فهرست مطالب

فرهنگ و ادبیات عامه - پیاپی 8 (بهار 1395)

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه
پیاپی 8 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابراهیم فیاض، موسی الرضا غربی صفحه 1
    ادبیات شفاهی بخشی از فرهنگ غیرمادی و گونه ای غنی از ادبیات کهن است و انواعی همچون افسانه ، ترانه ، ضرب المثل ، چیستان، اصطلاحات و جز این ها را دربرمی گیرد. هریک از این انواع ابعادی غنی در تحلیل فرهنگی دارند. «اراکردن» یکی از اصطلاحات رایج در ادبیات شفاهی منطقه ششتمد سبزوار است و به مجموعه فرایندها و اعمال و فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از عناصر زیبایی شناسانه بومی، رنگ و بویی آیینی به امور و اشیا می بخشد. این مقاله با رویکردی انسان شناختی به بررسی کاربرد این اصطلاح محلی و مردمی در چهار آیین نخل، علم، اسب چوبی و اسب هیزمی می پردازد. این پژوهش درپی آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا کنشی خاص تبدیل به کنشی آیینی می شود و اصطلاح منتج شده از آن به اصطلاحی نمادین و آیینی تبدیل می شود. نتایج این بررسی نشان می دهد که هریک از این آیین ها بر معانی و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی خاصی دلالت می کنند. برای برجسته سازی اهمیت این معانی و مفاهیم و به طورکلی حیات اجتماعی، از این اصطلاح و کنش که متضمن اعمال هنری و زیبایی شناسانه است، استفاده می شود. این برجسته سازی با گذار از ساحت زندگی روزمره به حیات اجتماعی، آیینی و نمادین جامعه همراه است؛ بنابراین می توان اراکردن را اصطلاحی هنری و آیینی دانست.
    کلیدواژگان: اراکردن، حیات آیینی، آیین های مردمی، ششتمد سبزوار
  • عظیم جباره ناصرو، سعید حسام پور صفحه 25
    بررسی های میدانی در مناطقی که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند، نشان می دهد که باورهای اساطیری پس از قرن ها همچنان زنده اند و با اندکی تغییر و تحول به حیات خود ادامه می دهند. این باورها گاه چنان با زندگی مردم آمیخته اند که بر همه ارکان آن تاثیر می گذارند؛ به گونه ای که جداکردن و گاه تشخیص آن ها بسیار دشوار است. منطقه کوهمره سرخی یکی از منابع غنی اسطوره ها و باورهای کهن ایرانی است که پیوندی عمیق و مانا با اسطوره ها و باورهای ساکنان سرزمین ایران و حتی بین النهرین دارد. امروزه بخشی از باورهای اساطیری مردم این منطقه کهن مسکونی همچنان باقی مانده است.
    در این جستار بخشی از باورهای اساطیری بومیان منطقه در قالب اسطوره باروری و جشن های آب واکاوی شده است. همچنین کوشش شده است اگر شباهت و یا تفاوتی میان اسطوره های این منطقه و اسطوره های ایرانی و غیرایرانی وجود دارد، بازنموده شود. اسطوره باروری در این منطقه از چهار ضلع زمین، ورزاو، اناهیتا و تیشتر تشکیل شده است که بومیان منطقه درباره هریک باورهای ویژه ای دارند. از سوی دیگر دو آیین «کوسه کلی» و «قدح رو برد» بازمانده آیین های باران سازی در این منطقه است.
    کلیدواژگان: کوهمره، اناهیتا، اسطوره، تیشتر، زمین، ورزاو
  • علی حسن سهراب نژاد صفحه 45
    بازی افزون بر نقش و کارکرد مهمی که در زندگی کودک دارد، به تکامل و رشد او نیز کمک می کند. ازجمله کارکردهای مهم بازی رشد و درمان جسم، رشد اخلاقی و اجتماعی و تربیت کودک است. افزون براین، بازی از نظر زبانی و ادبی نیز اهمیت دارد و نیازمند بررسی و مطالعه است؛ به ویژه برخی از بازی ها که به بازی زبانی موسوم اند و تنها با حرکات زبان پدید می آیند. بازی زبانی گونه ای از کارکردهای زبانی است که درواقع با ذهن کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ سالان در پیوند است. این گونه زبانی به مثابه «متن» در ژانر اصلی ادبیات شفاهی و حوزه ادبیات تعلیمی جای می گیرد؛ زیرا ضمن حفظ جنبه تفریحی و سرگرمی، در آموزش زبانی و ذهنی نیز تاثیرگذار است.
    در این پژوهش با گردآوری و ذکر مواردی از زبان گیرها و ترانه های بازی کردی ایلامی، ویژگی های این گونه زبانی و عوامل ایجاد آن ها به روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی- تحلیلی مطالعه و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که وزن باستانی هجایی، توزیع (هم حروفی)، جناس، تکرار، تنافر حروف، جابه جایی و... از مهم ترین ویژگی های ادبی بازی های زبانی است.
    کلیدواژگان: زبان ادبی، بازی زبانی، زبان گیر، ترانه های بازی، کردی جنوبی
  • آسیه ذبیح نیا عمران صفحه 71
    پیکر گردانی تغییر شکل، ماهیت، طبیعت و نهاد موجودات حقیقی یا خیالی و به عبارتی دیگر استحاله، مسخ و دگردیسی است و معنای دیگر آن، تغییر شکل ظاهر و تغییر اساس هستی و هویت شخص یا چیزی با استفاده از نیرویی ماوراء الطبیعی است.
    جواهرالاسمار اثر عمادبن محمد الثغری، از نویسندگان قرن هشتم هجری و از منشیان سلطان علاء الدین، مجموعه افسانه هایی است غنایی، به زبان تمثیلی و با نثری ساده که سرشار از تازگی ها و لطایف ویژه ای است. درون مایه اصلی این کتاب مکر زنان است. راوی آن «طوطی» 100 افسانه را به مدت 52 شب نقل می کند. افسانه های متعدد و پر شاخ و برگ جواهر الاسمار از نظر ساختار و موضوع ویژگی هایی دارد. هدف از تدوین مقاله حاضر آن است که با شیوه توصیفی-تحلیلی و برمبنای چارچوب نظری تحقیق، مهم ترین انواع پیکرگردانی در روایات افسانه های جواهرالاسمار بررسی و تبیین شود. درمجموع می توان گفت که بیشترین نوع پیکرگردانی ها در این اثر، در بخش استحاله جماد به موجود زنده صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: جواهرالاسمار، طوطینامه، افسانه، پیکرگردانی، استحاله
  • تورج زینی وند، فرشته حیدری صفحه 91
    یکی از افسانه هایی که پیشینه تاریخی و فرهنگی کهنی در میان قوم کرد و نیز دیگر اقوام دارد، افسانه ملک جمشید است. در این مقاله به بررسی کارکردهای نمادین شخصیت ها و قهرمانان این افسانه و نیز باورها، اعتقادات و آداب زندگی مردمان کرد پرداخته شده است. افزون براین، تلاش شده است که با بهره گیری از چارچوب های ادبیات تطبیقی، تفاوت ها و شباهت های روایت افسانه در ادبیات شفاهی و مکتوب- براساس روایت علی اشرف درویشیان و رضا خندان - بررسی شود. یافته های پژوهش نیز بیانگر آن است که فرهنگ عامه و شفاهی در تکامل و غنای فرهنگ ملی و جهانی- که در شمار اهداف بنیادین ادبیات تطبیقی قرار می گیرند- می تواند نقش موثری داشته باشد.
    کلیدواژگان: فرهنگ عامه، افسانه، اسطوره، ملک جمشید
  • نرگس باقری، پریوش میرزاییان صفحه 117
    نهاد خانواده یکی از اصلی ترین هسته های جامعه بشری است و ازدواج جایگاهی ویژه در تشکیل این هسته اساسی دارد. در ادبیات عامه ایران نیز قصه ها، مثل ها و ترانه های بسیاری با محوریت ازدواج خلق شده است. این مقاله بر آن است که با بررسی 24 قصه از قصه های مشدی گلین خانوم، به چگونگی شکل گیری ازدواج در آن ها بپردازد و با واکاوی کلیشه ها و گره های تکراری در قصه ها، گامی در جهت شناخت بهتر تخیل جمعی مردمان این سرزمین در دوره های گذشته بردارد. نکته اصلی در بیشتر این قصه ها، وجود کلیشه هایی چون حسادت، عشق در یک نگاه، ازدواج دختر فقیر، پسر پادشاه یا پسر فقیری که داماد شاه شد و... است. در بیشتر موارد عاملی شر وجود دارد که مانع ازدواج دو طرف است و در پایان با کمک نیروی خیر- که در برخی موارد نیرویی ماورائی است- قهرمان به وصال و خوشبختی خواهد رسید.
    کلیدواژگان: ازدواج، ادبیات عامه، شکلشناسی، قصه های مشدی گلین خانوم
  • مالک شعاعی صفحه 145
    تقویم کردی همچون تقویم جلالی دوازده ماه، چهار فصل و هر ماه سی روز دارد که ازنظر نامگذاری و زمان با تقویم شمسی کاملا متفاوت است. فصل پاییز در تقویم کردی ایلامی بر فصل تابستان مقدم است. میان اقوام ایرانی، بهار اقوام کرد بهویژه کردهای ایلام که محور اصلی این پژوهش است، دربردارنده بیشترین سنت های گاهشماری است؛ به گونهای که از میان چهار فصل سال، فصلهای دیگر، شکوفایی بهار را از نظر مناسبتهای رنگارنگ ندارند. مناسبتهای این فصل با تمامی آیینهای دیگر فصول برابر است. آغاز و انجام فصل بهار کردی با تقویم شمسی کاملا متفاوت است؛ بهار و سال نو در این مناطق ،« شی̌لیمی̌لی » از دوم بهمن مطابق با ماه گییاباریک کردی آغاز می شود و آیینهای
    شهوی̌ گا » و مراسم « شهله و شیخالی » ، در سیزده بهمن « ئاشی̌ کیوانووی̌ ئهوهلی̌ وه هار »
    در پانزدهم بهمن، زینتبخش این ماه است. ماه های ،« بیزین قوتیگه » ،« چیل بیرا » ،« حیول گییاجی̌مان و نوروزمانگ که نامگذاری آنها از طبیعت الهام گرفته شده است، از دیگر ماه های فصل بهار است که با ده ها آیین باشکوه برگزار میشود. ششم ادیبهشت پایان فصل بهار است. جنبه دینی پنج روز پنجه از دیگر لطایف گاهشماری کردی است.
    کلیدواژگان: فرهنگ کردی، تقویم کردی، بهار، گییاباریک، گاهشماری و مناسبتها
  • میلاد جعفرپور، محمدکاظم کهدویی، محمدرضا نجاریان صفحه 169
    ابوطاهر طرسوسی یکی از راویان ادیب و زبان آور ادب فارسی است که تا به امروز با عنوان راوی دو روایت منتشرشده داراب نامه و ابومسلم نامه نامبردار شده است. پیش تر در زمینه هویت تاریخی ابوطاهر و حضور او در دربار سلطان محمود غزنوی فرضیه ای ارائه شد. پژوهش حاضر می کوشد تا برای نخستین بار با به دست دادن شواهد و اسنادی نویافته از روایت دیگر طرسوسی، یعنی نسخه فارسی حماسه قران حبشی، احتمالات دیگری در طول فرضیه نخستین طرح کند. برآیند این مقاله، در سه بخش شاهنامه بزرگ، منار گیتی نما و آبشخورهای دوگانه همراه با ذکر دلایلی چند تحلیل شده است و نتایج این جستار بر حضور ابوطاهر طرسوسی در فاصله تاریخی اواخر سلسله غزنوی تا اواسط سلطنت غوریان دلالت دارد. بنا بر شواهد این مقاله، قران حبشی یکی از آخرین روایت های ابوطاهر طرسوسی بوده و شخصیت قهرمان و عیار آن تبلوری آرمانی از کردارهای سلطان صاحب قران غیاث الدین محمد غوری است که از جانب مادر «حبشی» خوانده می شده است.
    کلیدواژگان: ابوطاهر طرسوسی، قران حبشی، شاهنامه بزرگ، منار گیتی نما، غزنویان، غوریان
|
  • Ebrahim Fayaz, Mosareza Gharbi Page 1
    Oral literature is a part of the non-material culture. It is a rich kind of literature and includes a variety of legends, songs, proverbs, riddles, idioms and so on. Each of these types has rich dimensions for cultural analysing. "Ara" /ærɒ/ is a common expression or term in oral literature of Sheshtamad, Sabzevar region. It denotes to a series of processes and actions and activities that using native aesthetic elements, make a ritual and ceremonial aspects to objects and affairs. This article investigates the application of this local and popular idiomatic expresion for four ritual and ceremonial ceremonies like "Nakhl","Alam" , "Asbe Chobi" and the "Asbe Hizomi" . The research question is why does a particular action become a ritual and ceremonial act and the symbolic experesion of it become a ritual or ceremonial idiomatic experesion. The results indicates that each of these ceremonies show certain cultural and social meanings. "Ara" as an idiomatic expression is for highlighting the importance of the ritual and ceremonial meanings ,concepts and in general the importance of that social ceremony, art and aesthetic also is for showing this importance. This highlighting is with the transition from the realm of everyday life to social, ritual and symbolic life, so this idiomatic expression can be considered as a mixture of art, ritual and ceremonial concept. Moments of human life represents in social dimensions of the communal spirit of society. Due to the enormous significance of social reproduction and representation, the society benifies from main and the most important elements of itself ,that is art and aesthetic and ornamental elements to represent itself.
    Keywords: Ara kardan, ritual, ceremonial experission, people experissions, ritual life, popular rituals, Sheshtamad, Sabzevar
  • Azim Jabareh Naserou, Saeed Hesampour Page 25
    A field study in regions which have stayed intact demonstrates that mythical beliefs are still alive after centuries and continue to live with some changes. Such beliefs are interwoven in the people’s everyday lives and effect all their dimensions to a degree that one hardly can discern them from each other. The authors’ field studies demonstrate that in Kohmarreh-Sorkhi region shows that a part of the people’s mythical beliefs in this old area have stayed unchanged. This region is one of the richest resources of myths and ancient beliefs in the Iranian plateau with string connections with myths and old beliefs of the Iranian and Mesopotamian peoples.
    In this article we have tried to examine a part of these beliefs in terms of the myth of fertilization and the fests of water in three sections: the historical background of Kohmarreh-Sorkhi region; the myth of fertilization; 3) the fests of water.
    Its worthy to mention that we have also tried to figure out the probable similarities among these myths and myths of Iran or other cultures.
    Keywords: Myth, Anahita. Tishtar, Earth, Kohmarreh, Sorkhi, Ox
  • Ali Hasan Sohrabnejad Page 45
    Apart from the important role of playing in a child’s life which, according to Mili Champ, helps him to become a man (person) and in spite of the very important roles of playing in the child’s body, treatment (therapy), cultivation, and social and moral development, literary value and role are appeared only in some games called word play. These games linked with the minds of children, teenagers and even adults are found in the scope of didactic literature because such games, while maintaining entertainment and recreation aspects, are effective in their mental and language training as well.
    Word play’s main genres include riddle, wordplay, so called oral literature. In this study, in addition to classifying the important genres of Ilamians oral literature into riddle, wordplay, song-game, fable, and long and short narratives, some literary aspects of Ilamian-Kurdish song-gams and wordplay have been analyzed and described to illustrate the literary significance of these genres.
    Results of the study show that ancient syllabic meter, Alliteration, pun and considering natural elements of their authors’ environment are among the most important literary characteristics of these word plays.
    Keywords: literary language, language games, song, game, southern Kurdish
  • Asieh Zabihnia Emran Page 71
    Metamorphosis means the alteration of shape, essence, nature, and substance of real or imaginary beings; in other words transubstantiation, transmogrification and transmutation, the other meaning of which is transformation and alteration of structure, foundation of existence and lawful identity of a person or a thing by utilizing supernatural powers.
    Imad Bin Muhammad Al-Sughri is one of the writers of eighth century and of Sultan Aladdin Khalaji’s amanuenses. His book, “Javaher Al-Asmar”, is a lyric legend which is written in allegorical language and a simple prose and contains novelty and bon mots of its own. The main content of this book is “women’s slyness”. Narrator of the story, “Tooti” (means Parrot), relates one hundred stories in fifty and two nights.
    Javaher Al-Asmar and its numerous and exuberant legends has of structure and subject, attributes, and the purpose of composition of this study, in research theoretical frame, is to strive to explore and illustrate the most important types of metamorphosis, with descriptive-analytical and unfailing approach, in the relation of Javaher Al-Asmar’s legends. In a glance we can say that most metamorphoses were in transubstantiation of inanimates to animate beings.
    Keywords: Javaher Al Asmar, Tooti Nameh, Legends, Metamorphosis
  • Tooraj Zeinivand, Fereshte Heydari Page 91
    The study of oral culture is Considered as a part of Comparative literature. This approach has been more emphasized in American school of comparative literature. Under this approach, the folk and oral culture is full of legend having the reliability to research in this field. One of the legend that has an ancient cultural and historical background among the Kurdish people-and other people-is the legend of king Jamshid. The present paper intends to deal with the symbolic functions of the characters and hero of the legend and the beliefs, faith, and rituals of life of that region. Furthermore, It has been tried to reflect on the differences and similarities between oral literature and written literature by utilizing comparative literature framework. The basic findings of this research also shows that oral and folk culture can have a valuable presence in the evolution and enrichment of the national culture-which are among the fundamental objectives of comparative literature.
    Keywords: comparative literature, folk culture, legend, American school
  • Narges Baqeri, Parivash Mirzaian Page 117
    Family is one of the most important kernels of society that was noteworthy in all ages and marriage as the most essential step in the formation of this kernel has a special place among all generations. Finding a partner who causes feeling fortune and happiness is most highlighted human's dream that man try to fulfill. The need for peace and prosperity in folk literature has a wide appearance. Also there are lots of tale, proverb, song and etc in popular literature in Iran that those formed according to marriage.
    In this article we try to study the formation of marriage and identify the collective imagination in this country with analyses the stereotypes and repetitious nodes.
    The dominant issues in this folk tales are stereotypes such as jealous, love at a glance, marring the poor girl and prince or poor boy and princess and etc. there is an evil agent often that is obstacle for marriage but at the end, joiner is the hero with the help of good or supernatural agent .
  • Malek, I. Shoaee Page 145
    In Ilam Kurdish culture, like Jalali Calendar, there are 12 months which are completely different from Jalali Calendar months from the viewpoint of beginning time and naming .In this culture there are three months in each season, each of them lasts for 30 days. In Ilam Kurdish Culture the season of the fall is posterior to the summer.
    Among Iranian ethnic groups, and especially among Ilam Kurds which is the focus of this research the spring contains the most traditions of chronometry in comparison to three other seasons of the year. None of them contains the various occasions which are found in spring. The occasions of this season are not equal to all of the occasions which can be seen in the remaining season. The beginning and the end of spring for Ilam Kurds are not the same as for solar calendar. The spring and the new year in this region starts from the second day of Bahman with the month of Gia Barik (when the plants are newly grown) and contains the ceremonies of ''Shali Mali'', Ash-i Keiwanouy-i Awal-i Wahar (the soup prepared by an old woman for the beginning of spring) in 13th day of Bahman ''Shalah o Sheixali'',the Ceremony of Ga Heul (a cow with light red color),''Chel Bera'' (forty brothers), and Bezen Gotegah (A goat having sharp-pointed short ears) in 15th of Bahman Occur in this month. The months of Gia-Jeman (when the plants start growing) and Nawrouz Mang (the month of the new day) Whose names have been derived from the nature, are the other two month of spring season with a great deal of splendid ceremonies. The 6th of Ordibehesht is the day when the spring ends. The five days of Pentad (Panjeh) which are the religious aspect of this calendar, are the delicate points of Kurdish calendar.
    Keywords: Kurdish, spring, folklore calendar, occasions
  • Milad Jafarpour, Mohammad Kazem Kahdouei, Mohammad Reza Najarian Page 169
    Abu Tāher Tarsusi is one of the literate and eloquent narrators in Persian literature that has been known by two published narratives called, Darabnameh and Abu Moslemnameh. A theory has been given already about his historical identity and assignment to the court of Sultan Mahmud of Ghazni. For the first time, this research has attempted to propose other possibilities during the first theory by newfound documents that obtained from the other Tarsusi’s narrative, called Qeran Habashi. This paper analyzed in three parts of great Shahnameh, Gitinama Minar and twofold sources along stating some reasons and the results of this research indicate the Abu Tāher presence between the ends of the Ghaznavid dynasty to the middle of the Ghurid reign. Based on this article evidences, Qeran Habashi was the last Tarsusi’s work and its hero is another desired and idealized figure of sahib Qeran Sultan deeds, Ghiyāth al-Dīn Mohammad Ghurid, that her mother called him, Habashi.
    Keywords: Abu Tāher Tarsusi, Qeran Habashi, great Shahnameh, Gitinama Minar, twofold sources