فهرست مطالب

پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش - سال هفتم شماره 2 (تابستان 1394)

فصلنامه پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
سال هفتم شماره 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • الهام فسنقری*، محمود گودرزی، سید نصرالله سجادی، امین دهقان قهفرخی صفحه 9
    هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی خصوصی و دولتی با استفاده از مدل SERVQUAL می باشد. جامعه SERVQUAL هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت خدمات باشگاه های ورزشی خصوصی و دولتی با استفاده از مدل آماری، کلیه مشتریان باشگاه های ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند که حداقل شش ماه سابقه فعالیت ورزشی در باشگاه داشتند و تعداد نمونه آماری 196 نفر از مشتریان بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای دو بخشی شامل پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت خدمات ییچین لیو( 2008 ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی از آمار توصیفی و از آزمون کلموگروف اسمیرنوف ، t مستقل و آزمون تحلیل عاملی تاییدی در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین کیفیت خدمات و تمامی ابعاد پنجگانه سروکوال کیفیت خدمات شامل موارد کیفی ملموس، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی در باشگاه های خصوصی و دولتی تفاوت معنی داری وجود دارد، بطوریکه این عوامل در باشگاه های خصوصی بیشتر از باشگاه های دولتی بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد اطمینان با بار عاملی (0/92) بیشترین اهمیت و اعتبار با بار عاملی (0/89) کمترین اهمیت را در اولویت های ابعاد سروکوال هر دو نوع باشگاه ورزشی خصوصی و دولتی داشتند.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، باشگاه ورزشی خصوصی، باشگاه ورزشی دولتی، ابعاد سروکوال، مشتری
  • رحمن سوری*، علی اکبرنژاد، زهرا مصدق صفحه 23
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر زمان روز (صبح و عصر) بر میزان اکسیداسیون چربی و روند تغییرات آن در فعالیت زیر بیشینه دختران دارای اضافه وزن کم تحرک بود که به روش نیمه تجربی و با رویکرد کاربردی انجام شد. به این منظور، 15 دانشجوی دختر کم تحرک دارای اضافه وزن، با میانگین سنی 3/0 ± 3/23 سال، میانگین قد 5/6± 6/162 سانتی متر، میانگین وزن 5/4 ± 4/70 کیلوگرم، شاخص توده بدنی 8/0 ± 6/26 کیلوگرم بر متر مربع و درصد چربی 3/2 ± 6/33 درصد، پس از پر کردن پرسش نامه، از بین واجدین شرایط، به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و با روش تعادل مخالف، به دو گروه صبح (7n=) و عصر (8n=) تقسیم شدند. پروتکل فعالیت ورزشی شامل 60 دقیقه دویدن تداومی روی نوار گردان با شدتHRmax 60% تقریبا معادل VO2max56% بود که در دو نوبت 7 صبح و 6 عصر و با فاصله 7 روز انجام شد. VO2 و VCO2 با دستگاه تجزیه و تحلیل گازهای تنفسی اندازه گیری و میزان اکسیداسیون چربی در دقیقه، با استفاده از معادله عنصر سنجی فرین محاسبه شد. برای تحلیل داده-ها، آزمون t همبسته و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر در سطح معنی داری 05/0p≤ استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد میزان اکسیداسیون چربی و روند تغییرات اکسیداسیون چربی در زمان عصر، به طور معنی داری 001/0 p≤ بالاتر از صبح است. در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر می رسد که انجام فعالیت ورزشی زیر بیشینه در هنگام عصر، بر اکسیداسیون چربی تاثیر بیشتری دارد و به کاهش وزن کمک می کند.
    کلیدواژگان: زمان روز، چرخه شبانه روزی، اکسیداسیون چربی، فعالیت زیربیشینه، اضافه وزن
  • سیده مرجان حسینی*، نوشین اصفهانی صفحه 33
    هدف از تحقیق حاضر بخش بندی بازار گردشگری شهر کلن آلمان برای گردشگران خارجی بر اساس ملیت و جاذبه های طبیعی – ورزشی و ارائه مدل بازار هدف می باشد.ابزار این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای شامل 41 سوال بوده که پس از تایید روایی و اعتبار آن(93%=a )در میان 300 نفر از دانشجویان میهمان دانشگاه ورزشی کلن آلمان و شرکت کنندگان خارجی در دوره های آموزشی – ورزشی کوتاه مدت در شهر کلن آلمان در مقطع زمانی یکسال توزیع گردید که توسط 195 نفر از آنان تکمیل گردید. داده های تحقیق از روش عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند : نتایج حاضر نشان داد سه انگیزه اول گردشگران، وجود یک نظام بانکی مناسب و هماهنگ با نظام بین المللی، وضعیت بهداشت، پاکیزگی ، نظافت و خدمات پزشکی و همچنین پایین بودن قیمت ها بوده ، سپس با بهره گیری از روش تحلیل عاملی-اکتشافی مدل بازار هدف مورد بررسی قرار گرفت، بر این اساس جاذبه های مربوط به ورزش های زمستانی و کوهستانی با واریانس (26/11 % )، طبیعت گردی با ( 26/12% ) سپس ورزش های آبی و ساحلی با مقدار(74/11%)، به عنوان مدل بازار گردشگری ورزشی برای گردشگران خارجی تعیین گردید. همچنین علاقه مندی ملیت های اروپایی، آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه به بازار گردشگری شهر کلن آلمان به ترتیب مرتبط با جاذبه های مربوط به کوهنوردی ، ورزش های زمستانی ، پرواز ورزشی های هوایی ،ورزشهای آبی –ساحلی و رویدادها و مسابقات ورزشی می باشد.همچنین بر اساس سن گردشگران، بیشترین میزان علاقه مندی به ترتیب به پرواز و ورزش های هوایی با100% مربوط به گروه سنی 35-31 سال و سپس صید و ما هیگیری با 60% نیز مربوط به این گروه سنی از نمونه ها می باشد همچنین ورزش های زمستانی با 40% مربوط به گروه سنی 29-15 و 35-31 می باشد.
    کلیدواژگان: بخش بندی بازار، گردشگری، گردشگری ورزشی، جاذبه های طبیعی ورزشی، ملیت، بازار هدف
  • نیکو خسروی*، محمدرضا کردی، فهیمه اسدی صفحه 47
    هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر هشت هفته تمرین استقامتی(پنج روز در هفته) بر بیان ژن پروتئین NT4/5 در عضلات کند انقباض (نعلی) و تند انقباض (EDL) موش های صحرایی بود. بدین منظور تعداد 14 سر موش نر ویستار با دامنه سنی 50 تا 60 روز و میانگین وزنی 10± 160گرم به طور تصادفی به دو گروه تجربی (7n=) و گروه کنترل(7n=) تقسیم شدند. دویدن با سرعت 25 متر در دقیقه به مدت 50 دقیقه بر روی تردمیل به عنوان تمرین استقامتی در نظر گرفته شد. برنامه تمرین به مدت هشت هفته و در هر هفته پنج روز اجرا شد. 24 ساعت پس ازآخرین جلسه برنامه تمرین استقامتی و 8 ساعت ناشتایی، آزمودنی ها بیهوش شدند و عضله نعلی و بازکننده دراز انگشت شست پای آنها تحت شرایط استریل جدا شد. بافت های مورد نظرپس از وزن شدن، دردمای 70- نگهداری شدند.به منظور اندازه گیری میزان بیان ژن NT4/5 ازروش RT-PCR استفاده گردید.همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها ازروش های آمارتوصیفی وآزمون تحلیل واریانس ANOVA دوطرفه (در سطح معناداری 05/0) استفاده شد.یافته های حاصل ازپژوهش نشان داد که هشت هفته فعالیت استقامتی باعث افزایش در بیان ژن NT4/5 در دوعضله کند انقباض نعلی وتند انقباض EDL شدکه این افزایش درعضله تندانقباض EDL بیشتراز عضله کندانقباض نعلی بودولی ازنظرآماری اختلاف معناداری بدست نیامد. لذابه نظر می رسد بررسی تاثیرتمرینات استقامتی باشدت و مدت بیشتر تمرین می تواند به عنوان محورهای پژوهشی آتی درنظرگرفته شود.
    کلیدواژگان: بیان ژن پروتئین NT4، 5، عضله تندانقباض، عضله کند انقباض، تمرین استقامتی، موش های صحرایی
  • رضا نقی پور اصل*، اکبر آفرینش خاکی، مهرزاد حمیدی صفحه 57
    هدف کلی این پژوهش بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان در بخش تربیت بدنی و ورزش تشکیل می دادند که تعداد آن ها 290 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 165 نفر بدست آمد که در نهایت 150 پرسشنامه بدرستی برگشت داده شد. ابزار پژوهش 4 پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه فرهنگ سازمانی، پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بود که روایی و پایایی آن ها تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های فرهنگ سازمانی به جز سازگاری پیش بین معناداری برای مدیریت دانش هستند. همچنین مولفه های فرهنگ سازمانی به جز ماموریت پیش بین معناداری برای اثربخشی سازمانی بودند. از بین مولفه های مدیریت دانش، کاربرد دانش و تسهیم دانش نیز به ترتیب پیش بین معناداری برای اثربخشی سازمانی بودند. لذا پیشنهاد می شود، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان با ایجاد فرهنگی که تسهیل کننده شرایط یادگیری و مدیریت دانش باشد، به اثربخشی مدیریت دانش و به تبع آن اثربخشی سازمانی کمک کنند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، اثربخشی سازمانی، مدیریت ستادی، وزارت ورزش و جوانان
  • مرجان افغان، عباسعلی گائینی، فرهاد حسنی پناه* صفحه 69
    هدف از مطالعه حاضر، تعیین پاسخ عوامل رشدی به دو هفته بی فعالیتی پس از یک دوره فعالیت بدنی در کودکان کوتاه قد بود. نمونه آماری شامل 14 کودک مبتلا به کوتاه قدی ایدیوپاتیک بودند. برنامه فعالیت بدنی شامل فعالیت ها و بازی های ورزشی مناسب سن کودکان بود. شدت فعالیت بدنی در محدوده 60-40 درصد حداکثر تواتر قلبی کنترل شد. گروه کنترل به طور همزمان در کلاس نقاشی شرکت کردند. مقادیر IGF-I و IGFBP-3 در ابتدا ، پس از 8 هفته تمرین و پس از 2 هفته بی تمرینی اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد مقادیر IGF-I و IGFBP-3 پس از 2 هفته بی تمرینی در گروه تجربی، تغییرات اندک و غیر معنی دار و در گروه کنترل افزایش معنی داری را به دنبال داشتند (05/0>p). می توان نتیجه گرفت کاهش میزان فعالیت بدنی در کودکان به علت شرکت آنها در کلاس های بدون تحرک ممکن است روی عوامل رشدی تاثیر منفی داشته و بازگشت آنها به زندگی فعال تر، این عوامل را بازسازی نماید.
    کلیدواژگان: کودکان، فعالیت بدنی، کوتاه قدی، عوامل رشدی، بی تمرینی
  • جمال الدین بیرامی ایگدر *، مجید جلالی فراهانی، ابراهیم علی دوست قهفرخی، حمیدرضا احمدی صفحه 79
    هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین مشارکت با رضایتمندی و رفتار شهروندی تماشاگران لیگ برتر والیبال و مسابقات ملی کورس اسبدوانی گنبد کاووس بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و از نظر هدف کاربردی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی در شهرستان گنبد در اماکن ورزشی حضور پیدا می کنند بودند؛ از آنجا که حجم جامعه آماری بیش از 25000 نفر بود، نمونه آماری بر اساس جدول مورگان، 384 نفر انتخاب شد و برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. . برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه محقق ساخته مشارکت، رضایتمندی کرونین(2000) و رفتار شهروندی گروث(2005) در مقیاس لیکرت و هفت گزینه ای استفاده شد. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه به 10 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی ارائه و با جمع بندی نظرات آنان پرسشنامه نهایی تنظیم شد. پایایی پرسشنامه های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های کیفیت خدمات، رضایتمندی و رفتار شهروندی به ترتیب (71/0، 73/0 و 79/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین مشارکت تماشاگران با رضایتمندی ورفتار شهروندی آنان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0P<). با توجه به نتایج آمار استنباطی مشارکت در نظارت و کنترل با ضریب Beta (51/0) نسبت به مشارکت در تصمیم گیری با ضریب (48/0) و مشارکت در برنامه ریزی با ضریب (21/0) پیش بینی کننده قوی تری برای رضایتمندی است. همچنین مشارکت در تصمیم گیری با ضریب Beta (38/0) نسبت به مشارکت در برنامه ریزی با ضریب (16/0) و مشارکت در نظارت و کنترل با ضریب (29/0) پیش بینی کننده قوی تری برای رفتارشهروندی است.
    کلیدواژگان: مشارکت، رضایتمندی، رفتار شهروندی، مدیریت مشارکتی، تماشاگران
  • محسن غفرانی* صفحه 89
    هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه های ورزشی در شکل گیری هویت تیمی و رابطه آن با وفاداری در هواداران فوتبال بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و کارمندان دانشگاه سیستان وبلوچستان بودند که در سال تحصیلی 92-1391 در این دانشگاه مشغول به تحصیل وخدمت هستند. از آنجا که حجم جامعه آماری بیش از 10000 نفر بود، بر اساس جدول نمونه گیری مورگان، تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مصرف رسانه های ورزشی کیم (2008)، هویت تیمی تریل و جیمز (2001) و وفاداری چان سوک (2010) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید تربیت بدنی مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (91/0، 83/0، 89/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده. در سطح آمار توصیفی، از شاخص های آماری فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده به روش اینتر می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که رسانه های ورزشی رابطه معنی داری با ایجاد هویت تیمی و وفاداری هواداران آنان دارد (87/ 0= rو71/0r=). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان می دهد، هویت تیمی با ضریب بتای 53/0 پیش بینی کننده قویتری نسبت به وفاداری با ضریب 37/0 برای رسانه ورزشی می باشد.
    کلیدواژگان: رسانه، ورزش، هویت تیمی، وفاداری، هواداران
  • فرشته نظری زاده*، حیدر صادقی، عادل مظلومی صفحه 101
    در سال های اخیر، به منظور تامین سلامت و توسعه فعالیت های ورزشی دانش آموزان، مدارس کشور به دستگاه های بدنسازی پارکی تجهیز شده اند. اما، این دستگاه ها اغلب به‏صورت کپی ‏سازی از روی انواع خارجی ساخته می‏شوند. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطابق مشخصات ارگونومیک دستگاه های بدنسازی پارکی با نشان تجاری هیگر با ویژگی های آنتروپومتریک کاربران دختر دانش آموز دبیرستان‏های تهران است. روش این تحقیق مقایسه‏ای و تعداد 100 نمونه از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران و دستگاه های بدنسازی پارکی با نشان تجاری هیگر و سه دستگاه گام زن جلو، گام زن پهلو و مسگری است. نمونه های آماری از بین جامعه دانش‏آموزان شهر تهران و بیش از 35 نشان تجاری دستگاه های بدنسازی پارکی مورد ارزیابی قرار گرفته و میانگین و صدک های 5، 50 و 95 و انحراف استاندارد ویژگی های آنتروپومتریک به دست آمده کاربران با ویژگی های ارگونومی دستگاه های بدنسازی منتخب با استفاده از روش تی تک نمونه ای دوطرفه در سطح معنا داری 05/0 مقایسه شد. ابزار تحقیق کیت آنتروپومتری استاتیک، قد سنج و نرم افزار SPSS بود. نتایج به دست آمده، حاکی از آن است که دستگاه های تعبیه شده فوق در مدارس از نظر ابعاد مناسب اندازه های آنتروپومتری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه نیست.
    کلیدواژگان: ارگونومیک، دستگاه های بدنسازی، پارکی، ویژگی های آنتروپومتریک، دانش آموزان دختر
|
  • Elham Fesanghari *, Mahmoud Goodarzi, Nasrollah Sajjadi, Amin Dehghan Ghahfarrokhi Page 9
    The aim of this study was to assess service quality of private and public sport clubs with SERVQUAL model. The population consisted of all customers of private and public sport clubs in Sabzevar city who had at least 6 months of sport participation in sport clubs and the sample consisted of 196 customers. A two-section questionnaire including a demographic survey and service quality questionnaire by Yi-Chin Liu (2008) was used to collect the data. For data analysis of demographic characteristics, descriptive statistics were used and Kolmogorov-Smirnov test, independent sample t test and confirmatory factor analysis were used in inferential statistics. The results showed a significant difference in service quality and all SERVQUAL aspects including tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy between private and public sport clubs, that is to say these factors in private clubs were more than public clubs. Confirmatory factor analysis result showed that assurance (factor load=0.92) was the most important and reliability (factor load=0.89) was the least important factor in SERVQUAL priorities of both types of clubs. As service quality of the private sport clubs was better than service quality of the public sport clubs, it is suggested that officials should pay more attention to the policy of sport privatization especially sport clubs.
    Keywords: Service Quality, Club, Privatization, SERVQUAL Aspects
  • Rahman Soori *, Ali Akbarnejad, Zahra Mosaddagh Page 23
    The aim of this study was to investigate the effect of time of day (morning and evening) on the rate of fat oxidation and its changes trend in submaximal exercise in sedentary overweight girls. In this semi-experimental study, a practical approach was applied. 15 sedentary overweight female students (mean±SD age, height, weight, BMI and BF%: 23.3 ± 0.9 years, 162.6 ± 6.5 cm, 70.4 ± 4.5 kg, 26.6 ± 1.1 kg/m2 and 33.6 ± 2.2%) filled out a questionnaire and were randomly selected as the sample from eligible participants and divided into two groups: morning (n=7) and evening (n=8) with counterbalance method. The exercise protocol consisted of 60 min. of continuous running on a treadmill with %60 HRmax or about 56%VO2max performed in two sessions of 07:00 AM and 06:00 PM with a 7-day interval. VO2 and VCO2 were measured by gas analyzer system and the rate of fat oxidation per minute was calculated by Frayn stoichiometric equations. Paired t test and analysis of variance with repeated measures were used (P≤0.05). The results showed that the rate of fat oxidation and its changes trend in the evening was significantly higher than morning (P≤0.001). Finally, based on the results of this study, it appears that submaximal exercise in the evening has a higher effect on fat oxidation and helps weight loss.
    Keywords: Time of Day, Circadian Rhythm, Fat Oxidation, Submaximal Exercise, Overweight
  • Seyedeh Marjan Hosseini *, Nooshin Esfahani Page 33
    The aim of this study was to segment tourism market of Cologne city (Germany) for foreign tourists based on nationality and natural-sport attractions. A researchermade questionnaire consisting of 41 questions was used to collect data. After the validity and reliability, (α = 0.93) of this questionnaire was approved, it was distributed among 300 guest students of Cologne Sport University and foreign participants of short-term training-sport courses in Cologne city (Germany) in a oneyear period. 195 questionnaires were returned. Research data were analyzed using factor analysis. The results indicated that three main motivations of tourists were: a suitable banking system coordinated with international banking system, hygienic condition, health and medical services and low prices. Then exploratory factor analysis was used to investigate the target market model. Based on this model, the attractions of winter and mountains sports (11.26% variance), hiking (12.26% variance) and water sports (11.74% variance) were determined as the sport tourism market model for foreign tourists. In addition, the interest of Europeans, Africans, Asians and Pacific nations in tourism market of Cologne city were respectively the attractions of climbing, winter sports, flying and aerial sports, water sports and sport events and competitions. Also, based on the age, the age group of 31-35 had the highest interest in flying and aerial sports (100%) and then hunting and fishing (60%). The age group of 15-29 and 31-35 were interested in winter sports (40%).
    Keywords: Market Segmentation, Sport Tourism, Natural, Sport Attractions, Target Market
  • Niku Khosravi *, Mohammad Reza Kordi, Fahimeh Asadi Page 47
    This study aimed at investigating the effect of 8 weeks of endurance training (5 days a week) on NT4/5 protein gene expression in slow twitch (soleus) and fast twitch (EDL) muscles of male Wistar rats. 14 male Wistar rats (age range 50-60 days old, mean weight 160 ± 10 g) were randomly divided into two groups (experimental and control; N=7 for each group). The training protocol consisted of running on a treadmill with 25 m/min for 50 min. for 8 weeks, 5 days per week. After 8 hours of fasting and 24 hours after the last session of endurance training, rats were anesthetized and their soleus and extensor digitorum longus (EDL) muscles were removed under sterile conditions. The mentioned tissues were homogenized and kept in -70̊ C after weighing. RT-PCR method was used to measure the NT4/5 gene expression. Data were analyzed using descriptive statistics and two-way ANOVA (significance level ≤ 0.05). The results showed that 8 weeks of endurance training increased NT4/5 gene expression in soleus and EDL muscles. This increase was greater in EDL while there were no statistically significant differences. It seems that further research is needed to examine the effect of endurance training with more intensity and duration.
    Keywords: NT4, 5 Protein Gene Expression, Fast Twitch Muscle, Slow Twitch Muscle, Endurance Training, Rats
  • Reza Naghipoor Asl *, Akbar Afarinesh Khaki, Mehrzad Hamidi Page 57
    The aim of this study was to examine the relationship among organizational culture, knowledge management and organizational effectiveness in Sport and Youth Ministry of Iran. The statistical population consisted of all experts of Sport and Youth Ministry in Physical Education and Sport Department (N=290). The statistical sample was 165 subjects using Morgan Table and 150 questionnaires were returned correctly. Four questionnaires including demographic, organizational culture, knowledge management and organizational effectiveness questionnaires were used to collect the data and their validity and reliability were confirmed. Descriptive statistics (frequency, percent, mean and standard deviation) and inferential statistics (multiple regression) were used to analyze the data. Results showed that organizational culture factors except for adaption were significant predictors of knowledge management. Also, organizational culture factors except for mission were significant predictors of organizational effectiveness. Two knowledge management factors including knowledge application and knowledge sharing were significant predictors of organizational effectiveness respectively. So, it is suggested that top managers of Sport and Youth Ministry should increase the effectiveness of knowledge management and organizational effectiveness through developing the culture of learning and knowledge management facilitation.
    Keywords: Organizational Culture, Knowledge Management, Organizational Effectiveness, Sport, Youth Ministry
  • Marjan Afghan, Abbas Ali Gaeini, Farhad Hossein Panah* Page 69
    This study was conducted to determine the growth factors response to two weeks of detraining after a physical activity program in short stature children. 14 children with idiopathic short stature were selected as the sample of the study. Physical activity program consisted of activities and sport games suitable for children. Simultaneously, children in the control group participated in a drawing course. The intensity of physical activity was controlled in the range of 40-60% of maximum heart rate. IGF-I and IGFBP-3 levels were measured at baseline, after 8 weeks of training and after 2 weeks of detraining. The results showed small but not significant changes in IGF-I and IGFBP-3 after 2 weeks of detraining in the experimental group while they significantly increased in the control group (P
    Keywords: Children, Physical Activity, Short Stature, Growth Factors, Detraining
  • Jamaleddin Beirami Igder *, Majid Jalali Farahani, Ebrahim Alidoust Ghahfarrokhi, Hamid Reza Ahmadi Page 79
    The aim of this research was to evaluate the relationship of involvement with satisfaction and citizenship behavior in spectators of volleyball premier league and horse riding national championship of Gonbad Kavous city. The method was correlation and application regarding the aim of the study which was conducted as a field. The statistical population was all spectators over 18 years old who attend sport facilities to watch major sport events in Gonbad Kavous city. As this population was more than 25000 subjects, statistical sample was selected based on Morgan table (n=384) using a stratified random sampling method. The data were collected from by three researcher-made questionnaires: involvement questionnaire, Cronin (2000) satisfaction questionnaire and Groth (2005) citizenship behavior questionnaire in a 7point Likert scale. To examine the validity, the primary questionnaires were approved by 10 sport management experts and the final versions were approved based on their viewpoints. The reliabilities of involvement, satisfaction and citizenship behavior questionnaires were obtained by Cronbach’s alpha coefficient as 0.71, 0.73, and 0.79 respectively. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression). The results showed a significant positive relationship between spectator's involvement and their satisfaction and citizenship behavior (P
    Keywords: Involvement, Satisfaction, Citizenship Behavior, Participatory Management
  • Mohsen Ghofrani * Page 89
    The aim of this study was to investigate the role of sports media in team identity formation and its relationship with loyalty in football fans. Research method was descriptive, correlation, and application regarding the aim. The statistical population included all students and staff of Sistan and Baluchestan University who were studying and working at this university in the academic year 2012-2013. Since the size of the statistical population was more than 10000 subjects, the sample was determined by Morgan table (n=384). The questionnaires of Kim sports media (2008), Trail and James team identity (2001), and Chan Suk loyalty (2010) were used to collect data. The validity of these questionnaires was approved by physical education professors and their reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient as 0.91, 0.83, 0.89 respectively. Data analysis was conducted with descriptive and inferential statistics. In descriptive statistics, frequency, frequency percentage, mean and standard deviation were used and in inferential statistics, Pearson correlation coefficient and simple linear regression method (Inter) were applied. Results showed a significant relationship of sport media with team identity and loyalty of their fans (r=0.87 and r=0.71). Simple linear regression results showed that team identity (beta coefficient= 0.53) was a stronger predictor of sports media than loyalty (coefficient=0.37).
    Keywords: Sports Media, identity, Team Identity, Loyalty, Fans
  • Fereshte Nazari Zade *, Heydar Sadeghi, Adel Mazloumi Page 101
    In recent years, Iran schools have been equipped with outdoor fitness equipment in order to insure health and develop physical activities of students. But this equipment is often copied from foreign brands. The aim of this study was to examine the adaptation of ergonomic specifications of outdoor fitness equipment (Heeger brand) to anthropometric characteristics of female student users in Tehran high schools. The research method was comparative. The sample consisted of 100 high school female students who were selected from Tehran student population and three equipment including step forward, step sideways and standing rotator (Heeger brand) which were selected from more than 35 outdoor fitness equipment. Mean and percentiles of 5, 50, and 95, and standard deviation of anthropometric characteristics were compared with ergonomic specifications of selected outdoor equipment using one-sample two-way t test at significance level of 0.05. Static anthropometric kit, a stadiometer and SPSS software were used in this study. Results showed that the above equipment at schools was not appropriate for anthropometric measures of female students.
    Keywords: Ergonomic, Fitness Equipment, Outdoor, Anthropometric Characteristics, Female Students