فهرست مطالب

پژوهشنامه کشاورزی و منابع طبیعی
پیاپی 14 (پاییز 1391)

  • ویژه نامه انگور
  • تاریخ انتشار: 1391/09/21
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمد علی نجاتیان، مجید گلمحمدی، ولی الله رسولی، فاطمه عطاری صفحات 1-15
    یکی از اصلی ترین مشکلات تاکستان های ایران، حساسیت ارقام انگور در برابر سرمازدگی زمستانه می باشد؛ لذا با توجه به تنوع ژنتیکی زیاد ارقام انگور در موستان های سراسر ایران و به علت وقوع سرمای شدید در زمستان سال 1386، از این موقعیت به عنوان یک تیمار طبیعی سرما دهی در جهت ارزیابی، گزینش تحمل و میزان خسارت وارده در ارقام مهم انگور ایران (بیست و یک رقم) و برخی ارقام اروپایی (هشت رقم) در قالب طرح فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار و هر واحد آزمایش سه بوته استفاده شد. در هر بوته چهار شاخه یک ساله انتخاب و تعداد جوانه های سالم و آسیب دیده شمارش گردید. سپس تجزیه آماری و کلاستر انجام گرفت. آمار توصیفی (ضریب تغییرات فنوتیپی صفات) داده های حاصل از ارزیابی ارقام محاسبه گردید. با استفاده از ضریب همبستگی (r پیرسون)، رابطه دوطرفه بین صفات، اندازه گیری شد و صفاتی که انتخاب آن ها می تواند باعث افزایش راندمان شود مشخص گردید. نتایج حاکی از تقسیم بندی ارقام در چهار گروه حساس، نیمه متحمل، متحمل و کاملا متحمل می باشد. ارقام بی دانه قرمز، عسگری، فخری، سیاه قزوین، خلیلی و ریش بابا به ترتیب بالاترین تحمل را نشان دادند. بیشتر ارقام اروپایی شامل روبی سیدلس، سوپریور، فیستا، بلک سیدلس، پرلیت، فلیم سیدلس، تامسون سیدلس و ترکمنستان 4 در گروه های نیمه متحمل تا حساس قرار گرفتند. آستانه تحمل در برابر سرمای زمستانه در ارقام نرمال C ̊1 ± 15- و در ارقام برتر متحمل C ̊1 ± 20- درجه سانتی گراد بود. در بین صفات مورد مطالعه همبستگی فنوتیپی معنی دار وجود داشت.
    کلیدواژگان: سرمای زمستانه، ارقام برتر، گروه بندی تحمل
  • محمد فدایی اقدم، محمدعلی نجاتیان، مجید گلمحمدی صفحات 16-28
    به منظور تولید کشمش بهداشتی، دو رقم انگور (بی دانه سفید و عسگری) در داخل 8 نوع بارگاه کشمش (یونانی، آذربایجان، نورین، فلاح، کالیفرنی، خانه باغ، بتنی و کاهگلی) در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان تحت مطالعه قرار گرفتند. این طرح در قالب آزمایش فاکتوریل با پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در دو سال به اجرا درآمد. نتایج نشان داد که بارگاه های بهداشتی به خوبی قادر به تولید کشمش بهداشتی و بازارپسند با حفظ صفات کیفی کشمش می باشند. بهترین نوع بارگاه از نظر کیفیت کشمش تولیدی به ترتیب عبارتند از بارگاه های خانه باغ، کالیفرنی، نورین، یونانی، فلاح، بتنی، آذربایجان و کاهگلی اما در ارزیابی های اقتصادی (نسبت منافع به هزینه ها) مقرون به صرفه ترین نوع بارگاه از نظر B / C عبارتند از: بارگاه های آذربایجان (34/7)، بتنی (1/7)، کالیفرنیا (03/7)، یونانی (52/4)، نورین (074/4)، فلاح (38/4)،خانه باغ (699/2) و کاهگلی (2/1).
    کلیدواژگان: ارزیابی، بارگاه های کشور، کشمش، تاکستان
  • مهرزاد مستشاری صفحات 29-34
    یکی از مهم ترین عواملی که ویژگی های کمی و کیفی و باردهی انگور را تحت تاثیر قرار می دهد، تغذیه بهینه می باشد. کاربرد صحیح عناصر غذایی و مواد آلی مورد نیاز گیاه علاوه بر توسعه و رشد و نمو گیاه کارایی کود را افزایش داده و سبب صرفه جویی و عدم آسیب به محیط زیست می گردد. به منظور تاثیر برخی از عناصر غذایی ماکرو و میکرو بر خواص کمی و کیفی انگور بی دانه تحقیقی در ایستگاه تحقیقاتی اسماعیل آباد قزوین به اجرا درآمد. این طرح در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 8 تیمار و 3 تکرار طی دو سال اجرا شد. تیمارها شامل مصرف کودهای 1- نیتروژن و فسفر 2- نیتروژن، فسفر و پتاسیم 3- نیتروژن، فسفر، پتاسیم و گوگرد، 4- نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد و منگنز، 5 - نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منگنز و روی 6- نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منگنز، روی و آهن 7- نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منگنز، روی، آهن و مس 8- نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منگنز، روی، آهن، مس و بور بودند. کودهای فسفره، پتاسیمی و گوگردی در ابتدای فروردین ماه به صورت خاکی و عناصر ریزمغذی و نیتروژن با شروع فصل رشد قبل از گل دهی مصرف گردید. صفات عملکرد میوه، وزن خوشه، وزن حبه، طول خوشه، قطر حبه، بازارپسندی، میزان اسیدیته، درصد قند و عناصر ریزمغذی موجود در عصاره میوه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که در اکثر پارامترهای مورد اندازه گیری بین تیمارهای اعمال شده با عناصر ریزمغذی نسبت به شاهد اختلاف معنی داری بدست آمد و بیشترین میزان عملکرد مربوط به تیمار 8 بود و در تیمارهای اعمال شده با عناصر ریزمغذی اختلاف مشهود نبود. بیشترین میزان وزن خوشه مربوط به تیمار 6 و 8 با 247 گرم، بیشترین میزان وزن حبه مربوط به تیمار 4 و 8 با 1/2 گرم، بیشترین میزان طول خوشه مربوط به تیمار 7 و 8 بالغ بر 24 سانتی متر، بیشترین میزان قطر حبه مربوط به تیمار 4، 6 و 8 به میزان 15 میلی متر و بهترین بازارپسندی مربوط به تیمار 4،7 و 8 با امتیاز 18 (از 20) و بیشترین درصد قند مربوط به تیمار 4، 6 و 7 بالغ بر 20 درصد بدست آمد. که ضرورت مصرف پتاسیم و ریزمغذی ها به همراه گوگرد را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: عناصر غذایی، انگور، استان قزوین
  • مهرزاد مستشاری صفحات 35-39
    یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی برای افزایش تولید محصول در واحد سطح مصرف صحیح کودهای شیمیایی و آلی است که استفاده از آنها برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای جهان سوم نیز موفقیت آمیز بوده است. به منظور تاثیر روش های کوددهی بر برخی خصوصیات کمی و کیفی انگور آزمایشی در ایستگاه تحقیقاتی اسماعیل آباد قزوین به اجرا درآمد. تیمارها شامل: 1- شاهد (شرایط باغدار) 240 گرم اوره + 240 گرم سوپر فسفات تریپل برای هر تاک 2- Fruit set + تیمار شاهد (20گرم اوره+ 20 گرم اسید بوریک + 20 گرم سولفات روی با غلظت 5 در هزار در 4000سی سی آب) 3- محلول پاشی کامل (200 گرم اوره+ 100 گرم سوپر فسفات + 200 گرم سولفات پتاسیم + 50 گرم سولفات منیزیم + 30 گرم سولفات منگنز + 10 گرم سولفات مس+ 20 گرم اسید بوریک + 20گرم سکوسترین آهن) برای هر تاک با غلظت 5 در هزار 4- مصرف خاکی تیمار سوم به صورت چالکود به همراه 5 کیلوگرم کود حیوانی پوسیده برای هر تاک 5 – تیمار سوم + تیمار چهارم (محلول پاشی + چالکود کود کامل) می باشد. فاکتورهای عملکرد، وزن خوشه و بازارپسندی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مصرف کود در افزایش کمیت و کیفیت انگور قابل توجه می باشد، عملکرد انگور در هکتار در روش محلول پاشی نسبت به شاهد 95 درصد افزایش یافته است ولی اختلاف آن با تیمار چالکود که 246 درصد بیشتر از شاهد بوده است کاملا آشکارا می باشد و به خوبی برتری روش چالکود و تلفیق چالکود و محلولپاشی کود کامل را بر روش محلول پاشی در عملکرد انگور را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: روش های کوددهی، انگور، استان قزوین
  • جعفر شهابی فر صفحات 40-46
    کودهای شیمیایی از جمله ابزارهای لازم برای نیل به عملکردهای بالا برای محصولات کشاورزی هستند. اما کاربرد این مواد مستلزم افزایش و یا بهبود کیفیت محصول نیز می باشد. مدیریت مصرف کود در کشور نشان می دهد که علی رغم مصرف نسبتا بالای کودهای شیمیایی، افزایش عملکرد چندان محسوس نبوده و نیز بهبود کیفیتی در تولیدات غذایی مشاهده نشده است. استفاده از کودهای ریزمغذی و پتاسیم یکی از موارد مورد نیاز برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت در محصولات کشاورزی از جمله انگور می باشد. انگور یکی از مهم ترین محصولات باغی در استان قزوین بوده که قسمت عمده سطح زیر کشت آن در شهرستان تاکستان می باشد. متوسط عملکرد انگور در استان 12 تن در هکتار است که نسبتا پایین می باشد. لذا، افزایش عملکرد در واحد سطح با استفاده از روش های مختلف، که همانا استفاده صحیح از کودها و تغذیه متعادل گیاه می باشد، در درجه اول اهمیت قرار دارد. نتایج حاصل از کاربرد گوگرد و ریز مغذی ها در انگور نشان می دهد: صفات وزن خوشه، بازارپسندی، میزان قند، عملکرد میوه و قطر حبه افزایش قابل قبولی داشته است، بر این اساس استفاده از تیمارهای حاوی پتاسیم و ریز مغذی ها عملکرد بوته انگور را نسبت به تیمار شاهد 6200 کیلوگرم در هکتار افزایش داد همچنین استفاده از این تیمار میزان قند آب میوه 8/1 درصد نسبت به شاهد افزایش داد. بازارپسندی در تیمارهای حاوی پتاسیم و ریز مغذی ها نسبت به شاهد در مرتبه بالاتری قرار داشت. استفاده بهینه از کودهای شیمیایی به ویژه کاربرد گوگرد و ریز مغذی ها میزان عملکرد محصول در واحد سطح 8610 کیلوگرم در هکتار و بیش از 70 کیلوگرم در هر بوته نسبت به شاهد افزایش داد.
    کلیدواژگان: ریزمغذی ها، عملکرد، کیفیت، انگور
  • حسن محمودزاده، عباس داودی صفحات 47-59
    با هدف بررسی اثر تیمارهای حرارتی و شیمیایی بر کاهش جمعیت باکتری عامل بیماری سرطان طوقه در قلمه های تهیه شده از پایه های مادری آلوده دو رقم انگور تجاری شامل سفید بیدانه و حسینی، آزمایشی به صورت کرت های دو بار خرد شده با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار طی سال های 1385-1383 در ایستگاه تحقیقات اسماعیل آباد و ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان انجام شد. ارقام به عنوان فاکتور اصلی، تیمارهای حرارتی در چهار سطح به عنوان فاکتور فرعی و تیمارهای شیمیایی نیز در چهار سطح به عنوان فاکتور فرعی- فرعی (زیر فرعی) مورد بررسی قرار گرفتند. به دنبال ریشه زایی و رشد قلمه ها، طی 2 سال اثر تیمارها بر میزان کاهش جمعیت باکتری در قلمه ها، درصد جوانه های زنده، زمان شروع رشد جوانه ها، اندازه وزن ریشه تولیدی، وزن کل نهال در سال اول و زمان شروع گل دهی یادداشت گردید. تجزیه واریانس با نرم افزار MSTAT-C و مقایسه میانگین با آزمون LSD انجام شد. نتایج نشان داد که اثر تیمارها در هر دو رقم بر کاهش جمعیت باکتری یکسان بوده و تیمارهای توام گرما درمانی با 60 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه به همراه مصرف مواد شیمیایی بیشتر از 95% باکتری را از بین برده ولی بیش از 50% مرگ جوانه ها را به دنبال داشته است، ولی تیمار 50 درجه به مدت 30 دقیقه با ترکیب شیمیایی اریترومایسین و استرپتومایسین سولفات 1 در هزار بدون داشتن اختلاف معنی داری با تیمار 60 درجه سانتی گراد از لحاظ باکتری زدایی، با بیش از 90% کاهش جمعیت باکتری و بیش از 72% زنده ماندن جوانه ها، نتیجه رضایت بخش تری را در باکتری زدایی از قلمه های در حال رکود داده است. برتری صفات با ارزش نظیر میزان ریشه زایی قلمه ها (325/197 گرم در نهال) و میزان عملکرد در سال سوم (684 گرم در هر نهال) مربوط به تیمار مذکور می باشد.
    کلیدواژگان: گرما درمانی، شیمیوتراپی، بیماری سرطان طوقه و ریشه، ارقام انگور
  • ولی الله رسولی، محمد علی نجاتیان، مجید گل محمدی، محمد فدایی اقدم فدایی اقدم، رضا ستوده صفحات 60-70
    افزایش عملکرد ارقام بی دانه و بزرگ تر شدن اندازه حبه های آن از طریق پلی پلوئیدی ضروری به نظر می رسد. تعیین بهترین غلظت کلشی سین و مدت زمان کاربری آن، بررسی و مقایسه بیومتری بافت های دی پلوئید و اتوتتراپلوئید انگور یاقوتی، تهیه و تعیین کاریوتیپ کروموزومی انگور رقم یاقوتی دیپلوئید و تتراپلوئید و بررسی ساختار سیتولوژیکی قسمت های مختلف رویشی اهداف این بررسی بودند. این آزمایش در بهار 1389 در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان انجام شد. طرح در قالب بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار به صورت فاکتوریل اجرا گردید که فاکتور غلظت کلشی سین در 6 سطح (1/0، 3/0، 5/0، 7/0، 9/0، 1/1 درصد) و مدت زمان کاربری آن در 4 سطح (24، 48، 72 و 96 ساعت) همراه با شاهد بود. اعمال تیمارها بر روی جوانه های باز نشده به طریقه پانسمان و تزریق در اوایل فروردین ماه انجام شد. 60 روز پس از اعمال تیمارها، از ساقه و برگ های تولید شده جدید، نمونه برداری و مطالعات بیومتری میکروسکوپی بر اساس اندازه گیری ابعاد سلول های محافظ روزنه، ابعاد سلول های اپیدرمی برگ و تعداد کلروپلاست موجود در سلول های محافظ روزنه جهت اثبات تتراپلوئیدی انجام گرفت. پس از تجزیه واریانس و مقایسه میانگین تیمارها با شاهد به روش دانکن، کلشی سین با غلظت 9/0 و 1/1 درصد در 72 و 96 ساعت بهترین تیمار جهت ایجاد اتوتتراپلوئیدی به دست آمدند. سپس در پاییز همان سال از شاخه های اتوتتراپلوئید (تایید شده به روش بیومتری) قلمه تهیه گردید. شمارش کروموزوم در ریشه های قلمه ها انجام گرفت و تتراپلوئیدی در شاخه های تیمارهای کلشی سین با غلظت 9/0 و 1/1 درصد در 72 و 96 ساعت نیز به اثبات رسید. مطالعه تشریحی گیاهان دیپلوئید و تتراپلوئید نیز توسط روش های متداول سلولی- بافت شناسی انجام گرفت. در ساختار تشریحی تفاوت قابل ملاحظه ای در ساختمان سلولی دمبرگ، ساقه، برگ و ریشه در تیمارهای مختلف آزمایشی بین کلشی سین 9/0 و 1/1 درصد نسبت به شاهد و سایر تیمارها مشاهده شد که برتری سلول های اتوتتراپلوئیدی را نسبت به سلول های دیپلوئید نشان داد.
    کلیدواژگان: موتاسیون القایی، کلشی سین، انگور بی دانه، یاقوتی
  • حامد دولتی بانه صفحات 71-79
    به منظور ایجاد ارقام جدید انگور بی دانه با داشتن صفات مختلف مانند طعم متفاوت، اندازه حبه های درشت تر با رنگ های متنوع و تاریخ های رسیدگی متفاوت این طرح تحقیقاتی به اجرا آمد. در این تحقیق ارقام انگور بی دانه سفید، بی دانه قرمز، پرلت و فلیم سیدلس با ارقام دانه دار با حبه درشت، پوست رنگی و زود رس شامل ارقام قزل اوزوم، مام برایمه، قره گندمه و رقم موسکات به عنوان والد مادری تلاقی داده شدند. خوشه های گل ارقام بی دانه (والد پدری) را در زمانی که 50-70 درصد گل ها باز شده بودند از بوته جدا کرده و دانه های گرده جدا شدند. در زمانی که یک یا دو عدد از گل های خوشه این ارقام باز شدند، سریعا در طی یک الی دو روز در هر ترکیب تلاقی چندین عدد گل (بیش از 500 عدد) از 10 الی 15 خوشه گل اخته شدند. بعد از اخته کردن، در زمان مناسب (ظهور حالت چسبندگی روی کلاله) گرده افشانی مصنوعی با گرده ارقام بی دانه انجام گرفت. گل های اخته شده و گرده افشانی شده در داخل کیسه گذاشته شدند. در زمان رسیدن میوه ها، حبه ها برداشت و بذرهای هیبرید خارج شدند. بعد از شستشو، به مدت سه ماه سرما دهی مرطوب انجام گرفت. در فصل بهار هر سال بذرهای هیبرید در خزانه و یا گلدان کاشته شدند. در طی پنج سال تلاقی و کشت در کل 850 عدد نهال هیبرید نسل F1 بدست آمدند که از این تعداد در سال 1390 تعداد 26 هیبرید تولید میوه نمودند که در این میان 2 نمونه (تلاقی موسکات × بی دانه سفید و مام برایمه× بی دانه سفید ) تولید حبه های بی دانه کردند.
    کلیدواژگان: انگور، بی دانگی، دو رگ گیری
  • ولی الله رسولی، محمد فدایی اقدم، محمدعلی نجاتیان، مجید گل محمدی، سیدکریم حسینی بای صفحات 80-88
    جهت بررسی مقدماتی وضعیت مقاومت 69 رقم انگور روسی (ایستگاه تحقیقات تاکستان) به تنش خشکی، انتخاب غیر مستقیم و مورفولوژیک انجام شد. پروژه تحقیقاتی در قالب طرح لاتیس مستطیل 9 × 8 طراحی و در سال 1389 به مرحله اجرا در آمد. رقم بیدانه سفید در سه کرت به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. در هر کرت آزمایشی از هر رقم دو بوته کشت گردید. در این آزمایش صفات مرتبط به تحمل به تنش خشکی مانند ظرفیت آب نسبی برگ، ضخامت کوتیکول برگ، مساحت سطح برگ، تعداد روزنه های سطح فوقانی و تحتانی برگ، دمای کانوپی، TSS، TA، pH و زمان رسیدن میوه اندازه گیری شد. داده های حاصل از یادداشت برداری توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای مقایسه میانگین ارقام از روش آزمون چند دامنه ای دانکن استفاده شد. برای تعیین ارقام برتر و متحمل به تنش خشکی با در نظر گرفتن کلیه صفات از روش رتبه بندی بر اساس مقایسه میانگین های دانکن استفاده شد. نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل صفات نشان داد که ژنوتیپ های مورد بررسی به چهار گروه تقسیم شدند که ژنوتیپ های شماره 14، 49، 35، 30، 60، 52 و 54 از نظر نشانگرهای مورفولوژیکی متحمل به تنش خشکی بودند.
    کلیدواژگان: انتخاب، تنش خشکی، نشانگر مورفولوژیکی، ارقام انگور روسی
  • مجید گل محمدی، محمدعلی نجاتیان، ولی الله رسولی، سید کریم حسینی بای، محمد فدایی اقدم صفحات 89-96
    این تحقیق به منظور بررسی و شناسایی بوته های متحمل به سرمای زمستانه در میان تاکستان های انگور رقم سفید بی دانه شهرستان تاکستان انجام گرفت. در این مطالعه که در سال 1387 صورت پذیرفت و طی بازدیدهای حضوری و بررسی وضعیت تاکستان ها و پرسش از باغداران، تک بوته هایی که توانسته بودند سرمای شدید زمستان 1386 را تحمل نموده و دارای خصوصیات برجسته ای از نظر اندازه و وزن خوشه، حبه و میزان محصول بودند انتخاب و سایر پارامترهای کمی به ویژه میزان مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون، pH آب میوه، اندازه حبه و وزن خوشه باشند، اندازه گیری و ثبت شد. طی این بررسی 14 بوته انگور رقم سفید بی دانه شناسایی علامت گذاری و ثبت خصوصیات شدند. پس از یادداشت برداری صفات، با استفاده از روش های آماری چند متغیره (تجزیه کلاستر) توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل داده ها انجام گرفته و بوته های مورد مطالعه، گروه بندی گردیدند. در این تحقیق از میان بوته های مورد مطالعه بوته HG-G1با سایر بوته ها تفاوت آشکاری نشان داد و به تنهایی در یک گروه جداگانه قرار گرفت.
    کلیدواژگان: انگور، بی دانه سفید، سرمای زمستانه، کلون
  • مهرزاد مستشاری صفحات 97-101
    انگور یکی از مهمترین محصولات استان قزوین می باشد، ولی مشکلاتی نظیر کم بودن متوسط میزان عملکرد و کیفیت پایین در باغات وجود دارد، یکی از دلایل این امر ناهنجاری ها و مشکلات تغذیه ای می باشد. به منظور تعیین ناهنجاری های تغذیه ای در انگور تحقیقی در شهرستان تاکستان انجام شد. در این تحقیق 50 نقطه از باغات منطقه تاکستان انتخاب و از اعماق 30-0 و 60-30 سانتی متری نمونه برداری مرکب خاک صورت پذیرفت، سپس خصوصیات فیزیکی و شیمایی خاک ها شامل درصد کربنات کلسیم، درصد کربن آلی، بافت خاک و مقادیر فسفر و پتاسیم قابل استفاده اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که خاک های تحت کشت انگور در تاکستان اکثرا آهکی و عاری از ماده آلی می باشند، مقدار ماده آلی کم و در حدود 8/0 درصد می باشد، که بر روی خصوصیات فیزیکی آنها نیز تاثیر نامطلوبی دارد. در مقابل، کمبود فسفر قابل استفاده در این خاک ها، پتاسیم قابل استفاده بیشتر از حد مطلوب 300 (میلی گرم در کیلوگرم) بود. درصد کربنات کلسیم و رس با افزایش عمق، افزایش یافته ولی درصد کربن آلی، pH، فسفر و پتاسیم قابل استفاده کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: ناهنجاری های تغذیه ای، انگور، تاکستان
  • حسن محمودزاده، عباس داودی صفحات 102-113
    با هدف بررسی اثر هیبریدهای انگور مقاوم تا نسبتا مقاوم به بیماری سرطان طوقه و مطالعه سازگاری پیوند، آلودگی نهال های پیوندی، القای مقاومت و برخی صفات کمی و کیفی دو رقم انگور تجاری پس از پیوند، آزمایش فاکتوریل با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار (20 نهال در هر تکرار)، طی 5 سال در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان انجام شد. نهال های پیوندی و غیر پیوندی از ارقام تجاری با مخلوطی از استرین های بیماری زای آگروباکتریوم تلقیح شدند. طی دو سال شدت بیماری روی نهال ها بررسی شد. جهت ارزیابی آلودگی عصاره نهال ها روی محیط های کشت D1 و NA انجام شد. درصد قلمه های ریشه دار، میزان ریشه زایی، اندازه رشد، طول دوره رشد یک ساله، میزان موفقیت پیوند، اندازه رشد نهال ها، شدت آلودگی نهال ها پس از تلقیح، شروع باردهی و صفات کمی و کیفی انگور یادداشت گردید. تجزیه آماری با نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که دورگه ها از نظر صفات رویشی و مقاومت به بیماری پس از پیوند اختلاف دارند. از نظر تعداد قلمه های ریشه دار، دورگه H2 برتر از بقیه بود، در حالی که دورگه H3 از لحاظ میزان ریشه زایی و رشد شاخه ها برتر بود. همچنین دورگه H1 دوره رویشی بیشتری نسبت به سایر دورگه ها داشت. میزان موفقیت پیوند بین دورگه ها اختلاف نداشت ولی میزان رشد پیوندک ها روی آن ها با هم اختلاف داشت. گال زایی پس از تلقیح باکتری، به استثنای پیوند روی پایه های H4 و H6 با شدت های متفاوت دیده شد و القای باردهی در نهال های پیوند شده سریع تر بوده است.
    کلیدواژگان: انگور، دورگه بین گونه ای، پایه پیوندی، شاخصهای رشدی، سرطان طوقه
  • اعظم خسروی نژاد، منوچهر خان زرین کفش، مهرزاد مستشاری، شیرین سهیلی راد صفحات 114-122
    ارزیابی تناسب اراضی و کشت محصولات زراعی و باغی با توجه به استعدادهای اراضی و خصوصیات آب و هوایی به عنوان یکی از اهداف نیل به کشاورزی پایدار و حفظ منابع طبیعی مطرح شده است. هدف از انجام این پژوهش استعداد سنجی اراضی و ارزیابی کیفی تناسب اراضی محصولات باغی بر اساس خصوصیات خاک و استفاده بهینه از منابع طبیعی منطقه مورد مطالعه، تعیین نیازهای هر نوع بهره وری با شرایط اقلیمی و سایر مشخصات زمین می باشد. این تحقیق در منطقه بوئین زهرای قزوین انجام گرفت. ابتدا واحدهای ژئوپدولوژیک موجود در منطقه بوئین زهرا با استفاده از تفسیر عکس های هوایی و استفاده از نقشه توپوگرافیک با مقیاس 50000/1 تفکیک گردید و با همان مقیاس محل دقیق پروفیل تعیین و پس از انطباق، حفر پروفیل ها انجام گردید. پس از تشریح پروفیل ها، از افق های مشخصه خاک نمونه برداری و تجزیه های شیمیایی و فیزیکی بر روی آن ها انجام شد. سپس اطلاعات هواشناسی منطقه و اقلیمی استخراج گردید. خاک های مذکور در واحد فیزیوگرافی دشت های آبرفتی دامنه ای جای گرفت. مطالعات طبقه بندی تناسب اراضی برای کاشت انگور در منطقه به روش پارامتریک (ریشه دوم) بر مبنای اصول ارائه شده در راهنمای فائو پردازش گردید. کلاس های تناسب اراضی در منطقه برای انگور نسبتا مناسب (S2) و تناسب بحرانی (S3) بود.
    کلیدواژگان: ارزیابی تناسب اراضی، انگور، بوئین زهرا، قزوین، روش پارامتریک
|
  • Mohammad Ali Nejatian, Majid Golmohammadi, Valiallah Rasolli, Fatemeh Attari Pages 1-15
    Winter cold-sensitivty varieties of grape are one of the main problems in vineyards of Iran. Considering the rich diversity of grape germplasm in Iran gardens, from Severe cold winter in 2007 (as the normal treatment) in order to identify cold tolerant varieties and assess damages in some grapes varieties of Iran (21 varieties) and Europe (8 varieties s) in RCBD with four replications (Three plants per unit experiment). Four branches (one year old) per plant selected and counted the number of healthy and damaged sprouts. Then, statistical and cluster analysis was performed. Descriptive statistics (coefficient of variation) data obtained from the assessment varieties was calculated. Using the correlation coefficient (r Pearson), bilateral relationship between traits, was measured and attributes can be selected to increase efficiency determined. The results indicated varieties divided in 4 groups (sensitive to quite tolerant). Ghermez Bidaneh, Fakhri, Siyah Qazvin, Khalili, Rish Baba and Asgari showed the highest tolerance. Most of the European cultivars (Ruby seedless, Flame Seedless, Flame Seedless, Perlette, Black seedless, Superior Seedless, and Torkamanestan 4) were inserted in semi-tolerant to susceptible groups. Tolerance against the cold of winter in normal varieties and the best varieties was 15 ±1 °C and 20 ±1 °C, respectively. There was a significant phenotypic correlation between traits.
    Keywords: Cold winter, Superior Varieties, Tolerance Groping
  • Mohammad Fadaei Aghdam, Mohammad Ali Nejatian, Majid Golmohammadi Pages 16-28
    This research was conducted to identify the best cultivar of grape in different type of court to make healthy and clean raisins. The grape cultivars were (Vitisvinifera cv. BidaneSefid and Vitisvinifera cv. Asgari) with eight kind of raising court (Greek, Azerbaijani, Noorin, Fallah, California, and Home, garden, concrete and mud). The current research was carried out in the grape research station of Takestan, Qazvin State. A factorial experiment was carried out based on randomize complete block design (RCBD) by four replication in two years. There were some parameters were evaluated such as weighting of 100 raising, marketing rate, raisin uniformity, Colour, taste, raisin size, texture, etc. Based on the results, clean and sanitary raisin with high quality and quantity produced in the sanitarian court. While construction sanitary court needed high cost, but it affordable due to using in a long time working. The best courts were house, garden, California, Noorin, Greek, Fallah , concrete, and Azerbaij in term of quality but the following court; Azerbaijani, California, Greek, Noorin, Fallah, Home garden, mud were the best in term of economic evaluations.
    Keywords: Evaluation, Court, Raisins, Takestan
  • Mehrzad Mostashari Pages 29-34
    One of the most important characteristics of qualitative and quantitative factors which effect grape and fruit will be optimum nutrition. In order to determine the effect of some macro and micro elements on qualitative and quantitative properties of currants grapes and experiment carried out in research station Ismael Abad (Qazvin). This experiment based on a randomized complete blocks design and was performed with 8 treatments and 3 replications in 2years. Treatments were: 1- N,P 2- N,P,K 3-N,P,K,S 4- N,P,K,S, Mn 5- N, P, K, S, Mn, Zn 6- N, P, K, S, Mn, Zn, Fe 7- N, P, K, S, Mn, Zn, Fe, Cu 8- N, P, K, S, Mn, Zn, Fe, Cu, B. Phosphorus, potassium and sulfur fertilizers used the soil and used micro-nutrients and nitrogen in the beginning of April to the beginning of the growing season before flowering. Measured in fruit juice Fruit yield, cluster weight, berry weight, cluster length, diameter pellets, lower marketable yields, acidity, sugar content and micro-nutrients. The result showed that were significantly between treatment with micro element and control. The most of yield was in treatment 8. The most of cluster weight was in treatment 6 and 8 with 247gr, The most of berry weight were in treatment 4 and 8 2.1 gr, The most of diameter pellets were in treatment 4, 6 and 8, And lower marketable yields the best treatment 4,7 and 8 with a score of 18 of 20 and the highest percentage of sugar in treatment 4, 6, and 7 to 20 percent, respectively. Potassium and micronutrient with sulfur needed to use.
    Keywords: Nutrient elements, grape, Qazvin province
  • Mehrzad Mostashari Pages 35-39
    One of the most important agricultural inputs to increase production per unit area of correct use fertilizers and organic, that they are used to increase crop yield, not only in developed countries, but in the third world countries has also been successful. In order to effect fertilization methods on some quantitative and qualitative characteristics of grapes, the experimental carried out in research station Ismael Abad in the Qazvin. Treatments contain: 1-Control (the growers) 240 g urea 240 g superphosphate triple per vine, 2- Fruit set Control (20 g urea g boric acid 20 g zinc sulfate with concentration 5 per 1000 in 4000 ml of water), 3- full spraying (200g urea흍 g superphosphate triple 200g potassium sulfate magnesium sulfate g manganese sulfate 10g copper sulfate� 20 g of iron Sequestrine) with concentration 5 per 1000,4- Used as soil three of treatment the soil application fertilizer with 5 kg of rotten manure for the vine 5- the third treatment 纋ꮶ treatment (spraying soil application fertilizer fertilizer). Measured factors yield, cluster weight and lower marketable yields. The result showed that is notable application of fertilizer in increasing the quantity and quality and grape yield per hectare has increased by 95% compared to control foliar application procedure but the difference is 246% higher than the control treatment was soil application fertilizer is quite clearly and showed application method of soil application fertilizer and combining soil application fertilizer and spraying complete fertilizer on spraying methods in grape of yield.
    Keywords: methods of fertilization, grape, Qazvin province
  • Jafar Shahabi Far Pages 40-46
    Chemical fertilizers are very important instruments for increasing and quality of agricultural products. Using of fertilizer management showed that didn’t reach to high yield levels and optimum quality on products. Using of potassium and micronutrients increasedyield and quality grape. Grape is the most products in Qazvin province. Takestan city have more than grape gardens than other cities in this province. Mean of yield is 12ton/ha which that is very low. Results showed that Sulfur microelements is significant on yield, weight of cluster, marketing, sugar percent and diameter of single grape. Using K micronutrients increased yield to 6200 kg/ha VS control. Also sugar percent of grape juice was 1.8 from this treatment VS control. Marketing is increased with micronutrients VS control. S micronutrients are increased yield per brush VS control. (70kg per brush).
    Keywords: microelements, Yield, quality, grape
  • Hasan Mahmoodzadeh, Abbas Davoodi Pages 47-59
    In order to effect of hot water and chemical treatments on reducing of bacterium from infected cuttings and some characteristics of rooted cuttings cvs. Sefid Bedaneh and Hossaini, an experiment was conducted in Grape Research Station of Takestan for 3 years. The Experiment was carried out as Split-Split plot design based on CRBD, with 4 replications and 40 samples in plot. Isolation and identification of bacteria isolates was carried out by using common methods such as selective media and test on indicator plants. Treatments were included; cultivars (Main Factor), Hot-Water (sub-plot) and chemical treatments (sub-sub plot). Cuttings were rooted in non-infected media of Perlite, sand and compost soil (v/v) in an isolated nursery. The effect of treatments on infection was evaluated by observation of gall formation and bacterium growing on selective media for 2 years. Analysis of variance was done by MSTAT-C program and means were comprised by LSD method. Agrobacterium tumefaciens characteristicswere observed on the 17 strains of 20 isolates so 3 of it were A. vitis. Effect of combined treatments on vitality and growth characteristics varied with different cultivars and treatments. Variation of the number of healthy rooted cuttings, cuttings survival, roots fresh weight and weight of shoots were observed. However, flower initiation was affected by treatments in the two cultivars. Results showed that agent of crown gall was eradicated or reduced below the level of detection in dormant cuttings of two cvs. of grapes by combined Hot water treatment (50ºC/30 min)× chemical treatment (Streptomycin Sulfate 1000 ppm). Although, a treatment 60 ºC/15 min was more effective, but it killed high number of cuttings. Rooting of cuttings, fruit production and other characteristics were admissible by combined chemical treatment (Streptomycin Sulfate 1000 ppm and 50ºC/30 min).
    Keywords: thermotherapy, Chemotherapy, crown gall, grape sensitive cultivars
  • Valiallah Rasolli, Mohammad Ali Nejatian, Majid Gol Mohamadi, Mohammad Fadaei Aghdam, Reze Sotuodeh Pages 60-70
    Growth performance and crop increasing based on production of seedless grape and berry growth using autotetraploid is seeing necessary. The current study was conducted to investigate on increasing grape berries size, marketing and yield, and to determine the best concentration and time length of colchicines. The experiment was carried out in spring season in a Takestan grape researches station. In The first decade of March, favorite grape rootstocks (Vitis vinifera var. Yagouti) were selected and labeled. It was in a factorial RCBD with 4 replications. Colchicine's concentrations were 0.1 %, 0.3 %, 0.5 %, 0.7 %, 0.9 % and 1.1 % with 4 levels of time length 24, 48, 72 and 96h. Colchicine was applied using cotton in different times on closed buds. Leaves sample were collected for cytological study and tetraploide conformation 60 days after treatments. ANOVA table and means comparisons were administrated by DMRT test using SAS software. Colchicines concentration with 0.9% and 1.1% via 72 and 96h were the beast treatment for autotetraploidy induction in Vitis vinifera var. Yagoti respectively. However, samples were taken for cutting from the trees which were treated by colchicines in autumn. Samples were collected to cytological study after rooting. Tetraploid characters were observed in 0.9% and 1.1% concentration via 72 and 96h treatments respectively but the other treatments identified as a diploid. In these two treatments significant differences were observed in the anatomical structure of the cellular structure of petioles, stems, leaves and roots were observed in different treatments compared to non-treated and other treated samples.
    Keywords: Mutation induction, colchicine, seedless grapes, yagoti
  • Hamed Dolati Baneh Pages 71-79
    This research was conducted to achieve the new seedless grapevine veraities with various traits such as suitable taste, big berry size, color skin and different ripping time. Seedless cultivars include Bidane sefid, Qermez bidane, Perllete and Flame seedless was crossed with seeded cultivars of Qzel ouzum, Qara gandoma, Mam braima and Muscat e Alexandria. Clusters of male parents were picked at 50-70% blooming and pollen grains collected. Synchronized with first flower opening, within one to two days at each cross combinations (more than 500 flowers approximately) in 10 to 15 clusters was emasculated and hand pollination was conducted. The flowers pollinated were put in bags. At the maturity time all berry harvested and hybrid seeds was exited after washing, stratified for three months in refrigerator. Hybrid seeds than planted in nursery soil or pots. Total of 850 F1 progeny was obtained in five years of study. All of 26 progeny reached to bearing, but two of them (Muscat × Bidane and Mambraima× bidane) were seedless in 2011 year.
    Keywords: Grapevine, Seedlesness, Hybridization
  • Valiallah Rasolli, Mohammad Fadaei Aghdam, Mohammad Ali Nejatian Nejatian, Majid Golmohammadi, Seyed Karim Hosseinibay Pages 80-88
    Indirect and morphological selection was done to initial investigation of drought resistance of 69 genotypes of Russian grapevine (Takestan Research Station). This project was done in 2010 in 8×9 rectangular Lattice design. Vitis vinifera Var. white Bidaneh was used as control in 3 plots. From each genotype, two plants were planted in each plot. In this project, characters related to the drought stress such as related leaf water contents, diameter of leaf cuticle, leaf area, leaf hair, number of stomata cells in up and down of leaf, canopy temperature, TSS, TA, pH, acidity and ripening time were investigated. Data were analyzed by SPSS and MSTAT-C software. Duncan’s multiple range test (DMRT) method was used for means comparing of genotypes. For final morphological screen of genotypes to drought tolerance, ranking method on the base of compare means and cluster analysis were used. Results indicated that genotypes 14, 49, 35, 30, 60, 52 and 54 were the best genotypes for morphological drought tolerance.
    Keywords: Drought Tolerance, Morphological markers, Russian grapevine genotypes
  • Majid Golmohammadi, Mohammad Ali Nejatian, Valiallah Rasolli, Seyed Karim Hosseinibay, Mohammad Fadaei Aghdam Pages 89-96
    A study was carried out to identify tolerant plants in winter white grape varieties of Bedaneh Sefid in Takestan city. In this research the plants were checked visually and that has tolerantation to winter cool in 2008-2009 and has outstanding characteristics including size and cluster weight, berry, and yield was chosen. Other quantitative parameters e.g. the amount of soluble solids, pH juice, were recorded and evaluated. By this study, 14 clones of CV. Bedaneh Sefid in vineyard regions of Qazvin were identified and marked. The characteristics were analyzed by multivariate statistical methods (cluster analysis) by SPSS software and the clones were classified. In this study, among the studied plant, genotype HG-G1 have shown significant differences with other plants and showed less cold damage and yield loss and classified as a separate group.
    Keywords: grapes, Bedaneh Sefid, winter cold, clone
  • Mehrzad Mostashari Pages 97-101
    Grape one of the main of products in Qazvin, however there are problems such as the low average yield and poor quality and of the reason is nutritional disorders. In order to determine nutritional disorders in grape research was conducted in Tkestan. In this study selected 50 sites and were taken soil composite samples of 0-30 and 30-60 cm deep, measured physical and chemical properties contain calcium carbonate, organic carbon, soil texture and available phosphorus and potassium. The result showed that grapes cultivated soils are mostly calcareous and without organic matter in Takestan. Was low organic carbon of about 0.8 percentages, which has an adverse effect on physical properties. In contrast of the low phosphorus in soils, potassium available K than Desirable 300 (mg.kg-1), respectively. Increased calcium carbonate percentage and clay with increasing depth, but decreased organic carbon percentage, pH, available phosphorus and potassium.
    Keywords: nutritional disorders, grape, Takestan province
  • Hasan Mahmoodzaeh, Abbas Davoodi Pages 102-113
    The effects of 6 interspecific hybrid rootstocks on the susceptibility of grafted scions to crown gall were studied during 6 years in field as well as greenhouse experiments. The experiments were conducted to study some of the best characteristics, got importance in propagation of grape rootstocks, such as number of rooted cuttings, rate of rooting, fresh weight of annual sapling, and seasonal growth period from growth start to dormancy. The experiment will carry out during 2002 - 2007 based on a RCBD with 4 replications on the six interspecific hybrids of Vitis. Data were analyzed by MSTATC software and means comparisons will carry out using LSD method. Based on 3 years study, results showed that there are differences among the hybrids, significantly. Also, it was observed a correlation between rate of root formation and shoot growth. H2 hybrid had the greatest number of rooted cuttings. Also, in H3 rooting and shoots growth were the highest; and H1 had the longest seasonal growth period among the hybrids. Incidence of crown - gall on susceptible grape scion cultivars (Vitis vinifera cvs. Sefid Bidaneh and 'Red Sahebi') was not affected by their grafting onto resistant rootstocks including H4 and H6, or on self-rooted rootstocks, when the inoculated vines were monitored over a 3 month period in a greenhouse. A. vitis, induced significantly larger galls on 'Thompson seedles's and 'Red Sahebi', when these were growing as self-rooted plants than grafted on H6and H4.Observations over a 4-year period in field showed that there is no difference in crown-gall incidence until the third and fourth years. Scions grafted on the rootstocks of H4and H6had a 18.5% and 6.8% incidence compared to 85% for self-rooted vines. Incidence of crown gall was 18% on H6 compared to 68% on H1. During 5-year period, many self-rooted vines died as compared with only few scions grafted onto H4and H6rootstocks. In the end of the experiments, many pathogenic strains of Agrobacterium spp. were isolated from the roots of 'Thompson seedles's and 'Red Sahebi' vines, but not from roots or vines when H4and H6rootstock was used.
    Keywords: Grapevines, interspecies hybrids, growth index, Evaluation, H4, H6
  • Azam Khosravinejad, Manochehr Khan Zarinkafsh, Mehrzad Mostashari, Shirin Soheylirad Pages 114-122
    Qualitative land suitability evaluation and farm considering potential of the lands and climate conditions is one of the ways to achieve sustainable agriculture and natural resources conservation. The aim of this study was to classify and evaluate qualitative land suitability of the agricultural lands cultured to produce tree crops. The current study was conducted of the agricultural lands of Boeinzahra, Iran. The research was based on soil properties, optimal exploitation of natural resources, determination of efficiency needs considering climate conditions and further land characteristics. Initially, the Geopedologicunits which were available in Boeinzahra region were interpreted and separated using interpretation of aerial photography and 1:50000 scale topographic maps. The exact location of the profiles was determined using similar scale, before being drilled and described. Soil samples were obtained from the specified horizons and analyzed chemically and physically. Apart from the agrology studies carried out in the study region, metrological and climate data were extracted. The results showed that the soils studied in this research were distributed in one physiography units of alluvial and slopes plains. Classification of land suitability for the selected crops was fulfilled using parametric (square root) method suggested by FAO Guidelines. The obtained data was processed, then the suitability was prepared and maps were drawn for grape. Land suitability classes included relatively suitable (S2), critical suitability (S3).
    Keywords: Land Suitability Evaluation, grape, Boeinzahra, parametric (square root) method