فهرست مطالب

مهندسی بیوسیستم ایران - سال چهل و هفتم شماره 1 (بهار 1395)

نشریه مهندسی بیوسیستم ایران
سال چهل و هفتم شماره 1 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/22
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سیدهادی پیغمبردوست، عزیز همایونی راد، سمیرا بیک زاده *، محمد اصغری جعفرآبادی، مهدی بیک زاده صفحات 1-9
    به تاخیر انداختن بیاتی یکی از مسائل مهم صنایع پخت بوده و از جنبه تغذیه ای و اقتصادی حائز اهمیت است. یکی از راه های به تعویق انداختن بیاتی، استفاده از هیدروکلوئیدها به ویژه موسیلاژ گیاهان و دانه های بومی است که از نظر داشتن خواص دارویی، تغذیه ای و ارزان قیمت بودن حائز اهمیت هستند. از این رو در این مطالعه به تاثیر درصدهای مختلف (0، 25/0، 5/0، 75/0 و 1 درصد) موسیلاژ دانه ریحان بر وزن مخصوص خمیر و نیز خواص فیزیکی (حجم، دانسیته ظاهری، تقارن، رطوبت)، سفتی بافت، ویژگی های حسی و بیاتی نمونه های کیک پرداخته شد. نتایج نشان داد که بالاترین وزن مخصوص مربوط به نمونه حاوی 1 درصد موسیلاژ بود. نمونه حاوی 25/0 و 5/0 درصد موسیلاژ با نمونه کنترل از نظر حجم، دانسیته ظاهری و تقارن اختلاف معنی داری نداشتند. این در حالی بود که در روزهای 1، 7 و 14 بیشترین درصد رطوبت مربوط به نمونه هایی با 25/0 و 5/0 درصد موسیلاژ و نرمترین بافت مربوط به محصول دارای 25/0 موسیلاژ بود. نمونه 5/0 درصد موسیلاژ به طور معنی داری (05/0>p) مقبولیت حسی بالاتری نسبت به نمونه کنترل داشت.
    کلیدواژگان: موسیلاژ دانه ریحان، کیک اسفنجی، خواص فیزیکی، حسی، بیاتی
  • سید هادی رضوی*، مریم رواقی، سید محمد موسوی صفحات 11-19
    در این مقاله کانتاگزانتین توسط باکتری Dietzia natronolimnaea HS-1 تولید و پس از استخراج توسط نیوزوم درون پوشانی شد. اثر دور روتاری اواپراتور (100 و rpm 150)، غلظت رنگدانه (0، 1 و 2 میکروگرم بر میلی لیتر)، مقدار پلی اتیلن گلیکول 400 (0، 1/0% و 2/0%)، نوع حلال (اتانول و کلروفرم)، نوع سورفکتانت (تویین 60 و 80 و اسپن 60 و 80) و نسبت سورفکتانت به کلسترول بر حسب میکرومول(100:100 ، 120:80 و 140:60) بر بازده و ویژگی های نیوزوم تعیین شد. نتایج نشان داد دور rpm 150، غلظت 2 میکروگرم بر میلی لیتر کانتاگزانتین، غلظت 2/0% پلی اتیلن گلیکول 400 و نسبت سورفکتانت به کلسترول 100:100 نیوزوم هایی با بازده بالاتر و اندازه کوچک تر ایجاد کرد. به کارگیری اسپن 60 با بازده مشابه اسپن 80 اما با اندازه ای کوچک تر و یکنواخت تر از آن و حلال اتانول به عنوان بهترین گزینه برای تولید نیوزوم های کانتاگزانتین پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: Dietzia natronolimnaea HS1، کانتاگزانتین، سورفکتانت، نیوزوم
  • سامان آبدانان مهدی زاده*، مریم سلطانی کاظمی صفحات 21-29
    هدف از این پژوهش ساخت یک کندو مجهز به سامانه اخذ و تحلیل تصاویر به صورت بی سیم و بی درنگ به منظور بررسی تراکم توده زنبور درون کندو و در صورت نیاز نابودسازی آفت های احتمالی با تله گذاری می باشد. در این مطالعه از دو روش جریان نوری و ماتریس تفاوت- تن خاکستری همسایگی به منظور بررسی وضعیت کندو و تعیین فعالیت زنبورها استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که مطابق تحلیل جریان نوری، میانگین در سطح احتمال 5 درصد توانایی تشخیص تراکم توده را دارد. مطابق با تحلیل بافت، ویژگی های شلوغی و پیچیدگی با وضعیت تراکم توده زنبورها درون کندو دارای ارتباط معنی داری می باشند (05/0p<). همچنین به منظور تشخیص فعالیت زنبورها، از طبقه بند کننده غیرخطی بیز استفاده گردید که ترکیب میانگین و پیچیدگی و میانگین و شلوغی به ترتیب با دقت کلی 67/98 و 95/92 درصد داده ها را دسته بندی نمودند.
    کلیدواژگان: زنبور عسل، بی سیم، ماشین بینایی، جریان نوری، ماتریس تفاوت- تن خاکستری همسایگی
  • فریبا بیات*، فوژان بدیعی، زهرا رفیعی درسنگی صفحات 31-38
    با تعیین همدمای جذب رطوبت و خواص گرمایی پودر سیر می توان پایداری آن را در مدت نگهداری تعیین کرد. نتایج خشک کردن ورقه های 2 میلی متری سیر با دو روش انجمادی و جریان هوای گرم نشان داد که مقدار پیرووات پودر سیر انجمادی بیشتر و دانسیته و تغییرات رنگ آن به صورت معنی داری کمتر از نمونه دیگر بود. منحنی های همدمای جذب تا فعالیت آبی 4/0 تغییرات کمی داشت ولی با افزایش فعالیت آبی محیط، رطوبت جذب شده به وسیله نمونه ها افزایش یافت. دمای انتقال شیشه ای در پودر سیر انجمادی با رطوبت 0/7 درصد، 4/50 درجه سلسیوس و برای پودر سیر با جریان هوای گرم با رطوبت 7/7 درصد، 5/44 درجه سلسیوس بود. در هر دو پودر سیر افزایش رطوبت سبب کاهش دمای انتقال شیشه ای شد. فعالیت آبی بالاتر از 55/0 و دماهای بیشتر از 35 درجه سلسیوس، احتمال جذب رطوبت و کلوخه شدن پودر را به شدت افزایش داد.
    کلیدواژگان: خشک کردن، دمای انتقال شیشه ای، ظرفیت گرمای ویژه، منحنی های همدما
  • حسین حاجی آقا علیزاده *، حسن پوروثوقی گرگری، امیرعباس بختیاری صفحات 39-49
    سموم مورد استفاده در کشاورزی در عین ضرورت کاربرد، موجبات آلودگی زیست محیطی را نیز فراهم می کند. این نهاده، کم و بیش بخش قابل توجهی از اقتصاد کشت را به خود اختصاص می دهد. لذا نحوه استفاده از این سموم، به طوری که بیش ترین درجات تاثیر و کم ترین هدررفت را موجب گردد، بسیار قابل اهمیت است. لذا در این پژوهش، سمپاشی الکترواستاتیک و فاکتورهای عملکردی آن مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمایشات در قالب طرح پایه کاملا تصادفی و به صورت آزمایش فاکتوریل، با سه تکرار انجام گرفت. فاکتورهای مورد بررسی شامل فاصله هد الکترواستاتیک تا هدف (در سطوح 2، 5/2 و 3 متر)، سرعت دورانی موتور سمپاش (در سه سطح 5288، 3997 و 2256 دور در دقیقه) و دبی محلول خروجی از نازل (در سطوح 121، 308 و 403 میلی لیتر در دقیقه) بودند. همچنین به منظور بررسی میزان بادبردگی ذرات باردار سم، آزمایش فاکتوریل با فاکتورهای باردارسازی (در دو سطح)، سرعت باد (در دو سطح) و فاصله از هد (در سه سطح) انجام شد. ارزیابی تصاویر اثرات ذرات سم بر کاغذهای حساس به آب، با استفاده از جعبه ابزار پردازش تصویر نرم افزار متلب و کدنویسی یک الگوریتم پردازش تصویر انجام گرفت. سپس فاکتورهایی مانند قطر میانه حجمی، درصد پوشش سطحی و نسبت یکنواختی نشست ذرات مورد محاسبه و بررسی آماری قرار گرفتند. نتایج حاصل شده نشان داد که معنی داری فاکتورهای مورد بررسی در سطوح رویی و پشتی برگ، در برخی موارد متفاوت هستند. همچنین اثر باردارسازی ذرات بر درصد پوشش سطحی از نظر آماری با احتمال 99 درصد معنی دار بود.
    کلیدواژگان: درصد پوشش سطحی، قطر میانه حجمی، نسبت یکنواختی نشست، بادبردگی
  • محمد طهماسبی*، رضا طباطبایی کلور، جعفر هاشمی صفحات 51-61
    خواص دی الکتریکی محصولات کشاورزی یکی از مهم ترین خصوصیات فیزیکی محصولات کشاورزی و غذایی به شمار می رود و استفاده از این خواص به عنوان یک فناوری جدید برای استفاده در کشاورزی و صنایع وابسته به شدت در حال توسعه می باشد. لذا در این تحقیق، تغییرات خواص دی الکتریک شلتوک ارقام قائم و پژوهش در 4 سطح رطوبت (13، 16، 19 و 22 درصد بر پایه خشک) و 4 بسامد (100، 300، 500 و 700 کیلوهرتز) در 3 تکرار به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی بررسی شد. نتایج نشان دادند که بین ارقام مورد بررسی از نظر خواص دی الکتریکی تفاوت معنی داری وجود ندارد، اما رطوبت بر کلیه خواص مورد بررسی اثری معنی دار و افزایشی دارد، همچنین افزایش بسامد ولتاژ ورودی هرچند منجر به افزایش هدایت الکتریکی شلتوک می گردد اما اثر معکوسی بر ثابت دی الکتریک نسبی و اتلافی آن دارد. در بین اثرات متقابل این عوامل نیز تنها اثر متقابل رطوبت و بسامد تاثیر معنی داری بر ثابت دی الکتریک نسبی و اتلافی شلتوک دارند. همچنین مدل های MLR توانستند رابطه بین رطوبت با ثابت دی الکتریک نسبی را در کلیه سطوح بسامد و رطوبت با ثابت دی الکتریک اتلافی و هدایت الکتریکی را در بسامدهای KHz100 و KHz700 با دقت قابل قبولی پیش بینی نماید.
    کلیدواژگان: بسامد، خواص دی الکتریک، رطوبت، رقم، شلتوک
  • عیسی زارع قلعه عبدشاهی، رضا یگانه* صفحات 63-71
    پرندگان، گاهی اوقات که تعدادشان زیاد است، می توانند خسارت های جدی به مزارع غلات وارد سازند. به منظور یافتن راه کاری مطابق با مسایل زیست محیطی و موثر در کنترل این پرندگان، در این تحقیق، اثر صوت برای دفع آن ها مورد بررسی قرار گرفت. واحد پخش با معیارهای طراحی زیر توسعه داده شد:1) سه سطح صدای شاهین، توپ گازی و رنجش گنجشک با بسامدهای 1، 5 و 10 کیلو هرتز، 2) صدای ترکیبی توپ گازی و رنجش گنجشک با بسامد 5 کیلو هرتز و 3) در صبح و عصر. نتایج نشان داد درصد پرندگان پرواز کرده نسبت به تعداد پرندگان قبل از ایجاد صدا برای صدای ترکیبی 46/92، توپ گازی 90/82، رنجش گنجشک 58/74 و شاهین 22/48 می باشد. بین میزان پرندگان پرواز کرده بعد از تولید صدا در بسامد های مختلف اختلاف معنی داری وجود نداشت. همچنین مشخص گردید درصد پرندگان پرواز کرده در زمان صبح به میزان 06/8 بیشتر از زمان عصر بوده است.
    کلیدواژگان: محصولات کشاورزی، خسارت پرندگان، دفع پرندگان، صوت
  • غلامحسین شاهقلی*، سیروان حاجی مامندی صفحات 73-82
    بر اساس تحقیقات انجام گرفته برای مواد دانه ای مانند خاک، روش عددی المان مجزا از نظر شبیه سازی دقیق تر از سایر روش ها مانند روش های تحلیلی و المان محدود است. در این تحقیق عملکرد سه نوع ساقه کج ساق، پاراپلو و مرسوم در دو حالت آزمایشی و مدلسازی مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمایش ها در انباره خاکی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام گرفت. فاکتور های مورد بررسی سرعت پیشروی و نوع تیغه بودند. سرعت پیشروی در 5 سطح 1، 5/1، 2، 5/2 و km/h3 و عمق ثابتcm 35 بر روی نیروی مقاوم کششی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین نشان داد که سرعت پیشروی و نوع تیغه در سطح احتمال ٪1 تاثیر معنی داری روی نیروی مقاوم کششی داشتند. بیشترین نیروی مقاوم کششی N 1541 مربوط به تیغه مرسوم در سرعت km/h 3 و کمترین مقدار نیروی مقاوم کششیN 8/294 مربوط به تیغه کج ساق در سرعت km/h 1 می باشد. با افزایش سرعت حرکت تیغه انرژی پیوندی در واحد زمان، مقدار کار اصطکاکی بین سطح تیغه و ذرات خاک و انرژی جنبشی ذرات افزایش یافته که این پارامترها از عوامل موثر در افزایش نیروی کشش می باشند. در تمامی سرعت ها کمترین نیروی مقاوم کششی مربوط به تیغه کج ساق و بیشترین نیروی مقاوم کششی مربوط به تیغه مرسوم است. ضریب تبیین بالا بین نتایج آزمایشگاهی و مدلسازی (R2=0.9935) نشان می دهد که مدل المان مجزا تاثیر سرعت پیشروی و نوع تیغه را بر روی نیروی مقاوم کششی به خوبی نشان می دهد. میانگین خطای نسبی مقادیر اندازه گیری شده و پیش بینی شده با استفاده از روش المان مجزا 871/6% برای میانیگن نیروی مقام کششی بدست آمد.
    کلیدواژگان: زیرشکن، تیغه کج ساق، پاراپلو، نیروی کشش
  • سعید یوسف زاده، سعید فیروزی* صفحات 83-92
    افزایش هزینه های تولید برنج از دغدغه های تولید این محصول در ایران است. بنابراین، توسعه مکانیزاسیون کشت برنج به منظور کاهش هزینه های تولید آن، یک ضرورت است. در این راستا، به منظور شناسایی پیش برنده ها و بازدارنده های مکانیزاسیون کشت برنج در استان گیلان، تحقیقی به روش دلفی در سه مرحله انجام گرفت. با مشورت اساتید دانشگا هی گیلان و پژوهشگران بخش فنی و مهندسی موسسه تحقیقات برنج کشور، تعداد 30 نفر کارشناس خبره مکانیزاسیون برنج شامل کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و ادارات کشاورزی تابعه (مدیریت های کشاورزی شهرستان های رودسر، لنگرود، املش، لاهیجان، سیاهکل، آستانه اشرفیه، رشت، انزلی، صومعه سرا، فومن، شفت، ماسال، تالش و آستارا) و همچنین کارشناسان مکانیزاسیون بخش فنی و مهندسی موسسه تحقیقات برنج کشور، به عنوان مخاطبان تحقیق، شناسایی و انتخاب شدند. نتایج نشان داد که «توسعه زیرساخت های مکانیزاسیون همچون افزایش تعداد بانک نشاء» با کسب 5/97 درصد از توافق نهایی« کارشناسان مکانیزاسیون استان گیلان و »ارتقاء سطح خدمات پس از فروش ماشین آلات به خصوص ماشین آلات و تجهیزات وارداتی« با کسب 8/95 درصد از توافق کارشناسان، به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل پیش برنده توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان گیلان بودند. همچنین مطالعه دلفی بازدارنده ها بیانگر آن بود که »کوچک بودن و پراکندگی اراضی شالیکاری در استان گیلان« با کسب 1/94 درصد از توافق نهایی کارشناسان مخاطب و »قیمت پایین برنج سفید«با کسب 5/92 درصد از توافق کارشناسان مکانیزاسیون برنج در استان گیلان نیز به عنوان مهمترین عوامل بازدارنده بودند. بنابراین، توجه به زیرساخت های مکانیزاسیون کشاورزی، اعتمادسازی در راستای تامین کلیه خدمات بعد از فروش، اهتمام به تجمیع اراضی شالیکاری کوچک و سیاست گذاری مناسب در راستای خرید تضمینی برنج با قیمتی متناسب با نرخ تورم، از اقدامات مهمی است که باید مورد توجه متولیان وزارت کشاورزی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مکانیزاسیون کشاورزی، شالیکاری، عوامل بازدارنده، عوامل پیش برنده
  • سعید ملازهی*، حسن صدرنیا صفحات 93-101
    سوسک سرخرطومی خرما (Rhynchophorus ferrugineus) مهمترین آفت نخل ها می باشدکه سالانه درختان زیادی را از بین می برد. به منظور تعیین سن مناسب برای مبازره با آفت و بررسی اثر ضخامت تنه درخت بر مرگ و میر آفت دو سری آزمایش انجام گرفت. سری اول آزمایشها شامل متغیر های مستقل سن آفت در چهار سطح (سن 1، سن 2، سن 3 و سن 4) و زمان تیمار حرارتی در چهار سطح (10، 15، 20 و 30 ثانیه) و متغیر وابسته درصد مرگ و میر آفت است. سری دوم آزمایشها شامل متغیر های مستقل زمان تیمار حرارتی در سه سطح (30، 60 و 100 ثانیه) و ضخامت چوب در سه سطح (5، 10 و 12 سانتی متر) متغیر وابسته درصد مرگ و میر آفت است. نتایج نشان داد که بیشترین تلفات مربوط به سن 3 با 100% مرگ و میر در زمانهای 15، 20 و 30 ثانیه و کمترین تلفات مربوط به سنین 1 و 4 در مدت زمان 10 ثانیه است. در بررسی اثر ضخامت تنه بر مرگ و میر آفت، سن 3 با توجه به خسارتزا بودن، در داخل قطعات مکعبی از چوب تنه درخت در معرض غیرمستقیم امواج قرار گرفت که نتایج نشان داد در مدت زمان 60 و 100 ثانیه در ضخامت 5 سانتی متر میزان مرگ ومیر به ترتیب70 و100درصد، در ضخامت 10 سانتی متر 33/13 و 33 73 درصد و در ضخامت 12سانتی متر 66/6 و30 درصد منجر گردید.
    کلیدواژگان: تلفات، گرمادهی غیرمستقیم، گرمادهی مستقیم
  • احمد غضنفری مقدم *، حسین جم، محسن شمسی صفحات 103-110
    کاهش تدریجی منابع سوخت های فسیلی و افزایش قیمت آن ها باعث شده تا پژوهشگران به دنبال منابع انرژی تجدید پذیر برای جبران قسمتی از این سوخت ها باشند. اخیرا سوخت بیودیزل به دلیل آلودگی کمتر و تجدید پذیر بودن به عنوان یک جایگزین مناسب سوخت دیزل مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش از روغن زیتون تلخ به روش ترانس استریفیکاسیون بیودیزل تولید و خصوصیات فیزیکی و حرارتی آن با سوخت معمولی دیزل مقایسه گردید. سپس بیودیزل تولید شده به مقدار حجمی %10، %20، %30 با گازوئیل مخلوط تاثیر استفاده هر یک از این این مخلوط ها، بیودیزل خالص و دیزل معمولی بر مصرف سوخت و گشتاور یک موتور تراکتور مسی فرگوسن 240 مورد اندازه گیری و مقایسه قرار گرفتند. در انجام آزمایش ها، موتور با استفاده از یک دینامومتر تحت بارهای 200، 250 و 300 نیوتن در متر قرار داده شد و سرعت دورانی موتور نیز از 1300 تا 1800 دور در دقیقه با فواصل 100 دور در دقیقه تغییر داده شد. نتایج این بررسی نشان داد که با افزایش درصد حجمی بیودیزل در سوخت دیزل مقدار فشار موثر متوسط ترمزی (bmep)کاهش و مصرف سوخت ویژه ترمزی (bsfc) افزایش یافت. وقتی که بیودیزل خالص مورد استفاده قرار گرفت در مقایسه به دیزل خالص، مقدار مصرف سوخت ویژه ترمزی به مقدار9/68 درصد افزایش و فشار موثر متوسط ترمزی به مقدار4/13 درصد کاهش یافت. در مجموع مخلوط های 10% و 20% به ترتیب با 9/4 و 8/6 درصد افزایش در مصرف سوخت ویژه ترمزی و 6/3 و 3/4 درصد کاهش در فشار موثر متوسط ترمزی عملکرد بهتری نسبت به سایر مخلوط سوخت ها نشان دادند.
    کلیدواژگان: بیودیزل، موتور، مصرف سوخت، توان موثر متوسط ترمزی
  • محمدحسین سعیدی راد *، سودابه عین افشار، سعید ظریف نشاط، صمد نظرزاده اوغاز صفحات 111-118
    یکی از راه های افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی نگهداری آن ها در شرایط اتمسفر کنترل شده می باشد. بدین منظور سردخانه ای مجهز به سامانه برودتی با شرایط اتمسفر کنترل شده طراحی و نصب شد که امکان تزریق CO2، O2 و N2را به صورت خودکار و با استفاده از سامانه فرمان پی ال سی را داشت. گاز های مورد نیاز برای تزریق توسط سه کپسول 10 کیلویی تامین می شد. تشخیص غلظت هر یک از گازهای داخل مخزن توسط حسگرها و عمل تزریق گاز به درون مخزن توسط شیرهای برقی انجام شد. در پایان، سامانه خودکار تزریق و کنترل گازها با اعمال سه ترکیب گاز و سه دمای سردخانه مورد ارزیابی فنی قرار گرفت. نتایج نشان داد که سامانه تزریق گاز با خطای میانگین 55/17 درصد، قابلیت تنظیم ترکیب گازهای درون محفظه سردخانه را دارا می باشد. میانگین خطای سامانه برودتی نسبت به مقدار دمای تنظیمی 87/19 درصد به دست آمد.
    کلیدواژگان: افزایش ماندگاری، محصولات کشاورزی، تزریق گاز CO2، پی ال سی
  • حامد بیکی*، ناصر همدمی صفحات 119-125
    به منظور بررسی تاثیر دما و زمان فرایند آنزیم بری بر تولید و خروج همزمان قند های احیاء کننده و سینتیک تغییرات رنگ طی آنزیم بری، خلال های سیب زمینی پس از بسته بندی در عایق پلی اتیلنی و یا بدون بسته پلی اتیلنی در آب مقطر با دما های 50، 60، 70، 80 و oC90 به مدت 120 دقیقه جهت آنزیم بری غوطه ور شدند. نتایج آزمایش ها نشان داد که افزایش دمای آنزیم بری، دیفوزیون قندهای احیاء کننده را سرعت بخشیده ولی تولید این قند ها با افزایش دما کاهش می یابد و در دماهای 80 و oC90 متوقف می شود. افزایش دما و زمان آنزیم بری همچنین سبب کاهش معنی دار (P<0.01) شاخص های رنگ خلال گردید. نتایج بررسی مدل های سینتیکی نشان داد که مدل درجه اول با اثر محدود کنندگی محصول بیشترین انطباق را با داده های آزمایشگاهی تولید قند های احیاء و شاخص قرمزی-سبزی داراست. درحالی که خروج قند های احیاء کننده و تغییر شاخص های تیرگی-روشنی و زردی-آبی طی آنزیم بری از سینتیک درجه اول تبعیت می نمایند.
    کلیدواژگان: قند احیاء کننده، آنزیم بری، شاخص های رنگ، مدلسازی سینتیکی
  • حکیمه قانون نیریزی، محمد ابونجمی *، سارا موحد صفحات 127-138
    در این تحقیق تاثیر امواج فراصوت قدرتی در سطوح (800 و 1000 وات) با فرکانس20 کیلوهرتز در زمان های 40،20 و 60 دقیقه بر خواص شیمیایی و فیزیکی دو رقم برنج ندا و طارم بررسی و با روش خیساندن در شرایط کنترل شده دمایی (47 درجه سانتیگراد) مقایسه شد. نتایج نشان می دهد حداکثر میزان جذب آب برنج ، در تیمار 60 دقیقه موج دهی 1000 وات و کم ترین میزان جذب آب نیز در تیمار شاهد و با افزایش زمان موج دهی و خیساندن، جذب آب برنج افزایش یافت. بیشترین میزان مواد جامد نامحلول و هدایت الکتریکی در رقم طارم در تیمار 60 دقیقه موج دهی 800 وات و کم ترین در تیمار 20 دقیقه خیساندن مشاهده و همچنین بیش ترین میزان طول برنج در رقم ندا در تیمار 20 دقیقه موج دهی1000 وات می باشد. نتایج نشان می دهد پیش تیمار برنج با کمک امواج فراصوت یک روش موثر خیساندن برنج در مقایسه با روش مرسوم می باشد.
    کلیدواژگان: فراصوت قدرتی، برنج، جذب آب، مواد جامد نامحلول، هدایت الکتریکی
  • الله یار محمدی برسری، سعید فیروزی*، هاشم امین پناه صفحات 139-146
    ایران جزء کشورهای با بیش ترین میزان تولید گازهای گلخانه ای در جهان است. سهم قابل توجهی از مصرف انرژی های غیرتجدیدشونده و در نتیجه اثرات زیست محیطی حاصل از آن در ایران، به بخش کشاورزی اختصاص دارد. در این راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی چرخه حیات تولید هندوانه به عنوان مهمترین محصول جالیزی در استان گیلان پرداخته است. داده های اولیه از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 58 نفر از تولیدکنندگان هندوانه در منطقه کیاشهر استان گیلان در سال 1393 جمع آوری شدند. اثرات زیست محیطی در قالب شش گروه تاثیر گرمایش جهانی، اسیدیته، اوتریفیکاسیون خشکی، تخلیه منابع فسیلی، تخلیه منابع فسفات و تخلیه منابع پتاسیم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ارزیابی اثرات زیست محیطی با استفاده از ارزیابی چرخه حیات نشان داد که بیش ترین سهم اثرات زیست محیطی به ترتیب مربوط به گروه های تاثیر اوتریفیکاسیون خشکی (185/0) و تخلیه منابع فسفات (116/0) بود. بنابراین، مدیریت مصرف بهینه کودهای شیمیایی به ویژه کود نیتروژن و فسفر و جایگزینی آن با انواع کودهای آلی و همچنین کاربرد کودهای زیستی می تواند به کاهش اثرات منفی زیست محیطی تولید هندوانه در استان گیلان در گروه های تاثیر اوتریفیکاسیون خشکی و تخلیه منابع فسفات کمک کند.
    کلیدواژگان: اوتریفیکاسیون خشکی، آلاینده، تخلیه منابع، گرمایش جهانی، اثرات زیست محیطی
  • رامین جعفری*، مهدی باقری صفحات 147-157
    رهاسازی و تبخیر آب در هوا، موثرترین و ارزان ترین راهکار برای کاهش تنش گرمایی در مرغداری ها می باشد. مطالعه آزمایشگاهی برای تعیین اثر سامانه مه پاش دوار بر کاهش دما در یک سالن شبیه سازی شده مرغداری کوچک در بخش مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه شیراز انجام شد. سامانه مه پاش دوار نازل های کوچکی متشکل از فنجان، موتور الکتریکی DC و بدنه بود. چرخش سریع فنجان باعث می گردید تا آبی که بر روی فنجان رها می شود در اثر نیروی گریز از مرکز به شکل ذرات ریز درآید. تیمارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بودند از سرعت چرخش فنجان ها، جنس فنجان ها و شکل سطح فنجان ها. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این تحقیق نشان داد که با کاهش اندازه قطر ذرات مقدار تبخیر آب مه پاشی شده (β) افزایش می یابد. همچنین مشخص گردید که اثر سرعت چرخش فنجان بر نسبت دمای داخل سالن به بیرون، نسبت رطوبت نسبی هوای داخل به رطوبت نسبی بیرون سالن و β در سطح 1% معنی دار است. نتایج نشان داد که با افزایش سرعت چرخش فنجان دمای داخل سالن کاهش، رطوبت نسبی هوای درون سالن و β افزایش یافت. جنس فنجان ها بر روی نسبت دمای داخل به بیرون در سطح معنی داری 5% موثر بود. این نسبت برای جنس تفلون کمتر از آلومنیوم به دست آمد.
    کلیدواژگان: خنک کننده تبخیری، تنش گرمایی، سالن مرغداری، کنترل رطوبت
  • لیلا مومنی، بهزاد علاءالدینی*، آرش کوچکی صفحات 159-166
    هدف اصلی از مطالعه حاضر بررسی اثر روش های خشک کردن متفاوت بر گرانروی ظاهری و ژل دهی صمغ دانه قدومه شهری می باشد. سه روش خشک کردن از جمله خشک کردن با خشک کن های انجمادی، آون هوا داغ و آون خلاء مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند، مقادیر گرانروی نمونه ها در سرعت برشی23/12 بر ثانیه در محدوده 31/0 تا 26/1 پاسگال ثانیه می باشد و نمونه کنترل بیشترین مقدار ویسکوزیته را دارد. تمامی روش های خشک کردن ویسکوزیته ظاهری را کاهش دادنداما خشک کردن با آون خلاء بیشترین اثر منفی را بر ویسکوزیته داشت. ویسکوزیته صمغ های خشک شده توسط خشک کن های انجمادی و هوا داغ تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. روش های خشک کردن موسیلاژ،اثر معنی داری بر تغییرات سفتی و چسب ناکی ژل تهیه شده از صمغ های خشک شده دارند. مقادیر عددی سفتی و چسب ناکی به ترتیب در محدوده141/0 تا 264/0 (N) و 192/0 تا 309/0(Ns)برای ژل های تهیه شده از صمغ های خشک شده در شرایط مختلف است. هر یک از ویژگی های کاربردی صمغ نهایی می توانند متاثر از روش های متفاوت خشک کردن باشند. بنابراین این نتایج می توانند در انتخاب روش خشک کردن صحیح صمغ دانه قدومه شهری به عنوان یک عامل قوام دهنده و ژل دهنده موثر باشند.
    کلیدواژگان: دانه قدومه شهری، صمغ، روش های خشک کردن، گرانروی، ژل دهی
  • محمد داوود حیدری، حسین مبلی*، محمود امید، شاهین رفیعی، وحید جمالی ماربینی صفحات 167-174
    هدف از انجام این مطالعه، بررسی انتشار گازهای گلخانه ای در مراحل تولید ماکارونی می باشد. در این راستا، اطلاعات مورد نیاز از مراحل مختلف تولید گندم دوروم و اطلاعات خاکشناسی از سه استان عمده تولید کننده، اطلاعات حمل و نقل و کارخانه تولید ماکارونی جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SimaPro و با بهره گیری از پایگاه داده های Ecoinvent و با استفاده از روش پتانسیل گرمایش جهانی 100 ساله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و گازهای گلخانه ای مراحل مختلف تولید محاسبه گردید. برای محاسبه میزان انتشار حاصل از تغییرکاربری زمین، از اطلاعات مکانی مزارع مورد بررسی با استفاده از روش EPIC استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده میزان کل انتشار گازهای گلخانه ای تولید یک کیلوگرم ماکارونی 64/2 کیلوگرم معادل دی اکسیدکربن محاسبه شد و انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از تغییر کاربری زمین و مصرف سوخت عملیات کشاورزی بیشترین تاثیر را در میزان کل پتانسیل گرمایش جهانی دارا بودند.
    کلیدواژگان: بررسی چرخه زندگی، پتانسیل گرمایش جهانی، تغییر کاربری، دی اکسیدکربن، گندم دوروم
  • سجاد نصرالهی، رضا علیمردانی*، محمد شریفی، محمدرضا تقی زاده یزدی صفحات 175-183
    پیش بینی کمیت تولید، نقش به سزایی در بهینه سازی و برنامه ریزی سامانه مدیریت پسماند های جامد شهری دارد، اما به علت دینامیک بودن سامانه های مدیریت پسماند، پیچیدگی روابط بین متغیر ورودی و خروجی، در دسترس نبودن و یا ناکافی بودن اطلاعات و همچنین تاثیر عوامل متغیر و غیرقابل کنترل همواره کار مشکلی بوده است. امروزه استفاده از سامانه های هوشمند به عنوان راهکاری نوین در تحلیل مسائل زیست محیطی، گسترش یافته است. در این پژوهش توانایی دو مدل هوشمند شبکه عصبی با تابع آموزش لونبرگ مارکوارت و همچنین سامانه استنتاج تطبیقی فازی-عصبی برای تخمین میزان تولید پسماندهای ماهانه شهر تهران مقایسه گردید. برای این منظور از داده های مربوط به جمعیت، الگوهای فصلی، کل بارندگی ماهانه، میانگین دمای ماهانه، ارتفاع از سطح دریا، میانگین رطوبت ماهانه و کل پسماند تولیدی (TSW) این شهر در فاصله زمانی 1389 تا 1394 که به صورت ماهانه مرتب شده بودند، استفاده شد. بعد از آموزش و آزمون مدل های شبکه عصبی و سامانه استنتاج تطبیقی فازی -عصبی نتایج این مدل ها مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که مدل فازی-عصبی با ضریب تعیین 963/0، جذر میانگین مربعات خطا 096/0و درصد میانگین مطلق خطا 05/1 نسبت به مدل شبکه عصبی با ضریب تعیین 852/0، جذر میانگین مربعات خطا 132/0و درصد میانگین مطلق خطا 19/1 دارای عملکرد بهتری می باشد. همچنین نتایج بررسی دو مدل نشان داد که در هر دو مدل با داده های ورودی الگوهای فصلی، کل بارندگی ماهانه، میانگین دمای ماهانه، میانگین رطوبت ماهانه و کل پسماند تولیدی (TSW) می توان به پیش بینی دقیق تری دست یافت.
    کلیدواژگان: مدیریت پسماندهای جامد شهری، مدل های هوشمند، قوانین فازی، مسائل زیست محیطی
  • سید حنیف رضا معتمد الشریعتی *، حسین مبلی، محمد شریفی، حجت احمدی صفحات 185-196
    با توجه به افزایش جمعیت جهان طی قرن اخیر، نیاز به خوراک و انرژی بیشتر شده است. تامین انرژی مورد نیاز از مهم ترین دغدغه های کشورها می باشد. استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است زیرا منابع فسیلی علاوه بر این که رو به اتمام هستند، باعث آلودگی محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای می شوند. یکی از مهم ترین منابع انرژی تجدیدپذیر، خورشید است. برای تخمین میزان تشعشع قابل دریافت از روی داده های هواشناسی در مشهد با کمک شبکه عصبی مصنوعی، تحقیقی صورت پذیرفت. نتایج نشان دادند شبکه عصبی مصنوعی با شش متغیر ورودی شامل دمای میانگین، رطوبت، ساعات آفتابی، تابش خارج از جو، شماره روز سال و درجه حرارت خشک، با دو لایه پنهان 37 و 18 نرون، توانست با دقت مناسبی میزان تشعشع را تخمین بزند. مقادیر R، MAE، MSE و RMSE برای مدل مذکور به ترتیب 9533/0، 4391/1، 1790/4 و 0443/2 به دست آمد. بنابراین در مشهد و نیز مناطقی مشابه با اقلیم مشهد که امکان ثبت تشعشع وجود ندارد، می توان از داده های مرسوم هواشناسی به قرار ذکر شده، برای تخمین میزان تشعشع با دقت بالا استفاده کرد.
    کلیدواژگان: انرژی تجدیدپذیر، پیش بینی، تشعشع خورشید، داده های هواشناسی، شبکه عصبی مصنوعی
|
  • Seyed Hadi Peighambardoust, Aziz Homayouni Rad, Samira Beikzadeh *, Mohammad Asghari Jafar, Abadi Pages 1-9
    Retarding the staling rate of baked goods is one of the most important issues which is of nutritional and economical importance. Application of native plant and seed hydrocolloids and mucilages with medicinal and nutritional value is an economic solution to postpone the staling phenomenon. In this study the effect of different concentrations of basil seed mucilage (0, 0.25, 0.5, 0.75 and 1% w/w) on cake batter specific gravity and physical properties of cake (volume, apparent density, symmetry, and moisture), firmness, staling and sensory attributes were investigated. The highest specific gravity was observed in sample including 1% mucilage. The samples containing 0.25% and 0.5% basil seed mucilage had no significant (p>0.05) difference compared control sample for volume, apparent density and symmetry. However, the samples containing 0.25% and 0.5% basil seed mucilage had the highest moisture content during 1, 7 and 14 days after baking. The lowest firmness was observed in sample including 0.25% gum (1, 7 and 14 days after baking). Also the results showed that the addition of basil seed mucilage up to 0.5% significantly (p
    Keywords: Basil seed mucilage, Sponge cake, Physical, Sensory properties, Staling
  • Seyed Hadi Razavi *, Maryam Ravaghi, Seyed Mohammad Mousavi Pages 11-19
    In this study canthaxanthin was produced by Dietzia natronolimnaea HS1 and used for incorporation in niosomes after extraction. Effect of rotational speed of rotary vacuum evaporator flask (100 and 150 rpm), canthaxanthin concentration (0, 1 and 2 microgram/ milliliter), concentration of poly ethylene glycol 400 (0, 0.1 and 0.2 %), surfactant type (Tween 60 and 80, Span 60 and 80) and surfactant to cholesterol micromolar ratio (100:100, 120:80, 140:60) on efficiency and noisome properties were evaluated. The results showed that rotational speed of 150 rpm, canthxanthin concentration of 2 g/ml, polyethylene glycol 400 concentration of 0.2% and surfactant to cholesterol ratio of 100:100 produced niosomes with higher efficiency and smaller size. Utilization of span 60 with similar efficiency to span 80, smaller and more uniform vesicle size using ethanol as solvent was preferred.
    Keywords: Canthaxanthin, Dietzia natronolimnaea HS1, Niosome, Surfactant
  • Saman Abdanan Mehdizade*, Maryam Soltani Pages 21-29
    The aim of this research was to construct an equipped hive with the acquisition, communication and analysis systems to send images on-line, wirelessly. This system could be used to evaluate density of bee colonies and also work as bait box to eliminate bee pest, if necessary. In this study, two methods, optical flow and neighborhood gray-tone difference matrix, were used to determine hive condition and bee activities. According to the results of optical flow analysis, mean was able to detect bulk of existing bee inside the hive at the confidence level of 5%. According to analysis of the texture, the parameters of busyness and complexity have a significant relationship with the bee’s density inside the hive (p
    Keywords: Honey Bee, Wireless, Machin Vision, Optical Flow, Neighborhood Gray, Tone Matrix (NGTDM)
  • Fariba Bayat *, Fojan Badii, Zahra Rafiee Darsangi Pages 31-38
    Sorption isotherm and thermal properties of powders were used for determining stability during storage. Garlic slices with 2 mm thickness were dried, using two methods of freeze and cabinet drying. The results showed that, the density, loss of pyruvate and color changes of the freeze dried powder were less than those of the cabinet dried powder. Sorption isotherm curves of the both garlic powders changed slightly up to 0.40 water activity and increased drastically at higher water activity values. The glass transition temperature of freeze dried powder with 50.36 ºC at 6.98 % moisture content was more than cabinet dried powder with 44.5 ºC at 7.68 % moisture content. The glass transition temperatures of the powders decreased with increasing in their moisture contents. The critical condition for the storage of garlic powder was the water activity higher than 0.55 and the temperatures above 35 ºC that increased the risk of moisture absorption and agglomeration of the garlic powder.
    Keywords: Drying, Glass transition temperature, Specific heat capacity, Isotherm curves
  • Hossein Haji Agha Alizadeh*, Amir Abbas Bakhtiari Pages 39-49
    The necessity to use pesticides in agriculture, provides environmental pollution at the same time, and significant part of the agri-economy is allocated to this reseon. Therefore, it is important issues to use of pesticides, with the highest degree of effectiveness and minimal loss. In this study, electrostatic spraying and its functional factors were evaluated. The applied experimental design was completely randomized factorial test with three replications. Investigated Factors include the distance electrostatic head to the target (three levels), the engine rotational speed sprayer (at three levels) and the discharge of soluble from the nozzle outlet (at three levels). As well as to determine the amount of drift for charged toxin particles, factors factorial experiment with the electric charging factor (two levels), the wind speed (two levels) and the distance from the head (at three levels) was performed. Assessment of pesticides particle images effects on water sensitive paper, was conducted using image processing toolbox of MATLAB and coding an image processing algorithm. The results showed that significance of examined factors were different depend on the upper and rear surfaces of leaves, in some cases. Also in surface coverage percent factor, electric charging of particles statistically significant with a probability of 99%.
    Keywords: surface coverage percent, volume median diameter, ratio of deposition uniformity, drift
  • Mohammad Tahmasebi *, Reza Tabatabaei Kolor, Jafar Hashemi Pages 51-61
    Dielectric properties of agricultural products is one of the most important physical properties of Agricultural and food products and these properties are used heavily in developing as new technology for use in agriculture and related industries. Therefore, in this study investigated the changes in the dielectric properties of Pazhohesh and Ghaem varieties of paddy as a dielectric material four moisture content levels (13%, 16%, 19% and 22% dry basis) and frequency levels (100, 300, 500, 700 KHz) at a factorial design on a completely randomized design base; Results showed that there was no significant difference between investigated varieties in terms of dielectric properties. Also the Moisture content has significant and multiplier effect in all dielectric properties of paddy. It also increases the frequency of the input voltage leads to increased conductivity of paddy, but the reverse effect on the relative dielectric constant and loss factor. Also among interaction effects these factors, only the interaction of moisture and frequency, Has a significant influence on the relative dielectric constant and loss factor.
    Keywords: Dielectric properties, frequency, paddy, moisture content, variety
  • Reza Yeganeh* Pages 63-71
    Birds, sometimes numbering in millions, can cause serious damage to grain fields. In order to find a method to accordance with environmental issues and effective in controlling these birds, in this research, the effect of sound was studied for keep birds away. The broadcast unit was developed with the following design criteria: 1) Three sound levels of hawk, gas gun and sparrow distress, with frequencies of 1, 5 and 10 kHz. 2) The combination of the sounds of cannon gas and sparrow distress with a frequency of 5 kHz and 3) In the morning and evening. The result showed percent flight birds was by mixture sound 92.46, gas gun 82.90, sparrow distress 74.58 and hawk 48.22. There was no significant difference between numbers of bird’s flight after sound producing in the different frequencies. Also, it was recognized that percent of flight birds in the morning was 8.06 more than in the afternoon.
    Keywords: Agricultural Products, Birds Damage, Birds Away, Sound
  • Gholamhoseiin Shahgholi *, Sirvan Hajimamandi Pages 73-82
    For designing tillage implements it would be better to estimate soil forces exerted to the implements. Many researches showed that numerical method of discrete element method (DEM) is the cheapest and fastest technique for modeling granular material such as soil and especially sandy soil. In this study, paraplow and bentleg tines performance was compared with conventional tine using experimental and numerical methods. Experiments were conducted in a soil bin at Agricultural Machinery department of Urmia University based on factorial experimental design with three replications. Three types of tine at 5 levels of travel speed of 1, 1.5, 2, 2.5, 3 km/h at constant depth of 35 cm were examined. Before modeling to calibrate DEM parameters, soil parameters were calibrated by shear test simulation. Then tine and soil bin with certain dimension were modeled by PFC3D software. Results of analysis of variance and mean comparison showed that tine type and travel speed had significant effect on draft force. Bentleg tine had the lowest draft in comparison to the other tines, while the conventional tine had the highest.
    Keywords: Subsoiler, Bentleg tine, Paraplow, Draft
  • Saeid Yousefzadeh, Saeed Firouzi* Pages 83-92
    A Delphi study was conducted in three phases to identify the driving and inhibiting factors of the development of mechanized cultivation of rice in Guilan province. After consultation with professors and researchers in related institutions, 30 experts from the agricultural organization of Guilan province and its subsidiary offices as well as faculty members of agricultural research centers of Guilan province were identified and selected for the study. Results showed that “The development of infrastructures such as increasing the number of transplanting banks” with the acquisition of 97.5% of the final agreement of mechanization experts and “Improve the machinery’s after-sales services, especially for imported machines and equipments with 95.8% of experts agreement were the most driving factors for the development of paddy fields mechanization in Guilan province. The Delphi study of inhibiting factors also indicated that “the small and scattered paddy fields” with acquisition of 97.5% of the experts agreement and “Low price of milled rice” with acquisition of 92.5% of experts agreement were the top inhibiting factors of the development of rice mechanized cultivation in Guilan province.
    Keywords: Agricultural mechanization, Paddy cultivation, Driving factors, Inhibiting factors
  • Saeed Mollazehi * Pages 93-101
    For fighting with blights and studying on effect of thickness, two experiments were done. The first series were included independent variable ages of blight in four levels (age1,age2,age3 and age4) and the thermal care temperature in four levels(10,15,20 and 30 seconds) and the dependent variable is death rate . The second series were included independent variables thermal care temperature in three levels (30, 60 and 100 seconds) and the thickness in three area (5, 10, 12 cm) and the dependent variable is death rate. The results showed that the most fatalities is pertaining to age 3 with 100 percent death and the least fatalities is pertaining to age1 and 4. The results showed that the death rate with thickness is reverse and with heating treatment time is direct.
    Keywords: Fatalities, Direct exothermic, Indirect exothermic
  • Ahmad Ghazanfarimoghadam* Pages 103-110
    The gradual depletion of fossil fuels and the increase on their cost have made the researchers to look for renewable sources of energy. Biodiesel fuel has attracted many researchers due to its low environmental pollution and being a renewable fuel. In this research, biodiesel was prepared by transesrtification of Persian lilac seed oil. The prepared fuel was mixed with regular petro diesel in 0, 10, 20, 30 and 100% proportions (biodiesel/diesel). The moisture was tested using a diesel engine operating at 1300 to 1800 rpm with a variable load of 200, 250 and 300 Nm. The test results indicated that with increase in proportion of biodiesel/diesel the break specific fuel consumption (bsfc) increased and the break mean effective pressure (bmep) decreased. When pure biodiesel was used as fuel, in comparison with pure diesel fuel, bsfc increased up to 68.9% and bmep decreased up to 13.4%. The best performance for the blended fuel was achieved when using B10 or B20. With theseblends, the increase in bsfcwas 4.9 and 6.8%, respectively and thedecrease in bmep was3.6 and 4.3%, respectively.
  • Mohamadhoseiin Saeedirad*, Sodabe Eynafshar, Saeed Zarifneshat Pages 111-118
    One way to increase the shelf life of agriculture products is using of controlled atmosphere storages. In order to obtain the controlled gas components, an equipped cold store with cooling system and atmosphere controller system designed and constructed. The injection of CO2, O2 and N2 were controlled automatically into the store by programable logic control (PLC). The store was a laboratory refrigerator with 780 litter's capacity. Three 10 kg capsules were feeding the gases of CO2, O2 and N2. Three sensors were sensing the concentration of CO2 and O2 and air pressure in the store and three electrical value were controlled the injection of CO2, O2 and N2. Finally, the gas injection controlled system was evaluated in three components of CO2, O2 and N2. The results showed that the gas injection controlled system was performed with 17.55 average error percentage. The average error of cooling system related to the adjusted temperature was 19.87%.
    Keywords: Increasing of shelf life, Agricultural product, Co2 Injection, PLC
  • Hamed Beyki *, Nasser Hamdami Pages 119-125
    In order to investigate the effect of temperature and time of blanching process on the generation and extraction of reducing sugars and kinetics of color changes during blanching, the potato strips packaged in the polyethylene (HDPE with 10 micron thickness) film or without polyethylene packaging, were immersed in distilled water at temperature range of 50, 60, 70, 80 and 90 ºC for 120 minutes. The results showed that increasing the temperature of blanching accelerated the diffusion of reducing sugars but the generation of these sugars is decreased with increasing temperature and stopped at 80 and 90 ºC. Increasing temperature and time of blanching were also reduced colorimetric parameters significantly (P
    Keywords: Reducing sugars, Blanching, Colorimeteric parameters, Kinetic modeling
  • Mohammad Ayonchi *, Sara Movahed Pages 127-138
    In this research,the effect of power ultrasound (20 kHz ,800 and 1000W) at 20.40 and 60 minutes on physico-chemical properties of two rice varieties Tarom and Neda was investigated and by the soaking method in controlled temperature (47°C) compared.
    Results showed the maximum amount of water absorption of rice, observed at 60 minutes ultrasound treatment (1000W) and the lowest was observed in control treatment of 20 minutes soaking,The highest rate of TDS and EC was observed in rice Tarom and Maximum TDS and EC was observed at 60 minutes sonication(800 W) while the lowest was at 20 minutes soaking treatment.The most amount of the rice length was observed in the Neda variety for 20 minutes of ultrasound treatment (1000 watts). Results of this research showed the pre-treatment of rice using ultrasound method compared to the conventional method is effective in soaking rice.
    Keywords: Power ultrasound, rice, water absorption, TDS, EC
  • Allahyar Mohammadi, Barsari, Hashem Aminpanah, Saeed Firoozi* Pages 139-146
    Iran is among the biggest emitters of greenhouse gasses in the world. Agricultural sector has a remarkable role in non-renewable energy consumption and then, the environmental impacts in this country. In this regard, the environmental impacts of watermelon production as the most important melons produced in Guilan province of Iran were investigated through the Life Cycle Assessment (LCA) approach. The primary data were gathered using the questioners and face to face interview with 58 watermelon producers in Kiashahr region of Guilan Province in 2014. The environmental impacts were classified into six impact categories including global warming, acidification, terrestrial eutrophication, depletion of fossil resources, depletion of phosphate and potash resources. Results revealed that the terrestrial eutrophication (0.185) followed by depletion of phosphate resources (0.116) had the highest negative impacts on the environment. Therefore, efficient use of chemical fertilizers, specially nitrogen fertilizer and replacing them with a variety of organic fertilizers and using the bio-fertilizers can reduce the negative environmental impacts of watermelon production in terms of terrestrial eutrophication and phosphorus fertilizers groups in Guilan Province, Iran.
    Keywords: Terrestrial eutrophication, Pollutant, Resource depletion, Global warming, Environmental impacts
  • Mehdi Bagheri, Ramin Jafari * Pages 147-157
    Distribution of water vapor in the atmosphere of the room poultry houses is usually an effective and economical solution to reduce heat stress of the chickens. Experimental studies were conducted in a small saloon located in the farm machinery department of shiraz university. The rotary cup fogging system consisted of a cup which was derived by DC motor. Rotational speed of the cup caused the water distributed into the air in a small particles.The effects of rotary speed of cup (at three levels), cup materials, and the quality of cup inner surface were investigated.
    Results revealed that increasing in the rotary speed of cup causes an increase in the relative humidity of the room and decreasing the room temperature. İncreasing in the cup rotary speed caused an increase in the fraction of water which was vaporized (β). The cup material was significantly affect on the in/out temperature ratio. The mentioned ratio was lower for Teflon cup than aluminum one.
    Keywords: evaporation cooler, heat stress, Poultry house, Humidity control
  • Leila Momeni, Behzad Alaedini *, Arash Koocheki Pages 159-166
    The main purpose of the present study is to investigate the effect of air drying, freeze drying and vacuum drying methods on viscosity and Gelation of Lipidium perfoliatum seed gum. Results showed that the viscosity values of samples varied from 0.31 to 1.26 pa.s at (shear rate = 12.23 s-1) and control sample gum exhibited the highest viscosity. Apparent viscosity was decreased by all of drying methods but vacuum drying had the most negative effect on the viscosity. The differences between hot air and freeze dried gums were not significant. Drying methods have significant effect on hardness and adhesiveness changes of gels made of dried gums. The numerical values of hardness and adhesiveness were respectively, in the range of 0.142 to 0.264 (N) and 0.192 to 0.309 (Ns) for the gels prepared from dried gum in various conditions.
    Keywords: Lipidium perfoliatum seed, Gum, Drying, Viscosity, Gelation
  • Mohammad Davoud Heidari, Hosein Mobli *, Mahmoud Omid, Shahin Rafiee, Vahid Jamali Marbini Pages 167-174
    \The goal of this study was to analysis the greenhouse gas (GHG) emissions of pasta production. Data for this study was collected from durum wheat farms of three provinces of Iran. Data of soil properties, transportation and pasta factory stages were collected and analyzed, using SimaPro software, Ecoinvent data base and Global Warming Potential (GWP) 100 years method. EPIC model was used to calculate GHG emissions of land use change. Results of this study showed the average greenhouse a gas emission of one kg of pasta was 2.64 kg CO2-eq. Among different sources of emissions, land use change and fuel consumption for agricultural operation were the main contributors to total GWP of pasta production.
    Keywords: Carbon dioxide, Durum wheat, Global warming potential, Land use change, Life cycle assessment
  • Reza Ali, Ardani * Pages 175-183
    In this study two intelligent systems, based on adaptive neuro-fuzzy inference systems (ANFIS) and artificial neural networks (ANNs) of forecasting municipal solid wastes (MSW) generation has been proposed. ANFIS and ANNs as an intelligent tool compared with together was used to monthly prediction of MSW generated in Tehran. Monthly amount of solid wastes (SW), total monthly precipitation, monthly mean temperature, monthly average humidity and the rank of months per year in the period of 2009 -2014 was used as input data for model learning. The best ANN model had a 5-14-1 structure, it consisted of an input layer with five input variables, one hidden layers with 14 neurons and MSW production as output. The best ANFIS model was designed using one ANFIS architecture with the six-time run out which were developed at three stages. Correlation coefficient (R2), root mean square error (RMSE) and mean absolute percentage error (MAPE) for the best ANN model were computed as 0.825, 0.132 and 1.19, respectively. The corresponding R2, RMSE and MAPE values for the best ANFIS topology were 0.963, 0.096 and 1.05 respectively. The results of this study showed that, multi-layer ANFIS model due to employing fuzzy rules, better performance than the ANN model.
    Keywords: Waste, municipal solid wastes, intelligent systems, ANFIS, ANN
  • Hanifreza Motamed Shariati * Pages 185-196
    One of the most main head in governments is to achieve the energy for their countries. As the fossil sources are at their ends and also they cause greenhouse emission and environment pollution, shifting to renewable sources of energy is an indispensable alternative for most countries. The sun is the most important renewable energy source. To assessment reachable solar radiation in Mashhad from the ordinary meteorological data via Artificial Neural Network (ANN), a survey has been conducted. Results showed that the ANN with six variable inputs as daily mean temperature, daily relative humidity, daily sunshine duration, daily extraterrestrial radiation, number of day in the year and daily dry temperature, with two hidden layer included 37 and 18 neurons respectively, had a good estimation with a high accuracy for solar radiation. Measured R, MAE, MSE and RMSE were 0.9533, 1.4391, 4.1790 and 2.0443, respectively. Therefore in Mashhad and also the regions with similar climate to Mashhad, that there is no opportunity to submit the solar radiation data, we can use ordinary meteorological data, as mentioned above, to estimate the solar radiation with a high and acceptable accuracy.
    Keywords: renewable energy, estimating, solar radiation, ordinary meteorological data, artificial neural network