فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 39 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامحسین آقا گل زاده، محمدحسین عباس نژاد، محمود جمالی صفحات 1-16
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ارتباطات با بهره وری اپراتورهای پلیس 110 است. این تحقیق با هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه مدیران و اپراتورهای مرکز فوریت های پلیس 110 تهران بزرگ که حجم نمونه به صورت تصادفی ساده 168 نفر برآورده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (95%= α) مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی کندال و آزمون رتبه بندی فریدمن اولویت و رتبه اهمیت مولفه ها استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که شاخص فناوری ارتباطی با نمره 33/3 در رتبه اول، متن پیام ارتباطی با نمره 17/3 در رتبه دوم، مهارت مخاطب با نمره 04/3 در رتبه سوم، محیط ارتباطی با نمره 93/2 در رتبه چهارم و مهارت ارتباطی اپراتور با نمره 04/2 در رتبه آخر قرار دارد.
    کلیدواژگان: ارتباطات، بهره وری، اپراتورهای پلیس110 فاتب
  • علی فرهی، محمدرضا سلطانی، مصیب قنبری مال خلیفه، الهام ابراهیمی صفحات 17-36
    اهمیت فرهنگ سازمانی و تاثیر آن بر حیات و عملکرد سازمانی بر کسی پوشیده نیست و مطالعات مختلفی که در این حوزه صورت گرفته موید این موضوع می باشند. این پژوهش با هدف بررسی و شناخت وضعیت فرهنگ سازمانی یکی از سازمان های وابسته به نیروهای مسلح صورت گرفته است. پس از بررسی و مطالعه مدلهای مختلف فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون به دلیل جدید بودن، قابلیت استفاده در تمام سطوح سازمانی و امکان سنجش عوامل رفتاری، به عنوان مدل نظری پایه پژوهش انتخاب شد. سپس با دخیل نمودن ارزشهای فرهنگ دینی و ملی، ارزش های فرهنگی خاص سازمان های نظامی و ارزش های فرهنگ سازمان مورد مطالعه، نسبت به بومی سازی مدل تحقیق اقدام گردید. بر مبنای این مدل بومی، چهار نوع فرهنگ سازمانی ماموریتگرا، تحول گرا، بوروکراتیک و انسان گرا به همراه مولفه های هریک شناسایی شدند. تحقیق حاضر از جهت هدف، جزو تحقیقات کاربردی و از حیث ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شاغل در یکی از سازمان های نیروهای مسلح تشکیل می دهند که تعداد 125 نفر از آن ها بعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحقیق گویای این است که فرهنگ ماموریت گرا با میانگین (3.221)، فرهنگ تحول گرا با میانگین (3.178)، فرهنگ بوروکراتیک با میانگین (2.907) و فرهنگ انسان گرا با میانگین (2.921)، در حد قابل قبول در سازمان مورد مطالعه حاکمیت دارند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، تحلیل فرهنگ، مدل فرهنگ دنیسون، نیروهای مسلح
  • حاجیه رجبی فرجاد، علی عنایتی، سید حسین پورهاشمی خشکناب صفحات 37-54
    این پژوهش با هدف تاثیر عوامل نرم افزاری، سخت افزاری و شبکه بر بهره وری نیروی انسانی در معاونت راهور ناجا انجام شده است تا ضمن فراهم کردن مبنایی برای تصمیمات مدیران ارشد و به وی‍ژه مدیران ارشد منابع انسانی در ناجا سبب افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های منابع انسانی شود. روش این پژوهش از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1394 در معاونت راهور ناجا انجام شده است. جامعه آماری شامل کارکنان شاغل در معاونت راهور ناجاست که حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با 217 نفر تعیین شده است که با بهره گیری از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسش نامه استاندارد است. عوامل سخت افزاری 16 درصد از واریانس بهره وری عوامل نرم افزاری 11 درصد از واریانس بهره وری، عوامل مربوط به شبکه 9 درصد از واریانس بهره وری را تبیین می کنند. هرچه سخت افزارهای نوین استفاده شود و نرم افزار و شبکه توسعه یابند، بهره وری کارکنان راهور (متناسب با توسعه مولفه های فناوری) افزایش پیدا خواهد کرد.
    کلیدواژگان: نرم افزار، سخت افزار، شبکه، بهره وری کارکنان، معاونت راهور ناجا
  • سارا عابدی کوشکی، حسن رضا زین آبادی، احد جعفرنژاد، حسن باقری نیا صفحات 55-68
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ابعاد فضیلت سازمانی در یک سازمان نظامی است. فضیلت سازمانی دارای پنج مولفه خوش بینی، بخشش، اعتماد، شفقت و انسجام است. جامعه مورد مطالعه کلیه کارکنان اداری نیروی انتظامی خراسان شمالی که با روش نمونه گیری خوشه ایو جدول کرجسی مورگان تعداد 175 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، هستند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه های استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004) و ارزیابی عملکرد مقیمی و رمضان(1390) استفاده شد که از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بود. پس از بررسی پایایی و روایی سازه ابزارها، فرضیه های پژوهش با روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از وجود همبستگی بین فضیلت سازمانی و عملکرد کارکنان است. هم چنین در بین ابعاد پنج گانه فضیلت سازمانی(خوش بینی، اعتماد، شفقت، انسجام و بخشش)، ابعاد انسجام و خوش بینی تبیین معناداری از عملکرد کارکنان داشته اند. یافته های این پژوهش اهمیت تقویت خرده مقیاس های فضیلت سازمانی را در سازمان های نظامی مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: فضیلت سازمانی، ارزیابی عملکرد، شفقت، انسجام
  • بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان در سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت
    مریم اخوان خرازیان، امیر حاتمی، مریم احمدی طاهری صفحات 69-84
    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایت مشتریان سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا کیفیت خدمات ارائه شده در سازمان های خدماتی ارائه دهنده سرویس اینترنت سبب رضایت مشتریان این سازمان ها شده است؟ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این راستا پس از بررسی مبانی نظری تحقیق مدل ای کوال برای سنجش سطح کیفیت خدمات انتخاب شده و تاثیر آن بر رضایت مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این راستا بر اساس موارد مذکور پرسش نامه ای طراحی و روایی و پایایی آن تایید شد. جامعه آماری این تحقیق تمامی افرادی هستند که از خدمات سرویس اینترنت سازمان های مذکور استفاده می کنند. در این راستا دو شرکت ارائه دهنده خدمات سرویس اینترنت شاتل و پارس آنلاین انتخاب شده و پرسش نامه در میان مشتریان آن ها در شهر تهران توزیع شد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری توسط فرمول جامعه نامحدود کوکران به میزان 384 نمونه برآورد شد و پرسش نامه در میان نمونه آماری توزیع شد. داده های جمع آوری شده با تکیه بر رویکرد معادلات ساختاری و روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. شاخص های برازش مدل مطلوب گزارش شد و نتایج تحلیل مسیر نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیک در سطح معنی داری مطلوب بر متغیر رضایت مشتری تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت، خدمات الکترونیک، رضایت مشتریان، اینترنت
  • محمدرضا امیدی، نبی امیدی، حشمت الله عسکری صفحات 85-104
    بهره وری منابع انسانی ظرف دو دهه گذشته در جوامع صنعتی به عنوان یکی از مهم ترین مباحث علم مدیریت مطرح بوده و در کشور ما نیز این بحث به تدریج اهمیت انکارناپذیر خود را به مدیران و تصمیم گیران نشان داده و مطالعاتی در این زمینه انجام گرفته است. تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر در افزایش بهره وری منابع انسانی پرداخته است. این پژوهش توصیفی–پیمایشی و جامعه آماری آن مشتمل بر 128 نفر از کارکنان نیروی انتظامی استان ایلام است. هدف از این تحقیق اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش بهره وری منابع انسانی با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه بوده است. در بررسی این عوامل، بهره وری منابع انسانی تابعی از عوامل فردی، شغلی، سازمانی و محیطی در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از آزمون هایt، تحلیل واریانس و مدلMADM استفاده شد. بررسی نتایج به دست آمده نشان داد بر اساس مدل تصمیم گیری چندشاخصه و مقایسه دوتایی در بین عوامل موثر در افزایش بهره وری، عوامل فردی موثرترین عامل در افزایش بهره وری در بین منابع انسانی نیروی انتظامی استان ایلام است و می توان این چنین استنباط کرد که این عامل در بهره وری منابع انسانی این سازمان نقش به سزایی دارد.
    کلیدواژگان: بهره وری، منابع انسانی، نیرو انتظامی، MADM، تصمیم گیری
  • ریحانه سادات طباییان، هدی توکلی صفحات 105-122
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر نقض قرارداد روان شناختی و تعهد سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 150 نفر از کارکنان اداری دانشگاه اصفهان است. حجم نمونه 91 نفر در نظرگرفته شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت. داده ها به وسیله 91پرسشنامه جمع آوری شدند و در نهایت بعد از جداکردن پرسشنامه های ناقص و پاسخهای ناهمگون در نهایت 70 پرسشنامه کامل برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش از روش آماری ضریب همبستگی و مدلسازی روابط علی برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که بین عدالت سازمانی و نقض قرارداد روان شناختی و رابطه منفی وجود دارد و همین طور بین نقض قرارداد روان شناختی و تعهد سازمانی نیز رابطه منفی وجود دارد تایید شده اند. این نتایج نشان میدهند که سازمانها برای رسیدن به اهداف خود باید توجه ویژهای نسبت به حفظ عدالت سازمانی داشته باشند. وجود عدالت در سازمانها باعث رشد کارکنان، مستحکمتر شدن روابط خود با سازمان و ایجاد انگیزه و تعهد در بین آنها میشود.
    کلیدواژگان: عدالت رویه ای، عدالت تعاملی، نقض قرارداد روانشناختی، تعهد سازمانی