فهرست مطالب

نوآوری های مدیریت آموزشی - سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، بهار 1394)

فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جواد ایمانی، نادر قلی قورچیان صفحات 7-21
    هدف ازانجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از تعداد 614 نفر تشکیل شده بودند. نمونه آماری پژوهش تعداد 236 نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران جهت انجام پژوهش انتخاب شده بودند. این بررسی به روش توصیفیاز نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه جو سازمانی، مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی بهره گرفته شد وجهت تجزیه و تحلیل داده ها ازمدل معادلات ساختاری استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: سهم واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی در میان جامعه آماری برابر با 38/0 می باشد که در سطح 05/0 این واسطه گری معنادار به دست آمده است.
    کلیدواژگان: جو سازمانی، مدیریت مشارکتی، توسعه سازمانی، آموزش و پرورش، مدارس متوسطه
  • کیومرث بشلیده، اسماعیل هاشمی شیخ شبانی، عبدالزهر انعامی، علی مرعشی، آذین تقی پور صفحات 23-32
    زمینه و هدف
    کار مخصوصا تحت شرایط استرس آور، منجر به واکنش های جسمانی و روانی می شود. برای پایان دادن به این فشار، به بهبودی از استرس و تقاضاهای شغلی نیاز است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی، بر تجارب بهبودی (گسستگی روانی، آرمیدگی، تجارب تبحری و احساس کنترل) کارکنان شرکت ملی حفاری اهواز بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان مرد شرکت ملی حفاری اهواز بود که از این تعداد، 30 نفر به عنوان نمونه فرض آزمایی و 80 نفر به عنوان نمونه اعتباریابی پرسشنامه ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه «تجارب بهبودی» برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده گردید. جلسات آموزشی شامل 10 جلسه 2 ساعته بود که در 5 هفته برگزار شدند. به علت برقرار نبودن مفروضه همگنی رگرسیون برای انجام تحلیل کواریانس، بر روی نمرات تفاضل پیش آزمون و پس آزمون متغیرهای وابسته، تحلیل واریانس صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در تفاضل پیش آزمون و پس آزمون تن آرامی، تجارب تبحری، گسستگی روانی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (p < 0/001 ).
    نتیجه گیری
    بنابراین آموزش بهبودی از تقاضاهای شغلی، باعث افزایش ابعاد تجارب بهبودی درکارکنان می شود. به عبارت دیگر شرکت کنندگان در کلاس آموزشی یاد می گیرند که چگونه زمان پس از کارشان را مدیریت کنند تا از استرس و تقاضاهای شغلی رهایی یابند.
    کلیدواژگان: تجارب بهبودی، تن آرامی، تجارب تبحری، گسستگی روانی، احساس کنترل
  • مهران پیری، محمد شیری*، اسد رضایی، علی امینی صفحات 33-48
    پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد مدیران بر اساس هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در مقطع ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد انجام شده است.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان شاغل(760 نفر) در مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان خرم آباد تشکیل می دهند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 254 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه هوش سازمانی البراخت (2003)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی عرب (1389) و پرسشنامه عملکرد شغلی مدیران پاترسون (1990) می باشد که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران با 99 درصد اطمینان و بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد مدیران با 95 درصد اطمینان رابطه مستقیم و مثبت برقرار است. بین هر هفت مولفه هوش سازمانی و عملکرد شغلی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان خرم آباد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از بین شش مولفه رفتار شهروندی سازمانی، بین سه مولفه (فداکاری، اطاعت و مشارکت) و عملکرد شغلی مدیران همبستگی مثبت و معنادار بهدست آمد و فقط مولفه فداکاری، قدرت پیش بینی عملکرد مدیران را در جهت مثبت دارا می باشد. همچنینمتغیر هوش سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی می توانند 15درصد از تغییرات متغیر عملکرد مدیران را پیش بینی کنند.
    کلیدواژگان: هوش سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد شغلی مدیران
  • نرجس عبدلله زاده، فرشیده ضامنی صفحات 49-58
    این تحقیق با هدف بررسی رابطه اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهر بابل درسال تحصیلی 94-1393 انجام شد. روش تحقیق از نظرهدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود.
    جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر بابل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد (120N= ) نفر بودند که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد (92n=) نفر به روش تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت به عنوان حجم نمونه تعیین گشته و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه اعتماد سازمانی رضائیان و رحیمی(1387) که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردیده است. و پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) با پایایی 83/0 استفاده شد. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی هم چون جداول آماری و درصد فراوانی و آزمون های آمار استنباطی هم چون آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، رگرسیون از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی اند که اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش بابل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین قابلیت اتکا، شایستگی، تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش رابطه وجود دارد؛ اما بین متغیر درستی و صداقت و یادگیری سازمانی ارتباطی وجود ندارد. و نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که 21 درصد از یادگیری سازمانی توسط متغیرهای اعتماد سازمانی تبیین می گردد. نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت مولفه صداقت را در بین کارکنان با یادگیری سازمانی ارتقاء داد.
    کلیدواژگان: اعتمادسازمانی، یادگیری سازمانی، کارکنان آموزش و پرورش
  • ابراهیم مزاری، کاظم فتح تبار فیروز جایی، مهدی قنبر نیا، سودابه باده بان صفحات 59-72
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه های انسانی مراکز آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان هفت دانشکده پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با اختصاص متناسب، 131 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه یادگیری خودراهبر ابیلی و مزاری (1393) با پایایی (95/0=α) و پرسش نامه سرمایه های انسانی نادری (1390) با پایایی (96/0=α) استفاده شد که روایی محتوا و سازه آن ها نیز بررسی و تایید گردید.نتایج تی تک گروهی نشان داد، یادگیری خودراهبر و سرمایه های انسانی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد یادگیری خودراهبر(70/0r=) با سرمایه های انسانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری(p<0/01) داشته است. مدل یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از آن بود که،یادگیری خودراهبر بر دانش و مهارت های شناختی (85/0=γ)، مهارت های فراشناختی (83/0=γ) و شایستگی های عاطفی-ارتباطی (86/0=γ) تاثیرگذار بوده است.
    کلیدواژگان: یادگیری خودراهبر، سرمایه های انسانی، کارکنان، مراکز آموزش عالی، دانشگاه تهران
  • افشین موسوی چلک، الهام السادات حسینی، علیرضا پوربخشیان صفحات 73-87
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش فرهنگی و مولفه های آن بر سرمایه اجتماعی دانشجویان انجام گرفته است.روش تحقیق، توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، متشکل از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور رامسر بودند که تعداد 331 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد: 1. پرسشنامه هوش فرهنگی (آنگ و همکاران، 2004) 2. پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید دانشگاه مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. داده ها با بهره گیری از نرم افزارspss و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد بین هوش فرهنگی ومولفه های آن (مولفه شناختی 143/0 r= ، مولفه انگیزشی 524/0r= ، مولفه فراشناختی 594/0r= ، مولفه رفتاری 651/0= r) با سرمایه اجتماعی دانشجویان،ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، سرمایه اجتماعی، دانشجویان
  • ناصر ناستی زایی، حسین جناآبادی، فاطمه رخشانی مهر صفحات 89-102
    دبیران زمان بسیارزیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتها یه کاری اختصاص می دهند و این می تواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانزاهدان بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 300 نفر از دبیران شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیمورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21 استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت؛ بین اعتیاد به کار و مولفه های آن (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کار و لذت بردن از کار) هم با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانرابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه همزمان نیز نشان داد که مولفه های اعتیاد به کار توان پیش بینی هم تعهد سازمانی و هم رفتار شهروندی سازمانیرا دارند (05/0p<).
    کلیدواژگان: اعتیاد به کار، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، دبیران، زاهدان
  • خدیجه ندری، زهرا عرب، هانیه بدیعی، جمال عاشوری صفحات 103-116
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین شیوه های مدیریتی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران دبیرستان های شهر قرچک بودند. برای انجام این پژوهش 130 مدیر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه چند عاملی شیوه های مدیریت (بس و آوولیو، 1995)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (آیزنبرگر و همکاران، 1986)، پرسشنامه تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1997) و پرسشنامه رضایت شغلی هرزبرگ (دانت و همکاران، 1966) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که میان شیوه مدیریت تحول آفرین، شیوه مدیریت تبادلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد عاطفی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (01/0>P). حمایت سازمانی ادراک شده، شیوه مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی در یک مدل پیش بین توانستند حدود 55 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش بینی کنند و نیز سهم حمایت سازمانی ادراک شده در پیش بینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر حمایت سازمانی ادراک شده، شیوه مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی مهمترین پیش بینی کننده های رضایت شغلی بودند. بنابراین به مدیران ارشد، برنامه ریزان، درمانگران و مشاوران پیشنهاد می شود تا به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی را برای بهبود رضایت شغلی مدیران طراحی کنند.
    کلیدواژگان: شیوه های مدیریتی، حمایت سازمانی ادراک شده، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، مدیران
|
  • Javad Imani, Nadergholi Ghourchian Pages 7-21
    The aim of this study was to The Mediating Role of organizationalClimateRegarding with Participative Management and organizationalDevelopment. The study population comprised all secondary school Teachers of Bandar Abbas two Education Area (614 person) in 2013-2014 academic year. Sample size was 236 people that were stratified random sampling method based on Cochran formula. The study was Descriptive and correlation type. And for collecting data, organizationalClimate Questionnaire, Participative Management and organizationalDevelopment Questionnaire were used. To analyze data Statistical methods such as Structural Equation Modeling was used. The results showed: The share of Mediating Role of organizationalClimate Regarding with Participative Management and organizationalDevelopment was 0/38. That this significant Relationship achieved in 0/05 level.
  • Kiomars Beshlide, Esmaeil Hashemi, Abdozahar Anaami, Ali Maraashi, Azin Taghipour Pages 23-32
    Work, particularly under stressful conditions, leads to physical and mental strain reactions. To bring this strain process to an end, recovery is needed. The aim of this study was to determine the effectiveness of job demand`s recovery on staff`s recovery experience (mental detachment, relaxation, mastery experience and control). The research method was experimental in which the pretest-posttest design with control group was used. The study population included all male employees of Ahvaz National Drilling Company out of whom 30 persons were selected for hypothesis testing and 80 persons were selected for validating the questionnaire through simple random sampling. “Recovery Experience Questionnaire” was used for data collection 10 two- hour training sessions were held for 5 weeks. Due to lack of regression homogeneity assumption for doing covariance analysis, the analysis of variance was performed for analyzing the data. The results showed significant differences between experimental and control groups in terms of relaxation, experience mastery, mental detachment, and feeling of control (p
  • Mehran Piri, Mohammad Shiri*, Asad Rezaei, Ali Amini Pages 33-48
    The present research has done to predic manager's performance based on staff’s organizational intelligence and organizational citizenship behavior at primary schools in Khorramabad. The research method was descriptive and of correlational type the population included all teachers (n = 760) in Khorramabad city, boys school, out of whom 245 cases were randomly selected through Morgan table instruments used were, (a) Albrakhts’ organizational Intelligence (2003), (b) Arab's Organizational Citizenship Behavior questionnaire (2010) and Patterson (1990) job performance of manager’s questionnaire. The reliability of the questionnaires was confirmed through Cronbach's alpha. Pearson correlation, Spearman correlation and regression were used for data analysis. The results showed that there were positive and meaningful relationship between organizational intelligence and managers 'performance (99%) and between organizational citizenship behavior with managers 'performance (95%). There were also meaningful and positive relationship between the seven dimensions of organizational intelligence and job performance of elementary school principals in Khorramabad city. Three out of six components of OCB, namely sacrifice, obedience, and participation had significant relationship with manager's job performance, and only sacrifice power component can predict manager's performance in a positive direction. Also, Organizational intelligence and organizational citizenship behavior variable could predict 15% of the variations of the manager's job performance.
    Keywords: organizational intelligence, organizational citizenship behavior, job performance of managers
  • Narjes Abdollahzadeh, Farshideh Zameni* Pages 49-58
    This study aimed to investigate the relationship between organizational trust and organizational learning among employees in the education of Babol was2014-15.This research method of application and the data collection method were descriptive. The population includes all staff in the academic education of Babol number 2014-15 (N=120) patients using table Kerjsi-Morgan (n= 92) people randomly stratified according to sex as the sample size been determined and studied. In order to gather data from the questionnaire Rezaeian organizational trust and Rahimi (2008) 0.86reliability through Cronbach's alpha was calculated. Neefe organizational learning questionnaire (2001) was used with 0.83reliability. Data gathered using descriptive statistics such as statistical tables and frequency of Kolmogorov-Smirnov test inferential statistics such as test, Pearson correlation coefficient, t, regression through SPSS software to analyze was. The results showed that organizational trust and organizational learning in higher education employees than average. As well as the reliability, competence, commitment and institutional trust with organizational learning and education staff there, but there is no relationship between the variables honesty and integrity, and organizational learning. And the results of the regression showed that 21 percent of organizational learning can be explained by a single variable of organizational trust.
  • Ebrahim Mazari*, Kazem Fath Tabar Firouzjayi, Mehdi Ghanbarnia, Soudabeh Badehban Pages 59-72
    This study aimed to explain the role of self-directed learning in human capital of higher education institutions. The research method was descriptive and correlational and data analysis method was SEM using Cochran's sampling formula the Sample contained 131 employees who were selected through Stratified random sampling. Self-leadership questionnaire of Abili and Mazari (2014) with the reliability of 0.96 and human capital questionnaire of Naderi (2011) with the reliability of 0.95 were used to collect data. That content and construct validity of the questionnaires we also evaluated and confirmed. One sample t-test showed that the self-directed learning and human capital of employees were higher than the average. Correlation result showed self-directed learning(r=0.70) hada significant positive correlation with human capital of Personnel (p
    Keywords: Self, directed learning, Human capital, employees, higher education institutions, UT
  • Afshin Mousavi*, Elhamsadat Hosseini, Alireza Pourbakhshian Pages 73-87
    This research is conducted to investigate the effect of cultural intelligence on social capital of students. The research method is descriptive-correlation. The statistical population, consisted of all undergraduate students of Payam-e- Noor University of Ramsar. 331 student were selected through multistage random sampling. The data was collected using two questionnaires: (a) cultural intelligence questionnaire (Ang et al, 2004), and (b) the researcher made questionnaire of social capital. The validity of the questionnaires was confirmed by the university instructors. For analyzing, the data, Pearson correlation and regression analysis were used through. The results showed that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence its components Cognitive component r=0.143, Motivational component SPSS software r=0.524, Metacognitive component r=0.594, Behavioral component r=0.651) and social capital of students.
    Keywords: Cultural intelligence, social capital, students
  • Naser Nastizaei, Hosein Jenaabadi, Fatemeh Rakhshanimehr* Pages 89-102
    Teachers voluntarily devote many hours to their work activities and this can cause addiction to work in them whose outcome could be organizational commitment and citizenship behavior. The main purpose of this study was to investigate the relationship between workaholism, organizational commitment and citizenship behavior of teachers in Zahedan. The research method is descriptive and of correlational, type. 300 elementary school teachers in Zahedan were selected through random sampling the instruments used for data collection were three questionnaires of workaholism, organizational commitment and citizenship behavior. The data was analyzed using the Spearman correlation coefficient and multiple regression through SPSS21. The result showed the mean scores of teachers for the variables workaholism, organizational commitment, and citizenship behavior, were higher than theoretical mean. There were also significant relationship between workaholism with its dimensions (work involvement, feeling of being driven to work, work enjoyment) and organizational commitment and citizenship behavior multiple regression results showed that the dimensions of workaholism can explain and predict organizational commitmentand citizenship behavior.
    Keywords: Wrkaholism, organizational commitment, citizenship behavior, teachers, Zahedan
  • Khadijeh Nadri, Zahra Arab, Hanieh Badiee, Jamal Ashoori* Pages 103-116
    This research aimed to investigate the relationship among management methods, perceived organizational support, organizational commitment. and job satisfaction of managers. The statistical population includes all managers in high schools of Gharchak city. For this research 130 managers were selected through random sampling. All of them completed the multiple management methods questionnaire (Bass and Avolio, 1995), perceived organizational support questionnaire (Eisenberger et al, 1986), organizational commitment questionnaire (Allen & Meyer, 1997) and Herzberg’s job satisfaction questionnaires (Dant et al, 1966). The findings showed a positive and significant relationship among transformational management method, transactional management method, perceived organizational support, affective commitment, job satisfaction (p
    Keywords: management methods, perceived organizational support, organizational commitment, job satisfaction, managers