فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 95 (پاییز 1394)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 95 (پاییز 1394)

  • بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/09/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 9
    الهیات طبیعی (عقلی)، در تبیین و اثبات آموزه های دینی، به ویژه در زمینه خداشناسی، از تفکر عقلی درباره اوصاف جهان، مانند امکان، حرکت و حدوث (الهیات طبیعی بالمعنی الاخص) یا نظم و اتقان در عالم طبیعت (الهیات طبیعی بالمعنی الاخص) بهره می برد. الهیات طبیعی به معنای خاص آن- به ویژه در جهان مسیحیت- فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته و طرفداران و منتقدان نام آشنایی در میان فلاسفه، دانشمندان و متکلمان داشته است، ایان باربور، شرح مبسوطی از این تحولات را گزارش کرده و خود نیز از دو منظر معرفت شناختی و دین شناختی، آن را نقد کرده است. اگر چه، برخی از تقریرهایی که از الهیات طبیعی ارائه شده، نا استوار و نقدپذیر است، ولی پاره ای از آن ها استوار و قابل دفاع می باشد، و برخی از نقدها ناشی از انتظارات نابجایی است که از آن مطرح شده است.
    کلیدواژگان: الهیات طبیعی، الهیات عقلی، الهیات طبیعت، نظم، تقارن صنع، برهان نظم، برهان اتقان صنع
  • محمد علی اسماعیلی صفحه 31
    شهید صدر در مسئله حسن و قبح، به تبیین معناشناسی حسن و قبح، حسن و قبح در مقام ثبوت و اثبات، و تبیین سنخ قضایای حسن و قبح پرداخته، و برخی دیدگاه های جدیدی ارائه نموده است. در اندیشه ایشان، تفسیر حسن و قبح به «مصلحت و مفسده»، «استحقاق ثواب و عقاب»، «استحقاق مدح و ذم» و «میل و غریزه» صحیح نیست، و معنای حسن و قبح، ضرورت اخلاقی ای است که در لوح واقع و با قطع نظر از دائره اعتباریات، تحقق داشته و غیر از ضرورت تکوینی است. به باور ایشان، تفاوت حسن و قبح ذاتی و شرعی، تفاوت جوهری بوده و در کیفیت اسناد خلاصه نمی شود. ایشان به نقد برخی ادله عدلیه برای اثبات حسن و قبح ذاتی و عقلی پرداخته و دو گزاره «عدل حسن است» و «ظلم قبیح است» را از قضایای ضروری به شرط محمول قلمداد می نماید. به باور ایشان قضایای حسن و قبح، برهان ناپذیر بوده و جزء یقینیات اند و استدلال محقق اصفهانی بر مشهوری بودن آنها صحیح نیست. دیدگاه شهید صدر در کنار نقاط قوت، کاستی هایی نیز دارد که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: حسن و قبح، ذاتی، عقلی، مصلحت، مفسده، مدح و ذم، شهید صدر
  • مهدی نجیبی صفحه 59
    نوشتار پیش روی، در صدد تبیین کیفیت علم الهی به مخلوقات است، که مورد اختلاف عالمان اسلام اعم از متکلمان و فلاسفه است. و در این راستا به تبیین نظریه مشاء به ویژه ابن سینا در این باره، و سپس اشکالاتی که از سوی محقق طوسی بر آن وارد شده است، می پردازد، و در ادامه با بیان پاسخ های محقق لاهیجی به محقق طوسی در دفاع از ابن سینا با رویکردی انتقادی پاسخ های محقق لاهیجی را ارزیابی می کند، و اثبات می کند که لازمه نظریه ابن سینا در کیفیت علم به مخلوقات، خالی شدن ذات الهی از علم تفصیلی به مخلوقات، اتصاف ذات الهی به صفات زائد حقیقی، و نیز اتصاف ذات به قبول انفعالی و پذیرش از غیر می شود، که خود ابن سینا و محقق لاهیجی نیز آن را امری محال می دانند. پوشیده نیست که نوشتار حاضر در صدد بیان پاسخ های بنایی است؛ وگرنه مبنای ابن سینا و پیرو او محقق لاهیجی و نیز مبنای محقق طوسی مورد اشکال است، که در لابلای نقد و بررسی ها، به پاسخ های مبنایی نیز اشاراتی شده است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، شیخ اشراق، محقق طوسی، محقق لاهیجی، کیفیت علم الهی به غیر
  • محمد غفوری نژاد صفحه 87
    تمیمه بیهم دائو در مقاله «هشام بن حکم و دیدگاه او در باب علم امام» تلاش کرده است تا آراء هشام در مورد علم امام را بازسازی کند. از جمله مهمترین نقدهای وارد بر پژوهش او تکیه بر گزارشی از دیدگاه هشام در مقالات الاسلامیین اشعری و بی توجهی به گزارش ها و شواهد موجود در منابع امامی در مورد این موضوع است که صدق گزارش اشعری را تایید نمی کند. نقد دیگر بر پژوهش دائو ابتناء آن بر فرضیه ای اثبات ناشده از مادلونگ است که دائو آن را مسلم انگاشته و مطالعه خود را بر اساس آن سامان داده است. مادلونگ با استناد به شواهدی ادعا کرده است که نوبختی و اشعری در آثار فرقه شناسانه منسوب به آنان (فرق الشیعه و المقالات و الفرق) از کتاب اختلاف الناس فی الإمامه هشام بن حکم استفاده کرده اند. دائو با مسلم انگاشتن فرضیه مادلونگ، به لایه شناسی فرق الشیعه پرداخته و بخش هایی از آن را که تصور می کرده از کتاب هشام اقتباس شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. حال آنکه شواهد مادلونگ بر مدعایش آن قدر قوی نیست که بتوان بر پایه آن، پژوهشی برای بازسازی آراء هشام ترتیب داد. بر برخی مدعیات و استدلال های دائو نقدهای جدی دیگری نیز وارد است که ناشی از غفلت او و منابع مورد استفاده اش، از برخی داده های تاریخی از جمله گزارش های رجالی و حدیثی است.
    کلیدواژگان: هشام بن حکم، علم امام، اختلاف الناس فی الامامه، فرق الشیعه، نوبختی، تمیمه بیهم دائو، مادلونگ
  • غلامرضا رضایی صفحه 107
    نوشتار حاضر به مساله دعا نزد قبور پرداخته و مشروعیت آن را به کمک این ادله اثبات می کند: 1. بیان احادیثی از پیامبر اکرم که در متون روایی معتبر اهل سنت نقل شده و مشروعیت دعا نزد قبور مسلمانان را به طور مطلق اثبات می کند، 2. بیان مواردی از سیره و دیدگاه سلف درباره دعا نزد قبر پیامبر اکرم، 3. معرفی مکان هایی ویژه که برای عبادت مورد توجه قرار گرفته است، 4. آشکار نمودن تناقضات موجود در آثار ابن تیمیه و وهابیان در مسئله جواز دعا نزد قبور، 5. اثبات ناصوابی برداشت های وهابیت از احادیث، 6. اثبات ناکارآمدی قاعده سد ذرایع.
    کلیدواژگان: حدیث، حدیث، دعا، اولیا، قبور، صحابه، ابن تیمیه، وهابیت
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، سید قاسم کیایی صفحه 133
    خواجه نصیر الدین طوسی از متکلمان بزرگ شیعی بوده و دارای آثار ارزشمندی است. آثار کلامی وی خصوصا تجرید الاعتقاد همواره مورد توجه دانشمندان اعم از شیعه و سنی بوده است. احاطه او بر علوم مختلف خصوصا علوم عقلی، وی را در عداد متکلمان پرآوازه و صاحب سبک در عالم اسلام قرار داده است. هر چند در مجموع، استدلالات کلامی وی، عقلی محض، نقلی محض و عقلی و نقلی در کنار هم را شامل می شود؛ لکن سهم قسم اول بیش از دو قسم اخیر است از این رو نقش عقل و استدلالات عقلی در آثار کلامی او بسیار برجسته و پر رنگ است. این مقاله در صدد تبیین خطوط کلی ای است که محقق طوسی در پژوهش های کلامی خود از آن ها پیروی می کند، خطوطی همچون: استفاده از قواعد و مسائل فلسفی، تاویل نقل معارض با عقل قطعی، ابتنای حداقلی ادله بر گزاره های نظری، جامع نگری و... .
    کلیدواژگان: نصیر الدین طوسی، روش شناسی کلامی، تعارض عقل و نقل، تاویل، عقل گرایی
  • سید جابر موسوی راد صفحه 159
|
  • From natural theology to theology of nature / (an assessment of Barbour's critiques of natural theology)
    Ali Rabbani Golpaygani Page 9
    Natural (rational) theology, utilizes rational thinking about descriptions of the world like possibility, movement and temporality (natural theology in its most general sense) or orderliness and accuracy in the world of nature (natural theology in its most particular sense) to explain and prove religious teachings. Natural theology in its most particular sense –specially in Christian world – passed ups and downs and has had known both adherents and critics among philosophers, scholars and theologians. Ian Barbour has reported a detailed explanation of these developments and then he himself criticized it from two perspectives of epistemology and theology. While some of reports posed about natural theology are infirm and disputable, some of them are firm and defendable and some of the critiques rose from improper expectations of it.
    Keywords: natural theology, rational theology, theology of nature, orderliness, symmetry of creation, argument from design, argument from accuracy of creation
  • Mohammad Ali Esmaili Page 31
    Exploring the question of goodness and badness, Martyr Sadr has aimed to explain the meaning of goodness and badness and their status in the station of realization and affirmation and typology of statements of goodness and badness. According to his view, interpretation of goodness and badness as “expediency and aftermath”, “deserving reward and punishment”, “deserving praise and blame”, “desire and instinct” is not correct but the authentic meaning of goodness and badness is the moral necessity which - regardless of the realm of conventions - has had actuality in the tablet of reality and is other than cosmic necessity. According to him, the difference between essential and canonical goodness and badness is substantial and is not limited to the quality of ascription. He has criticized some of justice-oriented ('adliyyah) theologians for proving essential and rational goodness and badness and regarded the two propositions of “justice is good” and “oppression is bad” as assertoric propositions. According to him, the propositions of goodness and badness are indemonstrable and are among certainties and Muhaqqiq Isfahani’s argument for their being among conventional proposition is not valid. Beside its strong points, Martyr Sadr’s view has some weak points which have been dealt with in the present article.
    Keywords: goodness, badness, essential, rational, expediency, evil aspect, praise, blame, Martyr Sadr
  • Mahdi Najibi Page 59
    The present article aims to explain the quality of Divine knowledge of creatures which is the matter of controversy among Muslim scholars including theologians and philosophers and in this regard, explains the theory of peripatetics and Avicenna in particular about the problem and then the critiques posed by al-Tousi of it and as fallows, expressing Muhaqiq al-Lahiji's responds to Muhaqiq al-Tousi in support of Avicenna, examines al-Lahiji's responds with a critical approach and proves that Avicenna’s theory of the quality of Divine knowledge of creatures necessitates Divine Essence's lacking detailed knowledge of creatures, ascription of real additional attributes to Divine Essence and also ascription of passive reception and receiving from the other to the Essence which are regarded as impossible by Avicenna and Muhaqiq al-Lahiji themselves. Obviously, the present article aims to estate the responds ignoring their bases, otherwise Avicenna’s basis and also his follower's (al-Lahiji) basis and Muhaqiq al-Tousi's basis need to be criticized so the basal critiques are alluded to amidst the critiques and studies.
    Keywords: Avecinna (Ibn Sina), Sheikh al Ishraq, Muhaqiq al Tousi, Muhaqiq al Lahiji, quality of Divine knowledge of the other
  • Mohammad Ghafourinejad Page 87
    Tamima Bayhom Daou in the article “Husham b. al-Hakam and his doctrine of the Imam's knowledge” has aimed to reconstruct Husham’s views on the knowledge of Imam. From among the most important critiques of her research is that it relies on Madelung’s unproved hypothesis which Daou regarded it as undisputable and based her study on it. Based on some instances, Madelung claimed that Nowbakhti and Ash’ari utilized Husam’s book of “Ikhtilaf al-nas fi al-Imamah” in heresiographical works (Firaq al-Shi’a and al-Maqalat va al-Firaq) ascribed to them. Presupposing Madelung’s hypothesis, Daou aimed to study the layers of Firagh al-Shi’a and analyzed and scrutinized that parts of the book that he thought that they were adopted from the book of Hisham. In this way he has tried to reconstruct Hisham’s views on the knowledge of Imam through Hisham’s heresiographical reports. According to the result of the present article, Madelung’s testimonies to his claim are not that strong to make a research for reconstruction of Hisham’s views based on them. There are other serious critiques of some other Daou’s claims and arguments too that resulted from his negligence and also the negligence of the sources that he used about some historical data including the reports about the transmitters of narrations and the reports about Islamic traditions.
    Keywords: Hisham b. al Hakam, the knowledge of Imam, Ikhtilaf al Nas fi al Imamah, Firagh al Shia, Nowbakhti, Tamima Bayhom Daou, Madelung
  • Gholamreza Rezai Page 107
    The present article has studied the problem of prayer near graves and has proven its legitimacy with the support of the following reasons: 1- Stating narrations from the noble Prophet quoted in valid Sunni sources which have proven the legitimacy of doing prayer near the graves of Muslims unconditionally. 2- Stating some examples about the conduct and views of early Muslims about prayer near the grave of the Prophet. 3- Introducing especial places which have been noticed for prayer. 4- Revealing contradictions existed in the works of Ibn Taymiyyah and Wahhabies about the problem of prayer near the graves. 5- Proving the invalidity of wahhabie's interpretation about the traditions. 6- Proving the deficiency of the principle of “Sadd al-DharaI’” (blocking the means).
    Keywords: tradition (hadith), prayer, God's saints, graves, the Prophet's companions, Ibn Taymiyyah, Wahhabism
  • Abdorrahim Soleymani Behbahani, Seyyed Ghasem Kiyayi Page 133
    Khajah Nasir al-Din al-Tousi was an eminent Shiite theologian who left valuable works. His theological works especially "Tajrid al-Etiqad" was noticed by both Shiite and Sunni scholars. His mastery of different sciences, rational sciences in particular, put him among known scholars in the Islamic world who had their own special method. Although his theological arguments include pure rational arguments, pure transmitted arguments and rational and transmitted arguments together but the role of the first part is more than the two other parts so the role of reason and rational argument are remarkable and outstanding. This article tries to explain the general lines that al-Tousi follows in his studies. These general lines include: using philosophical rules and principles, symbolic interpretation of transmitted argument which opposes definite rational argument, minimum reliance of arguments on theoretical statements, inclusive perspective and etc.
    Keywords: Nasir al Din al Tousi, theological methodology, opposition between rational, transmitted arguments, symbolic interpretation, rationalism