فهرست مطالب

فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
سال دوم شماره 2 (بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/02/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس باقی نژاد* صفحه 1
    فروغ فرخ زاد، شاعری عاطفی و نخستین زنی است که از عواطف زنانه خود در شعر فارسی سخن گفته است. عاطفه با ابعاد و عناصر مختلف شعر فروغ درآمیخته و آن را از ظرفیتی تازه و بی سابقه برخوردار ساخته است. او در شعر، از حساسیت و قابلیت های زنانه خود، کمال بهره را برده و از این طریق، به نگرش شاعرانه و زبانی ویژه دست یافته است. فرخ زاد، مایه و سرمایه های شعر خود را از واقعیات و تجربه های زنانه در زندگی می گیرد. او توانسته است احوال، عواطف و سرنوشت خود را به عنوان یک زن، با سرگذشت همه زنان سرزمین خویش به یگانگی برساند. فروغ در مدت زمانی کوتاه و بعد از سه اثر نخستین خود اسیر، عصیان و دیوار توانست نگرش و عواطف خویش را عمق و توسعه بخشد و به جایگاه شاعری بزرگ، با آرمان های انسانی دست یابد. فروغ در مقام یک منتقد اجتماعی نیز که شعری معترض و در عین حال عاطفی سروده است قرار دارد. انسان در شعر او، ناخواسته، شخصیت و موجودیتی زنانه می یابد و با احساسات، آرزوها و رفتارهایی زنانه ظاهر می شود. شعر فروغ، دنیایی ملموس و عاطفی است که جسارت، صراحت و صمیمتی خاص را در خود جای داده است.
    در این مقال، تجلی عاطفه و مظاهر زنانگی در شعر فرخ زاد، با ذکر اشعاری از او، بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عاطفه زنانه و مادرانه، عشق، شکست، نوستالژی کودکی، صمیمیت
  • دکتر محمد حکیم آذر* صفحات 39-56
    نگرش صائب تبریزی به شخصیتی معروف نظیر خضر علیه السلام دوگانه است. صائب در برخورد با داستان خضر(ع) و در ساختن تلمیح، گاه موافق سنت ادبی عمل می کند و گاه به خلاف عرف و عادت شاعران گذشته، با خضر(ع) و عناصر داستانی او مخالف خوانی می کند. اگر شاعرانی چون خاقانی، سعدی و حافظ با انتقادی ملیح به ماجرای خضر علیه السلام نگریسته اند، صائب در وسعت بخشیدن به این نگرش، تلاشی جدی کرده است. او گاه با شماتت خطاب به خضر(ع)، خود را بی نیاز از عمر جاودان و آب حیات، صاحب ویژگی هایی می داند که حتی خضر به آنها دست نیافته است. بدیهی است که صائب برای اثبات نظریات و افکار خویش و نیز برای ترجیح روش سلوک خود حاضر است از خضر(ع) سبق ببرد و او را با وجود همه اعتباری که در عالم ادب و عرفان دارد، بیرون از دایره علایق و پسندهای خود بپندارد، این نحوه نگرش، نوعی هنجارشکنی و گریز از سنت ادبی به شمار می رود.
    در این مقاله، موضوعاتی دسته بندی شده که در آنها صائب تبریزی نگرش انتقادآمیز خود را متوجه ماجرای حضرت خضر(ع) کرده است.
    کلیدواژگان: صائب تبریزی، سبک هندی(اصفهانی)، مخالف خوانی، خضر(ع)، تلمیح
  • دکتر ابوالقاسم رادفر* صفحات 51-72
    در پی دستور علاءالدین حسن بهمنی بنیانگذار سلسله بهمنیان در دکن مبنی بر اقامت فارسی زبانان در منطقه جنوب هند، عده ای از عارفان، دانشمندان، شاعران، هنرمندان و تاجران، از دهلی و بعضی شهرهای دیگر هند، و نیز از ایران و سرزمین های دیگر، به جنوب هند مهاجرت کردند. از جمله مهاجران برجسته، عبدالملک عصامی شاعر بلندپایه و سراینده فتوح السلاطین (شاهنامه دکن) است.
    در این مقاله، جنبه های ادبی این اثر عصامی (فردوسی دکن) که آمیختگی دلکشی از تاریخ و شعر است بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عصامی، فتوح السلاطین، بهمنیان، تاریخ، شعر
  • دکتر مرتضی شجاری* صفحات 73-96
    مفهوم «انسان کامل» یکی از مفاهیم مهم در عرفان و فلسفه اسلامی است. ابن عربی اعتقاد دارد: «انسان کامل کامل ترین مجلایی است که حق در او ظهور کرده، خلقت با او آغاز شده و بدو ختم می گردد، قطب و مرکز دایره وجود است، عالم بر مدار او می چرخد و همه کائنات از او فیض می گیرند.» در این مقاله با اشاره به اندیشه های پیشینیان در این باره، تبیین ابن عربی از انسان کامل تحلیل می شود.
    کلیدواژگان: انسان کامل، کون جامع، حقیقت محمدی، ولی، قطب
  • دکتر نصرت الله فروهر صفحات 97-116
    در غزلی از دیوان حافظ به مطلع
    دلم جز مهر مهرویان طریقی برنمی گیرد
    ز هر در می دهم پندش ولیکن درنمی گیرد
    بیتی در همه نسخه ها به جز نسخه ایاصوفیه به صورت زیر آمده است:من آن آیینه را روزی به دست آرم سکندروار
    اگر می گیرد این آتش زمانی ور نمی گیرد
    اما در نسخه ایاصوفیه، مصراع دوم این بیت به شکل زیر آمده است:من آن آیینه را روزی به دست آرم سکندروار
    اگر می گیرد این آتش زبانی ور نمی گیرد
    باتوجه به این که حافظ در همان غزل به آتش زبانی خود اشاره دارد:میان گریه می خندم که چون شمع اندرین مجلس
    زبان آتشینم هست لیکن در نمی گیرد
    و شارحان دیوان حافظ، این ارتباط باریک عمودی میان ابیات را از نظر دور داشته و متوجه حذف یک نقطه (در حرف «ب») در ترکیب «آتش زبانی» نشده اند، نگارنده این مقاله، با مراجعه به منابع کهن، درباره این نکته مهم که معنی بیت را بسیار روشن می کند، بحث کرده که امید است در نظر نکته دانان پذیرفته باشد.
    کلیدواژگان: آیینه، اسکندر، جام جم، نفس ناطقه، زبان آتشین
  • دکتر احمد محسنی* صفحات 117-125

    ای هام از آرایه های پندارخیز است که سخن را دوگانه یا چندگانه می کند. سخنی که ای هام دارد، توصیف دستوری یگانه و یکسانی ندارد. چرا که با هر معنی از معانی ای هامی، نوعی و نقشی ویژه می پذیرد. در این مقاله، درباره چگونگی و چندگانگی تاثیر ای هام در مقوله های دستوری بحث و دری تازه در این زمینه به روی محققان گشوده شده است تا به این نکته نو، به دیده تحقیق بنگرند.

    کلیدواژگان: ایهام، جمله، نوع، نقش، دستور