فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 22، زمستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1379/12/25
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سیدعلی جلالی*، سیدمهدی جلالی صفحات 253-256
    بیماری سنگ کیسه صفرا یکی از مشکلات شایع در بیماران داخلی و خارجی می باشد. شواهد متعدد بالینی مبین آن است که آن دسته از بیمارانی که دچار سنگ های منفرد صفراوی هستند در مقایسه با آن دسته از بیمارانی که دچار سنگ های متعدد می باشند از نظر سن شیوع بیماری، علائم بالینی و پیش آگهی دارای تفاوت هایی می باشند. به این جهت پژوهش حاضر در راستای بررسی این ظن بالینی بررسی و اجرا شد. در این پژوهش پرونده 125 بیمار که در فاصله سال های 77-1376 در بیمارستان فیروزگر تحت عمل جراحی کله سیستکتومی قرار گرفته بودند به صورت گذشته نگر بررسی گردید. نتایج مبین آن بود که شیوع سنگ های متعدد بطور چشمگیری بیش از سنگ های منفرد می باشد و زنان بسیار بیشتر از مردان دچار این بیماری می شوند. چاقی در افراد دچار سنگ های منفرد دو برابر شایعتر از سنگ های متعدد بود، در حالی که دیابت و هیپرلیپیدمی و سابقه خانوادگی در سنگ های متعدد بیشتر بود. از نظر بالینی بیماران با سنگ های منفرد با دردی مداوم مراجعه می نمودند در صورتیکه بیماران با سنگ های متعدد با دردهای کولیکی مراجعه می کردند. در مجموع علائم سنگ های منفرد پر سروصداتر از سنگ های متعدد بود. نیز بیماران با سنگ های منفرد از پیش آگهی بدتری نسبت به سنگ های متعدد برخوردار بودند، زیرا عوارض بیشتری داشتند. از این جهت مشکلات بیماران با سنگ های منفرد را نباید ساده تر از سنگ های متعدد فرض کرد، زیرا این مشکلات پرحادثه تر بوده دارای پیش آگهی بدتری هستند. لذا شایسته است به بیماران دارای سنگ های منفرد توجه بیشتری مبذول گردد و با اقدام به موقع جراحی از عوارض و مرگ و میر این بیماری جلوگیری به عمل آید.
    کلیدواژگان: سنگ کیسه صفرا، سنگهای منفرد، سنگهای متعدد
  • لادن حقیقی *، زهره رزاقی صفحات 257-261
    به منظور بررسی ارتباط شاخص توده بدنی (Body mass indes BMI) با هیرسوتیسم و الگوی قاعدگی 617 نفر طی یک سال تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که فراوانی چاقی (BMI>30) در افرادی که هیرسوتیسم و الگوی قاعدگی غیر طبیعی دارند بیش از افرادی است که هیرسوتیسم و الگوی قاعدگی غیر طبیعی ندارد (p=0/0000)
    همچنین مشخص گردید در افرادی که دچار هیرسوتیسم هستند میانگین وزن بالاتر (p=0/0000) و میانگین سن شروع قاعدگی پایینتر (p=0/04) از کسانی است که هیرسوتیسم ندارند.
    میانگین وزن در افرادی که الگوی قاعدگی غیر طبیعی دارند بیش از افرادی است که الگوی قاعدگی طبیعی دارند (p=0/0000)
    نتیجه ای که از این بررسی حاصل می گردد این است که BMI با هیرسوتیسم و الگوی قاعدگی ارتباط دارد.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدنی، هیرسوتیسم، الگوی قاعدگی، چاقی
  • افشین حیدرآبادی، اسماعیل ابراهیمی تکامجانی، بیژن فروغ *، نادر معروفی، مهیار صلواتی صفحات 262-266
    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر لیزر کم توان مادون قرمز بر متغیرهای الکترونروگرافیک عصب مدین و تغییرات درجه حرارت کف دست بوده است. در این مطالعه، تاثیر لیزر کم توان مادون قرمز (780 نانومتر، 10 میلی وات) بر متغیرهای الکترونروگرافیک حسی و حرکتی عصب مدین 40 نفر از داوطلبین سالم در گروه سنی 30-20 سال مورد بررسی قرار گرفت. پتانسیل عمل حسی و حرکتی عصب به روش ارتودرومیک (orthodromic) اندازه گیری شد. درجه حرارت کف دست غیر غالب ، قبل از تابش لیزر بلافاصله پس از تابش و سپس به فواصل 10 دقیقه و 20 دقیقه بعد از تابش لیزر ثبت گردید. پس از بررسی نتایج افزایش معنی دار در زمان تاخیر حسی و حرکتی و کاهش معنی دار در دامنه پتانسیل عمل حسی مشخص گردید. در ارتباط با نقش لیزر در این زمینه می توان چنین استنباط نمود که تاثیر لیزر بر کانال های سدیمی و پمپ های سدیم پتاسیم در جهت حفظ پتانسیل استراحت غشا و جلوگیری از ایجاد پتانسیل عمل می باشد. بعلاوه ممکن است لیزر با تاثیر بر جریانهای خازنی غشا، تولید و انتقال پیام عصبی را به تاخیر اندازد. تاباندن لیزر کم توان مادون قرمز در طول مسیر عصب مدین، باعث افزایش جزئی در زمان تاخیر حسی و حرکتی ( غیر قابل توجه از نظر بالینی) و کاهش دامنه پتانسیل عمل حسی عصب می گردد.
    کلیدواژگان: لیزر کم توان، عصب مدین، متغیرهای الکترونروگرافیک
  • داریوش راوری، بهار محجوبی *، فرناز سقطی صفحات 267-271
    تشخیص علت و درمان ترشح خونی از نوک پستان از مشکلات جدی در جراحی است چرا که علل آن طیف وسیعی از بیماری های خوش خیم و بدخیم را در بر می گیرد. اگر کانسری ترشح داشته باشد تقریبا همیشه خونی است و از طرفی شایعترین علت ترشح خونی از نوک پستان پاپیلومای داخل مجرا است.
    در این بررسی به منظور جلوگیری از درمانهای افراطی ( ماستکومی غیر ضروری) و تفریطی ( عدم پیگیری بیماران پس از درمانهای ساده موضعی) ضمن تعیین میزان فراوانی توده مبتلایان به پاپیلومای داخل مجرا میزان کانسر همزمان و غیر همزمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی پرونده های 1218 بیمار که با مشکلات پستانی طی سالهای 1365 لغایت 1374 به بیمارستانهای حضرت رسول اکرم (ص) و امام خمینی مراجعه نمودند، انجام گرفت. از بین بیماران بررسی شده، تعداد 28 مورد با تشخیص ضایعات پاپیلار خوش خیم مشخص شدند که 15 مورد پاپیلومای داخل مجرای منفرد (single intraductal papilloma SIP) 9 مورد پاپیلومای داخل مجرای متعدد (Multiple intraductal papilloma MIP) و 4 مورد پاپیلوماتوزیس بوده است.
    سن متوسط در SIP 2/40 سال و در MIP 5/39 سال بود. در نوع SIP 80% بیماران ترشح نوک پستان و 3/73% تومور قابل لمس داشتند. یعنی فراوانی نسبی ترشح نوک پستان و تومور تقریبا یکسان بود. 3/88% ترشحات از نوع خونی و 7/11% سروزی بود. در 7/26% ترشح از نوک پستان تنها علامت بود. در 20% موارد نیز وجود تومور تنها علامت بود. در 3/53% موارد ترشح و تومور تواما وجود داشت، 18/8% توده ها مرکزی و 2/18% آنها محیطی بودند.
    در موارد MIP در 9/88% موارد تومور قابل لمس و در 7/66% موارد ترشح وجود داشت از این میزان 4/83% موارد ترشح خونی بوده است. 25% توده ها مرکزی و 75% آنها محیطی بوده است. در هیچ بیماری کانسر همزمان مشاهده نشد. اطلاعات موجود در پرونده بیماران آنقدر کامل نبود که در مورد کانسر غیر همزمان بتوان اظهار نظر نمود. همچنین در مواردی که تومور قابل لمس وجود داشت بر اساس این مطالعه نمی توان تعیین نمود که آیا بین محل تومور و ترشح نپیل همچنین بین تومور قابل لمس و ضایعه خوش خیم همراه ارتباط معنی داری وجود دارد یا خیر.
    کلیدواژگان: پاپیلومای داخل مجرا، ترشح پستانی، توده پستانی
  • علیرضا سالک مقدم*، فرزانه اوسطی آشتیانی، علیرضا فیروز، مریم دانش پژه، یحیی دولتی، پرویز علایی صفحات 272-278
    درماتیت تماسی (Contact dermatitis) به دو نوع آلرژیک (Allergic contact dermatitis، ACD) در 20% موارد و نوع تحریکی (Irritant contact dermatitis ، ICD) شامل 80% موارد تقسیم می گردد و به سه فرم حاد، تحت حاد و مزمن دیده می شود. این بیماری باعلایمی چون درد، قرمزی، خارش، وزیکول، پاپول، سخت و چرمی شدن پوست همراه است.
    درماتیت تماسی آلرژیک (ACD) یا افزایش حساسیت تماسی (contact hypersensitivity CHS) بیماری التهابی وابسته به سلولهای T با مکانیسم تیپ IV صدمه نسجی ( افزایش حساسیت نوع تاخیری) (Delayed type hypersensitivity DTH) است که با غلظتهای حساس کننده ای از آلرژنهای هاپتنی در تماس با پوست ایجاد می گردد. با وجود اثبات دخالت سلولهای T نقش ریز گروه های لکوسیتی در بیماری ناشناخته و اطلاعات موجود ضدو نقیض است. با توجه به وجود تناقضها و این که بیماری مذکور از بیماری های شایع پوستی در کشور ایران یم باشد و نیز تا کنون در این زمینه مطالعه ای در ایران صورت نگرفته است، به بررسی ایمنی سلولی و نقش ریزگروه های لنفوسیتی خون محیطی بیماران مبتلا به درماتیت تماسی آلرژیک در مقایسه با سایر درماتیتها و افراد سالم پرداخته شد.
    روش مناسب برای تشخیص آلرژنها مسئول بروز آلرژی روشی موسوم به Patch test است در این تحقیق با استفاده از 23 آلرژن شناخته شده موجود در کیت Trolab معروف به استاندارد اروپایی بر روی 46 بیمار مشکوک به بیماری تست پوستی انام شد. پس از 48 ساعت از بیماران cc 5 خون گرفته شد، و با استفاده از روش ELISA سطح IgE تام سری آنها اندازه گیری گردید. همچنین توسط فلوسیتومتری با استفاده از کیت IMK- plus حاوی آنتی بادی های منوکلونال اختصاصی شد T(HLA-DR)، NK(CD16/56)T(CD8 CD4 ، CD3) B(CD19)، CD14/45 کونژوگه به بررسی زیر گروه های لنفوسیتی با FITC فلورسین ایزوتیوسیانات و PE فیکواریترین پرداخته شد. بر اساس نتایج آزمونهای پوستی شایعترین آلرژنها در این مطالعه به ترتیب نیکل ، کلریدکبالت، دی کرومات پتاسیم و فرمالدئید بودند. همچنین بر اساس آنالیز آماری نتایج سطح IgE در دو گروه درماتیت تماسی آلرژیک تحریکی نسبت به گروه کنترل که 36 نفر بودند تفاوت چندانی نداشت در صورتی که در گروه آتوپیک 10-8 برابر سطح شاهد بود (P<0/001)
    میانگین درصد سلولها T(CD3)، T(CD4) تغییر معنی داری نداشت. افزایش سلولهای T(CD8) نسبت به گروه کنترل معنی دار نبود. سلولهای B(CD19) با مختصری کاهش تغییر معنی داری نداشتند. سلولهای T(HLA-DR)، NK(CD16/56) افزایش معنی داری به گروه کنترل داشتند. (P<0/05)
    با توجه به افزایش T(CD8) و عدم تغییر در T(CD4) نسبت سلولهای CD4/CD8 در گروه درماتیت تماسی آلرژیک کاهش و در گروه درماتیت آتوپیک افزایش داشت و این تغییرات معنی دار بود (P<0/05) . تعداد WBC در درماتیت تماسی آلرژیک و درصد ائوزینوفیلی در درماتیت آتوپیک افزایش معنی داری داشت در مورد سایر متغیرها تغییرات معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: درماتیت تماسی آلرژیک، درماتیت تماسی تحریکی، درماتیت آتوپیک، ایمنی سلولی، Patch Test
  • سیدکامران سلطانی عربشاهی*، اعظم قادری صفحات 279-287
    هدف از انجام این پژوهش تدوین شاخصهای تدریس اثر بخش با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد ویژگی های تدریس معلم می باشد تدریس اثربخش مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و در نهایت یادگیری بهتر فرد فراگیر می شود. به این منظور با بررسی مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان و با استفاده از شاخصهای پیشنهادی پژوهشگران امر آموزش و با هدف انجام یک مطالعه تحلیلی توصیفی 2 پرسشنامه خودایفا (self administered) برای اساتید و دانشجویان طراحی گردید. پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 244 دانشجو و 38 استاد اولویتهای مورد نظر دانشجویان و اساتید بر اساس میزان توافق این دو گروه در خصوص موارد مندرج در پرسشنامه ها مشخص گردید و در نهایت شاخص نهایی تدریس اثر بخش تدوین گردید.
    این شاخص در سه قسمت شامل ویژگی های حرفه ای ویژگی های فردی و تحریک به یادگیری و مطالعه مستقل با استفاده از 14 ماده (item) تدوین گردید. بر این اساس، معلمین اثربخش کسانی هستند که ویژگی های کلی زیر را دارا باشند.
    الف- توالی منطقی و نظام دار در تدریس ب- سازماندهی مناسب در زمان تدریس ج- خلق مناسب و توانایی ایجاد فضای مطلوب برای تدرسی و یادگیری د- تحریک و تشویق برای یادگیری مستقل ه- بازخورد feed back کافی به دانشجو شاخص تدوین شده با شاخصهای تدریس اثربخش در پژوهشهای جهانی تشابه قابل توجهی دارد و می تواند در راستای بهبود کیفیت تدریس، ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تدریس اثربخش، رفتار معلم، شاخص تدریس
  • معصومه شفیعی* صفحات 288-294
    ابداع روش های مطالعاتی متنوع درباره اتصال لیگاند پرتوزا اطلاعات درباره فارماکولوژی مولکولی گیرنده های بتا آدرنرژیک توسعه داده است. با استفاده از این فن آوری، برای اولنی بار امکان تعیین مستقیم غلظت بافتی گیرنده های بتا- آدرنرژیک در نتیجه پاسخدهی بافتها به تحریک بتا آدرنرژیک فراهم شد. نکته مهمی که در مورد فارماکولوژی مولکولی گیرنده های بتا- آدرنرژیک به کمک این مطالعات به دست آمد مبین این حقیقت بود که غلظت بافتی گیرنده های بتا آدرنرژیک عدد ثابتی نبوده به شکل پویایی به وسیله انواع مختلفی از داروها، هورمونها، شرایط متفاوت فیزیولوژیک و پاتولوژیک تنظیم می گردد. علاوه بر وقوع تغییراتی در مشخصات گیرنده حوادث پس از گیرنده (post receptor) نیز ممکن است تحت تاثیر حالتهای پاتولوژیک قرار گیرد و بر پاسخدهی گیرنده های بتا آدرنرژیک اثر گذارد
    کلیدواژگان: گیرنده های بتا، آدرنرژیک، لنفوسیتها، آدنیلیل سیکلاز
  • مهیار غفوری*، اذن الله آذرگشب صفحات 295-299
    آسیب حاد سر از علل شایع مراجع به بخش اورژانس مراکز درمانی می باشد. دو عارضه مهم این آسیب، هماتوم ساب دورال (sub dural hematoma SDH) و هماتوم اپیدورال (Epi dural hematoma EDH) می باشند که بطور عمده جهت تشخیص آنها از سی تی اسکن (CT scan) استفاده می شود. افتراق این دو نوع هماتوم از یکدیگر اهمیت زیادی دارد و قدرت افتراق سی تی اسکن در این دو مورد، از نظر مراجع مختلف، همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است.
    این مطالعه توصیفی تحلیلی به منظور بررسی قدرت سی تی اسکن در تشخیص DH،SDH نیز افتراق آنها از یکدیگر، با استفاده از اطلاعات موجود در پرونده بیماران مراجعه کننده به بخش سی تی اسکن دو بیمارستان شهدای تجریش و امام حسین (ع) تهران، با تشخیص اولیه SDH یا EDH طی سال 1378 انجام گرفت. نتایج حاصل از تفسیر یافته های سی تی اسکن یا نتایج تشخیصی حاصل ازعمل جراحی مقایسه گردید.
    در این تحقیق، 80 نفر که نیمی مبتلا به SDH و نیمی مبتلا به EDH بودند مورد بررسی قرار گرفتند حداقل سن بیماران 14 سال حداکثر سن 80 سال و میانگین سنی 5/32 سال با انحراف معیار 9/17 بود. نتایج نشان داد که سی تی اسکن برای تشخیص و افتراق این دو نوع هماتوم دارای حساسیت بالایی است. تفاوت معنی داری بین نتایج سی تی اسکن و نتایج تشخیصی حاصل از جراحی مشاهده نشد.
    همچنین استفاده از معیار شکل ضایعه ( محدب الطرفین در EDH و هلالی در SDH ) و وسعت ضایعه ( محدود به درز Suture در EDH و فراتر از درز در SDH ) برای این دو نوع هماتوم با ارزش بوده دارای حساسیت قابل قبولی می باشد، لیکن معیار وجود شکستگی همراه ( در مورد SDH ) و وجود ضایعه مغزی همراه در مورد SDH دارای حساسیت لازم نمی باشد.
    کلیدواژگان: هماتوم ساب دورال، هماتوم اپیدورال، سی تی اسکن
  • مریم کدیور، فرزاد نورایی*، دلارام صیادپور صفحات 300-304
    تومورهای اپیتلیوم سطحی تخمدان، 7/65% کل تومورهای تخمدان را تشکیل می دهند. تومورهای برنر نوعی تومور اپیتلیوم سطحی تخمدان محسوب می گردند و 3-1 درصد از کل نئوپلاسم های تخمدانی راتشکیل می دهند. سن متوسط بیماران مبتلا به تومورهای برنر 50 سال می باشد و 71% از آنان بیش از 40 سال سن دارند. اکثر بیماران بدون علامت می باشند، لیکن خونریزی غیر طبیعی از رحم شایعترین علامت بالینی این تومور به شمار می آید. بروز همزمان تغییراتی در آندومتر، از هیپرپلازی غددی تا آدنوکارسینوم مهاجم گزارش شده است. از نظر میکروسکوپی، این تومورها مشتمل بر دستجاتی توپر و کیستیک از سلول های اپیتلیالی شبیه اپیتلیوم ترانزیشنال ( یوروتلیوم) می باشند که توسط جز استرومایی فراوان و متراکمی از نوع فیبروبلاستیک احاطه شده اند. تومورهای برنز بهمراه کیست آدنومای موسینوس و بطور استثنایی بهمراه struma ovarii نیز مشاهده می گردند. بعلاوه آنها را بهمراه تومورهای ترانزیشنال مثانه نیز یافته اند در مورد همراهی تومور برنز یک طرفه با آدنوم کارسینومآندومتر تنها یک مقاله انتشار یافته است، لیکن تا کنون همراهی تومور دوطرفه برنر با آدنوکارسینوم کولون گزارش نشده است.
    بیمار مورد معرفی خانم 60 ساله ای است که با علایم دستگاه گوارشی مراجعه نمود و در بررسی های بعمل آمده وجود آدنوکارسینوم پیشرفته کولون بهمراه تومور دوطرفه برنر مشخص گردید.
    کلیدواژگان: تومورهای برنر، آدنوکارسینوم کولون، تومورهای اپیتلیوم سطحی تخمدان
  • ماه منیر محمدی*، مجید کیاور، خلیل ضرابی صفحات 305-309
    سیفلیس یکی از بیماری های عفونی است که می تواند هر یک از ارگانهای بدن را مبتلا نمای و علائم بسیاری از دیگر بیماری ها را تقلید نماید. بدین لحاظ از زمانهای گذشته این بیماری مقلد بزرگ (grate imitator) نام گرفته است. تظاهرات این بیماری در سیستم قلبی عروقی و سیستم اعصاب مرکزی حایز اهمیت ویژه ای می باشد. در این مقاله بیماری معرفی می شود که با تشخیص آنوریسم آئورت جراحی شد و ترمیم آنوریسم بشیوه ای خاص و بدون استفاده از پیوند graft انجام پذیرفت. آزمایشهای سرولوژی ، ایمونوفلوئورسانس و آسیب شناسی تشخیص آئورتیت سیفلیسی را تائید نمودند که پیامد آلودگی قدیمی بیمار به ترپونماپالیدوم بود.
    کلیدواژگان: آنوریسم آئورت، آئورتیت سیفلیسی، ترپونما پالیدوم
  • غلامعلی ملاصادقی*، رسول فراست کیش، ناهید عقدایی صفحات 310-315
    تغییرات نامطلوب همودینامیک ضمن بیهوشی در عمل پیوند رگهای قلب تاثیرات نامطوبی بر گردش خون و روند اکسیژن رسانی به بافتهای بدن بخصوص اعضای حیاتی مانند مغز، کلیه و کبد می گذارد عملکرد آنها را دچار اختلال می نماید. در مواردی این اختلال می تواند بسیار بدخیم باشد و موجب بخطر افتادن سلامت بیمار شود.
    در این پژوهش پایداری همودینامیک در جراحی پیوند رگهای قلب در زمان بیهوشی کامل داخل وریدی با استفاده از مقادیر مناسب میدازولام، سوفنتانیل و آتراکوریوم بروش تزریق مداوم داخل وریدی، مورد بررسی قرار گرفت با استفاده از این روش پایداری همودینامیک حفظ گردید. سرعت سرد و گرم شدن بیمار حین گردش خون برون پیکری و میزان برون ده ادارای قابل قبول بود و اختلالات شدید اسید باز نیز مشاهده نشد. همچنین استفاده از داروهای اینوتروپ و وازودیلاتور جز در مواردی لازم نگردید. بطور کلی پایداری همودینامیک قابل قبولی قبل، حین و پس از گردش خون برون پیکری حاصل شد. تنها مشکل ، سقوط فشار خون اولیه بیماران، هنگام القا بیهوشی به هنگام تزریق اولیه داروها بود این مسئله ناشی از تزریق سوفنتانیل می باشد که به میزان 75/0 تزریق می شود. جهت پیشگیری از بروز این مشکل می بایست تزریق آهسته انجام شده همچنین معادل ck/kg 5-4 سرم رینگر قبل از آن تزریق شود. با توجه به نکات فوق روش بیهوشی کامل داخل وریدی با استفاده از مخلوط داروهای میدازولام ، سوفنتائیل و آتراکورویوم برای جراحی پیوند رگهای قلبی، روشی مطلوب و قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: بیهوشی داخل وریدی، مخلوط دارویی، پایداری همودینامیک، پیوند رگهای قلب، گردش خون برون پیکری
  • محمدصادق ملکی*، سامان خرمی نژاد صفحات 316-322
    انسیدانس فلج عصب صورتی نوزادان 23/0% می باشد فلج عصب صورتی کودکان را به سه دسته تقسیم می نمایند: 1- فلج مادرزادی (تکاملی) عصب صورتی 2- فلج اکتسابی عصب صورتی ( با علل قبل از تولد) 3- فلج اکتسابی عصب صورتی ( با علل بعد از تولد) در گروه فلج مادرزادی عصب صورتی، سندرم موبیوس (Mobius syndrome) از شهرت بیشتری برخوردار می باشد. در این سندرم که از نظر آتیولوژی تئوری عروقی برای آن مطرح است ، طیف وسیع از علائم کلینیکی و پاتولوژیکی وجود دارد بطوری که از فلج یکطرفه عصب صورتی تا فلج دوطرفه عصب صورتی و عصب زوج ششم جمجمه ای و درگیری اعصاب جمجمه ای دیگر مانند اعصاب زوج XII،X،IX متغیر می باشد. گزارشات متعددی در مورد نحوه توارث این سندرم بطریق اتوزومال غالب منتشر شده است و خانواده هایی معرفی شده اند که اعضای مختلف آنها در نسلهای مختلف بصورت اتوزومال غالب منتشر شده است و خانواده هایی معرفی شده اند که اعضای مختلف آنها در نسلهای مختلف بصورت اتوزومال غالب به این سندرم مبتلا گردیده اند اما بر اساس جستجو در مقالات برادر و خواهری که مبتلا به این سندرم باشند گزارش نشده است. دراین گزارش برادر و خواهری معرفی می گردند که مبتلا به فلج مادرزادی عصب صورتی می باشند و هیچ سابقه ای از این بیماری در خانواده ندارند. مادر آنها سابقه ای از مصرف تالیدومید یا misoprostol در حاملگی و یا ابتلا به سرخجه در زمان بارداری نمی داد. فرزند پسر مبتلا 18 ساله و عصب صورتی راست وی کاملا فلج می باشد. NCV،EMG وی در سمت راست هیچ پاسخی نشان نداد. در سی تی اسکن استخوان تمپورال، قسمت ماستوئیدی عصب در سمت راست بطور واضح باریکتر از سمت چپ بود. فرزند دختر مبتلا 5/16 ساله و عصب صورتی چپ در تمامی شاخه ها ضعیف می باشد. علاوه بر این وی بعلت استرابیسم در سن 9 سالگی تحت عمل جراحی قرار گرفت. NCV،EMG وی در سمت چپ کاهش پاسخدهی را نشان می داد. در سی تی اسکن استخوان تمپورال، قسمت ماستوئیدی عصب صورتی در قسمت چپ باریکتر از سمت مقابل بود.
    کلیدواژگان: فلج مادرزادی عصب صورتی، سندرم موبیوس
  • فیروز ملکی* صفحات 323-327
    حاملگی خارج رحمی یکی از مسائل مهم در طب مامایی است. این مساله در بعضی موارد بصورت یکی از اورژانسهای این رشته تظاهر می کند و اهمیت آن در حدی است که عدم تشخیص بموقع می تواند فاجعه آمیز باشد در بررسی های به عمل آمده، آمار حاملگی نابجا در کشور ایران با سایر کشورها (بویژه امریکا) فرق می کند (11/0%) در مقابل 1%) علت این اختلاف آمار، عدم تشخیص اینگونه موارد سقط و از بین رفتن محصول حاملگی بدون تشخیص می باشد و مهمتر از آن ارتباطات جنسی کنترل نشده در کشورهای دیگر است که در ایران کمتر بچشم می خورد. در این بررسی، دخالت واضح آی یو دی (IUD) عفونت ارگانهای لگنی، سابقه عمل جراحی و سابقه حاملگی خارج رحمی، سابقه سقط و کورتاژهای قبلی در افزایش احتمال حاملگی خارج رحمی مشاهده شد.
    3/1 موارد حاملگی های نابجا با آی یو دی همراه بود. افرادی که سابقه حاملگی نابجا داشته باشند شانس بالایی برای حاملگی خارج رحمی مجدد دارند، مگر اینکه عامل اتیولوژیک آن از بین رفته باشند. سن شیوع حاملگی نابجا بین 41-25 سالگی و حداکقر شیوع آن مابین 35-30 سالگی و همچنین بین حاملگی های چهارم تا ششم با حداکثر شیوع در حاملگی چهارم می باشد. در این مطالعه تمامی موارد بررسی از نوع حاملگی های چهارم تا ششم، با حداکثر شیوع در حاملگی چهارم می باشد در این مطالعه تمامی موارد بررسی از نوع حاملگی لوله ای بود. همچنین در 8/92% موارد کلدوسنتز مثبت بود. در 2/88% موارد تست حاملگی مثبت بود و در بیشتر از 97% موارد مثبت گزارش شد. نتایج بدست آمده نشان دهنده این واقعیت است که در کشور ما نیز شیوع حاملگی خارج رحمی در سالهای اخیر افزایش نشان می دهد که علت آن استفاهد از آی یو دی و افزایش عفونت لگنی می باشد همچنین بهبود روش های تشخیصی مانند سونوگرافی لاپاراسکوپی و نیز به تشخیص موارد بیشتری از حاملگی های خارج رحمی منجر می گردد راه پیشگیری از آن آموزش مدون گروهی به بانوان در بخش بهداشت و تنظیم خانواده می باشد.
    کلیدواژگان: حاملگی خارج رحمی، آی یو دی، کلدوسنتز، β، HCG
  • سیدفتح الله موسوی بفرویی*، محمد فرهادی، احمد دانشی، شباهنگ محمدی صفحات 328-330
    آترزی کوان یک اختلال مادرزادی است که بصورت یکطرفه یا دوطرفه بروز می نماید. ساختار محل انسداد می تواند مامبرانو (غشایی) یا استخوانی باشد.
    آترزی کوان دوطرفه یک اورژانس طبی محسوب می شود. بعد از تثبیت وضعیت بیمار از نظر راه هوایی و راه تغذیه، مداخله جراحی انجام می پذیرد. روش های مختلفی برای مداخله جراحی در این بیماری عنوان شده است. در این مقاله مداخله جراحی از طریق آندوسکوپی توضیح داده شده و مزایای آن نسبت به روش های کلاسیک بیان گردیده است. از سال 1375 تا 1377 پنج بیمار آترزی کوان با روش آندوسکوپی در بخش گوش، گلو و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) مورد مداوا قرار گرفتند. این بیماران با عوارض ناچیز به نتایج مطلوب درمانی دست یافته اند.
    کلیدواژگان: آترزی کوان، جراحی آندوسکوپی بینی، تنفس دهانی، تنفس نازال، استریدور، آسپیراسیون
  • مهرداد نادریان *، همایون الهی، محمد یاریگرروش صفحات 331-334
    شب ادرای یکی از مشکلات شایع و حایز اهمیت در طب اطفال می باشد. شیوع این معضل بر اساس مطالعات مختلف از 3 تا 20 درصد متغیر می باشد نیز شیوع آن در پسران بالاتر از دختران است. با افزایش سن سالیانه 15% از شیوع این مشکل کاسته می شود بطوریکه در بالغین شیوع آن به کمتر از 1% می رسد. در گزارشهای متفاوت به ارتباط شب ادراری و انسداد راه های هوایی فوقانی مانند هیپرتروفی آدنوتانسیل اشاراتی شده است با توجه به عدم موفقیت کامل روش های درمانی رایج شامل بیوفیدیک، ایمی پیرامین و درمانهای جدیدتر مانند اسپری بینی وازوپرسین و نیز اهمیت تاثیر روانی شب ادراری بر کودک، در این مطالعه آینده نگر ارتباط بین هیپرتروفی آدنوتانسیل و شب ادراری مورد بررسی قرار گرفته است اثر درمانی آدنوتانسیلکتومی بر شب ادراری نیز مورد پژوهش قرار گرفت. این ارتباط از نظر آماری اررزشمند بود و موفقیت درمانی آن به 90% می رسد.
    کلیدواژگان: شب ادراری، هیپرتروفی آدنوتانسیل، آدنوتانسیلکتومی
|
  • S.A. Jalali*, S.M. Jalali Pages 253-256
    In spite of the common concept that all types of cholelithiasis have fairly similar clinical signs and symptoms, we noticed quite a difference in their clinical presentation and prognosis between the two groups of patients that had multiple stones (group I) or single stone (group II) cholelithiasis.
    To varfiy this clinical assumption, we reviewed 125 patients which underwent cholecystectomy with the diagnosis of gall - stones in a two - year periode in Firoozgar Hospital and extracted the following results. The patients with choledocholithiasis and other biliary tract pathology excluded from the study.
    The incidence of multiple stones (group I) was higher than the single stones (group II) patients, (69%Vs.31%).
    The overall incidence of cholelithiasis was seven times higher in women (l06 women and 16 men) which is twice higher than the international statistics. The group II patients were mostly over weight and the incidence was twice higher than group I patients. The pain in group II patients was mostly constant and located in epigastrium but the pain in group I patients was mostly located in right upper quadrant and was colicky in nature. The number of patients in group II in our study was twice higher than the international statistics.
    The group II patients were 10 years younger than the group I patients, and had less associated diseases.
    The prognosis was also must worse in group II patients. So it should not be assumed that the patients with a single gall stone have less symptoms and better prognosis and is advised to give them priority in surgery.
    Keywords: Cholelithiasis, Single, Multiple, stones
  • L. Haghighi*, Z. Razzaghi Pages 257-261
    This study was designed to investigate the relationship between Body Mass Index (BMI), hirsutism and menstrual pattern. It was performed on 617 women, during one year period. The followings are the results of this investigation:1- The frequency of obesity in women with hirsutism and abnormal menstrual pattern is higher than those that do not have hirsutism and abnormal menstrual pattern. (P=O.OOO)
    2- The average weight of women with hirsutism is higher (P.O.OOO) and the average menarche age is less than those of nonhirsute women (P=O.04).
    3- The average weight of women with abnormal menstrual pattern is higher than those women with normal menstrual pattern (P=O.OOO).
    The results of this investigation indicate that there is a relationship between Body Mass Index (BMI) with hirsutism and menstrual pattern.
    Keywords: Body Mass Index (BMI), Hirsutism, Menstrual Pattern, Obesity
  • A. Heydar Abadi, E. Ebrahimi Takamjani, B. Foroogh*, N. Maeroofi, M. Salavati Pages 262-266
  • D. Ravarri, B. Mahjoubi*, F. Saghati Pages 267-271
    Bloody nipple discharge is among the most common problem in breast surgery. This is because the benign intraducatal papilloma is the leading cause of bloody nipple discharge, although in malignant carcinoma of the breast any discharge is bloody.
    This survey was carried in order to determine ranking rate of causes and coincidence of intraductal papilloma, bloody nipple discharge and breast mass, for avoidance of exaggerated or insufficiently appreciated treatment (unnecessary mastectomy versus insufficient local operation) in these patients. This study performed retrospectively by chart review of . 1218 patients with any impression of breast problems, who enconsecutively and admitted in Hazrat Rasul and Imam Khomeini University Hospitals during 10 years (1986-1995).
    Among these patients 28 cases with benign papilloma lesions were determined and classified to solitary intraductal papilloma (SIP, 15 cases), multiple intraductal papilloma (MIP, 9 cases) and papillomatosis ( 4 cases).
    The mean age of patients with SIP were 40.2 years and in MIP were 39.5 years. Nipple discharges were detected in 80% and palpable mass was also detected in 73.3% of patients with SIP. In patients with SIP 88.3% of discharges were bloody.
    In 53.3 % of patients with SIP discharges and breast mass were detected coincidentaly. In patients with MIP palpable mass was determined in 88.9% and discharge 66.7%. Carcinoma of the breast was not found in these patients.
    There were no significant relation between the rate of palpable breast mass, malignancy of lesions and nipple discharges in these patients.
    Keywords: Intraductal papilloma, Nipple discharge, Breast mass
  • A.R. Salek Moghaddam*, F. Osati, Ashtiani, A.R. Firooz, M. Danesh Pazhooh, Y. Dowlati, P. Alaei Pages 272-278
    Contact dermatitis is seen in two forms of allergic contact dermatitis (ACD) with 20% and irritant contact dermatitis (lCD) with SO% Frequency.
    This disease is manifested in three forms of acute, sub-acute, and chronic, characterized by pain, itching, vesicle, swelling, papul, lichenification and oozing.
    ACD or contact hypersensitivity (CHS) in an eczematous dermatitis which is regarded as T-cell mediated delayed - type hypersensitivity (DTH) reaction, caused by exposure to some substances. Those substances act as haptenic allergens.
    The role ofT- Lymphocyte subsets has been clearly shown in the pathogenesis of this disease, However, results from different studies on blood samples are contraversial in this regard. This project aimed at a broader study on distribution of different lymphocyte subsets in peripheral blood of patients with CBS compared with other types of dermatitis and normal individuals.
    Patch - Test is generally required to identify the specific allergen(s). In this study, we used Europen srandard patch test kit (Trolab) with 23 allergens, tested 46 patients and 36 control healthy individuals. Forty - eight hours later, 5 ml peripheral blood sample was obtained from the patient and control groups.
    Serum total IgE of patient and control groups with ELISA were assessed.
    Peripheral blood samples were stained with mAbs (lMK-Plus Kit) Conjugated with FITC and PE, such as CD 14/45, (CD3, CD4, CDS) T, (CD 16 / CD 56) NK, (HLA - DR) T and (CD19) B, and analyzed on F ACS-Calibur (Becton Dickinson Company) Flowcytometry. The results of patch-Test revealed that the most frequent positive reactions were due to nickel - sulphate, cobalt choride, potasium dichromat and formaldehyde, The results of serum total IgE in ACD and ICD showed nonsignificant difference from control group. In patients with atopic dermatitis total IgE was S to 10 times greater than serum IgE in control group (P
    Keywords: Allergic contact Dermatitis, Irritable contact dermatitis (ICD), Atopic Dermatitis (AD), Cell mediated Immunity (CMI), Patch Test
  • S.K. Soltani Arabshahi*, A. Ghaderi Pages 279-287
    The objective of this study was to compile effective teaching criterion by using opinions of students and staffs of basic sciences center at Iran University of Medical Sciences and Health Services, about characteristics of teaching. Effective teaching is a set of teacher's behaviours which leads 10 educational objectives, achievement and better learning for student. Review of literature was done and by using proposed criterions, 2 seperate self­administered questionnaires for students and staffs was designed in order to perform a analytical- descriptive that was given to 244 students and 38 staffs. With collecting the questionnaires, analysis was done and based on the degree of agreement of these 2 groups, priorities was extracted, subsequently final effective teaching criterion in 3 parts consisting of professional characteristics, personal characteristics and motivation for learning and independent study was compiled based on criterion effective teachers are those who have the following general characteristics:1- Logical and systematic sequences in teaching 2- Appropriate organization of teaching time
    3- Successful creation and establishment of fair atmosphere for teaching and learning 4- Motivation and promotion for learning
    5- Adequate feedback to students
    The compiled criterion is substantially similar to those criterions mentioned in other world's researches. The criterion could be used for improving the quality of teaching, for evaluation of student's learning and for increasing student's academic achievement.
    Keywords: Effective teaching, teacher\'s behaviour, teaching criterion
  • M. Shafiei* Pages 288-294
    The development of radioligand - binding studies has greatly advanced our knowledge of the molecular pharmacology of beta - adrenoceptors. Using this technique it became possible for the first time to directly determine the tissue concentration of beta - adrenoceptors, and by this, the responsiveness of tissues to beta - adrenergic stimulation. One major insight into the molecular pharmacology of beta - adrenoceptors to come from radioligand - binding studies was that the tissue concentration of beta - adrenergic is not a fixed number, but is rather dynamically regulated by a variety of drugs, hormones, physiological and pathologic conditions.
    In addition to the changes that occur in receptor characteristics, post - receptor events may be influenced by different pathologic states which in turn affect beta - adrenoceptor responsiveness.
    Keywords: Beta, adrenoceptors, Lymphocytes, adenylyl cyclase
  • M. Ghafoori*, A. Azar Gashb Pages 295-299
    Acute head trauma is one of the most common causes of emergency hospital admissions and its two important complications are subdural haematomas and epidural haematomas, for which the CT scan is a main tool of diagnosis. Differentiation of this two haematoms is important and the ability of CT scan to differentiate them always been in question.
    This descriptive study aims to evaluate the ability of CT scan in diagnosing and differentiating SDH and EDH by reviewing 80 patients admitted Hospitals during the year 1999 and reports the results of CT scan in comparison with surgical findings.
    The results of study showed that the CT scan is highly sensitive in diagnosing and differentiating these two haematomas. Also the haematoma shape and extension are valuable in differentiating these haematomas, but associated skull fracture or brain injury are not sensitive factors.
    Keywords: Subdural Haemtoma, Epidural Haemtoma, CT Scan
  • M. Adivar, F. Nooraie*, D. Sayaad Pour Pages 300-304
    Surface epithelial tumors constituted 65.7% of all the ovarian tumors. Brenner tumors are a type of surface epithelial tumors that constitute 1 % to 3% of all ovarian neoplasms. The average age of presentation of Brenner tumors is about age 50 and 7 I % of the patients are over 40. Most patients are asymptomatic but abnormal uterine bleeding is the most common presenting symptom. Associated endometrial changes ranging from glandular hyperplasia to invasive adenocarcinoma were reported. Microscopically, they consist of solid and cystic nests of epithelial cells resembling transitional epithelium (urotheIium) surrounded by an abundant stromal component of dense fibroblastic nature. Brenner tumors can be seen in association with mucinous cystadenoma and exceptionally, struma ovarii. They have also been found to coexist with transitional cell tumors of urinary bladder. We have found only one paper dealing with coexistence of Brenner tumor with adenocarcinoma of colon, has not been published previously.
    Keywords: Brenner tumors, Adenocarcinoma of colon, Surface epithelial tumors of ovary
  • M.M. Mohammadi*, M. Kiavar, Kh. Zarrabi Pages 305-309
    Syphilis is the infectious disease that named "great imitator" because can imitate manifestations of other diseases and can involve any organ in body. Late manifestations of syphilis in cardiovascular system and central nervous system (eNS) are important.
    A case of huge syphilitic aortic aneurysm who visited in Shahid Rajai Hospital, is being reported. The Patient underwent surgery under general anesthesia, Anatomic repair of the thoracic aortic aneurysm was done without any graft. Immunofluorescence test and pathologic study were in favour of syphilitic aortitis, the late manifestation of Treponema Pallidum infection.
    Keywords: Aortic aneuysm, Syphilitic aortitis, Treponema Pallidum
  • G. Mollasadeghi*, R. Farasat Kish, N. Aghdaii Pages 310-315
    This study was about total intravenous anesthesia for coronary artery bypass graft. In this study Patients: hemodynamic were stable. Hypothermia and rewarming during cardiopulmonary bypass were very smooth and ideal. Severe acid - base imbalance did not happened. It did not need excessive in&tropic and vasodilators. Generally, before, during and after cardiopulmonary bypass circulation, hemodynamic changes were not important.
    There was hypotension during anesthesic induction in some cases, we think it was due to rapid injection of 0.75 ug/kg sufentanil intravenously. If injection was slow and before that it 4-5 cc/kg Ringer solusion infused, hypotension would not happen. Except of this complication, method of intravenous anesthesia with midazolam, sufentanil and atracrium is more suitable for coronary bypass graft.
    Keywords: Intravenous anesthesia, Multiple drugs, Hemodynamic Stability, Coronary Artery Bypass Graft (CABG), Extracorporial Circulation
  • M.S. Maleki*, S. Khorrami Nejad Pages 316-322
    Mc Hugh has reported that incidence of neonatal facial nerve Paralysis in 1969, has been 0.23%.
    Infantile facial nerve paralysis has been categorized to three groups: 1- Congenital (Developemental) facial nerve paralysis
    2- Prenatal acquired facial nerve paralysis.
    3- Postnatal acquired facial nerve paralysis
    The Mobius syndrome may be the most famous among the causes of congenital facial nerve paralysis. Many suggest the vascular theory for Mobius syrdome. This syndrome has a wide range of clinicopathological signs and symptoms from unilateral facial nerve paralysis to bilateral Facial and Cranial nerve VI paralysis.
    The involvement of other cranial nerves (IX, X, XII) also have been reported. Few reports suggest the autosomal dominant inheritance of this syndrome and few families presented which several of their members in different generation were disabled with this syndrome. In our research of the literature, we did not found any report about two siblings who are affected by this syndrome. In our cases, family history was negative. Their mother have no history of thalidomide or misoprostol use or rubella during preganacy. The first case is an 18 - year - old male and his right facial nerve is paralyzed. His EMG and NCV shows no response in right side. In his temporal bone CT scan, the mastoidian segment of right facial nerve is narrower than contralateral side. The second case is a 16.5 - year - old female and her left facial nerve is paretic. She has been operated for her strabismus when she was 9 - year - old. Her EMG and NCV shows decreased response in left side. In her temporal bone CT scan, the mastoidan segment of left facial nerve is narrower than right side.
    Keywords: Congenital paralysis of Facial nerve, Mobius syndrome
  • F. Maleki* Pages 323-327
    In this research incidence of ectopic pregnancy (EP) was different from other countries (especially USA, 0.11% Versus 1%) Causes of this difference are non distinguish, abortion, unkonown abortion and the most important thing is problems of sexual contaminations that in Iran is less than other countries.
    In our research we found out interference of application of IUD, infection, history of previous surgery, EP, abortion and curretages.
    One third of EP cases were accompanied with IUD. Also females with history of previous EP have greatly chance for rehappening EP unless it's etiologic cause realy has been gone.
    Suitable ages is between 25-41 year - old with maximum prevalence is in 30-35 year - old and among 04 - 06 multipars, with maximum prevalence in 04.
    All our cases were tubal type pregnancy that confirm over 98-99% tubal EP has been happened.
    In this study, culdocentesis had an important diagnostic role among our patients. 92.8% of culdocentesis was reported positive that is good guid for diagnosis.
    Pregnancy test was positive in 88.23% of our cases. Also P-HCO was positive in more than 97% of cases that is good guide for diagnosis too.
    Sonography would help very much if sonographist is expert. The results show this fact that the rate of EP has increased in recent years in our country as well as other countries. The reasons are use of IUD, OCP, increase of pelvic infection and enterance of sonography, laparoscoy, pHCG and exact diagnosis methods.
    The way of prevention is group education for females in health and family planning units.
    Keywords: Ectopic Pregnancy, EP, IUD, Culdocentesis, β HCG
  • S.F. Mousavi Bafrooei*, M. Farhadi, A. Daneshi, Sh. Mohammadi Pages 328-330
    Choanal atresa is a congenital disorder that could be unilateral or bilateral and could also be bony or membranous.
    Choanal atresia is a medical emergency. Surgical intervention in different ways may be used after air way and feeding way stabilized. In this article we explain endiscopic surgery for choanal atresia on five patients with choanal atresia admitted to ENT ward of Hazrat Rasul-e Akram Hospital for endoscopic surgery during 1996-1998.
    We had no complication in these patients with good results.
    Keywords: Choanal atresia, Nasal Endoscopic Surgery, Mouth breathing, Nasal breathing, Stridor 6) Aspiration
  • M. Naderian*, H. Ellahi, M. Yarigarravesh Pages 331-334
    Enuresis is one of the most problematic disease in pediatric Medicine. Prevalence of enuresis IS 3 -20 percent according to different studies. It is more common in boys than girls.
    There is different report about relation of enuresis and chronic upper airway obstruction such as adenotonsillar hypertrophy.
    This is a prospective study about Relation of adentonsillar hypertrophy and nocturnal enuresis. We also searched the effects of adenotonsillectomy on enuresis. The results was statisitically valuable with 90% success rate.
    Keywords: Nocturnal enuresis, Adenotonsillar Hypertrophy, Adenttonsillectomy