فهرست مطالب

پژوهشنامه مذاهب اسلامی - پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1393)

پژوهشنامه مذاهب اسلامی
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی فرمانیان، سید علیرضا عالمی صفحات 9-26
    گرچه نسب شناسان قبل از شکل گیری فاطمیان درباره نسل محمد بن اسماعیل به دلیل فعالیت زیرزمینی اسماعیلیان اطلاعات اندکی به دست می دهند، اما با برپایی حکومت فاطمیان در شمال آفریقا، نسب شناسان به نسب خلفای فاطمی توجه کردند و با اینکه خلفای عباسی نسب آنان مخدوش می دانستند، اما همه نسب شناسان نسب خلفای فاطمی را پذیرفته اند و آنها را فرزندان محمد بن اسماعیل دانسته اند، ولی عمدتا از اینکه نسب نخستین خلیفه فاطمی به کدام یک از فرزندان محمد بن اسماعیل می رسد طفره رفته، در این زمینه تشتت فراوانی دارند. بنابراین، نسب شناسان اصل نسب خلفای فاطمی را تایید کرده، فاطمیان را از اولاد حضرت فاطمه (س) معرفی کرده اند، اما درباره اینکه از کدام فرزند محمد بن اسماعیل هستند توافقی میان آنها وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نسب، فاطمیان، عبیدالله مهدی، نسب شناسان، محمد بن اسماعیل
  • علیرضا میرزایی* صفحات 27-54
    محمد قطب برادر کوچک تر نویسنده و مفسر فقید مصری، سید قطب، که متاثر از مکتب فکری اوست، ملغمه ای از اندیشه های ارتدوکس اسلامی (راست کیشی و سلفی گری غیرتکفیری) و اعتزال نوین است که درصدد بازیافت شکوه و تمدن بزرگ اسلامی است. با توجه به تاثیر اندیشه های نوین جهان غرب و تاثر دیالکتیکی جهان اسلام از آن، وی همت خود را معطوف به تبیین مفاهیم دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... به سبک نوین با دست مایه اسلامی و دفاع از هجمه های سکولاریسم (علمانیت) لجام گسیخته و مهار عوارض ناشی از گسترش لامذهبی کرده است. وی در ریشه یابی مشکلات جهان اسلام ضمن اعتراف به رخوت در حوزه اندیشه و عملکرد مسلمانان، به مفهوم بنیادی صهیونیسم مسیحی و غرب صلیبی می رسد و حل این معضل را بازگشت به اسلام تحت رهبری پیشروی رجل الاهی و از طریق تبلیغات صحیح و تربیت نسل های جوان سرخورده از مکاتب وارداتی می داند. قطب به شدت غرب ستیز است و هیچ نوع ملایمت فکری و فرهنگی بین جهان اسلام و تمدن جاهلی غرب و گرفتار در چنبره یهود و سکولاریسم نمی بیند. فرجام محتوم غرب سکولار و صلیبی بر اساس سنت ربانی شکست قطعی است. وی دغدغه هایی مانند جهانی شدن و بیداری اسلامی نیز دارد که در این مقاله بر اساس آثار او بررسی و نقد شده است.
    کلیدواژگان: اسلام، صهیونیسم مسیحی، تمدن جاهلی غرب، محمد قطب، سلفی گری
  • حمزه علی بهرامی* صفحات 55-70
    به نظر می رسد یکی از مهم ترین مبانی فکری، که منجر به اختلاف بین مسلمانان و پیدایش گروهای تکفیری داعشی شده، نوع نگاه آنها در خصوص حجیت اخبار آحاد در عقاید است. اصول و مبنای بخش اعظمی از احکام و عقاید اخبار آحاد است. تقریبا حجیت این اخبار در فروع و فقه محل اجماع مسلمانان است. ولی حجیت آنها در عقاید و اصول دین محل بحث و گفت وگوست. حجیت یا عدم حجیت این نوع احادیث منجر به پذیرش یا رد بسیاری از احکام و عقاید شده است. این مقاله به مطالعه حجیت اخبار آحاد در بین اهل سنت پرداخته، آن را در قالب چهار نظریه مطرح کرده است. سپس با بیان دیدگاه ابن تیمیه، نظریه پرداز تکفیری ها، و تطبیق آن با اهل سنت به این نتیجه می رسد که عموم سلفیان اهل حدیثی، از جمله ابن تیمیه، اخبار آحاد را علمی ، یقینی، و اثبات پذیر در اصول دین و عقاید می دانند. این در حالی است که بخش اعظمی از اهل سنت، که نوعا از ماتریدیان حنفی مذهب اند، اخبار آحاد را ظن آور می دانند و قائل به عدم حجیت ظنون در عقایدند.
    کلیدواژگان: حجیت، خبر واحد، اهل سنت، سلفیان، ابن تیمیه
  • سید رسول هاشمی، سید محمود موسوی صفحات 71-90
    مطرح شدن امامت در ادیان ابراهیمی موجب شده است روبین با استناد به وصایت، منشا مرجعیت علمی پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در منابع یهودی- مسیحی بداند. وی در امامت وصایتی، با طرح نظریه خلقت نوری، ادعا کرده است که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگی های فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کرده اند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنی اسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان می دهد. اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون می شویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار می آید. همچنان که از مجموع آیات و روایات وصایت دانسته می شود وصیت، صرفا نشانه ای بر وصایت و جانشینی اوصیا از پیامبران بوده است و دلیلی بر مرجعیت علمی ایشان به شمار نمی آید.
    کلیدواژگان: اوری روبین، امامت، شیعه، وصایت، خلقت نوری، یهودی سازی
  • علی آقانوری، محمد رودگر صفحات 91-124
    وابستگی احمد غزالی به جریان عرفانی خاصی به نام «عرفان عاشقانه» و «جمال گرا»، نتایج خاصی را در پی داشت؛ از جمله: سماع، شطح و شاهدبازی. اموری که آنها را «سنت های جمالی» می نامیم. عمده انتقادها، هجمه ها و حتی هجوهایی که به مکتب خواجه شده، به سنت های جمالی اش باز می گردد، نه به باورها و اصول مکتب او. در این نوشتار، ابتدا شواهد این مطلب را که احمد غزالی اهل این سنت ها بوده است، نقل می کنیم. آنگاه انتقاداتی را که در این موضوعات به او شده است، بررسی و ارزیابی می کنیم. انتقاد مهم دیگری هم که به خواجه شده، به بحث «تقدیس ابلیس» برمی گردد. از این رو، مباحث خود را در دو قسمت پی خواهیم گرفت: سنت های جمالی و تقدیس ابلیس.
    کلیدواژگان: احمد غزالی، شاهد، سماع، تقدیس ابلیس، عرفان عاشقانه، سنت های جمالی
  • نعیمه پورمحمدی* صفحات 125-147
    روش اندیشه کلامی علامه محمدباقر مجلسی از جهت انحصار منبع معرفت کلامی در روایات به روش اخباریان نزدیک است. اما آیا می توان او را همچون محمدامین استرآبادی و ابن ابی الجمهور احسایی متکلم اخباری به شمار آورد؟ لازمه پاسخ به این پرسش بررسی نقش عقل در آثار اوست. عقل به منزله ابزار معرفت در اندیشه مجلسی حضور چشم گیری دارد. وی هم در مرحله تحقیق حدیث از عقل استفاده صوری می کند و هم در شرح و کشف معنای حدیث از عقل بهره روشی می برد. این در حالی است که کلام اخباری حتی در سطح ابزار کسب معرفت یا فرآیند تولید علم دینی به عقل بهای چندانی نمی دهد. کلام علامه مجلسی از این جهت شباهت ویژه ای با کلام شیخ صدوق دارد. او کلام روایی مدرسه قم در قرن سوم و چهارم را در قرن یازدهم در مدرسه اصفهان احیا کرده است و بیش از آنکه متکلمی اخباری باشد متکلمی روایی یا بنا به نام گذاری این مقاله متکلمی اخبارگرا است.
    کلیدواژگان: محمدباقر مجلسی، اخباری گری، عقل، نقل، صدوق، حدیث
|
  • M. Farmaniyan, Ar Alami Pages 9-26
    Before the formation of Fatemids, genealogists knew a little about lineage of Mohammad Ibn Ismail, because Ismaili's activities were clandestine. But after the establishment of Fatemids government in north Africa, genealogist paid attention to ancestry of Fatemid Caliphs. Although Abbasi Caliphs know Fatemid caliph's ancestry as altered, but all genealogists have confirmed Fatemid Caliph's ancestry and know them as descendants of Mohammad Ibn Ismail; however they have prevaricated to declare that to which one of Mohammad Ibn Ismails descendants the lineage of the first Ftemid chaliph goes; there are a lot of disputes in this case. Therefore genealogists have basically confirmed Fatemid caliph's ancestry and introduce Fatemids as descendants of Hazrat Fatima (s); but there is no agreement between them on the question that which offspring of Mohammad Ibn Ismail they have been descended from.
    Keywords: ancestry, Fatemids, Obeidollah Mahdi, genealogists, Mohammad Ibn Ismail
  • Ar Mirzaei * Pages 27-54
    Viewpoints of Mohammad Qotb, the younger brother of Seyyed Qotb and influenced by his thought, is a mixture of Islamic orthodox thought and new E`tezal. He has intended to reestablish the great and flourished Islamic civilization. Regarding the effect of new western thought on Islamic world, he has tried to explain Islamic teachings in the fields of religion, culture, society, economics etc. and has sought to defend Islamic teachings against spreading irreligiosity and secularism. When seeking roots of the difficulties in Islamic world, he admits the lack of stability in Muslims` thought and conducts as well as he finds the difficulties to be rooted in Christian Zionism and Crusade West. In his view, Islamic world may be free from such difficulties by returning to Islam under the leadership of an enlightening and influential leader by applying appropriate propaganda, and by training the Muslim young generation tired of foreign schools. He opposes western ignorantly-made civilization with all his abilities. As he predicts with regard to divine line of conduct, secular and crusade west would surely be destroyed. Furthermore, he has a concern on Islamic awakening and globalization, which this paper is going to study critically.
    Keywords: Islam, Christian Zionism, western ignorant civilization, Mohammad Qotb, Salafism
  • Ha Bahrami * Pages 55-70
    One important intellectual foundation leading to conflicts among Muslims and emergence of takfiri Daesh (apostate) groups seems to be their opinions about the authority of individual narrations concerning doctrinal issues. The foundational principles of majority of doctrinal beliefs and precepts are individual narrations. The reliability and authority of these narrations is nearly unanimously accepted by all the Muslims in secondary sources and Fiqh; however, their authority raises debate and discussion concerning religious tenets and principles. Authority or non-authority of such narrations will lead to acceptance or rejection of many beliefs and religious precepts. The current study addresses an investigation of the authority of individual narrations from the non-traditionalist Sunni's viewpoint proposing it by four theories; then, expressing Ibn Taymiyyah's views, takfiri's theoretician, and comparing his views with those of the Sunnis, it is concluded that the majority of Traditionalists (Salafis) such as Ibn Taymiyyaj consider individual narration to be a scientific and verifiable certainty in religious principles and beliefs. However, the majority of the Sunnis, typically Hanafi Maturidi, regard the individual narrations as conjecture-producing and therefore these narrations are held non-authoritative in the realm of beliefs.
    Keywords: Authority, individual narration, non, tradionalist Sunnis, Salafis, Ibn Taymiyyah
  • R. Hashemi, M. Moosavi Pages 71-90
    The issue of imamate in Abrahamic faiths led Uri Rubin to regard the authentic knowledge of holy Prophet and Imams as originated from Judeo-Christian sources. Referring to the light creation in imamate through vesāya, Rubin claims that the Shiʿite belief in light creation stems from the beliefs of pre-Islamic jaheliya (age of ignorance) Arabs (enjoying physical characteristics by inheritance) and thus the Shiite scholars proved the immediate succession of Imam Ali as spiritual heritage. Rubin also suggested the theory of the light vesāya on basis of which he claimed that transition of vesāya from Israelite prophets to the Prophet of Islam and Shiite Imams showed that their authentic knowledge originated from the old heritage of Judeo-Christian prophets. Reflecting on the revealed reasons for imamate provides us with the idea that regardless of the hadiths related to the creation out of preexistent light Shiite support the doctrine of Imamate on the basis of explicit revealed text and hold that being created of light is the unique virtues of holy Imams. It is also clearly inferred from holy verses and hadiths that vasiyya is just an evidence for succession of awsiyāʾ (the Appointed to succeed) to the prophet not as a reason for authentic knowledge.
    Keywords: Uri Rubin, Imamate, Shīʿism, appointment (vesāya), creation out of pre, existent light, Judaization
  • A. Aghanoori, M. Roodgar Pages 91-124
    Affiliation of Ahmad Ghazali to a specific mystical stream called "Romantic and beauty-leaning Mysticism" had certain outcomes such as whirling dace, ecstatic phrase and beauty-leaning trends. These are called traditions of beauty. Most of the criticisms, charges and even lampoons of the school of Ghazali are made against his tradition of beauty, not against his beliefs and principles of his school. In this paper we first account the evidences showing that Ghazali practiced these traditions. Then we review and evaluate the criticism made against him about these issues. The other criticism which has made against him refers to "Sanctification of the Devil". Therefore we are going to discuss two topics: Traditions of beauty and Sanctification of the Devil.
    Keywords: Ahmad Ghazali, beloved, whirling, sanctification of the Devil, Romantic Mysticism, Traditions of beauty
  • N. Poormohammadi * Pages 125-147
    Theological way of thinking of Allamah Majlesi is close to that of Akhbarites because he knows Hadiths (Traditions) as the only source for theological knowledge. But can we consider him as an Akhbarite theologian as we do Muhammad Amin al-Astarabadi and Ibn Abi Jumhur al-ahsai? To answer this question, it is required to reflect on the position of reason in his thinking. He considers reason as the instrument for religious knowledge; He checks Hadiths in their documentary and also tries to present a rational interpretation of them. But as we know, Akhbarites do not give importance to reason even as an instrument for religious knowledge. So, He has an importance separation from them. In this respect, we can say that Majlsi’s way of religious thinking is much closer to the way of Saduq’s theology than to the way of Akbarites. He revives in Isfahan at eleventh century the traditional way of religious knowledge which is adopted by Saduq in Qom school in third and fourth century.
    Keywords: Mohammad Bagher Majlesi, Akhbarites, Reason, Tradition, Saduq, Hadith