فهرست مطالب

فصلنامه سرامیک ایران
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 44، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/19
  • تعداد عناوین: 10
|
  • تازه ها
  • مقالات پژوهشی
  • حسین مظاهری، محمود فاضل نجف آبادی، علیرضا اعلایی صفحه 4

    در این پژوهش ایجاد پوشش‌ کامپوزیتی حاوی ذرات سرامیکی کاربید‌ سیلیسیوم بر سطح فولاد ASTM A106-Gr.B با به کارگیری فرآیند جوشکاری قوسی تنگستن – گاز بررسی شد. بدین منظور ذرات کاربید سیلیسیوم با درصد‌های حجمی متفاوت بر سطح فولاد مورد نظر پیش ‌‌نشانی شد و با تغییر شدت جریان، فرآیند ذوب و اختلاط آنها با فلز پایه انجام گردید. مطالعه ریز ساختار پوشش ایجاد شده توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) همراه با آنالیز نقطه‌ای انجام گرفت. یافته‌های آزمون‌ها نشان داد که پوشش حاصله ساختار دندریتی حاوی تقویت ‌کننده کاربید سیلیسیوم را دارا می‌باشد که می تواند باعث بهبود سختی و رفتار سایشی پوشش مذکور شود. سختی پوشش‌ها در آزمون‌های ریز سختی سنجی و رفتار سایشی پوشش‌ها توسط آزمون سایش به ‌‌صورت رفت و برگشتی ارزیابی شد. نتایج آزمون ریز سختی سنجی نشان ‌دهنده افزایش سختی پوشش ایجاد شده (حدود 650 تا 1200 ویکرز) نسبت به نمونه بدون پوشش (حدود 200 ویکرز) بود. بررسی‌های رفتار سایشی پوشش‌ها بیانگر بهبود چشمگیر رفتار سایشی آنها در اثر افزودن تقویت‌کننده کاربید سیلیسیوم بود. مکانیزم عمده سایش در نمونه بدون پوشش سایش ورقه‌ای و اکسایش سطحی و در نمونه‌های پوشش داده شده مخلوطی از سایش ورقه‌ای، اکسایش سطحی و سایش چسبان تشخیص داده شد.

    کلیدواژگان: جوشکاری قوسی تنگستن - گاز، پوشش دهی سطحی، کامپوزیت فولاد، کاربید سیلیسیوم
  • صاحبعلی منافی، جواد عباس نژاد متی کلایی صفحه 13

    در این تحقیق، به بررسی عوامل موثر بر جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی (FSW) در ماده کامپوزیتی آلومینیومی تقویت شده با ذرات Al2O3 به صورت پرداخته شده است. ماده کامپوزیتی Al6061/Al2O3به روش تولید حالت مایع و جوش اصطکاکی اغتشاشی با استفاده از دستگاه فرز انجام شده است که به منظور ارزیابی محل جوش از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) استفاد شده است. مقاومت محل جوش با استفاده از آزمون کشش و خمش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمون کشش، نشان دهنده مقاومت بالای محل جوش نسبت به قطعه مورد نظر می باشد. نتایج آزمون خمش نشان دهنده مقاومت مرکز جوش نسبت به دیگر نواحی جوش می باشد که ناشی از عواملی همچون تجمع ذرات در مرکز جوش می‌باشد. سختی سنجی محل جوش نیز با استفاده از آزمون سختی سنجی ماکرو به روش ویکرز انجام شده است. با توجه به نتایج آزمون های انجام شده بر روی محل جوش، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی انجام شده دارای کیفیت بالایی می‌باشد.

    کلیدواژگان: جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی، کامپوزیت Al6061، Al2O3، آزمون کشش، آزمون سختی سنجی
  • صادق اسماعیلی، علی نعمتی صفحه 18

    برای ساختن لعابهای آنتی باکتریال از فلزات مختلفی به عنوان عامل ضدمیکروبی استفاده شده است. از میان این فلزات، میتوان به نقره، طلا، روی، جیوه اشاره کرد. از آنجایی که نانو ذرات نقره دارای اثر ضد باکتری نسبتا بالایی بوده و از این جهت به طور گسترده در علول و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در تاثیر عوامل مختلفی از جمله سایز، شکل، نوع پوشش، نوع باکتری و شرایط محیطی را بر میزان اثر بخشی و فعالیت آنتی باکتریال این نانو ذره بررسی نمودیم.

    کلیدواژگان: آنتی باکتریال، لعاب، هیدروکسی آپاتیت، آناتاز، روتایل، دی اکسید تیتانیوم
  • مقالات مروری
  • محمد شریفی، ناصر عابدینی، ناصر احسانی، کوروش جعفرزاده صفحه 27

    امروزه اکسیدهای غیراستوکیومتری یا فازهای ماگنلی تیتانیوم به دلیل ویژگی‌های الکتریکی، مغناطیسی و پایداری شیمیایی مناسب‌شان به طور وسیعی مورد بررسی و در کاربردهای زیادی بکار گرفته شده‌اند. این مواد که بصورت تجاری با نام ایبونکس شناخته می‌شوند زیست سازگاری خوب، هزینه تولید کم، هدایت الکتریکی بالا و پایداری شیمیایی مناسبی را از خود نشان می‌دهند. این اکسیدها ساختارهای کریستالی ویژه‌ای به نام ساختار برشی دارند. ساختار ویژه آنها منجر شده تا به یک سوژه در زمینه‌های متعدد تحقیقاتی به دلیل خواص منحصر به فردی همچون‌ تغییر فلز-غیرفلز، خواص الکتریکی، حرارتی، ویژگی‌های نوری و... تبدیل شوند. درک کلی از خواص الکتریکی فازهای ماگنلی جهت توسعه زمینه‌های کاربردی آن‌ها، بسیار مهم است. از این رو هدف از این مقاله بررسی دقیق ساختار این مواد و یافتن ارتباط میان آن با رسانایی الکتریکی بالای ایجادشده در مقایسه با ساختار نیمه رسانای دی اکسید تیتانیوم می‌باشد.

    کلیدواژگان: فازهای ماگنلی اکسید تیتانیوم، اکسیدهای غیراستوکیومتری تیتانیوم، ایبونکس
  • تازه های نشر
  • معرفی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی
  • سنتز نانومگهمیت و بررسی عملکرد آن بعنوان آند در باتری لیتیومی / دانشجو: محمد گل محمد/ اساتید: دکتر فره اد گلستانی فرد، دکتر علیرضا میرحبیبی دانشگاه علم و صنعت ایران
    صفحه 37
  • لیست اعضای حقوقی انجمن سرامیک ایران