فهرست مطالب
نشریه مطالعات زبانی بلاغی
پیاپی 10 (پاییز و زمستان 1393)
- تاریخ انتشار: 1393/12/20
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 7-22تشخیص (شخصیت بخشی) آرایه ای نویافته و نوظهور نیست؛ به جرات می توان پیشینه آن را به درازنای کلام بشر دانست که امروزه بلاغت نگاران معاصر به جد به آن پرداخته اند. این آرایه ادبی به سادگی همراه با دیگر آرایه ها از جمله تشبیه در کلام پدیدار می شود در این باره هر کدام از دو رکن اصلی تشبیه (مشبه و مشبه به) می توانند دیگری را وارد حوزه تشخیص کنند و از اسباب نو شدن یک تشبیه شوند. در این جستار با نگاهی به نمونه های فصیح نظم و نثر، به بررسی جلوه های تشخیص در تشبیه می پردازیم. جلوه های شخصیت بخشی در تشبیه می تواند از طریق وجه شبه (از درون تشبیه) یا با منادا و خطاب (از بیرون) صورت گیرد. نگارندگان پس از نگاهی کوتاه به آرایه تشخیص، همراهی آن با تشبیه را با نگرشی نو بررسی کرده اند.کلیدواژگان: تشخیص، تشبیه، وجه شبه، مشبه، مشبه به، منادا
-
صفحات 23-48معارف کتابی است از بهاء ولد که مطالب متنوعی دارد و نظم و ترتیب خاصی هم میان فصول مختلف کتاب وجود ندارد. به علاوه مشخص نیست که این کتاب نوشته بهاء ولد است یا مجموعه مواعظ و تقریرات وی که بعدها توسط مریدانش گردآوری و مکتوب شده است؟ و پیداست چنین کتابی سبکی یکسان ندارد. گاه دارای نثری خشک و عالمانه است، گاه به زبان عامیانه مردم بلخ نزدیک می شود و گاه نثری دلنشین و ادیبانه دارد، اما در بسیاری از موارد به ویژه هنگامی که بهاء با جسارت و بی پروایی به توصیف حالات روحی و شرح معاشقه خود با الله می پردازد به نثری شاعرانه تبدیل می شود. تحقیقاتی که تاکنون درباره معارف انجام گرفته، عمدتا یا مربوط به محتوا و مسائل عرفانی آن است یا تاثیری که بر اندیشه و سبک شعری فرزندش، مولوی داشته است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به زیباشناسی و بررسی آرایه های معارف در دو حوزه بدیع و بیان می پردازد. در گروه بدیع لفظی، واج آرایی (تکرار صامت و مصوت) در آن بسیار وجود دارد و انواع سجع و جناس و چند مورد موازنه هم در آن دیده می شود. در گروه بدیع معنوی، وجود آرایه التفات، نوشته های این کتاب را به نوعی تداعی معانی نزدیک کرده است. تناسب (مراعات النظیر) و تضاد در آن زیاد و ای هام و متناقض نما (پارادوکس) کم است.کلیدواژگان: بهاء ولد، معارف، زیباشناسی، بدیع لفظی، بدیع معنوی
-
صفحات 49-76منتقدان در بسیاری از کتب نقدی و تحلیلی دوره مشروطه، بر این نکته اذعان دارند که شعر این دوره با وجود داشتن مضامین نو و تلاش شاعران برای تجدد ادبی، از نظر زبانی عوامانه است و همین عوام گویی سبب شده تا در دیوان شعری بسی از شاعران این عهد، اغلاط و عیوبی که مخالف با روح فصاحت و بلاغت زبان فارسی است، دیده شود. یکی از شاعران این عهد که چندان از این نقیصه به دور نیست و در معرض نقد منتقدان قرار گرفته، میرزادهعشقی است. بیشتر منتقدان تنها به عیوب کلی این شاعر بدون ذکر شواهد بسنده کرده اند. از این رو ما در این مقاله با ارائه شواهد، به بررسی صحت و سقم این مدعا پرداخته ایم. از رهرو همین بررسی ها درمی یابیم که بزرگ ترین عیب فصاحت میرزادهعشقی در سطح کلمه، مخالفت قیاس صرفی و غرابت استعمال است که گاهی منجر به تنافر حروف و کراهت در سمع نیز می شود. در سطح کلام نیز مخالفت قیاس نحوی، بیشترین عیب زبانی این شاعر را تشکیل می دهد و عیوب دیگر چندان برجستگی خاصی در اشعار این شاعر انقلابی ندارد.کلیدواژگان: میرزادهعشقی، مشروطه، عیب، فصاحت، بلاغت
-
صفحات 77-104مطایبات ادبی یکی از جلوه های طنز در ادبیات کلاسیک است که به جهت فضای حاکم بر جامعه زمانه خود و مسدود شدن زمینه خلق طنزهای اجتماعی در کنار ژانر طنز به میدان ادبیات انتقادی پا نهاده و جایگاه ویژه ای برای خود به دست آورده است. اگر بپذیریم که خلق یک طنز مستلزم برخورداری از ویژگی های صوری و محتوایی در یک متن می باشد، پس ناگزیر می توان این ویژگی ها را بر مطایبات نیز تعمیم داد. بررسی ساختار صوری مطایبات از منظر کاربرد آرایه های کلامی معیار سنجشی علمی را به دست می دهد که می توان از طریق آن به قوت و ضعف مطایبات و توانایی یا عدم توانایی نویسنده برای خلق یک متن طنزآمیز پی برد. در این پژوهش با تاکید بر نقش موثر آرایه های بلاغی در روند شکل گیری یک متن ادبی با رگه های طنزآمیز به بررسی مطایبات جامی پرداختیم و این مطایبات از دیدگاه به کارگیری ابزارهای بیانی و صنایع بدیعی و ارائه های ادبی تحلیل شده است.کلیدواژگان: طنز، مطایبه، بلاغت، بهارستان جامی
-
صفحات 105-126فرمالیست ها کارکرد ادبیات را آشنایی زدایی از ادراک معمول و روزمره ما نسبت به محیط اطراف می دانستند. طبق این نظریه ، متن ادبی حاصل شگردهای آشنایی زداینده در سطوح مختلف صورت، معنا و ژانر های ادبی است. ساختارگرایان با بسط این مطلب، نقش ادبی را به عنوان یکی از نقش های زبانی مطرح نمودند که با آشنایی زدایی در زبان شکل می گیرد؛ لذا انواع آشنایی زدایی و برجسته سازی در زبان را بیان کردند. با بررسی زبان جلال آل احمد در دو اثر «مدیر مدرسه» و «پنج داستان»، افزون بر یافتن مصادیقی برای آنچه به عنوان شیوه های برجسته سازی برشمرده اند، به نمونه هایی دست می یابیم که زبان را آشنایی زدایی می کند؛ اما زبان شناسان مطرح نکرده اند.جلال آل احمد، علاوه بر کاربرد برخی هنجارگریزی های معمول و فراگیر، زبان محاوره را در قالبی تازه و زیبا با عنوان زبان داستان می ریزد و با ایجاز به شیوه های متعدد، نثر تلگرافی را به نام خود می کند و به واژگان وسعت معنایی می بخشد.کلیدواژگان: آشنایی زدایی، برجسته سازی، آل احمد، مدیر مدرسه، پنج داستان
-
صفحات 127-154
تاریخ جهانگشای جوینی، پدیدآورده عطاملک جوینی، یکی از شاهکارهای نثر فنی در زبان فارسی و در مقایسه با آثاری چون تاریخ وصاف، از عیب تکلف و ملال انگیزی مبراست.
موضوع مقاله حاضر بررسی پیوند میان زبان زیبا و نسبتا دشوار جوینی با محتوای تاریخ و اندیشه های این نویسنده است. بنابراین کوشیده ام در آغاز، متن را به اختصار معرفی کرده، ساختار و اجرای سازنده آن و ارزش تاریخی اش را نشان دهم.
از آن پس تقریبا تمامی ویژگی های زیبایی شناختی این مقدمه شامل سجع، ترصیع، موازنه، جناس، واج آرایی، موسیقی عروضی، پارادوکس، تناسب، امثال، کنایه، تشبیه و استعاره، استخراج و طبقه بندی شده است؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که در همه جا زبان و زیبایی را مطابق نظر صورتگرایان، در هم تنیده در نظر گرفته ام؛ زیرا گذشته از آنکه هیچ معنایی جز از طریق صورت انتقال نمی یابد، عطاملک در سراسر تاریخ جهانگشا و به ویژه در مقدمه زیبا و پرمعنایش از تکلف و تصنع پرهیز داشته و بر آن بوده است که ایدئولوژی و دریافتش را از تاریخ، در هیئت زبانی منشیانه، با مخاطب در میان نهد.کلیدواژگان: تاریخ جهانگشا، زبان، زیبایی، معنا -
صفحات 155-176امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)، شاعری چیره دست و توانا و از درخشان ترین چهره های غزل سرای معاصر است. او در هر دو شیوه شعر سنتی و شعر نیمایی طبع آزمایی کرده است؛ بنابراین طبیعی است که غزل سرایی او از تبحرش در زمینه سرودن شعر نیمایی متاثر شود تا جایی که در شمار یکی از بهترین سرایندگان غزل نو قرار گیرد. از سوی دیگر غزل چه سنتی باشد چه نو، یکی از انواع شعر است و می توان آن را در پنج حوزه عاطفه، زبان، تخیل، موسیقی و شکل بررسی کرد. پژوهندگان در این جستار تلاش می کنند غزل های سایه را به تفکیک در این حوزه ها بررسی کنند تا دریابند او در هر کدام، تا چه حدی نوآوری داشته و تا چه حد از خصایص شعری سرایندگان کلاسیک چون حافظ و سعدی و مولانا تبعیت کرده است. بر اساس نتایج این پژوهش، غزل سایه ضمن برخورداری از احساسی لطیف و شاعرانه، از نظر موسیقی و شکل ظاهری، همان حال و هوای غزل کلاسیک را به ذهن تداعی می کند، در حوزه های عاطفه و شکل ذهنی، دارای نوآوری هایی در خور توجه است و در حوزه های تخیل و زبان نیز نوآوری های اندکی دارد.کلیدواژگان: ابتهاج، غزل، سنت گرایی، نوآوری
-
Pages 7-22Personification (giving personality) gets manifestation in utterances with other literary techniques as simile which is its renewal. By a glance on eloquent prose and poem, the study tries to consider manifestation of personification in simile. The manifestation of personification in simile takes place through point of similarity (within simile) or nominative and address (from outside). After a short glance on personification, the authors have considered its accompaniment with simile through a new angle.Keywords: Personification, Simile, Point of similarity, Tenor, Vehicle, Normative
-
Pages 23-48Maaref is a book from Baha e Valad which contains varied subjects and there is no certain rule between the chapters. In addition it is not clear that whether it is written by "Baha e Valad" or it is a set of his words and advices that are collected and written by his followers? And it is clear that such a book with such a style has no similar method. Sometimes it has non smooth and scientific prose and sometimes it is near to "Balkh" people language and sometimes it has a fluent and literary prose but in many cases especially when Bahae Valad explains his spiritual states and courtship with audacity It converts to a poetic prose. The researches that have been done since now about Maaref are generally about the concept and its mystical subjects or it may be about the effect that it had on thought and versification of his son, Molavi. This article with an analytical - descriptive method, talks about Aesthetics and observing Maaref Array in two Fields of Exquisite and expression. I Exquisite verbal there are a lot of phonemes, (vowels and consonants repetition) and types of rhyme and pun and some cases of balances are found in it. In Exquisite spiritual Group presentation of (Eltefat) (atlention) Array draws the book writing to a kind of Exquisite spiritual. There are lots of harmony and conflicts but a few opacities paradox in it and there are also few authorized and metonymy in expression area.Keywords: Baha, e Valad, Maaref, aesthetics, Lexical rhetoric, Semantic rhetoric
-
Pages 49-76The most literary critics confirm that the poetic language of Mashrooteh movement is the ordinary one, in spite of its new themes and poetic creativities. Therby, its ordinary language causes the eloquent errors which are opposite of the Persian language standards. Mirzadeh Eshghi is one of those poets who made the mentioned errors. On controry of the prior studies which looks at it generrally, this research involves the studying of eloquent errors in Eshghi's poem specifically. Therefore we understand that, in the level of word, analogy and barbarism are great errors in Mirzadeh Eshghi's poem so that it leads to cacophony. In level of sentence, also, solecism is the prevalent error in his poet. The usage of other eloquent errors are less than the mentioned ones.Keywords: Mirzadeh Eshghi, Constitutional Movement, Error, Eloquence, Rhetoric
-
Pages 77-104Literal pleasantry is one of the manifestations of humor in classic literature which along with humor genre has come to appearance in critical literature due to the dominant atmosphere in the society of its time and the ineligibility for creating social humor and has achieved a special position for itself.
If we accept that for creating humor, a text should have some formal and content features, we can also generalize these features to pleasantry.
Studying the formal structure of pleasantry in the light of using figures of speech will provides us with a criterion for scientific measurements by which points of strength and weakness of pleasantries and the ability or disability of the authors for creating humor will be found out.
In this research, we studied Jami's pleasantries with an emphasis on the effective role of figures of speech in the process of creating a literal text with humor tendencies and these pleasantries were analyzed in the light of literal figures of speech and using rhetoric.Keywords: Humor, Pleasantry, Rhetoical, Baharestan Jami -
The language Defamiliarization in the stories of Ale Ahmad (based on Modir Madreseh and Panj Dastan)Pages 105-126Formalists considered that the function of literature was to "defamilarize" the ordinary and the everyday perception of surroundings. A literary text is derived from defamiliarization techniques at different levels of form, meaning and even literary genres. Constructivists extended this topic and proposed the literary role as one of the linguistic roles, which is formed by defamiliarization in language. Therefore, they expressed various kinds of defamiliarization and foregrounding in language. By studying the language used by Al-e Ahmad in his two books entitled Modir-e Madreseh (The School Principal) and Panj Dastan (Five Stories), we find examples for what are referred to as foregrounding techniques, we also come across with examples that defamilarize the language; although they are not developed by linguists. In addition to employing some common and pervasive syntactic deviation cases, Al-e Ahmad uses the colloquial language in a new beautiful form as the story language. By summarizing in many ways, he becomes author of telegraphic prose and extends the semantic area of words.Keywords: defamiliarization, Foregrounding, Ale Ahmad, Modir Madreseh, Panj Dastan
-
Pages 127-154
Jahangosha Jovini`s history, originated from Atalolmolk Jovini, is a technical prose masterpiece in Persian language which is free from any ornate and tedious in comparison to other works such as Vassaf (good describer) history.
The purpose of this study is investigating the bind of beauty and relatively difficult language of Jovini as well as historical content and the author`s thoughts. Thus here we first introduce its text briefly, then we illustrate it`s forming elements and it`s historical value.
Aesthetic qualities are classified in introduction as follows: cadence, using words which correspond in measure and rime, balance, homonymy, alliteration, prosodic, music, paradox, fitness, example, metaphors, similes, metaphors and extraction. What matters is that, according to formalists` perspective, we have considered language and beauty as interwoven phenomenon. However, this is a fact that no sense can be transferred unless via surface.Through his history, particularly in his beautiful and meaningful introduction, Ataolmolk avoids to utilize formality and ornate text, but to share his ideology and conceive from history, as secretarial language board, with his audiences.Keywords: Jahangosha history, language, sense -
Pages 155-176AmirHooshang Ebtehaj (Saye) is a powerful and proficient poet. He is one of the best and most well known contemporary composers of lyric poems. He has tested both poetic styles: traditional and nimaeian. So, it is really normal that composer his lyric poems is influenced by his nimaean poems and it became one of the best composers of new lyric poems. Although, lyric poem, new or traditional is a kind of poet and we can consider it in five areas: sentiment, language, imagination, music and form. Researchers in this study try to consider Ebtehaj,s poem in these five areas separately in order to find that how much innovation he has had in each area ?and how much he has followed special poem qualities of traditional poets like Hafez, Saadi, and Molana. According to this study, Saye's lyric poems has elegant and poetical sentiment , furthermore his poets form and music perform traditional poets. Also, about sentiment and mental images has admirable innovations and in language and imagination area has a little innovations.Keywords: Hooshang Ebtehaj, lyric poem, traditionalism, innovation