فهرست مطالب

یافته های نوین زمین شناسی کاربردی - پیاپی 19 (بهار و تابستان 1395)

مجله یافته های نوین زمین شناسی کاربردی
پیاپی 19 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/16
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقاله پژوهشی
  • مسعود حیدری آقاگل*، محمد مهدی خطیب، سید مرتضی موسوی، رضوانه حمیدی صفحات 1-15
    حوضه زیرکوه در بخش شمالی زمین درز سیستان در خاور ایران قرار دارد. در بخش خاوری این حوضه گسل اردکول رخنمون دارد که از شش قطعه اصلی (کریزان 28، بهن آباد 8.8، آبیز 32، گازکون 20، معین آباد 30.4، قال ماران 12 (کیلومتر)) و دو قطعه فرعی تشکیل شده است. حوضه زیرکوه در بخش شمالی گسل اردکول قرار دارد. بررسی شاخص های مورفولوژی بر روی 20 مخروط افکنه و 33 حوضه آبریز که از آن جمله می توان به: 1- شاخص های در ارتباط با حوضه آبریز مانند شاخص تقارن توپوگرافی عرضی (T) (کریزان: 4/0، بهن آباد: 5/0و آبیز: 45/0)، عدم تقارن حوضه زهکشی (AF)(کریزان: 27/11، بهن آباد: 6/10 و آبیز: 63/14)، شاخص شکل حوضه (Bs (کریزان: 98/3، بهن آباد: 8/4 و آبیز: 25/5)، تراکم سطحی آبراهه ها (P)، عامل شکل حوضه، فرم حوضه، ضریب فشردگی و نسبت کشیدگی. 2- شاخص های در ارتباط با مخروط افکنه های منطقه مورد مطالعه از جمله خمیدگی مخروط افکنه ها(β) (کریزان: 93/15، بهن آباد: 6/14 و آبیز: 7/14)، ضریب مخروط گرایی (کریزان: 84/0، بهن آباد: 9/0و آبیز: 8/0) و تغییرات ارتفاعی (قطعات گسلی کریزان، بهن آباد و آبیز به ترتیب 5/1193، 75/1205 و 6/1214 متر) و نیمرخ های طولی مخروط-افکنه ها. با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی شاخص ها، منطقه در کلاس 1 فعالیت تکتونیکی (فعالیت بالای تکتونیکی) قرار می گیرد. به طورکلی نتایج حاصله نشان داد اگرچه در مقادیر به دست آمده تفاوت هایی است اما به طورکلی از سمت شمال (قطعه کریزان) به سمت جنوب (قطعه آبیز) میزان فعالیت تکتونیکی افزایش یافته (شاخص ارزیابی نسبی فعالیت تکتونیکی (Iat) برای سه قطعه کریزان، بهن آباد و آبیز به ترتیب 4/1، 3/1 و 1/1). با توجه به نمودار ارتفاعی و نیمرخ های طولی مخروط افکنه ها، نرخ فعالیت قطعات گسل اردکول با هم متفاوت و این میزان از بخش میانی هر قطعه به سمت حاشیه آن کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: زیرکوه، شاخص مورفومتری، شاخص β، گسل اردکول، مخروط افکنه
  • محمود معماریانی، سیده زهرا حسینی عسگرآبادی* صفحات 16-28
    به منظور ارزیابی جامع ژئوشیمیایی و تعیین خصوصیات فیزیکی- شیمیایی نفت های مخازن سروک بالایی و داریان میادین نفتی رشادت و رسالت، چهار نمونه نفتی از مخازن یاد شده در میادین رشادت و رسالت مورد آنالیزهای مختلف فیزیکی- شیمیایی و ژئوشیمیایی قرار گرفت. خصوصیات فیزیکی نفت ها نشان داد که نفت های سروک و داریان در هر دو میدان مقادیر گوگرد بالایی (به-طور میانگین برای نفت سروک 18/2 و نفت داریان 33/1) دارند و جزء نفت های نسبتا ترش به حساب می آیند. نتایج آنالیزهای ژئوشیمیایی نشان می دهد که نفت های مخازن سروک و داریان در هر دو میدان، نوع پارافینی هستند و هم چنین سنگ منشا این نفت ها یکسان می باشد. نفت های آنالیز شده هیچ گونه فرآیند دگرسایی مانند تخریب میکروبی، آب شویی را نشان نمی دهند. براساس نسبت های عناصر نیکل به وانادیم در نفت های تحت بررسی، به نظر می رسد که فرآیند مهاجرت هیدروکربن ها از توالی های رسوبی معادل سازند سورمه (ژوراسیک بالایی) به مخازن سروک و داریان صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: میدان رشادت، میدان رسالت، سازند داریان، سازند سروک، ژئوشیمی آلی، خلیج فارس
  • مروت فرید آزاد *، مهران ادوای، هادی داوودی اصل صفحات 29-42
    در کمپلکس دگرگونی شرقی افیولیت خوی، عدسی های کرومیتیتی چندی رخنمون دارند که برخی از آن ها مورد بهره برداری قرار می گیرند. کرومیتیت های ناحیه گلوانس اخیرا طی مطالعات اکتشافی مورد شناسایی قرارگرفته اند. در این ناحیه دو منطقه کانی-زایی با فاصله 150متری از یکدیگر، رخنمون دارند. منطقه کانی زایی1 دارای کرومیت های با بافت نواری بوده و در سنگ میزبان دونیتی تشکیل شده است. منطقه کانی زایی2 به صورت یک عدسی بزرگ بوده و از کرومیتیت با بافت توده ای تشکیل شده است. هردو زون کانی زایی در داخل پریدوتیت های گوشته ای واقع گردیده اند. مطالعات شیمی کانی بر روی نمونه های کرومیت منطقه کانی زایی2 نشان می دهد که این کرومیت ها با میانگین Cr# و Mg# به ترتیب برابر90/40 و 45/77 از نوع کرومیت های انبانه ای تیپ آلپی و آلومینیوم بالا هستند. براساس نمودارهای شناسایی محیط زمین ساختی، کرومیت های منطقه کانی زایی2 در محیط زمین-ساختی MORB بوجود آمده اند. محاسبه شیمی مذاب والد کرومیت منطقه کانی زایی2 گویای مقادیر Al2O3 (16/17-98/16درصدوزنی) و نسبت FeO/MgO (83/0-79/0) در ترکیب آن ها است. این ویژگی ها با محتوای Al2O3و نسبت FeO/MgO مذاب تیپ MORB هماهنگ است.
    کلیدواژگان: شیمی کانی، کرومیتیت، گلوانس، کمپلکس دگرگونی شرقی، افیولیت خوی
  • کبری بشارتی *، عبدالناصر فضل نیا صفحات 43-53
    فلزات از عوامل مهم آلودگی منابع آبی به شمار می رود. ورود فلزات به آب های طبیعی معمولا از محل های تخلیه فاضلاب های شهری، کشاورزی و صنعتی صورت می گیرد. با توجه به اهمیت خطرات احتمالی بهداشتی فلزات سنگین و هم چنین اهمیت اکوسیستم های آبی از جمله آب های زیرزمینی (بخشی از چرخه آب را تشکیل می دهند)، این تحقیق با هدف بررسی کیفیت آب زیرزمینی در محدوده آستانه اشرفیه- کوچصفهان انجام پذیرفته است. در این تحقیق ابتدا از 19 منبع انتخابی دشت که عموما چاه های عمیق و نیمه عمیق هستند نمونه برداری شد، سپس این نمونه ها با استفاده از روش آنالیز دستگاهی (دستگاه جذب اتمی) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بررسی بیانگر وجود فلزاتی از جمله: کلسیم با حداکثر غلظت 8 میلی اکی والان بر لیتر، پتاسیم با میزان 74/1، سولفات 98/2، کبالت 3 و سزیم 11 و... در آب می باشد، در منطقه مورد بررسی تنها در یک ایستگاه به نام دهکا، میزان یون پتاسیم نسبت به استانداردهای ایران و جهان بالاتر بوده است که بیش تر به دلیل فعالیت های انسانی از جمله پساب کارخانه های مواد غذایی و صنعتی و... می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده از آنالیزهای شیمیایی، به بررسی عوامل موثر در نفوذ فلزات از جمله: عوامل ژئوژنیک، فاضلاب های خانگی، صنعتی و زه آب های کشاورزی در آبخوان و ایجاد آلودگی در آن پرداخته شد. هر چند میزان ورود عناصر در آب زیرزمینی چندان زیاد نیست، لیکن روند افزایش میزان این عناصر در دراز مدت خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. بنابراین به علت درجه بالای اهمیت این منبع آبی، حفاظت کمی و کیفی و جلوگیری از آلودگی فزاینده دشت، از ضروری ترین اصول برنامه ریزی در جهت توسعه صنعتی و جمعیتی می باشد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، یون های اصلی، کیفیت آب، ژئوشیمی، زمین شناسی زیست محیطی
  • رضا دهقانی*، امیر پورحقی، مهرداد خیرایی صفحات 54-65
    میزان سختی آب زیرزمینی عامل مهمی در مسائل هیدروژئولوژی و بویژه مطالعه کیفی آب های زیرزمینی می باشد. در چند دهه اخیر سیستم های هوش مصنوعی کاربرد زیادی در علوم مختلف از جمله مدیریت منابع آب داشته است. در این پژوهش تخمین میزان سختی آب زیرزمینی دشت مازندران، با استفاده از برنامه ریزی بیان ژن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن با سایر روش های هوشمند همچون شبکه عصبی مصنوعی و سیستم استنتاج فازی- عصبی تطبیقی مقایسه شده است، برای این منظور هیدروژن کربنات، کلرید، سولفات، منیزیم و کلسیم در مقیاس زمانی ماهانه در طی دوره آماری (1373-1393) بعنوان ورودی و میزان سختی آب بعنوان پارامتر خروجی انتخاب گردید. معیارهای ضریب همبستگی، ریشه میانگین مربعات خطا، میانگین قدر مطلق خطا و ضریب نش ساتکلیف برای ارزیابی و نیز مقایسه عملکرد روش ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد مدل برنامه ریزی بیان ژن دارای بیش ترین ضریب همبستگی 960/0، کمترین ریشه میانگین مربعات خطاppm 112/0، میانگین قدر مطلق خطا ppm 171/0 و نش ساتکلیف880/0 در مرحله صحت سنجی در اولویت قرار گرفت. در مجموع نتایج نشان داد که مدل برنامه ریزی بیان ژن توانایی بالایی در تخمین برخی مقادیر بیشینه و میانی میزان سختی آب زیرزمینی دارد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی بیان ژن، تخمین، دشت مازندران، شبکه عصبی مصنوعی، سیستم استنتاج فازی، عصبی تطبیقی
  • آزاده قاسمی* صفحات 66-84
    هدف از این مطالعه بررسی آلودگی فلزات سنگین و هیدروکربن های نفتی کل غبار خیابان، شهرستان آبادان در استان خوزستان است. برای تحقق این هدف، ضریب غنی شدگی، شاخص زمین انباشت و شاخص خطر بالقوه بوم شناختی فلزات محاسبه شده است. از روش های آماری چند متغیره، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مولفه اصلیPrincipal) Component Analysis) نیز برای تعیین همبستگی و منشاء فلزات استفاده شده است. تعداد 20 نمونه غبار از سطح خیابان های شهر آبادان به صورت سیستماتیک برداشته شد و غلظت فلزات سنگین و هیدروکربن های نفتی کل به ترتیب با استفاده از روش تجزیه ای طیف سنجی نشرنوری پلاسمای جفت شده القایی (Inductively Coupled Plasma Optical Emission Spectrometry) و کروماتوگرافی گازی مجهز به آشکارساز یونیزاسیون شعله ای (Gas Chromatography-Flame Ionization Detection) اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که غلظت عناصر از روند زیر تبعیت می کند: Fe> Mn> Zn> Cr> Cu> Pb> Ni> V> Co> As> Mo> Ag> Cd. نتایج حاصل از محاسبه ضریب غنی شدگی نشان می دهد که بیش تر عناصر در بسیاری از ایستگاه های نمونه برداری غنی شدگی قابل ملاحظه دارند. شاخص زمین انباشت بیش تر عناصر در ایستگاه «گیت 13» بالاتر است و نشانگر آلودگی بالای این ایستگاه است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مولفه اصلی، منشاء عناصر نیکل، کبالت و کروم بیش تر زمین زاد و در ارتباط با ترکیب زمین شیمیایی محیط طبیعی است در حالی که سایر عناصر دارای منشا انسانی هستند. نتایج به دست آمده از محاسبه ضریب غنی شدگی و ضریب زمین انباشت این نتایج را تائید می کند. بیشینه غلظت هیدروکربن های نفتی کل در ایستگاه «چهارراه لین یک» مشاهده شد. منشا اصلی هیدروکربن های نفتی کل در این منطقه می تواند ناشی از وسایل نقلیه و فعالیت پالایشگاه باشد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، ضریب غنی شدگی، ضریب زمین انباشت، شاخص خطر بالقوه بوم شناختی، روش های آم، اری تح، لیل داده ها، هیدروکربن های نفتی کل، آبادان
  • عبادالله طولابی نژاد *، حبیب بیابانگرد، احمد احمدی خلجی صفحات 85-97
    توده گرانیتوئیدی قله ریگ در جنوب باختری شهرستان نهبندان (استان خراسان جنوبی) واقع شده است و از دیدگاه زمین شناسی ایران در بخش خاوری پهنه لوت قرار دارد. این توده دارای طیف ترکیبی آلکالی فلدسپار گرانیت، سینوگرانیت، گرانیت، گرانودیوریت پورفیروئیدی و کوارتز سینیت بیوتیت دار با بافت غالب دانه ای متوسط دانه است و کانی های اصلی سازنده آن کوارتز، پلاژیوکلاز، میکروکلین، ارتوز، بیوتیت و موسکوویت می باشند. گرانیتوئید قله ریگ از نوع S، کالک آلکالن و از نظر درجه اشباع از آلومینیوم (ASI)پرآلومین می باشد. با توجه به نمودارهای مختلف تمایز محیط تکتونیکی، این توده در محیط گرانیتوئیدهای همزمان با برخورد قرار می گیرد. در نمودارهای تغییرات عناصر کمیاب بهنجار شده نسبت به کندریت، اغلب این سنگ ها غنی شدگی از عناصر LILE و LREE، تهی شدگی از عناصر HREE و HFSE و آنومالی منفی از عناصر Nb، Ti، Sr و Ba نشان می دهند. نمودارهای پتروژنتیکی منشا پلیت های فلسیکی را برای گرانیتوئید قله ریگ نشان می دهند و به نظر می رسد که این توده حاصل از ذوب رسوبات پوسته فوقانی باشد.
    کلیدواژگان: سنگ شناسی، منشا، گرانیتوئید نوع S، نهبندان، بلوک لوت
  • سینا شکیبا *، اسفندیار عباس نوین پور، معصومه حسینی، ربابه اکبرپور صفحات 98-112
    دفن زباله ها، روشی از دفع مواد زاید است که در آن زباله ها بر روی زمین یا در گودال های حفر شده دفع می شوند. زباله های دفن شده، مشکلات و مسائل زیست محیطی عدیده ای را پیرامون خود به وجود می آورند. یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی دفن زباله ها، شیرابه حاصل از آن هاست. شیرابه عمدتا نتیجه نفوذ بارش های جوی و بعضا آب های سطحی در داخل زباله هاست. در این تحقیق، خصوصیات شیمیایی آب های زیرزمینی مناطق بالادست محل دفن زباله های شهر سنندج، مثال موردی روستای کیلک، با توجه به مناسب بودن آب برای مصرف شرب مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه، تعداد 5 حلقه چاه در اطراف محل دفن زباله های شهر سنندج انتخاب شد و پس از نمونه برداری و برداشت تعداد 10 نمونه آب زیرزمینی طی دو فصل پارامترهای فیزیکی رنگ، بو، کدورت؛ هم چنین پارامترهای شیمیایی pH، TDS، سختی، کلرور، سولفات، سدیم، نیترات مورد سنجش قرار گرفت. سپس مقادیر آنالیز شده با جداول استاندارد مقایسه و برای طبقه بندی آب های زیرزمینی منطقه مطالعاتی جهت تناسب آب برای شرب از دیاگرام شولر استفاده گردید و مشاهده گردید که اکثر نمونه ها از لحاظ شرب مناسب هستند.
    کلیدواژگان: زباله، محل دفن زباله ها، آب های زیرزمینی، سنندج، شرب
  • رضا عزیزی*، امرالله صفری، حسین وزیری مقدم، حسین مصدق صفحات 113-125
    ماستریشتین بالایی (سازند تاربور) یک افق غنی از امفالوسیکلوس در سکانس های کربناته حوضه تتیس است. امفالوسیکلوس از فرامینیفرهای بنتیک اربیتوئیدال شکل است که در یک رخساره منعکس کننده محیط پلاتفرم خارجی می باشد و معمولا همراه با رودیست، اکینودرم و فرامینیفرهای دیگر یافت می شود. در این پژوهش با توجه به داده های مورفومتریک، می توان نمونه های یافت شده از سازند تاربور ناحیه سمیرم را به سه گونهOmphalocyclus antoliensis، Omphalocyclus cideensis، Omphalocyclus macroporus نسبت داد که می توانند موید سن ماستریشتین پسین برای سازند تاربور در برش مذکور باشند. در این میان گونه-های Omphalocyclus antoliensis، Omphalocyclus cideensis از ایران برای اولین بار گزارش می شود. بعلاوه اینکه گونه مشهور Omphalocyclus macroporus بطور سیستماتیک و علمی مورد بازبینی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: امفالوسیکلوس، سمیرم، سازند تاربور، مورفومتریک، ماستریشتین پسین
  • زهرا طالبی*، عبدالحسین کنگازیان، علی خان نصر اصفهانی صفحات 126-146
    به منظور تعیین ارتباط بین ویژگی های معدنی و رسوب شناسی نهشته های کربناته کرتاسه زیرین (آپتین ) معدن ده سرخ اصفهان یک برش سطحی به ضخامت حدود 182 متر از این سنگ ها مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به مطالعات صحرایی و خصوصیات سنگ شناسی این توالی، می توان آن را به سه واحد سنگ چینه نگاری مختلف تفکیک کرد. واحد نخست (واحدE1) از آهک نازک لایه تا متوسط لایه خاکستری و پرفسیل تشکیل شده است، واحد دوم (E2) شامل تناوبی از آهک و آهک رسی متوسط تا ضخیم لایه ی خاکستری است و واحد سوم (E3) از آهک های متوسط تا نازک لایه با فسیل های درشت تشکیل شده است. مطالعات آزمایشگاهی و بررسی مقاطع نازک میکروسکوپی به شناسایی 8 ریزرخساره کربناته منجر گردید. این ریزرخساره ها از دو ریزرخساره گرین استونی، دو ریزرخساره پکستونی، سه ریز رخساره روداستونی و یک ریزرخساره فلوتستونی تشکیل شده اند. این رسوبات عمدتا در قسمت های مختلف رمپ میانی و ابتدای رمپ پایانی یک پلاتفرم کربناته با انرژی متوسط تا زیاد تشکیل شده اند. مقایسه نتایج کلسی متری با محیط رسوبی و ریزرخساره ها نشان داد که بخش دور از منشا رمپ میانی بهترین شرایط و بخش رمپ خارجی بدترین شرایط را برای ایجاد خلوص در این منطقه دارا بوده است.
    کلیدواژگان: کرتاسه زیرین(آپتین)، رخساره، ریز رخساره کربناته، رمپ کربناته
  • ابراهیم تقوی مقدم *، شهرام بهرامی صفحات 147-156
    مورفوتکتونیک اشکال و فرم های سطح زمین را که تحت تاثیر عوامل تکتونیکی شکل گرفته و تحول یافته اند را مورد مطالعه قرار می دهد. گسل تراستی بینالود با امتداد غربی شرقی به موازات گسل شمال نیشابور در دامنه جنوبی رشته کوه بینالود با فعالیت خود در منطقه باعث تغییرات اساسی در نیمرخ طولی رودخانه های منطقه شده است. در این تحقیق از شاخص های ژئوموفومتری حوضه آبخیز و شبکه زهکشی، از جمله شاخص، تضاریس جبهه کوهستان Smf، گرادیان طولی رودخانهSl ، شاخص تقارن توپوگرافی عرضی T شاخص عدم تقارن آبراهه ها در حوضه آبریز AF، شاخص شکل حوضه BS، و شواهد ژئومورفولوژیکی در پنج حوضه مطالعاتی باغرود، بوژان، خرو، درود و گرین استفاده شد. بدین منظور از نقشه های توپوگرافی، زمین شناسی، عکس های هوایی و مدل رقومی ارتفاعی منطقه و نرم افزارArcGIS 10.1 به عنوان ابزار تحقیق برای تجزیه و تحلیل ژئومورفولوژی تکتونیک منطقه استفاده شده است. نتایج این تحقیق، بالا آمدگی دامنه جنوبی بینالود در اثر پدیده فرورانش و عملکرد گسل تراستی بینالود را تایید می کند. هم چنین هر چه در جهت دامنه جنوبی بینالود به سمت غرب حرکت می کنیم تکتونیک شدیدتر می باشد. طبق بررسی های انجام شده از 5 حوضه منتخب، حوضه های باغرود و بوژان دارای فعالیت تکتونیکی بیش تری نسبت به حوضه های گرین، خرو و درود می باشند.
    کلیدواژگان: شاخص های مورفومتری، گسل تراستی بینالود، مورفوتکتونیک، نیشابور
  • فاطمه خوش نیت *، ایرج رساء، سیما پیغمبری صفحات 157-170
    مجموعه افیولیتی کلات خوش در غرب شهرستان فریمان و استان خراسان رضوی قرار دارد. هارزبورژیت و کرومیتیت، سنگ میزبان کرومیتیت های موجود در منطقه را تشکیل می دهد. هارزبورژیت ها تحت دگرسانی سرپانتینی شدن قرار گرفته و نوع سرپانتین در آن ها لیزاردیت است. کرومیت در افیولیت های کلات خوش غالبا به صورت عدسی شکل، لایه ای و توده ای نامنظم و پراکنده رخ داده است. از مهم ترین بافت و ساخت های اولیه می توان به انواع افشان و توده ای و از بافت و ساخت های ثانویه به انواع کاتاکلاستیک و برشی اشاره کرد. از لحاظ ترکیب شیمیایی دو نوع کرومیت در منطقه کلات خوش تشخیص داده شد. میزان Cr2O3و Al2O3 در کرومیت نوع اول به ترتیب شامل 52 و کمتر از 10 درصد بوده در حالی که میزان Cr2O3و Al2O3 موجود در کرومیت نوع دوم به ترتیب 38- 34 و 3/20 تا 99/20 به دست آمد. بر اساس ترکیب شیمیایی، کرومیت های کلات خوش به کرومیت های نوع آلپی شباهت دارند. کرومیت ها از نوع کرومیت های با کروم بالا و هم چنین آلومینیوم دار هستند که در نمودار تکتونیکی TiO2 در مقابل Al2O3 در محدوده بالای فرورانش و پشته میان اقیانوسی (MORB) قرار می گیرند. داده های شیمی کانی کرومیت های منطقه کلات-خوش، حاکی از آن است که مجموعه مافیک- اولترامافیک کلات خوش از یک ماگمای مرتبط با پشته میان اقیانوسی منشا گرفته که متعاقبا در محیط فرورانش جایگزین شده است.
    کلیدواژگان: افیولیت، کرومیتیت، شیمی کرومیت، مجموعه مافیک، اولترامافیک، کلات خوش
|
  • Masoudheydari Aghagol Heydari Aghagol*, Mohammad Mahdi Khatib, Seyedmorteza Mossavi, Rezvane Hamidi Pages 1-15
    Zirkouh basin standed in the northern segment of Sistan cuts ground in Easter Iran. Ardakul fault exposed in the eastern segment of this basin, which made of six basic segment (Korizan 28 Km, Bohn Abad 8.8 Km, Abiz 32 Km, Gazkun 20 Km, Moein Abad 30.4 Km, GhalMaral 12 Km, 10 Km and two sub-segment. Evaluating of morphology indexes on twenty alluvial fans and thirty three drainage basin, including topography symmetry index (T) (Korizan: 0.4, Bohn Abad: 0.5 and Abiz: 0.45), asymmetrical drainage environment (Af) (Korizan: 11.27, Bohn Abad: 4.8 and Abiz: 5.25), surface density of drainage (P) were calculated. The activity of basin shape, basin shape, compression factor, elongation factor were also calculated, Indicators associated with alluvial fans of studied region including: alluvial fans curvature (B) (Korizan: 15.93, Bohn Abad: 14.6 and Abiz: 14.7), spire factor (Korizan: 0.84, Bohn Abad: 0.9 and Abiz: 0.8) and elevation differences (Korizan faults segments, Bohn Abad and Abiz respectively, 1193.5, 1205.74 and 1214.6) and longitudinal profiles of alluvial fans. According to the results of the surveying of indicators, the region is in tectonic activity class 1 (high tectonic activity). Overall (generally) the obtained results showed that although there are differences in obtained values but generally, tectonic activity increased from the north (Korizan piece) to the south (Abiz segment) (relative evaluation index of tectonic activity (Iat) for three pieces of Korizan, Bohn Abad and Abiz to respectively 1.4, 1.3 and 1.1). According to the height chart and longitudinal profiler of alluvial fans, the rate of Ardakul fault segments are different and the amount reduced from the middle of each side to the its border.
    Keywords: Zirkuh, Morphometric index, β, index, Ardakol Fault, Alluvial fan
  • M. Memariani, Zahra Hossini * Pages 16-28
    In order to determine the physico-chemical characteristics of oils from upper Sarvak and Dariyan formations, 4 oil samples collected from Reshadat and Resalat oilfields were analyzed. Physical properties of oils (e.g. the API gravity), indicates that Dariyan oil in both Resalat and Reshadat oilfield is similar to (with low pour points and high sulfur contents) the oils from Sarvak reservoir. Based on geochemical results, Dariyan and Sarvak oils exhibits paraffinic oil characteristics; and probably originated from a common source rock. No oil alteration like biodegradation and leaching has been recognized in these reservoirs. According to the concentration of Ni and V and Ni/V ratios, in studied oils, it seems the migration of hydrocarbon to these reservoirs taken place from Jurassic strata (Upper Surmaeh Formation).
    Keywords: Reshadat oil field, Resalat oil field, Dariyan formation, Sarvak formation, Organic geochemistry, Persian Gulf
  • Morovvat Faridazad*, Mehran Advay, Hadi Davoodi Asl Pages 29-42
    In the eastern metamorphic complex of Khoy ophiolite, several chromitite lenses are exposed which some of them are exploited. Chromitites of Galvans area have been surveyed recently during exploration activities. There are two mineralization zones which are 150 meters apart other. The Zone 1 mineralization has chromites with banded textures and enclosed by dunitic host rock. The Zone 2 mineralization is a large lens composed of massive texture chromites. Both of them enclosed by mantle peridotites. Mineral chemistry studies on zone 2 chromites (chromitites) indicate that they have average Cr# and Mg# 40.90 and 77.45 respectively and are podiform, Alpine type with high Al2O3 content. Based on tectonic setting discrimination diagrams, these chromites (zone 2) were formed in the MORB setting. Parental melt chemistry calculation of these chromites (zone 2) demonstrates that it has Al2O3 (16.98-17.16 wt %) content and FeO/MgO (0.79-0.83) ratios. These features are consistent with Al2O3 content and FeO/MgO ratio of MORB-type melt.
    Keywords: Mineral chemistry, Chromitite, Galvans, Eastern metamorphic complex, Khoy ophiolite
  • K. Besharati *, N. Fazlnia Pages 43-53
    Metals are one of the important elements of water resource pollution. Usually,metal pollution of natural waters, occur from urban wastewater discharge, agricultural and industrial. Given the importance and health risks of heavy metals, as well as the importance of aquatic ecosystems, including ground water, which form part of the water cycle, this research aimed to evaluate the quality of ground water in the Astaneh Ashrafieh-Kuchesfahan area. Therefore,this area were sampled from 19 source, which were examined using atomic absorption. The result showed that there are metals such as: Cadmium, Calcium, Chloride, Sodium, Magnesium, Sulfate and etc. in the water. factors influencing the diffusion of metals, including waste, industrial and agricultural drainage water in the aquifer and pollution it, was checked. Although are not high the amounts of metals in water, but increases in ling-term will have irreparable risks. Therefore, due to the high importance of water resource conservation and pollution prevention increasing the quality and quantity of the plain, the most essential principles of planning for industrial development and population.
    Keywords: Heavy metals, major ions, Water quality, Geochemistry, environmental geology
  • Reza.Dehghani Dehghani *, Amir Pourhaghi, Mehrdad Kheiraey Pages 54-65
    Rate of water hardness is an important factor in hydrogeology, particularly in groundwater quality researches. In recent decades, the artificial intelligence systems such as artificial neural networks have many applications in various sciences, including management of water resources. In this study, estimated rate of groundwater hardness in Mazandaran plain, using Gene expression programming have been studied and the results is compared with other intelligent methods such as artificial neural network and Anfis. For this purpose the hydrogen carbonate, chloride, sulfate, magnesium and calcium monthly time scale of the period (1994-2014) was selected as inputs and water hardness as output. Standard deviation of the correlation coefficient, root mean square error, and coefficient of Nash Sutcliff were used to assess various methods. The results showed that Gene expression programming model has the maximum correlation coefficient 0.960, minimum root mean square error 0.112, mean absolute error 0.171 coefficient of Nash Sutcliff 0.880 was in the verification phase. In overall, the results showed that the Gene expression programming model has high performance in estimating some maximum and intermediate values of groundwater hardness.
    Keywords: Gene expression programming, estimating, Mazandaran Plain, ANN, Anfis
  • Azadeh Ghasemi * Pages 66-84
    The aim of this study was to assess heavy metals pollution and Total Petroleum Hydrocarbons (TPH) in street dust of Abadan city in Khuzestan province. For this purpose, Enrichment Factor (EF), Geoaccumulation index (Igeo) and Potential ecological risk index was calculated. twenty street dust samples were collected and concentrations of heavy metals and some (TPH) were measured using Inductively Coupled Plasma Optical Emission Spectrometry (ICP-OES) and gas chromatography flame ionization, respectively. The results based on the mean concentration of metals show adecreasing trend: as Fe>Mn> Zn> Cr> Cu>Pb> Ni> V> Co> As> Mo> Ag> Cd. Judging from calculated Enrichment Factors (EF), most elements display significant pollution in most stations. Station 12 indicated higher contamination compared with other stations according to Igeo. Principal Component Analysis (PCA) revealed that Ni, Co and Cr mainly orginate from natural source, while other elements come from antropogenic sources. These results are confirmed by those obtained from calculating EF and Igeo. The maximum content of TPH occurs at Lane-yek cross. The major sources of TPH are probably vehicles and Abadan refinery.
    Keywords: Heavy metals, Total Petroleum Hydrocarbons, Enrichment Factor, Geoaccumulation index, Potential ecological risk index, Statistical methods, Abadan
  • E. Tulabi *, H. Biabangard, A. Khalagi Pages 85-97
    The Ghale-rig granitoid is located at southwest of Nehbandan city (southern Khorasan province) in east of Lut Block. Compositionally, this granitoid ranges of alkali feldspar granite, synogranite, granite, porphyritic granodiorite and biotite bearing quartz syenite with mostly mean grained granular texture. The main minerals consist of quartz, plagioclase, microcline and orthoclase. The Ghale-rig Granitoid issedimentary type (S), calk- alkaline and based on aluminous saturation index (ASI) is peraluminous. This pluton is syn-collision zone Tectonomagmatic. Most of the rocks in the pluton show, enrichment of Large Ion Lithophile element(LILE), Light Rare Earth Elements (LREE) and depleted of HREE, HFSE and negative anomalies in Sr, Ti, Nb and Ba elements. Petrogenesis diagrams display felsic pelite source for Ghale-rig granitoid and it seems, this pluton is probably originated from melting of sediment of the upper crust.
    Keywords: Petrology, petrogenesis, S, type granitoid, Nehbandan, Lut block
  • Sina Shakiba*, Esfandiar A. Novinpoor, Massume Hosseini, Robabeh Akbarpour Pages 98-112
    Waste disposal, is a method in which wastes are buried on sinkholes. The buried wastes caused environmental problems. One of these environmental problems is leaches mainly due to influence of precipitation and sometimes surface waters entering the wastes. The leaches consist of various materials. In this study, chemical properties of groundwater of upstream regions of Sanandaj landfill, regarding the suitability of water for drinking is examined.Hence, 5 wells around Sanandaj landfills were selected and 10 water samples were collected and evaluated during 2 seasons based on physical and chemical parameters such as odour, turbidity, colour, pH, TDS, TH, chloride, sulfate, sodium and nitrate. In order to determine the quality of water for drinking purpose, the results were compared with Standard index and Schoeller diagram for the classification of ground water. The result shows most samples are suitable for drinking purpose.
    Keywords: waste. Landfill, Ground water, Sanandaj, Drinking
  • R. Azizi *, A. Safari, H. Vaziri, Moghaddam, H. Mossadegh Pages 113-125
    In the Upper Maastrichtian (Tarbur Formation) Omphalocyclus is very abundant in carbonate sequence of the Tethys realm. Omphalocyclus is a orbitoidal benthic foraminifers which existed in the outer platform environment commonly found with rudist, echinoderms and other foraminifers. In this study, based on the morphometric data, Omphalocyclus antoliensis, Omphalocyclus cideensis and Omphalocyclus macroporus are recognized at the study area which suggest Late Maastrichtian age for the Tarbur Formation. Among these species, Omphalocyclus anatoliensis and Omphalocyclus cideensis species are reported for the first time from Iran. Additionally, Omphalocyclus macroporus will be revised systematically and scientifically.
    Keywords: Omphalocyclus, Semirom, Tarbur Formation, Morphometric, Late Maastrichtian
  • Zahrataleb Talebi *, A.H. Kangazian, A. Nasr Esfahani Pages 126-146
    To determine the relationship between the mining and sedimentology characteristics of carbonate deposits of Lower Cretaceous (Aptian) in Deh-Sorkh mine of Isfahan, a section with thickness of about 182 meters, was studied. According to field studies and lithological characteristics of this succesion, it can be separated into three different lithostratigraphic units. The first unit (E1 unit) is composed of thin to medium bedded, gray fossiliferous limestones, the second unit (E2) consists of interbedded limestone and medium to thick clayey limestone beds; and, the third unit (E3) is composed of medium to thick bedded limestone with macrofossils. Microscopic examination of thin sections led to the identification of eight carbonate microfacies consist of two grainstone microfacies, two packstone microfacies, three rudstone microfacies and a floatstone microfacies. These microfacies deposited in different parts (mid ramp and beginning of the outer ramp) of a carbonate ramp with moderate to high energy. Comparison of calcimetery results with sedimentary environment results and microfacies showed that the distal portion of mid ramp had the best conditions and the outer ramp had the worst conditions to establish “calcium carbonate purity” in the carbonate rocks of this region.
    Keywords: Lower Cretaceous (Aptian), faces, micro faces, Carbonate, Carbonate ramp
  • Ebrahim Taghavi Moghadam *, Shahram Bahrami Pages 147-156
    Morphotectonic is the study of shapes and forms that evolved on the Earth's surface caused by tectonic. Binalud thrust fault along the east-west fault Nishabor, caused fundamental changes in the longitudinal profile of the region's rivers. In this study, we used indicators of geomorphometry of catchment and drainage network, including index, serration mountain front Smf, the gradient of valley-Sl, symmetry index topographic cross T asymmetry index rivers in the catchment area AF, the shape of the basin BS, and including geomorphological studies in five basins Baghrod, Bojan, Kharve, Darrod and Gorin. Topographic maps, geology map, aerial photographs and digital elevation model and ArcGIS 10.1 were used for analysis of regional tectonic geomorphology. The results confirm the southern slopes of Binalud uplifted due to subduction thrust fault West ward, is tectonics. According to Review done Check out the 5 selected watershed basins by Baghrod and Bojan tectonically more active the Gorin and Kharve are more active than the rest of the studied areas.
    Keywords: Geomorphology, index thrust fault Binalud, tectonics, morphtectonic, Neyshabour
  • F. Khoshniat*, I. Rasa, S. Peighambari Pages 157-170
    The Kalate Khosh ophiolitic complex is located in the western of Fariman city (Khorasane Razavi province). The chromitites are hosted in serpentinized harzburgits (mostly lizardite). Chromitite deposits in Kalate Khosh ophiolite complex occurred as lens shape, layered, massive and disseminated pods. They consisting of primary and secondary structures including disseminated, massive and cataclastic textures respectively. Two main distinct chromite deposits are recognized in Kalate Khosh ophiolitic complex. The first group contain higher Cr2O3 (average 52 wt%) and lower Al2O3 contents (
    Keywords: Ophiolite, Chromitite, Mineral chemistry, Mafic, ultramafic complex, Kalate Khosh