فهرست مطالب
فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
پیاپی 25 (تابستان 1394)
- بهای روی جلد: 20,000ريال
- تاریخ انتشار: 1395/04/30
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحه 7نظام اجتماعی جزیره العرب قبل از اسلام، در محدوده نظام قبیله ای – عشیره ای باقی ماند و سازمان اجتماعی واحدی در این سرزمین شکل نگرفت. این مسئله بیش از هر چیز، متاثر از تراکم جمعیتی بالا، نفوذ قدرتمند سنت ها، عدم رشد فکری و تمدنی و... بود که بر نوع نظام سیاسی حاکم بر مناطق مختلف جزیره العرب تاثیر گذاشت و نوع سیادت آن ها را متناسب با توسعه و یا عدم توسعه سازمان اجتماعی پیش برد. به نحوی که در برخی مناطق ، بزرگ ترین واحد اجتماعی قبیله بود، در حالی که در مناطق دیگر با توسعه قبایل و شکل گیری اتحاد قبایلی، واحد اجتماعی بزرگ تر شعب به وجود آمد. این تغییر در روند حاکمیت سیاسی نیز تاثیر گذاشت و متناسب با واحد اجتماعی موجود در مناطق مختلف، تنوع گونه ای از حاکمیت سیاسی به وجود آمد.
در بررسی انواع سیادت در جزیره العرب قبل از اسلام، با استفاده از روش نوع شناسی و با الگو برداری از نوع شناسی سیادت سنتی ماکس وبر، سعی شده است نوع شناسی از سیادت در مناطق سه گانه شمال، جنوب و مرکز جزیره العرب قبل از اسلام صورت گیرد.
بررسی ها نشان می دهد که در نوع شناسی سیادت در جزیره العرب قبل از اسلام، سه گونه سیادت پیر سالاری، پدر سالاری و پدر شاهی در مناطق مختلف جزیره العرب وجود داشته است.کلیدواژگان: سیادت، جزیره العرب، قبیله، شعب، نوع شناسی -
صفحه 33فتوح مسلمانان که پس از رحلت پیامبر (ص) و از دوران خلافت ابوبکر آغاز و به دوران عمربن خطاب و عثمانبنعفان گسترش یافت؛ در دوران خلافت امام علی(ع) متوقف گشت. این ایستایی نه به سبب سرگرم شدن امام(ع) به بحران ها و پیکارهای داخلی، بلکه بر آمده از نگرش متفاوت آن حضرت به آفرینش، انسان، حقوق او و جامعه بود. برای دست یابی آسان تر به ایده یاد شده، این پژوهش که در قالب یک درآمد و دو بخش اصلی تشکیل شده است، بر آن است تا از عهده بررسی و ارائه دلایل و عوامل ایستایی فتوح در دوران خلافت امام علی(ع)بر آید. از این رو پس از بررسی نظری دیدگاه و نگرش امام به هستی و انسان، نخست شواهد تاریخی نگاه و رفتار امام درباره فتوح پیش از خلافت وی را بیان کرده و آنگاه رویکرد و عملکرد آن حضرت را درباره فتوح به دوران خلافت او را بر اساس روش توصیفی _ تحلیلی و بر پایه منابع و مطالعات تاریخی واکاوی نموده است.کلیدواژگان: فتوح، امام علی(ع)، ایستایی، نگرش، چرایی و عوامل
-
صفحه 51تاج الدین معتز خراسانی ازجمله دولتمردان ایرانی دولت سلاجقه روم بود که در عهد رکن الدین قلیج ارسلان چهارم مدتی اداره امور مالیاتی حکومت قسطمونیه و آنقره را به عهده داشت. وی که از مریدان مولانا جلال الدین محمد بلخی بود، به کرات به دیدار او می رفت. مولانا نیز به او علاقه زیادی داشت و او را «همشهری»، «فخر خراسان» و «صاحب اعظم» می خواند. مولانا چندین نامه به او جهت رفع مشکلات مریدان خود و مردم نوشته و از او تقاضای کمک کرده است. تاج الدین معتز نیز به واسطه علاقه به فرهنگ ایرانی، با حمایت از مولانا، این عارف و شاعر به نام ایرانی و ساخت مدارس و خانقاه ها در رشد طریقت مولویه در آناتولی کوشید. در این مقاله به شرح حال وی پرداخته خواهد شد، سپس نقش وی به عنوان یکی از وزرای ایرانی قدرتمند و با نفوذ ایرانی در دولت سلاجقه روم که در گسترش عرفان و فرهنگ ایرانی اسلامی در منطقه آناتولی سهمی داشته است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.کلیدواژگان: آناتولی، مولانا، خانقاه، تاج الدین معتز، مکتوبات
-
سیاست فرهنگی حکومت تزاری در فرارود طی سال های (1917 1864) / مطالعه موردی: نظام آموزشیصفحه 69سیاست روسی سازی حکومت تزاری در بعد فرهنگی خود، تلاشی بود در جهت انضمام فرهنگی فرارودیان به قلمرو تمدن روسیه که جدا از فرهنگ اروپایی بود. استعمارگران روسی در این سیاست ورزی در قالب مخالفت با اسلام، تشکیلات دینی را هدف قرار دادند که نهادهای آموزشی فرارود نیز جزئی از آن بود. روند سیاست گذاری نمایندگان حکومت تزاری در حوزه آموزش (که آن را کانون تولید «تعصب اسلامی» می دانستند) و به تبع آن اقدام واکنشی مسلمانان، یکی از محوری ترین موضوعات مورد پرسش در این دوره است. طرح مشخص روس ها این بود که حمایت کامل دولتی از مراکز آموزشی کهنه و منحط فرارود سلب شود و سپس در رقابت با نهادهای جایگزین روسی(مدارس روسی و روسی بومی) تضعیف شده و اهمیت خود را از دست بدهند. برخلاف پیش بینی مقامات روسی، حاصل این تقابل، شکل گیری گونه جدیدی از نظام آموزشی محلی( مدارس اصول نو یا جدید) بود که گرچه ساختار آن تا حدود زیادی وارداتی بود اما توفیقاتی داشت که روس ها را ناگزیر ساخت چرخش کاملی در روند سیاستگذاری خود داشته باشند.کلیدواژگان: روسی سازی، فرارود، نهادهای آموزشی، جدیدیه
-
صفحه 95وقف به عنوان یک ارزش در میان جامعه اسلامی ازجایگاه ویژه ای برخوردار است. این سنت در تاریخ ایران به ویژه درعصر صفویه به دلایل چندی از جمله رسمیت یافتن مذهب تشیع ، از رشد و شکوفایی برخوردار است و بر جنبه های مختلف ، تاثیرات عمیقی برجای نهاده است . از جمله می توان نقش آن را در توسعه جغرافیایی و ایجاد فضاهای شهری ملاحظه کرد. مشهدیکی از این شهرها وشاید مهم ترین آن است . اگر چه کتاب ها و مقالات مستقلی در باب وقف نگارش یافته است و حتی تاثیرآن برروی برخی از شهرها مورد بررسی قرار گرفته است ؛ اما تحقیق جامعی درباره تاثیر وقف در ایجاد دگرگونی جغرافیایی و ایجاد فضاهای شهری مشهد دردوره صفوی ، صورت نگرفته است. از این رو این نوشتار برآن است با استفاده از منابع کتابخانه ای ، وقفنامه ها واسناد ارزشمند مربوط به مسائل مالی و حسابداری موقوفات ، موجود درمرکزآرشیوآستان قدس باروش توصیفی - تحلیلی به نقش وقف در توسعه منابع آبی ، گسترش فضاهای درونی شهری ، مهاجرپذیری و جذب جمعیت دردوره صفویه در شهر مشهد بپردازد.کلیدواژگان: وقف، مشهد، دوره صفویه، توسعه جغرافیایی، فضاهای شهری، مهاجرت
-
صفحه 121برده داری در شبه قاره هند، تابعی از شرایط گوناگون مذاهب و نظام اجتماعی و حقوقی است، این امر منجر به نظامی پویا مطابق با دوران اجتماعی سیاسی خاص خود است. هدف اصلی مقاله در پی بازتعریفی از بردگی، ذیل عنوان برده داری خانگی است که در مطالعات تاریخ اجتماعی و نظام برده داری اسلامی کمتر بدان پرداخته شده است. در اسناد بدست آمده از شهر الله آباد در شمال هند، اشکال پراکنده ای از نظام برده-داری در قالب مفاهیم خویشاوندی شکل گرفت؛ به نحوی که بردگی خانگی در «پیوستار خویشی» تداوم یافت. در این نظام، برده داری بازتاب فرایندی از «کالاشدگی» و «مالکیت» است. افزون بر آن، در این اسناد سعی شده است تا با واکاوی استعاره ها و مفاهیمی، همچون بردگان مقاطعه ای، بردگان فروشی، بردگان هبه ای، بردگان بدهی، و بردگان نکاحی؛ زمینه های پژوهشی و خوانشی تازه از این نوع نظام برده داری فراهم آید. همچنین نتایج برآمده، ما را در مواجهه با مولفه ارادی برده داری و مقولات تجاری و غیرتجاری بردگان خانگی قرار می دهد. مدعیات ما در این مقاله مشخصا بر اساس زمان بندی اواخر تیموریان هند، سده هیجدهم و نیمه نخست سده نوزدهم میلادی (تحت نفوذ بریتانیا)، پی ریزی شده است. تاکید می شود مباحث حقوقی فقهی برده داری اسلامی خارج از موضوع مقاله است.کلیدواژگان: برده داری، بردگی، برده داری خانگی، تیموریان هند، خویشاوندی
-
صفحه 161رستم فرخزاد چهره تاثیرگذار اواخر عهد ساسانی است. وی که در گزینش یزدگرد سوم به شاهنشاهی نقشی اساسی ایفا نموده بود، به مرتبه بالاترین سپهسالار ساسانیان ارتقاء یافت. رستم فرخزاد در نبرد با اعراب نقش موثری داشت و در نبرد قادسیه که در فاصله سال های 14 ه . ق / 636 م تا 16 ه . ق/638 م میان ایرانیان و مسلمانان رخ داد، شخصا رهبری سپاه را بر عهده داشت. مورخان مسلمان طرحی از رستم فرخزاد به تصویر کشیده اند که وی موافق مسلمانان و در هراس از جنگ با اعراب بوده است. حتی در برخی از روایات از تمایل وی به دین اسلام سخن به میان آمده است و این که به سبب ترس از مخالفت سایر بزرگان این مسئله را ابراز نداشته است که مسئله اصلی تحقیق حاضر، تحلیل انتقادی این روایات می باشد. اهمیت تحقیق بدان سبب است که بررسی انتقادی روایات مورخان مسلمان در مورد شخصیت، عملکرد و سیاست رستم فرخزاد در مذاکره با اعراب تا به حال صورت نگرفته است؛ لذا در این مقاله به بررسی و پژوهش این مهم پرداختیم. یافته های پژوهش نشان می دهد که روایت های مورخان مسلمان در مورد عدم تمایل رستم فرخزاد به جنگ با اعراب ناصحیح بوده و وی تنها در پی شیوه های متفاوت برای دفع اعراب بوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با روشی توصیفی- تحلیلی بر پایه روایات مورخان مسلمان، ضمن تبیین عملکرد رستم فرخزاد، به بررسی انتقادی روایات پیرامون عملکرد وی در نبرد قادسیه بپردازد.کلیدواژگان: ساسانیان، رستم فرخزاد، نبرد قادسیه، یزدگرد سوم
-
Page 7The social system in Arabian Peninsula in pre Islamic era remained tribal- clan with no particular form of integrated social unity in this region. It was more affected by multitude population, dominated traditions and illiteracy in terms of education and civilization. Influencing the type of the administration system over the various parts of peninsula, it rather determined the type of supremacy over the region either compatible or incompatible with social system developments. Consequently, while the tribe itself made the only social unit in some parts of the land, some developed areas experienced a great consolidation within the sort of integrated tribal form as a large social unit. This influenced the trend of administration system as well as making diversity in ruling system according to the particular social units in the region.Investigating on the types of supremacy in three major parts of Arabian Peninsula in pre Islamic era, this study accomplished by manipulating Webers Traditional Supremacy Typology. According to the findings, there has to be three types of supremacy over the peninsula at that time: Senior supremacy, paternal supremacy and patriarchy.Keywords: Supremacy, Arabian Peninsula, Tribe, Integrated tribes, Typology
-
Page 33Muslim conquests starting from the demise of the Holy Prophet (Pbuh) in Abubakrs time and its continuation during Omar-bin-Khattab and Othmans caliphate terminated in Imam Alis (Pbuh) time. The reason for this termination is not because of the internal crisis or civil conflicts faced by Imam, but it originated from Imam Alis prospect towards creation, mankind, human rights, and society.
In order to evaluate the aforementioned claim, the present study, designed in three sections ( an introduction and two sections), tries to present and provide reasons for the termination of the conquests during Imam Alis caliphate.
Examining different viewpoints regarding Imams prospect towards creation, being, and mankind, the present paper tries first to provide the historical facts about Imams conduct and attitude on the conquests in general. It then moves on to his approach and attitudes towards conquests carried out before his caliphate. The research adopted a qualitative method through an analytical-descriptive approach on the basis of historical facts, studies and sources.Keywords: Conquests, Termination, Prospect, Reason -
Page 51Taj- uddin- Motaz Khorasani an Iranian statesman in Rome Saljuq era was one of the devotees of Mowlana Jalal- eddin- Rumi. He was in charge of tax affairs in Rokn- oddin Ghlich Arsalan IV, in Ghostmunieh and Anghore, Anatolia.
Having a strong tie between the statesman and Mowlana, as the former used to visit Mowlana frequently and the latter calling him Townsman, noble of Khorasan and supreme companion, Mowlana seemingly had several writings to him asking for sorting out his devotees as well as others problematic issues in the region. Taj- au -ddin Motaz Khorasani made a great contribution to Mowlavieh sect by building some schools and monasteries in Anatolia all for his sincere devotion to Iranaian culture and to support Mowlana himself as Iranian poet and theosophist.
This study focuses on Taj- au -ddin Motaz Khorasanis biography and his role in Islamic Irans cultural and theosophical improvement in Anatolia region as an influential Iranian vizir in Rome-Saljuqs era.Keywords: Anatolia, Rumi, Khaniqah, Tajudddin Motaz Khorasani -
Page 69Rusification in its cultural aspect was an attempt for the cultural annexation of Transoxiana to the Russian civilization in Czarism, which by no means was similar to the European culture. According to this policy Russian colonizers, opposed to Islam, targeted on Transoxianas Religious organizations and Educational System. The trend of this process in the field of education, applying by Russian representatives who used to call the Islamic organizations the centre of Islamic fanaticism, and then the reaction of Muslims to this critical subject is one the most pivotal concerns in this period. The plan was to restrain the governmental support from old fashioned educational system. It would eventually lead to fail and eliminate the old schools in competition with Russian alternative institutions so called Russian Schools or Russian Indigenous Schools.
Contrary to the Russian expectations, a new kind of local educational system was formed instead, namely, New Principles schools (Madares- e Asl- e- no/ Jadid). The structural pattern although was imported, it was in a great extent successful and made Russian to take a crusial turning point in their domination policy.Keywords: Russification, Transoxiana, Educational Systems, Jadidism -
Page 95Endowment enjoys a special status as a value within the Islamic society. This practice has grown and thrived in the history of Iran¡ especially at the Safavid period¡ for several reasons¡ including formal recognition of Shiism; and has left profound impacts on different aspects of life. Among other things¡ its role can be noticed in geographical development and creation of urban spaces. Mashhad is one of such cities¡ and perhaps the most important one.
Although many independent books and articles have been written on endowment and even its impact on some cities has been studied¡ no comprehensive research has been conducted concerning the impact of endowment on making geographical changes and creating urban spaces in Mashhad in the Safavid period. Thus¡ the present writing is intended to address the role of endowment in development of water supplies¡ development of inner city spaces¡ immigrant acceptance¡ and population attraction in the Safavid period in Mashahd. This has done through using library sources¡ endowment deeds¡ and valuable documents relating to financial and accountancy issues of endowed properties¡ available in AQR archive center. The method adopted is descriptive-analytical approach.Keywords: endowment, Mashhad, Safavids, water, supply development, urban spaces, immigration -
Page 121Slavery in Indian subcontinent¡ a function of different variables from religion to social and legal system¡ led to a dynamic system relevant to Indian socio- political environment.
The main objective of this article is to redefine Slavery in terms of Domestic Slavery which has been paid less attention in the social history of slavery in Islamic studies.
Based on Allahabad documents¡ the study reveals that dispersed forms of slavery system in India in late Timurid time eventually got shaped within the frame of domestic slavery followed by Constant Kinship Slavery. In this system slavery is considered as the reflection of property and possession process. In addition¡ an extra attempt has been taken to conceptually unfold some sophisticated terms and metaphors within the documents to introduce new prospects as well as fresh fields in research. Some illustrations of such terms would be mentioned as: slave- in- contract¡ slave- in- sell¡ slave- in- gift¡ slave- in- debt¡ slave- in- marriage and so on. The findings also made us to face with some categories so- called Slavery Intention and Commercial and Noncommercial Domestic Slavery.
In this research the matter of date¡ from late Timurid India in late 18th century to the first half of 19th century¡ under the British ruling¡ is carefully observed. It has to be emphasized that in this research the jurisprudential and legal aspects of Islamic slavery is out of concern.Keywords: slavery, slavery system, domestic slavery, Timurid India, kinship -
Page 161Rostam Farokhzad¡ an influential figure of the late Sasanids had a key role in the coronation of Yazdgerd III who then promoted him to be his supreme commander in chief of his military. Rostam Farrokhzad had an effective role in fighting against Arabs and even as chief commander he dispatched the troops in the battle of Qadesiah between Iranians and Muslims in 14 AH / 636 AD to 16 AH/ 638 AD¡. Muslim historians argue that Rostam Farokhzad used to be pro Muslims however he was afraid of fighting with Arabs. Even he was attracted to Islam¡ according to some narratives¡ but feared to reveal it due to the objection of top leaders.
The main issue of this research is to critically analyze the relevant narratives about Farrokhzad while the investigation around his personality and his policy in negotiation with Arabs has also been never done before. The findings show that Rostams declination of war against Arabs is not true since he was looking for some new approaches to rebuff Arabs.
Applying descriptive analytic method and based on the narratives in Islamic resources¡ this research studies on Rostams performance in Qadesieh by analyzing relevant narratives critically.Keywords: Sassanid, Rostam Farokhzad, Battle of Qadesiah, Yazdegerd III