فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
پیاپی 3 (پاییز 1373)

  • تاریخ انتشار: 1373/09/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی امینی* صفحات 142-149

    در بین مراجعه کنندگان به مراکز مختلف زنان و زایمان وجود توده های لنگی یک یافته شایع می باشد، این توده های فیزیولوژیک و پاتولوژیک از سیستم های مختلف ژنیکولوژیک، ادراری، گوارشی و سایربافتها نشات گرفته و علائم بسیار متفاوتی را ایجاد می کنند. در این مطالعه خصوصیات فردی و کلینیکی بیمارن دچار توده لگنی که طی دو سال به مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی مراجعه کرده اند، به صورت گذشته نگر بررسی و نتایج زیر به دست آمده است:اغلب بیماران با شکایت دردهای مزمن شکمی و خونریزی های غیر طبیعی رحمی مراجعه و بیش از 50 درصد آنها درسنین باروری بوده اند، در معاینه فیزیکی اغلب توده های طرفی و مربوط به تخمدانها، قابل لمس بوده، در حالی که توده های رحمی کمتر قابل لمس بوده اند. در بیماران در سنین پایین تر توده ها اغلب مربوط به عوارض حاملگی از جمله حاملگی خارج رحمی بوده است. از نظر پاتولوژیک، لیومیوم و آدنومیوزیس شایع ترین تشخیص های مطرخ شده بوده که عمدتا در سنین میانسالی وجود داشته است. یافته های سونوگرافیک در بیشتر موارد با یافته های حین عمل تطابق داشته و به نظر می رسد سونوگرافی یک وسیله پاراکلینیک مناسب برای بررسی وضعیت توده های لگنی باشد. شناخت هر چه بهتر خصوصیات توده های لگنی، در تصمیم گیری های مناسب و بموقع تشخیصی درمانی کمک کننده خواهد بود.

    کلیدواژگان: توده لگنی، لیومیوم، حاملگی خارج رحمی
  • استفاده از اکترئوتاید در جراحی های دستگاه گوارش
    سید علی جلالی* صفحات 150-156

    در روزهای اول بعد از جراحی های دستگاه گوارش، ترشح و تجمع شیره گوارشی به علت ایجاد فشار در اطراف آناستوموز و ایجاد ایلئوس وطلوب نبوده و بطور معمول در این بیماران از لوله معده برای تخلیه ترشحات و استراحت دستگاه گوارش استفاده می شود. از طرفی با استفاده از آنالوگ طولانی اثز که مهار کننده شیره گوارشی است می توان ضمن (Octreotide) سوماتوستاتین یعنی اکترئوتاید جلوگیری از به هدر رفتن الکترولیتهای بدن، توقف ترشح شیره گوارشی را جانشین تخلیه متداول مکانیکی ترشحات نمود. در این راستا طی مطالعه مقدماتی حاضر در ده بیمار که تحت اعمال مختلف جراحی شکم قرار گرفته بودند، به جای استفاده مداوم از لوله معده، در روز اول پس از عمل نیم ساعت پس از تزریق 100میکروگرم اکترئوتاید، لوله معده در آورده شد و این تزریق هر8ساعت بطور زیر جلدی تا ده تزریق ادامه یافت. مقایسه بیماران درمان شده با اکترئوتاید با گروه شاهد نشان داد که در این گروه ضمن عدم نیاز به لوله معده، حرکات دستگاه گوارشی زودتر آغاز شده و شروع غذا خوردن از راه دهان نیز سریعتر بوده است، از طرفی بعلت خاصیت ضد درد داروی مصرف شده، این گروه به مقدار بسیار کمتری نارکوتیک برای رفع درد ناشی از عمل نیز داشته اند.

    کلیدواژگان: اکترئوتاید، سوماتوستاتین، لوله معده
  • مریم رزاقی آذر* صفحات 157-161

    پرفشاری خون در 3-1 درصد کودکان دیده می شود، فرمهای خفیف این بیماری در اغلب موارد بعلل ناشناخته ایجاد شده و در گروه پرفشاری خون های اولیه قرار می گیرند، اما فرمهای شدید بیماری عمدتا بدنبال بیماری های مشخص و شناخته شده ای ایجاد می شوند، که بیماری های کلیه شایعترین علت این گروه از پرفشاری خون های ثانویه را تشکیل می دهند. در مواردی نیز اختلالات هورمونی عامل بوجود آورنده اینگونه فشار خونهای ثانویه می باشند، عمده ترین مکانیزم ایجاد کننده این عارضه دفع ناکافی سدیم و منعاقبا احتباس آب می باشد، محور اصلی اینگونه بیماری ها، هورمونهای غدد فوق کلیوی است، بطوریکه بیماری هایی مانند هیپرپلازی مادرزادی آدرنال بدنبال نقایص آنزیمی، هیپر آلدسترونیسم اولیه، سندرم کوشینگ و افزایش ظاهری میترالوکورتیکودیدها با افزایش هورمونها قشر آدرنال و بیماری هایی مانند فئوکروموسیتوم، نوروپلاستوم و گانگلیونوروما با افزایش کاتکولامین ها سبب افزایش فشار خون می شوند. توجه به تشخیص و درمان سریع و به موقع ابنگونه بیماری ها ضمن پیشگیری از بسیاری از عوارض فشارخون های بالا از تعدادی از مگ و میرها نیز جلوگیری خواهد کرد.

    کلیدواژگان: پرفشاری خون ثانویه، هیپرپلازی آدرنال، سندرم کوشینگ
  • علیرضا سالک مقدم* صفحات 162-170

    استفاده از روش های مختلف ایمونوتراپی، شیوه ای نسبتا جدید در درمان سرطان است. روش های متداول مورد استفاده در درمان کانسرها، همچون جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی، به تنهایی یا همراه با هم تنها حدود نیمی از بیماران مبتلا را شفا می دهد، لذا ایمونوتراپی پنجره ای امید بخش در درمان این بیماران گشوده است. ایمونوتراپی مانند کموتراپی بطور سیستمیک انجام شده و برای جلوگیری از گسترش بدخیمی ها بکار می رود، اما برخلاف آن، تنها سلولهای بدخیم را مورد حمله قرار داده و بر سلولهای خودی تاثیر چندانی نداشته، و اختصاصی تر از کموتراپی و رادیوتراپی عمل می کند. استفاده از آنتن بادی های منوکلونال و همچنین (Adoptive Immunotherapy) اختصاصی، انواع کین ها، انتقال سلولهای ایمنی کار آمد Isoprinosin ، Tuftsin ، تحریک سیستم ایمنی به شکل واکسیناسیون غیر اختصاصی با مواردی چون و واکسیناسیون اختصاصی با موادی مثل آنتی ژنهای ویروسی خاص وسلولهای تومورال، MDP ، BCG عمده ترین روش های مورد استفاده در ایمونوتراپی بیماران مبتلا به کانسر است. ایمونوتراپی علیرغم مزایای فراوان آن، روشی گران و پیچیده بوده و کاربرد آن بعلت اشکالاتی نظیر تعیین دقیق میزان دوز مصرفی در بیماران مختلف، نیاز به دقت و نیروی متخصص فراوان دارد.

    کلیدواژگان: ایمونوتراپی، کانسر، سیتوکین
  • محمدرضا شکیبی*، معصومه کرفی، رویا ابهری، عبدالرسول اکبریان، جعفر فرقانی زاده صفحات 171-176

    یک بیماری بافت همبند است که اغلب زنان در سنین باروری (SLE) لوپوس اریتماتوی سیستمیک را مبتلا می کند. لوپوس و حاملگی متقابلا یکدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند و در این زمینه گزارشات متفاوتی وجود دارد. هدف از این مقاله گزارش نتایج 111 مورد حاملگی در 48 بیمار لوپوسی و مقایسه فرجام حاملگی قبل و بعد از تشخیص بیماری در این افراد است. پرونده یکصد بیمار مبتلا به لوپوس به روش گذشته نگر مورد بررسی قرار گرفت که در بین این بیماران 56 بیمار مونث متاهل وجود داشت. پرونده 48 بیمار حاوی اطلاعات کافی بود که به شرح زیر گزارش می شود : در 28 بیمار 74 حاملگی قبل از تشخیص بیماری به وقوع پیوسته که منجر به 67 زایمان طبیعی (90 درصد)شده است، 3 سقط عمدی و 4 سقط خودبخودی در این گروه وجود داشته است. در 21 بیمار، 37 حاملگی بعد از تشخیص بیماری به وقوع پیوسته که تنها در 11 مورد (30 درصد) به زایمان طبیعی و 4 مورد سقط عمدی (P) و در 13 مورد سقط خودبخودی (0.0005 > P انجامیده است (0.0001 >)، رخ داده و در 5 مورد زایمان قبل از ترم انجام شده است. P ، 4 مورد مرده زایی (0.001 > (P > 0.05)) نتیجه آنکه لوپوس بر نتیجه حاملگی در این سری بیماران اثر منفی گذاشته و تعداد سقط P (0.0005 > خودبخودی، مرده زایی و زایمان قبل و بعد از تشخیص بیماری از نظر آماری تفاوتی نداشته است.

    کلیدواژگان: لوپوس، حاملگی، سقط
  • علی صادقی لویه* صفحات 177-183

    پس از صرف غذا و پیش از آنکه مواد غذایی هضم و جذب شوند، دریافت غذا بسرعت وقفه می یابد و انسان احساس سیری می کند. این موضوع نشان می دهد که اطلاعات مربوط به اعصاب حسی یا مواد هورمونی مترشحه از بخش های فوقانی لوله گوارش موجب سیری پیش از جذب می شود. بعضی نوروترانسمیترها و مواد هورمونی به عنوان عوامل فرضی سیری شناخته شده اند که یکی از آنها بمبزین است. بمبزین اعمال یک نوروترانسمیتر را در تشکیلات عصبی لوله گوارش پستانداران Bombesin تقلید می کند. بمبزین به کار رفته در بطن های جانبی مغز با فعال کردن سوبستراهای عصبی پاراونتریکولار موجب وقفه دریافت غذا و هیپوانسولینمی می گردد. با تزریق داخل صفاتی بمبزین نه تنها میزان دریافت غذا کاهش (Gastrin Releasing) GBP می یابد بلکه فاصله بین غذا نیز افزایش می یابد. بعلاوه بمبزین و سبب آزاد شدن هورمونهایی در روده می شوند که این مواد خود بعنوان عوامل بروز سیری Peptide عمل می کنند.

    کلیدواژگان: بمبزین، سیری، نوروترانسمیتر
  • عباس هنربخش*، میر مجتبی سیدملکی صفحات 184-192

    استفاده از سونوگرافی بعنوان روشی ساده، ارزان و دارای قدرت تشخیصی بالا در تشخیص بالایی برخوردار است. Specifity هیپرتانسیون پورت و بعضی از علل بوجود آورنده آن از حساسیت و برای نشان دادن خصوصیات، یافته های سونوگرافیک و میزان توانایی این روش در تشخیص هیپرتانسیون پورت، این بررسی در 15 بیمار مشکوک به عارضه انجام گرفت که در تمام بیماران یافته هایی به نفع وجود هیپرتانسیون پورت از جمله، افزایش قطر وریدهای پورت و طحالی، اسلنومگالی، وجود کلاترال ها و وجود ترومبوز در ورید پورت مشخص شد. اگر اطلاعات حاصله از انجام سونوگرافی با علائم و یافته های کلینیکی تلفیق گردد می توان با درجه اطمینان بالایی وجود یا عدم هیپرتانسیون پورت را مطرح و در صورت نیاز، به سایر ارزیابی های تشخیصی مبادرت ورزد. همچنین از آنجا که در ضمن بررسی سونوگرافیک سیستم وریدی پورت می توان وجود یا عدم وجود بعضی از علل بوجود آورنده هیپرتانسیون پورت از جمله ترومبوز وریدی پورت، تومورها، آدنوپاتی ها، کیست ها و ندولهای کبدی را بررسی و در مواردی با استفاده از پالس داپلر و کالرداپلر علل دیگری چون علل دینامیک و فیستولهای شریانی وریدی را در این سیستم بررسی کرده است. استفاده از سونوگرافی بعنوان یک وسیله ساده، بی خطر و غیر تهاجمی در مقایسه با روش هایی چون اسپلنوپورتو گرافی که دارای خطراتی مانند عوارض عروقی، خطرات استفاده از اشعه ایکس و ماده حاجب می باشد روشی بهتر و کاربردی تر می باشد لذا پیشنهاد می شود در بیماران جهت ارزیابی هیپرتانسیون پورت ابتدا از سونوگرافی و در صورت عدم موفقیت از اسپلنوپورتو گرافی و ونوگرافی بعنوان وسایل تکمیلی کمک گرفته شود.

    کلیدواژگان: سونوگرافی، هیپرتانسیون پورت، اسپلنوپورتوگرافی، ترومبوز ورید پورت
  • گزارش 5 بیمار دچار صاعقه زدگی و مروری بر عوارض ناشی از آن
    احمد هومند*، نوراحمد لطیفی صفحات 193-197

    یک یافته ناشایع بوده و اکثر پزشکان هرگز با (Lightning) ضایعات ناشی از بروز آذرخش این بیماران برخورد نکرده اند، عبور جریان الکتریکی ناشی از قوس الکتریکی ایجاد شده به دنبال بروز صاعقه از بدن بسته به شدت، مدت، محل عبور و محل ورود و خروج جریان، صدمات متعدد و با وسعت های مختلفی در قسمتهای مختلف بدن ایجاد می کند. سوختگی های درختی و مارپیچی شکل با شدتهای مختلف، آرتمی ها و آزردگی های قلبی، آپنه تنفسی، میو گلوبینوری ناشی از تخریب بافت عضلانی، پارگی پرده گوش و نوروپاتی های محیطی از عوارض مهم و شایع ناشی از صاعقه زدگی می باشد. در این گزارش، خصوصیات بالینی، آزمایشگاهی، عوارض و درمانهای انجام شده در 5 بیماری دچار صاعقه زدگی که طی سالهای متمادی در اعدادی از مراکز سوختگی در تهران بستری بوده اند ارائه شده است.

    کلیدواژگان: صاعقه زدگی، الکتروکاردیوگرافی، سوختگی، میوگلوبینوری
|
  • A. Amini* Pages 142-149

    Pelvic masses are common findings in patients referred to obstetric and gynecology clinics. These masses originate from various organs such as alimentary, urinary and genital systems. In this survey demographic and clinical characters of 250 patients with pelvic mass referred to shahid Akbarabadi hospital in 2 consecutive years were studied retrospectivety. Chronic abdominal pain and abnormal uterine bleeding were common complaints of patients. In young patients, the majority of masses were due to complications of pregnancy such as ectopic pregnancy. Leiomyoma and adenomyosis were most common histologic diagnosis. Almost always preoperative sonographic diagnosis were compatible with operative findings.

    Keywords: Pelvic mass, Leiomyoma, Ectopic pregnancy
  • OCTREOTIDE AS AN ADJUNCT IN GASTROINTESTINAL SURGERY
    S.A. Jalali* Pages 150-156

    Almost all major gastrointestinal operations should have some sort of mechanical drainage by a nasogastric tube suction in order to keep the system at rest and prevention of gastric dilatation. The rational behind this preliminary study was to inhibit the secretions medically rather than to drain it mechanically ,by injections of somatostatin analogue (octreotide) 100 mg half hour before removal of nasogastric suction tube on the first post-operative day and continue it for three days every eight hour S. C. We used this treatment protocol as a pilot study on ten patients with results far better than expected. Above all they were able to eat second day after surgery, and needed far less narcotics postoperatively. We also used ten patients as our control group with almost the same ages and similar operations, although all patients undergoing gastrointestinal surgery could be considered as control group. In our treated group not only they had less discomfort and other complications due to nasogastric tube, but overall about 1000c.c of G.I. secretions remained and preserved in their G.I. systems instead of being pumped out from gastrointestinal tract.

    Keywords: Octreotide, Somatostatin, Nasogastric
  • M. Razzaghy, Azar* Pages 157-161

    This article outlines the various childhood endocrine disorders associated with hypertension . In many circumstances this is due to inadequate sodium excretion although other mechanisms are often involved. A close link with the kidney will be apparent since it is through this organ that the major effects of hormonal control of sodium are manifested although primary disturbances of kidney function may mimic endocrine diseases. The main emphasis will be on the hormonal derangements that can result in high blood pressure. Enzyme deficiecies in adrenals, primary hyperaldostronism, cushing's syndrome, apparent mineralocorticoid excess causes endocrine hypertension in childrens. Some postulate that essential hypertension is caused by an inherited disorder of the kidney to stimulate the production of a sodium transport inhibitor , possibly from the hypothalamus which helps kidney to eliminate sodium but at the ex pence of increasing blood pressure. This should be the case then it might be argued that essential hypertension comes into the category of hormone induced high blood pressure.

    Keywords: Hypertension, Adrenal hyperplasia, Cushing, 's Syndrome
  • A.R. Salekmoghdam* Pages 162-170

    In cancer therapy, the need for new treatments is profound. Alone or together, surgery, radiotherapy and chemotherapy cure cancer in almost half of the patients in whom it develops. Immunotherapy like chemotherapy can be delivered systemically to combat metastases. What is more , it normally attacks only diseased cells ignoring healthy ones , so it is more cancer-specific than chemotherapy and radiotherapy which often kill dividing cells indiscriminately. Immunotherapy is a costly and complex treatment with sever side effects, because to determine the dose for each patient and for each kind of malignancy is important in results. This article is review of the latest methods and specially the most promising one Adoptive Immunotherapy in brief.

    Keywords: Immunotherapy, Cancer, Cytokine
  • M.R. Shakibi*, M. Korfi, R. Abhari, A.R. Akbarian, J. Forghanizadeh Pages 171-176

    Systemic lupus erythematosus (SLE) is a disease which affects young females in reproductive ages. This disease and pregnancy have adverse effects on each other. In this regard there are different reports in literatures. The objective of this article is to report the outcome of 111 pragnancies in 48 patients with SLE and comparison of the outcome before and after diagnosis of the disease. The medical records of 100 consecutive patients with diagnosis of SLE were reviewed. 56 patients were married females. In 48 patients we had enough informations from medical records or could contact them to obtain the necessary informations. In 28 patients 74 pregnancies had been occured before diagnosis of SLE with 67 (90%) full term deliveries. In 21 patients 37 pregnancies had been occured after diagnosis of SLE with only 11 (30%) full term deliveries (p4 spontaneous and 3 induced abortions in pregnancies before diagnosis and 13 spontaneous (pO.05). After diagnosis of SLE there were 4 stillbirth (p

    Keywords: Lupus, Pregnancy, Abortion
  • A. Sadeghi Looyeh* Pages 177-183

    Spontaneous cessation of eating and feeling of fullness before any digestion or absorption of food stuff begins,indicates that G.I. tract sensory nerves or hormone like secretion of upper G.I. tract can causes preabsorptive satiety. Some neurotransmitters or hormonal secretions are assumed to be responsible for this phenomenon, one of them is called bombesin, which mimics neurotransmission activity in mamalian's G.J. tract. Bombesin available in lateral ventricles activates paraventricular substrates and thus causes preabsorptive satiety and hypoinsulinemia. Intraperitoneal injection of bombesin reduces food intake and increases intervals between meals. Also bombesin and GRP(Gastrin Releasing Peptide) causes release of hormone which brings along feeling of fullness and as a result cessation of eating.

    Keywords: Bombesin, Satiety, Neurotransmitter
  • A. Honarbakhsh*, M.M. Seyed Maleki Pages 184-192

    With considerable advances in technology, ultrasound, as a noninvasive procedure has been more frequently used for diagnosis of liver diseases and portal hypertension (P.H.). Venography and splenoportography, both are invasive procedures with considerable X-ray exposure. The information obtained from these procedures are limited only to condition of vesseles, while with ultrasonic study, diameter of main portal and splenic veins could be measured and any increases in diameter more than 2 mm would suggest P.H. Diagnosis of vessele wall thrombosis in portal system as uniform or heterogenous echogenic area also is possible with ultrasound. Pulse doppler can be used for determining blood velocity and volume, in the same vesseles, and color doppler ultrasound study will show patency of smaller vesseles when clinically indicated We studied, 15 patients who were clinically suspision to have P.H. with ultrasound to confirm P.H. . In all of cases ultrasonic findings such as increased diameter of portal and splenic veins, splenomegaly and presence of collaterals were evidences for diagnosis of P.H. In 2 cases evidences of portal vein thrombosis, were found. In another 2 cases evidences of extrinsic pressure on portal system due to hydatid cysts of liver was thought as causes of P.H.

    Keywords: Ultrasound, Portal hypertension, Splenoportography, Portal vein thrombosis
  • REPORT OF 5 PATIENTS WITH LIGHTNING-ASSOCIATED INJURY
    A. Hoomand*, N.A. Latifi Pages 193-197

    Ligthning - associated injuries (L -AI) are rare and not well recognized by many physicians. Awareness of pathophysiology and first line therapy would improve final prognosis in these patients. In last 10 years we have seen 5 cases of L-AI in plastic & reconstructive surgery hospital center in Tehran. They presented with 3-24% (average 16%) total body surface burn injury. Cardiac arrhytmia, fractures, myoglobulinuria, vision and hearing impairments and abnormal neurological findings are major complications of L-AI. Detail of cases are discussed in this article.

    Keywords: Lightning, ECG, Burning, Myoglobulinuria