تومور ها کاربرد دارد. این سلول ها به شدت تومورزا و مهاجم بوده و دارای قابلیت بالای متاستاز در اندام های دیگر هستند. این مطالعه به منظور بررسی ساختار و مکان یابی آنزیمNa+ ، K+ –ATPase ، تومور های ایجاد شده توسط رده سلولی 4T1 در موش Balb/c nu به روش بافت شناسی و ایمونوهیستوشیمی انجام شد.
    مواد و روش ها
    برش های هیستولوژیک (به ضخامت μm4) با هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شد و برای مطالعه ایمونوهیستوشیمی از آنتی بادی اختصاصی IgGα5 استفاده گردید.
    یافته ها
    بررسی ساختار تومور نشان داد که تکثیر غیر عادی در سلول های اپیتلیال و هم چنین پلئومورفیسم بالایی از میتوژنیسیتی سلول ها قابل مشاهده است. در آنالیز تصاویر ایمونوهیستوشیمی، ایمونوفلوئورسانس قابل توجهی که شاخص حضور فراوان آنزیم Na+ ، K+ –ATPaseو به عبارتی پمپ سدیم- پتاسیم می باشد، در سلول های توموری دیده شد.
    استنتاج: نتایج نشان داد که سلول های تومور غنی از پمپ سدیم- پتاسیم در غشا پلاسمایی خود بوده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ویژگی ایمونوفلوئورسانس تومور رده سلولی 4T1 این امکان را می دهد که به عنوان یک شاخص در مطالعات درمانی ضد توموری استفاده گردد.
    کلیدواژگان: تومور پستان، Na+، K+ - ATPase 4T1، ایمونوهیستوشیمی، Balb، c nu
  • ندا جلیلی، نجمه طاهری، رضوان توکلی، فاطمه فتوحی، عطیه اکبری، بهرخ فرهمند صفحات 12-22
    سابقه و هدف
    ویروس آنفلوانزا یکی از مهم ترین عوامل عفونی در سراسر جهان است که تغییرات آنتی ژنیک آن چالش بزرگی در مسیر تولید واکسن می باشد. در حال حاضر اکثر پژوهش ها بر روی توسعه واکسن های زیرواحدی حاصل از پپتیدهای آنتی ژنیک حفاظت شده ویروس متمرکز شده است. زیر واحد کوچک مولکول هماگلوتینین (HA2) و بخش آمینی خارج سلولی پروتئین کانال یونی (M2e) با 23 اسید آمینه، در همه ویروس های آنفلوانزای A انسانی بسیار حفاظت شده هستند و هدف مناسبی برای تولید واکسن آنفلوانزای وسیع الطیف می باشند.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، قطعه ژنی 3M2e سنتتیک، بالا دست ژن HA2 در سازه pET28a-HA2 پس از هضم آنزیمی با آنزیم BamH1، کلون شد. سازه واجد کایمر 3M2e-HA2 به باکتری E.coli سویه BL21 منتقل شد و سلول ها در محیط مایع LB حاوی کانامایسین (50mg/ml) بعد از القا با ایزوپروپیل بتا دی تیو گالاکتوزید (IPTG) به صورت کشت شبانه رشد داده شد. بررسی و تایید بیان سازه 3M2e-HA2 به وسیله الکتروفورز روی ژل پلی آکریل آمید PAGE SDS- و وسترن بلات با استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال اختصاصی انجام شد و سپس پروتئین نوترکیب توسط ستون Ni-TED تخلیص گردید.
    یافته ها
    نتایج کلونی PCR و هضم آنزیمی و تعیین توالی نشان داد که ژن 3M2e در وکتور pET28a-HA2 به طور صحیح و در قاب خواندنی دنبال هیستیدینی کلون شده است.
    استنتاج: شناسایی آنتی بادی علیه اپی توپ های حفاظت شده HA2 و M2e، گامی مهم به سوی ساخت واکسن جهانی ویروس آنفلوانزا است، بنابراین سازه (3M2e-HA2)تهیه شده در این مطالعه می تواند کاندید واکسن زیر واحدی مناسبی برای پیشگیری از این عفونت باشد.
    کلیدواژگان: ویروس آنفلوانزا، کایمر 3M2e، HA2، واکسن زیر واحدی
  • مائده رمضان پور، پونه رحیمی، مهرداد هاشمی، سیدمهدی سادات صفحات 23-31
    سابقه و هدف
    در این پروژه، هدف کلی تحقیق طراحی و ساخت وکتور نوترکیب واجد ژن تمام طول Vpr ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسانی (HIV-1) با استفاده از وکتور pEGFP-N1 بود. کلونینگ ژن Vpr قبلا درون وکتور pEGFP_N1 صورت نگرفته بود.
    مواد و روش ها
    وکتور pUC19 دارای ژن تمام طول Vpr جهت تایید با استفاده از آنزیم های محدود کننده برش داده شد. سپس جهت اضافه کردن سایت های برش آنزیمی (XhoI، KpnI) در ژن مورد نظر مطابق با سایت های موجود در وکتور pEGFP-N1 با طراحی پرایمر واکنش PCR بر روی ژن Vpr با استفاده از پلاسمید نوترکیب pUC19-Vpr به عنوان الگو انجام گرفت. محصول پس از الکتروفورز، مورد استخراج از ژل قرار گرفته و تخلیص گردید. سپس هر دو محصول PCR و وکتور pEGFP-N1 تحت واکنش هضم آنزیمی قرار گرفتند. در مرحله بعد، واکنش الحاق توسط آنزیم T4 انجام گرفت و این ژن به درون وکتور pEGFP-N1 کلون شده و به درون باکتری DH5a ترنسفورم گردید. در نهایت سازه استخراج شده و با هضم آنزیمی و PCR مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پروژه ابتدا ژنVpr درون وکتور pUC19 پس از برش آنزیمی مورد تایید قرار گرفت. سپس این ژن به طور تمام طول و با قرار دادن توالی های برش از 2 آنزیم محدودالاثر در طراحی پرایمرهای اختصاصی در واکنش PCR تکثیر داده شد و اندازه محصول در الکتروفورز مورد تایید قرار گرفت. محصول واکنش الحاق ژن Vpr به طور تمام طول در وکتور pEGFP-N1 نیز هم در هضم آنزیمی و هم در PCR مورد تایید قرار گرفت.
    استنتاج: ساخت وکتور نوترکیب واجد ژن تمام طول Vpr ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسانی با استفاده از وکتور pEGFP-N1 با موفقیت انجام گرفت.
    کلیدواژگان: ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسانی، ژن Vpr، وکتور pEGFP، N1
  • مصطفی روشن روان، لیلا جویباری، حمیدرضا بهرامی، محمد علی وکیلی، اکرم ثناگو، زکیه امینی صفحات 32-41
    سابقه و هدف
    خستگی یکی از نشانه های شایع در بیماران تحت درمان با همودیالیز است. یکی از اقداماتی که می تواند به عنوان مداخله پرستاری جهت کاهش خستگی به کار رود، ماساژ بازتابی است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ماساژ بازتابی کف پا بر خستگی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهی به شکل قبل و بعد در سال 1392 در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان امام علی (ع) و کلینیک تخصصی ایران مهر شهرستان بجنورد انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 78 بیمار به سه گروه آزمون، شم و کنترل تقسیم شدند. ماساژ بازتابی کف پا در گروه آزمون، ماساژ ساده پا بدون فشردن نقاط استاندارد ماساژ بازتابی در گروه شم و مراقبت معمول بخش دیالیز درگروه کنترل صورت گرفت. از پرسشنامه خستگی پایپر (Piper) جهت سنجش خستگی قبل و بعد مداخله استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های ANOVA یک طرفه و Paired-T با سطح معنی داری 05/0>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    آنالیز داده ها نشان داد بین نمره خستگی بیماران در گروه آزمون و کنترل در مرحله قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0>p). در گروه آزمون نمره خستگی بیماران از 35/1± 34/4 در مرحله قبل به 27/1±80/3 در مرحله بعد از مداخله کاهش یافت، در حالی که در گروه کنترل، نمره خستگی مرحله بعد (87/0±19/5) نسبت به مرحله قبل (04/1±91/4) افزایش یافته بود (001/0>p). در گروه شم، نمره خستگی مرحله قبل و بعد تفاوت معنی داری را نشان نداد (9/0= p).
    استنتاج: ماساژ بازتابی پا می تواند به عنوان یک مداخله پرستاری در کاهش خستگی بیماران همودیالیزی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ماساژ بازتابی، خستگی، نارسایی کلیه، ماساژ
  • رویا علوی نایینی، عباسعلی نیازی، ملیحه متنانت، الهام الهام کیخا، علیرضا انصاری مقدم، الهه ناز پارسی مود صفحات 42-49
    سابقه و هدف
    روش تشخیص رایج بیماری سل روش میکروسکوپی اسمیر مستقیم است که حساسیت آن در بهترین شرایط 70 درصد می باشد. بنابراین بالا بردن حساسیت اسمیر خلط با استفاده از روش های مختلف همواره ذهن محققان را به خود معطوف داشته است. هدف ازاین مطالعه مقایسه ارزش تشخیصی دو روش میکروسکوپی (میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ فلورسنت) اسمیر خلط با و بدون استفاده ازهیپوکلریت سدیم دربیماران مشکوک به سل ریوی بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی 195 بیمار مشکوک به سل ریوی مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی زاهدان در طی سال های1390 تا 1391به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و 3 نمونه خلط از آن ها گرفته شد. نمونه ها جهت بررسی میکروسکوپی با روش های ذیل نلسون و اورامین رودامین و کشت در محیط لون اشتاین فرستاده شدند.ابزار جمع آوری داده ها به روش مشاهده ای و بررسی های آزمایشگاهی بود. جهت بررسی میکروسکوپی اسمیر خلط دو نمونه با و بدون اضافه کردن هیپوکلریت سدیم تهیه شد. در نهایت نتایج اسمیر میکروسکوپی با کشت خلط که استاندارد طلایی تشخیص است، مقایسه گردید.
    یافته ها
    در روش اسمیر مستقیم با رنگ آمیزی ذیل نلسون بدون هیپو کلریت سدیم 63 نفر(32 درصد) و با اضافه کردن هیپوکلریت سدیم 69 نفر (35 درصد) ودر روش رنگ آمیزی اورامین رودامین بدون و با اضافه کردن هیپو کلریت سدیم به ترتیب 66 نفر (33 درصد) و 71 نفر (36 درصد) مثبت شدند. استفاده از میکروسکوپ فلورسنت با و بدون استفاده از هیپوکلریت سدیم در مقایسه با میکروسکوپ نوری ارزش تشخیصی اسمیر مستقیم را بیش تر افزایش داد ولی اختلاف آماری معنی داری دیده نشد.
    استنتاج: ارزش تشخیصی اسمیر خلط با استفاده از هیپوکلریت سدیم و میکروسکوپ فلورسنت دربیماران مشکوک به سل ریوی نسبت به سایر روش های تشخیصی بررسی شده بیش تر بود ولی از نظر آماری افزایش غیر معنی داری را نشان داد.
    کلیدواژگان: هیپوکلریت سدیم، سل ریوی، اسمیر خلط
  • فهیمه محمودی صفحات 50-61
    سابقه و هدف
    افزایش سن و کاهش فعالیت فیزیکی موجب اختلال در بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی شده و می تواند کاهش ثبات پاسچر را در پی داشته باشد. زنان دارای هایپرکیفوزیس ثبات پاسچر کافی نداشته و بدنشان دارای نوسان زیادی است که سبب می گردد بیش تر در معرض خطر زمین خوردن باشند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تاثیر تمرینات اصلاحی بر ثبات پاسچر زنان سالمند دارای هایپرکیفوزیس بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده، 30 نفر از زنان سالمند (60 تا 75 سال) به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (13 نفر) و کنترل (13 نفر) تقسیم شدند. این مطالعه در بهار سال 1393 و در مرکز سالمندان جهاندیده اراک اجرا گردید. گروه تجربی به مدت 8 هفته (3 جلسه در هفته) در برنامه تمرینات اصلاحی شرکت کردند. اما گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی شرکت نکردند. در پیش و پس آزمون جهت اندازه گیری درجه کیفوز و ثبات پاسچر به ترتیب از خط کش منعطف و آزمون چرخش 180درجه استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری t وابسته و آنالیز کوواریانس در سطح معنی داری 05/0p< استفاده شد.
    یافته ها
    26 نفر در اندازه گیری های پس آزمون شرکت کردند. در گروه تجربی درجه کیفوز از 58/50 به 84/48 درجه (002/0p=) رسید و در آزمون چرخش 180 درجه (008/0p=) نیز در این گروه بهبود قابل توجهی مشاهده گردید. اما در گروه کنترل هیچ تغییر معنی داری مشاهده نشد.
    استنتاج: یافته های تحقیق نشان دادند که تمرینات اصلاحی می تواند موجب بهبود درجه کیفوز و ثبات پاسچر در زنان سالمند شده و از این طریق خطر زمین خوردن را کاهش دهند.
    کلیدواژگان: تمرینات اصلاحی، هایپرکیفوز، زمین خوردن، ثبات پاسچر، سالمند
  • زهرا احمدی زاده، افشین سمایی، فاطمه احسانی، مونا سیمین قلم صفحات 62-72
    سابقه و هدف
    از آن جا که اعمال حرکتی یکی از اجزاء تکانشگری می باشد و تکانشگری نیز به عنوان عامل خطر برای زمین خوردن افراد سالمند یا به عبارت دیگر از دست دادن تعادل در آنان محسوب می گردد، هدف از این مطالعه تعیین ارتباط تکانشگری و توانایی حفظ تعادل در سالمندان بوده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه مقطعی حاضر که در سال 1392 درسمنان انجام شد،50 فرد سالمند (25 مرد و 25 زن) 60 تا 74 ساله به روش نمونه گیری در دسترس به مطالعه وارد شدند. ابتدا تکانشگری افراد با استفاده از آزمون عملکرد مداوم ارزیابی گردید و سپس ارزیابی کنترل تعادل ایستا و پویا با دستگاه بایودکس انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سن سالمندان4/4± 5/65 سال بود. میانگین نمرات تعادل ایستا 69/2± 64/3، تعادل ایستا با چشم بسته 47/2± 10/4، تعادل پویا 2± 55/4، تعادل پویا با چشم بسته 98/1± 65/6 و تکانشگری11/4± 56/2 بود. ضرایب همبستگی ارتباط معناداری میان تکانشگری و تعادل ایستا با چشم باز (54/0=r ، 001/0 p ) و چشم بسته (44/0=r ، 001/0 ˂p) و تعادل پویا با چشم باز (31/0=r ، 02/0 ˂p) نشان داد.
    استنتاج: وجود ارتباط معنی دار بین نمره کسب شده در تست تکانشگری و توانایی حفظ تعادل در افراد سالمند به شدت سختی آزمون تعادلی بستگی دارد و هر چه تکلیف تعادلی ساده تر باشد و اطلاعات حسی بیش تر در اختیار افراد باشد مقدار همبستگی بین تعادل و تکانشگری بیش تر خواهد بود و هرچه تکلیف تعادلی دارای چالش های بیش تری باشد مقدار این همبستگی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تعادل، تکانشگری، سالمندان
  • طاهره ملانیا، سید جابر موسوی، مجید آهنگری، مائده صالحی صفحات 73-81
    سابقه و هدف
    بسیاری از وضعیت ها و ضایعات دهانی مرتبط با افزایش سن می باشند و می توانند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشند. هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع ضایعات مخاطی دهان در افراد سالمند مقیم خانه های سالمندان بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی روی 90 سالمند بالای 65 سال ساکن آسایشگاه سالمندان شهر ساری و بابل در سال 1394 انجام شد. اطلاعات به دست آمده در چک لیست ثبت شد و با استفاده از نرم افزار آماری 16 SPSS و آزمون T-test و Chi-square و Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 90 سالمند مورد بررسی 26 نفر مرد (9/28 درصد) و 64 نفر زن (1/71 درصد) با میانگین سنی 8/78 سال بودند. تمامی سالمندان حداقل یک ضایعه مخاط دهان را داشتند. شایع ترین ضایعات مشاهده شده زبان شیاردار (6/55 درصد)، واریکوزیتی (7/46 درصد)، پیگمانتاسیون (7/26 درصد)، کاندیدیازیس (6/25 درصد) و واریس زیرزبانی (1/21 درصد) بودند. واریکوزیتی در مردان بیش تر از زنان بود. 1/63 درصد از ضایعات در زبان مشاهده شد.60درصد از افراد دارای پروتز متحرک، ضایعه مخاطی مرتبط با آن داشتند و ارتباط بین دنچر و ضایعات مرتبط با آن از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0 p<) .ارتباط بین سیگار و فراوانی ضایعات دهانی معنی دار نبود.
    استنتاج: ا فراوانی صد درصد حداقل یک ضایعه مخاطی دهان در سالمندان این مطالعه نشان از پی گیری و معاینات دهانی جدی تر این قشر از جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: شیوع، ضایعه دهان، خانه سالمندان
  • زهرا شبه، آوات فیضی، حمید افشار، عمار حسن زاده کشتلی، پیمان ادیبی صفحات 82-94
    سابقه و هدف
    در چند دهه اخیر، بیماری های جدیدی تحت عنوان اختلالات روان تنی (سایکوسوماتیک) ظهور کرده اند که پیچیدگی موجود در تشخیص آن ها منجر به تحمیل بار اقتصادی زیادی به بیماران می شود لذا هدف از این مطالعه شناسایی و دسته بندی نیم رخ های اختلالات روان تنی و هم چنین بررسی ارتباط آن ها با مشکلات روانی (پریشانی روانی، اضطراب، افسردگی) در یک جمعیت بزرگسال ایرانی بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه مقطعی حاضر روی 4763 نفر شرکت کننده در طرحی به نام سپاهان سپاهان در سال 1389 تا 1390 انجام شد. علائم روان تنی و مشکلات روانی (پریشانی روانی، اضطراب، افسردگی) به ترتیب با استفاده از پرسش نامه های سلامت بیمار 15 سوالی (PHQ-15) و 47 سوالی روان تنی Lacourt، پرسش نامه سلامت عمومی 12 سوالی (GHQ-12) و پرسش نامه 14 سوالی اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) ارزیابی شدند.
    یافته ها
    در تمام نمونه ها چهار دسته اختلال روان تنی شامل روانی، گوارشی، عمومی و تنفسی از علائم روان تنی مورد بررسی استخراج شدند که به طورکلی 02/42 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. برای زنان و مردان به طور جداگانه همانند کل جامعه چهار دسته اختلال روان تنی روانی، گوارشی، عمومی و تنفسی استخراج شد که به ترتیب 54/41 و 75/44 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. هم چنین ارتباط معنی داری بین مشکلات روانی با اختلالات روان تنی مشاهده شد به گونه ای که با افزایش نمره اختلالات روان تنی شیوع مشکلات روانی افزایش می یافت (001/0>p).
    استنتاج: مطالعه حاضر به عنوان اولین مطالعه در ایران در زمینه دسته بندی اختلالات روان تنی منجر به شناسایی چهار دسته اختلال روان تنی شامل روانی،گوارشی، عمومی وتنفسی شد ونشان داد شدت بالای این اختلالات با شیوع بالاتر مشکلات روانی همراه است. نتایج این مطالعه می تواند در جهت تسهیل تشخیص ابتلا به انواع این اختلالات کمک کننده باشد و در حوزه درمان و پیشگیری از مشکلات روانی بر اساس ارتباط های مشاهده شده بین این دو دسته از اختلالات نیز مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: نیم رخ های اختلالات روان تنی، اضطراب، افسردگی، پریشانی روانی، تحلیل عاملی
  • ریحانه شیخان، فیروزه غضنفری، فاطمه جدیدی، مصطفی آدینه، رضوان صدرمحمدی صفحات 95-104
    سابقه و هدف
    از آن جا که موارد زیادی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در میان جانبازان ایرانی مشاهده می شود و با افت شدید عملکرد شغلی و اجتماعی همراه بوده، شناسایی متغیرهای دخیل در خطر ابتلا به آسیب روانی حائز اهمیت است. از این رو هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک های دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی روی 56 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مراجعه کننده به مراکز درمانی تحت نظارت بنیاد شهید انجام گردید. ابتدامصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالات محور I (SCID-I) به منظور اطمینان از تشخیص و آگاهی از اختلالات همبود اجرا شد. سپس سه پرسش نامه چک لیست PTSD، دلبستگی و تنظیم شناختی هیجان برای پاسخ دهی در اختیار مبتلایان قرار گرفت.
    یافته ها
    PTSD با سبک دلبستگی ایمن رابطه معنی داری نداشت(182/0= r) ولی با سبک دلبستگی ناایمن (به ویژه دوسوگرا- اضطرابی) رابطه مثبت و معنی داری داشت (01/0< p). هم چنین PTSD با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان رابطه معنی داری داشت به ویژه راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان ونشانه هایPTSD رابطه مثبت ومعنی داری نشان دادند(01/0< p).
    استنتاج: مطابق با یافته ها سبک دلبستگی ناایمن به طور مسقیم با اختلال PTSD در ارتباط است و می تواند عامل زمینه ساز ابتلا به این اختلال باشد. هم چنین شیوه تنظیم شناختی هیجان نیز می تواند پیش بینی کننده مناسبی برای خطر ابتلا به PTSD باشد.
    کلیدواژگان: سبک دلبستگی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، جانبازان، اختلال استرس پس از سانحه
  • طالب فدایی ده چشمه، علی شمسی ماجالان صفحات 105-114
    سابقه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر اثر کینزیوتیپ بر عملکرد و شدت درد در ورزشکاران با و بدون سندرم فشار داخلی تیبیا می باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه آماری این تحقیق را 30 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه گیلان، شامل 15 آزمودنی مبتلا به سندرم فشار داخلی تیبیا و 15 آزمودنی سالم تشکیل می دادند. در ابتدا، مقایسه عملکرد اندام تحتانی در دو گروه با استفاده از 4 آزمون shuttle run، figure of eight hop test، side to side hop test و agility hop test انجام گرفت. جهت ارزیابی شدت درد از مقیاس visual Analog Scale استفاده شد. سپس عمل تیپینگ، به منظور ارزیابی عملکرد و شدت درد ورزشکاران مبتلا به سندرم قبل، بلافاصله و 24 ساعت پس از استفاده مستمر از آن صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج اولیه نشان داد عملکرد گروه مبتلا به سندرم در تست های عملکردی SR و FEH و AH، نسبت به گروه سالم ضعیف تر بود (05/0p≤). هم چنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس نشان داد افراد مبتلا به سندرم در آزمون های SR، FEH و AH پس از استفاده از نوار کینزیوتیپ نمره بهتری کسب کردند و میزان درد آن ها بهبود پیدا کرد (05/0 p≤). در طی 24 ساعت پس از استفاده از کینزیوتیپ، عملکرد و میزان درد آن ها در سطح اولیه باقی ماند (05/0 p≥).
    استنتاج: مربیان می توانند جهت بهبود عملکرد ورزشکاران دارای سندرم فشار داخلی تیبیا تمرینات عملکردی خاص طراحی و از کینزیوتیپ به خاطر نقش درمانی اش به واسطه بهبود حس عمقی و کاهش میزان درد استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: کینزیوتیپ، عملکرد و شدت درد اندام تحتانی، سندرم فشار داخلی تیبیا
  • عصمت بیات، اسحق رحیمیان، سیاوش طالع پسند، پارسا یوسفی چایجان، زهرا حمیدی صفحات 115-127
    سابقه و هدف
    هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر درمان شناختی- رفتاری خانواده مدار بر اصلاح تصویر خود مرتبط باچاقی در کودکان بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی بود. 30 کودک مبتلا به عارضه چاقی در بازه سنی 8 تا 15 سال و با شاخص توده بدنی بیش از صدک 95 به صورت دردسترس از میان کودکان مراجعه کننده به بیمارستان اطفال و درمانگاه مرسلی در شهرستان اراک انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه مداخله (تحت درمان شناختی رفتاری خانواده مدار شامل 6 جلسه گروهی برای کودکان و 5 جلسه برای والدین، 15 کودک) و گروه کنترل (15 کودک) تقسیم شدند. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه رضایت از اعضای بدن و مقیاس محرک های تصویری استاندارد را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (2 ماه پس از اتمام مداخله) تکمیل کردند و شاخص توده بدنی آن ها در هر سه مرحله اندازه گیری شد.
    یافته ها
    درمان شناختی رفتاری خانواده مدار به تغییراتی در رضایت از اعضای بدن ( 023/0p=) و تصویر بدن (0001/0 =p) منجر شد. که این اثربخشی در مرحله پیگیری فقط در مولفه تصویر بدن ماندگار بود (0001/0 =p).
    استنتاج: برنامه درمان شناختی رفتاری خانواده مدار روش موثری برای اصلاح تصویر خود کودکان مبتلا به چاقی است.
    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری خانواده مدار، تصویر خود، کودکان مبتلا به چاقی
  • زهرا اکبری، مسعود میرزایی، ریحانه عزیزی صفحات 128-136
    سابقه و هدف
    خواب برای حفظ سلامت جسمی لازم است. تقریبا هر بیماری جسمی که ناشی از اختلالات متابولیک باشد، به خصوص چاقی می تواند کمیت و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمیت و کیفیت خواب با بیماری چاقی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از داده های یاس، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و تعیین چاقی با اندازه گیری نمایه توده بدنی در شهرستان یزد در سال 1394-1393 انجام شده است. جامعه ی آماری مطالعه، افراد 20 تا 70 سال با حجم نمونه 3559 نفر است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری 18 SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این بررسی، 5/49 درصد افراد، مرد بودند. 3/17 درصد مردان و 9/33 درصد زنان چاقی داشتند که کم ترین میزان چاقی در افراد 20-29 سال، 12 درصد و بیش ترین در افراد 60 تا 69 سال، 4/30 درصد بود. نتایج نشان داد نسبت شانس افراد با خواب کم تر از شش ساعت، حدود 2 برابر و افراد با خواب بیش از ده ساعت حدود 5/2 برابر به چاقی مبتلا شدند و افرادی که سه یا بیش تر از سه بار ناخواسته از خواب بیدار شدند، 47 درصد، سه یا بیش تر از سه کابوس دیدند، 33 درصد، سه یا بیش تر از سه قرص خواب آور مصرف کردند، 51 درصد و نیز افرادی که تاخیر در به خواب رفتن بیش از 60 دقیقه داشتند، 17 درصد بیش تر شانس وقوع ابتلا به چاقی را داشتند.
    استنتاج:.با توجه به اهمیت داشتن خواب کافی، لازم است به ارتقا بهداشت خواب هم در پیشگیری چاقی و هم در افراد مبتلا به چاقی توجه بیش تری شود.
    کلیدواژگان: خواب، کمیت خواب، کیفیت خواب، چاقی
  • مهدی الهی، بیژن هاشمی، سید ربیع مهدوی صفحات 137-149
    سابقه و هدف
    بدن انسان از بافت های متنوع ناهمگنی با خصوصیات فیزیکی و رادیولوژیکی متفاوت تشکیل شده است. توزیع دز به واسطه وجود این ناهمگنی ها تغییر می کند و در میدان های کانفورمال، احتمال خطای هندسی در تابش تومور به دلیل عدم قطعیت ناشی از اثر ناهمگنی در منحنی های هم دز، افزایش می یابد. در این تحقیق، اثر ناهمگنی بر صحت دزیمتریکی سیستم طراحی درمان CorPLAN در پرتودرمانی کانفورمال پروستات با استفاده از روش شبیه سازی مونت کارلو بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، از دو فانتوم انسان گونه همگن و ناهمگن لگن هندسی کاملا شبیه به هم برای اندازه گیری های تجربی و محاسباتی استفاده شد. طراحی درمان کانفورمال سه بعدی (3DCRT) پنج میدانی بر روی تصاویر CT این فانتوم ها در انرژی های 6 و18 مگاولت با استفاده ازسیستم طراحی درمان تجاری (CorPLAN) موجود در دستگاه شتاب دهنده خطی واریان مدل 2100C/D انجام شد. همین نوع طراحی درمان برای همان شرایط به کار رفته در برنامه CorePLAN با استفاده از کد مونت کارلوی EGSnrc نیز شبیه سازی شد. توزیع دز به دست آمده از شبیه سازی مونت کارلو با توزیع دز حاصل از سیستم طراحی درمان برای هر دو فانتوم بر مبنای پارامترهای میانگین «درصد اختلاف دز» و «فاصله تا توافق» مقایسه شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد وجود ناهمگنی، سبب افزایش دز حاصل از الگوریتم به کار رفته در سیستم طراحی درمان (CorPLAN) تا 8/2 درصد و 4/4 درصد به ترتیب برای انرژی 6 و 18 مگاولت نسبت به مونت کارلو شده است. میانگین مقادیر DD و DTA برای فانتوم همگن 7/2-mm 4/3 درصد و 6/1-mm 3/2 درصد به ترتیب برای انرژی های 6 و 18 مگاولت و برای فانتوم همگن 5/5-mm 7/3 درصد و 0/6-mm 5/2 درصد در انرژی های مذکور بود.
    استنتاج: صحت تخمین پارامترهای دزیمتری توسط سیستم طراحی درمان CorPLAN در انرژی های 18 مگاولت بیش تر از مقادیر مربوط در انرژی 6 مگاولتی بود. لیکن، وجود ناهمگنی موجب کاهش بیش تری در مقدار صحت پارامترهای دزیمتری برآورد شده توسط این سیستم طراحی درمان تجاری در انرژی 18 مگاولت می شود.
    کلیدواژگان: سرطان پروستات، پرتودرمانی کانفورمال، روش مونت کارلو، سیستم طراحی درمان
  • برهان منصوری، افشین ملکی، بهروز داوری، جمال کریمی، وحید مومنه صفحات 150-158
    سابقه و هدف
    به موازات افزایش مصرف منابع خوراکی آبزی، اهمیت بهداشتی و سلامت ماهیان نیز بیش تر شده است که در این میان فلزات سنگین به علت تجمع زیستی، سمیت و ماندگاری بالا در آبزیان، اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین، این تحقیق به منظور بررسی غلظت فلزات سنگین (کادمیوم، سرب، کروم، مس و روی) در بافت های آبشش، کبد و ماهیچه ماهیان کپور معمولی، شیرماهی و آمور در رودخانه قره سو در استان کرمانشاه انجام شد.
    مواد و روش ها
    نمونه برداری از ماهیان رودخانه قره سو در سال 1393 صورت گرفت و بافت های آبشش، کبد و ماهیچه ماهیان جهت بررسی جداسازی شد. اندازه گیری غلظت فلزات با کمک دستگاه ICP انجام گردید.
    یافته ها
    میانگین غلظت فلزات کادمیوم، سرب، کروم، مس و روی در بافت ماهیچه ماهی کپور معمولی و شیرماهی به ترتیب 001/0 و 001/0، 016/0 و 008/0، 14/0 و 14/0، 53/0 و 33/0، 51/0 و 51/0 میکروگرم بر گرم وزن تر به دست آمد. فلزات روی و کادمیوم به ترتیب بیش ترین و کم ترین غلظت را در بافت های مختلف سه گونه ماهیان داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان تجمع فلزات سنگین در بافت های آبشش و کبد بالاتر از بافت ماهیچه بوده است. هم چنین شاخص HQ به دست آمده در این مطالعه برای تمامی فلزات سنگین کم تر از 1 بوده است.
    استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که توزیع فلزات سنگین در بافت ماهیچه ماهیان از نظر آماری اختلاف معنی داری ندارد و هم چنین در مقایسه با استاندارد سازمان جهانی بهداشت، از حد مجاز کم تر بوده است و نشان دهنده سالم بودن مصرف این ماهیان می باشد.
    کلیدواژگان: تجمع زیستی، فلزات سنگین، ماهی
  • محمدتقی قانعیان، اصغر ابراهیمی، جواد سلیمی، رسول خسروی، رضاعلی فلاح زاده، محسن امرالهی، محمود تقوی صفحات 159-170
    سابقه و هدف
    در میان مواد شیمیایی متعدد مورد استفاده در بخش کشاورزی، 2، 4- دی کلرو فنوکسی استیک اسید (D-2،4) به طور گسترده ای برای کنترل علف های هرز مورد استفاده قرار می گیرد. این علف کش به عنوان یک آلاینده سرطان زا و با سمیت بالا در نظر گرفته می شود که به دلیل پایداری بیولوژیکی و شیمیایی آن، تجزیه این آلاینده بسیار مشکل است. لذا این مطالعه با هدف تجزیه فتوکاتالیستی علف کش D-2،4 با استفاده از نانوذرات اکسید ایندیوم در حضور نور ماوراء بنفش انجام شد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق در مقیاس آزمایشگاهی و در سیستم ناپیوسته انجام شد. اثر پارامترهای عملیاتی نظیر pH (2-11)، زمان تماس (5-240 دقیقه)، دوز کاتالیست (2-1/0 گرم بر لیتر) و غلظت اولیه علف کش (5-40 میلی گرم بر لیتر) بر راندمان فرآیند مورد بررسی قرار گرفت. داده های فرآیند با مدل سینتیکی شبه درجه یک تطبیق داده شدند.
    یافته ها
    افزایش pH و غلظت اولیه علف کش منجر به کاهش راندمان تجزیه شد و افزایش زمان تماس و دوز فتوکاتالیست سبب افزایش راندمان تجزیه شد. بهترین راندمان معادل 70 درصد، در pH برابر با 3، دوز کاتالیست 1 گرم بر لیتر، زمان تماس 120 دقیقه و غلظت اولیه علف کش 5 میلی گرم بر لیتر حاصل شد. داده های فرآیند به خوبی از سینتیک شبه درجه یک پیروی می کنند (R2=0.915).
    استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که فرآیند فتوکاتالیستی با استفاده از نانوذرات اکسید ایندیوم در حضور نور ماوراء بنفش راندمان نسبتا مناسبی برای تجزیه علف کش D-2،4 دارد.
    کلیدواژگان: تجزیه علف کش، فرآیند فتوکاتالیستی، نانوذرات اکسید ایندیوم، 2، 4، دی کلرو فنوکسی استیک اسید
  • احمد جنیدی جعفری، روشنک رضایی کلانتری، علی اکبر بابایی، محمد حیدری فارسانی، بابک کاکاوندی صفحات 171-187
    سابقه و هدف
    برخی مشکلات نظیر هزینه بالای فیلتراسیون و سانتریفیوژ، ایجاد کدورت در پساب، استفاده از کربن فعال و بسیاری از جاذب های با سایز نانو را با محدودیت مواجه کرده است. مغناطیسی کردن جاذب ها با نانوکریستال های اکسید آهن راهکاری مفید برای رفع این مشکلات است. در مطالعه حاضر کربن فعال مغناطیسی با هدف جداسازی سریع و آسان از محلول سنتز شد و به عنوان جاذب در حذف رنگ های راکتیو (راکتیو بلک 5 (RB5) و راکتیو قرمز 120(RR120)) از محیط های آبی مورد استفاده قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    ویژگی های فیزیکی، سطحی و مغناطیسی جاذب با استفاده از تکنیک های ،EDX، TEM ،SEM ،XRD VSMو BET آنالیز شد. عملکرد جاذب در حذف مواد رنگزا در یک سیستم بسته با بررسی تاثیر پارامترهایی نظیر pH، زمان تماس، مقدار جاذب، غلظت اولیه رنگ و دما مطالعه شد. به منظور مدل سازی فرایند جذب، داده های حاصل از آزمایشات با سه مدل ایزوترم لانگمیر، فروندلیچ و تمکین و دو مدل سینتیکی شبه درجه اول و دوم و همچنین معادلات ترمودینامیک آنالیز شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در pH بهینه برابر 3 و زمان تعادل 20 دقیقه، کارایی جذب با افزایش دما و مقدار جاذب مصرفی و کاهش غلظت اولیه ماده رنگزا، افزایش یافته است. مقدار 1 گرم در لیتر کامپوزیت به عنوان دوز بهینه جاذب انتخاب شد. حداکثر ظرفیت جذب برای RB5 و RR120 بر مبنای مدل ایزوترم لانگمیر به ترتیب معادل 6/192 و mg/g 7/188 حاصل شد. فرایند جذب هر دو رنگ از مدل های لانگمیر و شبه درجه دوم پیروی کرد. نتایج ترمودینامیک نشان داد که فرایند جذب هر دو ماده رنگزا طبیعتی اندوترمیک و خودبه خودی داشته اند.
    استنتاج: مطالعه حاضر نشان داد که کربن فعال مغناطیسی علاوه بر داشتن ویژگی هایی چون، جداسازی سریع و آسان، پتانسیل بالایی را برای جذب مواد رنگزا دارد.
    کلیدواژگان: جذب، رنگ راکتیو، کربن فعال، جداسازی مغناطیسی، نانو کریستال آهن
  • سید حسین منتظر، ابوالقاسم لعلی، نوید خسروی، حامد امینی آهی دشتی، مهسا رحیمی نژاد، عارف محمدزاده صفحات 188-195
    سابقه و هدف
    استفاده ازقرص برنج در ایران به ویژه در نواحی شمالی کشور جهت نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تاثیر مخرب حشرات موذی نسبتا رایج می باشد. گزارش های متعددی از مسمومیت های عمدی یا اتفاقی با قرص برنج وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های دموگرافیک و اپیدمیولوژیک بیماران بستری شده به علت مسمومیت با قرص برنج در دو بیمارستان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر اطلاعات از پرونده های موجود در بایگانی بیماران بستری شده به علت مسمومیت با قرص برنج در دو بیمارستان رازی قائم شهر و امام خمینی (ره) ساری در سال های 92 تا 93 استخراج شد. اطلاعات دموگرافیک، علایم بدو ورود، فاصله زمانی مسمومیت تا مراجعه به بیمارستان، روش استفاده از قرص، علت استفاده از قرص، زمان استفاده از قرص ها در طول روز، فصل مصرف قرص و تغییرات آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 52 بیمار با میانگین سنی 2/9±4/23 سال 38 نفر زن (08/73 درصد) و 14 نفر مرد (92/26 درصد) بودند. بیش ترین فصل استفاده از قرص پائیز (8/28 درصد) و بیش ترین زمان مصرف قرص عصر (9/51 درصد) بود. از 36 بیماری که زنده ماندند، 4 نفرشان دچار عوارض شدند و در نهایت 16 بیمار (5 مرد و 11 زن) فوت شدند.
    استنتاج: این مطالعه نشان داد که در بین افراد مسموم شده با قرص برنج میزان مرگ در زنان به طور قابل ملاحظه ای بیش تر از مردان بوده و اوج زمانی مسمومیت با این قرص فصل پاییز و عصرها بوده است.
    کلیدواژگان: قرص برنج، مسمومیت، اپیدمیولوژی، مورتالیتی، موربیدیتی
  • احمد علیزاده، آمنه ثریامحابد، سپیده سلیمانی، جمشید یزدانی چراتی صفحات 196-205
    سابقه و هدف
    روشنایی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کند. روشنایی از جمله پارامترهایی است که بر روی کیفیت محیط داخلی تاثیر می گذارد. کمبود نور موجب اختلالات کره چشم، بروز سردرد، سوزش چشم و هم چنین ایجاد تغییر در ستون فقرات به دلیل نزدیک شدن دانش آموزان به کاغذ برای جبران کمبود نور و بهتر دیدن کتاب خواهد شد؛ بنابراین برای کارایی بیش تر دانش آموزان، رعایت بیش تر بهداشت فردی و نیز ایجاد رغبت در آن ها، باید نور کلاس کافی باشد. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین میزان روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ساری در سال 93 صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 50 مدرسه به صورت تصادفی از مدارس شهر ساری انتخاب و با استفاده از روش شبکه ای، میزان روشنایی سنجش شد. نورسنجی در مدارس با استفاده از دستگاه لوکس متر مدل 1336A ساخت کشور تایوان، مارک TES در ساعات بین 8 صبح الی 14 بعد از ظهر و در 2 الی 10 نقطه از هر مکان بدون ایجاد تغییر در وضعیت آن صورت گرفت. در این بررسی از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری GEE جهت آنالیز داده ها استفاده شده است.
    یافته ها
    از مجموع 306 محل های مورد سنجش، 194 کلاس درس، 49 اتاق اداری و63 راهرو بوده است. در این بررسی مشخص گردید 8/40 درصد از اتاق اداری، 34 درصد از کلاس ها و 33 درصد از راهروها از روشنایی مطلوب و در حد استاندارد برخوردار بوده اند.
    استنتاج: نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که جانمایی نادرست پنجره ها، جنس و رنگ دیوار، جنس کف و وضعیت پرده تفاوت معنی داری را در میزان متوسط شدت روشنایی ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: مدارس ابتدایی، شهر ساری، شدت روشنایی
  • آذر درویش پور، نازیلا جوادی پاشاکی، ارسلان سالاری، مریم طالشان نژاد، فاطمه براری صفحات 206-210
    سابقه و هدف
    امروزه مداخلات عروقی از طریق پوست در افزایش طول عمر مبتلایان بیماری قلبی عروقی موثر است. اما شواهد نشان می دهد هنوز کیفیت زندگی این بیماران پس از انجام مداخله از حد مطلوب پایین تر است. هدف این مطالعه مقایسه کیفیت زندگی بیماران قلبی- عروقی قبل و بعد از آنژیوپلاستی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی تحلیلی روی 106 نفر از بیماران تحت آنژیوپلاستی عروق کرونر در بیمارستان دکتر حشمت رشت طی سال های 1393تا 1394انجام شد. نمونه های پژوهش به صورت تدریجی و در صورت داشتن معیار ورود و رضایت به شرکت در مطالعه از بین مراجعه کنندگان به بخش آنژیوگرافی انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی MacNew قبل و 3ماه پس از آنژیوپلاستی بکارگرفته شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی زوجی) تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    اکثریت بیماران بالای 60 سال (6/39 درصد)، مرد (9/67 درصد)، متاهل (7/88 درصد)، ساکن شهر (84 درصد) و زیر دیپلم (3/62 درصد) بودند. میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از آنژیوپلاستی و 3 ماه پس از آنژیوپلاستی به ترتیب 74/13± 68/ 106 و 99/15±6/126 بود. آزمون تی زوجی اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمره کیفیت زندگی قبل و سه ماه بعد از آنژیوپلاستی نشان داد (000/0=p).
    استنتاج: آنژیوپلاستی عروق کرونر موجب ارتقای کیفیت زندگی بیماران می شود. بیماران قلبی عروقی می توانند از فواید آنژیوپلاستی عروق کرونر به عنوان یک روش کم تهاجمی و هزینه اثر بخش بهره مند شوند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بیماری های قلبی، عروقی، آنژیوپلاستی
  • سید مصطفی قوامی، رامین عابدین زاده، ناهیده قره آغاجی صفحات 211-216
    تراتوم گردنی از تومورهای خوش خیم و نادر مادرزادی است که با سونوگرافی در سه ماهه دوم و سوم حاملگی تشخیص داده می شود. در این مطالعه خانم حامله 25 ساله با حاملگی اول بدون سابقه ابتلا به بیماری خاص و بدون مصرف داروهای زیان آور برای کنترل های روتین سونوگرافی در هفته 26تا27 حاملگی به مرکز تصویربرداری ارجاع شده بود. در بررسی سونوگرافیک، توده هتروژن حجیم با نواحی کلسیفیه، توپر و کیستیک در ناحیه قدامی گردن جنین رویت شد. وجود تراتوم گردنی در جنین با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی تائید گردید. با تشخیص به موقع تراتوم گردنی به وسیله سونوگرافی در دوران بارداری می توان از مرگ نوزاد در حین تولد به دلیل فشار روی راه های هوایی جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: تراتوم، جنین، سونوگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی
  • سیده مریم فضائلی، رویا مهدیه، یوسف شفقتی صفحات 217-223
    سندرم برانکیو-اکولو- فاسیال اختلال نادر با وراثت اتوزومال غالب است که ناشی از اختلال تکامل قوس های برانکیال می باشد. هدف از این مطالعه گزارشی از وجود این سندرم در پسربچه ای برای نخستین بار در ایران است. بیمار موردی تک گیر بود که در زمان مراجعه به گفتاردرمانی 2 سال و 9 ماهه بود. محصول حاملگی اول مادر (زایمان طبیعی) بود. زوجین سالم و خویشاوند درجه 3 (پسرخاله- دخترخاله) بودند. علائم ظاهری بارز وی عبارت بودند از داشتن حفره هایی در دو طرف گردن که در 6 ماهگی جراحی شد، پل بینی پهن، انسداد مجرای اشکی، بیضی شکل بودن چشم ها، شکاف کاذب در لب بالا، شکاف کام زیرمخاطی، میکروفتالمی، انحراف چشم ها به سمت بینی دارای هوشبهر طبیعی بود. در گفتار وی بیش خیشومی شدگی فراوان مشاهده شد. به دلیل آنومالی های متعدد و مشکلات جسمی، زبانی، گفتاری و روانی که این سندرم برجای می گذارد، برای ارزیابی و درمان افراد مبتلا تیمی متخصص لازم است.
    کلیدواژگان: برانکیو، اکولو، فاسیال، ژن TFAP2A، قوس های برانکیال، شکاف کاذب، آنومالی های چشمی
  • آویده معبودی، شبنم میلانی صفحات 224-234
    بیماری های پریودنتال یکی از شایع ترین بیماری های مزمن عفونی در انسان هستند. در سال های گذشته رابطه بین پریودنتیت و بیماری های سیستمیک هم چون بیماری های قلبی- عروقی، مشکلات دوره بارداری، دیابت، سکته مغزی و بیماری های تنفسی شناخته شده است. از مشکلات دوره بارداری می توان زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد و پره اکلامپسی را نام برد. مطالعات متعددی به بررسی رابطه پره اکلامپسی و بیماری پریودنتال پرداختند. در این مطالعه به مرور مطالعات انجام شده در زمینه ارتباط بیماری های پریودنتال با پره اکلامپسی پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، بیماری پریودنتال، بارداری
  • مهناز امامی، ایرج عبداللهی، ناهید رحمانی، محمد علی محسنی بندپی، طاهره رضاییان، سارا جام برسنگ صفحات 235-246
    سابقه و هدف
    هدف از مطالعه حاضر مرور سیستماتیک ارتباط بین قدرت و استرین همسترینگ در ورزشکاران با و بدون استرین همسترینگ می باشد. با توجه به شیوع بالای استرین همسترینگ در ورزشکاران و احتمال برگشت پذیری آن و نیز اهمیت این آسیب در دنیای ورزش برای ورزشکاران و لیگ های ورزشی از جهت اتلاف هزینه و زمان، بررسی علت و یافتن راه حل برای پیشگیری و درمان این آسیب بسیار حائز اهمیت می باشد. از این جهت، بررسی قدرت عضلانی که یکی از دلایل ایجاد استرین می باشد می تواند در این مسیر مفید و ضروری واقع شود.
    مواد و روش ها
    جستجوی مطالعات منتشر شده در سایت های Elsevier، Science Direct، ProQuest، Google Scholar، PubMed با کلمات کلیدی ورزشکار، استرین همسترینگ، عدم هماهنگی عضلانی، الکترومیوگرافی، ایزوکینتیک انجام شد.
    یافته ها
    در روند جستجو 380 مقاله به دست آمد از این تعداد 160 مقاله تکراری بودند، 150 مقاله بر اساس عنوان و چکیده حذف شدند و مابقی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت 14 مقاله انتخاب شدند. 6 مطالعه از 14 مطالعه بر ورزشکاران سالم انجام شد و 8 مطالعه دیگر ورزشکاران مبتلا را بررسی کرده بودند.
    استنتاج: نتایج نشان داد که بهم خوردن قدرت عضله همسترینگ یک فاکتور مهم در ایجاد آسیب استرین همسترینگ می باشد و ارزیابی آن در پیش بینی ایجاد استرین همسترینگ در ورزشکاران مفید است و هم چنین به دنبال ایجاد آسیب ضروری می باشد و بر اساس آن می تواند توانبخشی لازم قبل و بعد از ایجاد استرین همسرینگ اعمال گردد.
    کلیدواژگان: ورزشکار، استرین همسترینگ، عدم هماهنگی عضلانی، الکترومیوگرافی، ایزوکینتیک
  • مرضیه رضایی، علی خالقیان صفحات 247-248
    درخواست بیش ازحد خون، ازمعمول ترین مشکلات در بیمارستان ها می باشد. این انتقال خون اگر به طور صحیح استفاده شود، می تواند نجات بخش حیات باشد وسطح سلامتی را ارتقاء بخشد(1). فن آوری های پرهزینه و پرزحمت برای تهیه انواع فرآورده های سلولی و پلاسمایی علاوه بر محدودیت در منابع جایگزین، محققان طب انتقال خون را بر آن داشته تا با تهیه دستورالعمل ها و استانداردهایی در زمینه استفاده صحیح و مناسب خون و فرآورده های خونی، برای حفظ هر چه بیش تر منابع خون بکوشند(2). باید به این نکته توجه کرد که تنها با سیاست گذاری های مناسب و مبتنی بر نیازها و امکانات حاکم بر هر جامعه، می توان خون کافی برای مصرف تهیه نمود(3). تزریق خون تنها یکی از راه کارهای درمانی می باشد. از دست رفتن خون باید به حداقل رسیده تا متعاقبا نیاز به تزریق خون کاهش یابد(4).هدف از مطالعه حاضر بررسی متوسط میزان درخواست و مصرف خون و فرآورده های خونی در بیمارستان های استان سمنان بوده است.
    در مطالعه توصیفی گذشته نگر حاضر مصرف خون و فرآورده های خونی در 9 بیمارستان که جزء مراکز دولتی، دانشگاهی و تامین اجتماعی استان سمنان بودند، از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1393 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که از 32133 واحد گلبول قرمز، 7423 واحد پلاکت و 12176 واحد FFP سفارش داده شده توسط مراکز درمانی به ترتیب 2911 واحد (91/90 درصد)، 7205 واحد (06/97 درصد) و 11979 واحد (38/98 درصد) مورد استفاده قرار گرفته اند و به ترتیب 62/8 درصد، 94/2 درصد و 65/3 درصد مورد استفاده قرار نگرفته است. میزان عدم مصرف خون و فرآورده های خونی در بیمارستان های شهر سمنان نسبت به مطالعات مشابه در ایران بسیار مطلوب می باشد. عمده ترین علت عدم مصرف خون و فرآورده های خونی، عدم نیاز بیمار و اتمام تاریخ مصرف فرآورده بوده است. سازمان انتقال خون هزینه تولید هر واحد خون را 600 هزار ریال برآورد کرده است. انتقال خون یزد در سال 1394 نیز هزینه های فرآوری هر کیسه خون را 150 هزار
    تومان برآورد کرده است که این رقم برای گروه های خونی نادر به 5 میلیون تومان نیز می رسد. البته هزینه های دیگر شامل کراس مچ، نقل و انتقال ، نگهداری و هم چنین آزمون های غربالگری بر مبلغ فوق باید اضافه گردد(5).
    در مطالعه حاضر نشان داده شد که به طور کل 91/90 درصد از گلبول قرمز درخواست شده توسط نه بیمارستان استان سمنان مورد مصرف برای بیماران قرار گرفته است. این میزان در مقایسه با مطالعه زمانی کیاسری و همکاران که میزان مصرف را 16درصد عنوان کرده اند، بسیار مطلوب می باشد(6). هم چنین میزان گلبول قرمز درخواستی اتلاف شده در بیمارستان های آموزشی زاهدان در بررسی کرمی و همکاران 44درصد بوده است که میزان اتلاف بسیار بیش تری را نسبت به مطالعه حاضر نشان می دهد(1).
    پیشنهاد می شود تصمیم گیری برای درخواست و کراس مچ و مصرف خون بر پایه اندیکاسیون های کلینیکی و آزمایشگاهی دقیق باشد. می توان با تهیه شیوه نامه مناسب برای درخواست خون و آموزش بیش تر به پزشکان و متخصصین میزان هدر رفت خون را کاهش داد.
|
  • Ameneh Ahrari, Saber Khodabandeh, Haleh Akhavan Niaki, Mohsen Asouri, Aliasghar Ahmadi Pages 1-11
    Background and
    Purpose
    The 4T1 cell line is a laboratory model used in the study of tumors biology. This cell line is very tumorigenic with high metastatic capacity in different organs. In this study, histology and immunohistochemistry methods were used to investigate the structure and localization of Naﲯ ATPase enzyme in 4T1 cells induced breast cancer tumor in Balb/c nu mice.
    Materials And Methods
    The histological sections (4 µm) were stained using Hematoxilin-Eosin and IgGα5 special antibody was used for immunohistochemistry study.
    Results
    Study of tumor structure showed abnormal proliferation and high mitogenicity in epithelial cells with high proliferation rate. Immunohistochemistry analysis revealed significant immunofluorescence, indicating abundant presence of NaﲯATPase enzymes (sodium potassium pump) in tumor cells.
    Conclusion
    Current results showed high rate of sodium potassium pump in plasma membrane of tumor cells. Immunofluorescence characteristic of 4T1 tumor cell lines make them appropriate candidate for antitumor studies.
    Keywords: Breast tumor, Na+, K+ –ATPas, 4T1, immunohistochemistry, Balb, c nu
  • Neda Jalili, Najmeh Taheri, Rezvan Tavakoli, Fatemeh Fotoohi, Atieh Akbari, Behrokh Farahmand Pages 12-22
    Background and
    Purpose
    Influenza virus is one of the most important respiratory infectious agents. Viral antigenic variations are major problems for vaccine production process. At present, many researches have focused on conserved domains of influenza virus antigenic peptides for subunit vaccine development. Hemagglutinin small subunit (HA2) and the 23 amino acid extracellular N-terminal domain of proton selective ion channel (M2e) are highly conserved in all human influenza A strains and very attractive for broad-spectrum universal influenza vaccine production.
    Materials And Methods
    In this study, the synthetic 3M2e gene was cloned upstream of HA2 gene following digestion by BamH1. Chimeric construct pET28a-3M2e-HA2 was transformed into E.coli (BL21) and the cells were grown overnight in LB broth media containing 50 mg/ml kanamycin after induction of isopropyl-beta-D-thiogalactopyranoside (IPTG). Expression of chimer protein 3M2e-HA2 was approved by sodiumdodecyl sulfate polyacrylamide gel electrophoresis (SDS-PAGE) and western blot analysis using monoclonal specific antibody. Then, the recombinant protein was purified using Ni-TED columns.
    Results
    The result of colony PCR, restriction enzyme digestion and sequencing revealed that the 3M2e gene was properly cloned into pET28a- HA2 and was in frame to histidin tag.
    Conclusion
    Identification of antibodies against conserved epitopes of (HA2) and (M2e) is an important step toward development of influenza vaccine, hence, chimer protein (3M2e-HA2) prepared in this study could be an appropriate subunit vaccine candidate for preventing influenza virus infection.
    Keywords: Influenza, M2e, Hemagglutinin, chimer, subunit vaccine
  • Maedeh Ramezanpour, Pooneh Rahimi, Mehrdad Hashemi, Seyed Mehdi Sadat Pages 23-31
    Background and
    Purpose
    The purpose of this study was to design a recombinant vector pEFGP- N1 containing the full length of HIV-1Vpr gene. To the best of our knowledge, the cloning of Vpr gene in pEGFP_N1 is not previously done.
    Materials And Methods
    As a source of Vpr gene the pUC19-Vpr recombinant vector was confirmed by digestion with restriction enzymes BglII and NotI in order to separate the Vpr gene. The specific primers for Vpr gene including the restriction sites of XhoI and KpnI were designed according to the multiple cloning site of pEGFP-N1 and PCR reaction was performed using the pUC 19-Vpr vector as a template. The PCR product was undergone electrophoresis and gel extraction. Digestion reaction was done on both the extracted PCR product and the pEGFP-N1vector. The recombinant pEGFP-N1-Vpr vector was achieved by the ligation reaction using the T4 DNA ligase and it was transformed into the E-coli (DH5α) and propagated. Finally, confirmation was done through the restriction enzyme digestion and PCR amplification.
    Results
    The recombinant vector pUC19-Vpr was confirmed using the restriction enzymes digestion, and then Vpr gene was successfully amplified using its specific primers including restriction sites for XhoI and KpnI. The PCR product was confirmed by electrophoresis. Finally, a recombinant vector pEGFP-N1 containing the full length of human immunodeficiency virus-1 Vpr gene (pEGFP-N1-Vpr) was successfully constructed.
    Conclusion
    HIV-1 Vpr gene in its full length size could be ligated into the pEGFP-N1.
    Keywords: Human Immunodeficiency Virus, 1, Vpr gene, pEGFP, N1
  • Mostafa Roshanravan, Leila Jouybari, Hamidreza Bahrami Taghanaki, Mohamadali Vakili, Akram Sanagoo, Zakiyeh Amini Pages 32-41
    Background and
    Purpose
    Fatigue is a common symptom in patients undergoing hemodialysis. Reflexology is a nursing intervention that could reduce fatigue. This study aimed at determining the effects of foot reflexology on fatigue in patients undergoing hemodialysis.
    Materials And Methods
    A clinical trial with before and after design was conducted in hemodialysis patients attending Imam-Ali and Iran-mehr clinic in Bojnurd, 2013. Using randomized sampling 78 patients were allocated into three groups: intervention, placebo, and control group. The patients in intervention group received foot reflexology, and simple foot reflexology without pressing certain parts of the foot was done in placebo group. The patients in control group received only routine care. Piper Fatigue Scale was used to measure fatigue level before and after the intervention. Data was analyzed using descriptive statistics, one-way ANOVA and Paired t-test.
    Results
    The results showed a significant difference between fatigue scores in intervention and control groups before and after the intervention (P
    Conclusion
    Reflexology can be used as a nursing intervention in reducing fatigue among patients undergoing hemodialysis.
    Keywords: reflexology, fatigue, renal dialysis, foot, human, massage
  • Roya Alavi Naeini, Abasali Niazi, Malihe Metanat, Elham Keykha, Alireza Ansari Moghadam, Elahe Naz Parsi Mood Pages 42-49
    Background and
    Purpose
    Direct smear microscopy is the most common method of detecting tuberculosis with 70% sensitivity in best conditions, therefore, researches have always focused on improving the sensitivity of sputum smear. This study aimed at comparing the diagnostic value of sputum smear using light microscopy and fluorescence microscopy without sodium hypochlorite in patients with suspected pulmonary tuberculosis.
    Materials And Methods
    A cross-sectional study was performed in 195 patients suspected of pulmonary tuberculosis attending Zahedan Booali Hospital who were selected via purposive sampling. Three sputum specimens were obtained from each patient and microscopic examinations were done using the Ziehl–Neelsen staining, auramine-rhodamine staining and Leuven Stein culturing. For smear microscopy, two sets of sputum smears were prepared from each sample (with and without sodium hypochlorite). Finally, the results of smear microscopy and sputum culture were compared.
    Results
    In direct smear using the Ziehl–Neelsen with and without sodium hypochlorite 69 (35%) and 63 (32%) patients were found positive, respectively and in auramine-rhodamine staining with and without adding sodium hypochlorite 71 (36%) and 66 (33%) cases were found positive, respectively. Fluorescent microscope with and without sodium hypochlorite increased the diagnostic value of direct smear compared to optical microscopy but this increase was not statistically significant.
    Conclusion
    The diagnostic value of sputum smear microscopy using fluorescent sodium hypochlorite in patients with suspected pulmonary tuberculosis was more than other diagnostic methods.
    Keywords: Sodium Hypochlorite, tuberculosis, Sputum Smear
  • Fahimeh Mahmoodi Pages 50-61
    Background and
    Purpose
    Aging and decreased physical activity can cause tribulation in physical functions and decline in postural stability. Women with hyperkyphosis have increased body sway, which can increase the risk of falls. This study examined the effects of corrective exercises on postural stability in elderly women with hyperkyphosis.
    Materials And Methods
    A randomized controlled trial was carried out in 30 adults (60- 75 years old) who were chosen by purposive sampling from Jahandine Elderly Center in Arak, spring 2014. The participants were randomly assigned into an experimental group (n= 13) and a control group (n= 13). The subjects in exercise group participated in an 8 week (3 sessions a week) corrective exercise program. But no intervention was performed in the control group. TURN180 test and flexicurve ruler were used in pre and post-test for evaluation of postural stability and kyphosis angle. To analyze the data, dependent t-test and covariate analysis at significance level of P
    Results
    Twenty six participants completed post-test measures. Kyphosis angle was changed in the experimental group from 50.58 to 48.84 degrees (P=.002) and significant improvements were seen in the TURN180 test (P=.008). But there was no significant difference in the control group.
    Conclusion
    According to current results corrective exercises could be effective in improving kyphosis angle, and postural stability which would consequently decrease the risk of fall.
    Keywords: exercise therapy, hyperkyphosis, accidental falls, postural equilibrium, frail elderly
  • Zahra Ahmadizadeh, Afshin Samaei, Fatemeh Ehsani, Mona Siminghalam Pages 62-72
    Background and
    Purpose
    Physical activity is one of the components of impulsivity and is one of the risk factors for falls in elderly. In the other words, it causes loss of balance. The aim of this study was to investigate the relationship between impulsivity level in elderly and their ability in maintaining balance.
    Materials And Methods
    This cross-Sectional study was performed in 50 elderly aged 60 to 74 years old (25 males and 25 females) in Semnan, Iran, 2013. The participants were selected using convenience sampling. The Continuous Performance Test (CPT) was used to measure impulsivity and then Balance Biodex system (BBS) was used to measure the static and dynamic balance.
    Results
    The mean age of the participants was 65.48 ± 4.36. The mean scores for static balance, static balance with closed eyes, dynamic balance, dynamic balance with closed eyes, and impulsivity were 3.64 ± 2.69, 4.10 ± 2.47, 4.55 ± 2, 6.65 ± 1.98, and 2.56 ± 4.11, respectively. The impulsivity and static balance with open eyes (r=0.54, P
    Conclusion
    This study showed that significant correlation between balance and impulsivity in elderly depends on intensity of balance test. Easier balance task and more sensory information results in high correlation between balance and impulsivity but more challenging balance tasks decrease this correlation.
    Keywords: postural balance, impulsive behavior, aged
  • Tahereh Molania, Seyed Jaber Mousavi, Majid Ahangari, Maedeh Salehi Pages 73-81
    Background and
    Purpose
    Many conditions and oral lesions are associated with aging that could have considerable impact on quality of life. This study investigated the prevalence of oral lesions in elderly in nursing homes.
    Materials And Methods
    A cross-sectional study was performed in 90 residents (over 60 years of age) in nursing homes in Sari and Babol, Iran, 2015. Data was recorded in a checklist and analyzed in SPSS ver.16 applying T-test, Chi-square and Fisher exact tests.
    Results
    We studied 90 individuals including 26 males (28.9%) and 64 females (71.1%), mean age: 78.8 years. All elderly were found to have at least one lesion of the oral mucosa. The most common lesions were fissured tongue (55.6%), varicosity (46.7%), pigmentation (26.7%), candidiasis (25.6%) and sublingual varices (21.1%). Varicosity was more prevalent in men. 63.1% of the lesions were observed in tongue. The lesions in 60% of the people were due to wearing dentures (P
    Conclusion
    High prevalence of oral mucosal lesions in studied population signifies the need for more serious oral examinations and follow-up of this group of people.
    Keywords: prevalence, oral lesion, nursing home
  • Zahra Shabbeh, Awat Feizi, Hamid Afshar, Ammar Hassanzade Kashtali, Peyman Adibi Pages 82-94
    Background and
    Purpose
    In recent decades psychosomatic disorders have emerged that complexity of their diagnosis impose large economic burdens on patients. The aim of this study was to identify and classify the profiles of psychosomatic disorders and their relationship with psychological problems (mental distress, anxiety, and depression) in an Iranian adult population.
    Materials And Methods
    A cross-sectional study was performed in 4763 individuals participating in a research project called SEPAHAN. Psychosomatic symptoms and psychological problems were studied using the Patient Health Questionnaire (PHQ-15) and 47 questions psychosomatic, Lacourt Questionnaire General Health Questionnaire (GHQ-12) and hospital anxiety and depression Scale (HADS).
    Results
    Four categories of psychosomatic disorders including mental, gastrointestinal, respiratory, and general symptoms were extracted from psychosomatic symptoms that explained 42.02% of the total variance. Similar to that of the study population four categories of psychosomatic disorders were extracted for both males and females explaining 41.54 and 44.75 of the total variance, respectively. A significant association was seen between mental health problems and psychosomatic disorders. In other words, higher scores in psychosomatic disorders increased the prevalence of mental health problems (p
    Conclusion
    To the best of our knowledge the current study was the first study that categorized psychosomatic disorders (mental, gastrointestinal, respiratory and general symptoms). The results showed higher incidences of mental health problems are associated with severity of these disorders. These results could be of great help in appropriate diagnosis of these disorders and also in treatment and prevention of mental health problems based on the observed relationships.
    Keywords: psychosomatic disorders, psychological distress, anxiety, depression, factor analysis
  • Reyhane Sheykhan, Firoze Ghazanfari, Fateme Jadidi, Mostafa Adineh, Rezvan Sadrmohamadi Pages 95-104
    Background and
    Purpose
    Post-traumatic stress disorder (PTSD) that cause a sharp drop in job performance and social activities is commonly seen in Iranian veterans. Identifying the variables involved is important to predict the risk of psychological harms. This study aimed at assessing the relationship between attachment styles and cognitive emotion regulation strategies in veterans with PTSD.
    Materials And Methods
    A correlational study was carried out in 56 veterans attending clinics affiliated with the Foundation of Martyrs and Veterans Affairs. Structured clinical interview for the DSM-IV (SCID-I) was used to ensure the comorbid disorders. Then, PTSD Checklist, Revised Adult Attachment Scale (RAAS), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) were completed by the participants.
    Results
    The results showed no significant relationship between PTSD and secure attachment (r=0.182) but a positive and statistically significant relationship was found between PTSD and insecure attachment (P
    Conclusion
    According to the findings, insecure attachment style are directly associated with PTSD and could be a factor predisposing to the disorder. Also, the type of cognitive emotion regulation can be a good predictor for the risk of PTSD.
    Keywords: attachment styles, cognitive emotion regulation strategies, veterans, Post Traumatic Stress disorder
  • Taleb Fadaei Dehcheshmeh, Ali Shamsi Majelan Pages 105-114
    Background and
    Purpose
    This research aimed at investigating the effect of kinesio tape on functional performance of lower extremity and pain severity in athletes with and without medial tibial stress syndrome (MTSS).
    Materials And Methods
    The study was performed in 30 students of physical training course in Guilan University including 15 students with MTSS and 15 healthy students. At first, the function of lower extremity was compared between the two groups using shuttle run tests, figure 8 hop test, side to side hop test, and agility hop test. Pain severity was measured by visual analog scale. Then, taping was performed to evaluate the functional performance and pain severity in athletes before, immediately and 24 hr after continues use of the tape.
    Results
    Before the intervention the functional performance in those with MTSS was weaker in SR, FEH, and AH tests than that in healthy group (P≤ 0.05). The ANOVA test showed better scores in SR, FEH and AH tests and decrease in pain levels among individuals with MTSS syndrome after using kinesio tape (P≤05). But 24 hours after use of kinesio tape the functional performance and pain severity did not change (P≥0.05).
    Conclusion
    Trainers are recommended to plan special functional exercises and using Kinesio tape for its medicinal role (deep sense improvement and decrease of pain) to improve the functional performance of athletes with MTSS.
    Keywords: kinesio tape, medial tibia stress syndrome, lower extremity, function, pain severity
  • Esmat Bayat, Isaac Rahimian, Seyavash Talepasand, Parsa Yousefichaijan, Zahra Hamidi Pages 115-127
    Background and
    Purpose
    The purpose of this study was to investigate the effect of family-based cognitive behavioral therapy in modification of self-image associated with obesity in children.
    Materials And Methods
    A randomized controlled trial was performed in children with obesity (BMI ≥ 95th percentile (aged 8-15 years old. Using convenience sampling, the participants were recruited from Children Hospital and Morsali clinic in Arak, Iran. They were randomly assigned to either the experimental group (n= 15) or control group (n= 15). The children in experimental group received family-based cognitive behavioral therapy (6 group sessions) and their parents attended 5 group sessions. All participants completed Body Parts Satisfaction Scale-Revised (BPSS-R) and Standard Figural Stimuli Scale (SFSS) in pretest, posttest and follow-up. BMI was calculated in all three stages.
    Results
    Family-based cognitive-behavioral therapy was found effective in improving the body parts satisfaction (P=0.023) and body image satisfaction (P=0.0001). The improvement maintained only in body image at follow-up (P=0.0001).
    Conclusion
    According to these results, family-based cognitive behavioral therapy is effective in modification of self-image in children.
    Keywords: cognitive behavior therapy, body image, obesity, children
  • Zahra Akbari, Masoud Mirzaei, Reyhane Azizi Pages 128-136
    Background and
    Purpose
    Sleep is necessary to maintain physical health. Every metabolic disorder especially obesity, can affect the quality and quantity of sleep. The aim of this study was to investigate the relationship between sleep quality and quantity and obesity.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, data of 3559 participants aged 20 to 70 years were collected from Yazd Health Study (YaS) using a researcher-made questionnaire. The obesity was determined based on BMI. Data was analyzed using Chi-square test, regression analysis and CI in SPSS V.18.
    Results
    The participants were 49.5% male. The prevalence of obesity in males and females was 17.3% and 33.9%, respectively. The lowest rate of obesity was found in people aged 20 to 29 years (12%), and the highest rate was observed in those aged 60 to 69 years old (30.4%). The results showed that people with sleep less than six hours, and more than ten hours were 2 and 2.5 times more likely to become obese, respectively. Individuals waking up in an unwanted time of sleep –three times or more- (47%), having more than three nightmares (33%), taking three or more sleeping pills (51%), and people who had more than 60 minutes delay in falling asleep (17%) were more at risk of obesity.
    Conclusion
    Considering the importance of enough sleep, sleep hygiene practices are necessary to improve the quantity and quality of sleep in order to prevent obesity.
    Keywords: sleep, quality of sleep, quantity of sleepquality of sleep, obesity
  • Mehdi Elahi, Bijan Hashemi, Seyed Rabie Mahdavi Pages 137-149
    Background and
    Purpose
    The human body is composed of various inhomogenous tissues with a variety of physical and radiological properties. These inhomogeneities could change isodose distributions, increase the probability of geometric errors, and eventually lead to missing of the target irradiation or incorrect isodose coverage in conformal radiation therapy (CRT) due to the uncertainties resulted from the effect of such inhomogeneties on isodose curves. In this study, the effect of inhomogeneities on dosimetric accuracy of the CRT of prostate was investigated using Monte Carlo simulation method.
    Materials And Methods
    An anthropomorphic pelvis phantom was used in two modes representing a homogeneous and heterogeneous phantom. Three dimensional (3D) CRT planning composed of five fields were performed on the CT images of the phantoms using the CorPLAN treatment planning system (TPS) of a 2100C/D Varian linac. Delivery of 3DCRT was also simulated by EGSnrc Monte Carlo code for the same conditions used in the CorPLAN TPS. The dose distributions resulted from the MC simulations were compared with those of the CorPLAN TPS for both of the phantoms based on the "dose difference (DD) percentages" and "distance to agreement (DTA)" parameters.
    Results
    Findings indicated that the heterogeneity leads to an overdose estimation at the target location up to 2.8% and 4.4% for the 6 and 18 MV energies, respectively by the CorPLAN TPS compared with the MC simulation data. The average DD and DTA for the homogeneous phantom were 2.7%-3.4mm and 1.6%-2.3 mm while for the inhomogeneous phantom they were 5.5%-3.7 mm and 6.0%-2.5 mm at the 6 and 18 MV energies, respectively.
    Conclusion
    Our results indicates that the accuracy of the dosimetry parameters estimated by the CorPLAN TPS at 18 MV is more than that of 6 MV energy. But, the heterogeneity deteriorates more the accuracy level of such dosimetry parameters estimated by this commercial TPS at 18 MV energy.
    Keywords: prostate cancer, conformal radiation therapy, Monte Carlo, treatment planning system
  • Borhan Mansouri, Afshin Maleki, Behroz Davari, Jamal Karimi, Vahid Momeneh Pages 150-158
    Background and
    Purpose
    There is an increasing interest towards consumption of aquatic products, therefore, the health of aqua ecosystems is highly important. Heavy metal pollution in fish is a global concern due to its bioaccumulation potential, toxicity and persistence in food chain. This study investigated the concentration of heavy metals (cadmium, lead, chromium, copper, and zinc) in the gill, liver, and muscle tissue of Cyprinus carpio, Capoeta trutta, and Ctenopharyngodon idella in Gharasou River, Kermanshah province, Iran.
    Materials And Methods
    Sampling was done in Gharasou River and the gill, liver, and muscle tissues were prepared. The concentrations of heavy metals were measured using an ICP.
    Results
    The average concentrations of Cd, Pb, Cr, Cu, and Zn in the muscle tissue of Cyprinus carpio and Capoeta trutta were 0.001 and 0.001, 0.016 and 0.008, 0.14 and 0.14, 0.53 and 0.33, and 0.51 and 0.51 µg/g wet weight, respectively. The metals with highest and lowest concentrations were zinc and cadmium that were found in different tissues of the fishes, respectively. The accumulation of metals in the tissues of liver and gills was found to be higher than that in the muscles. Moreover, the Hazard Quotients (HQ) index of all heavy metals was than 1.
    Conclusion
    The concentrations of heavy metals were lower than the levels permitted by World Health Organization, hence, the fish species studied are considered healthy to use.
    Keywords: Bioaccumulation, heavy metals, fish
  • Mohammad Taghi Ghaneian, Asghar Ebrahimi, Javad Salimi, Rasoul Khosravi, Reza Ali Fallahzadeh, Mohsen Amrollahi, Mahmoud Taghavi Pages 159-170
    Background and
    Purpose
    Among the numerous chemicals utilized in agriculture, 2,4-Dichlorophenoxyacetic acid (2,4-D) is widely used to control weeds. This herbicide is considered as a carcinogen and high toxic pollutant which is very difficult to remove due to its biological and chemical stability. This study aimed at photocatalytic degradation of 2,4-D using indium oxide nanoparticles in the presence of ultraviolet light.
    Materials And Methods
    This study was carried out in bench scale and batch system. The effect of operating parameters such as pH (2-11), contact time (5-240 min), catalyst dose (0.1-2 g/l) and initial concentration of herbicide (5-40 m/l) on the efficiency of the process were studied. The experimental data were fitted to a pseudo-first-order kinetic model.
    Results
    Increasing the pH and initial concentration of herbicide led to reduced efficiency while increasing the contact time and catalyst dose increased the efficiency. The best result (70% efficiency) was achieved at pH 3, 1 g/l catalyst dose, 120 min contact time, and 5 mg/l initial concentration. The process data well followed the pseudo-first-order kinetic model (R2 = 0.915).
    Conclusion
    The results demonstrated that the photocatalytic process using indium oxide nanoparticles in the presence of ultraviolet light have a relatively good efficiency in removing 2,4-D.
    Keywords: herbicide removal, photocatalytic process, Indium nanoparticle, 2, 4, Dichlorophenoxyacetic acid
  • Ahmad Jonidi Jafari, Roshanak Rezaei Kalantary, Ali Akbar Babaei, Mohammad Heydari Farsani, Babak Kakavandi Pages 171-187
    Background and
    Purpose
    Some problems such as filtration, centrifugation, and turbidity in effluent has limited the application of activated carbon and many nano-sized adsorbents. The magnetization of adsorbents using magnetic nano-crystals (MNCs) is a useful approach to overcome these problems. In the present study, magnetic activated carbon was synthesized (since it is separated fast and easily from solution) and employed as an adsorbent for removal of reactive dyes (Reactive black 5 (RB5) and Reactive red 120 (RR120)) from aqueous solutions.
    Materials And Methods
    Physical, surface and magnetic properties of adsorbent were analyzed using XRD, SEM, TEM, EDX, VSM and BET techniques. The performance of adsorbent in removing dyes was investigated considering the effect of pH, contact time, adsorbent dose, initial dye concentration, and temperature in a batch system. The experimental data was analyzed by Langmuir, Freundlich and Temkin isotherms, pseudo-first and second order kinetic models, and thermodynamic equations.
    Results
    In our study, by increasing temperature and adsorbent dose and decreasing the initial concentration, at pH 3 and equilibrium time of 30 min the adsorption efficiency increased. The optimum dose of the adsorbent was 1 g/L. Based on the Langmuir isotherm model the maximum adsorption capacity of 192.6 and 188.7 mg/g was obtained for RB5 and RR120 dyes, respectively. The adsorption process of both dyes obeyed the Langmuir and pseudo-second order models. The thermodynamic results showed that the adsorption process of dyes was endothermic and spontaneous in nature.
    Conclusion
    The present study showed that the magnetic activated carbon in addition to features such as rapid and easy separation from solution, has a high potential for dye adsorption too.
    Keywords: adsorption, reactive dye, activated carbon, magnetic separation, iron nano, crystal
  • Seyed Hosein Montazer, Abolghasem Laali, Navid Khosravi, Hamed Amini Ahidashti, Mahsa Rahiminezhad, Aref Mohamadzadeh Pages 188-195
    Background and
    Purpose
    Aluminum phosphide (AlP) is commonly used in Iran (especially in north) to keep stored rice and cereal grains safe from pests. There are several reports on intentional or accidental poisoning with AlP tablets also referred to as rice tablets. The goal of this research was to study the epidemiological, clinical and laboratory features in patients poisoned with AIP tablets.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, information was extracted from patients’ records in Qaemshahr Razi Haspital and Sari Imam Khomeini Hospital, 2013-2014. Data including demographic characteristics, number of tablets, methods of intake, time and season of abuse, the time interval between tablet ingestion and hospital admission, vital signs, and laboratory data were recorded in a check list.
    Results
    Fifty two cases (mean age: 23.4±9.2 years) were investigated including 38 females (73.08%) and 14 males (26.92%). The overall number of poisoned patients was higher in autumn (28.8%) and in evenings (51.9%). Death occurred in 16 cases (5 males and 11 females) and 36 patients survived of whom four (2 males and 2 females) developed complications.
    Conclusion
    In this study, the number of women poisoned with ALP tablet was dramatically higher compared to that of males. Autumn and evenings were found with highest rates of poisoning.
    Keywords: aluminum phosphide, poisoning, epidemiology, mortality, morbidity
  • Ahmad Alizadeh, Ameneh Sorayamahabed, Sepideh Soleymani, Jamshid Yazdani Charati Pages 196-205
    Materials And Methods
    In a descriptive cross-sectional study, 50 schools were selected by random sampling and the illuminance was measured using network method. In each place 2 to 10 measurements (between 8:00 AM and 14:00) were done using Lux meter (TES; A1336). Data was analyzed by GEE in SPSS V. 20.
    Results
    The lighting intensity was measured in 306 places including 194 classrooms, 49 offices and 63 corridors. Our evaluation showed that 34% of the classrooms, 40.8% of the offices, and 33% of the corridors had appropriate standard illuminance.
    Conclusion
    This research showed that incorrect layout of windows, the materials and colors of the walls and the material of the floors and curtain styles had significant effect on the lighting of the places.
    Keywords: primary school, illuminance, intensity, Sari
  • Azar Darvishpour, Nazila Javadi Pashaki, Arsalan Salari, Maryam Taleshan Nejad, Fatemeh Barari Pages 206-210
    Background and
    Purpose
    Nowadays, percutaneous coronary interventions are found effective in increasing the longevity in patients with cardiovascular diseases. But evidence show that quality of life after this intervention is still lower than desired. The aim of this study was to compare the quality of life in cardiovascular patients before and after coronary angioplasty.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed in 106 patients undergoing coronary angioplasty in Rasht Dr. Heshmat Hospital, 2014-2015. The patients were gradually selected from angiography unit who met our inclusion criteria and were willing to participate in the study. The patients completed the MacNew Heart Disease health-related quality of life Questionnaire before and three months after the angioplasty. Data was analyzed using descriptive and inferential statistics (paired t-test).
    Results
    The majority of patients were over 60 years of age (39.6%), male (67.9%), married (88.7%), living in the city (84%) and had high school education (62.3%).The mean scores for quality of life before and three months after angioplasty were 106.68 ± 13.74 and 126.6 ±15.99, respectively. A significant difference was observed in quality of life before and three months after angioplasty (P=0.000).
    Conclusion
    Coronary angioplasty improves the quality of life in patients and they can benefit from the advantages of coronary angioplasty as a minimally invasive and cost-effective intervention.
    Keywords: quality of life, cardiovascular diseases, angioplasty
  • Seyed Mostafa Ghavami, Ramin Abedinzadeh, Nahideh Gharehaghaji Pages 211-216
    Fetal cervical teratoma is a rare and benign congenital tumor which is diagnosed in sonography during second and third trimesters. A 25-year-old primigravida referred to imaging center at 26-27 weeks’ gestation for routine prenatal anomaly screening. There were no history of special diseases or harmful drug intake. On sonographic examination, a large heterogeneous cervical mass with area of calcification, solid and cystic component was seen on anterior side of fetal neck. Fetal cervical teratoma was confirmed using magnetic resonance imaging. On time diagnosis of fetal cervical teratoma using sonography prevents infant death due to airway obstruction during delivery.
    Keywords: Teratoma, fetus, sonography, magnetic resonance imaging
  • Seyyedeh Maryam Fazaeli, Roya Mahdie, Yousef Shafaghati Pages 217-223
    Branchio-oculo-facial (BOF) is a rare genetic disorder inherited as an autosomal dominant trait resulting from maldevelopment in the branchial arches. This paper presents a case of sporadic BOF for the first time in Iran. He was 2 years and 9 months old that was born in the first pregnancy (normal birth). His parents were healthy and they were 3rd degree relatives. The patient had normal intelligence. His obvious symptoms were holes in both sides of the neck (he had surgery at 6 months of age), broad nasal bridge, nasal duct obstruction, pseudocleft of the upper lip, submucos cleft palate, microphthalmia, and squint eye (more dropping in right eye). He also had hypernasal speech. This rare syndrome is accompanied with different anomalies, and physical and mental disorders, therefore, a team of specialists is needed in treatment of such patients.
    Keywords: Branchio, Oculo, Facial Syndrome, Genetics, TFAP2A gene, branchial arches, pseudo cleft, ocular anomalies
  • Avideh Maboudi, Shabnam Milani Pages 224-234
    Periodontal disease is one of the most common chronic infectious diseases in humans. In recent years, an association was found between periodontitis and some systemic diseases such as cardiovascular disorders, problems during pregnancy, diabetes, cerebrovascular diseases, and respiratory disorders. Complications that may arise during pregnancy include pretem birth, low birth weight, intrauterine growth restriction, and preeclampsia. The association between periodontitis and preeclampia is discussed in this article by reviewing relevant data.
    Keywords: preeclampsia, periodontal diseases, pregnancy
  • Mahnaz Emami, Iraj Abdollahi, Nahid Rahmani, Mohammad Ali Mohseni, Bandpei, Tahereh Rezaeian, Sara Jambarsang Pages 235-246
    Background and
    Purpose
    The purpose of this study was to systematically review published studies on the association between strength and strain of hamstring muscle in athletes with and without hamstring strain. Hamstring strain is highly prevalent in athletes. The probable recurrence of hamstring strain is annoying for athletes and athletic leagues, therefore, it is important to investigate its causes and search for solutions to prevent and treat this injury. Muscle strength as one of the causes of strain could be helpful in this field.
    Materials And Methods
    Electronic databases including Science Direct, Elsevier, ProQuest, PubMed, and Google Scholar were searched. The search keywords included Athletes, Hamstring strain, Muscle incoordination, Electromyography, Isokinetic.
    Results
    A total of 380 articles was found of which 160 were duplicate, 150 articles were excluded according to their titles and abstracts, and the rest were studied. Finally 14 articles that met our inclusion criteria were selected. Six of the 14 studies were carried out in healthy athletes and eight investigated hamstring strain in athletes with the injury.
    Conclusion
    The results showed that hamstring muscle derangement was one of the most important factors causing hamstring strain. The evaluation of hamstring damage was found to be useful in anticipating future strain in athletes. This evaluation could be beneficial for rehabilitation prior to and after the strain.
    Keywords: athletes, hamstring strain, muscle incoordination, isokinetic, electromyography