فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 27 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/12
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مهدی کشاورز افشار * صفحات 5-21
    امروزه هنر صنعت فرش دست باف با توجه به مسائل اقتصادی و سیاست های بین المللی در قبال ایران جایگاه خود را تقریبا در بازارهای جهانی از دست داده و به تدریج دچار رکود شده است. ازطرف دیگر، بازار داخلی فرش دست باف نیز از رونق افتاده و دیگر همان تعداد اندک هم نمی توانند خریدار فرش دست باف باشند.
    در چنین شرایطی تفکر بازاری فرش دست باف، نیازمند تغییر و تحول، هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی است. دیگر زمان آن رسیده تا با حفظ اصالت ها و هویت فرهنگ سنتی در طرح و رنگ، برای رونق بیشتر این هنر صنعت در بازارهای جهانی از روش ها و شیوه های جدید استفاده شود. رشته دانشگاهی فرش این قابلیت را دارد و می تواند قشر تحصیل کرده ای را با توانایی اجرای طرح هایی مطابق سلیقه رایج و موردپسند جامعه و همگام با دنیای روز تربیت کند؛ بنابراین، مطالعه بر روی این رشته و شناسایی آن به قشر سنتی بازار فرش دست باف ضروری می نماید.
    با تحقیقی که به شیوه توصیفی تحلیلی و با روش ترکیبی، کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته، این نتیجه به دست آمده است که با شرایط اقتصادی فعلی و سرفصل دروس این رشته با گرایش طراحی، دانش آموختگان درزمینه های مختلف طراحی و رنگ آمیزی انواع نقوش قالی، به صورت علمی و با تکنولوژی جدید، مهارت لازم اعم از طراحی، رنگ آمیزی با رایانه، شناخت نقوش، شناخت بازارها و... می توانند یک طراح، تولیدکننده، مشاور در کلیه زمینه های صادراتی و... باشند. نتیجه نهایی آن است که رکود فعلی بازار فرش دست باف، نیازمند فکر جدید و جوان است. طرح و رنگ های گذشته، دیگر جواب گوی بازار آشفته امروزی نیست و دانش آموختگان این رشته مهارت لازم را برای همفکری با تولیدکنندگان باتجربه دارا می باشند تا سبب بازدهی اقتصادی این محصول در ایران شوند
    کلیدواژگان: رشته کارشناسی فرش، توانمندی دانشآموختگان، طراحی، نوآوری، بازار فرش دست باف
  • فاطمه رحیم پناه، مهران هوشیار * صفحات 23-39
    امروزه هنر صنعت فرش دست باف با توجه به مسائل اقتصادی و سیاست های بین المللی در قبال ایران جایگاه خود را تقریبا در بازارهای جهانی از دست داده و به تدریج دچار رکود شده است. ازطرف دیگر، بازار داخلی فرش دست باف نیز از رونق افتاده و دیگر همان تعداد اندک هم نمی توانند خریدار فرش دست باف باشند.
    در چنین شرایطی تفکر بازاری فرش دست باف، نیازمند تغییر و تحول، هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی است. دیگر زمان آن رسیده تا با حفظ اصالت ها و هویت فرهنگ سنتی در طرح و رنگ، برای رونق بیشتر این هنر صنعت در بازارهای جهانی از روش ها و شیوه های جدید استفاده شود. رشته دانشگاهی فرش این قابلیت را دارد و می تواند قشر تحصیل کرده ای را با توانایی اجرای طرح هایی مطابق سلیقه رایج و موردپسند جامعه و همگام با دنیای روز تربیت کند؛ بنابراین، مطالعه بر روی این رشته و شناسایی آن به قشر سنتی بازار فرش دست باف ضروری می نماید.
    با تحقیقی که به شیوه توصیفی تحلیلی و با روش ترکیبی، کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته، این نتیجه به دست آمده است که با شرایط اقتصادی فعلی و سرفصل دروس این رشته با گرایش طراحی، دانش آموختگان درزمینه های مختلف طراحی و رنگ آمیزی انواع نقوش قالی، به صورت علمی و با تکنولوژی جدید، مهارت لازم اعم از طراحی، رنگ آمیزی با رایانه، شناخت نقوش، شناخت بازارها و... می توانند یک طراح، تولیدکننده، مشاور در کلیه زمینه های صادراتی و... باشند. نتیجه نهایی آن است که رکود فعلی بازار فرش دست باف، نیازمند فکر جدید و جوان است. طرح و رنگ های گذشته، دیگر جواب گوی بازار آشفته امروزی نیست و دانش آموختگان این رشته مهارت لازم را برای همفکری با تولیدکنندگان باتجربه دارا می باشند تا سبب بازدهی اقتصادی این محصول در ایران شوند
    کلیدواژگان: رشته کارشناسی فرش، توانمندی دانشآموختگان، طراحی، نوآوری، بازار فرش دست باف
  • آزاده پشوتنی زاده * صفحات 55-76
    عنصر مشترک در فرش های شیری فارس، شیر (نماد دلاوری) است و گاهی بدان شمشیر (نماد قدرت و جنگ)، خورشید کامل یا نیمه که تعابیری چون شمس الدین (خورشید دین/ لقب حضرت علی(ع)) را برایش در نظر می گیرند، افزوده می شود. علاوه بر تصویر شیر و خورشید، تصاویر حمله شیر به گاو که در هنر ایران سابقه طولانی دارد، به نحو دیگری در فرش های شیری فارس جلوه گر می شود. تقویم، تغییر فصول و گردش کواکب عامل تاثیرگذاری بر نمادپردازی های هر دوره بوده است. ایزدبانوان و ایزدان خورشیدی و آبی، در آسمان و زمین، نماد خاص خود را داشته که شکل لاهوتی و ناسوتی ایشان در ارتباط با مفاهیمی همچون حرکت اجرام سماوی (مهر/ خورشید، زهره، تیر، بهرام) و حیواناتی چون شیر و گاو می باشد؛ ازاین روی ترکیب شیر و گاو، به لحاظ صور فلکی، خاص استان فارس (اقلیم سوم) است و تصویر شیر و خورشید نیز خاص دیگر نقاط ایران (اقلیم چهارم) می باشد. تصویر شیر و خورشید اقلیم چهارم در مطابقت های کی هانی و نجومی، در واقع ترجمه دیگری از شیر و گاو اقلیم سوم است.
    روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی توصیفی است و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی (تصویری/ آثار هنری) صورت گرفته است تا وجوه اشتراک این مهین الهه گان در جوامع کهن و ریشه های هنری و تصویری مشترک میان آناهیتا، مهر، تیر و بهرام مشخص شود؛ چراکه این ایزدان، بر هم تاثیر و تاثرات متقابلی داشته اند و نمود مینوی وظایفشان در جشن های آفرینش، صور فلکی و سپس بر کالبد فرش های شیری فارس ظهور یافته است.
    کلیدواژگان: ناهید، مهر، تیر، بهرام، گهنبار (جشنهای آفرینش)، فرش های شیری فارس
  • سمیه عبدی، سید جلال الدین بصام *، عبدالله میرزایی صفحات 77-97
    اهر از جمله مناطق روستایی بافت قالی آذربایجان شرقی است که در این پژوهش سعی در مستندسازی طرح و نقش هنر قالی بافی روستایی این شهرستان شده است. جمع آوری اطلاعات، به صورت میدانی و با ابزار مشاهده و مصاحبه صورت پذیرفته است. در این راستا، طرح های روستایی مربوط به شش روستای خونیق، چشمه وزان، قورچی کندی، مزرعه حاج عابدین، کقالق و کلهور شناسایی شده و به مطالعه و تجزیه و تحلیل ساختاری شش طرح اصیل و معروف اقدام شده است. ساختاری که در قالی های روستایی شهرستان اهر به چشم می خورد، لچک ترنج شکسته بوده و قالی های بافته شده هرچند به دلیل نزدیک بودن جغرافیایی به یکدیگر، از یک طرح و الگو پیروی می کنند و در کلیت دارای شباهت هایی هستند، نه تنها از لحاظ طرح به کاررفته، بلکه بر اساس برخی نقش مایه های موجود در این طرح ها نیز باهم متفاوت اند. در پایان، اجزای طرح شامل ترنج، سرترنج، لچک و حاشیه طرح قالی این روستاها با یکدیگر مقایسه شده اند.
    کلیدواژگان: قالی روستایی، قالی اهر، طرح و نقش، لچک ترنج
  • شکوفه مصباحی * صفحات 99-112
    برادران عمواوغلی از بنیان گذاران و احیاکنندگان قالی بافی معاصر در شهر مشهد هستند. قالی های ایشان به دلیل ویژگی های ناب و منحصربه فردی که دارد، از بسیاری قالی های دیگر متمایز شده است.
    نگارنده در این مقاله به بررسی، دسته بندی و معرفی طرح و نقشه بافته شده در متن و حاشیه قالی های مختلف ایشان، پرمصرف ترین نقشه ها، بیشترین ساختار در طراحی، تناسبات اجزای قالی، نقش مایه های مصرفی و... و مارک های «عمواوغلی» و «عمواوغلی 110» پرداخته است.
    طرح قالی های ایشان یا اقتباسی است، مانند طرح های شیخ صفی، چلسی و... یا ابداعی است، مانند طرح کوزه کنانی. در هر دو مورد، تحت تاثیر طرح های اصیل شمال شرق ایران و سبک هرات است.
    در تولیدات ایشان علاوه بر قالی های بسیار نفیس که اغلب ریزبافت و با نقوشی ظریف و پیچیده هستند، قالی های معمولی با طرح های خلوت، نقوشی درشت و حتی هندسی و کف ساده با رج شمار پایین نیز مشاهده می شود که در این نوشتار به تمامی مورد بررسی قرار گرفته اند.
    در ادامه مقاله، چند نفر از طراحانی که با برادران عمواوغلی همکاری کرده اند و به گونه ای در شاخص شدن تولیدات ایشان نقش داشته اند، مانند استاد طاهرزاده بهزاد، استاد صنعت نگار و... معرفی شده اند.
    کلیدواژگان: قالی مشهد، قالی موزه ای، قالی عمواوغلی، بافت مارک و کتیبه در قالی، طرح و نقش، بزرگان قالی بافی مشهد
|
  • Fatameh Rahim Panah Mehran Houshiar* Pages 5-21
    Nowadays, the hand-woven carpet industry has lost its status in international market due to economic issues and international policy towards Iran, moving it into a slow deterioration. On the other hand, the domestic market of hand-woven carpet has recessed in a way that even those few shoppers can’t afford buying carpets.
    The hand-woven carpet market situation needs changes in cultural and economic terms. It is time to make use of modern methods and ways, in line with preserving originality and traditional cultural identity in design and color, in order to further boom this industrial art in global market. Carpet design, as an academic discipline, has the capability of training an educated social class with the ability to implement projects with current popular taste and world of education. Therefore, studies on this discipline and making it recognized in amongst traditional carpet marketers is crucially required.
    This descriptive-analytic study, with its data being gathered through a field and library research, concludes that with the current economic conditions and the syllabus of carpet design as a discipline at hand, graduates of Carpet as a field of study, design and coloring, for instance, obtain the crucial skills needed to become a skillful designer, producer, export consultant etc. scientifically and technically. The final conclusion could be that the current recession of hand-woven carpet market needs young new thoughts. Old designs and colors do not respond to the needs of today’s confused market. Graduates of this field of study have the needed skills to consult with experienced producers, in order to achieve more of a financial productivity
    Keywords: Bachelors of Carpet, Graduate's Capabilities, Design, Innovation, Hand, woven Carpet Market
  • Fatameh Rahim Panah Mehran Houshiar* Pages 23-39
    Nowadays, the hand-woven carpet industry has lost its status in international market due to economic issues and international policy towards Iran, moving it into a slow deterioration. On the other hand, the domestic market of hand-woven carpet has recessed in a way that even those few shoppers can’t afford buying carpets.
    The hand-woven carpet market situation needs changes in cultural and economic terms. It is time to make use of modern methods and ways, in line with preserving originality and traditional cultural identity in design and color, in order to further boom this industrial art in global market. Carpet design, as an academic discipline, has the capability of training an educated social class with the ability to implement projects with current popular taste and world of education. Therefore, studies on this discipline and making it recognized in amongst traditional carpet marketers is crucially required.
    This descriptive-analytic study, with its data being gathered through a field and library research, concludes that with the current economic conditions and the syllabus of carpet design as a discipline at hand, graduates of Carpet as a field of study, design and coloring, for instance, obtain the crucial skills needed to become a skillful designer, producer, export consultant etc. scientifically and technically. The final conclusion could be that the current recession of hand-woven carpet market needs young new thoughts. Old designs and colors do not respond to the needs of today’s confused market. Graduates of this field of study have the needed skills to consult with experienced producers, in order to achieve more of a financial productivity
    Keywords: Bachelors of Carpet, Graduate's Capabilities, Design, Innovation, Hand, woven Carpet Market
  • Pashootani Zadeh Azadeh * Pages 55-76
    The common element in the Persian Shiri carpets is lion, sometimes accompanied with Sword and full or half sun. Sword is a symbol of power & war and Sun is a symbol of Imam Ali (PBUH). In addition to lion and sun, pictures of lion-cow-attack, with their ancient history in Iranian art, are represented in Fars’ Shiri carpets in other methods. For this reason, calendar, changes of seasons & Star Circuits are factors affecting on symbolism of each period.
    Solar gods & goddesses or Water gods & goddesses have symbols in sky & earth, representing their divine form, in relation with concepts like movements of stars and planets (sun, Venus, Mercury, and Mars) and animals like lion and cow. The combination of lion and cow is specifically for the district of Fars (the third land); so is the combination of lion and sun for other districts of Iran (the fourth land). The combination of lion and sun as the representation of the forth land is another interpretation of the combination of lion and cow as the representation of the third land, according to astronomical and sidereal concordances.
    This descriptive-analytic paper tries to find points of similarity between gods & goddesses in ancient civilizations, and illustrates & analyzes the roots of their shapes for finding common forms between Anahita, Mehr, Tir & Bahram through document and library research. The reason is that these gods & goddesses have retrospective effects and the heavenly representation of their duties were existent in celebrations of creation.
    Keywords: Nahid, Mehr, Tir, Bahram, Celebrations of Creations (Gahambar), Shiri (lion) Far's carpets
  • Somayeh Abdi, Seyed Jalal Eddin Bassam*, Abdollah Mirzaei Pages 77-97
    Ahar is one of the carpet weaving regions in Eastern Azerbaijan. This paper is to document the designs of carpets of this area. Data is collected through surveying, using methods of observation and interviewing weavers, merchants and scholars. Six carpet designs of six villages of this area including Qunigh, Cheshme Vazan, Qurchi Kandy, Haj Abedin Mazreeh, Kaghalagh and Kalhur are studied and analyzed. The composition found in village carpets of Ahar is rectilinear medallion-spandrel. The carpets follow a pattern and design, which have some similarities, since the villages are in a same vicinity. But they not only differ in general design, but also they are different in some motifs. At the end, the elements of the design; i.e. medallion, pendant, spandrel and borders of these six carpets are compared.
    Keywords: Village carpet, Ahar Carpet, Carpet Design, Pattern, Medallion, Spandrel
  • Shokufeh Mesbahi * Pages 99-112
    Amoo’oghli brothers are the founders and revivals of contemporary carpet weaving in Mashhad. Their carpets are very famous because of their unique and outstanding characteristics. This study introduces, examines and categorizes patterns and designs used in the field’s and on the borders’ of their various carpets, in addition to their most concurrent patterns, the mostly used structure in design, harmony of carpet parts, motifs etc. and also Amoo’oghli and Amoo’oghli 110 brands.
    Designs of Amoo’oghli carpets are either adoptive, like Sheikh Saffi, Chelsi etc. or innovative, like Kouzeh Kannani. Both of them have been affected by original North-Eastern Iranian design and Harrat style.
    This article also studies very precious carpets with high densities and delicate complicated motifs in amongst their products, at the same time with common carpets with large and even geometrical motifs, simpler designs and lower densities.
    It also introduces some of designers who cooperated with Amoo’oghli brothers and played important roles in their fame, Taher Behzad Zadeh or San’atnegar, so to speak.
    Keywords: Mashhad Carpet, Museum Carpet, Amoooghli Carpets, Maark, Katibeh weaving, Pattern, Design, Masters of Mashhad Knitting