فهرست مطالب

تحقیقات آزمایشگاهی دامپزشکی - سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

مجله تحقیقات آزمایشگاهی دامپزشکی
سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی اسلامی صفحات 5-9

    پرسش نامه ای درباره جنبه های مختلف آلودگی ها و بیماری های انگلی حیوانات و گویش آن ها در استان های مختلف ایران تهیه شد و در دهه هشتاد توسط سازمان دامپزشکی به اداره های دامپزشکی ارسال گردید. از31 بیماری انگلی نشخوارکنندگان ایران 17 بیماری کرمی، 5 آلودگی ناشی از آکارین ها و 9 بیماری ناشی از تک یاخته ها می باشد. در این پژوهش، در مجموع 20 گویش در مورد 8 بیماری کرمی فاسیولیازیس، استرونژیلوزیس گوارشی و ریوی، هیداتیدوزیس، سستودیازیس، سنورزیازیس و سیستی سرکوزیازیس گاوی و گوسفندی نشخوارکنندگان کوچک استان سمنان ثبت شد همچنین برای آلودگی انگل های خارجی شامل کنه، جرب، شپش و میاز، 14 گویش و برای 2 بیماری تک یاخته ای تیلریازیس و بابزیوزیس 3 گویش ثبت شد. در این پژوهش 46 گویش خام گفتاری- شفاهی به نوشتاری تبدیل شد. از این گویش ها، می توان به عنوان مرجعی برای ایجاد رابطه و تفاهم بین دامپزشکان-روستائیان در خصوص بیماری ها و همچنین زبان شناسان و پژوهشگران آینده، برای ثبت و ضبط گویش ها، استفاده کرد.

    کلیدواژگان: گویش، بیماری انگلی، نشخوارکنندگان، استان سمنان
  • محمدناصر قربانی*، علی اسلامی، شیما عبدالرحمانی، علی یوسفی صفحات 11-18

    بررسی حاضر در طی سال 1389-1390 بر روی آلودگی کرمی قسمت های مختلف لوله گوارش 61 قلاده سگ ولگرد در استان قم انجام شد. سگ ها به روش زنده گیری صید شدند و پس از آسان کشی مورد کالبدگشایی قرار گرفتند. سستودها و آکانتوسفال ها بعد از جمع آوری، واکشی در آب، رنگ آمیزی با آلوم استوکارمین و شفاف سازی با زایلن مورد شناسایی قرار گرفتند. نماتودها نیز پس از شفاف سازی با لاکتوفنول، شناسایی شدند. در این مطالعه 88/86 درصد از نمونه ها آلوده به سستودها، 37/57 درصد به نماتودها و27/3 درصد به آکانتوسفال ها بودند. انگل های جدا شده شامل: تنیا هیداتیژنا (79/32 درصد)، اکینوکوکوس گرانولوزوس (22/26 درصد)، دیپلیدیوم کنینوم (49 درصد)، تنیا مولتی سپس (75/14 درصد)، مزوسستوئیدس لینه آتوس (63/1 درصد)، توکسوکارا کنیس (70/37 درصد)، توکساسکاریس لئونینا (31/21 درصد)، ریکتولاریا کاهیرنسیس (27/3 درصد) و ماکراکانتورنکوس هیرودیناسئوس (91/4 درصد) بودند. طیف شدت آلودگی کلیه کرم ها بین 2-24 عدد و اکینوکوکوس گرانولوزوس بین 700 – 3000 عدد بود. کلیه کرم ها قابل انتقال به سایر گوشتخواران و همچنین تنیا هیداتیژنا، اکینوکوکوس گرانولوزوس و تنیا مولتی سپس قابل انتقال به نشخوارکنندگان و اکینوکوکوس گرانولوزوس، دیپلیدیوم کنینوم، تنیا مولتی سپس و توکسوکارا کنیس قابل انتقال به انسان هستند.

    کلیدواژگان: آلودگی کرمی، لوله گوارش، سگ ولگرد، استان قم، ایران
  • زهرا جهانی، بهنام مشگی* صفحات 19-26

    ورمی کمپوست، بازیافت زباله و تولید مواد آلی بر اساس پرورش کرم خاکی است، این صنعت بعنوان یک فن آوری مناسب برای تبدیل زباله های مختلف به محصولات در دسترس و قابل مصرف تعریف می شود. اگرچه بیش از 7000 گونه از کرم های خاکی وجود دارد، اما آیزنیا فتیدا (کرم خاکی قرمز) یکی از مهم ترین آنها برای حاصلخیزی خاک بشمار می آید. البته مطالعات متعدد نشان داده است که کرم های خاکی کاربردهای متنوع دیگری هم دارند، برای مثال بعنوان غذای دام، طیور و آبزیان و در واقع تولید مواد غذایی سالم همچنین در علوم دارویی و پزشکی هم قابل استفاده اند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی تاثیر منابع غذایی مختلف از جمله دورریزهای سبزیجات، کاغذ، پوست موز، تفاله هویج و ضایعات نان در رشد و بلوغ آیزنیا فتیدا بود. بدین منظور تاثیر مواد غذایی مذکور بر رشد، تولید مثل و وزن کرم خاکی آیزنیا فتیدا در دو آزمون مختلف (و در یک دوره پرورشی دو ماهه) تحت شرایط آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که در استفاده از پوست موز، آرد گندم و خرده های کاغذ تعداد نوزاد از 500 عدد به ترتیب به 2000، 1800 و 1500 عدد می رسد. بیشترین مقدار خاک ورمی شده در مقایسه با گروه شاهد، مربوط به بستر حاوی خرده های کاغذ و کاهو (به ترتیب 145 و 106 گرم) بود. بطور کلی جمعیت کرم های خاکی، وزن کرم بالغ و مقدار ورمی کمپوست تولید شده، نشان داد که خرده کاغذ و پوست موز بهترین گزینه برای رشد و تکامل کرم خاکی آیزنیا فتیدا محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: ورمی کمپوست، مواد غذایی، آیزنیا فتیدا، کرم خاکی
  • سجاد پورمظفر *، محمود نفیسی بهابادی، ژاله مهاجری برازجانی، مهرزاد محمدی، محمدرضا سلیمی بجستانی صفحات 27-36

    هدف از این مطالعه ارزیابی اثر تجویز خوراکی بتاگلوکان استخراج شده از مخمر ساکارومایسس سروزیه (ماکروگارد) به میزان 1و 2 گرم به ازای هر کیلوگرم غذا بر فاکتورهای رشد و پارامترهای خونی شامل میزان هماتوکریت، هموگلوبین، MCV ، MCH ، MCHC و تعداد کلی گویچه های قرمز و سفید ماهی قزل آلای رنگین کمان (50/2±20/28 گرم) می باشد. ماهیان انتخابی به 3 تیمار شامل تیمار شاهد و تیمارهای ماکروگارد تقسیم شدند. در پایان دوره آزمایش (45 روز) خون گیری از ماهیان به عمل آمد و پارامترهای خونی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که وزن نهایی و ضریب تبدیل غذایی در تیمارهای حاوی ماکروگارد نسبت به تیمار شاهد اثر مثبت و معنی داری داشت (50/0>p). سنجش پارامترهای خونی همچون هماتوکریت، هموگلوبین، MCV ، MCH و MCHC تفاوت معنی داری با تیمار شاهد نداشت (50/0p). در شمارش افتراقی گویچه های سفید، تعداد نوتروفیل ها در تیمارهای حاوی ماکروگارد اختلاف معنی داری با تیمار شاهد نشان داد (05/0>p). نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تجویز خوراکی ماکروگارد موجب افزایش رشد و بهبود پاسخ های ایمنی ماهی از طریق تکثیر گویچه های سفید خون به خصوص جمعیت نوتروفیلی قزل آلای رنگین کمان شده و مقاومت در برابر استرس های محیطی و عوامل بیماری زا می گردد.

    کلیدواژگان: ماکروگارد، نوتروفیل، فاکتورهای رشد، ماهی قزل آلای رنگین کمان
  • مجتبی فروزان مهر، محمد باقر منتظر تربتی، هادی سریر، امید فانی مکی، حمیدرضا محمدی، احمد ابراهیم زاده صفحات 37-44

    مطالعه حاضر با هدف اثر متعادل شونده بیان ژن کبدی اینترلوکین شش (IL-6)، توسط بذر گیاه خار مریم در جوجه های گوشتی تغذیه شده با آفلاتوکسین B1 مورد ارزیابی قرار گرفت. تعداد 96 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308، به صورت تصادفی در چهار تیمار در 4 تکرار و 6 قطعه جوجه در هر واحد آزمایشی اختصاص داده شد، گروه ها شامل (1) شاهد 2) جیره پایه حاوی ppb 500 آفلاتوکسین B1، 3) جیره پایه حاوی 5/0 درصد بذر گیاه خار مریم 4) جیره پایه حاوی ppb 500 آفلاتوکسین B1 به همراه 5/0 درصد بذر گیاه خار مریم. در سی و پنجمین روز آزمایش به منظور بررسی تغییرات بیان ژن IL-6، 3 نمونه بافت کبد از هر تیمار جمع آوری شد. پس از استخراج RNA از بافت کبد رونویسی معکوس به عمل آمد. همچنین، واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) جهت تکثیر ژن اینترلوکین شش انجام شد. نتایج نشان داد که بیان ژن اینترلوکین شش در تیمار دریافت کننده آفلاتوکسین کاهش یافت، در حالی که بذر گیاه خار مریم به تنهایی بیان ژن مذکور را افزایش داد. متغیرهای مورد بررسی در این مطالعه نمایانگر کارایی و تاثیر مشخص خار مریم در کاهش اثرات منفی آفلاتوکسین در جوجه های گوشتی بود.

    کلیدواژگان: ژن اینترکولین 6، کبد، جوجه گوشتی، تغذیه، بذر خار مریم، آفلاتوکسین B1
  • نصیر رفعتی*، محسن جعفریان صفحات 45-50

    نئوسپورا کنینوم یکی از عوامل سقط جنین عفونی گاو در سرتاسر جهان به شمار می آید که سالیانه میلیون ها دلار به صنعت دامپروری خسارت وارد می کند. هدف از این مطاله تعیین شیوع آلودگی نئوسپورا کنینوم در جنین های سقط شده گاو در شهرستان شهرکرد، به روش Nested-PCR بود. از مجموع 100 جنین سقط شده، 11مورد آلودگی به نئوسپورا تعیین گردید. با توجه به نتایج بدست آمده بنظر می رسد نئوسپورا از عوامل مهم سقط جنین در گاو های شیری شهرکرد باشد.

    کلیدواژگان: شیوع، نئوسپورا کنینوم، سقط جنین، Nested، PCR، شهرکرد، چهارمحال بختیاری
  • ابراهیم بادپروا، فرناز خیراندیش، جاوید صدرایی*، مهدی فروزنده صفحات 51-58

    بلاستوسیستیس تک یاخته ای زئونوز و بی هوازی است که به صورت مستقیم از طریق خوردن آب و مواد غذایی آلوده به کیست منتقل می شود. این انگل دارای انتشار جهانی بوده و شیوع آن در جوامعی که سطح بهداشتی پایین تری دارند، بیشتر است. در این مطالعه، 196 نمونه مدفوع ازگاوهای کشتاری (98 نمونه) و گاو داری های (98 نمونه) شهرستان خرم آباد، به صورت تصادفی جمع آوری شد. پس از استخراج DNA، آلودگی نمونه ها به بلاستوسیستیس به روش PCR مورد بررسی قرار گرفت. از 196نمونه مدفوع گاوی 19نمونه (7/9 %) به انگل بلاستوسیستیس مبتلا بودند که 12(2/12 %) نمونه گاو های کشتاری و 7 (1/7 %) نمونه از گاوهای دامپروری بودند. از آنجایی که گاو به عنوان یک منبع مهم غذایی از نظر تامین گوشت و سایر فرآورده های آن در ایران محسوب می شود، بررسی این آلودگی با توجه به امکان انتقال آن به انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    کلیدواژگان: بررسی مولکولی، بلاستوسیستیس، مدفوع، گاو، خرم آباد، ایران
  • محمود احمدی همدانی، رضا نارنجی ثانی* صفحات 59-66

    هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی تاثیر فصل و برخی فراسنجه های خون شناسی و بیوشیمیایی در ورم پستان تحت بالینی درمیش های استان سمنان بود. بدین منظور 150 نمونه شیر و خون از میش های مبتلا به ورم پستان تحت بالینی و تعداد 992 نمونه شیر وخون نیز از میش های سالم در دو فصل بهار و تابستان جمع آوری شد. در دو روش CMT و کشت باکتریایی میزان شیوع تورم پستان تحت بالینی به ترتیب در بهار و تابستان 94/16% و 97/10% بود. و در هر دو روش، میزان شیوع در بهار بیشتر از تابستان بود (05/0>P) ولی اختلاف معنا داری در تعداد تام گلبول های قرمز و حجم فشرده گلبولی بین میش های مبتلا به ورم پستان تحت بالینی و بین میش های سالم در دو فصل وجود نداشت. از بین فراسنجه های خون، تعداد تام گلبول های سفید، غلظت پروتئین تام و فیبرینوژن پلاسما، در میش های مبتلا و سالم در بهار بیشتر از فصل تابستان بود (05/0>P). نتایج این مطالعه نشان داد که فصل و ورم پستان تحت بالینی تاثیر مشخصی بر پارامترهای خون شناسی و بیوشیمیایی در گوسفندان دارد.

    کلیدواژگان: فراسنجه های خون، ورم پستان تحت بالینی، میش، استان سمنان، ایران
  • ناصر وصال*، هادی ایمانی صفحات 67-78

    پیشگیری و درمان درد ناشی از جراحی یکی از وظایف دامپزشکان محسوب می شود. در حال حاضر در خصوص مدیریت درد پیرامون جراحی در دانشکده های دامپزشکی کشور و نحوه نگرش دامپزشکان کشور به مقوله درد و تسکین آن در حیوانات جراحی شده اطلاعاتی در دست نیست. در بررسی مقدماتی حاضر، پروتکل بیهوشی، داروهای ضد درد در دسترس و میزان بکارگیری آنها برای تسکین درد ناشی از جراحی (در دام های کوچک و بزرگ) در درمانگاه های 9 دانشکده دامپزشکی کشور مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج کلی بیانگر این موضوع است که تسکین درد ناشی از جراحی در دام های مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته و درمان های انجام شده غالبا در حد مطلوب نیست. اگرچه همه درمانگاه ها به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دسترسی داشتند اما میزان استفاده از آنها کم بود و تنها یک درمانگاه بطور معمول به داروهای مخدر دسترسی داشت. لذا لازم است با ارائه آموزش های مداوم در موضوع مدیریت درد و تغییر برنامه درسی دانشکده ها نگرش دامپزشکان به موضوع درد و مدیریت آن در حیوانات تغییر داده شود. در دسترس بودن داروهای مخدر نیز می تواند مدیریت درد بعد از عمل در حیوانات را بهبود بخشد.

    کلیدواژگان: درد، داروهای ضددرد، پروتکل بیهوشی، جراحی
|
  • Ali Eslami Pages 5-9

    Iran has always been enjoying a diverse culture and language throughout its rich history of existence. Contrary to one' expectation, this diversity of culture has helped the country to one of the most united and integrated countries around the world despite its critical location in an unstable region of the world. The present research that was carried out for the first time in Iran, attempts were to collect record and write the local names of hydatidosis, one of the ruminant's infection diseases. Rural, is composed of different ethical and group of population with different accents and sometimes different Language unfamiliar to other locals regions, but villagers to conserve to each other use local names on the issue of animal husbandry, as well as hydatidosis, which is accompanied with important economical damage in animals damage as well as hygiene in human being. The agent of this infection is the larva of intestinal cestode of carnivores, Echinococcus granulosus. The present note, that it was carrying out a questioner for the fist time in Iran, containing accents, studied geographical area and date. Then it distribute, through Veterinary Organization to 31 veterinary departments. In the questioners 78 local name were noted for hydatidosis with a range of 1-10 per provinces. Although no dialect was not noted in Alborz, Qom and Bushehr provinces. The results of the study can be used in familiarizing the public and those who are in the linguistic field with the ethnical aspect or the veterinary medicine applications.

    Keywords: Local name, Hydatidosis, Ruminant, Iran
  • M.N.Gorbanim*, A.Eslamia, SH.Abdollrahma, A.Youssefi Pages 11-18

    From March 2010 to May 2011, 61 stray dogs were captured from Qom province and euthanized then aupospied for digestive tracts helminth infections. Cestodes and acanthcethala were relaxed in tap water, stained by alum acetocarmine and cleared in xylol and nematodes cleared in lactophenol for identification. In the present study, 86.88% of dogs were infected with cestodes, 57.37% with nematodes and 3.27% with acanthocephalanes. Helminthes fauna and their prevalence were as follows: Taenia hydagena (32.79%), Echinococcus granulosus (26.22%), Dipylidium caninum (49%), Taenia mulpiceps (14. 75%), and Mecestides lineatus (1.36%), Toxocara canis (37.70%), Toxascaris leonina (21.31%), Rictularia cahirencis (3.27%) and Macracanthorhynchus hirudinaceus (4.91%). The spectrum of intensity of all worms was 2-24, except E. granulosus that was being between 700-3000. All helminths are transmissible to carnivores, and those T. hydagena, E. granulosus, T. multiceps to ruminants and those of E. granulosus, D. canicum, T. multiceps and T. canis to human beings.

    Keywords: Helminth infections, Digestive tract, Stray dogs, Qom province, Iran
  • Z.Jahani*, B.Meshgi Pages 19-26

    Vermicomposting could be a suitable technology for the transformation of different waste into available products. Vermicompost industry is the based on earthworm. Although, there are more than 7000 species of earthworm in the word, but Eisenia foetida is one of the most important for soil fertility. Of course, several studies showed which earthworms the variety of activities such as healthy food as well as in medicine. The aim of this study was to assess, the influence of different waste such as vegetable, paper, banana, carrot, bread wastes on the growth and development of E. foetida. The effect of various wastes on growth, reproduction and adult's weight of an earthworm E. foetida was studied under identical laboratory conditions. In the use of banana peel, flour and paper filings baby number from 500 has risen in 2000, 1800 and 1500 respectively. The maximum amount of vermicomposted soil compared with controls, were related to the paper filings and lettuce (145 and 106 g respectively). Generally the earthworm population, weight of adults and the amount of soil vermicompost, showed that paper filings and banana peel were the best medium for earthworm E. foetida.

    Keywords: Vermicompost, Nutritional materials, Eisenia foetida, Earth worm
  • S.Pourmozaffar*, M.Nafisi Bahabadi., J.Mohajeri, M.Mohammady, M.R.Salimi Bejestani Pages 27-36

    The purpose of this study was to evaluate the effects of orally administered β-glucan (Macrogard) extracted from Saccharomyces cerevisiae (Macrogard) 1 and 2 gr per kg of feed on growth factors and hematological parameters including hematocrit, hemoglobin, MCV, MCH, MCHC, total red and white blood cells of rainbow trout (28.20± 2.50 gr). The fish were divided into 3 groups including control and Macrogards treatments. At the end of the experimental period (45 days) Bloods were taken and bloods parameters were evaluated. The results showed that the fish growth and FCR in Macrogard treatments were significantly positive compared to control treatment (p0/05). A significant increase in the number of white blood cells in the treatments compared to the control was observed (p

    Keywords: Macrogard, Neutrophil, Growth parameter, Rainbow trout
  • M.Frouzanmehr*, M.B.Montazer Torbati, H.Sarirh., O.Fani Makki, H.R.Mohammadi, A.Ebrahimzadeh Pages 37-44

    The objective of the present study was to evaluate the efficacy of milk thistle seeds (MTS) to ameliorate gene expression of interleukin-6 (IL-6) in the livers of broiler chicks fed with aflatoxin B1 (AFB1). 96 one-day-old (Ross 308) broiler chicks were used. They were randomly assigned to four treatments, 4 replicates and 6 birds in each unit. Group (1) was kept as a control and other groups received feed containing MTS and AFB1 for 3 weeks, i.e. 2) basal diet supplemented with 500 ppb of AFB1 per kg of feed, 3) basal diet supplemented with MTS (0.5%) and 4) basal diet supplemented with MTS (0.5%) and 500 ppb of AFB1 per kg of feed. On day 35 livers were collected (3 per treatment) to evaluate changes in the expression of IL-6 gene after reverse transcription of RNA extracted from liver tissue were taken. In addition, polymerase chain reaction (PCR) amplification was performed for IL-6. The result revealed expression of IL-6 decreased in treatments which is received AF while MTS alone increased IL-6 expression. The variables that were evaluated in this study showed that MTS had significant efficacy in diminishing the aflatoxin negative effects on the chickens.

    Keywords: Interleukin 6 gene_Liver_Broiler chicks_Nutrition_Thistle seeds_Aflatoxin B1
  • N.Rafatin*, M.aafarian Pages 45-50

    Neospora caninum is one of the causes in aborted cattle in the world, accompanied with millions dollars economic loses. The aim of this study was to determine the prevalence of bovine Neospora caninum in aborted fetuses in shahrekord, by Nested-PCR method. Among the 100 aborted fetuses brains, 11 cases ( 11%) were infected. According to our results, Neospora caninum is one of important factors of abortion in dairy cows in Shahrekord.

    Keywords: Prevalence, Neospora caninum, Abortion, Nested, PCR, Shahrekord, Chahar Mahal Bakhtiatiri province
  • E.Badparva, F.Kheirandish, J.Sadraee*, M.Forouzandeh Pages 51-58

    Blastocystis is a zoonotic and anaerobic protozoan that transmitted directly by the cyst via contaminated water and food. It is cosmopolitan in distribution and its prevalence is higher in the community with poor hygiene. Stool samples (n=196) were collected from cattle of slaughterhouse (98 samples) and dairy farms (98 samples). DNA extracted for each sample and analyzed by PCR for Blastocystis contamination. Out of 196 samples , 19 ( 9.6% ) samples were positive for Blastocystis that 12 ( 12.2% ) samples were form cattle of slaughterhouse and 7 ( 7.1% ) samples from cattle of dairy farms. Since cattle are as an important source of food for the supply of meat and other products in Iran, hence investigation of the contamination and possibility of transmission to humans is of particular importance.

    Keywords: Molecular prevalent, Blastocystis, Feces, Cattle, Khorramabad city, Iran
  • M.Ahmadi Hamedanim, R.Narenji Sani* Pages 59-66

    This study was conducted to investigate the simultaneous effects of season and subclinical mastitis (SCM) on some hematological and biochemical parameters in ewes. Therefore 150 milk and blood samples were collected from SCM ewes and 992 milk and blood samples were collected from healthy ewes in spring and summer. 16.94% and 10.97% samples were positive for bacterial culture in spring and summer, respectively. There is not any significant difference in results of RBC and PCV parameters in ewes with SCM and healthy ewes in spring and summer but total protein concentrations and plasma fibrinogen in both groups of ewes were significantly higher in spring than summer (P˂0.05). The results of the present study indicated that season and SCM has prominent effect on hematological and serum biochemical parameters in ewes.

    Keywords: Hematological parameters, subclinical mastitis, Ewes, Semnan province, Iran
  • N.Vesaln*, H.Imani Pages 67-78

    The prevention and alleviation of pain associated with surgery is the main responsibility of veterinarians. At present, no information regarding veterinary attitudes towards the management of pain in surgical patients in Iranian Veterinary Schools is available. In this study, the attitudes and the current practice of anesthesia and the availability and prescription of analgesic drugs for perioperative pain management in small and large animals have been investigated in 9 Iranian Veterinary Schools. In general, the results of this pilot study indicate that the management of pain in animals is suboptimal and inadequate. Although all clinics had access to several NSAIDs, actual prescription rate was low. Opioids were routinely available only in one clinic. In an attempt to improve the attitudes of veterinarians towards the management of pain, organizing continuing education programs on the topic of pain management and revision in the veterinary medical teaching curriculum are required. Availability of opioids may also play a significant role in the improvement of postoperative pain management in animals.

    Keywords: Pain, Analgesic agents, Anesthetic protocol, Surgery