فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 25 (پاییز 1394)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 25 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سولماز امیر راشد *، سجاد حسینی صفحه 1
    سقوط تبریز، پس از شکست چالدران (920ق/ 1514) زمینه ی به تاراج رفتن بخش اعظمی از ثروت های مادی و معنوی تختگاه صفویان را فراهم نمود. در این بین، بخش قابل توجهی از نخبگان هنری تبریز به اراضی عثمانی مهاجرت داده شدند. این مهاجرت اجباری امکان انتقال دستاوردهای مکتب نگارگری تبریز صفوی، میراث دار مکاتب هنری هرات، جلایری، ترکمن، به مکتب استانبول را ایجاد کرد. برخی از این نگارگران، همچون شاه قلی نقاش و شاگردان او، با عملکردی بسیار موثر موجب آفرینش و قوام یابی سبک نوینی در مکتب استانبول، موسوم به سبک ساز، شدند. این پژوهش بر آن است ضمن بررسی حادثه تاریخی انتقال نگارگران مکتب تبریز به استانبول، به مطالعه نقش این هنرمندان در ایجاد تحول در هنر نگارگری عثمانی بپردازد.
    کلیدواژگان: مکتب تبریز، مکتب عثمانی، سبک ساز، نگارگری، شاه قلی نقاش
  • رسول پروان * صفحات 27-44
    «گلیم پیچ باف» در ولایت کرمان از دست بافته های عشایری است که در بین بافندگان شهرستان های سیرجان، بافت و بخش هایی از جیرفت رایج گردیده و از مفاخر فرهنگی این نواحی است. این سوال پیش می آید که این شیوه ی بافندگی چگونه در ولایت کرمان شکل گرفته است و سابقه ی تاریخی آن به چه دوره ای می رسد؟ براساس منابع تاریخ محلی، مهم ترین ایلات در تولید «گلیم پیچ باف» در ولایت کرمان، ایلات افشار و بچاقچی بوده اند که در سده های گذشته از ولایت آذربایجان به ولایت کرمان مهاجرت کرده اند. بر اساس منابع تاریخ فرش، مناطق آذربایجان، قفقاز و آناتولی مراکز قدیمی این شیوه ی بافندگی گلیم محسوب می شوند. فرض مقاله بر این است که رایج شدن شیوه ی پیچ بافی گلیم در ایلات افشار و بچاقچی با حضور آنها در مقطعی از تاریخ در مراکز مزبور ارتباط مستقیم دارد.
    شیوه ی پیچ بافی گلیم در طی پانصد سال گذشته توسط ایلات افشار، بچاقچی و شول در ولایت کرمان به کار رفته و با هنر بومی مراکز بافندگی در این استان عجین گشته است. «گلیم پیچ باف» با خلاقیت و نوآوری بافندگان این ناحیه طی دهه های گذشته با نام «گلیم شیریکی پیچ» مطرح گردیده و نقش مهمی در فرهنگ و اقتصاد این منطقه بر عهده داشته است. عدم وجود تاریخچه ی متقنی از این دست بافته و اشارات کوتاه و گاهی ابتر برخی منابع در این زمینه و عدم تطبیق علمی آنها با منابع تاریخی، این وظیفه را فرض کرد که با روش تحقیق تاریخی با استفاده از منابع تاریخ ملی، محلی و منابع تاریخ فرش این پژوهش تدوین گردد.
    کلیدواژگان: ايل افشار، ايل بچاقچي، کرمان، گليم پيچ باف، گليم شيريکي پيچ
  • فریده طالب پور * صفحات 45-72
    پارچه های ساسانی، گروه مهمی از پارچه های ایرانی هستند که تعدادی از آن ها در موزه ها و مجموعه های شخصی جهان نگهداری می شود. هنر ساسانی بر هنر و تمدن های هم عصر و پس از خود تاثیر گذاشت و این تاثیرگذاری در منسوجات آندلس به خوبی آشکار است. عناصر هنری ساسانی به وضوح در پارچه های آندلس قابل شناسایی است و نقش مایه های مشترکی در منسوجات دو سرزمین دیده می شود. پرسش اصلی این تحقیق این است که، کدام نقوش تزئینی هنر ساسانی در پارچه های بافت آندلس قابل شناسایی است؟ لذا این فرض مطرح می گردد که عناصر ساسانی مورد اقبال پارچه بافان آندلس بوده است.
    در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تطبیقی با استناد به منابع کتابخانه ای و تصویری، تاثیرپذیری نقوش منسوجات آندلسی از نقوش هنری ساسانی بررسی می شود. نقوش مشترکی همچون شیر، گریفین، عقاب و درخت زندگی در پارچه های ساسانی و آندلسی به کار رفته و نقش ترنج ساسانی به عنوان عنصر تزئینی در پارچه های بافت آندلس نیز قابل شناسایی است.
    کلیدواژگان: هنر ساسانی، آندلس، پارچه بافی، طرح
  • محبوبه فرحنده زاده * صفحات 79-102
    ساختار سیاسی، اداری، قضایی و نظامی خلافت پانصد ساله عباسی از جهات گوناگون قابل بررسی است. زمانی که عباسیان قدرت را به دست گرفتند، حاکمیت پاتریمونیال عباسی شکل گرفت. با تثبیت قدرت سیاسی و گسترش ساختار اداری و نظامی خلافت، دولت ویژگی نظام پاتریمونیال بوروکراتیک یافت. پس از گذشت یک سده از عمر حکومت، به تدریج شاهد استقلال والیان، افول اقتدار خلیفه و ضعف تشکیلات اداری و سیطره نظامیان هستیم. خلیفه برای رهایی از بحران سیاسی با ایجاد منصب جدید امیرالامرایی، تمام اختیارات حکومت را به فرماندهان نظامی تفویض نمود. پیامد غلبه نظامیان بر خلافت آن بود که دولت پاتریمونیال عباسی مشخصه و ویژگی سلطانیسم گرفت. نظام های پاتریمونیال مشخصه خودکامگی حاکم، انحصارطلبی، مشکلات اقتصادی، افزایش قدرت نظامیان و... دارند که این امر از موانع جدی تحول و توسعه و سیر آن به سمت عقلانیت بوده است و تمام این موانع در ساختار سیاسی و نظام اداری و تشکیلات اقتصادی دولت عباسی قابل مشاهده است.
    در مقاله حاضر تلاش می شود با استناد به گزارش های تاریخی، تحلیل داده ها، روش تعلیل و مقایسه، ساختار سیاسی اداری و نظامی عباسیان را با نظریه اقتدار سنتی ماکس وبر مورد ارزیابی و واکاوی قرار داده و میزان هماهنگی و یا عدم آن را با این نوع حاکمیت تبیین نماید.
    کلیدواژگان: خلافت عباسي، ساختار سياسي، ديوانسالاري، ماکس وبر، اقتدار سنتي، نظام پاتريمونياليسم
  • اشرف سادات موسوی لر *، منصوره مهر محمدی صفحات 97-122
    در فرهنگ ارمنی، نسخه های خطی، ارزش والایی دارند و کتاب آرایی و نگارگری از هنرهای شاخص ارمنیان به شمار می رود. انجیل هوانس متعلق به نیمه ی دوم قرن 14 در موزه ی خاچاطور گساراتسی، نمونه ی شاخص شیوه ای از نگارگری ارمنی است که در مکتب واسپوراکان پدید آمد.
    تاکنون پژوهش های انجام شده درباره ی هنر ارمنی در ایران، بیشتر به معماری و نقاشی های دیواری ارمنیان اصفهان پرداخته و نگارگری ارمنیان یکی از هنرهای شاخص ایشان در ایران ناشناخته مانده است. این پژوهش نظری با روش توصیفی تحلیلی و انتخاب یک نمونه ی شاخص این مکتب و تحلیل 5 نگاره ی آن، در پی یافتن این پرسش هاست: پدیدار شدن مکتب واسپوراکان در قرن های 13و14 تحت تاثیر چه عوامل تاریخی و فرهنگی بوده است؟ ویژگی های گرافیکی انجیل هوانس کدام است؟ کدام ویژگی های مکتب واسپوراکان در انجیل هوانس بارز است؟
    کلیدواژگان: هنر ارمنی، نگارگری ارمنی، مکتب واسپوراکان، موزه ی خاچاطور گساراتسی
  • شهرام یوسفی فر، سیده فهیمه موسوی * صفحات 123-152
    هدف نگارندگان در پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی و بازنمایی شخصیت آموزگاران روستا در آثار نویسندگان شهری و روستایی است. در بیشتر آثار داستانی رویکرد مثبتی به معلمان وجود دارد، به ویژه معلمانی که سختی تدریس در روستاهای دورافتاده را تحمل می کردند؛ اما از اواخر دهه ی چهل داستان هایی نوشته شد که در آن ها شخصیت آموزگاران منفی بود. پژوهش حاضر درپی یافتن چگونگی شخصیت پردازی آموزگاران روستایی در داستان ها و علت نگارش داستان هایی با نگاه منفی به آموزگاران در این برهه ی زمانی است. گمان می رود این بازنمایی دوگانه، متاثر از تفاوت در خاستگاه نویسندگان باشد. با بررسی داستان ها و زندگی نویسندگان شان می توان ویژگی دو گفتمان شهری و روستایی را شناسایی کرد و علت پیدایش هریک از این بازنمایی های دوگانه را دریافت. در این پژوهش سی وچهار داستان بررسی شده اند که شخصیت آموزگار در آن ها وجود دارد.
    کلیدواژگان: آموزگار، داستان، دوره ی پهلوی دوم، گفتمان شهری و روستایی، تاریخ فرهنگی
|
  • Solmaz Amir Rashed *, Sajad Hosseini Page 1
    The fall of Tabriz after the loss at Chaldoran (1514 AD. / 920 AH.) paved the way for looting the major part of material and moral wealth of Safavid capital. Meantime, considerable number of artist elites of Tabriz had been transplanted to Ottoman territories. This compulsory migration transmitted the accomplishments of Safavid Tabriz Miniature School, the heir of artistic schools of Herat, Jalayerids, and Turkmen to the Istanbul School. Some of these miniaturists such as Sha Quli, the painter, and his students had created and flourished a new style called Saz. This research will review the historical events which are related to the transmission of Tabriz School miniaturists into Istanbul and study the role of these artists in formation of an evolution in the Ottoman miniature art.
    Keywords: Tabriz School, Ottoman School, Saz Style, Miniature, Shah Quli the Painter
  • Rasoul Parvan* Pages 27-44
    Bichaghchi kilim rug in Kerman province is amongst tribal knitting which is common between provinces of Sirjan, Baft and parts of Jiroft and is one of the cultural glorious of these areas. The question is that how this method of knitting had been formed in Kerman province and what is its historical background. According to local history sources, Afshar and Bichaghchi tribes which had migrated from Azerbaijan to Kerman in previous centuries were the most important tribes that produced Pichbaf kilim rug in Kerman province. According to carpet history sources, Azerbaijan, Caucasus and Anatolia were the ancient centers for this method of knitting. The hypothesis of this article is that fostering of Pichbaf kilim rug’ method between Afshar and Bichaghchi tribes in a certain juncture in history had related to these aforementioned areas. The method of screw knitting of kilim rug had been used by Afshar, Bichaghchi and Shul Tribes in Kerman province and ingrained with the art of native centers. Pichbaf kilim rug have been introduced by creativity and innovation of knitters of this area as the Shyryky screw kilim rug and played an important role in culture and economy of this area. The lack of valid history of this knitting, brief and incomplete mentions in some sources and their scientific incongruity with historical sources is the main reason for doing this research based on national and local carpet sources.
    Keywords: Afshar Tribe, Bichaghchi Tribe, Kerman, Pichbaf Kilim Rug, Shyryky Screw Kilim Rug
  • Farideh Talebpour* Pages 45-72
    Sasanian textiles are important group of Iranian textiles which numbers of them have been conserved in museums and private collections around the world. Sasanian art had influenced its contemporary and following art and civilizations and this influence is totally obvious in Andalusian textile. Sasanian artistic elements are identifiable patently and there are common motifs in textiles of these two regions. The main question of this research is that which decorative patterns of Sasanian art are identifiable in Adalusian textiles? Therefore, this hypothesis will propound that Adalusian weavers had been impressed by Sasanian motifs. This research uses descriptive-comparative method based on library and pictorial sources for studying the influence of Sasanian art on Adalusian textiles. Common motifs such as Lion, Griffin, Eagle and Tree of Life have been used in Sasanian and Adalusian textiles and the patterns of Sasanian Medallion is identifiable as an decorative motif in textiles which had been weaved in Andalucía.
    Keywords: Sasanian Art, Andalucía, Textile, Pattern
  • Mahboobeh Frakhondehzadeh* Pages 79-102
    Political, administrative, judicial and military structure of five hundred years of Abbasid Caliphate can be examined in various aspects. When Abbasids had gained power, the Abbasid Patrimonial governance was formed. By stabilization of political power and development of administrative and military structure of Caliphate, the government had gained the characteristics of Patrimonial –Bureaucratic system. After a century, the independency of procurators, falls of Caliph’ sovereignty, the weakness of administrative system and predominance of soldiery is recognizable. Caliph devolved all the authorities of governance to the military commanders by making the position of Commander in Chief (Amir Al-Umara). The consequence of military domination had gained the characteristics of Sultanism. Characteristics of Patrimonial system are autocracy of governor, Monopolism, economic problems, rise of soldiery power, etc., which are serious obstacles for evolution, development and its headway to the rationality. All these obstacles are recognizable in political structure, administrative and economic system of Abbasids government. This article tries to evaluate and resolve the political-administrative and military structure of Abbasids according to the Max Weber’s theory of traditional sovereignty and explain the amount of its coordination of incongruity with this type of governance based on historical records, analyzing data in a logical and comparative approach.
    Keywords: Abbasid Caliphate, Political Structure, Bureaucratic, Max Weber, Traditional Sovereignty, Patrimonial System
  • Ashraf Al Sadat Mousavi Lor *, Mansooreh Mehr Mohamadi Pages 97-122
    Manuscripts are valuable in Armenian culture and book designing and miniature are amongst preeminent arts of Armenians. Hovanes Bible belongs to the second half of the 14th century which is conserved in the Museum of Khachatur Kesaratsi, is the distinctive sample of a method in Armenian miniature that has been created in Vaspurakan School. As most of the research on Armenian art is focused on Armenian architecture and murals in Isfahan, the Armenian miniature – as one of the distinctive arts of Armenians- is unknown in Iran. This academic research choose a standard sample of this school and analyze five of its miniatures in a descriptive-analytical method and is going to answer these question: Which historical and cultural elements had pave the way for the emergence of Vaspurakan School in 13th and 14th centuries? Which characteristics of Vaspurakan School are obvious in Hovanes Bible?
    Keywords: Armenian Art, Armenian Miniature, Vaspurakan School, Museum of Khachatur Kesaratsi
  • Shahram Yousefifar, Sayedeh Fahimeh Mousavi * Pages 123-152
    The aim of the authors is a comparative study and representation of the character of teachers in villages in the works of urban and rural writers. In most of the stories there is a positive approach towards teachers especially those who endure the discomfort of teaching in retired villages. But since the late 1960s / 1340s stories have been written that teachers had negative character. The aim of this research is to analyze the characterization of teachers in stories related to villages and the reason for writing stories with a negative view towards teachers during that juncture. The hypothesis is that this dual representation is influenced by the difference in the homeland and origin of writers. By reviewing stories and the life of their writers one can identify the characteristic of two urban and rural discourses and find the reason for the emergence of each of these dual representations. 34 stories have been studied in this research which has teacher character.
    Keywords: Teacher, Story, Second Pahlavi Period, Urban, Rural Discourse, Cultural History