فهرست مطالب

دانشکده علوم پزشکی نیشابور - پیاپی 10 (بهار 1395)

مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
پیاپی 10 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شکوفه شکراللهی *، غلامعلی حشمتی صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    پنیرک با نام علمی Malva sylvestris L از تیره پنیریکان ( Malvaceae ) گیاهی دارویی و بومی ایران است که ارزش غذایی و دارویی بالایی داشته و در طب سنتی ایران در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. مطالعه حاضر به مرور جنبه های مختلف و یافته های نوین این گیاه دارویی پرداخته است.
    مواد و روش ها
    با استفاده از پایگاه های اطلاعات اینترنتی SID ،Iranmedex ،Web of Science ،Science Direct مقالاتی که در مورد جنبه های مختلف گیاه دارویی پنیرک ارائه شده بود، با استفاده از کلید واژه های پنیرک، اثر درمانی و گیاه دارویی بررسی گردید.
    یافته ها
    از پنیرک در پزشکی سنتی در تسکین درد و التهاب، التیام زخم و بهبود اختلالات کلیوی و عوارض پوستی و در مقابله با میکروارگانیسم های مختلف از جمله ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها استفاده شده است و بخش های هوایی آن دارای ارزش غذایی و علوفه ای هستند. ترکیبات اصلی گیاه پنیرک، ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی می باشند و حضور مالوین، دلفینیدین، مالویدین، بتاکاروتن، سیانین، تانن ها، ساپونین ها، آلکالو ییدها، موسیلاژ و به ویژه آنتی اکسیدان ها در این گیاه، عامل خواص ضد اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد دردی و اثر بر بهبود التهاب است که در تحقیقات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است.
    نتیجه گیری
    کاربردهای سنتی گیاه پنیرک در درمان بسیاری از بیماری ها و وجود ترکیبات گیاهی و دارویی ارزشمند در آن می تواند زمینه ای را برای کشف داروهای با منشاء گیاهی در تولید آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و داروهای درمان التهاب بوجود آورد.
    کلیدواژگان: اثر درمانی، پنیرک، ترکیبات، طب سنتی، گیاه دارویی
  • علی غلامی *، بهرام حصاری، اکرم گازرانی، مصطفی اردمه، ایمان خوانی، حسین بلوکی، حسین حسین زاده، علی ترشیزی، پیمان صالحی، اسماعیل زارعی، زهره فروزان فر صفحات 9-16
    زمینه و هدف
    دانشجویان به عنوان ارکان اساسی دانشگاه در آینده، پیکره اصلی سازمان ها و ارگان های مختلف جامعه را تشکیل می دهند و دیدگاه شان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی یکی از عوامل موثر بر کیفیت خدمات آموزشی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در پژوهش مقطعی حاضر که در اسفند ماه 1390 بین کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور صورت گرفته است، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای خود ساخته شامل 34 سوال بود. داده ها با استفاده از آزمون های کای اسکور و دقیق فیشر در نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سنی دانشجویان 24/ 1± 54/ 20 سال بود که 61 درصد ایشان مونث بودند. میانگین نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی به ترتیب 96/ 5± 18/ 44 و 93/ 1± 85/ 46 بدست آمد. با توجه به میانگین نمرات کسب شده، 5/ 67 درصد از دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و 98 درصد نسبت به آینده شغلی خود، نظر مثبت داشتند. همچنین بین سن دانشجویان با دیدگاه آنها نسبت به رشته تحصیلی ( 024/ P=0 ) و آینده شغلی ( 032/ P=0 ) رابطه آماری معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، نگرش اکثریت دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی شان مثبت می باشد. آشنایی کامل تر افراد با رشته های تحصیلی دانشگاهی قبل از انتخاب رشته و دادن مشاوره خوب به آنها می تواند در تقویت هر چه بیشتر این نوع نگرش ها نقش بسزایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: نگرش، دانشجویان، رشته تحصیلی، آینده شغلی
  • ساناز بنیسی کهنسال، مهدی شایان فر، مینو محمد شیرازی، هادی طبیبی، گیو شریفی، پروانه صانعی، احمد اسماعیل زاده * صفحات 17-29
    زمینه و هدف
    اطلاعات محدودی در زمینه ارتباط الگوی غذایی کاهنده فشار خون با خطر گلیوما وجود دارد. مطالعه مورد شاهدی حاضر مبتنی بر بیمارستان، با هدف بررسی ارتباط پیروی از این الگوی غذایی با خطر گلیوما در گروهی از بزرگسالان ایرانی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    128 بیمار مبتلا به گلیوما و 256 فرد شاهد (همسان سازی شده از نظر سن و جنس) انتخاب شدند. دریافت های غذایی افراد با استفاده از یک پرسشنامه تکرر مصرف غذایی معتبر ارزیابی شد. پیروی از الگوی غذایی DASH ارزیابی و امتیازدهی گردید.
    یافته ها
    پس از تعدیل عوامل مخدوشگر، افرادی که تبعیت بیشتری از الگوی غذایی DASH داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین تبعیت را داشتند، از 74 درصد شانس کمتری برای ابتلا به گلیوما برخوردار بودند (نسبت شانس برای بالاترین سهک در مقابل پایینترین سهک: 26/ 0، با فاصله اطمینان 54/ 0- 13/ 0). تعدیل بیشتر برای شاخص توده بدنی تاثیر معنی داری روی این ارتباط نداشت ( 28/ 0، 57/ 0- 13/ 0). ارتباط معکوسی بین مصرف میوه ( 31/ 0، 68/ 0- 14/ 0)، حبوبات و مغزجات ( 23/ 0، 53/ 0- 10/ 0) با خطر گلیوما نیز مشاهده شد. همچنین مصرف گوشت قرمز و فرایند شده ( 60/ 2، 81/ 5- 16/ 1) و نمک ( 87/ 2، 34/ 6- 30/ 1) ارتباط مثبت و معنی داری با خطر ابتلا به گلیوما نشان داد.
    نتیجه گیری
    پیروی از الگوی غذایی کاهنده فشار خون یا DASH ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به گلیوما دارد. برخی اجزای این الگو مثل گوشت های قرمز و فرایند شده و نمک دارای ارتباط مثبت، و سایر اجزای این الگو مثل مصرف میوه جات، حبوبات و مغزجات دارای ارتباط معکوسی با شانس ابتلا به گلیوما داشتند.
    کلیدواژگان: رژیم غذایی، گلیوما، مواد مغذی، رژیم غذایی کاهنده فشار خون
  • محمد سربیشگی مقدم، نرگس خانجانی، فریده دوستان * صفحات 30-40
    زمینه و هدف
    اختلال رشد عبارتست از تاخیر یا توقف در رشد کودک که در صورت عدم توجه باعث بروز عوارض جدی جسمی در کودک می گردد. در مطالعه حاضر عوامل محیطی همراه با اختلال رشد گروهی از کودکان شهرستان سربیشه بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه مقطعی تحلیلی حاضر 422 کودک 72-3 ماهه شهرستان سربیشه، تحت پوشش مراکز بهداشت در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مورد (با تاخیر در رشد) و گروه شاهد (با سیر طبیعی رشد) از نظر سن و جنس همسان سازی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مربع کای، t-test و رگرسیون لجستیک و نرم افزار SPSS v.22 استفاده گردید.
    یافته ها
    سطح تحصیلات، شغل و BMI مادر قبل از بارداری رابطه معنی داری با اختلال رشد کودکان نشان داد. از میان ویژگی های کودک، وزن هنگام تولد با اختلال رشد و از نظر فاکتورهای اقتصادی اجتماعی خانوار، وضعیت مسکن و وضعیت اعتیاد مادر با اختلال رشد کودکان ارتباط معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به فاکتورهای شناسایی شده مرتبط با تاخیر رشد، به نظر می رسد آموزش والدین درباره تغذیه کودکان، توجه به وزن مناسب مادر قبل از بارداری و حمایت از اقشار ضعیف و کودکان بد سرپرست در جهت ارتقای سلامت کودکان حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: اختلال رشد، عوامل محیطی، کودکان 72، 3 ماهه
  • علی اکبر محمدی، محمود یوسفی، محمد مردانی، حسین فرجی* صفحات 41-49
    زمینه و هدف
    دسترسی به آب سالم به لحاظ پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از جمله عوامل تامین کننده بهداشت و سلامتی در جامعه است. اولین مرحله جهت اطمینان از سلامتی آب، آزمایش و آنالیز آن است. به همین منظور پایش کیفی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی منابع آب شرب شهرهای بندر گز، بندر ترکمن و کردکوی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، در بازه زمانی 1389 - 1384 تعداد 43 نمونه از منابع آبی سه شهر برداشت شد و 15 پارامتر مورد آنالیز قرار گرفت. کلیه مراحل نمونه گیری و آنالیز داده ها بر اساس روش استاندارد متد آزمایش های آب و فاضلاب انجام و با استاندارد ایران و سازمان بهداشت جهانی مطابقت داده شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن بود که میانگین داده های مربوط به شهرهای بندر گز، ترکمن و کردکوی برای پارامترهایی مانند هدایت الکتریکی به ترتیب 625 ، 992 و 650 میکروموس بر سانتیمتر، و میزان میلیگرم در لیتر کل جامدات این مراکز به ترتیب 273 ، 535 و 523 ، نیترات 7/ 9، 10/9 و 9/ 9، سولفات 19 ، 6/ 25 و 2/ 39 و کلرور 22 ، 182 و 185 میلیگرم در لیتر بود. همچنین میانگین مقدار سختی در منابع آب شرب مورد مطالعه به ترتیب 255 ، 317 و 346 میلیگرم در لیتر کربنات کلسیم بود. بر این اساس آب بندرگز در محدوده سخت و بندر ترکمن و کردکوی در محدوده خیلی سخت تقسیم بندی شد. میزان فلوراید نیز در شهرهای مورد مطالعه در محدوده 4/ 0- 3/ 0 میلیگرم در لیتر بود که تمامی نمونه ها در حد استاندارد قرار نگرفتند.
    نتیجه گیری
    نتایج روی نمونه های منابع آب های زیرزمینی موجود در شهرهای بندر گز، بندر ترکمن و کردکوی که به عنوان آب قابل شرب وارد سیستم آبرسانی می گردد نشان می دهد که تمامی موارد مورد آزمایش به جز فلوئور که در تمامی نمونه ها کمتر از مقدار استاندارد بود، بقیه موارد در محدوده استاندارد آب ایران و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: کیفیت آب، آب زیرزمینی، سختی آب
  • شهربانو کیهانیان، مریم ذاکری حمیدی *، زهرا فتوکیان، محمد منصور ساروی، شادی ساروی، علی ساروی صفحات 50-56
    زمینه و هدف
    متاستازهای استخوانی عوارض بالقوه ناخوشایندی بر روند زندگی فرد می گذارند. یکی از این عوارض، هیپرکلسمی است که سبب گیجی، حالت تهوع، یبوست و ازتمی می شود. پامیدرونات دارویی است که عوارض اسکلتی را در بیماران دچار متاستاز های استخوانی کم می کند. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین تاثیر پامیدرونات بر هیپرکلسمی، نیتروژن اوره خون و کراتینین در بیماران مبتلا به سرطان می باشد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه نیمه تجربی حاضر به 41 بیمار مبتلا به بدخیمی و بستری در بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر که با روش نمونه گیری آسان انتخاب شده بودند، آمپول 90 میلیگرمی پامیدرونات ماهیانه تا 3 ماه بصورت وریدی تزریق شد. داده های بدست آمده از پرسشنامه مشخصات فردی و بالینی، و نمونه های خون در قبل و بعد از مداخله مورد مقایسه قرار گرفتند. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS v.11.5 و آزمون های تی زوج، کای اسکور و ویلکاکسون انجام و 05/ P<0 به عنوان معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    شایعترین نوع سرطان، سرطان پستان ( 9/ 43 درصد) و محل متاستاز استخوانی آن در اکثر بیماران ( 9/ 65 درصد) بصورت منتشر بود. نتایج نشان داد که بین میانگین غلظت کلسیم ( 015/ P=0 )، نیتروژن-اوره خون ( 031/ P=0 )، آلکالن فسفاتاز ( 002/ P=0 ) خون، قبل و 3 ماه پس از درمان با پامیدرونات اختلاف معنی داری وجود داشت، اما بین میانگین غلظت کراتینین خون قبل و 3 ماه پس از درمان با پامیدرونات اختلاف معنی داری مشاهده نشد ( 41/ P=0 ).
    نتیجه گیری
    پامیدرونات در پیشگیری از هیپرکلسمی موثر بوده و از افزایش نیتروژن اوره خون و کراتینین جلوگیری می کند. از این رو به عنوان درمان اصلی و روتین پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: پامیدرونات، متاستاز نئوپلاسم، هیپرکلسمی، نیتروژن اوره خون، کراتینین
  • فرهاد رمضانی بدر، وحید معینی، میثم نعمتی خواه *، پروین شیری قیداری، مینا اخلاقی، مهران تهرخانی صفحات 57-64
    زمینه و هدف
    ارزیابی کیفیت زندگی کمک می کند تا مشکلات بیماران بطور بنیادی مورد توجه قرار گرفته و روش های درمانی مورد تجدید نظر قرار گیرند. پژوهش حاضر کیفیت زندگی و برخی عوامل مرتبط با آن در بیماران همودیالیزی بستری در بیمارستان های آموزشی شهر زنجان را مورد بررسی قرار داده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر روی 74 بیمار در دو مرکز همودیالیز شهرستان زنجان انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس طی سه ماه صورت گرفت. از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی بیماران کلیوی جهت ارزیابی در این پژوهش استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد 1/ 8 درصد شرکت کنندگان کیفیت زندگی خوب، 2/ 70 درصد یکفیت زندگی متوسط و 7/ 21 درصد در سطح ضعیف قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی نمونه های مورد پژوهش به ترتیب 4/ 44 و 2/ 14 بود. بیشترین میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی نمونه های پژوهش در ابعاد نه گانه مربوط به درد با نمرات 6/ 57 و 12 و کمترین مقادیر میانگین و انحراف معیار مربوط به مشکلات سلامت جسمانی با نمرات 5/ 18 و 11 بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها، کیفیت زندگی ضعیف و نامناسب در مورد بیماران همودیالیزی از شیوع قابل توجهی برخوردار است. مسلما برنامه ریزی مناسب با تمرکز بر مهم ترین عوامل مرتبط با کیفیت زندگی این بیماران می تواند راهگشا باشد.
    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیه، همودیالیز، کیفیت زندگی
  • سید اسماعیل موسوی *، طاهر علیزاده چهار برج، محمدرضا شیخ، مریم یاوری کرمانی صفحات 65-71
    زمینه و هدف
    اختلالات روانی، ناهنجاری های شایعی هستند که باعث کاهش عملکرد اجتماعی افراد می شوند. بعضی گروه های خاص مانند بیماران دیابتی نسبت به ابتلای به این اختلالات بیشتر آسیب پذیر می باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فراوانی علائم اختلالات روانی در این گروه از بیماران است.
    مواد و روش ها
    پژوهش توصیفی حاضر از نوع مقطعی است که در آن از میان جامعه آماری بیماران دیابتی، 100 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه کنترل نیز از یک نمونه 100 نفری از افراد غیردیابتی تشکیل می شد که از لحاظ سن، تحصیلات و وضعیت اجتماعی و اقتصادی با گروه هدف همسان سازی شدند. دو گروه بوسیله آزمون SCL-90 دارای 90 ماده که برای ارزشیابی علائم روانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، سنجیده شدند. نقطه برش این آزمون در ایران 4/ 0 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و نتایج آزمون SCL-90 ، با استفاده از SPSS v.21 در سطح معنی داری ( 01 / P<0 ) استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل، فراوانی علائم اختلالات روانی را در بیماران دیابتی نسبت به گروه غیردیابتی بیشتر نشان داد که بالاترین و پایین ترین نمره ها در دو گروه، به ترتیب در مقیاس های اضطراب و روان پریشی بود.
    نتیجه گیری
    میزان بالای علائم اختلالات روانی در بیماران دیابتی، نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر این گروه می باشد. ارزیابی منظم و ارجاع به موقع برای درمان می تواند باعث افزایش سطح بهداشت روانی و انجام مداخلات و سیاستگذاری های مناسب در مورد ایشان گردد. شواهد حاکی از نقش قابل توجه اختلالات روانی در کیفیت زندگی بیماران دیابتی می باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات روانی، بیمار، دیابت، آزمون SCL، 90
|
  • Shokufeh Shokrollahi *, Heshmati Gholam Ali Pages 1-8
    Introduction and Aims: Malva (Malva sylvestris L.) is member of the Malvaceae family, native to Iran, which used as food and medicine to treat many disorders in traditional medicine. The present article has reviewed different aspects and new finding about this medicinal plant.
    Materials And Methods
    In this study using Iranmedex, Sid, Web of Science and Science Direct databases, articles on various aspects of mallow was reviewed, with using keywords: “malva” and “pharmacological effect”, and “medical plant”.
    Results
    In traditional medicine, M.sylvestris has been used in pain relief, inflammation, wound healing and treatment of kidney disorders, skin problems and efficacy against microorganisms such as viruses, bacteria. Arial parts of this plant are highly valuable for animal feeding. Antioxidant properties of Malva are due to delfinidin, malvidin, beta-carotene, cyanine, tannins, saponins, alkaloids, mucilage and phenolic and flavonoid components.
    Conclusion
    Traditional applications of M.sylvestris in treatment of many diseases and its valuable medicinal and herbal components could provide a context for scientists to develop plant-derived medications such as antibiotics, sedatives and inflammation treating drugs.
    Keywords: therapeutic effect, mallow, compounds, traditional medicine, medicinal plant
  • Ali Gholami *, Bahram Hesari, Akram Gazerani, Mostafa Ardameh, Iman Khani, Hossein Boloki, Hossein Hosseinzadeh, Ali Torshizi, Peyman Salehi, Esmail Zarei, Zohreh Forozanfar Pages 9-16
    Introduction and Aims: The students as key elements of university make the main bodies of the various society organizations. Students’ attitudes towards field of study and future career are one of the factors influencing on quality of educational services. Therefore this study was conducted with the aim of the survey of the students’ attitude of the Neyshabur University of Medical Sciences toward their field of study and future career.
    Materials And Methods
    This cross sectional study conducted in Feb 2012. The population of the study is comprised of all the students of the Neyshabur University of Medical Sciences. The data collection tool was a self-made questionnaire including 34 questions. Data were analyzed using Chi-square and Fisher’s exact by SPSS v.16.
    Results
    The student’s average age was 20.54±1.24 and 61% of them were female. Average score of student’s attitude towards field of study and future career estimated 44.18±5.96 and 46.85±1.93 respectively. Also in this study age of students has significant relationship with field of study (P=0.024) and future career (P=0.032).
    Conclusion
    According to the results, major of students have positive attitude towards their field of study and future career. People’s complete familiarity with the academic fields and good counsel can play significant role for further strengthened attitudes.
    Keywords: attitude, students, field of study, future career
  • Sanaz Benisi, Kohansal, Mehdi Shayanfar, Minoo Mohammadshirazi, Hadi Tabibi, Giuve Sharifi, Parvaneh Saneei, Ahmad Esmaillzadeh* Pages 17-29
    Introduction and Aims: Data on the association of adherence to DASH-style and glioma are scarce. This hospital-based case-control study examined the association between adherence to DASH-style diet and glioma in a group of Iranian adults.
    Materials And Methods
    Cases of glioma (n=128) and their age- and sex-matched healthy controls (n=256) were recruited from hospital. Participants’ dietary intakes were assessed using a validate food frequency questionnaire. Adherence to DASH diet was evaluated.
    Results
    After controlling for potential confounders, individuals with the greatest adherence to the DASH diet were less likely to have glioma compared with those with the lowest adherence (Odds ratio for the highest vs. the lowest tertile: 0.26; 95% CI: 0.13-0.54). Additional controlling for BMI did not influence the association significantly (0.28; 0.13-0.57). A diverse association was also seen between consumption of fruits (0.31; 0.14-0.68), legumes and nuts (0.23; 0.10-0.53) and risk of glioma. We found a significant positive association between red and processed meat intake and risk of glioma (2.60; 1.16- 5.81). Individuals in the highest tertile of salt intake were 2.87 times more likely to have glioma than those in the bottom tertile after taking all potential confounders into account (2.87; 1.30-6.34).
    Conclusion
    We found that adherence to the DASH style dietary pattern was inversely associated with glioma. In addition, some components of DASH diet, including red meats and salt intake was positively associated with glioma. Consumption of nuts and legumes as well as fruits was inversely associated with glioma.
    Keywords: diet, glioma, nutrients, dietary appraoch to stop hypertension
  • Mohammad Sarbishehgi Moghadam, Narges Khanjani, Farideh Doostan* Pages 30-40
    Introduction and Aims: Failure to thrive (FTT) is defined as delay or stop in a child’s growth and in case it is not considered, will lead to serious somatic complications in the child. In this study, associated environmental factors with failure to thrive in Sarbishe 3-72 month old children was examined.
    Materials And Methods
    The present study with an analytical cross-sectional design was conducted on 3-72 month old children in Sarbisheh city. This study was done on 422 children under supervision of Sarbisheh health center. Case (children with FTT) and control groups (children without FTT) were matched for age and sex. For data analyzing, the Chi -square, t- test and logistic regression were used by SPSS v.22.
    Results
    From characteristics of the household; maternal education level, maternal occupation and mother’s pre-pregnancy BMI had a significant relation with FTT in children. From characteristics of the child; birth weight had a significant relation with FTT in children. From economic characteristics of households; housing and addiction of the mother had a significant relation with FTT in children.
    Conclusion
    According to the factors associated with FTT in children, parents education about child nutrition, attention to mother's weight before pregnancy, supporting unprivileged children or children with irresponsible parents is important in children's health promotion.
    Keywords: failure to thrive, environmental factors, 3, 72 month old children
  • Ali Akbar Mohammadi, Mahmood Yousefi, Mohammad Mardani, Hossein Faraji * Pages 41-49
    Introduction and Aims: Access to safe water in terms of physical, chemical and microbial parameters is one of the health care providers of community. Testing and analyzing are essential to understand the safety of potable water. The purpose of this study is investigating the chemical and physical quality of drinking water resources in cites of Bandar Torkaman, Bandar Gaz and Kordkoy.
    Material and
    Methods
    In this descriptive and crosses- sectional study, 43 samples of deep wells were collected from 3 cities during2006-2010 . 15 parameters analyzed according to standard methods, comparing to the WHO standards.
    Results
    The results revealed the parameters of EC 625,992,650 μmho/cm, TDS 273, 535,523 mg/l, Nitrate 9/7,10.9,9.9 mg/l, Sulfate 19, 25.6, 39.2 mg/l and Chloride 22, 182, 185 for Bandar Gaz, Bandar Torkaman and Kordkoy, respectively. Also, the average value of hardness in drinking water 185, 255 and 317 mg/l calcium carbonate for Bandar Gaz, Bandar Torkaman and Kordkoy, respectively. According to hardness of water quality Bandar Gaz and Bandar Torkaman, Kordkoy ranged between hard and very hard water group. Fluoride concentration ranged from 0.3 to 0.4 ppm, where 100% samples showed fluoride less than permissible limit.
    Conclusion
    According to results, the mean concentration of most physico -chemical parameters except fluoride concentration in Bandar Gaz, Bandar Torkaman and Kordkoy drinking water resources is within the Iran and WHO standard limitations.
    Keywords: water quality, groundwater, hardness
  • Shahrbanoo Keyhanian, Maryam Zakeri Hamidi *, Zahra Fotokian, Mohammad Mansoor Saravi, Shadi Saravi, Ali Saravi Pages 50-56
    Introduction and Aims: Bone metastases have bad potential effects on the individual life period. One of these complications is hypercalcemia that cause dizziness, nausea, constipation and azotemia. Pamidronate reduces skeletal complications in patients with bone metastases. This study evaluated effect of Pamidronate on hypercalcemia BUN and Cr in cancer patients.
    Materials And Methods
    In this quasi-experimental study, 41 patients with malignancy referring to Ramsar Imam Sajjad hospital were selected by convenience sampling. In this study 90 mg of Pamidronate was injected intravenously monthly for 3 months. Data collection was done through demographic and clinical data questionnaire and blood samples. Data of before and after intervention were compared. Statistical analysis was performed using paired t tests, chi-square, Friedman and Wilcoxon tests with SPSS v.11.5 and P
    Results
    The most common cancer was breast (43.9%) and bone metastasis point in most patients (65.9%) was diffuse. The results of this study indicated that there was significant difference between serum Ca (calcium) (P=0.015), BUN (Blood Urea Nitrogen) (P=0.031), ALKP (Alkalin Phosphatase) (P=0.002) before and after treatment, but there was no significant difference between Cr (Creatinine) concentration before and after treatment (P=0.41).
    Conclusion
    Pamidronate is effective in prevention of hypercalcemia and decrease BUN and Cr. So, it can be used as main and routine treatment.
    Keywords: pamidronate, neoplasm metastases, hypercalcemia, blood urea nitrogen, creatinine
  • Farhad Ramezani Badr, Vahid Moieni, Meysam Nematikhah *, Parvin Shiri Gheydari, Mina Akhlaghi, Meharn Tahrekhani Pages 57-64
    Introduction and Aims: The evaluation of the quality of life helps us to fundamentally focus on the patients’ problems and drastically causes the treatment methodologies to be reconsidered. The present research studies the quality of life and related factors in the Hemodialysis patients in the educational hospitals of Zanjan, Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study has been carried out on 74 patients in two Hemodialysis centers in Zanjan. Convenience sampling was done in 3 months. To assess the different parameters, standard of living questionnaire of kidney patients (KDQOL) was used.
    Results
    The findings showed that 8.1% of the patients had a good quality of life, 70.2% experienced medium quality of life and 21.7% had a poor quality of life. The mean and the standard deviation were 44.4 and 14.2. The highest average and standard deviation of the quality of life of samples in the 9 aspects were related to “pain” with the scores of 57.6 and 12. Also the lowest was related to “physical health problems” with the numbers of 18.5 and 11.
    Conclusion
    According to the results of this research, the poor quality of life is remarkable among the hemodialysis patients. Definitely accurate planning with a proper focus on the most important elements related to the quality of these patients’ lives can be helpful.
    Keywords: chronic renal failure, hemodialysis, the quality of life
  • Seyed Ismail Mousavi *, Taher Alizadeh Chaharborj, Mohammad Reza Sheikh, Maryam Yavari Kermani Pages 65-71
    Introduction and Aims: Psychiatric disorders are common to reducing social functioning. Diabetic patients are vulnerable group against this kind of disorders. The aim of present study was investigation of the prevalence of psychological disorders in diabetic patients.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional and discriptive study, 100 persons from the statistical population were selected by convenience sampling as experimental group and there were 100 non-diabetic patients in control group. Two groups were matched in age, education and socio-economic status and were assessed by means of SCL-90-R test, containing 90 items for psychiatric disorders evaluation. The cut off point of 0.4 has been reported for Iranian society. To analyze the data, descriptive statistics and the results of SCL-90 were used, at the significant level p
    Results
    According to the results the prevalence of psychiatric disorders in diabetic patients were more than non-diabetics. The highest and lowest scores in people with diabetes were due to anxiety and psychosis respectively.
    Conclusion
    Diabetic patients are particularly vulnerable to developing mental health disorders. Regular assessment and timely referral to treatment would increase mental health interventions and appropriate investments to improve the policies. It seems that psychiatric disorders has a considerable role in quality of life of patients with diabetes.
    Keywords: mental disorders, patient, diabetes, SCL, 90