فهرست مطالب

تحقیقات نوین در گیاه پزشکی - سال ششم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1393)

نشریه تحقیقات نوین در گیاه پزشکی
سال ششم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهلا امینی، پریسا جنوبی، عارف معروف، احمد مجد صفحات 309-322
    شپشه آرد Tribolium castaneumیکی ازآفات مهم محصولات انباری می باشد، برای کنترل این آفات عصاره های گیاهی جایگزین مناسبی برای سموم شیمیایی قلمداد می شوند. از سوی دیگر گیاهان دارویی به عنوان منابع طبیعی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، مورد توجه محققین برای استفاده در سامانه های غذایی و بیولوژیک قرار گرفته اند. این تحقیق به منظور بررسی کارایی عصاره بادیان رومی (Pimpinella anisum)روی فعالیت زیستی شپشه آرد و همچنین بررسی عملکرد آنتی اکسیدانی این گیاه می باشد. در این پژوهش اثر عصاره بذر بادیان رومی روی شاخص های تغذیه ای حشرات کامل شپشه آرد، درسه غلظت 50، 75 و 100 میکرولیتر و اثرات سمیت تنفسی عصاره نیز (با غلظت های 50، 89، 158، 281 و 500 میکرولیتر بر لیتر هوا) در شرایط آزمایشگاهی (دمای 1±29 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 5±65 درصد) انجام شد. همچنین خواص آنتی اکسیدانی بادیان رومی با استفاده از دو روش مهار رادیکال پایدار 2و2 دی فنیل-1- پیکریل هیدرازیل (DPPH) و قدرت احیاکنندگی آهن مورد بررسی قرار گرفت. بررسی شاخص های تغذیه ای نشان داد که بالاترین و پایین ترین غلظت عصاره به ترتیب 86/94 و 68/82 درصد، بازدارندگی تغذیه ای داشت. همچنین بیشترین مقدار تلفات در غلظت 500 میکرولیتر بر لیتر هوا و در زمان 24 ساعت ثبت گردید. غلظت لازم برای مرگ و میر 50 درصد جمعیت (LC50) در زمان 24 ساعت پس از تیمار، 19/215 میکرولیتر بر لیتر هوا ثبت شد. در آزمون DPPH، عصاره برگی، غلظت مهار 50 درصد (IC50) بالاتری نسبت به بذر نشان داد، در آزمون احیاکنندگی آهن نیز نتیجه مشابهی بدست آمد.
    کلیدواژگان: آفات انباری، بادیان رومی، شپشه آرد، فعالیت زیستی، تیره چتریان، آنتی اکسیدان
  • جواد ناظمی رفیع، مصطفی منصور قاضی، سارا صالحی صفحات 323-336
    سن گندم Putton) Eurygaster integriceps) یکی از مهمترین آفات گندم در کشور می باشد که باعث خسارت زیادی به محصولات گندم در ایران می شود. تفاوت های مرفومتریک در بین جمعیت هایی از یک گونه ممکن است بیانگر اختلافات بین زیست بوم آن جمعیت ها باشد به همین منظور تنوع شکلی بدن افراد بالغ نر و ماده جمعیت های سن گندم بوسیله روش مرفومتریک روی دوازده شاخص مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری در اواخر خرداد ماه و تیر ماه سال 1391 انجام شد. تمام نمونه برداری ها از مزارع گندم استان کردستان انجام شد. از هر منطقه 30 نمونه حشرات بالغ ماده و 30 نمونه حشرات بالغ نر و در مجموع 600 نمونه از کل استان کردستان جمع آوری شد. نتایج نشان داد که افراد بالغ ماده و نر به سه گروه اصلی تقسیم شدند. افراد بالغ ماده اندازه بزرگتری نسبت به افراد نر داشتند. بزرگترین میانگین طول (05/0±11/12) و عرض (03/0±64/7) بدن، طول (02/0±30/3) و عرض (02/0±27/7) پرونتوم و عرض اسکوتلوم (02/0±25/5 میلی متر) متعلق به جمعیت سن های بالغ ماده منطقه قروه بود. نتایج آنالیز تابع تشخیص نشان داد که خصوصیات ظاهری افراد ماده توانایی بیشتری را در تفکیک جمعیت ها (7/36 درصد) نسبت به افراد نر (7/32 درصد) دارند. آنالیز کلاستر به روش UPGMA افراد بالغ ماده را به طور کامل از افراد بالغ نر جدا نمود. نتایج نشان داد که بین افراد نر و ماده سن گندم تفاوت وجود دارد و افراد ماده بهتر توانستند جمعیت ها را از یکدیگر تفکیک کنند.
    کلیدواژگان: گندم، تابع تشخیص، آنالیز کلاستر، UPGMA
  • عفت عالم زاده، کرامت الله ایزدپناه، موسی زارعی، علی اکبر بهجت نیا صفحات 337-352
    تنش های مختلف محیطی شامل تنش های زنده و غیرزنده سبب تولید رادیکال های آزاد اکسیژن می شوند از جمله این تنش ها می توان به برهمکنش گیاه-ویروس اشاره کرد. گیاهان با دارا بودن سیستم ضد اکسنده که شامل ترکیبات آنزیمی و غیر آنزیمی می باشد معمولا سطوح رادیکال های آزاد اکسیژن را در سلول در حد متعادل نگه می دارند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثر ویروس پیچیدگی شدید بوته چغندرقند (BSCTV) و همچنین اثر این ویروس به همراه باکتری Pseudomonas fluorescens استرین CHA0 بر نحوه فعالیت آنزیم های ضداکسنده در یک رقم حساس چغندرقند (Brigita) می باشد فعالیت ترکیبات آنزیمی ضداکسنده در این بررسی با استفاده از دستگاه طیف سنج در دمای اتاق اندازه گیری شد. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که وقتی علائم شدید آلودگی روی برگ ها گسترش می یاید و مقدار ویروس به حداکثر می رسد افزایش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم های ضداکسنده آسکوربیت پراکسیداز، پراکسیداز و کاهش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم کاتالاز مشاهده می شود. همچنین در تنش ویروس به همراه باکتری میزان فعالیت آنزیم ها در همه موارد با مقداری کاهش نسبت به گیاهان تحت تنش ویروس به تنهایی همراه بوده است.
    کلیدواژگان: ویروس پیچیدگی شدید بوته چغندرقند، آنزیم های ضداکسنده، باکتری Pseudomonas fluorescens استرین CHA0
  • ساسان قاسمی، سعید تابعین صفحات 353-365
    بیماری های ویروسی به ویژه در سال های اخیر از اهمیت به سزایی در کاهش عملکرد محصولات کشاورزی برخوردار شده اند. از آنجایی که ترکیبات دارای اثر مستقیم بر پیکره های ویروس در دسترس نیستند در اغلب موارد راهکارهای مدیریتی بیماری های ویروسی، کنترل ناقلین و یا تولید گیاهان تراریخت را شامل می شوند. در همین راستا بررسی عصاره گیاهان عالی به منظور شناسایی ترکیبات ضدویروسی مورد توجه بوده است. در این مطالعه، اثر ضد ویروسی عصاره متانولی گل جعفری، مریم گلی و لاله عباسی مورد بررسی قرار گرفت. گیاهان جمع آوری شده در شرایط آزمایشگاه خشک شده، عصاره گیری از کل اندام بوته ها با استفاده از حلال متانول صورت پذیرفت. اثرگذاری عصاره های به دست آمده بر آلودگی ویروس موزاییک توتون در شرایط گلخانه و بر روی میزبان لکه موضعی Nicotiana glutinosa مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور خالص سازی ویروس انجام پذیرفته، از غلظت mg/ml 2 آموده ویروس برای مایه زنی استفاده شد به نحوی که، عصاره های تهیه شده در سه زمان: دو ساعت قبل از مایه زنی ویروس، همزمان و دو ساعت پس از مایه زنی ویروس بر روی بوته ها اسپری شد. پس از گذشت 35 ساعت از زمان مایه زنی، تعداد لکه های ایجاد شده در هر یک از تیمارها شمارش شد. نتایج حاصل از آنالیز آماری و جدول تجزیه واریانس داده ها حاکی از آن است که دو فاکتور اصلی نوع گیاه و زمان استفاده از عصاره ها در سطح احتمال 1 درصد معنی دار می باشد اما اثرات متقابل این دو فاکتور در سطح 1 درصد از معنی داری برخوردار نیست. مقایسه میانگین اثر تیمار زمان نشان داد که استفاده از عصاره ها در دو تیمار همزمان و دو ساعت بعد از مایه زنی آموده ویروس بیشترین کاهش در تعداد لکه ها را منجر می شود و بین این زمان ها با زمان قبل از مایه زنی آموده ویروس اختلاف معنی دار وجود دارد. مقایسه میانگین اثر تیمار گونه گیاه نشان داد که عصاره متانولی مریم گلی دارای بیشترین اثر بر کاهش تعداد لکه های ایجاد شده توسط ویروس موزاییک توتون بر روی میزبان لکه موضعی است به طوری که با دو تیمار گل جعفری و لاله عباسی دارای اختلاف معنی دار بود. اثر دو تیمار گل جعفری و لاله عباسی در کاهش تعداد لکه های موضعی دارای اختلاف معنی دار نبود. این اولین گزارش از اثر ضدویروسی گیاه مریم گلی (Salvia officinalis) علیه ویروس های گیاهی است.
    کلیدواژگان: عصاره گیاهی، ویروس موزاییک توتون، اثرات ضد ویروسی
  • داود کولیوند، مهدی داوری، نعمت سخندان بشیر، مهدی ارزنلو صفحات 365-377
    اغلب ویروس های آلوده کننده ی قارچ های بیمارگر گیاهی که تا کنون گزارش شده اند، دارای ژنوم آران ای دو رشته ای (Double Strand RNA،dsRNA) می باشند. این نوع ویروس ها با توجه به خاصیت کم آزاری به عنوان یکی از عوامل کنترل بیولوژیکی قارچ ها مطرح هستند. در این تحقیق، هشت جدایه متعلق به پنج گونه Fusarium شامل F. graminearum s. str. (lin. 7)، F. culmorum، F. tricinctum، F. proloferatum و F. incarnatum برای وجود dsRNA مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به وجود پروتکل های متفاوت برای استخراج dsRNA که اغلب دارای مراحل پیچیده و استفاده از مواد خطرناک و سرطان زا می باشند، در روش مذکور از فنول و کلروفورم استفاده نشد و ضمن استفاده از میزان بافت کمتر، مدت زمان استخراج آران ای دورشته ای نسبت به سایر روش ها کاهش پیدا کرد. نهایتا در چهار جدایه Fusarium پس از استخراج و الکتروفورز، وجود آران ای دو رشته ای مشخص شد و نتایج حاصله نشان داد روش مذکور یک روش مناسب و کارآمد برای استخراج dsRNA از بافت قارچی می باشد. همچنین در این تحقیق وجود آر.ان.ای دو رشته ای در گونه F. incarnatum (F. semitectum) برای اولین بار گزارش می شود.
    کلیدواژگان: کنترل بیولوژیک، کم آزاری، سوختگی فوزاریومی سنبله گندم، استخراج، dsRNA
  • روح الله نادری، عباس یزدانی، یحیی امام، احسان بیژن زاده صفحات 377-407
    به منظور بررسی اثرات آللوپاتیک عصاره گیاه روناس بر خصوصیات جوانه زنی چند گیاه زراعی و علف هرز، 4 آزمایش جداگانه اجرا شد.آزمایش ها در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار و 5 تیمار بود. تیمارها شامل غلظت های مختلف عصاره روناس در 5 سطح (صفر، 25%، 50%، 75% و 100%) و بذرهای گیاهان زراعی و علف های هرز (ذرت ، سورگوم، پیچک و قیاق) بودند. نتایج نشان داد که عصاره روناس ویژگی های جوانه زنی مانند، درصد و سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه، نسبت طول ریشه چه به ساقه چه (R/S)، شاخص بنیه گیاهچه و وزن خشک کل همگی گیاهان را به طور معنی داری کاهش داد (p<0.5). درصد جوانه زنی بذرهای ذرت تا غلظت 50% عصاره و بذرهای سورگوم تا غلظت 75% عصاره تحت تاثیر قرار نگرفتند و تفاوت معنی داری با شاهد نداشتند، در صورتی که درصد جوانه زنی در بذر علف های هرز حتی با عصاره 25% روناس کاهش شدیدی نشان دادند. به طور کلی در غلظت 25% ، جوانه زنی پیچک و قیاق به ترتیب %97 و %5/95 نسبت به ذرت و %96 و %94 کاهش نسبت به سورگوم نشان دادند. افزایش غلظت عصاره باعث کاهش معنی دار در سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه، نسبت ریشه به ساقه، شاخص بنیه گیاهچه و وزن خشک کل بذرهای گیاهان و علف های هرز شد. اما اثر بازدارندگی در بذر علف های هرز شدیدتر از گیاهان زراعی بود. نتایج نشان دهنده این است که روناس به عنوان یک گیاه دارویی سودمند ممکن است دارای ترکیبات شیمیایی آللوپاتیکی باشد که می تواند رشد گیاهچه علف های هرز قیاق و پیچک را در مزارع ذرت و سورگوم سرکوب نماید.
    کلیدواژگان: آللوپاتی، روناس، ذرت، سورگوم، پیچک و قیاق
|
  • Shahla Amini*, Parisa Jonobi, Aref Marof, Ahmad Majd Pages 309-322
    The red flour beetles Tribolium castaneum is one of the most important pests of stored products, to control this pests plant extracts are suitable components as alternate for chemical pesticides. On the other hand herbs as natural resources that are antioxidant properties, The attention of researchers for use in the food and biological systems are located. In this research theefficiency of Pimpinella anisum extract on biological activity of anise Tribolium castaneum and its antioxidant functional is evaluated. In this study, the effect of seed extract of anisum on nutritional indices of adults T.castaneum, in 3 concentrations 50, 75 and 100 µl and respiratory toxicity effects of extracts ( 50, 89, 158, 281, 500 µl of extract per liter of air) was in vitro (29 ± 1°C and 65 ± 5% R.H.). Also the antioxidant effects of P.anisum was investigated by two methods, radical scavenging, DPPH (2, 2-diphenyl-1-picrylhydrazyl) method and reducing power of iron method. Nutrition a lindices showed that the highest and lowest concentration, respectively, has 86/94% and 68/82% inhibition of feeding. The highest mortality concentration was 500 µl/L of air at 24 hours. The required concentration to 50% mortality of population (LC50) at 24 hours after treatment was 215/19 µl/L of air. In DPPH test, the 50% inhibitory concentration of leaf extract was higher than seed extract, the same result was obtained from the power reducing of iron test.
    Keywords: stored product pests, Pimpinella anisum, Tribolium castaneum, Biological activity, Apiaceae, Antioxidant
  • Javad Nazemi Rafie*, Mostafa Mansourghazi, Sara Salehi Pages 323-336
    The wheat bug, Eurygaster integriceps (Hemiptera: Scutelleridae), is one of the major wheat pests causing high yield loss in terms of wheat production in the Iran. Morphometric differentiations may explain biogeographic distinctions among populations of a given species.The shape variations of female and male adults were evaluated by 12 morphometric indexes. Sampling was conducted in May and July of 2012 in Kurdistan Province. 30 samples of female adults and 30 samples of male adults were sampled from each of selected areas (sum 600 samples from 10 areas). Results showed that female adults divided to three clusters. Female adults were larger than male adults. Female population collected from Ghorve area had the maximum length (12.11±0.05) and width (7.64±0.03) of body, length (3.3±0.02) and width (7.27±0.02) of pronotum and width of scutellum (5.25±0.02 mm). Results of discriminant analysis (DFA) showed that female adults can differentiate populations (36.7%) more that male adults (32.7%). cluster analysis differentiated female and male populations completely by UPGMA method.
    Keywords: Eurygaster integriceps, morphometric, cluster analyses, UPGMA
  • Efat Alemzadeh*, Keramat Izadpanah, Moussa Zarei, Ali Akbar Behjatnia Pages 337-352
    Various environmental stresses including biotic and abiotic stresses lead to the production of reactive oxygen species (ROS). Accumulation of reactive oxygen species often have been detected in plant pathogen- interactions. Plants with a combination of enzymatic and non-enzymatic antioxidant systems usually ROS levels in cells kept in moderation. The aim of the present work is to study the effect of BSCTV infection and Pseudomonas fluorescens strain CAH0 on the activities of antioxidant enzymes in sugar beet plants by using a UV / Vis 2100 spectrophotometer. The results of the study showed when severe symptoms of the infection developed on the leaves and the virus content reached its maximum, a significant increase in the activities of several antioxidant enzymes, ascorbate peroxidase and peroxidase and a significant decrease in the developed on the leaves and the virus content reached its maximum, a significant increase in the activity of antioxidant enzyme, Catalse, was found. Also in virus's tension associated with bacteria, enzyme activity was reduced in all items.
    Keywords: BSCTV, Antioxidant enzymes, Pseudomonas fluorescens strain CAH0
  • Sasan Ghasemi*, Saeid Tabein Pages 353-365
    In the last decades, viral diseases cause to high losses in worldwide crop production. Since, agents with direct effects on virus particles are not available, management approaches of viral diseases includes control of vectors and/or protection of plants according to transformation. According to this, high plant extracts considered as a source antiviral agents. In this study, antiviral effect of methanol extracts of Tagetes patula, Salvia officinalis and Mirabilis jalapa was examined. Collected plants were dried at laboratory condition and then extraction from these samples was carried out by methanol solvent. Antiviral effect of these extracts was screened against tobacco mosaic virus on Nicotiana glutinosa as a local lesion host. Concentration of one twentieth of extracts was used against 2mg/ml purified TMV at three different times: two hours before, simultaneous and two hours after inoculation of virus. After 35 hours post-inoculation, lesions produced by TMV were countered at each treatment. This factorial experiment was performed based on completely randomized design with five replications for each treatment. Data were analyzed and showed two main factors: plant species and time had significant differences at 1% probability level. Means comparison of time treatment showed that use of extracts at simultaneously and after inoculation of virus had most effect on decrease of local lesions. Means comparison of plant species treatment showed that S. officinalis methanol extract had most antiviral effect against TMV. This is a first report of antiviral effect of S. officinalis against phytoviruses.
    Keywords: Plant extract, Tobacco mosaic virus, Antiviral effects
  • Davoud Koolivand*, Mahdi Davari, Nemat Sokhandan Bashir, Mahdi Arzanlou Pages 365-377
    The majority of viruses infected fungi which have been reported contain double-strand RNA (dsRNA) genomes. Mycoviruses are introducing as agent of the biological control of fungi according to hypersensitive properties. In this research, eight isolates belong to Fusariumgenus include ofF. graminearum, F. culmorum, F. tricinctum, F. proliferatum and F. incarnatum survived to dsRNA infection. Due to using of hazardous material such as phenol and complicated procedure in different dsRNA extraction protocols in mentioned research phenol and chlorophorm was removed , using less tissue and dsRNA extraction time was reduced compared to other methods. Result showed that four isolates infected by dsRNA also, mentioned method has sufficient efficiency and convenient for dsRNA extraction from fungi tissue. Also, dsRNA was reported fromF. incarnatum (F. semitectum) for first time.
    Keywords: Biological control, Hypersensitive, Fusarium Head Blight, dsRNA Extraction
  • Ruhollah Naderi*, Abbas Yazdani, Yahya Emam, Ehsan Bijanzadeh Pages 377-407
    Excessive use of chemical herbicides has resulted to many problems such as adverse environmental impacts, contamination of groundwater and resistant weeds. Therefore, researchers are looking for solutions to reduce the use of herbicides as more as possible. One effective approach is to use the characteristics of allelopathic plants. To evaluate the allelopathic effects of extracts of madder on seed germination of several crops (corn and sorghum) and weeds (Johnsongrass and field bindweed), four separate laboratory experiments were conducted in 2011 at Yazd University of Applied Science. The experimental design was a completely randomized with 4 replications and 5 treatments. Treatments were madder extract at 5 levels (zero, 25%, 50%, 75% and 100%, respectively). The results showed that the extract of madder could decrease traits such as germination percentage and germination rate, root and shoot length, root to shoot ratio (R / S), seedling vigor index and total dry weight of all plants significantly (p
    Keywords: Allelopathy, Medicinal plant madder, Corn, Sorghum, Field bindweed, Johnson grass
  • Karim Saeidi* Page 391
    The cowpea seed beetle, Callosobruchus maculatus (Fab.) (Coleoptera: Chrysomelidae: Bruchinae) is one of the major pests infesting stored pulses and is distributed worldwide. In this research, efficiency of plant extracts from Eucalyptus globulus Labill. and Eucalyptus camaldulensis Dehnh. were tested against the cowpea seed beetle for its antifeedant activity. Several experiments were designed to measure the nutritional indices such as relative growth rate (RGR), Relative consumption rate (RCR), efficiency of conversion of ingested food (ECI) and feeding deterrence index (FDI). Treatments were evaluated using a flour disk bioassay in the dark, at 27±1°C and 65±5% relative humidity concentrations of 0, 100, 500, 750, 1000, and 1500 mg/l were prepared from each essential oil and 10 adult insects were introduced into each treatment. After 72 h, nutritional indices were calculated. E. globulus oils were more effective than E. camaldulensis oils, by significantly decreasing the RGR, RCR and ECI. Both of plant essential oils, with the same activity, increased FDI as the oil concentration was increased, showing high feeding deterrence activity against C. maculatus. Generally, antifeedant activity of E. globulus was more effective than E. camaldulensis.
    Keywords: Eucalyptus oils, nutritional indices, Cowpea seed beetle