فهرست مطالب

دانش و پژوهش حسابداری - پیاپی 45 (تابستان 1395)

فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری
پیاپی 45 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی یکپارچگی اعتباری با مدل کیفیت وام اشخاص حقوقی (مطالعه موردی در بانک مسکن شعب مناطق آزاد)
    حمیدرضا وکیلی فرد، فاطمه بختیاری دولابی، ناصر پرتوی، ناصر پرتووی صفحه 1
    اعطای تسهیلات یکی از اصلی ترین فعالیت های بانک ها و موسسات اعتباری می باشد. اطمینان از بازگشت به موقع اصل وسود تسهیلات پرداختی چالش اصلی آنان می باشد لذا آنان نیازمند به یک سیستم جامع جهت ارزیابی اعتباری مشتریان می باشند تا ریسک نکول تسهیلات پرداختی خود را به حد اقل کاهش دهند. هدف این پژوهش بررسی وجود رابطه میان برخی ویژگی های اعتباری مشتریان حقوقی (در بانک مسکن شعب منطقه آزاد کیش) باکیفیت تسهیلات پرداختی آنان از منظر خوش حسابی و یا بد حسابی مشتریان می باشد . با غربالگری مشتریان حقوقی آن منطقه ،تعداد 95 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردید. فرضیه های تحقیق با آزمون Tوبه کمک نرم افزار spss 21 بررسی گردیدکه فرضیه اصلی وجود رابطه بین یکپارچگی اعتباری و مدل کیفیت وام اشخاص حقوقی در بانک مسکن شعب منطقه آزاد کیش وهر چهار فرضیه های فرعی آن یعنی وجود رابطه میان 4 متغیر مستقل ،شاخص مالی و شاخص اهرمی با کیفیت وام اشخاص حقوقی مورد تایید قرار گرفت. لازم به توضیح است که دو متغیر ارزیابی مدیران ، شاخص بازار اول رابطه مستقیم و دو متغیر دیگر شاخص مالی و شاخص اهرمی رابطه معکوس داشته است .
    کلیدواژگان: یکپارچگی اعتباری، اعتبار سنجی، مدل کیفیت وام
  • بررسی تاثیر اجزای مصارف بانک نمونه بر نقدینگی آن
    قدرت الله طالب نیا، رسول برادران حسن زاده، پریسا اسدی صفحه 2
    مدیریت دارایی و بدهی بانک روشی برای برنامه ریزی هم زمان همه دارایی ها و بدهی های بانک به شمار می آید. بدین ترتیب که به دنبال ارائه ترکیب مناسبی از ترازنامه بانک با هدف برآورده ساختن الزامات مختلفی همچون اهداف مدیریت منابع و مصارف بانک، شرایط بازار، تامین نقدینگی و تقویت ارزش بانک می باشد. (البرزی، پورزرندی و شهریاری 1390) بهترین رویه در مدیریت بهینه منابع و مصارف در واقع، ارایه یک برنامه ریزی عملی است که نشان می دهد منابع مورد نیاز با چه ترکیبی و چگونه می تواند به سود آورترین شکل ممکن، مورد استفاده قرار گیرد. محدودیت منابع از یک طرف و هزینه های تجهیز آن از طرف دیگر، ایجاب می نماید فرآیند تصمیم گیری در این خصوص، با اعمال روش های دقیق برنامه ریزی صورت پذیرد. روند رو به رشد هزینه های عملیاتی نشان دهنده تغییر در ترکیب منابع به سمت منابع گران قیمت است، به عبارت دیگردر شرایط کلی، فرآیند تصمیم گیری در خصوص ترکیب منابع و نحوه مصارف چگونه باشد تا افزایش روبه رشد منابع گران قیمت، کمترین آثار مالی منفی را بر حاشیه سود اعمال نماید. امکان ارایه پاسخ به سوالاتی از این دست درحیطه مدیریت منابع و مصارف می باشد. (مهدوی نصر، 1388)
    هدف این تحقیق بررسی مختصر تاثیر اجزای منابع و مصارف بانک صادرات ایران به عنوان ورودی ها و خروجی ها بر بخش نقدینگی آن می باشد. بر طبق این هدف 18 فرضیه شکل می گیرد که با استفاده از مانده های پایان ماه طبقات مذکور، از ابتدای سال 1388 تا پایان سال 1392 با بهره گیری از رگرسیون چندگانه و با لحاظ نمودن فرضهای اساسی رگرسیون نتایج بهینه ای ارائه گردید که تا حد امکان بالاترین ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده را داشته باشد. این نتایج در پیش بینی نقدینگی بانک کارایی بالایی دارد.
    کلیدواژگان: منابع و مصارف بانکها، نقدینگی، مدیریت نقدینگی کارآمد، رگرسیون چندگانه
  • بررسی تاثیر معیارهای بازده سرمایه گذاری و ارزش افزوده اقتصادی بر بازده سهام شرکته های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    محمود لاری دشت بیاض، کامران قائم مقامی، محمد تقی حسن زاده کلاچای صفحه 3
    هدف اصلی این تحقیق، بررسی محتوای اطلاعاتی نسبی متغیر حسابداری «بازده سرمایه گذاری ها» در مقابل متغیراقتصادی «ارزش افزوده اقتصادی» به منظور شناسایی متغیر مناسب تر (متغیری که بازده سهام را که به عنوان معیار تعیین تغییرات در ثروت سهامداران می باشد، بیشتر تبیین نماید) و در جهت بهبود تصمیم گیری سرمایه گذاران می باشد. در آنالیز آماری (تخمین مدل های رگرسیونی، محاسبه ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقییق و آزمون فرضیه ها) ارائه شده است. در تحلیل های آماری به کمک نرم افزارSPSS از داده های 40 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سال های 1389تا 1391 استفاده شده است. بطوریکه جهت اطمینان از وجود رابطه معنی داری بین بازده سرمایه گذاری و ارزش افزوده اقتصادی با بازده سهام، به بررسی میزان ضریب همبستگی (پیرسون) هر یک از این متغیرها با بازده سهام پرداخته و در نهایت بررسی این موضوع که کدامیک از این متغیرها بازده سهام را بیشتر تبیین می نماید مد نظر قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از بررسی نمونه اخذ شده در خصوص فرضیه های اول و دوم بیانگر وجود رابطه معنی داری بین متغیرهای مذکور با متغیر بازده سهام می باشد. درخصوص فرضیه سوم، با توجه به عدم وجود تفاوت معنی دار، شواهد بیانگر عدم تسری نتیجه این فرضیه مبنی بر پذیرش فزونی تاثیر محتوای اطلاعاتی نسبی«بازده سرمایه گذاری ها» در مقابل «ارزش افزوده اقتصادی» بر بازده سهام در نمونه اخذ شده، به جامعه تحقیق(شرکتهای فعال بورس اوراق بهادار تهران) می باشد.
    کلیدواژگان: بازده سهام، ارزش افزوده اقتصادی، بازده سرمایه گذاری ها
  • مقایسه قدرت پیشبینی مدل های ورشکستگی و وجوه نقد عملیاتی در شرکت های در بورس اوراق بهادار تهران(مطالعه مدل های ورشکستگی شیراتا و زیمسکی)
    زهره حاجیها، زهرا بابایی منش صفحه 4
    ورشکستگی به عنوان مقوله ای با اهمیت در مدیریت مالی تلقی می شود. بررسی علل پدید آورنده ورشکستگی از منظر مالی بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی قدرت پیش بینی مدل های ورشکستگی شیراتا و زیمسکی با وجوه نقد عملیاتی در شرکت های بورس اوراق بهادار می باشد. از آنجایی که کسری وجوه نقد یکی از بحرانی ترین مراحل ورشکستگی است انتظار بر این است که این متغیر دارای قدرت پیش بینی کنندگی بالایی برای پدیده ورشکستگی شرکت باشد. از نظر هدف، این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش و ماهیت نیز، از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه شرکتها برای سال های 1383 تا 1393 می باشد که با توجه به محدودیت ها 124 شرکت در صنایع مختلف انتخاب گردید و دو گروه شرکتهای ورشکسته و غیرورشکسته در صنایع و شرایط یکسان برسی شد. که با توجه به ماده 141 قانون تجارت (فزونی زیان انباشته بیش از دو برابر سرمایه) 62 شرکت ورشکسته و62 شرکت غیرورشکسته شناخته شدند وطی سه دوره مالی مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج حاکی از قدرت بالای پیش بینی مدل شیراتا نسبت به مدل زیمسکی و وجوه نقد عملیاتی می باشد. همچنین مدل زیمسکی نسبت به مدل وجوه نقد عملیاتی قدرت بالاتری در پیش بینی ورشکستگی دارد. سایر یافته ها نشا نمی دهد هر چه به گذشته می رویم دقت کلی پیش بینی مدلهای ورشکستگی شیراتا و زیمسکی کاهش می یابد ولی دقت مدل وجوه نقد عملیاتی طی سه سال تغییر فاحشی نداشته است.
    کلیدواژگان: ورشکستگی، مدل شیراتا، مدل زیمسکی، وجوه نقد عملیاتی
  • اصول، روش ها، ابزارهای اجرایی و حسابرسی بهبود مستمر
    صفحه 5
  • اخبار
    صفحه 6