فهرست مطالب

علوم غذایی و تغذیه - سال سیزدهم شماره 4 (پاییز 1395)

مجله علوم غذایی و تغذیه
سال سیزدهم شماره 4 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/21
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید حسین حسینی قابوس، سید مهدی سیدین اردبیلی *، مهدی کاشانی نژاد، غلامحسن اسدی، مهران اعلمی صفحات 5-16
    مقدمه
    کدوحلوایی یک منبع مناسب از کاروتن، ویتامین های محلول در آب و اسیدهای آمینه است. کدوحلوایی را می توان به آرد که دارای ماندگاری طولانی است تبدیل نمود. آرد کدوحلوایی به دلیل عطر و طعم بسیار مطلوب، شیرینی و رنگ زرد نارنجی- قرمز عمیق آن استفاده می شود. در این پژوهش مدل سازی سینتیک خشک شدن کدوحلوایی در یک خشک کن مادون قرمز – هوای داغ بررسی می شود.
    مواد و روش ها
    تاثیر توان لامپ پرتودهی در سه سطح 204، 238 و 272 وات، دمای هوای داغ در سه سطح 55، 65 و 75 درجه سلسیوس و ضخامت نمونه ها در دو سطح 5/0 و 7/0 سانتی متر بر زمان، سینتیک خشک شدن و ضریب نفوذ رطوبت در طی خشک شدن کدوحلوایی در قالب طرح کاملا تصادفی بررسی شد.
    یافته ها
    تاثیر توان پرتودهی و دمای هوای داغ بر فرآیند خشک شدن کدوحلوایی معنی دار بود. افزایش توان لامپ مادون قرمز از 204 به 272 وات و افزایش دمای هوای داغ از 55 به 75 درجه سلسیوس، زمان خشک شدن کدوحلوایی را به ترتیب 05/15 و 43/37 درصد کاهش دادند. ضریب نفوذ موثر رطوبت کدوحلوایی بین 10-10×2/9 تا 9-10×3/3 مترمربع بر ثانیه بود.
    نتیجه گیری
    توان 272 وات، دمای 75 درجه سلسیوس و ضخامت 5/0 سانتی متر به عنوان بهترین شرایط خشک کردن کدو به دست آمد. اثر توان حرارتی مادون قرمز و دمای هوای داغ بر تغییرات ضریب نفوذ موثر کدوحلوایی بررسی و مشخص شد که مقدار ضریب نفوذ موثر با افزایش توان منبع حرارتی و دمای هوای داغ افزایش می یابد. در مدل سازی فرآیند خشک شدن کدوحلوایی مدل نیوتن همخوانی بهتری با نتایج آزمایشگاهی در مقایسه با سایر مدل ها داشت.
    کلیدواژگان: خشک کردن، ضریب نفوذ، کدوحلوایی، مادون قرمز، مدل نیوتن، هوای داغ
  • مراحم آشنگرف*، ایرج نحوی صفحات 17-28
    مقدمه
    افزایش تقاضا در مصرف فرآورده های غذایی طبیعی ضرورت استفاده از میکروارگانیسم ها بعنوان کاتالیست های طبیعی ایمن را در سنتز وانیلین طبیعی از سوبستراهای پروپنیل بنزنی بیان می کند.وانیلین با توجه به خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی بعنوان نگهدارنده و چاشنی در صنایع غذایی کاربرد دارد. هدف از این پژوهش، طراحی و ساخت باکتری پروبیوتیک نوترکیب استرپتوکوکوس ترموفیلوس و استفاده از آن بعنوان کاتالیست در تبدیل اسید فرولیک به وانیلین طبیعی بود.
    مواد و روش ها
    ژن های ساختاری fcs (فرولویل کوآنزیم A سنتتاز) و ech (انویل کوآنزیم A هیدراتاز/آلدولاز) با استفاده از مهندسی ژنتیک کلون سازی و بیان شد. پلاسمید نوترکیب pNZ8048-T5/ech/fcs به استرپتوکوکوس ترموفیلوس به عنوان میزبان جهت سنتز وانیلین طبیعی نوترکیب از اسید فرولیک ترانسفورم و بوسیله تکنیک های هضم دو آنزیمی، Nested PCR، Colony PCR و تعیین توالی تایید شد. از تکنیک کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا برای بررسی سطح بیان ژن های کلون شده استفاده شد.
    یافته ها
    پلاسمید نوترکیب طراحی شده این امکان را فراهم ساخت که دو ژن fcs و ech در وکتور بیانی pNZ8048 تحت کنترل پروموتور فاژی T5 در سیستم میزبانی استرپتوکوکوس ترموفیلوس بطور موفقیت آمیز بیان گردد. براساس نتایج بدست آمده، باکتری نوترکیب استرپتوکوکوس ترموفیلوس قادر به تبدیل اسید فرولیک به وانیلین با راندمان مولی 62 درصد پس از 12 ساعت واکنش و وانیلیل الکل با راندمان مولی 18 درصد، پس از 16 ساعت واکنش زیست تبدیلی بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه اخیر نخستین گزارش از کاربرد استرپتوکوکوس ترموفیلوس در تولید وانیلین محسوب می شود. با توجه به جایگاه و اهمیت اقتصادی باکتری های مولد اسید لاکتیک (ایمن بودن آنها و امکان کاربرد مستقیم در صنایع غذایی) نتایج حاصل از این مطالعه را می توان بعنوان پایه ای برای تولید فرآورده های غذایی طبیعی در باکتری های پروبیوتیک مهندسی شده استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اسید فرولیک، استرپتوکوکوس ترموفیلوس، کلون سازی، وانیلین نوترکیب
  • الهام گیاهی، جواد کرامت، مهشید جهادی* صفحات 29-34
    مقدمه
    اخیرا روش های استخراج به کمک آنزیم برای استخراج مواد زیست فعال گیاهی گزارش شده است. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر آنزیم همی سلولاز بر راندمان عصاره استخراجی و استخراج گلیسیریزیک اسید از ریشه شیرین بیان توسط دو روش استخراج رفلاکس حرارتی و اولتراسوند می باشد.
    مواد و روش ها
    پس از آماده سازی ریشه شیرین بیان مرحله پیش تیمار آنزیمی، توسط آنزیم همی سلولاز در غلظت های مختلف (2/0، 1، 2، 3 درصد) به مدت 1 ساعت درون حمام آب در دمای 45 درجه سانتی گراد، صورت گرفت. عصاره به دو روش رفلاکس حرارتی و استخراج به کمک امواج اولتراسوند (20 دقیقه در دمای 35 درجه سانتی گراد با فرکانس 40 کیلوهرتز) استخراج و سپس سانتریفیوژ، تغلیظ و در آون خشک گردید. بازدهی استخراج عصاره محاسبه و میزان گلیسیریزیک اسید به روش HPLC اندازه گیری شد.
    یافته ها
    با افزایش غلظت آنزیم همی سلولاز بازدهی استخراج عصاره به طور معنی داری افزایش یافت، به طوریکه استخراج عصاره از ریشه گیاه شیرین بیان پیش تیمار آنزیمی شده با آنزیم همی سلولاز در هر دو روش استخراج، در غلظت 3 درصد موجب دستیابی به بیشترین بازدهی استخراج شد (05/0p<). میان نمونه های شاهد و نمونه های پیش تیمار آنزیمی شده با آنزیم همی سلولاز در غلظت 3 درصد در روش استخراج به شیوه رفلاکس و استفاده از اولتراسونیک اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (05/0p<). بیشترین میزان گلیسیریزیک اسید استخراج شده از100 گرم ریشه شیرین بیان پیش تیمار شده با آنزیم همی سلولاز، توسط غلظت 2/0 درصد آنزیم به روش استخراج رفلاکس به دست آمد که با نمونه شاهد اختلاف معنی دار داشت و با افزایش غلظت آنزیم (به 2 و 3 درصد) میزان گلیسیریزیک اسید استخراج شده از100 گرم ریشه شیرین بیان نسبت به نمونه های شاهد تا حدودی کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    پیش تیمار آنزیمی ریشه گیاه شیرین بیان توسط آنزیم همی سلولاز در روش های استخراج رفلاکس حرارتی و استخراج به کمک اولتراسونیک، برای افزایش راندمان استخراج عصاره و گلیسیریزیک اسید از ریشه گیاه شیرین بیان روشی موثر می باشد و آنزیم ها با توانایی تخریب دیواره سلولی بافت گیاهی، موجب تسهیل آزادسازی مواد داخل سلولی می گردند.
    کلیدواژگان: اولتراسونیک، رفلاکس، شیرین بیان، همی سلولاز
  • شیما پیری قشلاقی*، علیرضا صادقی ماهونک، مهران اعلمی، محمد قربانی صفحات 35-44
    مقدمه
    بازیافت نیتروژن یکی از فاکتورهای مهم در بررسی عملکرد آنزیم ها در هیدرولیز پروتئین های غذایی محسوب می شود و در نتیجه میزان بازدهی فرایند در طی هیدرولیز آنزیمی بوده که از جنبه اقتصادی نیز مهم می باشد. بهینه سازی بازیافت نیتروژنی پروتئین هیدرولیز شده، می تواند باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و میزان آنزیم مورد استفاده گردد، این پژوهش نیز به منظور دستیابی به این اهداف صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش از روش آماری سطح پاسخ جهت بهینه سازی شرایط فرآیند هیدرولیز پروتئین آب پنیر با استفاده از آنزیم آلکالاز استفاده شد. فاکتورهای مورد بررسی در این تحقیق دما، زمان و نسبت آنزیم به سوبسترا بودند که برای رسیدن به بیشترین میزان بازیافت نیتروژن این متغیرها در محدوده دمای 52-43 درجه سانتی گراد، زمان 175-65 دقیقه و مقدار آنزیم90-45 واحد آنسون بر کیلوگرم پروتئین انتخاب شدند. آزمایشات براساس طرح مرکب مرکزی انجام شد.
    یافته ها
    شرایط بهینه برای رسیدن به بیشترین میزان بازیافت نیتروژن شامل دمای 1/47 درجه سانتی گراد، زمان 2/173 دقیقه و نسبت آنزیم به سوبسترای 98/87 واحد آنسون بر کیلوگرم پروتئین به دست آمد و تحت این شرایط میزان بازیافت نیتروژن 66/70 درصد حاصل شد. ضریب رگرسیون (R2) حاصل برای مدل ارائه شده (ازنوع درجه دوم) 9747/0 بود. این مقادیر بیان گر دقت بالای مدل برای پیش بینی شرایط واکنش با متغیرهای مختلف می باشد.
    نتیجه گیری
    پیشرفت در تکنولوژی تولید پروتئین هیدرولیز شده امکان استفاده مناسب از منابع پروتئینی مختلف و غیر قابل دسترس را فراهم کرده است. پروتئین های هیدرولیز شده آب پنیر نیز به عنوان منبعی غنی از پپتیدهای سلامتی بخش با خواص عملکردی و سایر ویژگی های مطلوب، قابلیت کاربرد در فرمولاسیون های غذایی را دارند.
    کلیدواژگان: آنزیم آلکالاز، آب پنیر، بازیافت نیتروژنی، سطح پاسخ، هیدرولیز آنزیمی
  • مسعود هنرور *، زهرا فرهادیان صفحات 45-58
    مقدمه
    عسل به عنوان یکی از محصولات طبیعی و حاوی خصوصیات تغذیه ای فراوان، از دیرباز مورد توجه انسان بوده است. علاوه بر منبع غنی کربوهیدراتی، عسل دارای خواص درمانی بسیار زیادی بوده و قیمت بالای این محصول موجب شده تا همواره در معرض انواع تقلبات قرار گیرد. یکی از رایج ترین نوع تقلبات در عسل، افزودن شربت گلوکز و شربت شکر به آن است. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی تغییرات کیفی در اثر افزودن دو شیرین کننده رایج در تقلبات عسل می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، چهار نمونه عسل جایگزین شده با شربت گلوکز در غلظت های 5، 10، 15 و 20% ، چهار نمونه عسل جایگزین شده با شربت شکر در غلظت های 5، 10، 15 و 20% و یک نمونه عسل خالص به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. آزمون های مختلف فیزیکوشیمیایی از جمله آزمون قندهای احیاکننده، هدایت الکتریکی، رنگ سنجی، تعیین رطوبت، دانسیته، pH، ضریب شکست، ویسکوزیته و پلاریزاسیون روی تیمارها انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق حاکی از تفاوت معنی دار بین خصوصیات کیفی عسل خالص و عسل های تقلبی بود. جایگزینی شربت شکر و شربت گلوکز در غلظت های مختلف منجر به افزایش pH، رطوبت و درجه پلاریزاسیون تیمارها نسبت به عسل خالص شد. همچنین عسل های تقلبی جایگزین شده با این دو شربت، حاوی درصد قندهای احیاکننده قبل و بعد از هیدرولیز، دانسیته، ویسکوزیته و فروکتوز کمتری نسبت به نمونه عسل خالص بودند.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از بررسی خصوصیات مختلف کیفی عسل های جایگزین شده با درصد های مختلف شربت گلوکز و شربت ساکارز نشان داد که تغییرات معنی داری در کیفیت و ویژگی های فیزیکوشیمیایی عسل پس از افزودن این شربت ها رخ می دهد که با انجام آزمایشات ساده می توان به وقوع این تقلبات پی برد.
    کلیدواژگان: تقلب، شربت گلوکز، کیفیت عسل
  • پریسا حبیبی *، محمد امان ضیایی فر، فرامرز خداییان چگنی صفحات 59-70
    مقدمه
    با توجه به خطرات ناشی از مصرف اسیدهای چرب اشباع، جایگزینی آن ها با اسید های چرب غیر اشباع می تواند راه حل مناسبی برای کاهش مضرات مصرف بستنی به خصوص برای بیماران قلبی عروقی باشد. کفیران نیز علاوه بر اثرات مثبت تغذیه ای به عنوان یک ترکیب فراسودمند، می تواند به عنوان یک پایدارکننده در محصولات لبنی مورد استفاده قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق نمونه های بستنی حاوی (5/0-1/0%) کفیران و (8-0%) روغن گردو تهیه شد. نمونه ها تحت آزمون های ویسکوزیته، رئولوژی و بافت سنجی (سختی و چسبندگی) قرار گرفتند. سپس داده های حاصل از این آزمون ها در قالب طرح مرکب مرکزی با استفاده از روش سطح پاسخ ارزیابی شدند.
    یافته ها
    کفیران و روغن گردو اثرات قابل توجهی بر روی نمونه های بستنی داشتند (05/0> p). افزایش کفیران منجر به افزایش ویسکوزیته، ضریب قوام و کاهش اندیس جریان، سختی و چسبندگی گردید. افزایش روغن گردو نیز منجر به کاهش سختی، چسبندگی، ضریب قوام، ویسکوزیته ظاهری و افزایش اندیس جریان شد (05/0> p). اثر متقابل کفیران و روغن گردو نیز منجر به کاهش معنی داری در ویسکوزیته ظاهری گردید، اما بر روی سایر ویژگی ها اثر قابل توجهی نداشت (05/0< p).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده و با استفاده از بهینه سازی داده ها 2% روغن گردو و 5/0 % کفیران می تواند ترکیب مطلوبی برای رسیدن به محصولی با کیفیت مناسب از لحاظ رئولوژیکی باشد.
    کلیدواژگان: بافت، بستنی، روغن گردو، رئولوژی، کفیران
  • مهدی چراغی*، محتبی قدیری معصوم، محمدرضا رضوانی صفحات 71-78
    مقدمه
    تامین امنیت غذایی آحاد جامعه روستایی یکی از اهداف اساسی در برنامه های توسعه روستایی محسوب می شود. در همین راستا گسترش درآمدهای غیر کشاورزی در این نواحی می تواند منابع درآمدی بیشتری را در اختیار خانوارها جهت دسترسی و مصرف مواد غذایی قرار دهد. در تحقیق حاضر به بررسی اثرات درآمدهای غیر کشاورزی در امنیت غذایی خانوارهای روستایی پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    بر اساس هدف پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر خانوارهای روستاهای شهرستان زنجان است. شهرستان زنجان در سال 1390، دارای 97225 نفر جمعیت روستانشین، 26429 خانوار، 13 دهستان و 248 روستای دارای سکنه است. 54 روستا با استفاده از فرمول اصلاح شده کوکران به عنوان روستاهای نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه)، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون جان کهیر و تی دوگروهی) و برای محاسبه میزان امنیت غذایی از روش مقیاس ناامنی غذایی استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج مربوط به میزان درآمد غیر کشاورزی خانوارهای روستاهای مورد مطالعه نشان می دهد، 64 درصد خانوارهای روستایی دارای درآمدهای غیر کشاورزی می باشند. همچنین طبقه بندی وضعیت امنیت غذایی خانوارهای روستایی نشان می دهد، 73/31 درصد خانوارها دارای امنیت غذایی، 1/43 درصد دارای ناامنی غذایی بدون گرسنگی، 52/15 درصد دارای ناامنی غذایی با گرسنگی متوسط و 65/9 درصد خانوارها نیز دارای ناامنی غذایی با گرسنگی شدید می باشند.
    نتیجه گیری
    با افزایش درآمدهای غیر کشاورزی امنیت غذایی خانوارهای روستایی بهبود می یابد.
    کلیدواژگان: اقتصاد روستایی، توسعه روستایی، تنوع اقتصادی، ناامنی غذایی
  • معصومه مالمیر، بابک غیاثی طرزی *، غلامحسن اسدی، حسین میرسعیدقاضی، بابک دلخوش صفحات 79-88
    مقدمه
    در صنعت پخت نیاز است تا محصولات به محض خروج از فر و قبل از بسته بندی خنک شوند تا از کندانسه شدن بخار درون بسته جلوگیری شود. هدف از این تحقیق ساخت سیستم خنک کننده تحت خلاء و بررسی مقایسه ای اثرات استفاده از روش های متفاوت خنک کردن بر روی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و میکروبی کیک روغنی بوده است.
    مواد و روش ها
    نمونه ها بعد از پخت، به سه روش متفاوت خنک کردن توسط هوای ساکن (C ̊24)، توسط هوای متحرک (سرعت هوای 5/1 متر بر ثانیه) و در روش سوم نمونه ها تحت خلاء (40 میلی بار) خنک گردیدند. فرایند خنک سازی نمونه ها با رسیدن دمای مرکز آنها به 30 درجه سلسیوس پایان یافت. در هر سه روش، زمان خنک کردن، افت وزنی، میزان رطوبت، فعالیت آبی، سفتی بافت و ویژگی های حسی کیک ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که خنک کردن تحت خلاء در زمان بسیار کمتری (94 ثانیه) انجام شد و بیشترین افت وزنی (58/4 درصد) را در مقایسه با دو روش دیگر دارد (p<0.01). همچنین کیک خنک شده تحت خلاء دارای بافت سفت تر و میزان رطوبت و فعالیت آبی و بار میکروبی کمتری بود (P<0.01). تفاوت معنی داری بین نمونه های خنک شده توسط هوای ساکن و هوای متحرک در صفات فعالیت آبی و سفتی بافت کیک وجود نداشت. ارزیابی حسی نیز بیانگر آن بود که نمونه های کیک خنک شده تحت خلاء بافت خشک تری نسبت به دو نمونه دیگر دارند، با این وجود در پذیرش کلی نمونه ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    خنک کردن تحت خلاء مزایای بسیاری از جمله کاهش زمان خنک کردن و کاهش بار میکروبی محصولات را موجب می شود. در نتیجه انتظار می رود استفاده از این روش در آینده کاربرد بیشتری داشته باشد.
    کلیدواژگان: افت وزنی، خنک کردن تحت خلاء، خنک کردن توسط هوا، زمان خنک کردن، سفتی، کیک
  • معظمه مددی، نسرین مویدنیا* صفحات 89-102
    مقدمه
    آرسنیک عنصری است که می تواند باعث آلودگی خاک، آب، گیاهان و همچنین دیگر بخش های اکوسیستم و محیط زیست شود و در نهایت بر سلامت انسان تاثیر گذارد. دو منطقه مشکوک به آلودگی آرسنیکی آب شرب در استان قزوین موجب شد که آلودگی آب و خاک این دو منطقه نسبت به آلاینده آرسنیک و احتمال انتقال آن به شیر دام محلی مورد مطالعه قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    در دو فصل زمستان و تابستان، مجموعا90 نمونه آب، خاک و شیر دام بومی از دو محدوده واقع در دو منطقه شمال غربی و جنوب غربی استان قزوین جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت.پس از آماده سازی نمونه ها، آلاینده آرسنیک بوسیله دستگاه اسپکترومتری جذب اتمی با کوره گرافیتی (GFAAS) مدلSpectAA.400شرکت Varian مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    غلظت آرسنیک نمونه های آب، خاک و شیر بر حسب ppm به ترتیب در محدوده های 245/0-011/0، 890/29-662/7، 102/0-013/0 قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان از آلودگی آرسنیکی %6/86 نمونه ها نسبت به استاندارد ملی ایران و استانداردهای جهانی بود و تنها %3/13 نمونه ها در حد مطلوب و در مرز استانداردهای جهانی مشخص گردیدند.
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق تاییدی بر نتایج مطالعات جغرافیایی است که به طور خاص مستنداتی را بر تمرکز بالای آرسنیک آب و خاک در این مناطق ارائه داده اند و آرسنیکی شدن شیر دام بومی را نیز می توان به عواملی چون تغذیه، نوع نژاد دام، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی منطقه نسبت داد.
    کلیدواژگان: آرسنیک، آب، استان قزوین، خاک، شیر دام بومی
  • شیواالسادات قضایی، مریم میزانی *، زهرا پیراوی ونک، مزدک علیمی صفحات 103-111
    مقدمه
    مایونز یک امولسیون روغن در آب است و معمولا در فرمولاسیون آن از زرده تخم مرغ به عنوان امولسیفایر استفاده می شود. امروزه مصرف جهانی مایونز با افزایش تقاضای مردم به غذاهای فوری افزایش پیدا کرده است. زرده تخم مرغ یکی از ترکیبات اصلی مایونز است که علاوه بر خواص عملکردی مثبت خود ممکن است باعث بعضی مشکلات به دلیل محتوای کلسترول بالایش (213-186 میلی گرم) شود. علاوه بر آن باعث بروز واکنش های آلرژیک برای مصرف کنندگان و سبب بعضی از آلودگی های میکروبی در محصول نهایی شود. هدف اصلی در این تحقیق جایگزینی قسمتی از زرده با نوعی نشاسته اصلاح شده (اکتنیل سوکسینات انهیدرید) و تعیین مناسب ترین مقدار این نشاسته در سس مایونز کم چرب از نظر ویژگی های فیزیکو شیمیایی و میکروبی است.
    مواد و روش ها
    برای دست یابی به این هدف، نشاسته به میزان0، 25، 50، 75 و100% وزنی جایگزین زرده تخم مرغ موجود در سس مایونز گردید. آزمون های شیمیایی (اسیدیته، pH، چربی)، فیزیکی (پایداری امولسیون، رنگ) و میکروبی (شمارش کلی میکروبی، کپک و مخمر، لاکتوباسیلوس، اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا) بر روی تمامی نمونه ها و اندازه گیری کلسترول بر روی نمونه های منتخب انجام شد.
    یافته ها
    باکاهش میزان زرده نمونه ها، میزان pH، چربی، تمایل به رنگ زرد و آلودگی میکروبی نمونه ها کاسته شد و نمونه با 25 و 50 درصد جایگزینی به علت پایداری کمتری که از خود نشان دادند حذف و آزمون بررسی میزان کلسترول بر روی نمونه های منتخب انجام شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق میتوان نمونه با 75% جایگزینی را با کاهش 9/84% کلسترول و کاهش 78/1% چربی نسبت به شاهد بعنوان بهترین نمونه سس مایونز کم چرب معرفی نمود.
    کلیدواژگان: پایداری امولسیون، سس مایونز، مقدار کلسترول، نشاسته اکتنیل سوکسینات انهیدرید، ویژگی های رنگ
|
  • S. H. Hosseini Ghaboos, S. M. Seyedain Ardabili *, M. Kashaninejad, G. H. Assadi, M. Alami Pages 5-16
    Introduction
    Pumpkin is a good source of carotene, water-soluble vitamins and amino acids. Pumpkin can be processed into flour which has a longer shelf-life. Pumpkin flour is used because of its highly-desirable flavour, sweetness and deep yellow orange –red colour. In this study, kinetic modeling of pumpkin drying in an infrared-hot air dryer was investigated.
    Materials And Methods
    The effect of radiation lamp power at three levels of 204, 238 and 272W, hot air temperature at three levels of 55, 65 and 75 °C and samples thickness at two levels of 0.5 and 0.7 cm on time and drying kinetics and moisture diffusion coefficient during drying of pumpkin in a completely randomized design were evaluated.
    Results
    The effect of radiation power and hot air temperature on the drying process of pumpkin is significant. Increase in infrared lamp power from 204 to 272 W and increase in hot air temperature from 55 to75°C reduced pumpkin drying time 15.05 and 37.43 %, respectively. Effective diffusivity coefficient of pumpkin moisture was between 9.2×10-10 to 3.3×10-9 m2/s.
    Conclusion
    272 W power, 75 °C temperature and 0.5 cm thickness were the best condition for drying of pumpkin. The effects of infrared heat power and hot air temperature on effective diffusivity coefficient changes were investigated and it was found that the effective diffusivity coefficient increased by increasing heat source power and air temperature. In modeling of pumpkin drying process, Newton model is a better match with the experimental results as compared to other models.
    Keywords: Diffusivity Coefficients, Infrared, Kinetics, Newton Model, Pumpkin
  • M. Ashengroph*, I. Nahvi Pages 17-28
    Introduction
    Increased demand for organic food products has made the application of microorganisms as natural catalysts for the synthesis of natural vanillin from propenylbenzene. Due to the antimicrobial capability and antioxidant activity of vanillin, it can be used as a food preservative and flavoring agent in food industries. The object of this project is to design and construct recombinant Strptococcus thermophilus that can be employed as a catalyst for bioconversion of ferulic acid into natural vanillin.
    Materials And Methods
    Structural fcs (feruloyl-CoA synthetase) and ech (enoyl-CoA hydratase/aldolase) genes were cloned and expressed. Recombinant plasmid pNZ8048-T5/ech/fcs was transformed into S. thermophilus for production of vanillin from ferulic acid and confirmed by double digestion, nested PCR and sequencing.Gene expression levels were evaluated by High-Performance Liquid Chromatography (HPLC).
    Results
    Designed recombinant plasmid makes it possible to use the fcs and ech genes as a source of cloning in the expression vector pNZ8048 under the control of phage T5 promoter in S. thermophilus host system, successfully cloned and expressed. The results indicated that the optimal molar conversion of vanillin (62%) and vanillyl alcohol (18%) was obtained after 12 hours and 16 hours, respectively using recombinant S. thermophilus.
    Conclusion
    The present study provides the first evidence for the synthesis of recombinant vanillin from ferulic acid by S. thermophilus. Given the economic importance of lactic acid bacteria that are Generally Recognized as Safe (GRAS) status and their practical application in the food industries, the results can be used as a base in the production of food-safety products in recombinant probiotics.
    Keywords: Cloning, Ferulic Acid, Recombinant Vanillin, Strptococcus thermophiles
  • E. Giahi, J. Keramat, M. Jahadi* Pages 29-34
    Introduction
    Enzyme assisted extraction methods have been recently reported for the extraction of bioactive compounds. The aim of this research is to investigate the effect of hemicellulase enzyme on the extraction efficiency of the extract and the extraction of glycyrrhizic acid from licorice root through reflux and ultrasound extraction methods.
    Materials And Methods
    After the preparation of licorice root, the enzymatic pretreatment was performed by hemicellulase enzyme at different concentrations (0.2, 1, 2, 3 %) for 1 hour in waterbath at 45°C. The extracts were obtained by both reflux and ultrasound methods (20 minutes at 35°C with 40 khz frequency), followed by centrifugation, concentration and drying in an oven. The extraction efficiency of the extract was calculated and the amount of glycyrrhizic acid was measured by HPLC method.
    Results
    The extraction efficiency of the extract was increased significantly as the hemicellulase enzyme concentration was increased, therefore the extract from the enzymatically pretreated licorice root with hemicellulase enzyme in both extraction methods at the concentration of 3% led to the maximum extraction efficiency and there were significant differences between the control and the enzymatically pretreated samples (p
    Conclusion
    Enzymatic pretreatment of the licorice root with hemicellulase enzyme in both reflux and ultrasound extraction methods is an effective method to increase the extraction efficiency of glycyrrhizic acid from licorice root. The enzyme with the capability of cell wall breakage of plant tissue facilitates the release of the intracellular materials.
    Keywords: Hemicellulose, Licorice, Reflux, Ultrasound
  • Sh. Piri Gheshlaghi *, A. R. Sadeghi Mahoonak, M. Alami, M. Ghorbani Pages 35-44
    Introduction
    Nitrogen recovery is an important factor to evaluate the function of enzymes in protein hydrolysis and the efficiency of the hydrolysis process, which is regarded economically important. The optimization of nitrogen recovery can save time and cost therefore this research work has aimed on this aspect.
    Materials And Methods
    In the present study, Response Surface Methodology has been employed to optimize the conditions for preparing protein hydrolysate from whey protein using the enzyme alcalase. Temperature of 43-52°C and time of 65-175 minutes and enzyme/substrate ratio of 45-90 (AU/Kg protein) were employed to achieve the maximum nitrogen recovery and experiments were designed according to the central composite design.
    Results
    The results indicated that optimal conditions to achieve the highest nitrogen recovery were at the temperature of 47.1°C and time of 173.2 minutes, with the enzyme/ substrate ratio of 87.98 (AU/Kg protein). Under these conditions, the degree of hydrolysis was 70.66%. The regression coefficient for the presented model (Quadratic type) was, 0.9747. The values obtained indicated the high accuracy of the model to predict the reaction conditions with regard to different variables.
    Conclusion
    The advances in technology have made the application of protein hydrolysate from unavailable various sources useful and available. Therefore whey protein hydrolysates as a rich source of healthy peptides with various functional properties and other desirable characteristics might be employed in food manufacturing and formulations.
    Keywords: Alcalase Enzyme, Enzyme Hydrolysis, Nitrogen Recovery, RSM, Whey Protein
  • M. Honarvar*, Z. Farhadian Pages 45-58
    Introduction
    Honey is a natural product that has been widely used for its nutritional effects. Honey is the main source of carbohydrates as well as its therapeutic effects and due to this characteristic and properties it might be the subject of adulteration. The addition of glucose and sucrose syrup during or after production is considered as an act of adulteration. The aim of this investigation is to evaluate the effects of different concentrations of glucose and sucrose syrups on the quality of Iranian honey.
    Materials And Methods
    In the present study, different concentrations of glucose syrup (5, 10, 15 and 20%) and sucrose syrup (5, 10, 15 and 20%) were added to pure honey and totally eight treatments of honey with glucose and sucrose syrups substitutions and a control were provided. Some physical and chemical tests namely reducing sugars, density, viscosity, moisture content, pH, color, electrical conductivity and polarization were carried out on the samples.
    Results
    Theresults showed significant differences at 99% level in all the physicochemical properties such as reducing and non-reducing sugars, density, viscosity, moisture content, pH, color, electrical conductivity, fructose and polarization.
    Conclusion
    The indicated qualitative characteristics can be applied as good indicators for detection of adulteration in honey.
    Keywords: Adulteration, Glucose Syrup, Quality of Honey
  • P. Habibi *, M. A. Ziaiifar, F. Khodayean Chegini Pages 59-70
    Introduction
    The replacement of saturated fatty acids by unsaturated fatty acids in ice cream formulation for patients with cardiovascular disease is quite desirable. In addition due to the positive nutritional effects of kefiran this product might be employed as a stabiliser in dairy products.
    Materials And Methods
    Samples of ice cream, containing kefiran (0.1-0.5%) and walnut oil (0-8%), were produced. The viscosity, rheology and texture (hardness and adhesion) were evaluated and the obtained data concerned with the mentioned tests were analysed using a central composite design with response surface method.
    Results
    Kefiran and walnut oil exhibited significant effects on the samples of ice cream. The addition of kefiran significantly increased the viscosity, consistency coefficient and reduced the flow index, hardness and adhesion (p0.05).
    Conclusion
    2% of walnut oil and 0.5% of kefiran might be regarded as a good combination to obtain a product with suitable rheological characteristics.
    Keywords: Ice Cream, Kefiran, Rheology, Texture, Walnut Oil
  • M. Charaghi *, M. Ghadiri Masom, M. R. Rezvani Pages 71-78
    Introduction
    Food security in rural society is one of the main objectives of rural development program in all the countries. Therefore development of non-agricultural incomes in rural areas can expand the rural society due to the additional source of income where a better access to resources namely food might be achieved. This study is concerned with the effects of non-agricultural incomes on food security in rural households.
    Materials And Methods
    The population of rural area in the province of Zanjan in 2011, consisted of 97,225 people, 26,429 households scattered in 13 districts and 248 villages. 54 villages were selected according to the modified Cochran formulas. Data collection was obtained by questionnaire for statistical analysis, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Jonckheere test and multiple regression) and applied to calculate the amount of food security and food insecurity scales.
    Results
    The results indicated that 31.73% of the households have food security while 43.10% do not have the security but without hunger. The results also indicated that 15.52% of the households who do not have food security have moderate hunger while 9.65% of the households without food security have severe hunger.
    Conclusion
    This study has concluded that the non-agricultural incomes in the rural areas can improve the food security and the quality of life.
    Keywords: Economic Diversification, Food Insecurity, Rural Economy, rural development
  • M. Malmir, B. Ghiassi Tarzi *, G. H. Assadi, H. Mirsaeed Ghazi, B. Delkhosh Pages 79-88
    Introduction
    In the bakery industry, it is required to cool the product as soon as possible after the product is taken out of the oven and prior to packaging in order to avoid vapour condensation inside the wrapping. The object of this study is the design of vacuum cooling system and to compare the effects of different cooling methods on some physico-chemical and microbiological properties of shortened cake.
    Materials And Methods
    After baking the products were allowed to cool down by different methods namely still air cooling (24 ℃), forced air cooling (air velocity was 1.5 m/s) and vacuum cooling (40 mbar). The cooling process ended when the center temperature of the samples reached the temperature of 30 °C. Cooling time, mass loss, hardness, moisture content, water activity and sensory quality were investigated after cooling.
    Results
    The results showed that the weight loss of 4.58% was obtained concerned with shortest cooling time of 94 seconds for vacuum cooling in comparison to air cooling and forced air cooling cakes (p0.05) between overall acceptability of the cake samples.
    Conclusion
    Vacuum cooling has provided and demonstrated benefits, regarding the shortening of cooling time and minimization of microbial growth. It is expected that its application will become more competitive and widespread in the future.
    Keywords: Air Cooling, Cooling Time, Cake, Hardness, Vacuum Cooling, Weight Loss
  • M. Madadi, N. Moayednia* Pages 89-102
    Introduction
    Two areas suspected of Arsenic contamination regarding water and soil have been the subject of this investigation regarding raw milk The two selected areas are located at north west and south west of Qazvin province. Totally, 90 samples of water, soil and raw milk were collected during winter and summer.
    Materials And Methods
    The samples were prepared and applied to Atomic absorption spectroscopy equipped with graphite furnace and the elements were quantified.
    Results
    The results indicated that 86.6% of the samples were contaminated with Arsenic as compared to the standard limits for this element. The concentrations of Arsenic were 0.011-0.245, 7.662-29.89 and 0.0138-0.102 ppm for water, soil and milk samples respectively.
    Conclusion
    This study has confirmed high concentrations of Arsenic in water and soil for the examined areas. The Arsenic contamination of milk might also be due to geographical location and area.
    Keywords: Arsenic, Province of Qazvin, Raw Milk, Soil, Water
  • Sh. Ghazaei, M. Mizani *, Z. Piravi Vanak, M. Alimi Pages 103-111
    Introduction
    The consumption of mayonnaise has been increasing worldwide and egg yolk is a key ingredient in mayonnaise which along with its positive functional properties may cause some problems due to its high cholesterol content (186-213 mg). Additionally it might lead to the allergic reactions in consumers and induce microbial contamination in the final product. The main object of this research is to replace egg yolk partially with a type of modified potato starch (Octenyl Succinic Anhydride, OSA) and determine its best quality and concentration in reduced-fat mayonnaise formulation from the physico-chemical and microbial aspects.
    Materials And Methods
    Mayonnaise samples were prepared by replacing 0, 25, 50, 75 and 100% of the weight of egg yolk with OSA starch. Chemical (acidity, pH, fat content), physical (emulsion stability, color) and microbial (total microbial count, mold, yeast, Lactobacillus, E.coli, Staphylococcus aureos and Salmonella) tests have been carried out on all of the samples and the selected sample was analysed for cholesterol content.
    Results
    The results indicated that by reducing the amount of egg yolk, the pH, fat content, yellowness and microbial contamination of the samples were reduced and those with 25 and 50% substituted- egg yolk, showed the lowest emulsion stability and therefore were eliminated from the rest of the research and cholesterol contents of the other samples were determined.
    Conclusion
    According to the results, 84.9% and 1.78% reductions in cholesterol and fat contents were obtained, respectively, by replacing 75% of egg yolk with OSA as compared to the control. Therefore the mentioned sample has been chosen as the best formulation for low fat/low cholesterol mayonnaise.
    Keywords: Cholesterol Content, Color Characteristics, Emulsion Stability, Mayonnaise, Octenyl Succinic Anhydride Starch