فهرست مطالب

نشریه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار
پیاپی 16 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد محمودی، حسین بدیعی، روح الله رضازاده صفحات 1-22
    به عنوان یک اصل عملکرد هر سازمان در حد امکان باید اندازه گیری شود وجود یا عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد موثر وکارآمد با حیات و مرگ سازمان رابطه مستقیم دارد، تا آنجا که فقدان آنرا بعنوان بیماری سازمانی قلمداد می کنند. بدون اندازه گیری مبنایی برای ارزیابی عملکرد وجود نخواهد داشت و آنچه را نتوان ارزیابی کرد، اداره درست آن امکان پذیر نخواهد بود[3]. مطالعه حاضر به بررسی کارایی واحدهای دانشگاه آزاداسلامی با درجه بسیار بزرگ و تاثیر نسبت های سود آوری برآن پرداخته است. به منظورارزیابی کارایی سیستم های دانشگاهی یکی ازمدلها، مدل ریاضی تحقیق در عملیات تحت عنوان تحلیل پوششی داده ها (DEA) استفاده میشود. جهت کاربرد تجربی این مدل، عملکرد مالی70 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای 1388 الی1390 بررسی گردید و با استفاده از متغیرهای هزینه های عملیاتی و ارزش ویژه و سودخالص و خالص جریان نقدی عملیاتی که از مبنای نظری بیشینه تری برخوردار بوده اند تحت عنوان دو ورودی و دو خروجی مطرح و سپس نتایج را با یک روش تلفیقی توسط نرم افزار بهینه سازی GAMZ، ارزیابی انجام گردیده و کاراترین و ناکاراترین واحد در بازه زمانی مورد مطالعه بدست آورده شد. با بکارگیری تعدادی از نسبتهای مالی سودآوری شامل 1ROE،2ROA،3OCF ،4LNT.A ، تاثیر آنها را بر کارایی توسط آزمون رگرسیون چند متغییره بررسی کرده که نتایج نشان می دهد تمامی نسبتهای سود آوری محاسبه شده به غیراز نسبت سود خالص به ارزش ویژه ارتباط معنی داری با میزان کارایی بدست آمده توسط تکنیک DEA را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نسبتهای سودآوری، کارایی، تحلیل پوششی داده ها(DEA)
  • منصور کاشی، میرفیض فلاح شمس لیالستانی، محمد دنیایی صفحات 23-50
    فرایند حافظه کوتاه مدت با در برداشتن شکست ساختاری در میانگین، ممکن است به علت کاهش هیپربولیکی تابع خودهمبستگی یا دیگر خصوصیات، فرایند انباشته کسری را به تصویر کشد. در پژوهش حاضر به بررسی وجود احتمالی این امر با آزمون های نیمه پارامتریک و پارامتریک حافظه بلندمدت و تشخیص و تعیین نقاط زمانی شکست توسط آزمون های OLS مبنی بر SupF ،CUSUM و بای و پرون (1998 ،2003) پرداخته شده است. نتایج مشاهده شده حاکی از وجود همزمان حافظه بلندمدت و نقاط زمانی شکست در سری بازده TEPIX می باشد. بنابراین، برای استنباط صحیح در مورد حافظه بازار، ویژگی های آماری و آزمون های حافظه بلندمدت، در دوره های قبل و بعد نقاط زمانی شکست بررسی گردید. نتایج بدست آمده، از الگوی آماری تقریبی یکسان و وجود حافظه بلندمدت در تمام دوره های زمانی تقسیمبندی شده بواسطه شکست های ساختاری حمایت می کند. بعلاوه، برای اطمینان بیشتر از عدم تاثیری پذیری حافظه بلندمدت از شکست های ساختاری، آزمون GPH اصلاح شده اسمیت (2005) استفاده شد که در نتیجه، تخمین زن GPH تعدیل شده از عدم تاثیری حافظه بلندمدت از نقاط شکست حمایت نمود. در نهایت میتوان چنین ادعا کرد که حافظه بازده TEPIX، بلندمدت و حقیقی است و بالطبع، نمیتواند تحت تاثیر شکست های ساختاری باشد.
    کلیدواژگان: شکست ساختاری، حافظه بلندمدت، فرایند انباشته کسری، سطح انتقال
  • میثم شفیعی رودپشتی، سید مرتضی امامی، فاطمه ملک شاهی صفحات 51-73
    مبرهن است تاکنون به منظور متوقف نمودن فعالیت های ایران در حوزه انرژی هسته ای دول استعماری از ابزارهای متعددی استفاده نموده اند. یکی از این ابزارها اعمال تحریم علیه ایران است. آنچه که اخیرا نیز از سوی دول اروپایی و آمریکایی به جد مورد بحث و توافق قرار گرفته، موضوع تحریم بانک مرکزی ایران است. در راستای مدیریت و مواجهه با آثار چنین تصمیمی، این پژوهش اثرات احتمالی تحریم بانکی را از نگاه پیشینه پژوهش و همچنین با توجه به نظرات خبرگان شناسایی کرده و با استفاده از روش DEMATEL فازی موارد مهم و ریشه ای آن ها را شناسایی و اولویت بندی نموده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد هفت عامل به عنوان شاخص های اثر گذار و هشت عامل هم بعنوان شاخص های اثرپذیر می باشند. ترتیب آسیب های اثرگذار و ریشه ای عبارت از افزایش نرخ ارز ، اختلال در گشایش اعتبار، ایجاد مشکل در تامین منابع ارزی، دشواری انجام سفرهای تجاری ، افزایش مخاطره در خصوص منابع بانک، افزایش هزینه و زمان مراودات و معاملات و کاهش اعتماد عمومی به نظام بانکی می باشد. در پایان با هدف کاربردی سازی پژوهش و توانمندسازی مدیران جهت مقابله با شاخص های اثرگذار راهکارهایی ارائه گردید.
    کلیدواژگان: تحریم، نظامبانکی، آسیب شناسی و تکنیک DEMATEL فازی
  • رضا راعی، حسین فلاح طلب صفحات 75-92
    کمیت بخشی به عدم اطمینان یکی از مهمترین موضوعات در مباحث مالی می باشد، به طوریکه امروزه هر فعالیت مالی و سرمایه گذاری مستلزم ارزیابی و مدیریت ریسک است.یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت ریسک دارایی های مالی مفهوم «ارزش در معرض ریسک» می باشد. طی سالهای اخیر روش های متنوعی به منظور اندازه گیری معیار مذکور توسط محققان ارائه گردیده که بکارگیری هر کدام از آنها به علت در نظر گرفتن فروض و مقدمات غیر مشابه، به نتایج متفاوتی ختم می شود. در این پژوهش به معرفی روش شبیه سازی مونت کارلو مبتنی بر فرآیند قدم زدن تصادفی در سنجش ارزش در معرض ریسک می پردازیم. سپس از این روش در پیش بینی ارزش در معرض ریسک شاخص بورس اوراق بهادار تهران و پنج سهم نمونه از این بازار استفاده کرده و نتایج را با دو روش شبیه سازی تاریخی و واریانس-کواریانس مقایسه می کنیم. نتایج تحقیق نشان می دهد که خصوصا در سطوح اطمینان بالا شبیه سازی مونت کارلو روشی قابل اتکا بوده و صلاحیت بیشتری در پیش بینی ارزش در معرض ریسک دارایی های مورد مطالعه دارد.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض ریسک، شبیه سازی مونت کارلو، حرکت براونی، قدم زدن تصادفی
  • زهرا پورزمانی، علی بشیری صفحات 93-107
    یکی از مدل های پیش بینی بازده مورد انتظار سهام ، مدل تک عاملی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM) است. اما به دلیل نقایص این مدل، مدل هایی مانند فاما فرنچ و کارهارت مطرح شدند. هدف از این تحقیق بررسی اثر داده های مالی بر بازده پرتفوی سهام وبررسی قدرت پیش بینی مدل کارهارت است. جامعه آماری این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1389 می باشد که نهایتا 150 شرکت نمونه مبنای جمع آوری داده ها قرار گرفت. .برای این تحقیق سه فرضیه طراحی گردید که با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره و آزمون زوجی آزمون شدند. نتایج آزمون ها نشان دادند که سهام رشدی دارای بازدهی بیشتری هستند. همچنین برای افزایش قابلیت اتکای تحقیق بازدهی های بدست آمده بوسیله کارهارت با داده های واقعی مقایسه شدند که این مقایسه نشان داد که بازدهی های بدست آمده از این مدل با اطلاعات واقعی تفاوت معناداری ندارند.
    کلیدواژگان: نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، عامل شتاب، مدل چهارعاملی کارهارت، سهام رشدی، سهام ارزشی
  • میرفیض فلاح شمس لیالستانی، یونس عطایی صفحات 109-125
    این مقاله بدنبال ارزیابی کارائی استراتژی شتاب در انتخاب پرتفوی مناسب در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1384 تا پایان 1389 می باشد. برای ارزیابی استراتژی مومنتوم ، پرتفوی برنده و بازنده از 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی کارائی معیارها در انتخاب پرتفوی مناسب از روش« جگادیش و تیتمن» (1993) استفاده شده است. ابتدا بازدهی روزانه شرکت های نمونه در طی قلمرو زمانی محاسبه و براساس معیارهای مبتنی بر ریسک تعدیل شده پرتفوهای برنده و بازنده بصورت مکرر در طی قلمرو زمانی تحقیق انتخاب گردیدند. سپس پرتفوهای برنده و بازنده برای دوره های 3 ماهه و 6 ماهه نگه داری شدند. در پایان دوره های نگه داری بازدهی تجمعی هر یک از پرتفوی ها محاسبه و از طریق آزمونهای تفاضل میانگین ، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون توکی عملکرد آنها با هم مقایسه گردید. نتایج آزمون نشان داد که با استفاده از استراتژی شتاب بر پایه معیارهای مبتنی بر ریسک تعدیل شده امکان انتخاب پرتفوی مناسب در بورس تهران وجود دارد. ولی از بین این معیارها، معیار M3 عملکرد بهتری نسبت به دو معیار دیگر از خود نشان داده است. همچنین مشخص گردید که معیارهای EROV و SORTINO در انتخاب پرتفوی مناسب عملکرد پایین تری از بازار داشته است. در حالیکه معیار M3 عملکرد بهتری را نسبت به بازار از خود نشان داده است.
    کلیدواژگان: نتخاب پرتفوی، استراتژی شتاب(مومنتوم)، معیار مبتنی بر ریسک تعدیل شده، پرتفوی برنده و بازنده
  • علی فاضل یزدی، روح الله تقی زاده مهریزی، محمدحسین طحاری مهرجردی صفحات 127-153
    سرمایه فکری به عنوان سرمایه واقعی و یکی از مهمترین سرمایه های سازمانها و شرکتهای عصر حاضر مطرح است. هدف از اجرای این تحقیق بررسی عملکرد شبکه های عصبی مصنوعی در پیش بینی کارایی سرمایه فکری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها و با در نظر گرفتن متغیر ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری به عنوان ورودی مدل و سه متغیر بازده سهام، نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیرهای خروجی مدل به بررسی کارایی سرمایه فکری شرکت های منتخب در بین سال های 1385 تا 1389 پرداخته شد. در مرحله بعد، از رویکرد شبکه های عصبی پرسپترون چند لایه، جهت پیش بینی کارایی سرمایه فکری شرکت ها استفاده شده است. نتایج ارزیابی نشان داد که الگوی شبکه-های عصبی مصنوعی از دقت بالایی در پیش بینی کارایی سرمایه فکری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، تحلیل پوششی داده ها، شبکه های عصبی مصنوعی
  • کورش صادقی صفحات 155-171
    سرمایه گذاران فردی در مورد چگونگی سرمایه گذاری در دارایی های صندوق تصمیم گیری نمی-کنند، بلکه تنها صندوقی را با توجه به بازده، ریسک، هزینه ها و دیگر عوامل آن، انتخاب می کنند. از جمله شاخص های مدنظر سرمایه گذاران در انتخاب صندوق سرمایه گذاری، توجهبه بازدهی و عملکرد آن است. بنابراین سرمایه گذاران به دنبال ابزاری هستند تا با استفاده از آن، قادر به ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری باشند. هدف مقاله، مقایسه یک مدل ناپارامتریک جدید، که هزینه های صندوق را نیز در برگیرد با مدل شارپ و دو مدل از مدل های نوین به نام مدل امگا و مدل سورتینو می باشد. به همین منظور دو فرضیه تعیین شد و داده های مربوط به هزینه و ارزش خالص فعلی 22 صندوق سهمی و 19 صندوق با درآمد ثابت در طی سال 1391 جمع آوری گردید. همچنین نتایج تحقیق با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها نشان می دهد که اختلاف معناداری بین مدل ناپارامتریک و مدل های شارپ، امگا و سورتینو وجود ندارد و با استفاده از مدل ناپارامتریک، کارایی صندوق ها سنجیده شد و نتایج ارزیابی عملکرد صندوق ها نشان داد که صندوق های با درآمد ثابت کارایی بالاتری نسبت به صندوق های سهمی دارند.
    کلیدواژگان: بورس اوراق بهادار، CANSLIM، تصمیم گیری چند شاخصه ای، بازده سهام، قیمتهای بالای جدید