فهرست مطالب

انتظام اجتماعی - سال هشتم شماره 1 (بهار 1395)

فصلنامه انتظام اجتماعی
سال هشتم شماره 1 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن نیازی*، سید سعید حسینی زاده آرانی، ایوب سخایی، حسین امامعلیزاده صفحات 1-25
    زمینه و هدف
    تحقیقات فراوانی درباره ی رابطه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین گروه های مختلف و براساس روش های متفاوت انجام شده است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، به کارگیری روش فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون ارتباط میان سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی می باشد.
    روش شناسی: به منظور انجام فراتحلیل حاضر، 29 پژوهش مرتبط که در سال های 1394-1390 و با هدف ارزیابی ارتباط میان سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی انجام و در فصلنامه های معتبر داخلی به چاپ رسیده بودند، انتخاب شدند. پژوهش های منتخب به روش پیمایشی و با به کارگیری ابزار پیمایش در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجه های پایا به انجام رسیده اند. در گام نخست ارزیابی پژوهش های منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند که یافته ها حکایت از نا همگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشت. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر و نقش تعدیل کنندگی متغیر جنسیت با به کارگیری نسخه دوم نرم افزار CMA مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند اندازه اثر یا ضریب تاثیر سرمایه اجتماعی بر احساس امنیت اجتماعی معادل 51/. می باشد که برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان، تاثیری در حد بالا ارزیابی می شود. همچنین، با در نظر گرفتن جنسیت به عنوان متغیر تعدیل کننده، این ضریب برای مردان (52/.) بالاتر از زنان (40/.) ارزیابی شد.
    نتیجه گیری
    در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر میزان احساس امنیت اجتماعی اثرگذار است اگرچه این میزان در بین مردان بیشتر از زنان است. وسعت روابط و شبکه تعاملات اجتماعی گسترده تر مردان زمینه ساز نیل به انواع حمایت های اجتماعی از جانب پیوند های موجود در شبکه روابط می شود که حاصل آن، احساس امنیت بیشتر برای مردان است.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، احساس امنیت اجتماعی، جنسیت، فراتحلیل، اندازه اثر
  • غلامرضا لطیفی، افشین رسولی *، کاوه قادری بگه جان، لاله جاویدان صفحات 26-53
    زمینه و هدف
    رویداد جرایم از نظر مکان، زمان و نحوه شکل گیری همیشه تصادفی نیست، بلکه اغلب تا حدی به ساختار و ویژگی های محل جرم بستگی دارد و می توان گفت یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی است که در محیط های اجتماعی به شکل های متفاوتی دیده می شود. از سویی وقوع جرم به عنوان یک پدیده نامطلوب اجتماعی، علل اقتصادی و اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، محیطی متعددی داشته و با توجه به اهمیت موضوع جرم در کشورهای مختلف، درسال های اخیر مطالعات گسترده ای برای شناسایی و تبیین علل وقوع آن انجام شده است. بر همین اساس هدف این پژوهش عبارت است از رتبه بندی مهم ترین عوامل تاثیرگذار در جرم خیزی شهری با تمرکز بر رویکرد توسعه پایدار.
    روش شناسی: در این مقاله منطقه 17 تهران به عنوان نمونه موردی انتخاب شد. برای شناسایی مهم ترین عوامل تاثیرگذار در جرم خیزی شهری مطالعات فراوانی صورت گرفت. بر اساس نظر کارشناسان از میان بیست و چهار عامل شناسایی شده، چهار عامل که دارای کمترین اهمیت بودند، حذف شدند و سپس برای رتبه بندی عوامل، پرسشنامه ای تهیه و در بین افراد مختلف در منطقه 17 تهران به صورت تصادفی توزیع شد، داده های حاصله با استفاده از نرم افزار مورد تحلیل قرار داده شد.
    یافته ها
    از میان عواملی که مورد بررسی قرار گرفتدر نهایت عوامل اقتصادی به عنوان مهم ترین عوامل تاثیرگذار در جرم خیزی شهری انتخاب شدند.
    نتیجه گیری
    در پایان بر مبنای یافته های پژوهش نقش دستگاه های دولتی از جمله شهرداری ها و نهادهای دولتی دخیل در امر مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت و گسترش تسهیلات شهری، توسعه زیر ساخت های اقتصادی، گسترش آموزش های عمومی و فردی پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: جرم خیزی شهری، رتبه بندی عوامل، عوامل اقتصادی، زیرساخت ها، توسعه پایدار
  • محمد پوراسدی، جواد معدنی* صفحات 54-71
    زمینه و هدف
    امروزه با پیشرفت فناوری و پیچیده شدن امور، مباحث مسئولیت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، موضوع مسئولیت اجتماعی در کلانتری ها به عنوان یکی از مهم ترین وظایف ذاتی برای انجام ماموریت ها و ارائه خدمات انتظامی به شمار می روند که این امر زمینه این مطالعه را تبیین و در ادامه با هدف شناسایی مولفه های مسئولیت اجتماعی و تاثیر آن بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی، پژوهش ادامه خواهد یافت.
    روش شناسی: این مطالعه به روش، توصیفی–پیمایشی انجام و برای انجام محاسبات آن از نرم افزار Spss استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان سرکلانتری سوم شهر تهران تشکیل و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 99 نفر از آنها مورد سنجش و آزمون قرار گرفتندکه برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
    یافته ها
    مطالعه نشان داد سنجش پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ925/. و روایی آن، با تایید سوالات توسط استادان صاحبنظر مورد تایید و پس از تحلیل در سطح اطمینان 99%، رابطه معنی داری بین برخی از مولفه های مسئولیت اجتماعی و کیفیت ارائه خدمات انتظامی وجود دارد و در میان مولفه های بررسی شده، امور مراجعین بیشترین و مسئولیت اخلاقی کمترین تاثیر را داشتند. تاثیر مولفه های مسئولیت اجتماعی بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی بدان معنا است که بر اساس تغییر در مولفه های مسئولیت اجتماعی، به خوبی می توان تغییر در میزان کیفیت ارائه خدمات انتظامی را سنجید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل نشان داد که مولفه های مسئولیت اجتماعی، بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی؛ تاثیر مثبت و معناداری دارند و به عبارتی دیگر، سازمان پلیس هر اندازه که به مسئولیت اجتماعی خویش اهمیت بدهد، به طور مستقیم بر کیفیت ارائه خدمات انتظامی تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: مسئولیت، مسئولیت اجتماعی، خدمات انتظامی، ناجا، کلانتری های شهر تهران
  • پریناز بیدل* صفحات 72-94
    زمینه و هدف
    امنیت اجتماعی به عنوان تضمین کننده حقوق و منافع فردی و اجتماعی و مایه آرامش و آسایش افراد جامعه، تابع اعتماد اجتماعی می باشد. مطالعه حاضر با عنایت به نقش قابل توجه مردم مناطق مرزی در حفظ امنیت اجتماعی به بررسی رابطه اعتماد اجتماعی با احساس امنیت و حفظ امنیت اجتماعی در بین مردم شهر سنگان پایین خواف پرداخته است.
    روش شناسی: پژوهش حاضر در سال 1393 به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه که اعتبار صوری آن طبق نظر متخصصین و روایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردیده انجام گرفته است. جامعه آماری، جمعیت 9500 نفری مردم سنگان بوده و حجم نمونه با فرمول کوکران 370 نفر تعیین گردیده که برای تخصیص آن، افراد 20 سال به بالا به روش تصادفی انتخاب شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و استنباطی از جمله؛ میانگین، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است.
    یافته ها
    میانگین اعتماد اجتماعی، احساس امنیت و حفظ امنیت اجتماعی به ترتیب 2، 1/2 و 7/2 از 5 بوده است. بین متغیر اعتماد اجتماعی با احساس امنیت و بین اعتماد اجتماعی با امنیت اجتماعی رابطه معنی دار و مستقیم وجود داشته است. بر اساس آزمون رگرسیون، حدود 62 درصد از تغییرات مربوط به متغیر امنیت اجتماعی با متغیرهای احساس امنیت جمعی، سن، احساس امنیت جانی، اعتماد برون گروهی، تاهل، قابل تبیین بوده است.
    نتیجه گیری
    با افزایش اعتماد اجتماعی؛ احساس امنیت افزایش و در نتیجه میزان تلاش افراد برای حفظ امنیت اجتماعی بیشتر می شود.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، اعتماد برون گروهی، اعتماد درون گروهی، احساس امنیت، امنیت اجتماعی
  • بهرام رنجبر *، جعفر شرافتی پور صفحات 95-115
    زمینه و هدف
    خانواده بنیادی ترین و مقدس ترین نظام اجتماعی هر جامعه ای است که عموما هسته ای حمایتی – عاطفی و مورد اعتماد افراد و محافظی قوی در مقابل فشارها، اضطراب ها و خشونت دنیای خارج آنان محسوب می شود. این پژوهش به منظور بررسی خیابانی شدن زنان، تاثیر نظام و ساختار خانواده را بر این پدیده با اتکا بر نظریات حوزه انحرافات اجتماعی، سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در قالب فرضیاتی برگرفته از این نظریات، مورد آزمون تجربی قرار داده است.
    روش شناسی: جامعه آماری تحقیق، زنان خیابانی شهر تهران هستند. داده های پیمایش در سال 1385 از سطح شهر و مراکز نگهداری زنان خیابانی جمع آوری شده است و داوری در باب فرضیات با استفاده از تکنیک آماری خی دو و رگرسیون انجام شده اند.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان می دهد که گسیختگی خانوادگی با ایجاد فشار و روابط سرکوبگرانه بر روی زنان و دختران، آنان را به ناچار به حاشیه زندگی اجتماعی از جمله رها شدن در خیابان ها و تن فروشی سوق می دهد. همچنین میزان تغییرات سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده با میزان تغییرات خیابانی شدن زنان همراه است.
    کلیدواژگان: زن خیابانی، خیابانی شدن، خانواده از هم گسیخته، سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
  • هوشنگ شیری *، پرویز آهی صفحات 116-140
    زمینه و هدف
    بزه دیدگی مکرر از چالش های مهم متولیان سیاست جنایی خصوصا پلیس تمامی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران می باشد که با اتخاذ تدابیر کیفری و غیرکیفری در پیشگیری از وقوع آن تلاش می نمایند. اهمیت این موضوع تا اندازه ای است که در اسناد بین المللی نیز مورد توجه اندیشمندان عرصه جرم شناسی قرار گرفته است؛ که می توان به سندهای اصول بنیادی دادگری برای بزه دیدگان و قربانیان سوء استفاده از قدرت، رهنمودهای دادگری در موضوع های شامل کودکان بزه دیده و گواه جرم اشاره کرد.
    روش شناسی: مقاله حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و تحلیل اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری از منابع می باشد.
    یافته ها
    تحقیق حاضر نشان می دهد که نیروهای پلیس می توانند از طریق دستگیری بزهکاران فعال در تکرار بزه دیدگی، حفاظت از بزه دیدگان، نظارت بر اجرای مجازات های اجتماعی، حفاظت از هویت و آبروی بزه دیده و بستگان وی، همکاری و مشارکت با شهروندان، ارائه خدمات اجتماعی و آموزش و اطلاع رسانی از بزه دیدگی و تکرار آن پیشگیری کنند.
    نتیجه گیری
    همگام با پیشرفت های بزه دیده شناسی پلیس کشورهای توسعه یافته با اقتباس از اسناد بین المللی رویه های عملی خود را به سمت و سوی بزه دیده محوری سوق داده اند. سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آنها در برخی قوانین بدون انسجام و به صورت پراکنده به این چالش مهم و نقش پلیس در پیشگیری از آن پرداخته است.
    کلیدواژگان: بزه دیده، پلیس، پیشگیری، سیاست جنایی، بزه دیدگی مکرر
  • عطاءالله عبدی *، حمید مستجابی، فاطمه عمرانی نژاد صفحات 141-158
    زمینه و هدف
    جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی خود در استان سیستان و بلوچستان همواره باچالش ها و مشکلات متعدد و متداوم روبرو بوده و این مشکلات در تمام حوزه های این محیط امنیتی باز تولید شده است. در حال حاضر تروریسم وگروهک های تروریستی به عنوان یک چالش امنیتی اصلی در محیط پیرامونی ایران محسوب می شود و با توجه به اقدامات تروریستی که از چندین سال گذشته تاکنون درشرق کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان رخ داده باعث بوجود آوردن مشکلات وخدشه دار کردن امنیت در این منطقه شده است هدف اصلی این تحقیقشناخت عوامل موثر بر ناامنی و گسترش فعالیت های تروریستی مرزهای شرقی می باشد.
    روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن نیز توصیفی –تحلیلی می باشد. روش گردآوری داده ها تلفیقی از مطالعات اسنادی و مطالعات پیمایشی می باشد ابزار اصلی مورد استفاده برای گرداوری اطلاعات از طریق روش میدانی، پرسشنامه می باشد؛ برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. که برای پژوهش حاضر برابر با 87/0 به دست آمد. جامعه آماری این مطالعه 178 نفر است که متشکل از فرماندهای یگان های انتظامی، مرزبانان ناجا و اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 85 نفر تعیین شد.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش مهمترین عوامل موثر بر ناامنی و گسترش فعالیت های تروریستی مرزهای شرقی، عوامل اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی می باشند که با استفاده از آزمون فریدمن در بین این عوامل، عامل جغرافیایی دارای مهمترین تاثیر می باشد.
    کلیدواژگان: تروریسم، امنیتی، انتظامی، استان سیستان و بلوچستان، توسعه نامتوازن
  • حسنعلی موذن زادگان، نبی الله غلامی* صفحات 159-185
    زمینه و هدف
    اهمیت نظارت بر عملکرد ضابطان دادگستری- به عنوان جبهه ی مقدم دستگاه عدالت کیفری- باعث شده است در بسیاری از کشورها، علاوه بر نظارت عام مقام قضایی بر عملکرد ظابطان، نهادهای خاصی نیز وظیفه ی اعمال نظارت غیر قضایی بر عملکرد این افراد را بر عهده داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی امکان سنجی اعمال نظارت غیر قضایی بر عملکرد ضابطان دادگستری در حقوق ایران است.
    روش شناسی: روش تحقیق استفاده شده در این مقاله، کیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بوده و سعی شده است با بررسی سازوکارهای نظارت غیرقضایی، ضوابط کاربست این نوع نظارت بر عملکرد ضابطان مورد بررسی قرار گیرد.
    یافته ها و
    نتایج
    یافته های تحقیق نشانگر این واقعیت هستند که به رغم مغفول ماندن اعمال نظارت غیرقضایی بر عملکرد ضابطان در حقوق ایران، امکان اعمال این نوع از نظارت در حقوق ایران وجود دارد. سازمان بازرسی کل کشور با توجه به وظیفه ی عام نظارتی خود و کمیسیون اصل نود قانون اساسی با توجه به اینکه مرجع دریافت شکایات از نهادهای دولتی است، می توانند بنا به تشخص خود یا با دریافت شکایت و گزارش از اشخاص یا سازمان های دیگر، اقدام به تعقیب و پیگیری ضابطان در موارد نقض حقوق شهروندی نمایند.
    کلیدواژگان: نظارت غیر قضایی، آمبودزمن، ضابطان دادگستری، سازمان بازرسی کل کشور، کمسیسون اصل نود
|
  • Mohsen Niazi *, Saeid Housini Zadeh, Aioub Sakhaei, Housein Emam Ali Zadeh Pages 1-25
    Purpose
    alot of research about the relationship between social capital and social security among various groups based on different methods have been done. Therefore, the aim of the present study is using Meta-analysis for analyzing the results of studies about the relationship between social capital and a sense of social security.
    Methods
    In order to present meta-analysis, 29 done research between the years of 1390-94 about the relationship between social capital and sense of social security which have been published in scientific journals, were selected to assess. Selected research have been carried out with survey method and by using the questionnaire in different statistical population and based on reliable scales. In the first step of the research assessment, assumptions of homogeneity and publication bias were examined: according to this, results indicate the heterogeneity of effect sizes and lack of publication bias of examined Studies. In the second step, Coefficient of effect size and moderating role of gender variable were evaluated by using the second version of the CMA software.
    Findings: The Findings showed that the effect size or impact of social capital on the sense of social security is equivalent to 0/51. This coefficient is evaluated at upper level based on Cohen interpretation system. Also, by considering gender as a moderating variable, this Coefficient for men (0/52) were assessed higher than women (0/40).
    Results
    In conclusion, the results showed that social capital affects the sense of social security, although this rate is higher among men than women. Breadth of relationships and social interactions wider network of men Underlies to achieve a variety of social support from the link in the network of relationships that the result is more sense of security for men.
    Keywords: Social Capital, sense of social security, gender, Meta, analysis, Effect size
  • Gholamreza Latifi, Afsheen Rasouli *, Kaveh Ghaderi, Laleh Javidan Pages 26-53
    Background
    Crime event is not always random as the place, time and manner of formation, but often depends on the structure and characteristics of the offense. It can be introduced as a very complicated social phenomenon that it is seen in different forms regarding social environment. At the same, crime as an undesirable social phenomenon, has social and economic, political, cultural, environmental reasons, and given the importance of the issue of crime, extensive studies have been conducted to identify and explain the causes of creating it in many countries in recent years. Accordingly, the purpose of this paper is to classify the most influential factors of crime-creating with emphasizing on sustainable development approach.
    Methodology
    In this paper, the district 17 of Tehran was chosen as a case study. To identify the most important factors affecting the rise urban crime, several studies were performed. According to experts, twenty-four factors were identified, four of which have the least importance were omitted. Then for ranking factors, questionnaire was prepared and randomly distributed among the 17 district people in Tehran. The resulting data were analyzed using the software.
    Findings: Among studied factors, ultimately, economic factors as the most important factor affecting the urban crime were selected.
    Conclusion
    Based the findings, the role of government agencies and stakeholders including municipalities and government agencies involved in urban management was considered and expansion of municipal facilities, infrastructure, economic development, public education and personal development was proposed.
    Keywords: urban crime, ranking factors, Economic Factors, infrastructure, Sustainable development
  • Parinaz Bidel* Pages 72-94
    Objective
    Social security as a guarantee of individual and social rights and interest and source of comfort of members of society is follower of social trust. Considering the significant role of people in the border areas in maintaining security social this study investigate the relationship between social trust and sense of security with maintaining security social between the people of SANGAN of KHAF.
    Methodology
    This study conducted in 1393 through the survey and by questionnaire. Face validity of was determined according to the specialists and the validity by cronbach's alpha coefficient. The statistical population had been 9500 people of SANGAN and the sample size is determined 370by Cochran formula that is selected individuals 20 years and older with random sampling method In analyzing the data, descriptive and inferential statistics such as mean, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used.
    The findings: The average social trust and sense of security and maintaining social security were 2, 2/1 and 2/7 from 5 respectively. Between Social trust with a sense of security and social security direct and meaningful relationship existed. According to the findings, about 62 percent of the variable changes to social security been explained with sense of collective security, age, life security, out groups trust and marital.
    Conclusion
    With the increase of social trust, a sense of security increases and thus the amount of effort the people to maintain social security.
    Keywords: social trust, inter group trust, out group trust, sense of security, social security
  • Houshang Shiri *, Parviz Aahi Pages 116-140
    The issue and goal: repeated victimization, as a criminal policy challenge, Considered police Forces in all countries, including the Islamic Republic of Iran that they are Trying to Prevent it by Making Decisions based on criminal and non-criminal measures. The importance of this issue is considered by thinkers in criminology in international Documents . that can be refer to fundamental principles of justice Documents for victims can be victims of abuse of power ", the guidelines of justice in matters involving child victims and the Crime Witness.
    Method
    this article is applicable which wroted in descriptive and analatical and analizing information that is based on books and taking notes.
    Findings : The research shows that police Forces can arrest active offenders in repeat victimization, protection of victims, monitoring the executive of social punishments, the protection of the identity and dignity of the victim and her relatives, co-operation and partnership with citizens,Producing social services and education and awaring for the prevention of victimization and repeat it.
    Result
    in line with the progress of the victimology Police in Developed countries have taken effective Practical styles toward Focusing Victim the criminal Policy of Islamic Republic of Iran in contrary with it, in some regulations without cohesion and sporadically paid to this important challenge and police role in Preventing of it.
    Keywords: the victim, the police, the prevention, criminal policy, repeated victimization