فهرست مطالب

نشریه پژوهش سلامت
پیاپی 1 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حبیب یاری بیگی، رضا محتشمی، محمود ثالثی، سید محمد جواد حسینی * صفحه 1
    مقدمه
    بدلیل استفاده فراوان از کاتترهای وریدی محیطی عوارض و مشکلات آن نیز شایع است. یکی از شایعترین این عوارض، التهاب ورید مورد استفاده یا اصطلاحا ترومبوفلبیت می باشد که نقش عوامل مختلف در آن مشخص شده است. اما نقش عوامل فردی در آن تاکنون بررسی نشده است.
    مواد و روش ها
    تعداد 232 بیمار بستری که برای مقاصد درمانی دارای کاتتر داخل وریدی محیطی بودند، در یک دوره دو هفته ای از طریق مشاهده مستمر از نظر بروز ترومبوفلبیت ارزیابی شده و ارتباط بروز این عارضه با جنس، شغل و تحصیلات بیمار همچنین تحصیلات و سابقه کاری پرستار بررسی شدند. انالیز نهایی اطلاعات به دست آمده توسط روش های آماری کای اسکوئر و من-ویتنی و نیز رگرسیون لجستیک صورت گرفت.
    نتایج
    تعداد 55 نفر(23.6%) از این بیماران (33 نفر مرد و 22 نفر زن) دچار ترومبوفلبیت شدند. ارتباطی بین جنس بیمار ؛ سابقه کاری پرستار و نیز شغل (مرتبط یا غیر مرتبط با پزشکی) بیمار با بروز ترومبوفلبیت دیده نشد. اما با افزایش تحصیلات پرستار و کاهش تحصیلات بیمار میزان شیوع ترومبوفلبیت کاهش می یافت.
    نتیجه گیری
    بنظر میرسد که علاوه بر عوامل فیزیکی و بیماری های زمینه ای عوامل مداخله گری مانند سطح تحصیلات نیز روی میزان بروز ترومبوفلبیت تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: ترومبوفلبیت، تحصیلات، شناخت، بیمار، پرستار
  • نوروز محمودی، مجتبی سپندی، حسین معصوم بیگی * صفحه 7
    مقدمه
    مواجهه با پسماند های تیز و برنده و آلوده از خطرهای بالقوه برای پرستاران شاغل در بیمارستان ها می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع و علل صدمات ناشی از پسماند های تیز و برنده در پرستاران شاغل در بخش های اوژانس و مراقبت ویژه یکی از بیمارستان های نظامی شهر تهران است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مقطعی و در شش ماهه اول سال 1393 انجام گرفت. 68 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بخش های اورژانس و مراقبت ویژه بیمارستان به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای انجام این پژوهش از چک لیست محقق ساخته که با بهره گیری از منابع مرتبط و روزآمد و نیز مستندات موجود در رابطه با مدیریت پسماندهای تیز و برنده تهیه گردید، استفاده شد.
    نتایج
    شیوع مواجهه شغلی 50% بود که این میزان به ترتیب در پرستاران اورژانس و مراقبت های ویژه 9/67% و 5/37% بود. اختلاف دو گروه از نظر سابقه کاری، سن و تحصیلات معنادار بود(05/0> P). 2/38% از پرستاران مواجهه یافته سابقه یکبار ، 2/41% سابقه دو بار و مابقی سابقه سه بار و یا بیشتر مواجهه شغلی را گزارش نمودند. بیشترین گزارش موارد آسیب به ترتیب مربوط به شیفت صبح و شیفت های پشت سرهم بود (4/32% و 4/29%). بین سابقه کاری با مواجهه با اشیاء نوک تیز و برنده ارتباط معناداری یافت شد (04/0P=).
    نتیجه گیری
    توصیه می شود برنامه های آموزش مداوم با تاکید بر موضوعات پیشگیری از مواجهه های شغلی برای پرستاران جدیدالورود به اجرا گذاشته شود.
    کلیدواژگان: شیوع، پسماند های تیز و برنده، بیمارستان، پرستاران
  • مرضیه امیری *، روح الله جمهوری، سید عباس تولایی زواره، هادی شهراد بجستانی صفحه 15
    مقدمه
    کم کاری تیروئید همواره به عنوان یکی از علل بالقوه اختلالات روانی مورد بحث می باشد. این بیماری علاوه بر علائم جسمی، اغلب با افسردگی، اضطراب، کندی سایکوموتور، اختلال عملکرد شناختی همراه است. مطالعه حاضر به مقایسه اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدی تحت درمان منظم دارویی با افراد بهنجار پرداخته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه، به صورت توصیفی و از نوع علمی- مقایسه ای انجام شد، اضطراب و استرس در 30 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان منظم دارویی، با استفاده از پرسشنامه DASS-21 بررسی شد. بیماران به صورت در دسترس و از بین مراجعان به کلینیک فوق تخصصی غدد و متابولیسم انتخاب گردیدند.
    نتایج
    30 بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان منظم دارویی با TSH طبیعی (بین 1تا3) وارد مطالعه شدند. تمامی بیماران بین سنین 25-40 سال قرار داشتند (میانگین 35.5 سال) و دارای جنسیت مونث بودند، همچنین 30 فرد سالم که از نظر جنسیت (مونث)، سن ( 25 تا 40 ساله) و سطح هورمون های تیروئید با گروه بیماران همتا شدند، و سابقه بیماری های جسمی و روحی نداشتند پرسشنامه را تکمیل کردند و وارد مطالعه شدند. یافته ها نشان دادند که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان منظم دارویی اضطراب و استرس بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند (0.01>P).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان منظم دارویی در مقایسه با گروه کنترل را درحد نامطلوبی گزارش نمود. با توجه اینکه علائم اضطراب و استرس میتواند ناشی از کم کاری تیروئید باشد و حتی درمان جایگزین هورمونی نیز علائم فوق را در مقایسه با گروه کنترل کاهش نداد، لذا علاوه بر درمان جایگزین با لوتیروکسین درمان اختلالات روانی (از جمله روان درمانی) را میتوان برای این بیماران در نظر گرفت .
    کلیدواژگان: اضطراب، استرس، کم کاری تیروئید، DASS، 21
  • محمد غلامی فشارکی، حسام اکبری، حامد اکبری *، معصومه محمدیان صفحه 23
    مقدمه
    سنجش رضایتمندی بیمار یکی از مهمترین شاخص های ارکان سیستم های ارتقای کیفیت می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران در سال 1393 انجام پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 518 نفر از بیماران مراجعه کننده به یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران بصورت مقطعی و در طی دو مقطع زمستان و تابستان 1393 و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انجام پذیرفته است. شرکت کنندگان در این مطالعه به پرسشنامه رضایتمندی بیمار(محقق ساخته) و فرم مشخصات دموگرافیک بیماران پاسخ دادند.
    یافته ها
    در این مطالعه 258 (8/49%) و 260 (2/50) نفر از نمونه ها به ترتیب در طی فصل زمستان و تابستان مورد نمونه گیری قرار گرفتند. میزان متوسط رضایت بیماران برابر3/73% بود. در این مطالعه رابطه معنی دار بین بخش های مختلف بیمارستان(005/0p=) و سطح تحصیلات بیماران(001/0) و عدم رابطه معنی دار بین سن بیمار (4/0p=)، فصل(76/0p=) و نوع بیمه (68/0p=) با رضایت بیماران مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با استفاده از نتایج این مطالعه و تعیین اولویت بندی اقدامات اجرائی جهت ارائه خدمات بهتر می توان به کسب رضایتمندی بیشتر بیماران دست یافت.
    کلیدواژگان: بیمارستان، رضایتمندی، بیمار
  • محمد غلامی فشارکی، حسام اکبری، حامد اکبری *، معصومه محمدیان صفحه 33
    مقدمه
    این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان خدمات درمانی و مقایسه آن با رضایت شغلی پرستاران انجام پذیرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی بر روی 301 نفر شاغل در بیمارستان فوق تخصصی نجمیه در سال 1393 و بصورت نمونه گیری طبقه ای انجام پذیرفت. ابزار اندازه گیری این مطالعه عبارت از پرسشنامه رضایت شغلی JSS و فرم مشخصات دموگرافیک بود. در این تحقیق از روش های آمار توصیفی (میانگین، نسبت) و استنباطی (آزمون t و ANOVA، همبستگی) و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید.
    نتایج
    نمونه حاصله، متشکل از 301 نفر که 27 نفر(9%) کاردان اتاق عمل و بیهوشی، 81 نفر(9/26%) پرستار، 18 نفر(6%) ماما، 43 نفر(3/14%) پزشک و متخصص، 66 نفر (9/21%) در شغل های اداری، 33 نفر (11%) در کار های پاراکلینک و بالاخره 33 نفر (11%) در شغل های عملی نظیر تاسیسات بودند. از بین عوامل دموگرافیک شاغلین، سن(001/0p<)، سابقه(001/0p<)، سمت کاری(018/0p=) و تحصیلات(001/0p=) رابطه معنی دار و متغیرهای، جنست(125/0p=)، تاهل (320/0p=) و نوع عضویت (07/0 p=) با رضایت شغلی رابطه معنی دار آماری از خود نشان ندادند. در این مطالعه کاردان اتاق عمل و بیهوشی دارای رضایت کمتر از پرستارن و پزشکان و متخصصان و شغل های پاراکلینک دارای رضایت بیشتر و ماماها، شغل های اداری و عملی دارای رضایت شغلی مشابه با پرستاران بودند.
    نتیجه گیری
    با اهمیت بیشتر به شخصیت پرسنل و افزایش حقوق و مزایا می توان رضایت شغلی را افزایش داد. همچنین با توجه به نتایج این مطالعه می توان به لزوم انجام اقدامات کاربردی جهت یکسان سازی رضایت شغلی کارکنان اشغال مختلف درمانی اشاره نمود
    کلیدواژگان: حرفه پرستاری، رضایت شغلی، پرستار
  • بشری هاتف *، علیرضا محمدی، حبیب یاری بیگی، غلامحسین مفتاحی صفحه 43
    مقدمه
    استرس یا فشار عصبی، یکی از شایع ترین معضلات زندگی است که سلامت افراد را در جهان صنعتی امروز در معرض خطر قرار داده است. امروزه ثابت شده است که استرس یکی از مهمترین عامل خطر برای بسیاری از بیماری های مختلف روانی و نورولوژیک تا قلبی عروقی است. هدف این مقاله جمع آوری نتایج مطالعاتی است که به بررسی عوامل استرس زا در شهرهای مختلف و جمعیتهای عمومی و خاص ایران پرداخته است بود.
    مواد و روش ها
    جستجوی اینترنتی با کلمات کلیدی عوامل استرس زا، شدت استرس، فراوانی استرس در مقالات چاپ شده در ایران و بین الملل مربوط به شهرهای ایران انجام شد. روش طبقه بندی عوامل استرس زا از لحاظ شدت بر اساس پرسشنامه های معتبر هولمز- راهه، پیکل و لوتانز بوده است. در مجموع 10 مطالعه جمع آوری شد که بر روی 5199 نفر از اقشار مختلف مدیران و کارمندان تا جمعیتهای عمومی شهرهای مختلف تهران، اصفهان، تبریز، زاهدان، سبزوار، اهواز و ماهشهر و استانهای تهران، گیلان، مازندران، اصفهان و منطقه خلیج فارس انجام شده بود. دامنه زمانی مطالعات بین سالهای 1371-1390 بوده است. مطالعاتی که فقط استرسهای شغلی را بررسی کرده بودند یا تنها رابطه بین میزان نمره آزمونها با اختلالات روان شناختی را بررسی کرده اند، مدنظر قرار گرفته نشد.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان دادند که مشکلات اقتصادی، شغلی، محیطی و خانوادگی از شایعترین عوامل استرس زا می باشند. استرسهای مربوط به فوت همسر، فرزند و مشکلات خانوادگی و سپس استرسهای مربوط به مسکن و اقتصادی و شغلی از شدت بیشتری نسبت به دیگر عوامل برخوردارند.
    کلیدواژگان: عوامل استرس زا، شدت، فراوانی، ایران
  • بتول نحریر، عباس عبادی *، زهره ونکی، محمد خادم الحسینی، جمیله مختاری نوری صفحه 59
    مقدمه
    پژوهش های اقدام محورشامل اقدام پژوهی و اقدام پژوهی مشارکتی در دهه های اخیر به عنوان یک روش شناسی مهم برای مداخله، تغییر و توسعه در میان گروه ها و اجتماعات شناخته شده است و در حال حاضر توسط برنامه های دانشگاهی زیادی در سراسر جهان پیگیری می شود. در این مقاله، ضمن بیان تاریخچه و تعریف این نوع پژوهش مختصری هم روش کاربرد آن در آموزش علوم پرستاری شرح داده می شود.
    مواد و روش ها
    این مقاله نوعی مطالعه مروری روایتی است که در آن جمع آوری اطلاعات از طریق جستجو در اینترنت( Pubmed، Google scholar، Medline )صورت گرفت. از بین مقالات محدود به زبان انگلیسی و فارسی، بدون محدودیت زمان 38 مقاله بدست آمد که از میان آن ها 9 مقاله ی مرتبط با کلید واژه ها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    یافته های این مطالعه دلالت به این موضوع دارند که انجام اقدام پژوهی باعث بهبود و ارتقاء کیفیت علوم پرستاری، نوآوری های آموزشی، مشارکت های تیمی و توسعه ی یادگیری می شود.
    نتیجه گیری
    اقدام پژوهی باعث ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی و بالینی، کار گروهی، ارتباط، مدیریت بالینی ، تشویق گروه بالین به حسابرسی عملکرد و شناخت نیازهای آموزشی خویش، تغییر محیط بالینی، تغییر در مدیریت سازمانی مرتبط با سلامت، آموزش به مددجو و ارتقاء کیفیت نظام سلامت می شود .
    کلیدواژگان: اقدام پژوهی، آموزش پرستاری
|
  • Habib Yaribeygi, Reza Mohtashami, Mahmood Salesi, Mohammad Javad Hosseini * Page 1
    Introduction
    Because of widespread use of peripheral venous catheters its complications is also common. One of the most common complications, is inflammation of the vein or thrombophlebitis. The role of the various factors on its incidence have been identified, but the role of some personal factors have not been studied.
    Methods
    A total of 232 patients who had venous catheter for therapeutic purposes, in a two-week period were evaluated for incidence of thrombophlebitis through constant observation and the relationship between incidence of this complication by gender, occupation and education of patient and so education as well as experience of nurses were analyzed. Final analysis was performed by Chi-square and Mann-Whitney and also logistic regression.
    Results
    A total of 55 patients (23.6%) of these subjects (33 males and 22 females) were suffering from thrombophlebitis. It were not observed any relation between patient gender and job and so work experience of nurse and the incidence of thrombophlebitis. But the higher education of nurse and lower education of patients reduced the incidence of thrombophlebitis.
    Conclusion
    It seems that in addition to physical and underlying disease, other factors such as level of education also have an impact on the incidence of thrombophlebitis.
    Keywords: thrombophlebitis, education, cognition, patient, nurse
  • Norouz Mahmoudi, Mojtaba Sepandi, Hossein Masoumbeigi * Page 7
    Introduction
    Exposure to sharp wastes is a potential risk for nurses in hospitals. This study aimed to determine the prevalence and causes of injuries from sharp waste in Emergency and critical care nurses of a military hospital in Tehran.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in the first six months of 1393. 68 nurses were selected randomly. Chi-square tests and logistic regression were used by SPSS version 16.
    Results
    The prevalence of occupational exposure was 50%, the rates in emergency and critical care nurses were 67.9% and 37.5%, respectively. Difference between the two groups in regarding experience, age and education were statistically significant (P
    Conclusion
    An Education program with an emphasis on the prevention of occupational exposure is recommended.
    Keywords: Prevalence, waste, Hospital, Nurses
  • Marzieh Amiri *, Roohollah Jomhouri, Abbas Tavallaii, Hadi Shahrad Bajestani Page 15
    Introduction
    Hypothyroidism is a disease that reduces production of thyroid hormones (T4 &­T3) and it is one of the potential causes of mental disorders. In addition to somatic signs and symptoms, some other problems such as depression, anxiety, stress, psychomotor delayed and cognitive disorder are seen in hypothyroidism. The purpose of this study is to compare anxiety and stress indices in patients with hypothyroidism who are under regular medication regimen with health group.
    Methods
    In this comparative - descriptive study Anxiety and stress measured by DASS-21 questionnaire in 30 hypothyroid women’s who referred to subspecialty endocrinology clinic.
    Results
    The samples were composed of 30 females with hypothyroidism (25- 40 years old) who were under regular medication regimen (TSH : 1-3) with any somatic or mental disorder which compared with 30 health females that was matched in age and sex and thyroid hormone level with no significant past medical history. Analysis showed that Stress and anxiety were more common in hypothyroid patients who were under regular medication regimen compared with normal group (P
    Conclusion
    stress and anxiety symptoms were more common in hypothyroid patients who were under regular medication regimen compared with health group. Then the admission of psychotherapy in hypothyroid patients might be recommended in addition to regular medication regimen with Levothyroxine.
    Keywords: Anxiety, Stress, Hypothyroidism, DASS, 21
  • Mohammad Gholami Fesharaki, Hesam Akbari, Hamed Akbari *, Masome Mohammadian Page 23
    Introduction
    Evaluation of patient satisfaction is one of the basic points in quality important systems. For the importance of this subject, this study has conducted in a Tehran subspecialty hospital in year 2014.
    Methods
    This cross sectional study was carried out on 518 inpatients coming in Tehran subspecialty hospital during two sections, summer and winter of year 2014 with stratified sampling. The tools used in this study were manmade patient satisfaction questioner and Questioner including demographical, preference and poll from patients.
    Results
    In this study, 258 (49.8%) and 260 (50.2%) of subjects sampled during winter and summer of year 2014 respectively. The average of inpatient satisfaction was 73.3%. In this study Hospital Parts (p=0.005) and the level of education patient (p=0.001) have shown statistical relationship with patient satisfaction but age (p=0.4), season (p=0.76) and type of insurance have not shown any statistical relationship with patient satisfaction.
    Conclusion
    According to result of this study and determine the rank of performance preference we can access more patient satisfaction.
    Keywords: Hospital, Satisfaction, Patient
  • Mohammad Gholami Fesharaki, Hesam Akbari, Hamed Akbari *, Masome Mohammadian Page 33
    Introduction
    The aim of this study was to study of factors influencing job satisfaction of healthcare personnel and comparison with the Job Satisfaction (JS) of nurses
    Methods
    This descriptive analytical cross sectional study was carried out on 301 workers who work in NSH in year 2014 and with use of stratified random sampling. The tools used in this study were standardize JSS job satisfaction questioner and, Questioner including demographical, preference and poll from worker. In this study we used descriptive statistics (mean, percent) and inferential statistics (t test, ANOVA, Correlation) and for analysis of data we used SPSS programmer version 16.
    Results
    Samples consist of 301 subjects were 27 (9%) Technician operating room and anesthesia (TOA), 81(26.9%) nurse, 18(6%) midwife, 43(14.3%) Doctor and Specialist (DS), 66(21.9%) work in Administrative Jobs (AJ), 33(11%) work in Para clinical Jobs (PJ) and finally 33(11%) work in Practical Jobs (PRJ). Among staff variables, Age (P
    Conclusion
    We can improve JS with increasing importance of worker personality and salary and fringe benefit. The results of this study propose a necessity applied actions to equal JS among different medical working group
    Keywords: Nursing profession, job satisfaction, nurse
  • Boshra Hatef *, Alireza Mohammadi, Habib Yaribeygi, Gholamhossein Meftahi Page 43
    Introduction
    Stress is the most common harmful events for general health in industrialized world. There is closely relationship between stress and several common disorders. The aim of the paper was to collect the published articles that they classified the severity and prevalence of stressors in Iran.
    Methods
    The method was internet search of keywords such as stressor, severity and prevalence of stressors in Iran. The related published articles were selected. Stressor severity classification was based on valid Holmes-rahe, Pickel and Luthans questionnaires. Ten studies in the general or special populations of different cities of Iran such as Tehran, Isfahan, Tabriz, Zahedan, Sabzevar, Mahshahr, Gilan, Mazandaran and the Persian Gulf region were collected. The studies that have assessed only job stressors or just explored the relationship between the scores of psychological disorders and stressors have not been considered.
    Result and
    Conclusion
    The result of 5199 subjects between years of 1371 to 1390 showed economic problems, job, environment and family were the most common stressors. Also Stress related to death of spouse and child, family problems, housing, economic and job were more severe than others.
    Keywords: Stressor, severity, prevalence, Iran
  • Batool Nehrir, Abbas Ebadi *, Zohre Vanaki, Mohammad Khademolhosseini Page 59
    Introduction
    Action-oriented research such as action research and participatory action research in recent decades as a significant methodology for intervention, development and change within groups and communities is known and now many university programs around the world will follow. In this article the expression and definition of this type of research brief history of its use in nursing science education are described.
    Methods
    This article is a narrative review which gathered information through Internet search (PubMed, Google Scholar, and Medline) was carried out. The limited literature in English and Persian, without limitation of time, 38 articles were found, of which 9 papers related to the keyword selected and evaluated.
    Result
    The results of this study indicate that this action research will improve the quality of nursing research, innovation, training, team participation and the development of learning occurs.
    Conclusion
    improve the quality of care and clinical action, teamwork, communication, clinical management, clinical encouragement to the audit function and identify their educational needs, changing clinical environment, changes in health care management, patient education and promotion the quality of the health system.
    Keywords: action research, nursing education