فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال سیزدهم شماره 53 (پاییز 1395)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال سیزدهم شماره 53 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • طاهره اشراقی، اکرم عیدی، پژمان مرتضوی، احمد اصغری، سید محمد توانگر صفحات 1947-1954
    کلستاز به صورت کاهش در جریان صفرا در نتیجه آسیب ترشح از هپاتوسیت ها یا انسداد جریان صفرا از مجاری صفراوی معرفی می شود که منجر به احتباس اسیدهای صفراوی، بیلی روبین و کلسترول می شود. منیزیم، دومین کاتیون فراوان درون سلولی، نقش فیزیولوژیکی ضروری در بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر سولفات منیزیم بر شاخص های آتروژنیک در موش های صحرائی نر کلستاتیک می باشد.در مطالعه حاضر 81 موش صحرایی نر نژاد ویستار بصورت تصادفی در 9 گروه قرار گرفتند. انسداد مجرای صفراوی به روش استاندارد صورت گرفت. سولفات منیزیم (05/0، 1/0 و 2/0 گرم بر کیلوگرم وزن بدن) به روش درون معده ای، یک بار در روز و به مدت 28 روز تیمار شد. نمونه های سرمی جمع آوری شده و پروفایل لیپیدی سرم با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری شد. سپس شاخص های آتروژنیک محاسبه شدند.کلستازیس منجر به افزایش معنی دار مقادیر شاخص های آتروژنیک گردید و تیمار موش های کلستاتیک با سولفات منیزیم به طور معنی داری مقادیر شاخص های آتروژنیک را کاهش داد.سولفات منیزیم احتمالا با کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش فعالیت آنزیم های موثر در متابولیسم لیپوپروتئین ها موجب بهبود پروفایل لیپیدی سرم و کاهش میزان شاخص های آتروژنیک در موش های کلستاتیک می گردد.
    کلیدواژگان: شاخص آتروژنیک، انسداد مجرای صفراوی، کلستاز، سولفات منیزیم
  • صدف سعیدی، شهاب الدین، سیامک مشهدی رفیعی، فرخ رضا کبیر، پژمان مرتضوی صفحات 1955-1964
    بیماری کورونا ویروس گربه، یک موضوع بحث برانگیز و یکی از بیماری های مهم عفونی است که منجر به مرگ گربه ها می شود. بسیاری از سویه های تهاجمی و پرحدت کوروناویروس گربه، سندروم بالینی بیماری را ایجاد می کنند که پریتونیت عفونی گربه (Feline infectious peritonitis) نامیده می شود.برای تعیین حساسیت و ویژگی آزمون الایزا از 25 قلاده گربه ی مشکوک به پریتونیت عفونی گربه ( 16 قلاده مربوط به نوع ترشحی و 9 قلاده مربوط به نوع خشک) که از سال1392 تا 1394 از 8 درمانگاه واقع در شمال غرب تهران جمع آوری شده بود، استفاده شد. در ضمن 7 قلاده گربه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمون الایزا روی سرم و مایع شکمی انجام و هیستوپاتولوژی به عنوان استاندارد طلایی در تشخیص بیماری پریتونیت عفونی گربه در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نمودار ROC، شاخص Youden Index، آزمون Mann-Whitney U و نرم افزار R و SPSS انجام شد. حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی برای آزمون الایزا در 13 قلاده گربه ی مبتلا به نوع ترشحی و 7 قلاده گربه ی سالم با توجه به یافته های پاتولوژی %100 برآورد گردید. سطح زیر منحنی( AUC:Area under the ROC curve) برابر 1 شد که نشان دهنده ی آن است که الایزا از ارزش تشخیصی بالایی برخوردار است (05/0 P <). نقطه ی برش برای نسبت OD در گربه های مثبت به OD کنترل منفی، 375/3 تعیین شد. نظر به اینکه حساسیت و ویژگی کیت مورد نظر برای تشخیص گربه های مبتلا به FIP مناسب می باشد و ارزش تشخیصی بالایی دارد، می تواند در کنار سایر روش های تشخیصی، مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گربه، پریتونیت عفونی، الایزا، حساسیت، ویژگی
  • اسماء سمیعی، فریبرز شریعتی، رضا نبوی، سیده آیدا داوری صفحات 1965-1970
    مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع و مقایسه جراحات هیستوپاتولوژیکی تریکومونیازیس در کبوتر و بوقلمون انجام گرفت. طی این مطالعه (اسفندماه 1392- مردادماه 1393) برای تشخیص تریکوموناس گالینه، به طور کل 300 نمونه سوآب مرطوب از چینه دان های کبوتر و بوقلمون جمع آوری شد. از میان 150 کبوتر، 7/72% )109n=) و از 150 بوقلمون، 7/0% آن ها )1n=) به تریکوموناس گالینه آلوده بودند. تست آماری مربع کاینشان داد که شیوع بیماری در بوقلمون و کبوتر تفاوت آماری معنی دار دارد (001/0P<). در بررسی کالبدگشایی، 6 کبوتر (5/5%) به صورت ماکروسکوپیکنکروز پنیری و غشاهای دیفتریتیک زرد مایل به خاکستری در دهان، مری، چینه دان و پیش معده مشاهده گردیدو در همان یک بوقلمون آلوده، چینه دان پاندولی و بوی متعفن از دهان قابل ملاحظه بود. بیماری در کبوتر به صورت حاد بروز کرد و ضایعات ماکروسکوپی و میکروسکوپی شدیدتری را در محوطه دهانی، مری، چینه دان، سنگدان و کبد شامل می شد اما در بوقلمون ضایعات میکروسکوپیک به مری، چینه دان و کبد محدود شد. از لحاظ هیستوپاتولوژی، وجود ساختارهای بیضی شکل ائوزینوفیلیک با هسته بازوفیلیک تحت عنوان تریکومونادها، مشخصه این بیماری در کبد بوقلمون آلوده بود. مطالعه حاضر نشان دهنده میزان شیوع کمتر و ضایعات ماکروسکوپیک و هیستوپاتولوژیک خفیف تر ناشی از بیماری تریکومونیازیس در بوقلمون در مقایسه با کبوتر بود. همچنین مشخص شد که درگیری به این بیماری در کبوتران منطقه سیستان نسبت به بسیاری از مناطق ایران بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: تریکومونیازیس، شیوع، هیستوپاتولوژی، کبوتر، بوقلمون
  • نکیسا سهرابی حق دوست، تقی زهرایی صالحی، عقیل شریف زاده، علیرضا خسروی صفحات 1971-1978
    کاندیدا آلبیکنس مخمری فرصت طلب می باشد که در افراد مستعد از قبیل مصرف کنندگان آنتی بیوتیک های وسیع الطیف ایجاد عفونت می کند. افزایش روز افزون گزارش های مبنی بر بروز مقاومت سویه های کاندیدا نسبت به عوامل ضد قارچی معمول، به یک نگرانی بهداشتی تبدیل شده است. امروزه مشخص شده که باکتری های اسید لاکتیک می توانند ترکیبات ضد میکروبی با قابلیت مهار رشد میکروارگانیسم های بیماری زا تولید کنند. در مطالعه حاضر اثر ضد قارچی لاکتوباسیلوس پلانتاروم و تاثیر بر مهار تولید جرم تیوب در جدایه های کاندیدا آلبیکنس مقاوم به فلوکونازول با منشاء ضایعات دهانی، واژینال و ناخن مورد بررسی قرار گرفت. کلیه جدایه های بالینی مورد مطالعه از گنجینه قارچی مرکز تحقیقات قارچ شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تهیه گردید. در این مطالعه اثر ضد قارچی سوپرناتانت های اسیدی و خنثی لاکتوباسیلوس پلانتاروم با استفاده از روش آگار دایلوشن مورد بررسی قرار گرفت. اثر سوپرناتانت ها (اسیدی و خنثی) بر روی تولید جرم تیوب در جدایه های کاندیدا آلبیکنس همراه با شاهد (بدون تیمار) با دو مرتبه تکرار در محیط مایع در زمان های 1، 2 و 3 ساعت انکوباسیون بررسی گردید. میانگین میزان ژرمیناسیون جدایه های کاندیدا آلبیکنس ناخن، واژن و دهان تیمار شده با سوپرناتانت اسیدی به ترتیب 87/0±48/3، 0 و 0 بود. میزان ژرمیناسیون جدایه های کاندیدا آلبیکنس تیمار شده با سوپرناتانت اسیدی در مقایسه با گروه شاهد (بدون تیمار) به طور کاملا معناداری کاهش پیدا کرد. سوپرناتانت اسیدی نسبت به سوپرناتانت خنثی لاکتوباسیلوس پلانتاروم، دارای اثر ضد قارچی بسیار قابل توجهی علیه کاندیدا آلبیکنس می باشد. بنابراین، استفاده از لاکتوباسیلوس پلانتاروم جهت پیشگیری و درمان عفونت های ناشی از کاندیدا آلبیکنس توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، اثر ضد قارچی، جرم تیوب
  • محمدرضا فرهپور، محمد آقایی صفحات 1979-1986
    اختلال در التیام زخم یکی از جدی ترین عوارض بیماری دیابت می باشد چرا که حساسیت زخمهای بیمار را به عفونی شدن افزایش می دهد. شنبلیله گیاهی است یکساله که برگ و دانه های آن به طور گسترده در غذاها استفاده می شود و دارای مزایایی برای سلامتی انسان است. امروزه با توجه به شیوع بیماری دیابت و عوارض جانبی آن، استفاده از گیاهان دارویی از جمله عصاره دانه شنبلیله مورد توجه بسیار واقع شده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله در روند ترمیم زخم روی 54 سر موش آزمایشگاهی نر مبتلا به دیابت تجربی نوع 2 صورت پذیرفت. یک زخم برشی تمام ضخامت با پانچ بیوپسی 6 میلی متری در پشت هر موش ایجاد گردید. همه حیواناتبه طور تصادفی در سه گروه شامل گروه دارونما، و گروه های درمانی با عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله 5٪ و 10٪ تقسیم شدند . از نظر میکروسکوپی، میزان ادم بافتی، نوزایش عروقی، نفوذ فیبروبلاست، رسوب کلاژن و نوزایش تولید بافت پوششی مورد بررسی قرار گرفت. میزان ادم کاهش معنی داری (P <0.05) در هر دو گروه درمان نسبت به گروه دارونما، نشان داد، و نوزایش عروقی، نفوذ فیبروبلاست، رسوب کلاژن و نوزایش بافت پوششی بطور معنی داری (P <0.05) در هر دو گروه درمان نسبت به گروه دارونما، افزایش داشت. این نتایج نشان داد که کاربرد موضعی عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله روند التیام زخم تمام ضخامت برشی پوست را در مدل حیوانی مبتلا به دیابت بهبود می بخشد.
    کلیدواژگان: تخم شنبلیله، عصاره هیدرواتانولی، التیام زخم برشی، موش آزمایشگاهی دیابتی
  • عبدالله کیانی سلمی، عزیزاله ابراهیمی کهریزسنگی، اعظم مختاری صفحات 1987-1996
    استافیلوکوکوس اورئوس باکتری کروی و گرم مثبت از خانواده میکروکوکاسه است و با ترشح سموم مختلف از جمله انتروتوکسین شرایط تهاجم به میزبان را فراهم می آورد. هدف این مطالعه شناسائی ژن انتروتوکسین Sea، Seb، Sec و Sed در استافیلوکوکوس اورئوسهای جداشده از عفونت های پوستی بافت انسان و میش های مبتلا به ورم پستان تحت حاد بود. در این تحقیق، تعداد 110 ایزوله مشکوک به استافیلوکوکوس اورئوس از استان چهارمحال و بختیاری جمع آوری شد، ابتدا ایزوله ها با استفاده از روش های استاندارد میکروبیولوژی تایید شدند. سپس آزمون PCR بر روی 67 نمونه با استفاده از پرایمر های اختصاصی جهت شناسایی ژن های ذکر شده انجام شد. نتایج نشان داد از 38 ایزوله جدا شده از عفونت های بافت پوستی انسان 19 ایزوله از نظر حضور ژن های Sebو Sec مثبت بودند که از آن میان ،7 ایزوله (42/18٪) ژنSeb و 12 ایزوله (58/31) ژن Sec را داشتند. همچنین از 29 ایزوله جدا شده از میش های مبتلا به ورم پستان تحت حاد،13 ایزوله از نظر ژن هایSea، Seb، Sec و Sedمثبت شدند،که از آن میان،5 ایزوله (24/17٪) ژن Sea، 4 ایزوله (79/13%) ژن Seb، 3 ایزوله (34/10٪) ژن Secو 1 ایزوله (45/3%) ژن Sed را داشتند.نتایج با تعیین توالی تایید شد و نشان داد درصد بالایی از استافیلوکوکوس اورئوس های جدا شده از نمونه های بالینی دارای ژن های انتروتوکسین می باشند که با توجه به اهمیت تولید این توکسین ها توسط سویه های بیماری زا، در صورت بیان این ژن ها، درمان سریع عفونت ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، انتروتوکسین، عفونت پوستی انسان، ورم پستان تحت حاد میش
  • ارغوان مفیدی، علیرضا جهاندیده، سعید حصارکی صفحات 1997-2008
    امروزه از پیوند پوست به میزان گسترده درترمیم جراحت های پوستی استفاده می شود. سیکلوسپورین یکی از پرمصرف ترین و موثرترین داروهای سرکوبگر ایمنی است که در عین حال استفاده سیستمیک از آن دارای عوارض جانبی و سمیبر روی سیستم عصبی، کلیه و کبد می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیرژل 5/0% سیکلوسپورین در رد پیوند آزاد تمام ضخامت پوست در موش صحرایی است. در این مطالعه تجربی از45 موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به عنوان گیرنده ی پیوند و 15 موش نر بالغ اسپراگودالی(SD) به عنوان دهنده ی پیوند با محدوده سنی 14 تا 15 هفته و محدوده وزنی 200 ± 10گرم استفاده شد. پس از بیهوشی عمومی، برش تمام ضخامت، پوست دایره ای شکل به قطر 5/1 سانتی متر شامل لایه های اپیدرم و درم از موش های دهنده اسپراگودالی به محل وسط کتف گیرنده ی ویستار پیوند زده شد. پس از پیوند، موش ها به طور تصادفی به 3 گروه 15تایی (شاهد، کنترل مثبت و تیمار با ژل 5/0% سیکلوسپورین تقسیم شده سپس هر کدام خود به 5 گروه 3تایی (گروه های نمونه برداری در روزهای 3 ، 7 و 15) تقسیم شدند. در گروه شاهد هیچ درمانی صورت نگرفت. گروه کنترل، سیکلوسپورین داخل صفاقی با دوز mg/kg/day10 دریافت کرد و در گروه تحت درمان روزانه به محل پیوند ژل 5/0% سیکلوسپورین مالیده شد. سپس در روزهای 3 ،7 و 15 پس از پیوند از محل کاشت (پیوند) نمونه برداری انجام شد و آسیب شناسی بافتی انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس (kruskalwallis)و نرم افزار SPSS مورد واکاوی آماری قرار گرفت. در مشاهدات ریزبینی استفاده از ژل سیکلوسپورین موجب کاهش معنی دار 05/0p< میزان واسکولیت، فولیکولایتیس، التهاب درم و دژنره شدن اپیدرم در روزهای سوم و هفتم بعد از پیوند در مقایسه با گروه کنترل شد در حالیکه مانع از رد پیوند در روز پانزدهم پس از پیوند نگردید. به نظر می رسد استفاده از ژل سیکلوسپورین اثرات قابل قبولی بر روند پذیرش بافت پیوندی پوست دارد اگرچه استفاده از آن به تنهایی مانع از رد پیوند نمی شود. برای پذیرش موثرتر پیوند پوست می توان از ژل سیکلوسپورین به همراه سایر داروهای ایمنوسا پرسی و به صورت ترکیبی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ژل سیکلوسپورین، پیوند آزاد تمام ضخامت پوست، موش صحرایی
|
  • Eshraghit., Eidia., Mortazavip., Asgharia., Tavangar, S.M Pages 1947-1954
    Cholestasis is defined as a decrease in bile flow due to impaired secretion by hepatocytes or to obstruction of bile flow through intra or extrahepatic bile ducts that leads to retention of bile acids, bilirubin and cholesterol. Magnesium, the second most abundant intracellular cation, plays an essential physiological role in many functions of the body. The aim of this study was evaluating the effects of magnesium sulfate on atherogenic indices in cholestatic male Wistar rats. In this experimental study, 81 male Wistar rats were randomly allocated into 9 groups. Bile duct ligation was done by standard method. MgSo4 (0.05, 0.1 and 0.2 g/kg bw) was administered intragastrically, once a day, for 28 consecutive days. Serum samples were collected and serum lipid profile was measured using standard methods. Then atherogenic indices were calculated. Cholestasis led to a significant increase in atherogenic indices and treatment of cholestatic rats with magnesium sulfate significantly reduced atherogenic indices.Magnesium sulfate may improve serum lipid profile and reduce atherogenic indices in cholestatic rats by reducing oxidative stress and increasing the activity of enzymes involved in the metabolism of lipoproteins.
    Keywords: Atherogenic indices, Bile duct ligation, Cholestasis, Lipid profile, Magnesium sulfate
  • Saidis., Safis., Mashhadi Rafiis., Kabir, F.R., Mortazavi, P Pages 1955-1964
    Samples from 25 cats suspected to be affected with feline infectious peritonitis (FIP) (16 cats with the signs of wet FIP and 9 cats with the signs of dry FIP) were collected from 8 clinics in the north-west Tehran from 2013 to 2015 to determine the specificity and sensitivity of the ELISA test compared to the histopathologic findings as the gold standard. ELISA test were performed on the serum and abdominal cavity samples. Statistical analyses were performed on the obtained data by ROC analysis, Youden index, Mann-Whitney U test using SPSS and R soft wares. Sensitivity, specificity, positive and negative predictive values were calculated as 100% in 13 cats with wet FIP and 7 cats with dry FIP. The area under curve (AUC) were calculated as 1, which shows the high diagnostic value of the ELISA test. The cut-off value for the ratio of ODs in the positive cats to the negative cats were determined as 3.375. Considering the acceptable sensitivity and specificity of the studied ELISA kit for the diagnosis of FIP, the kit can be used for the diagnosis of FIP alongside with the other diagnostic tests.
    Keywords: Cat, Feline infectious peritonitis (FIP), ELISA, Sensitivity, Specificity
  • Samieea., Shariatif., Nabavir., Davari, S.A Pages 1965-1970
    The present study was conducted to determine the prevalence and histopathological lesions comparison of trichomoniasis in the pigeons and turkeys. During this research (from March to August 2014) for detection of Trichomonas gallinae, a total of 300 wet swab samples were collected from pigeon’s and turkey’s crops. Of the 150 pigeons, 72.7% (n =109) and 150 turkeys, 0.7% (n =1) were infected with T. gallinae. Chi-square test showed a significant difference in the prevalence of the disease in turkeys and pigeons (P
    Keywords: Trichomoniasis, Prevalence, Histopathology, Pigeon, Turkey
  • Sohrabi Haghdoostn., Zahraei Salehit., Sharifzadeha., Khosravi, A Pages 1971-1978
    Candida albicans is opportunistic yeast that may cause infection in predisposed individuals such as users of broad spectrum antibiotics. Increasing reports of candida strains resistance to common antifungal agents, has become a health concern. It is now clear that lactic acid bacteria can produce antimicrobial compounds with the ability to inhibit the growth of pathogenic microorganisms. The aim of this study was evaluation of antifungal effect of Lactobacillus plantarum and inhibitory effect on the production of germ tube in isolates of Candida albicans.
    In this study antifungal effect of acidic and neutral supernatant of L. plantarum were evaluated using agar dilution method. All isolates obtained from mycology research center of veterinary medicine of Tehran university. The effect of supernatant (acidic and neutral) on production of germ tube in Candida albicans fluconazole resistance isolates from oral, vaginal and nail lesion with a control (no treatment) were determined in broth medium after 1, 2 and 3 h of incubation.
    The average of germination of Candida albicans isolates nails, vagina and mouth treated with acidic supernatants were 3.48±0.87, 0 and 0 respectively. The germination of Candida albicans isolates treated with acidic supernatants significantly was reduced, compared with the control group (no treatment). Antifungal activity of acidic supernatant of L. plantarum against Candida albicans is very significant compared to neutral supernatant. Therefore, the use of L. plantarum is recommended for the prevention and treatment of infections caused by Candida albicans.
    Keywords: Candida albicans, Lactobacillus plantarum, Antifungal activity, Germ tube
  • Farahpour, M.R., Aghaei, M Pages 1979-1986
    Disturbance in wound healing process is considered to be one of the most serious complications of diabetes, because it significantly increases the susceptibility of patient wounds to be infected. Fenugreek is an annual plant which its leaves and seeds used extensively in foods and has advantages to human health. Due to prevalence rate and side effects of diabetes, Fenugreek seed extract is one of medicinal herb have been used more frequently. The present study was performed to investigate the effects of using fenugreek seed hydroethanolic extract on wound healing process in the 54 mice model of diabetes type 2. One single full-thickness excisional wound was created with 6-mm punch biopsy on back of each mice. All animal, accidentally, divided in three groups: Control group, 10% and 5% fenugreek seed hydroethanolic extract treatment groups. In terms of microscopic, the rate of tissue edema, neo-vascularization, fibroblast infiltration, collagen deposition and re- epithelialization were evaluated. Results revealed that the edema score significantly decreased (P
    Keywords: Fenugreek seed, Hydroethanolic extract, Excisional wound healing, Diabetic mice
  • Kiani Salmia., Ebrahimi Kahrizsangia., Mokhtari, A Pages 1987-1996
    Staphylococcus aureus is a gram-positive coccal bacterium of the micro cocaceae family and by the release of toxins such as enterotoxins provides invasion to the host. The aim of this study was to identify enterotoxin genes of Sea, Seb, Sec and Sed in Staphylococcus aureus isolates of human skin infections and ewes with subacute mastitis. In this study 110 suspected S. Aureus isolates were collected from Chaharmahal and Bakhtiari province, the isolates were confirmed using microbiological standard methods. Then the PCR test was performed on 67 samples using specific primers to identify mentioned genes. The results showed that within 38 samples of human skin infections 19 cases were positive for Seb and Sea genes. 7 cases had Seb gene (18.42%). And 12 samples (31.58%).) were positive for Seagene. Within29 samples of ewe subacute mastitis 13 cases were positive for Sea, Seb, Sec and Sed genes. 5 samples had Sea gene (17.24%), 4 were positive for Seb (13.79%), 3 were positive for Sec (10.34%) and 1 had Sed gene (3.45%). Results were confirmed by sequencing and showed a high percentage of Staphylococcus aureus isolated from clinical specimens had enterotoxin genes. Given the importance of these toxins produced by pathogenic strains, if the expression of these genes occurs, early treatment of infection would be necessary.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Enterotoxin, Human skin infection, Ewe subacute mastitis
  • Mofidia., Jahandideha., Hesaraki, S Pages 1997-2008
    Nowadays, it is used to skin graft in spread. Cyclosporine is one of the most use and effective immunosuppressive drugs that it has side effect and toxicities on CNS, kidney and liver. In this research is tried to investigation of 0.5% cyclosporine gel effectiveness on allograft full thickness skin rejection in rat. In this experimental study is used to 45 wistar male adult rats as allograft recipient and 15 spiral hole (SD) male adult rats as allograft donor with age range between 14 to 15 week and mean weight: 200±10 gr. After general anesthesia, circles with 1.5 cm diameter containing epidermal and dermal layers had separated from SD donor rats with scalpel cutting and then these parts were grafted to shoulder center (midline) of wistar recipient rats. After transplantation, rats randomly divided to 3 groups with 15 rat (3groups of 5 each) (control, test and 0.5% cyclosporine gel) and then each of them was divided to 3 group with 5 rat (sampling groups in days: 3, 7 and 15). Any treatment is applied in control group. 10 mg/kg IP cyclosporine injected to test group, and in third group, 0.5% cyclosporine gel was applied in the graft place, daily. Then on days: 3, 7 and 15 after graft, it was done sampling from the graft location and applied histopathological studies on it. Then, Statistics data analyzed using kruskal wallis test with SPSS software. Investigations confirmed that cyclosporine gel using caused to significant reduce of vasculitis, folliculitis, dermatitis and dermal degeneration on 3 and 7 days after graft in comparison to control group (P
    Keywords: Cyclosporine gel, Full thickness allograft transplantation, Rat