فهرست مطالب

مجله حسابداری مدیریت
پیش شماره 2 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی
    یحیی حساس یگانه، حجت حسن زاده، محمد قدیری تلاقیان صفحات 1-15
    هزینه یابی بر مبنای فعالیت شناخته شده ترین نوآوری بیست سال گذشته در حسابداری مدیریت بوده و مفهوم اولیه آن مبتنی بر این قضیه است که هزینه های سربار نباید فقط بر مبنای حجم تخصیص یابند. مسئله ای که همه رویکردهای هزینه یابی بر مبنای فعالیت را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اتکای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت به تخمین هاست که یکی از موارد نقصان این سیستم می باشد. لذا هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی به عنوان یک رویکرد مرتفع کننده این نقصان، ایجاد شد. هدف ایجاد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی بسط متدولوژی تخمین پارامترها بر مبنای تئوری مجموعه فازی است که میتواند دانش مرتبط با اطلاعات ذاتا مبهم و نادرست را با سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ترکیب کرده و آن را بهبود بخشد. در این مقاله مفاهیم مرتبط با هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی معرفی شده و فرآیند ایجاد مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی مورد بحث قرار می گیرد. در ادامه با نحوه به کارگیری هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی در یک شرکت تولیدی آشنا خواهیم شد. در مقایسه با هزینه یابی بر مبنای فعالیت، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی اطلاعات بیشتر و با ارزشتری را برای تصمیم گیری ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه یابی بر مبنای فعالیت فازی، تئوری مجموعه فازی، عدد فازی مثلثی، غیرفازی کردن
  • بررسی محتوای اطلاعاتی شاخص محافظه کاری حسابداری در پیش بینی سود و جریانات نقدی آتی
    هاشم نیکومرام، حسین زرافشان صفحات 17-33
    این تحقیق به بررسی محتوای اطلاعاتی شاخص محافظ هکاری در پی شبینی سود و جریانات نقدی آتی می پردازد. در این زمینه تحقیقی توسط احمد و اسکات ( 2007 ) در محیط آمریکا انجام شده است که در آن به نقش محافظه کاری در ارتباط با تصمیم گیری مدیران پرداخته است و طی آن مدلی برای جریانات نقدی و هزینه اقلام خاص ارائه شده است. در پژوهش حاضر با توجه به تحقیقات قبلی و به ویژه تحقیق فوق الذکر دو مدل برای پیش بینی جریانات نقدی و سود آوری با توجه به شرایط محیطی ایران انتخاب شده است. برای انجام این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و منبع جم عآوری داده های مورد نیاز از طریق صورت های مالی بوده است. آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهند که نسبت اهرمی اثری معکوس بر جریانات نقدی و نیز سود آوری دارد همچنین محافظه کاری اثری معکوس بر جریانات نقدی و اثری مستقیم بر سود آوری دارد و اندازهشرکت اثری معکوس بر سو دآوری داشته و بر جریانات نقدی بی تاثیر است. از طرفی رشد فروش و گردش دارایی ها اثری بر جریانات نقدی و سو دآوری در شرکت های مورد مطالعه ندارند. بر اساس نتایج این تحقیق دو مدل برای بررسی تاثیر محافظه کاری بر جریانات نقدی و سود آوری شرکت های ایرانی پیشنهاد گردیده است.
    کلیدواژگان: محافظه کاری، رشد فروش، اندازه شرکت، نسبت اهرمی، جریانات نقدی عملیاتی، بازده دارایی ها (سودآوری)، بازده نقدی دارایی ها
  • مقایسه مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با سود غیرعملیاتی در بازار سرمایه ایران
    دکترساسان مهرانی، پریسا سادات بهبهانی نیا صفحات 35-44
    در تحقیق حاضر مربوط بودن سود عملیاتی در مقایسه با اقلام غیر عملیاتی سود در بازار سرمایه ایران بررسی شد. با توجه به هدف اصلی حسابداری مربوط بودن مفهومی است که همیشه مورد توجه حسابداران و استاندارد گذاران حسابداری بوده است.طبق تعریف یک قلم اطلاعاتی در صورتی مربوط است که انعکاس آن در ارزشهایبازار دارایی مربوط ناچیز نباشد. برای تحقیق مذکور در طول سالهای1379-1385، 85 شرکت در هرسال و درمجموع 581 شرکت/سال مورد بررسی قرار گرفته و از آزمون رگرسیون چند متغیره، آزمونهای tو والد استفاده شد نتیجه تحقیق نشان داد که رقم سودهای غیر عملیاتی برای بازار مربوط تر بوده است. نتیجه حاصل می تواند موید تئوری حمام بزرگ بوده و به دلیل آگاهی بازار از انتخابهای مدیریت در این اقلام، برای رسیدن به سود مورد نظر خود باشد. بنابراین این ارقام نسبت به سود عملیاتی برای بازار سرمایه بیشتر مربوط بوده اند.
    کلیدواژگان: مربوط بودن، سود عملیاتی، تئوری حمام بزرگ
  • بررسی ارتباط بین بخشهای مختلف صورت جریان وجوه نقد باساختار سرمایه
    فرزانه حیدرپور، حسن اسماعیلی صفحات 45-56
    دراین مقاله ارتباط بین بخشهای مختلف صورت جریان وجوه نقد با ساختار سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران مورد بررسی قرار گرفته است . هدف اساسی این پژوهش بررسی این موضوع می باشد که آیا بین ساختار سرمایه در شرکتهای انتخاب شده در دوره زمانی مورد نظر با بخشهای مختلف صورت جریان وجوه نقد رابطه وجود داشته است یا خیر ؟ قلمرو مکانی و زمانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که طی سالهای 1381 تا پایان سال 1385 دربورس فعالیت داشته و سال مالی آنها منتهی به 29 اسفندماه بوده وطی دوره زما نی تحقیق حداقل یکبار افزایش سرمایه داده باشند. دراین پژوهش با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه برای جامعه معین و با توجه به ضوابط نمونه گیری تعداد 35 شرکت بعنوان نمونه آماری درنظرگرفته شده ومورد آزمون قرارگرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که ارتباط ساختار سرمایه و بخشهای مختلف صورت جریان وجوه نقد را با استفاده از مدلهای آماری همبستگی مورد آزمون قرار داده ونتایج حاصل ازبررسی برروی نمونه های آماری به کل جامعه تعمیم داده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین بخشهای مختلف صورت جریان وجوه نقد با ساختار سرمایه در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران رابطه وجود ندارد.
    کلیدواژگان: محافظه کاری، رشد فروش، اندازه شرکت، نسبت اهرمی، جریانات نقدی عملیاتی، بازده دارایی ها (سودآوری)، بازده نقدی دارایی ها
  • بررسی ارتباط بین اطلاعات نامتقارن و سیاست های تقسیم سود
    حمیدرضا وکیلی فرد، قدرت الله طالب نیا، مهدی علی حسینی صفحات 57-65
    این تحقیق رابطه بین اطلاعات نامتقارن و سیاست های تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مو رد مطالعه قرار می دهد. منظور از اطلاعات نامتقارن، عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران وتهیهکنندگان صورت های مالی می باشد. به منظور اندازه گیری اطلاعات نامتقارن از سود هر سهم(EPS)و سودپرداختی هر سهم(DPS)در طی یک دوره 6 ساله 1381 الی 1386 استفاده شده است. سیاست های تقسیم سود شرکت ها به چهارسیاست پرداخت درصد ثابتی از سود خالص،سیاست سود هموار، سیاست افزایش های متعدد، سیاست سود سهام اضافی، تقسیم شده است . شرکت هابا توجه به تعریف هریک از این سیاست ها و سودی که هر ساله به سهامداران پرداخت می کنند در یکی از این سیاست های تقسیم سود قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و آزمون فرضیه تحقیق در دوره زمانی 1381 الی 1386 نشان می دهد که بین اطلاعات نامتقارن و سیاس تهای تقسیم سود رابطه معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: اطلاعات نامتقارن، سیاست تقسیم سود، سود هر سهم(EPS)سود پرداختی هر سهم(DPS)
  • بررسی سیر تحول رویکرد های هزینه یابی و بودجه بندی عملیاتی در فضای کسب و کار صنعتی
    محمد جلیلی صفحات 67-74
    فضای کسب و کار در حوزه صنعت در یک قرن اخیر دستخوش تحولات زیادی بوده است. پارادایم های حاکم بر محیط صنعتی تا قبل از دهه 1950 از نامعادله فزونی تقاضا بر عرضه متاثر بودند و بسیاری از رویکردها و تکنیک های مدیریتی نیز بر این اساس شکل می گرفتند. بعد از دهه 1950 نامعادله فوق تغییر پیدا کرد و فزونی عرضه بر تقاضا، و در نتیجه شدت گرفتن رقابت میان بنگاه های اقتصادی، موجب شد پارادایم غالب از توجه به سودآوری به ارزش آفرینی هم برای سهامدار و هم برای مشتری تغییر کند. در همین راستا مد لهای هزینه یابی و به تبع آن رویکردهای بودجه بندی مبتنی بر ارزش آفرینی مانند بودجه بندی بر مبنای صفر، بودجه بندی بر مبنای فعالیت، هزینه یابی هدف، مدیریت ارزش افزوده و حسابداری مدیریت استراتژیک مطرح گردیدند و اخیرا نیزبحث فراسوی بودجه بندی (Beyond Budgeting)به تکامل دانش بودجه بندی متناسب با شرایط و بسترهای محیط کمک شایانی نموده است. برای ارائه چارچوب مفهومی مدل جامع هزینه یابی و بودجه بندی در محیط صنعتی ایران نیز لازم است به پارادایم ها و سایر متغیر های محیطی توجه شود و با در نظر گرفتن آن، نسبت به بکارگیری رویکردها و تکنی کها اقدام نمود. با توجه به بررسی شرایط محیط صنعتی ایران و لزوم رقابت با صنایع جهانی در سه بعد کیفیت، بهای تمام شده و زمان، رویکردهای مبتنی بر ارزش آفرینی و مدیریت موثر هزینه ها، نقش غیر قابل انکاری در کمک به روند توسعه و ارتقا عملکرد شرکت ها و صنایع ایرانی ایفا خواهند نمود. از اینرو لزوم تدوین یک چارچوب جامع برای هزینه یابی و بودجه بندی متناسب باشرایط محیطی صنایع ایرانی بایستی از دو جنبه مطالعات آکادمیک و استفاده عملیاتی از رویکردهای نوین مورد توجه بیشتر قرار گیرد. لازم بذکر است که در این مقاله صرفا کلیات موضوع طرح شده و طراحی و تدوین یک چارچوب جامع برای هزینه یابی و بودجه بندی عملیاتی در محیط صنعتی ایران مستلزم مطالعات گسترده ای است.
    کلیدواژگان: بودجه بندی بر مبنای فعالیت، حسابداری مدیریت، ارزش آفرینی، فراسوی بودجه بندی، هزین هیابی بر مبنای فعالیت
  • بررسی ارتباط ارزش افزوده اقتصادی و اهرم مالی با بازده سهام تعدیل شده براساس ریسک
    قدرت الله طالب نیا، محمد ایمانی برندق، عسکر پور رضا صفحات 75-89
    سرمایه گذاری در شرکتها یک فرآیند دو بعدی(ریسک و بازده ) است. نمی توان یک پروژه سرمایه گذاری را تنها بر اساس بازدهی بالا و بدون توجه به ریسک آن انتخاب کرد. از طرف دیگر امروزه برای سهامداران ثزوتآفرینی یک هدف بزرگ در مدیریت واحد تجاری است EVAیکی از معیارهای ثروت آفرینی است که در مقایسه با سایر معیارها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است . سهام شرکت ها دارای ریسک های متفاوتی هستند. در نتیجه می توان بازده سهام شرکت ها را بر اساس ریسک سهام آنها تعدیل کرد تا قابلیت مقایسه بین بازده های سهاممختلف بازار میسر گردد. لذا هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان همبستگی و قابلیت توضیح دهندگیEVA واهرم مالی برای معیارهای مختلف بازده سهام تعدیل شده بر اساس ریسک (RVAR، RVOL،α)بوده است. جامعه آماری تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشندکه 45 شرکت از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دوره تحقیق از سال 1382 تا 1386 می باشد و آزمون فرضیات تحقیق در سطح اطمینان95%انجام شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که بین EVAو اهرم مالی با بازده سهام تعدیل شده بر اساسریسک رابطه همبستگی معناداری برای هر یک از سال ها به صورت جداگانه و برای کلیه سال ها به صورتتجمعی مشاهده نشد؛ تنها در سال 1382 ارتباط همبستگی معناداری بینEVAوRVOLوجود دارد. بنابراین نمی توان از متغیرهای ارزش افزوده اقتصادی و اهرم مالی برای پیش بینی بازده سهام تعدیل شده بر اساس ریسک استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ارزش افزوده اقتصادی، اهرم مالی، بازده سهام تعدیل شده بر اساس ریسک
|
  • Fuzzy Activity Based Costing
    Yahya Hasas Yeganeh, Hojat Hassanzadeh, Mohammad Ghadiry Talaghiyan Pages 1-15
    ABC is New Paradigm in Managerial Accounting This Study Investigates the new Paradigm in ABC as Fuzzy Activity Based Costing. Comparative of this Method with ABC. Accrued Many Information and Usefulness for Decision Making.
    Keywords: ABC, Fuzzy ABC, fuzzy set theory, Unfuzzy
  • Relationship between Intellectual Capital and Firms Performance at Tehran Stock Exchange (TSE)
    Hashem Nikoomaram, Hoseyn Zarafshan Pages 17-33
    This research discusses about the relationship between Intellectual capital and performance of accepted companies in Tehran Stock Exchange (TSE). Here¡ the measures of performance assessmsnt of net profit¡ Return on Investment¡ Economic Values Added are considered. Indeed¡ this research can reply to this question. «does the Intellectual capital influence on performance ofStudied companies¡ or not?» The concept of intellectual capital is trying to use the avallble knowledge and intangible assets effectivity. Dimentions of intellectual Capital include three parts: such as human capital structural capital wich are considered research. From the purpose viewpoint method of this research is applicable and its executive way is descriptive based on corellation that for analysis of hypothesisis used from the panel analytic method and for estimation of parameters of regresion model is used from the pocied least squares method. For gathering the required data¡ the research are used of audited financial statement of accepted companies in Tehran Stock Exechange (TSE). The achieved results of research hypothesis test during 2002 – 2006 showed that there is a significant relation between intellectual capital and performance indexes in all of the studied companies and the intellectual capital had affected on these indexes.
    Keywords: Intellctual capital, Human capital, Structural capital, Customer Capital, Firms Performance
  • Comparative Study of Operating Profit with Unoperating profit in Iran Capital Market
    Sasan Mehrani, Parisa Sadat Behbahaniniya Pages 35-44
    This study investigates the value relevance of operating income versus non operating income at Iran capital market. Regarding the main objective of accounting practice, value relevance is a concept that has always required more attention by accountants and regulators. By definition a factor is relevant if its reflection at asset market`s value is not negligible. For this study in the period 1379-1385 companies in each year and totally 581 company/year investigate. We use regression and T test and Wald test. Our results show that operating income is more relevant to the market. This result could be consistent with big bath theory and as a result of market attention to management choice in order to change non operating income; to achieve their objectives. Consequently the non operating items have more relevant for the market.
    Keywords: Value relevance, Operating income, Big bath theory
  • Survey the Relation between Different Segments of Cash Flow Statement and Capital Structure
    Farzaneh Heidarpoor, Hasan Esmaeili Pages 45-56
    Main goal of this research is to find out whether between different segments of cash flow statement and capital structure in Tehran Exchange Committee any relationship exists or not? This research is limited to companies which have accepted in Tehran Exchange Committee in 1381-1385 and have increased their capital at least once in considered period. In this research by applying formula the volume of sample were determined thirty five companies. The result of this study shows that there is not relationship between different segments of cash flow statement and capital structure in Tehran Exchange Committee.
    Keywords: Cash Flow Statement, Capital structure, Tehran Exchange Committee
  • Study of the relation between Asymmetric information and Dividend Policies
    Hamidreza Vakilifard, Ghodratollah Talebniya, Mehdi Ali Hoseyni Pages 57-65
    This research shows the relation between Asymmetric Information and Dividend Policies in the accepted companies in the Tehran Stock Exchange of securities. Asymmetric information means the asymmetry of information between investors and financial statement producers .To measure the Asymmetric Information, the earning per share and dividend per share are used during a 6 years period from 2002 to 2007. Dividend policies of the companies are separated into four policies: Paying a fixed percent of net profit, regular dividend policy, multiple increase policy, and extras dividend .The companies have one of these dividend policies based on definition of each policies and dividend, which is paid to the stockholders per year. Analysis of gathered information and test of hypotheses during 2002-2007 show that there is a significant relation between Asymmetric Information and dividend policy.
    Keywords: asymmetric information, dividend policies, Earning Per Share, Dividend per share
  • Surveyin Costing Approach & Operating Budgeting Development Trend in Business
    Mohammad Jalily Pages 67-74
    During the last 100 years, we have seen a significant shift in the business environment. before 1950 In the all industries there was no competition. After 1950 we have seen an increasing competitive environment due to the introduction of new manufacturing and information technologies, the focus on the customer and the growth of worldwide markets. cost accounting and management techniques and approaches were influenced by that shift . many new techniques and approaches such as Zero-base budgeting, Management by objectives, Activity Based Management (ABM), Activity Based Budgeting (ABB), Strategic Management Accounting (SMA) were introduced. For developing a conceptual framework for costing and budgeting in iran we must get more attention to environmental conditions. Our industries must have competitions with global companies so using value based approaches is an essential and important action.
    Keywords: ABB, managerial accounting, value creation, Beyond Budgeting, ABC
  • Surveying the relationship between economic value added and financial leverage with risk- adjusted stock returns
    Ghodratollah Talebniya, Mohammad Imani Barandagh, Askar Pourreza Pages 75-89
    Investment in firms is an process two subsequent (Risk and return). In the investment project cannot select only on base of return overhead ,too, we must attend risk in our decision. Other hand ,now day for shareholder ,wealth earning is a topic purpose in the economic unit's management .Economic value added(EVA) is a wealth earning measurement that in comparison of other measurements has more utility. There are various risk for the firm's stocks .so , we can adjusted the return of firm's stocks on the base of stocks risk, that sufficiency compression between various return stocks of market is possible .In this, main purpose of research, study mater correlation and sufficiency expression between EVA and financial leverage for various measurements riskadjusted stock returns (RVAR , RVOL ,α).Statistical society of this research is companies accepted in stock exchange of Tehran ,which ,forty five of them has been selected as statistical sample. Research period is since 1382 to 1386. hypothesis testing research done in confidence level 95 percent .Research results show that ,there is no significant correlation between EVA and financial leverage with risk- adjusted stock returns for each of years separately and accumulated years and only there is a significant correlation between EVA and RVOL in 1382.
    Keywords: Economic Value Added, Financial leverage, risk, adjusted stock returns