فهرست مطالب

پرستاری سالمندان - سال دوم شماره 3 (بهار 1395)

فصلنامه پرستاری سالمندان
سال دوم شماره 3 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • داریوش خواجوی* صفحه 9
    مقدمه و هدف
    افتادن و ترس از افتادن، از پیامدهای سالمندی و از مسائل عمده مرتبط با سلامت سالمندان هستند. هدف این تحقیق، مقایسه آمادگی کارکردی و کیفیت زندگی سالمندان مرد دارای و بدون ترس از افتادن و سابقه افتادن بود.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق، توصیفی و جامعه آماری تحقیق عبارت بودند از سالمندان مرد شهر اراک که 91 آزمودنی به طور داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه SF-36، مقیاس اعتماد به تعادل، مجموعه آزمون آمادگی کارکردی سالمند، آزمون وضعیت مختصر روانی و فراوانی افتادن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون آنالیزکوواریانس، با نرم افزار SPSS-16 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین نمره گروه بدون ترس از افتادن نسبت به گروه دارای ترس از افتادن، در همه زیرمقیاس های کیفیت زندگی و آمادگی کارکردی (به استثنای انعطاف پذیری) به طور معنی داری بالاتر بود (p≤ .05). میانگین نمره گروه بدون سابقه افتادن نسبت به همتایان دارای سابقه افتادن در زیرمقیاس های کیفیت زندگی و آمادگی کارکردی (به استثنای انعطاف پذیری)، به طور معنی داری بهتر بود (p≤ .05).
    نتیجه گیری
    ترس از افتادن و سابقه افتادن منجر به اجتناب سالمندان از انجام فعالیت های زندگی روزانه می شود و این اجتناب از فعالیت ها، می تواند باعث افت آمادگی کارکردی و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی و سلامتی سالمندان شود.
    کلیدواژگان: ترس از افتادن، سابقه افتادن، کیفیت زندگی، آمادگی کارکردی، سالمند
  • حسین قمری گیوی، عادل زاهد بابلان، داود فتحی* صفحه 22
    مقدمه و هدف
    سوگ و جدایی یکی از درد آورترین تجربه های انسان ها بعد از برقراری پیوند عاطفی است.از دست دادن دوستان و همسالان از یک سو و پدیده پیری و نزدیک شدن به سال های پایانی زندگی، موجب افزایش افسردگی در سالمندان می شود. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر افسردگی سالمندان سوگ دیده می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش سالمندان دارای تجربه سوگ در مراکز سرای سالمندان شهر اردبیل در سال 1393 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 30 سالمند دارای تجربه سوگ انتخاب شدند. از پرسشنامه افسردگی بک به عنوان پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش استفاده شد و مداخله شناختی- رفتاری به صورت گروهی در 8 جلسه روی آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون در گروه آزمون(47/33) در مقایسه با میانگین نمرات پس آزمون در گروه شاهد(72/20)، کاهش معنی داری در میزان افسردگی داشت(11/39=F و 0/01> P) ،اما این تفاوت در میانگین نمرات افسردگی در پیش آزمون دو گروه، معنی دار نبوده است(0/548=F و 0/05< P).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش، گروه درمانی شناختی- رفتاری از طریق کمک به سالمندان در تخلیه هیجانی، انجام تکالیف سرگرم کننده و مبارزه با افکار مزاحم، موجب کاهش افسردگی سالمندان می شود. بنابرین درمان شناختی، - رفتاری گروهی بر افسردگی سالمندان موثر بوده است.
    کلیدواژگان: گروه درمانی شناختی، رفتاری، افسردگی، سالمندان سوگ دیده
  • زهرا خلیلی، علی صدرالهی*، الهام اسمان، مریم حسینی، زهرا صالحی صفحه 32
    مقدمه و هدف
    بستری شدن در بیمارستان کیفیت خواب سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل متنوعی در ایجاد تغییرات کیفیت خواب نقش دارد. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت خواب و عوامل مرتبط با آن در سالمندان بستری در بیمارستان بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی بوده و در سال 1393انجام شده است. 200 نفر از سالمندان بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه کیفیت خواب بیمارستان سنت ماری (SMHSQ) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تست و رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    مطابق با یافته ها (75 درصد) از سالمندان مرد بودند. میانگین سن جامعه 70/96 ±7/99 سال بود . میانگین اختلال کیفیت خواب 10/3±22/43 بود. درمجموع نمره اختلال کیفیت خواب در 87 نفر (%43/5) از شرکت کنندگان خفیف و در 113 نفر (%56/5) از سالمندان متوسط بود. نتایج آزمون ها نشان داد بین اختلال کیفیت خواب در متغیرهای سطح تحصیلات (0/0001=P)، شغل (0/043=P)، صدای کادر درمان (0/006=P) و فشار خون بالا (0/02=P) اختلاف معناداری وجود داشت. متغیرهای میزان تحصیلات (0/04=Beta=0/19 p)، بوی نامطبوع محیط (0/001=Beta=0/30 p) و صدای کادر درمان (0/032=Beta=0/19 p)، پیش بینی کننده موثر در اختلال کیفیت خواب سالمندان بستری در بیمارستان بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد، کیفیت خواب در سالمندان بستری در بیمارستان تحت تاثیر برخی عوامل محیطی و زمینه ای قرار دارد که شناسایی آنها و انجام مداخلات مناسب جهت بهبود کیفیت خواب ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، سالمندان، بیمارستان
  • میلاد برجی، محمدرضا بسطامی، صابر جهانی، پریسا شیری، میلاد اعظمی* صفحه 44
    مقدمه وهدف
    اهمیت خواب در سلامتی و بیماری از زمان بقراط مورد توجه بوده است و اختلالات خواب به عنوان یک عامل مهم رنج و بیماری در هر سنی به شمار می رود، به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کیفیت خواب سالمندان شهرستان ایلام انجام شد.
    مواد و روش ها
    در پژوهش توصیفی-مقطعی حاضر، 360 نفر از سالمندان شهرستان ایلام به روش خوشه ایدو مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کیفیت خواب پیتس برگ (PSQI) بود که در مطالعات مختلف پایایی و روایی آن به اثبات رسیده است. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و با استفاده از آزمونهای آماری t-test (برای متغیرهای دو گروهی) و ANOVA( برای متغیرهای بیشتر از دو گروه) انجام شد. برای تحلیل همه متغیرها مقدار0.05 p≤معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین سنی سالمندان مورد پژوهش 71/22±5/88 سال بود. بیشتر سالمندان مورد پژوهش (59/7%)، دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند. بین کیفیت خواب با سن، جنس، تاهل، وضعیت زندگی سالمند با خانواده، داشتن سابقه بستری در بیمارستان و مصرف دخانیات ارتباط آماری معنی داری وجود داشت(0.001 P=).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه اکثر سالمندان مورد پژوهش دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند، لازم است پیشگیری های لازم در جهت افزایش کیفیت خواب مانند پیشگیری از مصرف دخانیات و بستری مجدد سالمندان در بیمارستان و همچنین مداخلات مناسب مانند رایحه درمانی و ماساژ درمانی در جهت بهبود کیفیت خواب سالمندان انجام شود.
    کلیدواژگان: سالمند، کیفیت خواب، پرسشنامه کیفیت خواب پیتس برگ
  • احمد علی اکبری کامرانی*، سید امیر محسن مرتضوی، رباب صحاف صفحه 54
    مقدمه و هدف
    پوکی استخوان و چاقی از مهمترین مشکلات مطرح در سال های اخیر می باشند که شیوع آنها در حال افزایش است. چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری ها همچون اختلالات قلبی – عروقی و متابولیک است. مطالعات زیادی ارتباط شاخص توده بدنی و تراکم استخوان را نشان می دهد که اثر محافظتی آن را بر روی از دست دادن استخوان بیان می کند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی بین شاخص توده بدنی و تراکم استخوان در زنان سالمند مراجعه کننده به کلینیک کنترل کیفیت زندگی و سلامت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) طی سالهای 1391 و 1392 می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 139 زن سالمند مراجعه کننده به کلینیک کنترل و کیفیت زندگی و سلامت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) انجام گرفته است. اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه جمع آوری شد. وزن و قد اندازه گیری شد. شاخص توده بدنی محاسبه گردید و تراکم استخوان با روش جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی مضاعف در مهره های کمری و فمور اندازه گیری شد.
    یافته ها
    یافته ها از مجموع 139 سالمند زن با میانگین سنی 2/6±70/14 به دست آمد. میانگین کلی BMI برابر 0/7±26/6 تعیین گردید. بررسی ها نشان داد که افزایش سن همراه با کاهش شاخص توده بدنی و تراکم استخوان می باشد. علاوه بر آن ارتباط مثبتی بین BMI با شاخص های تراکم استخوانBMC ( محتوای معدنی استخوان) وT-Score در فمور (r=0.418 (P=0.00) وr=0.492 (P=0.01) )و مهره های کمری (r=0.369 (P=0.00) وr=0.388 (P=0.001) ) نشان داده شد.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که شاخص توده بدنی با تراکم استخوان در فمور و مهره های کمری در ارتباط است و چاقی ریسک بروز استئوپروز را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدنی BMI، تراکم استخوان، سالمندی
  • طوبی بهمردی، ابراهیم بنی طالبی، مهدی غفاری* صفحه 69
    مقدمه و هدف
    هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر تمرینات ترکیبی مختلف (قدرتی و استقامتی) بر سطوح سرمی هموسیستئین در زنان سالمند غیر فعال می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 40 زن سالمند در شهر شهرکرد (دامنه سنی:0/82±60/34 سال، قد: 0/01±155سانتیمتر و وزن: 1/89±72/ 71 کیلوگرم) به روش هدفمند انتخاب شدند و بطور تصادفی در یکی از چهار گروه : تمرین استقامتی + قدرتی (E+S) (9n=)، قدرتی + استقامتی (S+E) (n=10)، ترکیبی چرخشی (CI) (12n=) و کنترل (n=9) قرار گرفتند. برنامه های تمرینی به مدت هشت هفته و سه روز در هفته انجام شد. مقادیر سرمی هموسیستئین قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین اندازه گیری شد. از آزمون تی وابسته جهت تغییرات درون گروهی و از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه جهت بررسی اختلاف بین گروه ها استفاده شد.جهت آنالیز داده ها از نرم افزار spss ورژن 21 استفاده شد.
    یافته ها
    پس از هشت هفته تمرین ترکیبی در مقایسه ی درون گروهی، کاهش معنی داری در وزن، BMI و درصد چربی بدن در هر سه گروه تجربی(0/05 ≥p ) و کاهش معنی داری در مقادیر سرمی هموسیستئین گروه S+E ایجاد شد (0/017=p ). در مقایسه بین گروهی، تفاوت معنی داری در وزن (0/017=p ) و BMI (p= 0/023 ) و عدم تغییر معنی دار در مقادیر هموسیستئین مشاهده شد(0/078=p ).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، به نظر می رسد، تمرینات ترکیبی قدرتی - استقامتی با کاهش هموسیستئین خون می توانند به عنوان یک روش در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در زنان سالمند توصیه شود.
    کلیدواژگان: تمرین ترکیبی، هموسیستئین، سالمندی
  • مهتا اسکندرنژاد*، فهیمه رضایی، مریم جاهدی صفحه 81
    مقدمه و هدف
    جمعیت سالمندان در جهان رو به افزایش است و با بالارفتن سن، خطر افتادن افزایش پیدا می کند. اختلالات بینایی از جمله عوامل خطرساز درونی افتادن است که در این بین، تضعیف ادراک عمق به عنوان یکی از انواع اختلالات بینایی، بیشترین ارتباط را با میزان افتادن در آن ها دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مشارکت ورزشی بر ادراک عمق سالمندان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش نیمه تجربی، 34 شرکت کننده شامل 18سالمند فعال شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و 16 سالمند غیرفعال به روش نمونه گیری در دسترس از شهر تبریز انتخاب شدند. میانگین سن نمونه آماری (4/09±60/88) سال می باشد. آزمودنی ها در هشت نوبت در رنگ های گرم (قرمز و نارنجی) و رنگ های سرد (آبی و سبز) به کمک دستگاه ادراک عمق، با روایی همزمان 0/833 و پایایی 0/879، مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین این هشت نوبت به عنوان نمره ادراک عمق افراد مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد.
    یافته ها
    بین میزان خطای ادراک عمق سالمندان فعال و غیرفعال تفاوت معناداری وجود داشت (0/05>P). همچنین سالمندان فعال در رنگ های سرد به طور معناداری عملکرد بهتری داشتند، اما در رنگ های گرم این تفاوت معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    به طور کلی به نظر می رسد نقش پررنگ ورزش در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و تا حدودی بر عملکردهای ادراکی- بینایی قابل تصور است، تا جایی که انجام ورزش با ویژگی ادراک بینایی در افراد رابطه مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: ادراک عمق، سالمندان، فعال، غیرفعال، رنگ گرم، رنگ سرد
  • کاوه قادری بکه جان*، عیسی نیک بخت، اقبال ولدبیگی صفحه 91
    مقدمه و هدف
    جمعیت سالمندان رو به افزایش و بسیاری از آنان توانایی مراقبت از خود را ندارند. همچنین، با افزایش سن، میزان رضایت از زندگی کاهش می یابد که بخصوص در سالمندان مقیم در مراکز نگهداری سالمندان، کمتر از سالمندان مقیم منزل است. نظر به اینکه میزان بالاتر رضایت از زندگی منجر به افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر سالمندان می شود، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روایت درمانی گروهی بر میزان رضایت از زندگی مردان سالمند مستقر در مرکز سالمندان است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش نیمه تجربی و به صورت اجرای پیش آزمون-پس آزمون بر روی دو گروه (آزمایش و کنترل) انجام شد. جمعیت آماری شامل تمامی مردان سالمند مستقر در سرای سالمندان شهر سنندج بودند از این میان 30 نفر از سالمندان به روش تصادفی ساده انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه « مقیاس رضایت از زندگی» استفاده شد و در اجرای پژوهش پس از انجام پیش-آزمون روی دو گروه، مداخله روایت درمانی گروهی طی 8 جلسه (هر هفته یک جلسه ی یک و نیم ساعته) بر روی گروه آزمایش اجرا شده و میزان رضایت از زندگی دو گروه ارزیابی شد، سپس در فاصله یک ماه، آزمون پیگیری انجام شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس و T-test انجام پذیرفت.
    یافته ها
    براساس نتایج تحلیل کووارایانس، بین میانگین دو گروه کنترل و آزمایش در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی مداخله روایت درمانی توانسته میزان رضایت از زندگی گروه آزمایش را افزایش دهد در حالی که این افزایش در گروه کنترل مشاهده نشد. (p<0/05)
    نتیجه گیری
    بنابر یافته های پژوهش به نظر می رسد که مداخله روایت درمانی گروهی توانسته منجر به افزایش رضایت از زندگی سالمندان شود، لذا پیشنهاد می گردد از این روش درمان در راستای بهبود رضایت از زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه استفاده شود.
    کلیدواژگان: سالمندان، رضایت از زندگی، درمان روایت مدار، گروه درمانی
|
  • D. Khajavi* Page 9
    Introduction and
    Purpose
    Falls and fear of falling are elderly outcomes and are of main health-related problems in older adults. Purpose of this research was to compare health-related quality of life and functional fitness of older adults with and without fear of falling and fall history.
    Materials And Methods
    Research method was descriptive and population were men older adults living in Arak that 91 subjects eligible participate in the study voluntarily. Variables measured with SF-36, Activities-specific Balance Confidence Scale, Senior Functional Fitness Battery, MMSE, and Fall frequency. Data analyzed with independent t-student and with SPSS-16 software.
    Findings: The results indicated that about 32% and 27% of subjects had fear of falling and fall history, respectively. Mean scores of subjects in without fear of falling group than with fear of falling counterparts in all subscales of quality of life and functional fitness(exception of flexibility) was higher significantly (p≤ .05). Mean scores of subjects in without fall history group than with fall history group in subscales of quality of life and functional fitness (exception of flexibility) was better significantly (p≤ .05).
    Conclusion
    Fear of falling and fall history results in avoidance of daily living activities and this activities avoidance may cause functional fitness decline and in results decline in older adult's quality of life and health.
    Keywords: Fear of falling, fall history, quality of life, functional fitness, older adults
  • H. Ghamari Givi, A. Zahed, D. Fathi* Page 22
    Introduction and
    Purpose
    is one of the most painful experiences of human after linking emotions.. Losing friends and peers along withsenility and proximity to the last years of life causes intensification of mental distress and depression of the elderly. The present research was carried out aimed at analyzing the effectiveness of group cognitive-behavioral therapy on depression among the mournful elderly.
    Material and
    Methods
    The current study is a semi-experimental research using posttest-pretest plan with control group. The statistical population of the research included the mournful elderly living in the nursing homes of Ardebil City in 2014. 30 mournful old adults were selected using the available sampling technique. Becke depression questionnaire (scale) was applied as pretest-posttest in the research and cognitive-behavioral intervention was implimented on the examinee groups in 8 sessions. The data were analyzed using SPSS16 and analysis of covariance (ANCOVA) statistical method.
    Findings: Analysis of Covariance showed that the means numbers at post test in the intervention group(47/33), had significant decreases in depression, compared with control group(72/20) (P
    Conclusion
    According to the results of this research, group cognitive-behavioral therapy leads to reduction of depression of the elderly via helping them to catharsis of the emotions, giving homework and repel and suspend the intrusive thoughts. so groupcognitive-behavioral therapy has been effective on the depression of the elderly.
    Keywords: GroupCognitive, Behavioral Therapy, depression, the Mournful Elderly
  • Z. Khalili, A. Sadrollahi*, E. Aseman, F. Gholipour, M. Abbasian Page 32
    Introduction and
    Purpose
    Hospitalizations can affect the sleep quality in the elderly. A variety of of factors contribute in sleep quality changes. The aim of this study was to evaluate sleep quality and its associated factors in hospitalized elderly patients in hospital.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted in 2015. 200 elderly martyr Beheshti hospital were selected by available sampling to be.St. Mary's hospital sleep quality questionnaire (SMHSQ), respectively. Data were analyzed using SPSS 16, ANOVA descriptive statistics and t-test was analyzed.
    Findings:The mean age of study population was 70.96 ± 7.99 years. The mean score sleep quality in elderly women22.64 ± 2.85 and older men 22.36±3.1, respectively. The mean score sleep the quality of elderly people in this study, 22.43 ± 3.10 with maximum of 30 and the minimum score of 14. Total the quality of sleep in 87 (43.5%) of the respondents mild and 113 (56.5%) of the middle elderly people. Elderly sleep quality variables, education (p=0/0001), occupation (p=0/043), high blood pressure (p=0/02), personnel noise (p=0/006) and smell unpleasant environments (p= 0/001) was associated.
    Conclusion
    Results study showed that the quality sleep disturbance in elderly under the influence of environmental factors and underlying. The identification and appropriate intervention to improve the quality of sleep of elderly people admitted to hospitals seem necessary.
    Keywords: quality of sleep, elderly, hospitals
  • M. Borji, S. Jahani, P. Shiri, A. Azami* Page 44
    Introduction and
    Purpose
    The importance of sleep in health and disease from the time of Hippocrates have been considered. Sleep disorders as a cause of suffering and illness at any age is important. That is why this study is to assess sleep quality in elderly city of Ilam.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 360 elderly city of Ilam two-stage cluster sampling were studied. The instrument used, the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), which has proven its reliability and validity in different studies. Data analysis software SPSS version 20 and using statistical t-test (for variables group) and ANOVA (for more than two groups of variables) were analyzed. PFindings:The results showed that the mean age of the study, 77/21 ± 5/81 years. More elderly subjects (7/59%), has had poor sleep quality. Between sleep quality with age, sex, marital status, living conditions of elderly people with family history and smoking in the hospital there was a significant correlation (P=0.001).
    Conclusion
    Given that the majority of elderly subjects had poor sleep quality. It is necessary to increase the quality of sleep necessary precautions like preventing smoking and elderly in hospital readmission done. As well as appropriate interventions such as aromatherapy and massage therapy done to improve sleep quality in the elderly.
    Keywords: elderly, quality of sleep, Pittsburgh
  • Aa Akbarikamrani*, A.M. Mortazavi, R. Sahaf Page 54
    Introduction and
    Purpose
    Osteoporosis and obesity are a major problem that their prevalence is increasing. Obesity is a risk factor for large number of diseases such as, cardiovascular and metabolic diseases.Several studies have investigated the association between body mass index (BMI) and bone mineral density (BMD) and indicate, it has protective effect on bone loss however the results are inconsistent. The aim of this study wasevaluation of relationship between Body Mass Index and Bone Mineral Density in Elderly women refers to quality of life control and health clinic of Khatam-ol-Anbiya Hospital in 2012-2013.
    Materials And Methods
    This sectional study has been done on 139 elderly women aged 60 and over inquality of life control and health clinic of Khatam-ol- Anbiya Hospital inTehran city, Iran. Demographic data collected by questionnaire. Weight and height were measured. Body massindex (BMI) was calculated and bone mineral density (BMD) was measured by DEXA scan in lumbar spine and femoral bone.
    Findings: The study population included 139 elderly women with mean age 70.1 ± 6.2 years old. The mean BMI in these groups was 26.6 ± 0.7 kg/m2. In this study, data analyses of femoral bone and lumbar spine showed that aging related by decrease of BMI and bone mineral content (BMC). BMI has significant positive relationship with BMC (p=0.01) that this relationship was strongest in femoral neck (p=0.001). In overall the strongest relationship of femoral bone and lumbar spine BMC was with BMI ((r=0.292, P=0.005) and (r=0.232, P=0.005)). Also, there was a positive significant association between BMI and mean T-Scorein femur and lumbar spine region ((r=0.492, P=0.01) and (r=0.388, P=0.001)).
    Conclusions
    These data indicate that BMI is associated with bone mass of femur and vertebrae and obesity decreased the risk for osteoporosis.
    Keywords: Bone Mineral Density, Body Mass Index, Elderly
  • T. Behmardi, E. Banitalebi, M. Ghafari* Page 69
    Introduction and
    Purpose
    The purpose of this study was to investigate the effects of different combined training (strength and endurance) on serum levels of homocysteine in elderly inactive woman.
    Materials And Methods
    This study was a quasi-experimental research, 40 Retired elderly woman of education (Age: 60.34±0.82 year, High: 155±0.01 cm, Weight: 71.72±1.89 kg) were select purposely and randomly place into four groups, strength endurance (S) (n=10), endurance strength (E) (n=9), circulation combined (CI) (n=12) and control (n=9) groups. Serum levels of homocysteine were measured before and 48 hours after the last training session. Training program done eight week, 3 times per week. Within-group differences were analyzed by paired samples t-test and the between-group differences were analyzed by one-way ANOVA.
    Findings: after 8 weeks of combined training, in each of the three experimental groups had a significant reduction in weight, BMI and percent body fat and fasting blood glucose (P≤ 0.05) and had a significant reduction in serum levels of homocysteine in S group (P≤ 0.05). In between-group differences there are significant difference in weight (p=0/017) and BMI (p=0/023) and no significant difference in levels of homocysteine (p>0/05).
    Conclusion
    According results, it seems, combined training strength endurance by reducing the levels of homocysteine can be a method of prevention of cardiovascular disease in elderly women may be recommended.
    Keywords: Combined training, homocysteine, aging
  • M. Eskandarnejad*, F. Rezaei, M. Jahedi Page 81
    Introduction and
    Purpose
    Number of elderly is increasing in the world and as they grow older the risk of falling increases, accordingly. Visual disturbances are among internal risky factors of falling and meanwhile depth perception attenuation as one king of visual disturbances has the highest relationship with their falling. The aim of present investigation was to the effect of sports participation on depth perception in elderly.
    Materials And Methods
    In this quasi-experimental study, 34 participants including 18 activeelderly who were participating in sport and 16 inactive elderly were selected from Tabriz city, using random sampling method. Average age of sample size was (60.88±4.09). The subjects were evaluated 8 times with hot colors (red and orange) and cold colors (blue and green) using depth perception device with simultaneous validity of 0.833 and reliability 0.879. The average of these 8 times was used as individual's depth perception score. Collected data were analyzed using independent t-test.
    Findings: There was a significant difference between error level of depth perception in active and inactive elderly (P
    Conclusion
    Generally it can be claimed that exercise plays an important role in most fields of daily life and to some degree in visual-perceptual performance, in a way that doing exercise has direct relationship with visual perception trait.
    Keywords: Depth perception, Elderly, Hot colors, Cold colors
  • K. Ghaderi*, I. Nickbakht, E. Valadbigi Page 91
    Intruduction and
    Purpose
    Elderly Population in the world and Iran rapidly grow, many of whom cannot care of themselves. Moreover, life satisfaction level decreases with increasing age, yet the elderlies who reside in nursing homes have lower rate in life satisfaction than who live in home. Whereas higher rate of life satisfaction results increased longevity and more wellness in elderlies, this study aimed to evaluate the effectiveness of narrative therapy in conjunction with life satisfaction in older men who live in the elderly center.
    Materials And Methods
    This study have semi-experimental design with implementation of the pre-test and post-test on two groups (control and test). The study population consisted of all elderly men who live in nursing homes of Sanandaj city. For gather the data "life satisfaction questionnaire" was used. 30 elderly people were randomly selected and randomly assigned to two experimental and control groups. After implementing pre-test for both, the test and the control groups, intervention Group Counseling "Narrative Therapy" was administered to the experimental group. Finally, life satisfaction scale were measured for both groups and subsequently, after a month follow-up test was done.
    Findings: Based on covariance analysis, there is a significant difference between control & experimental groups in pre-post tests (p
    Conclusion
    Using covariance tests and T-test the data was analyzed. Research findings indicate that the narrative therapy intervention, results to increased life satisfaction in elderlies, so result of this treatment can be sought to improve life satisfaction in Seniors.
    Keywords: Elderly people, life satisfaction, Narrative therapy, Group Therapy