فهرست مطالب

ماهنامه معرفت
سال بیست و پنجم شماره 2 (پیاپی 221، اردیبهشت 1395)

  • فلسفه
  • تاریخ انتشار: 1395/02/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح صفحه 5
    این بحث به تبیین ارتباط دین و اخلاق می پردازد. اخلاق، بخشی از دین است و از این منظر، اخلاق دینی است. منظور از «دین»، گاهی محتوای کتاب و سنت است که شامل عقاید، اخلاق و دستورالعمل های عملی است. در این نگاه، منظور از اخلاق دینی، گزاره های اخلاقی در متن دین است. منظور از «اخلاق»، نیز صفات و رفتار خوب و بد است که یکی از راه های بازشناخت آن، دلایل دین در کتاب و سنت است. در این نگاه، اخلاق دینی، اخلاقی است که برای آن دلایل تعبدی و دینی وجود دارد. اما در علم اخلاق رایج، اخلاق افزون بر صفات و ملکات، شامل رفتار نیز می شود و افزون بر صفات خوب و بد، هر کار اختیاری خوب و بد ارزش اخلاقی به شمار می آید که علاوه بر ادله تعبدی، می توان بر آنها برهان اقامه کرد؛ زیرا هر انسان به طور فطری خواهان کمال خویش است. ازاین رو، کمال جویی و حقیقت جویی و کوشش برای کسب علم و آگاهی، امری فطری و ضرورتی وجودی است؛ زیرا همه خواهان کمال و سعادت هستند. بنابراین، اکثر گزاره ها و ارزش های اخلاقی را با دلایل عقلی و تعبدی می توان شناخت و از پشتوانه عقلی نیز برخوردارند.
    کلیدواژگان: دین، اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، استثناپذیری احکام اخلاقی، ارزش های اخلاقی
  • ویژه فلسفه
  • محمد سربخشی* صفحه 15
    فلسفه به معنای خاص آن، دانشی است عقلی که با هدف کشف حقیقت درباره موجود بما هو موجود و احکام آن بحث می کند. در این بحث ها، بررسی چیستی و حقیقت اشیا و موجودیت یا عدم موجودیت آنها، موضوع گفت وگوست و یقینی، برهانی، انتزاعی، کلی و ضروری بودن احکام از ویژگی های بحث های فلسفی است. اثبات موضوعات سایر علوم و تبیین مبادی تصوری و اثبات مبادی تصدیقی آنها، از وظایف مهم فلسفه است. به همین دلیل، هریک از فلسفه های مضاف را می توان شعبه فلسفه در علمی دانست که مضاف الیه فلسفه مضاف است. در این مقاله به شیوه عقلی و تحلیلی به بررسی فلسفه و چیستی آن خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: فلسفه، عقلانی، برهان، یقین، انتزاعی بودن، کلیت
  • مرتضی رضایی* صفحه 31
    امروزه مباحث فلسفه ذهن، به طور جدی در محافل فلسفی غرب مطرح است، و آثار خود را در دانش هایی همچون انسان شناسی، روان شناسی، فلسفه اخلاق و فلسفه دین بر جا می گذارد. چنان که خود تحت تاثیر پیشرفت های برخی علوم دیگر است. با این حال، فلسفه ذهن، چندان در کشور ما شناخته شده نیست. ازاین رو، به نظر می رسد آشنایی با این دانش، تطبیق مسائل آن با یافته های علم النفس فلسفی و بررسی انتقادی آن، یکی از ضرورت هاست. مقاله حاضر، گامی است کوچک در جهت معرفی مهم ترین مباحثی که امروزه در فلسفه ذهن به بحث گذاشته می شود.
    کلیدواژگان: علم النفس فلسفی، فلسفه ذهن، رابطه ذهن و بدن، هوش مصنوعی، علیت ذهنی، حیث التفاتی، هویت شخصی
  • علی خالقی پور*، احمد سعیدی صفحه 45
    قاعده «الواحد»، یکی از قواعد مهم فلسفی است که بر طبق آن، از علت واحد جز معلول واحد صادر نمی شود: «الواحد لایصدر عنه الا الواحد». با وجود توافقی که میان فلاسفه نسبت به این قاعده وجود دارد، در کلمات عرفا، این قاعده با انکار و یا دست کم اصلاح روبه رو شده است. فارغ از قبول یا عدم قبول اصل قاعده، چالش اصلی تقریر فلسفی و عرفانی تعیین مصداق برای مصدر و صادر اول و همچنین تبیین چگونگی صدور کثرات از علت واحد است. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی درصدد است با ارائه قرائت های فلسفی و عرفانی این قاعده و بررسی ایرادات عرفا به فلاسفه، مصادیق ارائه شده برای مصدر و صادر اول در دو دستگاه فکری را معرفی کرده، تقریر ایشان را نسبت به چگونگی صدور کثرات بیان کند؛ همچنین ثابت نماید که اولا، فارغ از اختلافات صغروی فلسفه و عرفان، اصل قاعده با مبانی عرفانی سازگار است و ثانیا، ایرادی که عرفا بر فلاسفه وارد کرده اند قابل پاسخ گویی است؛ اگرچه تقریر عرفانی مبتنی بر رد یا قبول اشکال مزبور نمی باشد.
    کلیدواژگان: الواحد، واجب الوجود، عقل اول، نفس رحمانی، صدور، ظهور
  • فرومن حیدرنژاد*، موسی عبداللهی نسب صفحه 63
    غزالی از بین جویندگان حقیقت، گروه فلاسفه را بیش از هر گروه دیگری مورد توجه قرار داده است ولی طریقه آنان را برای وصول به حقیقت کارآمد نمی دانست. وی فیلسوفان را به دهریان، طبیعیان و الهیان تقسیم کرده و بیست مسئله را در الهیات مطرح می کند که به خاطر هفده مسئله آن، فیلسوفان را اهل بدعت دانسته و به خاطر سه مسئله آنها را تکفیر کرده است. این پژوهش با روش اسنادی و توصیفی تحلیلی به بررسی انگیزه ها و موضع گیری های غزالی در مواجهه با فلسفه و فیلسوفان و نقد آن می پردازد. با بررسی آرای غزالی، مشخص می شود آن مسائلی که به تکفیر فلاسفه انجامید، با اعتقادات دینی و کلامی مورد قبول وی منافات داشت. انگیزه های بسیاری در مخالفت غزالی با فلسفه تاثیر داشت که با حقیقت طلبی ایشان منافات دارد.
    کلیدواژگان: غزالی، فیلسوفان، عقل، تکفیر، بدعت
  • حسینعلی شیدان شید* صفحه 77
    رساله اضحویه ابن سینا که اثری است درباره معاد، از برخی جهات با سایر نوشته های او متفاوت است. این تفاوت عمدتا به سبب دو رای صریحی است که ابن سینا درباره معاد جسمانی و نیز در باب گزاره های اعتقادی دین، یعنی نصوص اعتقادی قرآن و روایات، در این رساله ابراز کرده است. این دو رای که هر دو مورد اعتراض مخالفان او بوده و البته مبتلا به اشکال است، در نوشته های دیگر او دست کم بدین شیوه تکرار نشده است. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی عهده دار معرفی این رساله و مروری بر بخش های مختلف آن، همراه با نقد و بررسی نکات اختصاصی آن است.
    کلیدواژگان: سینا، رساله اضحویه، معاد جسمانی، تناسخ
  • محمدعلی اسماعیلی* صفحه 99
    در مسئله حسن و قبح، سه محور اصلی مطرح است: حسن و قبح ذاتی؛ حسن و قبح عقلی؛ سنخ قضایای حسن و قبح. پرسش اصلی این است که آیا حسن و قبح، ذاتی برای افعال اند؟ و آیا عقل انسان توان ادراک حسن و قبح افعال را دارد؟ و قضایای حسن و قبح آیا جزء قضایای یقینی اند که ریشه در واقع و نفس الامر دارند یا جزء قضایای مشهور بالمعنی الاخص اند که تنها پشتوانه آنها توافق آراء عقلاست؟ این پژوهش با هدف تبیین و ارزیابی دیدگاه های محقق اصفهانی و با روش توصیفی تحلیلی به این مسئله پرداخته است. محقق اصفهانی، حسن و قبح به معنای استحقاق مدح و ذم ذاتی را جزء عوارض ذاتی افعال دانسته و در مقام اثبات، توانایی عقلا را بر ادراک حسن و قبح اشیاء به نحو ایجاب جزئی می پذیرد. ایشان قضایای حسن عدل و قبح ظلم را جزء قضایای مشهور بالمعنی الاخص دانسته و تنها پشتوانه آنها را توافق آراء عقلا می داند. دیدگاه ایشان در کنار نقاط قوت، برخی کاستی ها نیز دارد که در این نوشتار تبیین می شوند.
    کلیدواژگان: حسن، قبح، ذاتی، عقلی، یقینیات، مشهورات بالمعنی الاخص، محقق اصفهانی
  • الملخص
    صفحه 110
|
  • Ayatollah Mohammad Taqi Misbah Page 5
    This paper seeks to explain the relationship between religion and morality. Morality is a part of religion and according to this view, morality has a religious character. Sometimes, by religion it is meant the content of the Holy Qur’an and Sunnah which consist of beliefs, morality and practical instructions. According to this view, religious morality refers to the ethical propositions in the books of religion. Morality refers to the good and bad characteristics and behavior, and one of the ways of recognizing them is referring to the Holy Qur’an and Sunnah. According to this view, religious morality is the morality for which has devotional and religious basis.
    But in current ethics, morality, in addition to characteristics and habits, consists of behavior; and, in addition to good and bad characteristics, any voluntary act, good or bad, is considered as a moral value which, not only has devotional grounds but is demonstrable, too, because every man, seeks after perfection by nature. Therefore, perfection-seeking and truth-seeking, and attempting to acquire knowledge and awareness is a natural thing and an existential necessity, due to the fact that all people seek after perfection and happiness. Therefore, most propositions and moral values can be recognized by resting on rational and devotional evidence and they have reasonable grounds.
    Keywords: religion, morality, relationship between religion, morality, the unexceptionality of moral rules, moral values
  • Mohammad Sarbakhshi* Page 15
    Philosophy in its strict sense is an intellectual discipline concerned with discovering the reality about existent qua existent and its rules. In these discussions the nature and reality of things and the idea of their existence and non-existence are discussed and the certain, discursive, abstractive, general and necessary property of the rule is among the characteristics of philosophical discussions. Proving the subject matter of every discipline, explaining the conceptional principles and proving their judgmental principles are among the main functions of philosophy. For this reason, each one of the added philosophies can constitute a branch of the philosophy in the science which is adjacent to added philosophy.
    Keywords: philosophy, intellectual, demonstration, certainty, abstractive nature, generality
  • Morteza Rezai* Page 31
    Nowadays, the question of philosophy of mind is seriously propounded in the philosophical circles in the West and has exerted its affect on such disciplines like anthropology, psychology, moral philosophy and philosophy of religion. It is also affected by the achievements of some other disciplines. However, philosophy of mind is not well known to the people in our country. Hence, the acquaintance with this kind of knowledge, applying its issues to the findings of philosophical psychology findings and the critical investigation of it can be one of the necessities.
    The present paper which uses an analytical-descriptive method, is a short step expounding the most important topics which are discussed in philosophy of mind today.
    Keywords: philosophical psychology, philosophy of mind, the relationship of mind, body, artificial intelligence, mental causation, intentionality, personal identity
  • Ali Khalegipour*, Ahmad Saidi Page 45
    The rule of ‘’Al-Wahid’’ is one of the main philosophical rules, according to which a single cause does not produce more than a single effect: ''exuno non fit nisisunum''.
    Despite the consensus which exists over this rule among the philosophers, mystic's words show that they refuse this rule or at least think it is going through a reform process. Regardless of accepting or rejecting the very rule, the main challenge to philosophical and mystical assertion is to determine the instance for the first origin and first cause and explain how can a single cause produce multiplicities. Offering the philosophical and mystical perceptions of this rule and investigating the objections of mystics to philosopher's view, this paper seeks to make explicit the offered instances for the first origin and first cause in the two intellectual systems and explain its assertion concerning the way of producing multiplicities. It also proves that, firstly, regardless of the slight differences between philosophy and mysticism, the very rule is compatible with the mystical principles, and secondly, the objection of mystics to philosophers, views is answerable, even though the mystical assertion is not based on the acceptance or rejection of the mentioned objection.
    Keywords: Exuno Non Fit Nisisunum, Necessary Existence, first intellect, divine soul, issuance, appearance
  • Froman Heidar Nejad*, Moosa Abdollahi Nasab Page 63
    As one of the seekers after truth, Ghazali's attention is directed to the group of philosophers more than any other groups. He believes that their way of discovering the truth is not efficient. He divides philosophers into materialists, naturalists and metaphysicians and proposes twenty issues in theology according to seventeen of which he considers philosophers as heretic and according to three of which as disbelievers.
    This research which uses a descriptive-analytical method, deals with Ghazali’s motivations and stances towards philosophy and philosophers and the criticisms he directs to them. Investigating the views of Ghazali, the paper reaches the conclusion Ghazali's pretext for excommunicating the philosophers is not consistent with the religious and theological beliefs confirmed by him. Motivations have a great effect on Ghazali’s disagreement with philosophy which is not consistent with his reality-seeking.
    Keywords: Ghazali, philosophers, intellect, considering one as unbeliever, heresy
  • Hossinali Sheidan Shid* Page 77
    Ibn-Sina's Azhaviyeh treatise which is concerned with the resurrection is, in some respects, different from his other works. This difference is mainly ascribed to two explicit views which Ibn-Sina has expressed in his treatise; the first about bodily resurrection and the second on the doctrinal propositions of religion, that is, the doctrinal texts of the Holy Qur’an and narrations. These two views which his adversaries have opposed and which suffer from shortcomings do not recur in this way in his other works. Using an analytical-descriptive method, this paper seeks to shed light on this treatise, review its different parts and comment critically on the intellectual ideas in it.
    Keywords: Ibn, Sina, Azhaviyeh booklet, bodily resurrection, reincarnation
  • Mohammad Ali Ismaili* Page 99
    For addressing the issue of good and badness, we need to expound, three main questions: essential good and badness, rational good and badness and the type of the propositions of good and badness. The main question that arises is: Are essential good and badness associated with actions? Is man’s intellect capable of recognizing the goodness and badness of actions? Are the propositions of good and badness part of certain propositions which are rooted in the fact and fact-itself or part of the famous propositions in its strict sense, on which there is agreement among the sages? Using a descriptive-analytical method, this research seeks to explain and evaluate Mohaqiq Isfahani's views. Mohaqiq Isfahani considers good and badness which corresponds to essential praiseworthiness or blameworthiness as part of the essential accidents of actions, and seeking confirmation, he accepts the idea that sages can recognize the goodness and badness of things according to partial affirmation. He considers the propositions of goodness justice and badness of injustice as famous propositions in their strict sense and considers sage's unanimous agreement as the only way of confirming their validity. His views, though have certain strong points, have some weaknesses, on which this paper elaborates.
    Keywords: good, badness, essential, rational, facts, well, known in their strict sense, Mohaqiq Isfahani