فهرست مطالب

نشریه عقل و دین
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی، هاشم قربانی صفحه 13
    در باب مساله ارتباط علم الهی و اختیار انسان، پاسخ های گوناگونی داده شده است. یکی از مهمترین پاسخ ها، توجه به متعلق علم الهی است. پاسخ استاد مطهری از این نوع است. وی متعلق علم الهی را نظام علت و معلولی می داند. تمامی افعال انسان نیز متعلق علم الهی است. تحلیل ایشان در باب اختیار دو گونه است: 1. موجودی به چیزی عالم باشد و آن را بخواهد و انجام دهد، 2. انجام دادن عمل بر طبق خواست فاعل بدون هیچ اجباری. ایشان دیدگاه میرداماد و ملاصدرا را پسندیده اند.
    قضا و قدر الهی، سرچشمه گرفتن نظام سببی و مسببی جهان از علم و اراده الهی است. ایشان در اثبات سازگاری قضا و قدر الهی و اختیار انسان، دو گونه قضا و قدر را از هم تمییز داده اند: 1. قضا و قدر حتمی و 2. غیر حتمی. در غیرمجردات، قضا و قدر غیر حتمی است. تمام علل و اسباب، مظاهر قضا و قدر الهی است و در هر حادثه ای، هر اندازه علل و اسباب مختلف باشد، قضا و قدرهای گوناگون وجود دارد. افعال بشر نیز به انواع اختیارها بستگی دارد. بنابراین انسان مختار است که بکند یا نکند، اگر بکند به قضا و قدری است و اگر نکند به قضا و قدر دیگری است. نه تنها اعتقاد به قضا و قدر الهی منافی اعتقاد به اختیار انسان نیست، بلکه آن را تقویت می کند.
    کلیدواژگان: استاد مطهری، علم پیشین الهی، قضا و قدر الهی، اختیار بشری
  • مهدی بهشتی صفحه 47
    عقل، دل و حواس، سه وسیله ای هستند که آدمی برای شناخت و کسب معرفت از آن ها بهره می گیرد. حال این پرسش مطرح است که این سه، در عرض یکدیگرند یا در طول هم؟ و هر یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد؟ دیگر این که خطاهایی که در آن ها راه می یابند چگونه قابل شناسایی و اصلاحند؟ در این نوشتار با تبیین دقیق جایگاه عقل به این پرسش ها پاسخ داده می شود.
    سپس در ادامه، اهمیت و منزلت عقل در آیات و روایات مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز درباره نکات ذیل به تفصیل بحث می شود:1- عقل و استدلال عقلی، محدودیت زمانی و مکانی ندارد و احکام عقلی، ابدی و جاویدانند.
    2- رابطه عقل و دین، رابطه تعاون و تعاضد است و هر دو نیازمند یکدیگرند.
    3- عقل هم نقاد است و هم نقدپذیر. در حالی که سایر قوای ادراکی، تنها نقدپذیرند و نقاد نیستند.
    4- عقل هم در میدان گسترده نظر فعال است و هم در میدان گسترده عمل. البته عقل عملی نمی تواند بدون استمداد از عقل نظری به صدور احکام باید و نباید بپردازد.
    کلیدواژگان: عقل، دل، حواس، جایگاه عقل، عقل عملی، عقل نظری، نقاد، نقدپذیر
  • احمد بهشتی صفحه 65
    آیا دین و فلسفه در عرض یکدیگرند، یا در طول یکدیگر، یا هیچ کدام؟
    در این باره سه احتمال بلکه سه نظریه قابل طرح است:1- دین و فلسفه دو مقوله جدای از یکدیگرند و همچون دو خط موازی به موازات یکدیگر حرکت می کنند، و هیچ گونه تداخل یا تقاطعی با یکدیگر ندارند.
    2- دین و فلسفه در طول یکدیگرند. کسانی که گرایش به این نظریه دارند، دو دسته اند. دسته ای از منظر دین به فلسفه می نگرند، و دسته ای از منظر فلسفه به دین. هر دو دسته یا با نگاه مثبت می نگرند یا با نگاه منفی.
    3- فلسفه صدرائی هیچ یک از دو نظریه فوق را تایید نمی کند، بلکه به نظریه جدیدی دست یافته و آن، تطابق دین و فلسفه است. این نوشتار در پی تبیین این نظریه است.
    کلیدواژگان: دین، فلسفه، نگاه طولی، نگاه عرضی، تطابق
  • عبدالعلی شکر صفحه 83
    جهان بر پایه ی نظام علی و معلولی پی ریز شده است. در این صورت هیچ امری را نمی توان یافت که مشمول یکی از طرفین علیت نباشد. هر رفتاری که از انسان سرزند، جوارحی باشد یا جوانحی، پی آمد خاص خود را خواهد داشت. این معنای بازتاب یا تجسم عمل است که در متون دینی اسلام گوشزد شده است. از نظر قرآن کریم رفتارهای اختیاری انسان نقش آفرین هستند؛ به همین جهت رفتارهای ظاهری و باطنی، اعم از صواب و خطا، آثار تکوینی خاصی در دنیا و آخرت به جای می گذارند که به خود انسان بازگشت دارند. قرآن کریم به نمونه های فراوانی از اعمال و نتایج آن ها اشاره دارد.
    این مسئله به لحاظ عقلی نیز قابل توجیه است؛ چنان که در حکمت متعالیه ی صدرایی این تبیین صورت گرفته است. با اصول حکمت متعالیه، مانند حرکت در جوهر، می توان نشان داد که چگونه اعمال و رفتار انسان در عالم آخرت تجسم عینی پیدا کرده و حقیقت زندگی اخروی را شکل خواهد داد. در این مقاله ابتدا به آیات قرآن در خصوص پی آمد برخی از رفتارهای خوب و بد اشاره شده و سپس دیدگاه فلسفی ملاصدرا در جهت تبیین عقلی آن بررسی شده است.
    کلیدواژگان: بازتاب رفتار، تجسم عمل، حکمت متعالیه، قرآن، ملاصدرا
  • سید ابوالفتح معزی صفحه 109
    مقاله ی حاضر نخست عقل را از منظر لغت شناسی بررسی نموده و مفاهیم آن را با محتوای برخی روایات مقایسه نموده است، سپس دیدگاه راغب اصفهانی و علامه طباطبایی را مورد تامل قرار داده و معنایی متفاوت با نظر ایشان ارائه کرده است.
    بعد از آن به نقش عقل پرداخته و ضمن طرح اجمالی دیدگاه برخی حکماء در مورد عقل نظری و عملی، این موضوع را با نگاه روایی مورد توجه قرار داده و با تبیین رابطه عقل مطبوع و عقل مسموع، به این نتیجه رسیده که «عقل مسموع» همان وحی و پیام رسولان الهی؛ و «عقل مطبوع»، قوه ای در وجود انسان است که با آن پیام الهی درک می شود. آن گاه شاخص های عمده ی معنویت (دیانت، عرفان و اخلاق) را محتاج عقل یافته و در نهایت روشن نموده است که معنویت راستین بدون عقلانیت پنداری بیش نیست.
    کلیدواژگان: عقل، عقلانیت، معنویت، عقل مسموع، عقل مطبوع
  • مصطفی هاشمی صفحه 137
    قرآن، کلامی وحیانی است و بر پیامبر اسلام نازل شده است. اما این که آیا الفاظ آن، نازل شده از سوی خداوند است یا ساخته و پرداخته ذهن آن حضرت(ص)، موجب اظهار نظرهای مختلفی شده است.
    مقاله حاضر به تحلیل و بررسی دلایل الهی بودن الفاظ قرآن کریم به شیوه استنباط عقلی و نقلی می پردازد. این دلایل عبارت اند از:الف- دلایل عقلی از قبیل: محیط زندگی پیامبر (ص) قبل از بعثت، شخصیت پیام آور، تفاوت سخنان پیام آور و قرآن و فهم مخاطبین.
    ب- و دلایل نقلی از قبیل: تحدی و همانندآوری، واژه قرآن، واژه کتاب و واژه عربی.
    از مجموعه این دلایل می توان به این نکته پی برد که الفاظ قران مانند محتوای آن از خدای متعال است که بر پیامبر اسلام(ص) توسط جبرییل نازل شده است، نه آن که محتوایش الهی والفاظش ساخته و پرداخته ذهن آن حضرت باشد.
    کلیدواژگان: منشا الهی، الفاظ الهی، الفاظ پیامبر، تحدی، اعجاز
|
  • Fereshte Abolhassani, Hashim Qurbani Page 13
    There are various responses about the relationship between the divine knowledge and the human free will. One of the answers regards for object of divine knowledge. Motahari’s response is the same as this view. He believes that object of divine knowledge is the cause and effect order. And also, human’s acts are object of divine knowledge. Motahari’s recension about the free well is two types: 1. the existence knows some things and will and do it. 2. And performing work according to will without compulsion. He accepts views of Mirdamad and Mulla Sadra. Decree and ordinance of God comes from divine will and knowledge according to cause and effect order. He distinguishes the two types of decree and ordinance in the affirmation of consistency of decree and ordinance of God and human free will: inevitable and nonÜinevitable. In the physical existences spread nonÜinevitable decree and ordinance. All causes are manifestation of divine decree and ordinance. In any event according to differences of causes, there are different decree and ordinance. Also Human actions depend on a variety of free will. Thus man is autonomous to do or not, so doing or not doing differ according to differences of decree and ordinance. Not only believing in decree and ordinance of God is incompatible with human free will, but will strengthen it.
    Keywords: Motahhari, divine foreknowledge, decree, ordinance of God, human free will
  • Mehdi Beheshti Page 47
    Reason, heart and senses are three instruments that human use them for knowledge. Now, we can ask, are these of the same rank or in the vertical hierarchy? And what preference dose each of them has than others? And how do we recognize and remedy errors that take place in them? In the writing, these questions answered by exact explaining of place of reason.
    Then, the significance and esteem of reason is studied in the Quran verses and traditions. In the end, is argued extensively about the following points:Rational reasoning has not temporal and local limitation, and rational judgments are eternal.
    Reason and religion are coordinated and harmonious together and both of them need each other.
    Reason both criticizes and is criticized, but other perceptual faculties only are criticized and do not criticize.
    Reason is active both in the extensive field of theory and in the extensive field of function, but functional intellect can’t issues practical orders without seeking help from conceptual intellect.
    Keywords: Reason, Heart, Senses, place of reason, functional intellect, conceptual intellect, criticizer, be criticized
  • Ahmad Beheshti Page 65
    Are the religion and philosophy of the same rank or in the vertical hierarchy, or none of them?
    On this question, we can bring up three contingencies or three theories:The religion and philosophy are two separated categories and they move parallel to each other, and they have no interference or intersection.
    The religion and philosophy are in the vertical hierarchy. Two groups tend to the theory. One looks from viewpoint of religion to philosophy and another from philosophy to religion. Both of them look from positive view or negative.
    Sadrian philosophy confirms nothing of above theories and he has attained new theory that it is conformity of the religion and philosophy. The article wants to explain it.
    Keywords: Religion, Philosophy, Vertical view, Horizontal view, Conformity
  • Abdo Alali Shokr Page 83
    The entire universe is based on the principle of causality. Thus, you wont find any case that wasnt involved in one of causality sides. Every single behavior of human beings; whether external or inner deeds; will have their own consequences. This is the meaning of reflection or embodiment of deeds that Islamic religious texts have remarked it. From Holly Quran's point of view, the man's optional deeds will have their own role. Therefore the external and inner deeds, both right and sin, will have special consequences in the world and Hereafter. Holly Quran points to instances of deeds and their consequences.
    Acknowledging the embodiment of deeds and beliefs in the Hereafter, Mulla Sadra grants a rational and philosophical flavor to this issue by way of his Transcendent Philosophy. Accordingly, the acts that human beings perform repeatedly turn into firm habits in the soul's innermost interior and are inseparable from it.
    The writer in this paper has mentioned Holly Quran's point of view about consequences of some Good and bad acts and then has considered Mulla Sadra's philosophical opinion for rational explanation of it.
    Keywords: behavior reflect, embodiment of deeds, Transcendent Philosophy, Quran, Mulla Sadra
  • Sayyed Abolfathe Moezzi Page 109
    This article, at first, has studied the meaning of reason in aspect of terminology and had compared its concepts with some traditions and has studied ragheb esfahani and allameh tabatabei¡s view about this subject and has produced a different meaning.
    Then has engaged in role of reason and with introducing view of some philosopher about theoretical reason and practical reason has considered this subject from view point of tradition and with explaining innate reason and religious reason has concluded that religious reason is revelation and message of divine prophets. Innate reason is a potentiality in human whom with divine message is perceived.
    After that¡ has shown that basic criterions of spirituality (religion, mysticism and ethic) need the reason and finally has cleared that real spirituality without rationality is only delusion.
    Keywords: Reason, Rationality, Spirituality, Religious reason, Innate reason
  • Hashim Mostafa Page 137
    Quran is the divine word which is revealed to Prophet. But whether its words, themselves, are revealed by God, himself, or are made by mind of the Prophet (PBUH) is disputed among scholars.
    This article analyzes the reasons which offered for the claim that the words of the Quran are Gods words, himself, not the products of Prophet's mind. Some of these reasons are rational and some of them are revealed.
    Rational reasons are such as:Environment of Prophet before the mission, character of the Messenger, the differences between Messenger's words and the Koran's words, and the audience's understanding
    And revealed reasons are such as:Challenge, word of the Quran, word of books and word of Arabic term
    It can be drawn from these reasons that words of the Quran, as well as its content, are divine words not the products of Prophet's mind.
    Keywords: Divine origin, divine words, words of the Prophet, Challenge, miracle