فهرست مطالب

راهور - پیاپی 32 (زمستان 1394)

فصلنامه راهور
پیاپی 32 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سهیلا میرزایی خضری*، عباس سقایی صفحات 11-24
    با توجه به این که شدت تصادفات در راه های برون شهری معمولا از شدت تصادفات در معابر شهری بیشتر است لذا پیش بینی شدت تصادفات جاده ای در راه های برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از متغیرهای مستقل نظیر علت تصادف، نوع برخورد، نوع وسیله نقلیه مقصر، زمان تصادف، روز تصادف و فصل تصادف به پیش بینی شدت تصادفات فوتی جاده ای پرداخته شده است. بدین منظور انواع مختلفی از مدلهای دسته بندی پایه به مانند -K نزدیک ترین همسایگی ، بیز ساده ، درخت تصمیم و دسته بندی جمعی بگینگ و بوستینگ از داده های تصادفات فوتی سال 88 برازش شده اند. نتایج حاصل از برازش مدلها از سویی نشان دهنده افزایش دقت مدلهای دسته بندی جمعی بگینگ و بوستینگ به اندازه 04/0 بوده است و از طرف دیگر مدلهای دسته بندی جمعی بگینگ با الگوریتم یادگیری درخت تصمیم و دسته بندی جمعی بوستینگ با الگوریتم یادگیری بیز ساده در پیش بینی شدت تصادفات فوتی جاده ای کارایی بالای داشته است.
    کلیدواژگان: پیش بینی شدت تصادفات فوتی، مدلهای دسته بند پایه و جمعی، k- نزدیک ترین همسایگی، درخت تصمیم، بیز ساده
  • داود دعاگویان صفحات 33-56

    تحقیق بررسی شیوه های فرهنگی اصلاح رفتار ترافیکی کاربران با هدف ارایه راهکار های اجرایی برای تغییر رفتار ترافیکی کاربران صورت گرفته است . نویسنده بر این اعتقاد است که می توان با استفاده از رویکرد های فرهنگی تغییر رفتار به اصلاح و تحول رفتار ترافیکی و کاهش حوادث رانندگی دست یافت. بدین منظور محقق از روش پیمایشی برای جمع آوری داده ها استفاده نمود.در این روش می توان با استفاده از نظرات کارشناسان به ارزیابی شاخص های فرهنگی تغییر رفتار ترافیکی دست زد. لذا ابزار جمع آوری داده ها نیز در بخش پیمایشی پرسشنامه محقق ساخته است که پایایی و روایی آن قبل از اجرا مورد تایید قرار گرفت و جامعه آماری نیز کارشناسان و نخبگان حوزه های مدیریت ترافیک ، فرهنگ ترافیک و پلیس راهور (و البته استاد های حوزه اجتماعی ، حقوقی ، روان شناسی) بوده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که باید از شیوه های فرهنگی درجهت جمع گرایی در رانندگی وجهت دهی کاربران ترافیکی به سمت احترام به همنوع و سایرین و توجه به خواست و انتظارات دیگران در قالب آموزش های عملی سود جست و البته این نوع از آموزش های حتما از دوران مدرسه آغاز گردد. چنانچه این شیوه ها همانند سایر کشور های پیشرفته منطبق با فرهنگ جامعه وروح جمع گرایی و منطبق با ارزش های انسانی و حقوق دیگران باشد ، به طور یقین در اصلاح رفتار رانندگی موثر است.لذا پیشنهاد می گردد که با اشاعه فرهنگ ترافیکی در مدارس و آموزش عملی به دانش آموزان به عنوان همیار پلیس ، توزیع متون آموزش ترافیک با اولویت پیشگیری از ترافیک به اصلاح رفتار ترافیکی کاربران پرداخت.

    کلیدواژگان: فرهنگ، ترافیک، اصلاح رفتار، پلیس راهور، همیار پلیس
  • صغری ابراهیمی قوام*، رومینا منانی صفحات 57-86

    در سال های گذشته محققان سعی کرده اند عوامل شخصیتی را که می تواند علت یا پیش بینی کننده تصادف باشد معرفی کنند. از جمله این بررسی ها می توان به ارتباط عوامل انسانی با درگیری در تصادف و رفتار رانندگی اشاره کرد. در کنار این تحقیقات یا به صورت جداگانه نقش عوامل جمعیتی نظیر سن، جنسیت، تحصیلات و غیره نیز بررسی شده و ارتباط داشتن یا نداشتن گروه های خاص از افراد با درگیری در تصادف مدنظر قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی رابطه پایگاه اجتماعی - اقتصادی به عنوان یک عامل انسانی و نوع رفتار رانندگی در بروز تخلفات رانندگی است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روش-های مدل یابی علی، تحلیل مسیر، است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان شهر تهران می باشد که حداقل یک سال سابقه رانندگی دارند. در راستای تحقیق حاضر یک نمونه 226 نفری از رانندگان شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه زمینه یابی رفتار رانندگی و مقیاس وضعیت اجتماعی - اقتصادی و متغیرهای جمعیت شناختی محقق ساخته استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی افراد و بروز تخلفات رانندگی به طور مستقیم رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین نقایص عملکردی اضطراب بنیان و رفتارهای خصمانه/ پرخاشگرانه و بروز تخلفات رانندگی به طور مستقیم رابطه مثبت و بین رفتار ایمنی / احتیاطی افراطی و بروز تخلفات رانندگی به طور مستقیم رابطه منفی وجود دارد. و در آخر، بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی افراد و بروز تخلفات رانندگی به طور مستقیم و غیر مستقیم با میانجی گری نوع رفتار رانندگی رابطه وجود دارد. بی تردید بدون شناخت علل و عوامل موثر در قانون گریزی و تخلف رانندگان، اعمال قانون و برخوردهای انتظامی و بازدارنده، و حتی آموزش تاثیرات پایدار و ماندگار در جامعه نخواهد داشت.

    کلیدواژگان: پایگاه اجتماعی - اقتصادی، رفتار رانندگی، تخلفات رانندگی
  • صابر کیه بادرودی، محمودرضا کی منش، پگاه جعفری حقیقت پور صفحات 87-106

    نسبت قابل ملاحظه ای از تصادفات وسایل نقلیه در تقاطعات به ویژه در تقاطع های چراغدار در ناحیه های شهری که محل برخی از تصادفات شدید هستند رخ می دهد. لذا در این مقاله با استفاده از اطلاعات موجود و مربوط به 16 تقاطع چراغدار شهر تهران و با مشخص نمودن متغیر های مستقل و وابسته به ارایه مدل برتر پیش بینی تصادفات عابرین پیاده که بتواند شاخص های ایمنی مرتبط با تصادفات را بیان کند پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان می‏دهد که بیشترین مقدار تصادفات عابرین پیاده مربوط به وجود ایستگاه اتوبوس در مجاورت تقاطع ها بوده است که به میزان %7/21 تصادفات عابرین پیاده را افزایش می دهد. به دلیل اینکه عابرین پیاده بیشتری در ایستگاه ها تردد دارند. وجود گردش مجزا در تقاطع ها سبب کاهش تصادفات عابرین پیاده می شود این کاهش در حدود 34/20- می باشد.

    کلیدواژگان: اعتبارسنجی، تقاطع های چراغدار، عابرین پیاده، مدل پیش بینی تصادفات، شاخص های ایمنی
  • رضا کانونی *، حسن اسماعیل زاده، لیلا سیفی، سارا بندانی صفحات 107-140

    طی سده گذشته، ترکیبی از فناور یها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی نوین از یک سو و شیفتگی برنامه ریزان در اتکا به حرکت سواره و پاسخ گویی به نیازهای برآمده از آن، ازسوی دیگر، موجب فراموشی فضاها و حرکت پیاده در شهرها شد و سفرهای درون شهری را متعدد و طولانی نمود. این روند، پیامدهای ناگوار اجتماعی- اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی عدیده ای را برای شهرها و به ویژه مراکز شهری به بار آورد. از این رو در اواخر دهه 1960 میلادی، بینش و عمل حرف های برنامه ریزان شهری پیشرو در جهت تحدید حرکت سواره و احیای مراکز شهری گسترش یافته است. هدف پژوهش حاضر، برنامه ریزی راهبردی در جهت مدیریت ترافیک مرکز شهر اردبیل با تاکید بر گسترش پیاده راه ها است. نوع این پژوهش، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی - تحلیلی است. در انجام پژوهش حاضر از روش های اسنادی و پیمایشی در گردآوری داده ها استفاده شده است. برای جمع آوری و ارزیابی اطلاعات پیمایشی پژوهش، از جامعه آماری پژوهش حاضر - که متشکل از 30 نفر از مدیران، مسیولان و کارشناسان امر میباشد - مصاحبه و پرسشگری شد. در ابتدا برای جمع بندی و ارایه نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید مصاحبه انجام شد و سپس در امتیازدهی به شاخص ها با استفاده از پرسشنامه از کل جامعه آماری(30 نفر)پرسشگری شد. در تحلیل داد ه ها بهرهگیری شده است. نتایج نشان میدهد QSPM و روش ANP و SWOT نیز از مدل های که راهبرد تهاجمی در مدیریت ترافیک درون شهری اردبیل دارای اولویت بیشتری است؛ بدین نحو که مدیران سازمان ترافیک باید با استفاده از نقاط قوت و فرصت به کاهش نقاط ضعف و تهدیدها مبادرت ورزند؛ ازجمله راهبردهای تهاجمی میتوان به تبدیل برخی خیابان های منتهی به مرکز شهر به پیاده را ه ها و کاهش حجم ترافیک از این طریق، ارایه آموزش های لازم به شهروندان به منظور استفاده از حمل ونقل عمومی و ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری بین مردم در راستای کاهش حجم ترافیک در مرکز شهر و افزایش سلامتی مردم اشاره کرد.

    کلیدواژگان: مدیریت ترافیک، پیاده راه، برنامه ریزی راهبردی، SWOT، ANP، شهر اردبیل
  • محمد کاری، منصور فخری* صفحات 141-152

    افزایش اصطکاک راه ، کاهش تصادفات را در پی دارد و بافت روسازی از عوامل موثر بر اصطکاک راه می باشد. در این تحقیق با بررسی اطلاعات آماری مربوط به ترافیک ، تصادفات، با انجام آزمایشات میدانی مربوط به آسفالت گرم و آزمایش پخش ماسه برای تعیین بافت درشت روسازی به مطالعه موردی خیابان شهید رجایی تهران، مسیر شمال به جنوب حد فاصل پل آزادگان تا بیمارستان شهدای هفتم تیر می پردازد. سپس با بررسی ارتباط بین داده ها و نتایج آزمایشات، نمودارهای چگونگی تغییرات بافت درشت روسازی نسبت به زمان ارایه گردیده است که با بررسی نتایج می توان نتیجه گرفت که بافت درشت روسازی با عبور ترافیک از معبر به طور محسوسی در ابتدا کاهش می یابد و به تدریج این مقدار به حداقل خود رسیده و عدد ثابتی می شود. از مقایسه نتایج بافت درشت روسازی با اعداد حداقل استاندارد مشخص گردید که در بازه زمانی مورد مطالعه نتایج مذکور از حد مجاز آیین نامه پایین تر نمی شود و تاثیری در زمان نیاز به بهسازی معبر ندارد. همچنین از مقایسه آمار تصادفات قبل و پس از اصلاح بافت روسازی مشخص شد که پس از اصلاح بافت روسازی آسفالتی خیابان شهید رجایی آمار تصادفات کاهش داشته است.

    کلیدواژگان: تصادفات، بافت روسازی، آزمایش پخش ماسه
|
  • Soheila Mirzaei Khezri *, Abbas Saghaei Pages 11-24
    Due to the severity of accidents in suburban roads usually more than of the severe of accidents on city streets, so The prediction of road accidents in suburban routes is important .In this paper, we use the independent variables such as accident cause, collision type, fault vehicle type, accident day and accident season is investigated to predict the severity of road fatal accidents. For this purpose, a variety of basis classification models is based on such as classification K- Nearest Neighbor, Naïve Bayes, Decision Tree and Boosting and Bagging aggregative classification Using of 2008 fatal accidents data from national freeways in Iran have been fitted. The results from fitting models on the one hand have indicated more accuracy of Boosting and Bagging aggregative classification models in size of 0.04 and the other Bagging aggregative classification models with decision-tree learning algorithm and Boosting Aggregative classification with Naïve Bayes learning algorithm on prediction of road fatal accidents severity has had high performance.
    Keywords: Prediction Severity of Road Fatal Accidents, Aggregative, Basis Classification Models, K- Nearest Neighbor, Decision Trees, Naive Bayes
  • Davood Doagooyan Pages 33-56

    The author believes that behavior can be changed using the cultural approach to reform traffic behavior and traffic accidents was reduced. The researchers used survey method to collect data Nmvd.dr this method can be used with the comments made by experts to assess indicators of cultural change traffic behavior., law, psychology, respectively).begin school.the action to assist students as police, traffic education literature distributed with priority to the prevention of traffic traffic behavior modification payment.

    Keywords: Culture, traffic behavior, Traffic Police, police contributor
  • Soghra Ebrahimighavmabadi *, Romina Manani Pages 57-86

    In recent years, researchers have tried to introduce personality factors that could be cause or anticipant of accident. Among of this reviews, we can point human factors relation with involving in accidents and driving behavior. Besides these surveys or individually the role of demographic factors such as age, gender, education, and etc. are also investigated and having relation or not of specific groups of people with involving in accidents have been considered. The purpose of this study was to investigate the relationship between socioeconomic status as a human factor and driver behavior in traffic violation outbreak. This study is kind of correlational study using with causal modeling methods, path analysis. The statistical society of current study consisted of all the drivers in Tehran, which have at least one year of driving. In order to study a sample of 226 drivers in Tehran were examined. For collecting information, The Driving Behavior Survey and researcher made questionnaires on socioeconomic status scale and demographic variables were used. The findings showed that between socioeconomic status of people and incidence of traffic violation are directly negatively correlated. In addition, between anxiety-based performance deficits and anxiety-based hostile/aggressive behaviors and incidence of traffic violation are directly positively correlated and between exaggerated safety/caution behavior and incidence of traffic violation are directly negatively correlated. Finally, there is a relation between socioeconomic status and incidence of traffic violation directly or indirectly through the mediatory of driving behavior. Undoubtedly, without understanding the causes and risk factors of Break the Law and traffic violation, law enforcement and security and preventing encounters and even education will not have a lasting impact and sustainability in community.

    Keywords: socioeconomic status, Driving behavior, traffic violation
  • Saber Kiebadroodi, Mahmoudreza Key Manesh, Pegah Jafari Haghighatpour Pages 87-106

    A considerable amount of accidents occur at signalized and urban intersections which are the intensive crash places. Therefore in this paper appropriate models that could specify safety indicators have been indicated with existing information by characterized dependant and independant variables for 16 signalized intersections. The results of sensitivity analysis show that the maximum sensitivity of pedestrian crashes is related to bus stop which nears to intersection and increases 21.07 % of pedestrian crashes. This happens because more pedestrians are crossing stations.Discrete turn reduces 20.34% of pedestrian crashes at intersections.

    Keywords: Crash Prediction Models, Pedestrian, Signalized Intersection, Safety Index, Validation
  • Reza Kanooni *, Hassan Esmaeilzadeh, Leila Seifi, Sara Bandani Pages 107-140

    Over the past century, the combination of modern technology, cultural behavior and social on the one hand and preoccupation planner relied on movement vehicles and replying requirements arising from that on the other hand, cause forgetfulness of spaces and pedestrian movement, and several long trips to the city. This procedure brings some unpleasant upshots of social-economic, environmental and social fabric for many cities, especially in the central of city. Hence in the late 1960s, insight and operation of cutting edge professional urban planners’ orientation of movement of vehicles and revitalize urban center expanded. The purpose the present study is strategic planning for the traffic management center of Ardabil with emphasis on the development of pedestrian Street. The type of the research is operational and the methods of that are descriptive- analytic. In addition in this study a library studies, the survey method was used. For collecting and evaluating the survey information, Delphi technique and interviewing with experts and authorities were used. So that the index rating of 30 experts and responsible for the relevant agencies was helped. For data analysis also SWOT and ANP model were used. The statistic research community is the center of the city of Ardabil. The result show that, aggressive strategies in urban traffic management. Ardabil has high priority. In this way, the managers of traffic organization should use the opportunities to reduce their strengths and weakness and threats elsewhere. Among others aggressive strategies can change some of streets leading into the center of town to pedestrian Street and reduce the volume of traffic through provide the necessary training to citizens to use public transportation and promote walking and cycling among people in order to reduce the traffic volume downtown and enhance people’s health.

    Keywords: Traffic Management, pedestrian Street, Strategic Planning, SWOT, ANP models, Ardabil
  • Mohammad Kari, Mansour Fakhri * Pages 141-152

    Slipperiness of the road surface is one of the factors which increase the risk of accidents, Road friction changes with change pavement texture. In this research tried to study on the effect of the mean surface macrotexture depth on the accidents. This field study has been performed by examining the statistical information related to traffic and accidents and case study of a street with heavy traffic in Tehran. Sand patch test was used to determine mean surface macrotexture depth. Finally indicated that macrotexture depth of pavement decreases by time and traffic crossing. First this decrease is more and then gradually declines. Results have shown that number of accidents decreased sensibly by modifying pavement texture.

    Keywords: Accidents, pavement texture, sand patch test