فهرست مطالب

فصلنامه امنیت پژوهی
پیاپی 42 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید ابراهیم سرپرست سادات صفحات 7-45
    تمدن مرحله ای از تکامل حیات اجتماعی انسان مسئولیت پذیر و آگاه است. پایه اصلی آن، فرهنگ است، در واقع تمدن صورت خارجی فرهنگ، تجسم و عینیت بیرونی آن است، به خاطر همین هم تمدن نه انحصاری است، نه از شکلی خاص برخوردار است و نه حتی واحد است. در این مقاله با توجه به سه مولفه اصلی تمدن یعنی خصلت اجتماعی، جنبه اکتسابی و خلاقیت، از ظرفیت نظام های اندیشگی ایرانی در تمدن سازی پرسش شد. آن چه که به دست آمد این بود که نظام اندیشگی امتناعی، چون اندیشه سیاسی و اجتماعی ندارند اندیشه شان به فراخنای تمدن نمی رسد، نظام اندیشگی روشنفکران غربگرا، چون جریانی تقلیدگر و فقط اکتسابی بوده است اندیشه اشان خادم تمدن دیگران است و نظام اندیشگی احیاگران دینی چون دارای انگاره های سیاسی و اجتماعی نظام ساز، بر محور خلاقیت فردی و مکتبی، متکی بر فرهنگ خودی با توانمندی اکتساب و بهره گیری از دستاوردهای بشری است توان تاسیس تمدن را داراست.
    کلیدواژگان: احیاگران دینی، امام خمینی (ره)، تمدن، متحجران، نوگرایان
  • علی میر حسینی، مهدی بیگدلو، محمد جواد جاوری صفحات 47-72
    سرنوشت هر ملت و امت، بستگی به اطاعت یا سرپیچی آنان از رهبران الهی آن جامعه دارد. موفقیت حاکمیت جامعه، بستگی تام به اطاعت پذیری مردم داشته و میزان روحیه اطاعت پذیری مردم، تعیین کننده موفقیت رهبر و زمامدار جامعه در تحقق اهداف و برنامه هایش است.
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اصول اطاعت پذیری از رهبر جامعه و نقش آن در ایجاد امنیت اجتماعی، قصد دارد به این پرسش که اصول اطاعت از رهبری از منظر قرآن کریم چیست؟ و چه نقشی در تامین امنیت اجتماعی دارد؟، بپردازد.
    یافته های تحقیق نشان می دهد اصولی نظیر ولایت پذیری، نداشتن اختیار در برابر خواست خدا و رسول(ص)، حفظ حریم رهبر و اطاعت ننمودن رهبر جامعه از مردم، باعث ایجاد امنیت اجتماعی خواهد شد و در عمل جامعه را در برابر تهدیدات مصون می نماید.
    بر این اساس، محقق با توجه به روش «تحلیلی- توصیفی» سعی نموده، ضمن تبیین موضوع با استفاده از مصادیق قرآنی، به بررسی و تحلیل اصول متعدد اطاعت پذیری مردم از رهبر جامعه در قرآن کریم پرداخته و در نهایت به آثار و نتایج این موضوع در جامعه اشاره کند.
    کلیدواژگان: اصول اطاعت، امنیت اجتماعی، رهبر جامعه، قرآن کریم، نافرمانی
  • جمشید شریفیان صفحات 73-100
    رژیم صهیونیستی جعلی، غاصب و متجاوز رژیم صهیونیستی در 24 آبان 1391، حمله نظامی هشت روزه ای را علیه غزه آغاز کرد و آن را از زمین، هوا و دریا مورد شدیدترین و وحشیانه ترین بمباران ها قرار داد. این موضوع در حالی است که سرزمین فلسطین به ویژه نوار غزه طبق قوانین و مقررات بین المللی سرزمین اشغالی محسوب می شود و باید مقررات کنوانسیون های 1949 ژنو در این مناطق حاکم باشد. هدف از این مقاله بررسی حمله رژیم صهیونیستی به غزه از دیدگاه حقوق بین الملل بر اساس واقعیات موجود است. مقاله در پاسخ به این سوال که چگونه رژیم صهیونیستی در این جنگ، حقوق بشر دوستانه مردم غزه را نقض کرده است؟ به این فرضیه رسیده است که رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه با حمله به جمعیت غیر نظامی و اموال غیر نظامیان، حمله به مدارس و مساجد و بیمارستان ها و نیروهای امدادگر و محاصره داروئی و غذائی، حقوق بشردوستانه مردم این منطقه را نقض کرده و به تبع آن نسل کشی و جنایات جنگی مرتکب شده است و مسئولان آن باید در دادگاه های داخلی و بین المللی تعقیب، محاکمه و مجازات شوند. در این راستا نویسنده در این مقاله با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی، مبانی حقوق بشردوستانه، جنایات رژیم صهیونیستی و راه های محاکمه و مجازات آن بررسی نموده است.
    کلیدواژگان: جنایات جنگی، حقوق بشر دوستانه، رژیم صهیونیستی، محاکمه و مجازات
  • سید محمد طباطبایی، سید حسین صادقی، محمدرضا همایونی صفحات 101-128
    آمریکا بعد از یازده سپتامبر و بر مبنای راهبرد سال 2002 عواملی از قبیل مبازره با تروریسم، گسترش سلاح های کشتار جمعی و مقابله با بنیادگرایی اسلامی، را به عنوان عامل اصلی تهدیدات علیه امنیت ملی خود تلقی نموده است. نویسندگان این مقاله تلاش دارند به این سئوال پاسخ دهند که آمریکا برای مقابله با افزایش قدرت منطقه ای ایران دست به چه اقداماتی زده است. مناسبات و روابط همه جانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی، با وقوع حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 مستحکم تر شده است. از آنجایی که آبشخور این حوادث در منطقه ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئوراهبردیی آسیا غربی بوده است، تروریسم تبدیل به هدف مشترک دو کشور و عامل تغییر در محیط و تحولات امنیتی آسیای غرب شده است. بنابراین آمریکا در مقابل چنین محیط امنیتی در عین حال که به حفظ شاخص های تداوم سیاست خارجی خود مثل کمک های مالی و رژیمی و حمایت های سیاسی و دیپلماسی به رژیم صهیونیستی می پردازد، به دنبال حداکثر سازی امنیت آن رژیم غاصب و موازنه سازی تهدیدات متقابل و برخی شاخص های سیاسی تاثیرگذار بر ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیا و محدود سازی قدرت ایران است.
    کلیدواژگان: امنیت ملی ایران، تحاد راهبردی امریکا و رژیم صهیونیستی، تهدیدات
  • عباس خورشیدی، عیسی رحیمی صفحات 129-160
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نظام مالیاتی با امنیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است. نمونه آماری در این پژوهش 170 نفر از مدیران سازمان امور مالیاتی بودند به شیوه تصادفی از تعداد جامعه آماری که 300 نفر از کارشناسان و روسای ادارات مالیاتی انتخاب و به دو پرسشنامه محقق ساخته 27 سوالی نظام مالیاتی و 34 سوالی امنیت اقتصادی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین مالیات بر درآمد و امنیت اقتصادی رابطه مثبت (0. 58) بین مالیات بر دارایی و امنیت اقتصادی رابطه مثبت (0. 68) و بین مالیات بر ارزش افزوده و امنیت اقتصادی رابطه مثبت (0. 469) وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که نظام مالیاتی می تواند حدود 20 درصد از واریانس امنیت اقتصادی در کشور را تبیین کند. از این رو با توجه به یافته ها می توان دریافت که در سایه داشتن نظام مالیاتی استاندارد و سامان مند می توان امنیت اقتصادی کشور را تامین کرد.
    کلیدواژگان: امنیت اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی، مالیات بر درآمد، مدیران و کارشناسان مالیاتی، نظام مالیاتی
  • اسماعیل شیرزادی، حمید قاسمی، عباس ملکی صفحات 161-178
    راه های مقابله با سودجویان اطلاعاتی، در هر سازمانی به صورت ساز و کارهای درون سازمانی و برون سازمانی قابل بیان است. راه کارهای درون سازمانی اغلب از طریق خود سازمان ها بیان می شوند و کارهای برون سازمانی از طریق نظام های حاکم بر جامعه در حوزه های مختلف به سازمان تحمیل می گردد. شناسایی این دو حوزه برای مقابله با جرایم رایانه ای بسیار حائز اهمیت است. یکی از معضلات و مشکلات موجود در سامانه های امنیتی مسئله دسترسی افراد و سازمان های غیر مجاز به اخبار و اطلاعات موجود بوده که همواره ذهن متولیان و مسئولان را به خود مشغول کرد. نویسندگان در این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال هستند که: «ساز و کارهای سازمان های امنیتی (سنتی، محتوایی، محض و ارتباطی) به منظور مقابله با جرایم رایانه ای چگونه است؟» به همین علت روش تحقیق، توصیفی انتخاب شده است. در این راستا پرسش نامه ای متشکل از 30 سوال در رابطه با متغیرهای تحقیق تهیه و پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها، پاسخ ها توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده مناسب بودن وضعیت فعلی اقدامات مقابله ای با جرایم رایانه ای است.
    کلیدواژگان: آسیب ها، تهدیدات، جرایم رایانه ای، جرم، سازمان های امنیتی
  • میر جلال الدین کزازی، دانش پژوهان صفحات 179-197
    ادبیات هر دوره، آیینه ی تمام نمای هویت تاریخی، فرهنگی، سیاسی و ملی آن دوره است و برای شناخت مسائل جاری و آراء و اندیشه های مطرح آن دوره یکی از منابع دست اول محسوب می شود. در میان آثار ادبی ما، شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، بهترین گنجینه برای معرفی تاریخ، فرهنگ و هویت سیاسی و ملی ایرانیان محسوب می گردد و در مسیر باز تولید هویت سیاسی ایرانیان، نقشی انکار ناپذیر دارد. شاهنامه آیینه ای درخشان است که هویت سیاسی ایرانی را به صورت تمام رخ به نمایش گذاشته است.
    در مقاله ی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی هویت سیاسی در شاهنامه فردوسی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن روشن کردن بحث در چارچوب نظری و مفهومی، به بررسی جلوه های مختلف آن در شاهنامه پرداخته شده است. ابتدا با مراجعه به متن شاهنامه شواهد و مصادیق مرتبط با مولفه های هویت سیاسی ایرانیان جمع آوری شده و سپس در چهارچوب هدف تنظیم و تدوین گردیده است.
    کلیدواژگان: ادبیات، سیاست، شاهنامه ی فردوسی، نظام سیاسی، هویت