فهرست مطالب
مجله سینما و ادبیات
پیاپی 53 (تیر و امرداد 1395)
- 240 صفحه، بهای روی جلد: 90,000ريال
- تاریخ انتشار: 1395/05/15
- تعداد عناوین: 74
- سخنی با خوانندگان
-
غلبه عشق و زندگی بر مرگ و تباهیصفحه 6سینمای مستند
گفت وگوی ناصر فکوهی و مهرداد اسکویی/ آلترناتیو خشونت، زنانه شدن جهان است
کاکتوس/ محمد حدادی
تدوین و رویاهای دم صبح/ با احترام به زیبایی شناسی واقعیت/ امیر ادیب پرور
اکران و اکنون
اکران کم فروغ/ اشکان رسولزاده حقیقی
سینما/ قصه
آقای نویسنده بازی می کند
ادبیات
در پرده ای دیگر/ محمد کلباسی
بهرام صادقی: کاشف تکنیکی تازه در داستان کوتاه/ محمود نیکبخت
روزگار ملکوتی بهرام صادقی/ برهان الدین حسینی
در جست وجوی سویه های اکسپرسیونیستی «ملکوت»/ مطب دکتر حاتم/ احمد ابوالفتحی
گفت وگو با دکتر محمدرضا اصلانی (همدان)/ نویسنده ای که محکوم به جاودانگی است/ حمید حقیقت
آقای نویسنده بازی می کند/ علیرضا ارواحی
سینما
ملکوت همچنان «یکه» مانده است/ محمدرضا اصلانی
گفت وگو با سعید عقیقی پیرامون اقتباس از آثار بهرام صادقی/ بهرام صادقی در سینما مایاک: به دیدنش نمی ارزید/ فرشته امانی
گفت وگو با زنده یاد رحیم علی افشاری/ بهرام صادقی حاضر بود در فیلمم بازی کند/ حامد قصری
بهرام صادقی و سینما/ غلامرضا صراف
موسیقی
نگاهی به اپرای ملکوت/ آشوب در میان ملکوت/ نادر مشایخی
گرافیک
«صادقی»، ممیز ملکوت/ رسول کمالی
شعر و داستان
ایده ی عشق و مرگ/ جورجو آگامبن/ ترجمه: ناصر نبوی
سه شعر از ژان کوکتو/ ترجمه: ناصر نبوی
دورونزدیک/ توماس ولف/ ترجمه: احمد اخوت
دنباله ها/ امبرتو اکو/ ترجمه: بابک تبرایی
دوشیزه ولاستا/ ترجمه: رضا میرچی
نقد و بررسی
ادبیات
تا نیست غیبتی نبود لذت حضور/ لادن نیکنام
«امر غایب» در ادبیات داستانی با حضور محمود حسینی زاد، حسین پاینده، علی قانع/ روایتی از یک غیاب نافرجام
اعاده ی حیثیت از ناممکن ها/ احمد آرام
غایبان حاضر/ احمد اخوت
آفریده در غیاب/ کورش اسدی
پدیدارشناسی غیاب/ در داستان «بد نیستم، شما چطورید؟»/ شاپور بهیان
غیاب و جابه جایی و ضرورت شرح واقعه/ ابوتراب خسروی
سوم شخص غایب/ سهیل سمی
نظریه به مثابه تخت پروگرست/ عنایت سمیعی
وارونه یی از غیاب/ حسین سناپور
بی بی طوطی غیب شد/ عباس عبدی
از بودن و نبودن/ محمد کشاورز
دیالکتیک غیاب و حضور با نگاهی به رمان «پترزبورگ» نوشته آندری بلی/ در غیاب امر حاضر/ فرهاد محرابی
مرگ طوطی/ ناصر نبوی
*مطالب این بخش بر اساس حروف الفبایی نام نویسندگان و مصاحبه شوندگان تنظیم شده است.
کتاب
ماهیت واقعیت در سینمای مستند/نگاهی به کتاب «دگرخوانی سینمای مستند»/ دکتر احمد الستی
دیدار دیدار در سینمای محمدرضا اصلانی/ حمیدرضا اردلان
تفکر، یک اتفاق است؛ و واقعیت، یک جریان/ محسن خیمه دوز
فرمالیست ها/ از کتاب: چگونه یک شعر را بخوانیم/ تری ایگلتون/ ترجمه: مهدی گنجوی
درباره ی کتاب «پول»، نوشته ی کنت جونز، ترجمه ی سعیده طاهری و بابک کریمی/ مجید فخریان -
چند راش از یک فیلم کوتاهصفحه 10
-
بدون کیارستمی چه کنیم؟صفحه 11
-
عباس کیارستمی حق نداشت بمیردصفحه 12
-
کیارستمی کپی برابر اصل آدم هایش بودصفحه 13
-
جهان بدون کیارستمیصفحه 15
- سینمای جهان
-
زندگی و آثار تیم برتن با نگاهی به تاریخ سینمای امریکا در سه دهه اخیر/ قصه هایی برای بزرگسالانصفحه 17
-
نگاهی اجمالی به کارنامه ی تیم برتن/ سونات اشباحصفحه 24
-
گفت وگو با تیم برتن/ خالکوبی کابوسصفحه 28
-
مرگ در آثار تیم برتن/ امر غایبصفحه 32
-
کوتاه درباره ردپاهای نظریه فیلم فمینیستی در سینمای تیم برتنصفحه 34
-
تحلیل ژنریک فیلم سوئینی تاد/ آواز در حمام خونصفحه 36
-
اد وود از زبان تیم برتن: درگیری با کشمکش های شخصیصفحه 38
-
عجایب به روایت تیم برتن/ تو ای آلیس کجایی؟ آلیس در سرزمین عجایبصفحه 42
-
نگاهی به عناصر غالب در فیلم های تیم برتن/ وقتی غیرطبیعی بودن، طبیعی است!صفحه 46
- فیلم ها و احساس ها
-
معضل نقد فیلمصفحه 49
-
ظهور و سقوط نقد فیلمصفحه 52
-
تکه پاره اش کن: احیای نقد فیلمصفحه 54
-
نقد ارزش گذار چیست؟صفحه 56
-
نقد فیلم، نظریه ی فیلم و حد میانهصفحه 58
-
نقد فیلم: چالش جزیی نگریصفحه 60
-
گفت وگوی شینجی آئویاما و شیگه هیکو هاسومی/ در دنیایی که شاهد زوال نقد استصفحه 61
- علمی - تخیلی انسان شناسانه
-
نگاهی به «مکس دیوانه؛ جاده خشم» از منظر انسان شناسیصفحه 66
-
مردم امروز، مردم فردا/ گفت وگو با ساموئل جرالد کالینز درباره گونه علمی- تخیلی انسان شناسانهصفحه 69
- سینمای ایران
-
تاثیرگذاری تدوین در کیفیت سینما همراه با بهرام دهقانی، پرویز شهبازی، مازیار میری، جواد طوسیصفحه 73
-
دوره بندی تدوین فیلم در سینمای ایرانصفحه 84
-
سینما فرمی است که فکر می کندصفحه 96
-
تدوین، میانجی اطلاعات یا مکمل ریتمصفحه 97
-
تدوین در فیلم مستند در گفت وگو با فرشاد فدائیان/ فیلم مستند پشت میز تدوین ساخته می شودصفحه 102
-
تدوین: بازی با زمانصفحه 104
-
نگاهی به چند و چون بهره گیری از شهود در تدوینصفحه 107
-
تدوین خلاقانه/ سازوکاری برای ایجاد استعاره و مجازصفحه 110
-
کارکردهای مضمونی تدوین غیرروایی در «هامون» داریوش مهرجویی/ تدوینگر همچون دازاین اصیلصفحه 112
- سینمای مستند
-
گفت و گوی ناصر فکوهی و مهرداد اسکویی/ آلترناتیو خشونت، زنانه شدن جهان استصفحه 117
-
کاکتوسصفحه 127
-
تدوین و رویاهای دم صبح/ با احترام به زیبایی شناسی واقعیتصفحه 128
- اکران و اکنون
-
اکران کم فروغصفحه 129
- سینما/ قصه
-
آقای نویسنده بازی می کندصفحه 130
- ادبیات
-
در پرده ای دیگرصفحه 131
-
بهرام صادقی: کاشف تکنیکی تازه در داستان کوتاهصفحه 136
-
روزگار ملکوتی بهرام صادقیصفحه 140
-
در جست و جوی سویه های اکسپرسیونیستی «ملکوت»/ مطب دکتر حاتمصفحه 143
-
گفت وگو با دکتر محمدرضا اصلانی (همدان)/ نویسنده ای که محکوم به جاودانگی استصفحه 148
-
آقای نویسنده بازی می کندصفحه 150
- سینما
-
ملکوت همچنان «یکه» مانده استصفحه 153
-
گفت و گو با سعید عقیقی پیرامون اقتباس از آثار بهرام صادقی/ بهرام صادقی در سینما مایاک: به دیدنش نمی ارزیدصفحه 154
-
گفت و گو با زنده یاد رحیم علی افشاری/ بهرام صادقی حاضر بود در فیلمم بازی کندصفحه 159
-
بهرام صادقی و سینماصفحه 162
- موسیقی
-
نگاهی به اپرای ملکوت/ آشوب در میان ملکوتصفحه 165
- گرافیک
-
«صادقی»، ممیز ملکوتصفحه 166
- شعر و داستان
-
ایده ی عشق و مرگصفحه 171
-
سه شعر از ژان کوکتوصفحه 172
-
دورونزدیکصفحه 173
-
دنباله هاصفحه 176
-
دوشیزه ولاستاصفحه 178
- نقد و بررسی: ادبیات
-
تا نیست غیبتی نبود لذت حضورصفحه 181
-
«امر غایب» در ادبیات داستانی با حضور محمود حسینی زاد، حسین پاینده، علی قانع/ روایتی از یک غیاب نافرجامصفحه 182
-
اعاده ی حیثیت از ناممکن هاصفحه 192
-
غایبان حاضرصفحه 194
-
آفریده در غیابصفحه 200
-
پدیدارشناسی غیاب/ در داستان «بد نیستم، شما چطورید؟»صفحه 202
-
غیاب و جابه جایی و ضرورت شرح واقعهصفحه 204
-
سوم شخص غایبصفحه 206
-
نظریه به مثابه تخت پروگرستصفحه 208
-
وارونه یی از غیابصفحه 210
-
بی بی طوطی غیب شدصفحه 213
-
از بودن و نبودنصفحه 216
-
دیالکتیک غیاب و حضور با نگاهی به رمان «پترزبورگ» نوشته آندری بلی/ در غیاب امر حاضرصفحه 218
-
مرگ طوطیصفحه 220
- کتاب
-
ماهیت واقعیت در سینمای مستند/نگاهی به کتاب «دگرخوانی سینمای مستند»صفحه 225
-
دیدار دیدار در سینمای محمدرضا اصلانیصفحه 227
-
تفکر، یک اتفاق است؛ و واقعیت، یک جریانصفحه 229
-
فرمالیست ها/ از کتاب: چگونه یک شعر را بخوانیمصفحه 232
-
درباره ی کتاب «پول»، نوشته ی کنت جونز، ترجمه ی سعیده طاهری و بابک کریمیصفحه 234