فهرست مطالب

بورس اوراق بهادار - پیاپی 32 (زمستان 1394)

فصلنامه بورس اوراق بهادار
پیاپی 32 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کاوه مهرانی، محمدرضا زمانی صفحه 5
    برای کشف مدیریت سود، از مدل های زیادی استفاده می شود که مدل های جونز وتعدیل شده جونز، از بهترین آنها محسوب می شوند.در این تحقیق، به بررسی اثر اضافه نمودن سه متغیر «جریانات نقد عملیاتی جاری و گذشته»، «اقلام تعهدی گذشته» و «جریانات نقد عملیاتی جاری و گذشته و اقلام تعهدی گذشته به طورهمزمان»، به دو مدل جونز و تعدیل شده جونز پرداخته ایم و این موضوع را بررسی می کنیم که آیا اضافه نمودن هر یک از این اقلام به مدل های مذکور، توانایی کاهش خطا و به تبع آن، بهبود مدل ها را دارد یا خیر. جهت آزمون فرضیات تحقیق که به دنبال اثر اضافه نمودن جریانات نقدعملیاتی جاری وتاخیری و اقلام تعهدی تاخیری به مدل های جونز وتعدیل شده جونز، در سه مرحله (یعنی یکبار جریانات نقدعملیاتی جاری و تاخیری ویکبار اقلام تعهدی تاخیری و بار سوم، اضافه نمودن همزمان این دو متغیر) نیازمند ارائه هشت مدل هستیم. نحوه عمل در هر یک از هشت مدل یکسان است و تنها، ضرایب ونتایج بدست آمده با یکدیگر متفاوتند و هشت مدل، مستقل از یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند. خطاهای بدست آمده از هر مدل با استفاده از روش های خطاهای پیش بینی خام، قدر مطلق خطای پیش بینی، R2 ساختگی (Pseudo R2) و R2 تعدیل شده مقایسه شده و در نهایت رتبه بندی خواهند شد. همچنین، به منظور آزمون معناداری تفاوت میان میانگین خطاها، از آزمون ANOVA استفاده شده و با استفاده از آزمون Post HOC که به دو صورت LSD و HSD انجام می شود، به مقایسه دو به دو میانگین خطاها می پردازیم. نتایج تحقیق نشان داد که اضافه نمودن متغیرهای فوق به مدل های مذکور، به ترتیب زیر، توانایی بهبود مدل های جونز و تعدیل شده جونز را دارند:1 جریانات نقد عملیاتی جاری و گذشته و اقلام تعهدی گذشته به طورهمزمان 2 جریانات نقد عملیاتی جاری و گذشته 3 اقلام تعهدی گذشته
    کلیدواژگان: اقلام تعهدی منتظره، اقلام تعهدی، اقلام تعهدی غیر منتظره، _ مدل جونز، مدل تعدیل شده جونز
  • پرویز داودی، حسین نصیری صفحه 27
    انفکاک مالی (اسمی) یا انفکاک بخش اسمی اقتصاد از بخش واقعی، اصطلاحی است که پس از بحران های مالی اخیر توسط نگارندگان این مقاله مطرح گردید. در این مقاله ضمن بیان و بررسی مفهوم انفکاک مالی به نقش این پدیده در سرکوب مالی (عدم توسعه مالی) از دو روش حداکثر درستنمایی (ML) به روش کالمن فیلتر در فضای حالت و نیز روش خود توضیحی با وقفه های توزیعی ARDL) ) به منظور بررسی آثار کوتاه مدت و بلند مدت این پدیده پرداخته خواهد شد. نتایج نشان می دهند انفکاک مالی و نرخ بهره چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت باعث سرکوب مالی می گردد. اما توسعه اقتصادی در بلند مدت اثر کاهشی بر سرکوب مالی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: فضای حالت، _ کالمن فیلتر، انفکاک مالی، نرخ بهره، سرکوب مالی
  • عباس طوسی، علی انصاری، مریم حیدری سورشجانی صفحه 53
    امروزه بورس اوراق بهادار به عنوان بخشی از نظام مالی کشورها، یکی از شاخص های مهم ارزیابی رشد و توسعه اقتصادی محسوب می شود. از این رو شناخت ارکان این بازار و کارکرد های آن حائز اهمیت است. شرکت بورس اوراق بهادار به عنوان رکن اجرایی بازار وظایف مختلفی در انجام معاملات بازار سرمایه بر عهده دارد. اما عدم توجه و شناخت آثار و مبانی معاملات بورسی، موجب بروز اختلاف نظر هایی درباره تفسیر و اعمال مقررات مربوط به وظایف این شرکت در قلمرو معاملات بورسی شده است. از آنجا که قواعد حقوقی کلاسیک، در اثر پیچیده شدن روابط معاملاتی قادر به تضمین و حمایت از منافع تمام گروه های درگیر در معاملات بورسی نیست و نمی تواند پاسخگوی اقتضائات و ضروریات بازار در جهت لزوم سازماندهی کارآمد منابع اقتصادی باشد، ارزیابی قواعد و مقررات موجود در خصوص مداخله شرکت بورس در معاملات می بایست با تکیه بر تئوری های اقتصادی از جمله کارایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. لذا در این مقاله تلاش شده است با روشی تحلیلی مبانی وآثار حقوقی و اقتصادی مداخله شرکت بورس در معاملات بررسی شود.
    کلیدواژگان: کارایی اقتصادی، _ شفافیت بازار، افشای اطلاعات، معاملات بورسی، شرکت بورس
  • محمد حسنی *، الناز ذیقمی صفحه 73

    این پژوهش به طور خاص تورش های رفتاری مدیران در فرآیند تصمیم گیری را مورد بررسی قرار داده است. در حقیقت هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین بیش اطمینانی و بیش سرمایه گذاری و همچنین بررسی اثر هزینه های نمایندگی بر این رابطه است. برای این منظور از داده های 99 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های 1381 تا 1393 استفاده شد. آزمون فرضیه ها به کمک مدل های رگرسیونی لوجیت چند متغیره مبتنی بر داده های ترکیبی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین بیش اطمینانی و بیش سرمایه گذاری رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. بدین معنی که مدیران بیش اطمینان در فرآیند اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری نیز سرمایه گذاری بیش از حد خواهند داشت. همچنین هزینه های نمایندگی بر این رابطه تاثیرمعنی داری دارد. یافته ها نشان داد که در شرکت های با هزینه های نمایندگی بالا در مقایسه با شرکت های با هزینه های نمایندگی پایین، رابطه قوی تری بین بیش اطمینانی و بیش سرمایه گذاری وجود دارد. در حقیقت تضاد منافع موجود بین مدیران و سرمایه گذاران منجر به بیش سرمایه گذاری بیشتری به واسطه بیش اطمینانی می گردد.

    کلیدواژگان: بیش اطمینانی، بیش سرمایه گذاری، هزینه های نمایندگی
  • سید یوسف احدی سرکانی، فریال توکلی، سید محمدرضا حسینی پور صفحه 99
    در این بررسی سعی شده است به رابطه بین اجزاء صورت جریانات نقدی با منافع سهامداران پرداخته شود. بدین منظور داده های مربوط به 73 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک انتخاب و ضمن بکارگیری تحلیل داده های پانل و مدل رگرسیون چند متغیره برای دوره مالی سال های 1384 تا 1393، آزمون وجود رابطه معنی داری بین هشت جزء از اجزاء صورت جریانات نقدی با منافع سهامداران، در دو مدل تفکیکی و ترکیبی صورت پذیرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهند که از بین اجزاء هشت گانه، خالص تغییرات در جریانات نقدی طی سال و خالص تغییرات در جریانات نقدی حاصل از تامین مالی با منافع سهامداران فاقد هرگونه ارتباط معنی دار می باشند. همچنین نتایج بیان می نمایند که بین سه شاخص معرف خالص جریانات نقدی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری، جریانات نقدی خروجی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری و جریانات نقدی خروجی حاصل از فعالیت های تامین مالی با منافع قابل تحصیل توسط سرمایه گذاران روابط معنی دار مثبت وجود دارد. جریانات نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی، جریانات نقدی ورودی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری و جریانات نقدی ورودی حاصل از فعالیت های تامین مالی نیز رابطه معنی داری منفی را با منافع سهامداران نشان داه اند.
    کلیدواژگان: منافع سهامداران، جریانات نقدی حاصل از فعالیت های تامین مالی، جریانات نقدی حاصل از فعالیت های عملیاتی، جریانات نقدی حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری
  • مرضیه خلیلی صفحه 129
    صندوق سرمایه گذاری مشترک از جمله نهادهای مالی جدیدی است که با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384، مقدمات شکل گیری و فعالیت آن در اقتصاد کشور ایجاد گردید و متعاقبا پس از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در آذر ماه سال 1388 چارچوب اجرایی تاسیس و فعالیت آن نظام مند گردید. یکی از چالش برانگیزترین مباحث حقوقی صندوق ها مساله مسئولیت مدیران در آنهاست. در حقوق کشورهای آمریکا و انگلستان، مدیران صندوق های سرمایه گذاری مکلف به امانتداری در قبال صندوق هستند و در صورت نقض این وظیفه مسئول شناخته شده اند. در ایران مقرره قانونی خاصی در این زمینه وجود ندارد، در اساسنامه صندوق ها که مصوب هیات مدیره سازمان است، مدیر صندوق مکلف به رعایت صرفه و صلاح سرمایه گذاران شده است ولی این مقرره ناکافی و با مقررات مشابه آن در حقوق آمریکا و انگلستان متفاوت است. به نظر می رسد در ایران با توجه به آنکه مدیر صندوق، اموال و دارایی های صندوق را در اختیار دارد و به صلاحدید خود آنها را در خرید و فروش اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند، می توان با استفاده از ملاک ماده 631 قانون مدنی وی را امین دانست و کلیه مسئولیت های امین را بر وی بار کرد. بدین طریق منبع مناسبی برای مسئولیت های مدیر در دسترس خواهد بود و با در دست داشتن معیار مناسبی برای بررسی تعدی و تفریط مدیر، طرح دعاوی مسئولیت مدنی نیز با سهولت بیشتری امکانپذیر خواهد بود.
    کلیدواژگان: حقوق شرکت ها، تراست، نهاد مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار، _ صندوق سرمایه گذاری مشترک، وظیفه امانتداری
  • غلامرضا زمانیان، حسن خزاعی صفحه 157
    هدف این پژوهش بررسی عملکرد و رتبه بندی مدلهای GARCH چند متغیره در برآورد ارزش در معرض خطر می باشد. برای این منظور سه پرتفوی با ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ و تلاطم های مختلف متشکل از بازده شاخص صنایع بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 06 /01/1390 تا 29 /07/ 1393 انتخاب گردید، تا شرایط متفاوت مجموعه دارایی، منجر به انتخاب بهترین مدل گردد. با توجه به چالش برآورد ارزش در معرض خطر در برآورد ماتریس واریانس-کوواریانس در ابعاد بالا به دلیل ایجاد پارامترهای تصادفی و نامشخص، در این پژوهش مدلسازی پویای مشترک دارایی ها با استفاده از رویکرد درستنمایی مرکب مورد توجه قرار گرفت. پس از بررسی کفایت آماری مدل ها، با اتکا به آزمون شنر برای نتیجه گیری نهایی که به تخصیص بیش از حد منابع به منظور پوشش ریسک علاوه بر شکاف و توالی تخطی ها توجه دارد، می توان گفت مدل هایی که همبستگی را در نظر می گیرند بویژه مدل های همبستگی پویا، عملکرد خوبی داشته و بطور منسجم در ابعاد مختلف پرتفوی و سطوح متفاوت خطای آماری عمل می نمایند. در اکثرموارد، مدل های همبستگی پویا با برآورد راستنمایی مرکب در رتبه نخست، نسبت به سایر مدل ها قراردارند. همچنین درنظر گرفتن اثر شوک های نامتقارن تا حدودی به بهبود نتایج در برآورد ارزش در معرض خطر کمک مینماید. از طرفی شرایط متفاوت داده ها با ابعاد مختلف و انتخاب نمونه نیز می تواند در رتبه بندی مدل ها تا حدی اثرگذار باشد. بعلاوه با کاهش سطح خطای آماری از 0.05 به 0.01 عملکرد توزیع تی در مقایسه با توزیع نرمال بدتر می شود.
    کلیدواژگان: راست نمایی مرکب، _ مدل GARCH چندمتغیره، ارزش در معرض خطر
|
  • K. Mehrani, Mr Zamani Page 5
    Accruals, as a criterion for measuring earnings management, play a major role in today studies. In fact, earnings management detection is the main usage of accruals segregation. A number of models are employed to determine earnings management of which Jones and Modified Jones models are known to be the best.
    In this study, we investigate the inclusion of three proposed variables in the above-mentioned models and their possible contribution to error reduction and consequent optimization of the models. These variables include current and lagged operating cash flows, lagged cash flows, and concurrent current and lagged operating cash flows and lagged cash flows.
    The results show that adding our proposed variables by the following can improve the efficiency of our models in earnings management detection:1. Concurrent, current and lagged operating cash flows and lagged cash flows.
    2. Current and lagged operating cash flows,
    3. Lagged accruals.
    Keywords: Jones Model, Unexpected Accruals, Expected Accruals, Modified Jones Model, Accruals
  • P. Davodi, H. Nasiri Page 27
    Financial separation or to separate the nominal part of the real sector of the economy is a term derived from the financial issues that arose after the recent financial crisis. This paper examines the role of financial separation in financial repression (lack of financial development) by studying the Maximum Likelihood (ML) method in a state space model of Kalman Filters and Autoregressive Distributed Lag Model (ARDL). Risult shows that financial separation and interest rate cause a lack of financial development and financial repression either in long term or in short term, but economic development may have a decreasing impact on financial repression in long term.
    Keywords: Financial Repression, State Space., Interest Rates, Financial Separation, Kalman Filter
  • A. Toosi, A. Ansari, M. Heydari Page 53
    Today stock exchange, as a part of financial system of countries, is one of the significant indices for evaluation of economic growth and development. Hence, it is important to know the elements and functions of this market. Tehran Stock Exchange as the executive body of the market undertakes different functions in transactions of capital market. But, due to ignorance of effects and foundations of exchange transactions, it is lead to disagreement about interpretation and applying regulations related to functions of the company in exchange transactions. Since classical legal rules cannot ensure and support the interests of all groups involved in exchange transactions the evaluation of rules and regulations regarding the intervention in transactions must be analyzed based on such economic theories, including efficiency. Therefore, in this article, it is tried to survey the economic and legal efforts of the TSE intervention using analytical method
    Keywords: Economic Performance, Transparency of Market., Stock Exchange Company, Stock Exchange, Disclosure of Information
  • M. Hasani, E. Zeyghami Page 73

    This study specially investigates the behavioral biases of managers in decision making process. The main purpose of the research is to examinne the relationship between overconfidence and overinvestment as well as representation the impact of agency costs on this relationship. For this purpose, data collected from99 companies listed in Tehran Stock Exchange over the period 2003 - 2015. To test the hypotheses, the logit multivariate regression models based on panel data are used. Findings show that there is a significant and positive relationship between overconfidence and overinvestment. It means that optimistic managers have an over investment approach in decision making process. Also, agency costs have a significant impact on this relationship. Results indicate that the relationship between overconfidence and overinvestment is stronger in firms with high level of agency costs in comparison with low level ones. In fact, more conflict of interest between managers and investors caused more overinvestment because of more overconfidence.

    Keywords: Agency Costs., Overinvestment, Overconfidence
  • Y. Ahadisarkani, F. Tavakoli, Mr Hoseinpur Page 99
    There has been an attempt, during this research, to study the relationship between the factors of cash flow statement with the shareholder's interests. To this end, the data of 73 companies out of the ones listed in Tehran Stock Exchange were selected through systematic sampling. In addition to panel data analysis and multivariate regression model for the fiscal years 2005 to 2015, the correlation test was run between 8 of cash flow statement factors and the shareholder's interests through synthetic and analytic models. Findings reveal that out of the eight factors, the net cash fluctuations during the year and the net cash flow from financing activities demonstrated no significant correlation. Results also showed that there is a positive correlation between the three indices of net cash flow from investing activities, cash outflow from investing activities, and cash out flow from financing activities on the one hand, and achievable benefit for the investors on the other. However, there is a negative correlation between the cash flow from operating activities, cash inflow from investing activities, and cash inflow from financing activities on the one hand and shareholders’ interests on the other.
    Keywords: Net Cash Flow from Investing Activities, Net Cash Flow from Operating Activities, Cash Inflow, Outflow from Investing Activities, Net Cash Flow from Financing Activities, Cash Inflow, Outflow from Financing Activities., Cash Fluctuations during the Year
  • M. Khlili Page 129
    Mutual funds are new financial institutions established following the enforcement of Securities Market Act and developed by the approval of The Law for Development of New Financial Instruments and Institutions. The advantages of mutual funds are clear to everyone. However, the popularity and public trust to these new financial institutions require the existence of appropriate protection mechanisms to protect the fund assets and investor’s rights. In this regard, one of the most challenging legal debates is the phenomenon of directors’ responsibilities. In Iran, there is no relevant specified statute. So in this article, I study the directors’ responsibilities in mutual funds in the United States and Britain and I will propose a legal framework for directors’ responsibilities in Iran according to the current national laws.
    Keywords: Mutual Fund., Financial Institutions, Securities, Exchange Organization, Trust, Companies Law, Fiduciary Responsibility
  • Gh Zamaniyan, H. Khazaei Page 157
    The purpose of this study is to investigate the function and ranking of multivariate GARCH models in value at risk estimation. To this end, three portfolios having different dimensions, small, medium and large and having different fluctuations are selected, including the return of industrial stock price index in Tehran Stock Exchange from 3/26/2011 to 10/21/2014 in order to lead us picking up the best model in different portfolio conditions. In order to challenge of estimating value at risk in evaluating the variance-covariance matrix in high dimension because of constructing stochastic and undetermined parameters, this study uses the modeling of composite likelihood approach. Following the consideration of statistical efficiency of the models, the models ranking procedure was done based on sener test. The result indicates that for final conclusion focusing on over allocation of resource to hedge the risk plus noticing the gaps in erros, those models taking correlation into account, especially dynamic correlation models, have worked out better in different levels and dimensions. In most cases, the dynamic correlation models with composite likelihood estimations are in first place, as compared to other models and Considering the effects of asymmetric shocks partly improved the results. Also, different conditions with different sizes and the various sampling of data can affect the rating of the model. However, there are not sufficient reasons to conclude that the performance of the t distribution at different levels of statistical error is better than normal, because with decreasing the levels of statistical error at 5% to 1% it works worse.
    Keywords: Value at Risk, Composite likelihood., Multivariate GARCH Model