فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 81 (بهار 1395)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 81 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرمقاله
  • حسن شعبانی صفحه 3
    این شماره ی نشریه ی صنعت لاستیک ایران به عنوان شماره ی بهار سال 1395 منتشر می شود که امیدوارم با تلاش و سعی دست اندرکاران آن موفق به چاپ و توزیع آن در اوایل خرداد امسال شویم. در سال گذشته به همت جناب آقای مهندس ملایری و مجموعه ی همکاران ما در واحد انتشارات شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک موفق به چاپ 5 شماره نشریه شدیم تا عقب ماندگی سال های گذشته را جبران کرده و از نظر تاریخ چاپ نشریه “به روز” یا “به فصل” شویم.
    بیست سال از تاریخ انتشار این نشریه می گذرد و در گذرگاه این تاریخ بیست ساله، مدیران مسوول، سردبیران و شورای دبیران آن تغییراتی داشته است، ولیکن نام نشریه ی صنعت لاستیک ایران با نام آقای مهندس فریبرز عوض ملایری گره خورده است. من به عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک بر خود واجب می دانم از زحمات این عزیز بزرگوار و هم چنین سرکارخانم باقری زاده تشکر و قدردانی نمایم.
    سال 1395 از سوی رهبرجمهوری اسلامی ایران به نام “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام گذاری شده است. نام گذاری بعضی از سال های گذشته همچون سال 1394 به نام “دولت و ملت- همدلی و همزبانی” نام گذاری کیفی بوده است. ولیکن خوشبختانه دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 1395 می توانند با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، در پایان سال گزارش کمی و با عدد و رقم از اقدامهای صورت گرفته در راستای تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی تهیه و به رهبر و ملت عزیز ایران ارائه نمایند.
    به نظر این حقیر و براساس رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای،
    مهم ترین پارامترهای کمی تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی (ازجمله و به ویژه در صنعت تایر) عبارتند از:1- افزایش میزان تولید داخلی در مقایسه با سال های گذشته،
    2- کاهش میزان واردات تایر در مقایسه با سال 1394،
    3- افزایش (و یا شروع) صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و به ویژه کشورهای منطقه.
    در جریان برگزاری Tire Tech EXPo 2016ما با دوستانی از عراق و بنگلادش برخورد داشتیم که به دنبال شرکت فروشنده ی دانش فنی تولید تایر بودند. آیا مجموعه ی شرکت های تایرسازی داخلی می توانند از این فرصت استفاده نمایند یا خیر؟
    4- افزایش تعداد کارکنان شاغل در بخش صنعت در مقایسه با سال های گذشته (کاهش نرخ بیکاری)،
    5- رونق صنایع مرتبط با بازیافت تایر و لاستیک ازجمله رفع موانع تولید شرکت های روکش تایر و احداث کارخانه های جدید بازیافت تایر و لاستیک،
    6- انتقال فناوری تولید تایرهای رادیال باری تمام سیمی و تایرهای رادیال وانتی و SUV بلت سیمی از شرکت های معتبر اروپایی به شرکت های داخلی (به صورت کامل و صحیح مطابق با آن چه جناب آقای مهندس مخنفی در شماره ی 78 نشریه نوشته اند).
  • علمی فنی
  • مهسا نعمت الهی، اعظم جلالی آرانی*، کریم گلزار صفحه 4
    در این پژوهش تهیه و بررسی ویژگی های نانوکامپوزیت کائوچوی طبیعی/ نانو رس در حضور سازگارکننده ی مالیئکه مورد بررسی قرار گرفته است. آمیزه ها توسط مخلوط کن داخلی و غلتک آزمایشگاهی تهیه شده است. آزمون رئومتری روی نمونه ها نشان داد که حضور سازگارکننده سبب افزایش اختلاف گشتاور پخت و هم چنین کاهش زمان پخت می شود. اندازه گیری مقدار پیوندهای عرضی در نمونه ها و بررسی ویژگی های مکانیکی، سایش، رفتار رئولوژیکی و ریخت شناسی نمونه ها بیان گر آن بود که استفاده از 8 پارت سازگارکننده منجر به بهینه شدن ویژگی ها می شود. در واقع سازگارکننده از راه قرار گرفتن در سطح مشترک ماتریس و صفحه های نانورس موجب بهبود چسبندگی بین سطحی شده و از این طریق و هم چنین به دلیل افزایش چگالی پیوندهای عرضی، این تغییرها را سبب می شود.
    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت های پلیمری، کائوچوی طبیعی، استحکام کششی، سایش
  • سید مصطفی حسینی، مهدی رزاقی کاشانی* صفحه 13
    یکی از مرحله های مهم در تولید قطعه های لاستیکی، ولکانیزاسیون آن ها تحت حرارت درون قالب است. ولکانیزاسیون یا پخت مرحله یی زمان بر و پرهزینه است و کیفیت آن نقش اساسی بر خواص نهایی فراورده های لاستیکی دارد. بهینه سازی زمان لازم برای حرارت دهی برای ولکانیزاسیون، تضمین کننده ی حفظ کیفیت و البته زمان، انرژی و هزینه ی مصرفی است. دست یابی به درجه ی ولکانیزاسیون یکنواخت در تمام نقاط قطعات ضخیم، یکی دیگر از چالش های مهم در صنعت لاستیک به شمار می رود. بدین ترتیب مدل سازی و پیش بینی سینتیک پخت مهم است. این مقاله ی مروری به بررسی سازوکار و مدل های ارائه شده در زمینه ی سینتیک پخت گوگردی می پردازد. برای این منظور، در ابتدا سینتیک و ماهیت اتوکاتالیستی پخت گوگردی مورد بحث قرار می گیرد. مدل های موجود درزمینه ی ولکانیزاسیون به دو دسته ی پدیده نگری و مکانیزمی تقسیم می شود. مدل های پدیده نگری مرحله های مختلف ولکانیزاسیون را به صورت گسسته مدل کرده و توانایی پیش بینی کل فرایند را ندارد. علاوه بر این فهم درستی از شیمی و فیزیک واکنش ارائه نمی دهد. مدل های مکانیزمی با در نظر گرفتن
    سازوکار واکنش، توانایی مدل سازی یکپارچه ی سینتیک پخت را دارند. هم چنین ثابت های موجود در این مدل ها در توصیف ناحیه های مختلف نمودار پخت، از معنای فیزیکی درستی برخوردارند. در این مقاله به بررسی این مدل ها پرداخته و به مزیت ها و عیب های آن ها در پیش بینی فرایند پخت اشاره شده است.
    کلیدواژگان: ولکانیزاسیون، سینتیک، مدل سازی، مدل های پدیده نگری، مدل های مکانیزمی
  • صیاد نصیری*، حبیب رضایی، رسول اوتادی، میلاد بیات صفحه 26
    با توجه به افزایش مصرف سوخت های فسیلی، آلایندگی زیست محیطی و قیمت این نوع سوخت ها، انجام اقدام هایی به منظور کاهش مصرف سوخت اجتناب ناپذیر شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر گاز نیتروژن به جای فشار هوا در تایر بر مصرف سوخت موتور خودروهای بنزینی ست. از این رو، در این پژوهش ابتدا شرایطی به عنوان شرایط مبنا تعریف شد و مقدار مصرف سوخت اندازه گیری شد، سپس با تغییر در نوع گاز داخل تایر و تغییر در فشار آن، مقدار تغییر دور موتور خودرو و زمان پاشش انژکتور آن اندازه گیری و نمودارهای متفاوت مصرف سوخت خودرو نشان داده شد. نتیجه ها نشان داد که افزایش فشار تایر و استفاده از گاز نیتروژن در تایر، سبب کاهش مصرف سوخت به طور قابل ملاحظه یی می شود.
    کلیدواژگان: نیتروژن، فشار باد تایر، مصرف سوخت، پالس انژکتور
  • نگین فرشچی، علی عباسیان* صفحه 36
    سازگاری در آمیزه های بسپاری (پلیمری) از جهات بسیاری از جمله انتخاب مواد اولیه و مسائل زیست محیطی از اهمیت ویژه یی برخوردار است. فراسنج (پارامتر) حلالیت با بهره گیری از قانون قدیمی حلالیت (هم شکل، هم شکل را حل می کند)، به عنوان معیاری برای بیان سازگاری در سامانه های بسپاری به کار می رود. به طورکلی روش های تعیین فراسنج حلالیت به دو دسته روش های پسینی و پیشینی تقسیم می شود که روش های پیشینی به دلیل امکان پیش بینی سازگاری پیش از آمیزه سازی، کارآمدتر است. از میان روش های موجود سه روش گرانروی سنجی، تورم سنجی و سوانگاری (کروماتوگرافی) گازی وارونه (سواگو) بیشترین کاربرد را داشته است. سواگو با وجود برخی ابهام ها در محاسبه ی فراسنج حلالیت اجزای بسپاری، هنوز یکی از مهم ترین روش ها برای ارزیابی حلالیت اجزای یک آمیزه بسپاری به حساب می آید.
    کلیدواژگان: پارامتر حلالیت، سوانگاری گازی وارونه، پارامتر حلالیت هانسن، کره ی حلالیت
  • مدیریت
  • حسن خوبیاری شورباز*، ابراهیم شریفی یار، محبوبه سلطانی نژاد صفحه 52
    هدف پژوهش حاضر انتخاب استراتژی کلان (استراتژی تهاجمی، تدافعی، ثبات) برای شرکت ایران خودروست و از نظر هدف، کاربردی و به شیوه ی توصیفی انجام شده است. شیوه ی جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه است که در شرکت ایران خودرو توزیع و توسط مدیران و کارشناسان ارشد این شرکت تکمیل شد. در این پژوهش نخست به وسیله ی کارت امتیازات متوازن معیارهای تصمیم گیری شرکت شناسایی شدند که این معیارها چهار منظر کارت امتیازات متوازن، یعنی: مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، رشد و یادگیری را در برمی گرفتند و سپس به کمک فرایند تحلیل شبکه یی استراتژی های کلان اولویت بندی شدند و به این نتیجه دست یافت که برای شرکت ایران خودرو استراتژی تهاجمی از بین استراتژی های دیگر، اولویت بیشتری را داراست و این استراتژی به عنوان مناسب ترین استراتژی کلان برای این شرکت انتخاب شد.
    کلیدواژگان: استراتژی کلان، کارت امتیازات متوازن، تصمیم گیری چند معیاره، فرایند تحلیل شبکه یی
  • سعید هداوند*، مسعود زادمهر صفحه 64
    هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر بهبود خدمات پس از فروش است. پژوهش حاضر، از نوع پژوهش های توصیفی زمینه یابی است. جامعه ی آماری پژوهش را 86 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان خدمات پس از فروش صنایع لاستیک سازی اصفهان تشکیل می دهند. ازآنجاکه حجم جامعه ی موردمطالعه زیاد نیست،کل جامعه به عنوان نمونه ی آماری در نظر گرفته شده است. برای انجام پژوهش، در ابتدا ساختار کلی خدمات پس از فروش در صنایع لاستیک سازی اصفهان موردمطالعه قرار گرفت و بر مبنای فعالیت های یاد شده و مصاحبه با خبرگان صنعت، بهبود خدمات پس از فروش به عنوان متغیر وابسته و نیز سایر متغیرها مانند: نحوه ی پاسخ گویی به مشتریان، سرعت ارائه ی خدمات، انعطاف پذیری در ارائه ی خدمات، احترام به نظرهای مشتریان، سطح عملکرد محصولات و کارایی پرسنل فنی، به عنوان متغیرهای مستقل تعیین شدند. اطلاعات موردنیاز به وسیله ی پرسش نامه ی تنظیم شده با 30 پرسش و پاسخ در طیف پنج گزینه یی لیکرت جمع آوری شده است. برای محاسبه ی پایایی پرسش نامه ی از آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار به دست آمده (92/0)، نشانگر انسجام قابل قبول در پرسش ها و عدم پراکندگی معنادار بین آن ها است. روایی محتوایی هم از راه طراحی پرسش ها بر اساس ادبیات پژوهش و نظرخواهی از خبرگان صنعت صورت گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه یی استفاده شده است. نتیجه های به دست آمده از تحلیل یافته های پژوهش نشان می دهد که یادگیری سازمانی بر بهبود خدمات پس از فروش صنایع لاستیک سازی اصفهان موثر است.
    کلیدواژگان: خدمات پس از فروش، بهبود خدمات، یادگیری سازمانی، مشتری
  • دیدگاه
  • علیرضا عظیمی * صفحه 75
    صنعت به عنوان موتور رشد اقتصادی و سرمایه گذاری به عنوان نیروی محرکه و پیشبرنده ی آن از مهمترین موضوعات اقتصادی یک کشور به شمار می آید. توان تولید و رشد پایدار صنعت چسبندگی بسیار نزدیک و اجتناب پذیری به سرمایه گذاری دارد. به دلیل اهمیت زیاد این ارتباط، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به شماره ی 14717 چشم انداز سرمایه گذاری صنعتی در ایران را بررسی و برای برنامه ی ششم توسعه سیاست هایی را خاطرنشان کرده است. طبق این گزارش، سرمایه گذاری ها به طور نسبی از بخش صنعت و معدن خارج شده و به سایر بخش های اقتصاد کشور تمایل پیدا کرده است.
    کلیدواژگان: اقتصاد ایران
|
  • M. Nematollahi, A. Jalali, Arani*, K. Golzar Page 4
    In this work, preparation and characterization of nanocomposites based on Natural Rubber/Organoclay (NR/OC) in presence of compatiblizer (maleated rubber) are investigated. Compounds were prepared via an internal mixer and a two-roll mill. Results of rheometry test showed that the presence of compatibilizer lead to increment of torque difference (MH − ML) and reduction of curing time. Crosslink density measurement and evaluation of mechanical properties, abrasion, rheological behavior and morphological study suggested improvement of properties due to use of 8 part of compatibilizer. The presence of compatibilizer at the interface of polymer matrix and nanoclay layers enhanced the interfacial adhesion. This enhancement as well as the increase in crosslink density due to presence of compatiblizer resulted in the improvement of properties.
    Keywords: Polymeric nanocomposites, Natural rubber, Tensile strength, Abrasion
  • M. Hosseini, M. Razzaghi, Kashani* Page 13
    Vulcanization by heating in the mold is one of the most important steps in the production of rubbery articles. Vulcanization is a time- consuming and expensive process, and quality of vulcanization process has a major role on the final properties of the rubber products. Optimization of vulcanization process time guarantees the quality of products, and it has crucial roles in consumed time, energy and cost. Achieving uniform degree of vulcanization in thicker parts is also another major challenge in the rubber industry. Thus, mathematical modeling and prediction of vulcanization kinetics seem to be of prime importance. The objective of this review paper is to discuss the mechanism and kinetics of sulfur vulcanization of rubber and modeling techniques used as predictive tools. For this purpose, first the kinetics and autocatalytic nature of the vulcanization process is reviewed. Modeling techniques are divided into two categories; phenomenological and mechanistic approaches. Phenomenological models cannot model the whole stages of vulcanization continuously. Moreover, these models do not present the physical-chemistry features of the process. On the other side, mechanistic models have the ability to predict all vulcanization process continuously. In addition, kinetics constants obtained in this approach describe the various stages of the process, physically. Subsequently, models of mechanistic approach which have been introduced so far are discussed in more details.
    Keywords: Vulcanization, Kinetics, Modeling, Phenomenological models, Mechanistic models
  • S. Nasiri*, H. Rezaei, R. Otadi, M. Bayat Page 26
    Concerning the increase of fossil fuel consumption, air pollution, and the cost of fossil fuels, doing some measures in order to decrease vehicle fuel consumption is inevitable. The purpose of the paper is to examine the effect of nitrogen gas in tire on vehicle fuel consumption. First, some conditions were introduced as criterion conditions and the quantity of fuel consumption was measured. Then, by changing the inflation pressure and the type of the gas inside the tire, fuel consumption of the intended car was measured by detecting engine RPM and the time injection of injectors. Results of the research revealed that the use of nitrogen gas inside the tire and increasing the inflation pressure can considerably decrease vehicle fuel consumption.
    Keywords: Nitrogen, Inflation Pressure, Fuel Consumption, Injection Time
  • N. Farshchi, A. Abbasian* Page 36
    In the field of polymer compounds the solubility has a significant importance in many aspects such as material selection and environment concerns. Solubility parameter has been used as a term to determine the solubility in polymer systems (by the use of the old solubility law that like dissolves like) . In general methods for determination of solubility parameter divides into two groups: pre and post methods. Pre methods are more reliable as they have the advantage of prediction of solubility before compounding. Among the present methods viscometery, swelling and inverse gas chromatography (IGC) have the most application. Hence, in this review paper we have discussed and compare these three methods as well as their advantages and disadvantages in polymer compounds. In spite of some ambiguity that IGC has in computation of solubility parameter of polymers, it is still one of the most important methods to investigate the solubility in a polymer system.
    Keywords: Solubility Parameter, Inverse Gas Chromatography (IGC), Hansen Solubility Parameter, Solubility Sphere
  • H. Khoubyari, Shourbaz*, E. Sharifi, Yar, M. Soltani, Nezhad Page 52
    This study is aimed Of selecting huge strategy (aggressive, defensive and analytical strategy) for iran khoodro and Was conducted by descriptive manner. In this research, initially four decision criteria for iran khoodro were identified using the balanced score card (BSC) including the financial, customer, internal process and growth and learning. Then questionnaires were distributed in iran khoodro company, calculated data were analyzed using the Super Decision software and, the highest priority is selected between the strategies for the company by analysis network process (ANP) and the results indicate that the highest priority for iran khoodro company is aggressive strategy.
    Keywords: Huge strategies, Multi, criteria decision, Analytic network process, Balanced score card
  • Saeed Hadavand*, Masoud Zadmehr Page 64
    The main objective of this research is to study and investigate the effects of organizational learning on the after sales services improvement within Isfahan Rubber Industries Company. This research is of kind descriptive- preparation. The statistical population of this study contains 86 managers, experts and employees of after sales services. Since the volume of population is not vast, thus the whole statistic population was taken as statistic sample. To perform the research, we first have studied the general structure of after sales services within Iran Radiator Industrial Group, then based on mentioned activities and interviews with sophisticated people within industry field, after sales services improvement was determined as dependent variable and way of customer replying, speed of services offer, flexibility during services, respect to customers’ ideas, level of the products performance, and technical personnel efficiency were determined as independent variables. Data was collected through realized questionnaire with 30 items closed answer in Likert’s five point scales. In order to calculate durability of the questionnaire Chroonbakh Alpha was used which obtained 0/92 indicates that questions are reasonably well integrated and there is no significant dispersion within them. Conceptual admissibility was also performed through question designing based on literature and surveying industrial experts and sophisticated. To analyze data single sample test was used. Results from findings analyze showed that organizational learning affects the improvement of after sales services within Isfahan Rubber Industries Company.
    Keywords: After sales services, Services improvement, Organizational learning, Customer