فهرست مطالب

کیمیای هنر - پیاپی 18 (بهار 1395)

فصلنامه کیمیای هنر
پیاپی 18 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/22
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سجاد ممبینی، حسین افراسیابی صفحات 7-18
    پژوهش حاضر بر آن است تا با روش تحلیلی، به دریافت بنیان های معرفتی آن نوع زیبایی شناسی مدنظر آدورنو بپردازد که به سبب طرد همسان انگاری نهفته در آن، می توان از آن به عنوان زیبایی شناسی تفاوت نام برد. هدف نهایی نیز، فهم ارتباط این نوع زیبایی شناسی و نتایج فلسفی مترتب بر آن، با امر اجتماعی- تاریخی بوده است. شاکله زیبایی شناسی آدورنویی، بر برداشتی تازه از مفهوم دیرینه میمسیس استوار است. آدورنو بر خلاف تصور پساسقراطی از میمسیس، میمسیس را به مثابه تقلید و محاکات نپذیرفته و معتقد است که روح میمتیک اثر هنری، نه تکرارکنندگی بلکه بیانگری است. هنر بدین واسطه، به مقام هنری خودآیین و نامتعین ارتقاء یافته که دیگر در قیود امرالاجتماع گرفتار نیست. هنر خودبنیاد که دیگر دلالتگر بر وضعی طبیعی نیست، فهم هنری را به مثابه امری متکثر و غیرطبیعی بسط داده و به سبب خلق پریشانی معنایی، برای دریافت کننده امکان غور و تعمق در اثر هنری را فراهم می سازد. بازاندیشی آوانگاردی که در این تعمق حاصل می گردد، به سوی امر اجتماعی نابسنده، برتاب می یابد. سوژه در نتیجه این بازاندیشی، به تمام بنیادهای آگاهی خود که در چنبره آگاهی کاذب گرفتار آمده، به دیده تردید نگریسته و به صورتی یوتوپیک به رهایی از مرزهای سرکوب و تعین، گذار می کند.
    کلیدواژگان: آدورنو، زیبایی شناسی تفاوت، میمسیس، بیانگری، فهم
  • سمیه صفاری احمدآباد *، مسعود زمانی صفحات 19-34
    هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی ریشه های اندیشه تصویری شاعرانه در نگاره سازی پل کلی؛ با تاکید بر نگرش مارتین هیدگر در خصوص تفکر تاملی به مثابه اندیشیدن- در- رهایی و ظهور حقیقت وجودی موجودات است. لذا به منظور راه یافتن به کنه برداشت های هیدگر از خصلت شاعری به عنوان ذات هنر و ارتباطش با شیوه آفرینش های هنری پل کلی؛ در این نوشتار تلاش می شود به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که با توجه به این که هیدگر ذات اندیشه شاعرانه را بنا کردن حقیقت هستی چونان کشف حجاب می خواند؛ آیا به راستی می توان گفت؛ در بیان تصویری پل کلی حقیقت وجودی عناصر و اشیاء در راستای شیوه خاص نگرش او به هستی آشکار خواهد شد؟ سپس درباره یافته ها و نتیجه حاصل آمده باید گفت: با واکاوی آراء هیدگر در خصوص چگونگی رخداد حقیقت در اثر هنری و ارتباط آن با فرآوری هنری و تفکر شاعرانه هنرمند و مقایسه آن با طریق تاملات پل کلی و اعتقادش بر پدیدار شدن عناصر موجود نگاره در گونه ای از فرآیند شکل دهی به همراه وحدت هنرمند با هستی و تامل راستین او به طبیعت در جریان خلق نگاره هایش؛ می توان گفت که از نظر هیدگر تفکر تاملی، نحوه ای از چگونه زیستن انسان در عالم و ارتباطش با موجودات در خصلت رها گذاشتن آن ها به دور از هر گونه القای اندیشه استیلاگرانه است؛ و پل کلی بر خلاف اکثر هنرمندان دوره مدرنیسم توانسته این شیوه نگرش را در آفرینش های هنری خود پیاده نماید. بدین علت است که هیدگر با دیدن آثار این هنرمند؛ نگاره های او را به دلیل آشکار کردن حقیقت وجودی موجودات ارج می نهد.
    کلیدواژگان: حقیقت، نامستوری، تفکر تاملی، شاعری، اثر هنری
  • خیزران اسماعیل زاده* صفحات 35-49
    مقاله حاضر به امکان حضور دموکراتیک مخاطب در هنرهای مشارکتی می پردازد و این موضوع را در نمونه هایی از اکتیویسم هنری بررسی می کند. چارچوب نظری مقاله بر مبنای نظریات والتر بنیامین درباره هنر دموکراتیک و ژاک رانسیر درباره ارتباط بین هنر و سیاست بنیان گذاشته شده و در پی جستجوی ویژگی های دموکراتیک هنر مشارکتی در دو نمونه «جنبش انسان ایستاده» در ترکیه به عنوان یک کنش سیاسی - هنری، و همچنین «دهکده هنرها و علوم انسانی» در ایالات متحد به عنوان نوعی فعالیت اجتماعی-هنری است. ضمن مقاله ویژگی های سیاسی و دموکراتیک این نمونه ها بر مبنای چارچوب نظری طرح شده مورد بررسی قرار می گیرد و توضیح داده می شود که چطور اکتیویسم هنری با رویکرد مشارکتی امکان مداخله و مشارکت برابر را برای مخاطب فراهم می کند و همچنین به چه دلایلی این فعالیت ها اساسا می بایست فعالیت هنری محسوب شوند.
    کلیدواژگان: هنر و سیاست، دموکراسی، اکتیویسم هنری، هنر مشارکتی، ژاک رانسیر، والتر بنیامین
  • علیرضا مهدی زاده* صفحات 51-67
    اگرچه مستندسازی وقایع و رویدادهای جامعه انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایع نگاری گزارش گونه نمی پردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعه انسانی می پردازد و با قاب گذاری بر قطعه ای از واقعیتی اجتماعی در لحظه ای معین از زمان، عکسی می آفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تامل و داوری فرامی خواند و حتی می تواند واکنش عملی او را نسبت به موضوعی برانگیزاند. درواقع، عکس های مستند اجتماعی به دلیل ماهیت اجتماعی شان، تاثیرات متفاوتی بر مخاطب می گذارند و به مانند زبان، کارکردهای مختلفی از خود بروز می دهند. ازاین رو، هدف از نگارش این مقاله، بررسی و تحلیل کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی، بر اساس کارکردهای زبانی نظریه ارتباطی یاکوبسن است. همچنین، این پرسش مطرح می شود که عناصر اصلی در بروز کارکردهای عکس های مستند اجتماعی کدام اند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در هر عکس مستند اجتماعی با غلبه یکی از کارکردهای: ارجاعی، عاطفی، ترغیبی و هنری، روبرو می شویم. به بیان دیگر، عکاس مستند اجتماعی می تواند تنها به ارائه اطلاعات پیرامون موضوعی بسنده کند (کارکرد ارجاعی)، یا بینش و احساس خود را درباره موضوعی بیان نماید (کارکرد عاطفی) و یا اینکه، با تحریک احساس و اندیشه مخاطب، او را به واکنش وادارد (کارکرد ترغیبی) و یا فارغ از این ها، به واسطه برجسته کردن ساختمان صوری عکس، حظی بصری به مخاطب ببخشد (کارکرد هنری). قاب و لحظه گرفتن عکس، از عناصر اصلی در بروز کارکردهای ذکرشده اند.
    کلیدواژگان: عکاسی مستند اجتماعی، کارکردهای عکس های مستند اجتماعی، نظریه ارتباطی یاکوبسن، کارکردهای زبان
  • سید حسین (ایرج) معینی* صفحات 69-77
    با این که امروزه نه مقید نمودن فرم معماری به تبعیت از کارکرد، نه دیدن آن به عنوان نظامی صرفا نشانه شناختی و نه بحث ضرورت یا عدم ضرورت توجه به زمینه در طراحی هیچ یک جزو موضوعات تازه بحث در معماری محسوب نمی گردند هنوز مشکل می توان در دنیای حرفه ای بدون داشتن پاسخ هایی برای نحوه مواجه با پرسش های فوق، زمینه تحقق طرح های معماری واجد پشتوانه قابل اعتنای فکری را فراهم آورد. این نوشتار نگاهی است به گونه ساختمان های دوقلوی بلند متصل به هم، که به لحاظ این که بالنسبه فاقد پیشینه تاریخی است تا حدودی عاری از لایه های معنایی است که در طول زمان بر آن ها انباشته شده باشد. با توجه به این ویژگی و با نیم نظری به دیدگاه جیم کالینز که قائل به جایگزینی شعار «فرم تابع کارکرد است » با «ارزش تابع موقعیت است » در زمان حاضر می باشد، هدف نشان دادن این موضوع است که حتی در مورد چنین گونه ای که هنوز کمتر در گذر زمان دستخوش خوانش های متکثر گردیده است، باز هم می توان شاهد نوعی سیالیت در رابطه بین فرم و کارکرد از یک سو و فرم و بستر سیاسی - اجتماعی و کالبدی از سویی دیگر بود. به عبارت دیگر این فقط سنت های تاریخ محور و عقلانیت گرایانه دیدگاه های کلاسیک گونه شناسی نیست که برای توضیح این گونه نوین به نظر ناکافی می رسد، بلکه تفکر مدرنیستی تبعیت فرم از کارکرد – که هنوز برای توجیه منطق طراحی کارایی خود را دارد – و مدل پسامدرن ساختمان به منزله محملی برای تولید معنا و ارجاعات نمادین نیز تکیه گاه های محکمی برای تحلیل آن به شمار نمی روند.

    پرسش های تحقیق
    1. آیا رویکردهای گونه شناختی در تبیین شکل گیری گونه های جدید فرم های معماری کارایی دارند؟
    2. در تنش معاصر بین نگاه های عقلانی سازی و نمادگرایی که اولی با حرفه و اقتصاد و دومی با فرهنگ و سیاست رابطه نزدیکتری دارند آیا می توان یکی را به عنوان نیروی غالب در شکل گیری گونه های نوین فرم های معماری قلمداد نمود؟
    کلیدواژگان: گونه شناسی، نشانه شناسی، کارکردگرایی، نقد معماری معاصر
  • مهدی امینی* صفحات 79-93
    جستار حاضر با ارائه پرسشی بنیادین در باب رمز و تمثیل، به جستجو و تبیین مبانی فلسفی رمز و نماد در حکمت متعالیه با روش توصیفی و تحلیلی پرداخته است و با طرح این فرضیه که رمز و تمثیل، ریشه در عالم مثال و عالم عقل داشته و از سوی دیگر، به پالایش درونی و خیال مهذب هنرمند گره خورده است، منتهی به نتایجی شده که از مهم ترین آن ها می توان کارکرد خیال در تجسیم معانی و ترویح اجسام، نسبی بودن بیان نمادین، اشتراک معنوی تشکیکی نماد در اشاره به حقیقت ذو مراتب و درک ساحت های گوناگون نماد مطابق با مراتب وجودی انسان را نام برد. در بخش اول این نوشتار، مبادی فلسفی و حکمی ناظر به بحث نماد در ذیل عناوینی مورد بحث قرار گرفته است و در بخش دوم نیز محورهای قابل پذیرش به عنوان وجوه حکمی رمز و نماد و نیز مصادیقی از آن، ارائه گشته است.
    کلیدواژگان: عالم مثال، نماد، صور عقلی، خیال، تشکیک
  • سروناز پریشانزاده*، مریم حسینی، ابولقاسم دادور صفحات 95-110
    هدف پژوهش حاضر معرفی کاربرد نظریه استعاره مفهومی در هنر و به دست دادن روشی کارآمد برای هنرمندان تصویرگر است تا هنگام رویارویی با نمونه غزل عرفانی فارسی (نمونه موردی غزلی از کلیات شمس) توانایی لازم برای دستیابی به زیرساخت های غزل را به دست آورند. برای رسیدن به این غایت از روش مطالعه استعاره مفهومی در شعر و تصویر استفاده شده و ویژگی های کاربردی این نظریه به منظور دست یابی به تصویرگری غزلیات که قابل تعمیم به دیگر متون نیز می باشد، تشریح شده است. حوزه مطالعه غزلی از مولوی است که در مجموعه شمس فرهنگستان توسط آیدین آغداشلو هنرمند معاصر به تصویر کشیده شده است. غزل منتخب در این بررسی غزلی با مطلع «ما ز بالاییم و بالا می رویم / ما ز دریاییم و دریا می رویم» از مولانای رومی است که در مقایسه تطبیقی استعاره های مفهومی شعر و تصویر میزان کامیابی آغداشلو در تصویرگری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش روشنگر این مطلب است که استعاره مفهومی «طریقت سفر است» که از مهم ترین استعاره های غالب در غزلیات مولوی است که بر طریقت و سلوک عارف دلالت دارند، در تصویرگری آغداشلو باز نمود تصویری یافته است. این پژوهش با روش توصیفی و جمع آوری مطالب به روش اسنادی یا کتابخانه ای و تحلیل محتوای تصاویر انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، غزل مولوی، تصویرگری، مولوی، آیدین آغداشلو
|
  • Sajjad Mombeini*, Hosein Afrasiabi Pages 7-18
    Adorno is the creator of a special kind of aesthetics that for its attention to dissonance, we can name it Difference Aesthetics. This aesthetics has been created based on historical concept of Mimesis in philosophy of art but against platonic idea of it. Adorno emphasizes on expressive aspect of Mimesis. That sort of art that is based on this idea becomes an independent art that gets free of constraints of society.
    An independent art that is not iterator of the natural conditions (facts), can expand the understanding art of as a plural event and makes it possible for addressee to contemplate in work of art deeply. The contemplation that is created by this deep thought in addressee’s mind, changes his consciousness fundamentally, and propels him to transit himself to an undetermined existence. In other hand, independent art that itself is a relief, creates relief.
    Keywords: Adorno, Difference Aesthetics, Mimesis, Expression, Understanding, Contemplation, Relief
  • Somayeh Saffari Ahmadabad*, S. Masud Zamani Pages 19-34
    The present article aims to examine the roots of pictorial poetic thinking in Paul Klee’s image-making, with an emphasis on Martin Heidegger’s view on reflective thinking as thinking-in-liberation and the emergence of beings’ existential truth. Therefore, to reach the gist of Heidegger’s perception of poetic character as art’s true nature and its relation to Paul Klee’s artistic creations this paper tries to answer the main question of whether the existential truth in Paul Klee’s pictorial expression is in line with his specific viewpoint towards existence. While examining Heidegger’s ideas on the manifestation of truth in an art work and comparing it to Paul Klee’s reflections on the emergence of the elements of an image in the process of formation, it is argued that according to Heidegger, reflective thinking is a way of life for humans in the universe and in relation with other beings which gives them freedom from any invasive inculcation; and unlike most other modern artists, Paul Klee has managed to express this perspective in his artistic creations. This is why, Heidegger appreciates his images for revealing the existential truth about beings. The paper follows a descriptive analytical methodology and data collection has been done through library work and exploration of the cyberspace.
    Keywords: truth as unveiled, ness, poetic, thinking, in, freedom, work of Art, Heidegger, Klee
  • Kheyzaran Esmaeilzadeh* Pages 35-49
    This articles focuses on the possibility of the audience’s democratic participation in the interactive arts and discovers it on some samples of art activism. The theoretical framework is based on Walter Benjamin’s ideas about democratic art, and on the relationship between art and politics as seen by Jacques Rancière. It searches features of democratic participation in art in two models, “the standing man” in Turkey as a political-artistic action, as well as the “Village of Arts and Humanities” in the United States as a socio-artistic activity. The paper analyzes political and democratic characteristics of the samples based on the theoretical framework proposed and explaines how art activism with interactive approach provides the equall involvement and participation of the audience and also clarifies why these activities should basically be considered as Art.
    Keywords: art, politics, democracy, art activism, interactive art, Jacques Rancière, Walter Benjamin
  • Alireza Mehdizadeh* Pages 51-67
    Although recording facts and events of human society is one of the objectives of the social documentary photography, a social documentary photographer does not tend to provide merely an apparent picture from reality and a report-type factuality, but selects and composes varied elements and facts of human community to frame a piece of social reality in a given moment of time, to produce a photograph that invites addressee to watch, think, comprehend and judge. It can even stimulate addressee’s response to the subject. In fact, the social documentary photographs may variably influence on addressees because of their social nature, and they may like language, represent different functions as well. Thus, the objective of this paper is to examine and analyze the functions of such photographs on the basis of the linguistic functions of the Jacobson’s communicative theory. The question is what are the main elements of social documentary photographs that provide them with different functions? The methodology of the study is descriptive – analytical and comparative. The study results indicate that in every social documentary photograph, we would face one of the dominated functions: referring, emotional, encouraging and artistic. In other words, a social documentary photographer may provide only information around a subject (a referring function), express his insight and sense for an object (emotional function), urge one to react by stimulating one’s sensibility and thought (encouraging function), or else, create a visual passion in addressee by highlighting apparent construct of a photograph (artistic function). Nonetheless, frame and shooting moment remain as major elements for having these functions.
    Keywords: social documentary photography, social documentary photographs functions, Jacobson's communicative theory, linguistic functions
  • Seyed Hossein (Iradj) Moeini* Pages 69-77
    Although none of the concepts of form as following function or form as a purely semiological order or the necessity or otherwise of taking the context into account in design are new in architecture today, it is still hard to create any remarkably thoughtful architecture without having answers to such questions. The present text is an exploration of the high-rise, gate-like twin tower type: a type without a significant historic precedent, and as such, relatively free from post-design semiological loads despite the limited numbers of its examples. Having Jim Collins’s idea of the replacement of ‘form follows function’ with ‘value follows location’, the text attempts to demonstrate that even in the case of this type in which close associations between design ideas and semiological references are not far away, one can still witness a fluidity in the relationship between form and function on one hand, and form and socio-political and cultural context on the other. In other words, it is not just the classic views on typology whose historicist and rationalist traditions seem inadequate to explain this type, but also that neither the earlier idea of form following function nor the latter one of the building as a meaning-producer and a conveyor of semiological references can provide a firm ground in this regard.
    Keywords: typology, semiology, functionalism, contemporary architecture criticism
  • Mahdi Amini* Pages 79-93
    This paper would seek to explain the philosophical foundations of symbol and allegory in Hikmat-al-muta’aliya through a descriptive-analytical method. Its core concept is that symbol and allegory are, on the one hand, rooted both in Ideal and Intellectual worlds and, on the other, that they are tied to artist’s purifying imagination. Accordingly, this leads to discussions on imagination’s role in the embodiment of meanings and animating of the substances and an argument on the univocity of symbols and allegories and their correspondence to human’s existential chain of orders. The first part of the paper hence introduces the philosophical issues regarding this understanding of symbol and allegory and the second part provides, while giving some examples as well, the philosophical backgrounds for them.
    Keywords: Ideal world, symbol, intellectual ideas, imagination, univocity
  • Sarvenaz Parishanzadeh, Maryam Hoseini, Abolghasem Dadvar Pages 95-110
    The aim of the present study is presentation of conceptual metaphor theory used in the art, to provide an efficient method for illustrator artists, when faced with the mystical texts (the case study is a poem of Ghazaliat-e Shams), with the ability to find the infrastructure’s theme of a poem. Therefore, the conceptual metaphor theory in poetry and image has been used and also practical features of this theory which are extensible to other contexts has been described. The area of study is a lyric poem of Rumi from a Shams-e-Farhangestan collection which is depicted by contemporary artist Aydin Aghdashloo. The selected poem in this study is that of Rumi: “we are from ascendance and go to ascendance/ we are from sea an go to sea”which in a comparative study between poem and illustration, the success rate of Aghdashloo in illustration has been studied. The result of this study illuminates the fact that the conceptual metaphor, namely “the life of gnostic is a journey”, that is a dominate metaphor in lyrics of Rumi, has been indicated in Aghdashloo illustration. This research has been done by descriptive method and collecting the contents with library method and analysis of the images contents.
    Keywords: conceptual, metaphor, Ghazaliat, e, Shams, illustration, Aghdashloo