فهرست مطالب

کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1395)

مجله کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/21
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سعید باقرسلیمی، مهرداد گودرزوند چگینی، مژگان عبداللهی صفحات 6-16
    هدف این مقاله، پاسخگویی به این سوال است که استفاده مدیران شرکت برق منطقه ای از چه نوع پایگاه های قدرتی منجر به استرس بیشتر کارمندانشان می شود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات برق شهرستان رشت و نمونه نیز با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، 260 نفر از افراد سازمان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده، همچنین برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که استرس تحت تاثیر نوع قدرت اعمال شده قرار دارد و ارتباط معناداری بین پایگاه های قدرت مدیر شامل قدرت رسمی و قدرت شخصی و استرس کارکنان وجود دارد. همچنین تمامی اجزای قدرت رسمی به طور مثبت با استرس شغلی کارکنان رابطه دارند، این در حالی است که ابعاد قدرت شخصی با استرس کارکنان رابطه منفی دارند؛ یعنی هرچقدر مدیر از قدرت رسمی شامل قدرت قانونی، قدرت اجبار و قدرت پاداش استفاده کند میزان استرس شغلی زیردستانش افزایش می یابد و برعکس هرچقدر مدیر از قدرت شخصی در مدیریت خود بهره بگیرد استرس کارکنان کاهش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: قدرت، پایگاه های قدرت، قدرت مدیران، مدیر، استرس شغلی
  • مختار بیدی صفحات 17-30
    کاهش مصرف داخلی، افزایش راندمان تجهیزات و بهره وری از انرژی اتلافی از مهمترین مسایل در بهره برداری از نیروگاه های حرارتی می باشد. در این مطالعه به ارائه روش هایی در جهت کاهش انرژی اتلافی و بهبود بازده نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان پرداخته شده است. ابتدا با مدل کردن نیروگاه در نرم افزار ترمو فلو، سهم بخش های مختلف در مصرف انرژی و تلفات اگزرژی مشخص شده است تا بر اساس آن روش های کاهش مصرف پیشنهاد شود. بر اساس این مدل سازی مشخص شد که توربین گاز و بویلر بازیاب به ترتیب با 40 و 20 درصد بیشترین سهم را در تخریب اگزرژی نیروگاه دارند. بنابراین بیشترین تمرکز در این مقاله به روش های کاهش مصرف انرژی در این دو بخش اختصاص یافته است. نتایج نشان می دهد که از بازیافت انرژی بلودان بویلر، سوخت مصرفی در حدود 5100000 مترمکعب در سال کاهش می یابد. همچنین با استفاده از یک توربین انبساطی در ایستگاه تقلیل فشار گاز و بهره گیری از توان تولید شده برای خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور، در گرمترین ماه سال توان نیروگاه به اندازه 6/11 مگاوات افزایش می یابد که به معنی افزایش راندمان نیروگاه به میزان 67/0 می باشد.
    کلیدواژگان: سیکل ترکیبی، مصرف انرژی، توربین گاز، کاهش دمای هوای ورودی، بازده حرارتی، بازیافت انرژی بلودان
  • محمد کیانی مقدم، احمد سالم نیا، مجتبی شیوایی، محمدتقی عاملی صفحات 31-47
    در این مقاله، با یک دیدگاه جدید، یک رویکرد چندهدفه خلاقانه برای برنامه ریزی فیلترهای اکتیو قدرت ارائه می شود. در رویکرد پیشنهادی، اعوجاج هارمونیکی کل ولتاژ، تابع تلفات موتورهای الکتریکی، تلفات هارمونیکی خط انتقال و مجموع جریان های فیلترهای اکتیو قدرت به عنوان شاخص های در نظر گرفته شده در مسئله بهینه سازی چندهدفه می باشند، درحالی که اعوجاج هارمونیکی کل و فردی ولتاژ و حداکثر اندازه مجاز فیلترهای اکتیو قدرت به عنوان قیود مسئله در نظر گرفته شده اند. رویکرد پیشنهادی یک مسئله بهینه سازی غیر محدب است که دارای ماهیت غیرخطی و آمیخته با اعداد صحیح می باشد. از این رو، جهت دستیابی به مجموعه جواب بهینه پارتو از الگوریتم جستجوی ملودی، و به منظور انتخاب جواب بهینه نهایی از روش رضایت مندی فازی استفاده می گردد. امکان سنجی و اثربخشی رویکرد چندهدفه پیشنهادی از برنامه ریزی فیلترهای اکتیو قدرت توسط چندین سناریو و مورد مطالعه ای مختلف بر روی شبکه آزمون 18-باس IEEE نشان داده شده است. نتایج شبیه سازی به دست آمده بیانگر قابلیت و سودمندی رویکرد جدید پیشنهادی در برنامه ریزی فیلترهای اکتیو قدرت در مقایسه با روش های دیگر است.
    کلیدواژگان: اعوجاج هارمونیکی کل ولتاژ، الگوریتم جستجوی ملودی، تابع تلفات موتورهای الکتریکی، تلفات هارمونیکی خط انتقال، روش رضایت مندی فازی، فیلترهای اکتیو قدرت، مجموع جریان های فیلترهای اکتیو قدرت
  • مریم آموزگار صفحات 48-57
    با در نظر گرفتن هزینه های بسیار بالای تولید انرژی، شناسایی رفتار و الگوی مصرف مشترکین نیروی برق نقش بسیار موثری را در اتخاذ سیاستهای مدیریت انرژی ایفا می کند. همچنین با رقابتی شدن فعالیتهای شرکتهای توزیع این امر به تعریف نظامهای تعرفه ای صحیح نیز کمک می کند. از مهمترین مسائل این حوزه ارائه راهکاریست که علاوه بر میزان مصرف، شکل الگوی مصرف مشترکین را نیز به خوبی تشخیص دهد. این مقاله راهکاری مبتنی بر شبکه های خودسازمانده ارائه کرده است که در قدم اول ضمن طراحی، بهینه سازی و اجرای شبکه، نگاشتی از الگوهای ورودی تهیه می کند. سپس فرآیند دو مرحله ای خوشه بندی را انجام می دهد. در مرحله اول خوشه بندی نگاشت را با تمرکز بر شکل نمودارهای مصرف انجام داده سپس در مرحله دوم، هر یک از خوشه ها را با بر اساس میزان مصرفشان به زیرخوشه هایی تقسیم می کند. نماینده هر زیرخوشه، معرف یکی از الگوهای رفتاری مشترکین خواهد بود. علاوه بر شناسایی الگوها، تحلیل و تفسیر خروجی های شهودی شبکه دانش مفیدی را در اختیار مدیران قرار می دهد. راهکار پیشنهادی بر روی داده های مصرف نیروی برق در سال 93 در شهرستان عنبرآباد استان کرمان اعمال و نتایج با راهکارهای قبلی مورد مقایسه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: شبکه های خودسازمانده، الگوی مصرف مشترکین، خوشه بندی، مدیریت انرژی
  • محمود رضا حقی فام، مهندس نیما مستقیم، محسن سیماب صفحات 58-67
    در این مقاله، یک روش محک زنی چند سطحی جهت ارزیابی کارایی شرکت های توزیع الکتریکی ارائه می شود. دروش ارائه شده، همکاری مشترک هزینه های بهره برداری و سرمایه گذاری برای بهبود کیفیت خدمات و کاهش تلفات انرژی در نظر می گیرد. در ابتدا، روش خوشه بندی وزن دار فازی c-means توسط روش ارائه شده به کار گرفته می شود تا شرکت های مشابه شناسایی شوند. سپس، روش ارائه شده، تحلیل پوششی داده ها و تحلیل مازاد را در چند سطح به کار می گیرد و از طریق خلق رقابت مجازی میان شرکت های توزیع، کارایی شرکت ها را تخمین زده و مقادیر هزینه مازاد شرکت ها را شناسایی می کند. در انتها، روش پیشنهاد شده بر روی شرکت های توزیع الکتریکی اعمال شده و نتایج آن در انتهای مقاله گزارش داده شده است.
    کلیدواژگان: محک زنی کارایی، تحلیل پوششی داده ها، تحلیل مازاد، خوشه بندی وزن دار فازی c، means
  • علی محقر، ابوالفضل شرافت، عزت الله اصغری زاده، حبیب الله میرغفوری صفحات 68-80
    مطالعات پیشین در بحث سیستم نگهداری و تعمیرات، به تعیین معیارهای ارزیابی، گروه بندی آن ها و استفاده از تکنیک های مختلف جهت ارزیابی پرداخته اند. اما مسئله اصلی این تحقیق، ارتباط معیارهای سنجش با فرآیندها و اهداف به کارگیری سیستم نت،به منظور استفاده از بازخوردهای ارزیابی در جهت ارتقای سیستم نت و سازمان به طور سیستماتیک و شفاف است که در مطالعات پیشین به آن توجه نشده است. تحقیق حاضر، تحقیقی با رویکرد کیفی است که در آن از تجزیه وتحلیل متاسنتز و نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. در مرحله اول تحقیق، از روش متاسنتز جهت گردآوری مطالعات کیفی مرتبط با تحقیق، تجزیه وتحلیل یافته های آن، کشف نکات اساسی و ترکیب و تبدیل آن به یک جایگزین کلی، به منظور تعیین ویژگی های یک مدل مناسب برای ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات پرداخته شده است. مرحله بعد، استفاده از روش نظریه برخاسته از داده ها برای رسیدن به طراحی مدل اصلی موضوع موردبررسی است. با استفاده از این نظریه، زیرسیستم های سیستم نگهداری و تعمیرات تعیین و رابطه بین زیرسیستم های سیستم نگهداری و تعمیرات، مشخص و چگونگی عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات به گونه ای که در راستای ارتقای سازمان حرکت کند، موردبررسی قرارگرفته است. درنهایت مدل ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات طراحی شده، از طریق متخصصین صنعت برق و خبرگان دانشگاهی از منظر سادگی،انعطاف پذیری و قابل درک بودن، اجرایی و کاربردی بودن، توجه به بهبود مستمر و اثربخشی،جامعیت، تمرکز و اولویت بندی در ارزیابی، مورد اعتبارسنجی قرارگرفته و تایید شد.
    کلیدواژگان: ارزیابی سیستم نگهداری و تعمیرات، متاسنتز، نظریه برخاسته از داده ها، معیارهای ارزیابی نگهداری و تعمیرات
  • محمدرحیم اسفیدانی، روح الله نوری صفحات 81-89
    تجارت بین الملل در دنیای امروز، با فاصله گرفتن از مفاهیم سنتی خود، شکل تازه ای به خود گرفته است؛کشورهایی موفق تر عمل می کنند که به مدد ویژگی ها و مزیت های خود به نقاط جذابی برای استقرار شرکت های چندملیتی تبدیل شوند. با وجود اینکه کشور ایران از نظر جغرافیایی در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان قرار دارد اما به طور حتم مزیت جغرافیایی به تنهایی ایران را در افق 1404 به قدرت نخست اقتصادی و تجاری منطقه تبدیل نمی کند بلکه باید شرایط دیگری در کنار این مزیت فراهم شود.هاب تجارت الکترونیکی با تغییر در ارتباطات سیستمی سازمان ها و انجام معاملات تجاری به صورت الکترونیکی چنین امری را محقق می کند. این پژوهش باهدف کاربردی و از نوع آمیخته کیفی و کمی است که در مرحله کیفی برای استخراج معیارهای مربوط به تصمیم گیری چند شاخصه، تحلیل محتوای مصاحبه با خبرگان تجارت الکترونیکی انجام شد و در مرحله کمی به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بخش کمی نشان دادکه سه حوزه توسعه تکنولوژی، خدمات و توزیع و بازار یابی و سه صنعت اطلاعات و ارتباطات، خدمات و عمده فروشی، خرده فروشی، حمل و نقل و انبارداری بهترین حوزه هایی است که ایران در آن می تواند به هاب تجارت الکترونیک منطقه تبدیل شود
    کلیدواژگان: امکان سنجی، تجارت الکترونیکی، هاب الکترونیکی، مدل آلبرایت، ایران
  • محمدرضا آقاابراهیمی، مهدی تورانی صفحات 90-99
    ریزشبکه ها نسل جدیدی از سیستم های قدرت در مقیاس کوچک هستند که می توانند به صورت مستقل از شبکه اصلی قدرت، نیاز مشترکین خود را تامین نمایند. از ویژگی های این سیستم ها، امکان تجمیع تولیدات پراکنده در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، با ماهیت احتمالاتی و نوسانی، است که این موضوع، ضرورت بررسی قابلیت اطمینان ریزشبکه و حصول اطمینان از حفظ قابلیت اطمینان، و در صورت نیاز، اتخاذ روش هایی برای بهبود آن را برجسته می سازد. در این مقاله سعی بر آنست تا با بهره گیری از روش های احتمالاتی، به بهینه سازی ترکیب تولیدات پراکنده و خودروهای الکتریکی با هدف بهبود قابلیت اطمینان ریزشبکه پرداخته شود. بهینه سازی ترکیب تولیدات توان در کنار خودروهای الکتریکی به منظور بهبود قابلیت اطمینان ریزشبکه، ارائه روشی نوین در برنامه ریزی شارژ و دشارژ خودروها و مدلسازی احتمالاتی توان تزریقی به ریزشبکه از نوآوری های مطرح در این مقاله هستند.
    کلیدواژگان: بهبود قابلیت اطمینان ریزشبکه، ترکیب بهینه واحدهای تولید توان، الگوریتم مونت کارلو، حداکثر توان قابل انتقال به ریزشبکه، خودروهای الکتریکی
  • محمد پاریاد، کاظم مظلومی صفحات 100-111
    در این مقاله، الگوریتم جدیدی جهت حفاظت ناحیه اول رله ی دیستانس در خطوط انتقال دو مداره جبران شده با خازن سری برای خطای cross-country با در نظر گرفتن اثر امپدانس زمین، پیشنهاد شده است. خطای cross-country به صورت دو خطای تکفاز که در فازها و مکان های متفاوت خط دو مداره رخ می دهد، در نظر گرفته شده است. در این روش، رابطه ای جدید برای محاسبه جریان انتهای خط برحسب جریان ابتدای خط به دست آمده است. در الگوریتم پیشنهاد شده، با استفاده از داده های یکی از دو انتهای خط، مکان های هر دو خطای تکفاز رخ داده در خط را با دقت مناسبی مشخص می کند. عملکرد این روش با استفاده از شبیه سازی در نرم افزار MATLAB / SIMULINK بر روی خطی دو مداره به طول 300 کیلومتر و جبران شده با خازن سری در دو انتها، در شرایطی که سیستم با امپدانس زمین شده است، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: خطوط انتقال دو مداره، جبران سازی سری، خازن سری، حفاظت دیستانس، خطای cross، country
  • شبنم روزبهی، محمدحسن مرادی صفحات 112-121
    استفاده از منابع تولید پراکنده (DG) بعنوان یک عامل مهم در بهبود جنبه های فنی و اقتصادی سیستم های توزیع مطرح می شود. با این حال تحقیقات کمی در رابطه با بهینه سازی همزمان جایابی و عملکرد DGها وجود دارد. در این مقاله یک روش جدید در دو فاز برای پیدا کردن همزمان مکان و عملکرد بهینه DGها پیشنهاد می گردد. در فاز1، مساله جایابی DG بصورت یک مسئله چند هدفه فرموله شده است که این اهداف شامل کاهش تلفات توان اکتیو، بهبود پروفیل ولتاژ و بهبود ولتاژ می باشد سپس این مساله چند هدفه با استفاده از الگوریتم بهینه سازی چندهدفه ازدحام ذرات (MPSO)، توسعه داده شده، حل می شود و محل بهینه DG تعیین می گردد. در فاز2 درامد صاحبان DG به همراه کل پرداخت شرکت توزیع به کمک یک روش بهینه سازی دوسطحی محاسبه می شود. قیمت بهینه فروش واحد ها به کمک نظریه بازی محاسبه می گردد. روش پیشنهادی برای سیستم 33 باسه در محیط نرم افزار MATLAB اجرا شده و نتایج آن با الگوریتم PSO و GA مقایسه می شود و نتایج کارایی روش پیشنهادی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: جایابی تولید پراکنده (DG)، نظریه بازی، بهینه سازی چند هدفه، بهینه سازی چندمنظوره ی ازدحام ذرات (MPSO)، قیمت قرارداد، شاخص پایداری ولتاژ (VSI)
  • امیر خالدیان، مسعود علی اکبر گلکار صفحات 122-133
    در این مقاله، الگوی جدیدی از تخصیص توان بین منابع تولید پراکنده در ریزشبکه جزیره ای ارائه می شود. با توجه به وجود منابع دارای تاخیر در تولید توان نظیر پیل سوختی، با استفاده از ساختار کنترل توان معرفی شده می توان توانایی ریزشبکه برای مواجهه با انواع سناریوهای تغییر بار را افزایش داد. روش جدید نیاز به بکارگیری از ذخیره سازهای انرژی نظیر باتری ها و سوپرخازن ها در کنار منابع دارای تاخیر زمانی در تولید توان را که در روش های پیشین متداول است، مرتفع می سازد و بهره وری از منابع و ظرفیت موجود در ریزشبکه را ارتقا می بخشد. با استفاده از مکانیزم معرفی شده، تغییر بار در ریزشبکه به طور خودکار تشخیص داده شده وکنترل کننده در طول زمان گذرای منبع تا رسیدن به حد توان مطلوب وارد عمل می شود. همچنین کنترل کننده های ولتاژ و جریان استفاده شده در کنار کنترل کننده توان، موجب پاسخ گذاری مطلوب ریزشبکه در شرایط تغییر آنی در بارسیستم می شوند. به منظور ارزیابی الگوی پیشنهادی، ریزشبکه نمونه شبیه سازی و مورد آزمایش قرار می گیرد. نتایج شبیه سازی به خوبی نشان دهنده بهبود تخصیص توان و حفظ پایداری فرکانسی در ریزشبکه است. در نهایت با انجام مقایسه فنی و اقتصادی، برتری روش پیشنهادی نسبت به روش متداول پیشین کنترل توان در ریزشبکه نشان داده خواهد شد.
    کلیدواژگان: تولید پراکنده، تخصیص توان، ریزشبکه جزیره ای، کنترل کننده ولتاژ و جریان
|
  • Dr Saeed Baghersalimi, Dr Mehrdad Goodarz Vand Chegini, Mojgan Abdollahi Pages 6-16
    The purpose of this article is to answer this question that what kind of power bases that regional electricity company managers use, will lead to more stress in their employees. The Statistical population included all workers of regional electricity company of Rasht and sample by using non-probability sampling method, 260 personnel were chosen. The data collection tool was standard questionnaire, as well as for reliability, the Cronbach's alpha coefficient was used. For the analysis of questionnaire data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Friedman test and Pearson's correlation coefficient) were used. The analysis results showed that Stress is affects of type of power is applied and there is a significant relationship between the managers power bases include the official power and the personal power and employees stress. Also, all components of official power positively associated with employees job stress, While that the dimensions of personal power have a negative relationship with stress this means that as much as the manager use the formal power includes legitimate power, coercive power and reward power the rate of subordinate’s job stress will increase and on the contrary, as much as manager take advantage of personal power in the management staff stress will be reduced.
    Keywords: power, power base, manager's power, manager, occupational stress
  • Dr Mokhtar Bidi Pages 17-30
    Decrease energy consumption, improve equipment efficiency and utilizing waste energy are very important factors to optimize power plant performance. The purpose of this study is to analyze some methods to decrease energy consumption in Kerman combined cycle power plant. To find the energy trend, the power plant was thermodynamically modeled in THERMO FLOW software. The results showed that gas turbine and HRSG have the largest portion in power plant exergy destruction. Therefore the main concern of the present study was devoted to reduce energy consumption in these two parts. The analysis showed that recovery of blow down waste energy leads to saving of 5,100,000 cubic meter fuel per year. Also by using an expansion turbine in gas pressure reduction station for cooling of compressor intake air leads to enhance 11.6 MW in plant net output power and to increase 0.67 in plant efficiency in warmest month.
    Keywords: Combined cycle, Energy consumption, Gas turbine, Intake air cooling, Thermal efficiency, Blow down energy recovery
  • Mohammad Kiani, Moghaddam, Dr. Ahmad Salemnia, Mojtaba Shivaie, Dr. Mohammad T. Ameli Pages 31-47
    In this paper, with a new point of view, an innovative multi-objective approach is proposed for active power filters (APFs) planning. In the proposed approach, total harmonic distortion of voltage (THDV), motor load loss function (MLLF), harmonic transmission line loss (HTLL) and total current of the APFs (Iaf) are considered as the objectives of the multi-objective optimization problem; while, the individual and total harmonic distortions of voltage, and maximum permissible APFs size are taken as constraint into account. The proposed approach is a non-convex, non-linear mixed-integer optimization problem. Hence, a new melody search algorithm (MSA) is used to obtain the Pareto optimal set solutions and followed by fuzzy satisfying method (FSM) to find final optimal solution. The feasibility and effectiveness of the proposed multi-objective approach of the APFs planning are demonstrated on the IEEE 18-bus test system under several different scenarios and cases. The obtained simulation results illustrate the sufficiency and profitableness of the newly proposed approach in the APFs planning, when compared with other methods.
    Keywords: Active power filters (APFs), fuzzy satisfying method (FSM), harmonic transmission line loss (HTLL), melody search algorithm (MSA), motor load loss function (MLLF), total current of the APFs (Iaf), total harmonic distortion of voltage (THDV)
  • Mahmoud, Reza Haghifam, Nima Mostaghim, Dr. Mohsen Simab Pages 58-67
    In this paper, a multi-level benchmarking method is presented for assessing efficiency of electrical distribution companies’ expenditures. Proposed method considers mutual cooperation of capital expenditure (CAPEX) and operational expenditure (OPEX) for improving quality and decreasing energy losses. Firstly, weighted fuzzy c-means clustering (WFCM) is used by proposed method to find similar companies. Then, proposed method utilizes data envelopment analysis (DEA) and slack analysis in multi levels and through creating pseudo competition between companies, estimates companies’ efficiency scores and slacks in their expenditures. Finally, proposed IBRS is applied on Iranian distribution companies and its results are discussed.
    Keywords: Multi, level Efficiency Benchmarking of Electrical Distribution CompaniesEfficiency benchmarking, Data envelopment analysis, Slack analysis, Weighted fuzzy c, means clustering
  • Dr Ali Mohaghar, Dr Abolfazl Sherafat, Dr Ezatollah Asgharizada, Dr Habibolah Mirghafoori Pages 68-80
    Previous studies focused on evaluation criteria, grouping them and using different techniques to evaluate maintenance systems. But the main question of this study was to determine the relationship between processes and objectives of maintenance systems to use of feedback from evaluation to improve the maintenance system and organization performance. This Research is a qualitative research approach that used the meta-synthesis analysis and Grounded Theory for analysis. Collecting qualitative studies related to research, analyzing findings, discovering the essential points and combined them into an overall alternative, to determine the characteristics of a model is done by meta-synthesis analysis. Then Grounded theory used for designing of the new model to assess the maintenance systems in the power industry. Finally, the designed model validated and approved by experts in the power industry and academic experts from the perspective of simplicity, flexibility and being understandable, practical and functional, integrity, focus and continuous improvement.
    Keywords: Evaluation maintenance system, meta, synthesis, Grounded theory, Evaluation criteria for maintenance
  • Dr Mohammad Rahim Esfidani, Dr Roohollah Noori Pages 81-89
  • Dr. Mohammad R. Aghaebrahimi, Mahdi Tourani Pages 90-99
    Microgrids are a new generation of power systems in small scale, which can fulfils the power requirements of their customers independently from the main power system. One of the characteristics of these systems is their ability to integrate distributed generation units with renewable energy sources, which are inherently probabilistic and intermittent. This, highlights the necessity of studying the reliability of the microgrid to make sure that enough reliability is maintained, and if necessary, to take measures to improve the reliability. In this paper, using the probabilistic methods, it is tried to optimize the combination of distributed generation units and electric vehicles with the goal of improving the reliability of the microgrid. Optimization of a combination of generating units along with electric vehicles to improve the reliability of microgrid, presenting a new method in charge and discharge plans for electric vehicles, and probabilistic modeling of the power injected to the microgrid are amongst the contributions of the present paper.
    Keywords: Improving the reliability of microgrid, Optimized combination of power generation units, Monte Carlo Algorithm, Maximum power transferable to the microgrid, Electric vehicles
  • Mohammad Paryad, Kazem Mazlumi Pages 100-111
    In this paper, a novel algorithm is proposed to protect the first zone of distance relay in series-compensated double-circuit transmission lines for cross-country faults. Cross-country fault is considered as two single-phase faults that occurs in different phases and locations in double-circuit transmission lines. The relation between the sending end of the line current and the receiving end of the line current is obtained. The proposed algorithm using the one-end sampling data from line, determine different locations of two single-phase faults that occurs on the line. Performance of this method is studied for 300km long double-circuit transmission line compensated by series capacitor in both ends and in impedance grounded network using simulation in MATLAB / SIMULINK software.
    Keywords: Double, Circuit Transmission Lines, Series, Compensation, series capacitor, Distance protection, Cross, Country Fault
  • Shabnam Ruzbehi, Dr Mohammad Hasan Moradi Pages 112-121
    The use of distributed generation (DG) resources is seen as a key important factor in improving technical and economic aspects of distribution systems. However, little research exists concerning the optimal location and operation of DGs. This paper proposes a novel method to find simultaneously the optimal location and operation of DGs. The method is developed in two phases. Phase 1 deals with the optimal location of DGs using a multiobjective optimization problem in which active power loss reduction, voltage profile improvement, and voltage regulation are the objectives. A MPSO algorithm is developed to solve the multiobjective problem. Phase 2 copes with the optimal income of the DGs’ owners along with the optimal total payment of the distribution company by adopting a bi-level optimization method with two agents. Game theory is employed to assist in finding optimal contract prices. The performance of the proposed method is evaluated by using two IEEE, 33-bus, standard distribution network. This paper concludes that the proposed method can serve as an accurate tool for practitioners in finding the optimal location and operation strategy of DGs.
    Keywords: Contract prices, distributed generation (DG) location, game theory, mpso, voltage stability
  • Amir Khaledian, Dr. Masoud Aliakbar Golkar Pages 122-133
    In this paper a new power sharing control method is proposed for islanding microgrids. With regard to low dynamic distributed generators like fuel cells, microgrid capability is enhanced to face the different load scenarios. In the new method there is not the need for energy storage devices like batteries and super capacitors in coordination with low dynamic energy resources. So the productivity of the installed capacity is enhanced. Any change in the load is automatically detected by the proposed method and the controller manages the dynamic distributed generator power in its transient time. Back to back voltage and current controllers are also embedded beside power controller to enhance the transient stability of the microgrid in sudden load changes. In order to evaluate the new method, a sample microgrid is considered. Simulation results show the proper power sharing among the generators while satisfying the frequency stability of the system. Technical and economical comparison show the effectiveness of the proposed power sharing method with respect to the conventional methods.
    Keywords: Distributed generation, power sharing, islanding microgrid, voltage, current controller