فهرست مطالب

پرستاری گروه های آسیب پذیر - سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1395)

مجله پرستاری گروه های آسیب پذیر
سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجتبی میرسعیدی، ناهید بیژه *، احسان میر، پروین میر، مهدی ساقی صفحات 1-11
    مقدمه
    فیبرینولیز و انعقاد دو جزء اصلی فرآیند هموستاز هستند. اطلاعات متناقضی در مورد تاثیر تمرین منظم ورزشی به ویژه تمرین ترکیبی(مقاومتی- هوازی) بر این عوامل وجود دارد.
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، تاثیر هشت هفته تمرین ترکیبی(مقاومتی- هوازی) بر فاکتورهای انعقادی و فیبرینولیتیکی در مردان سالمند می باشد.
    روش
    در این مطالعه ی نیمه تجربی 30 نفر از مردان سالمند (سن 54/3 ± 95/64 سال) به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند: گروه تجربی (تعداد=15 نفر) و گروه کنترل (تعداد=15 نفر). گروه تجربی در یک برنامه ی تمرین ترکیبی (3 روز در هفته، برای 8 هفته) شرکت کردند. برای مقایسه ی تغییرات درون و برون گروهی وزن بدن، شاخص توده ی بدن و سطوح فیبرینوژن، زمان PT، زمان PTT، تعداد پلاکت ها و عامل فیبرینولیتیک D-dimer از آزمون تی وابسته و مستقل و از نرم افزار آماری SPSSv.21 استفاده شد.
    یافته ها
    پس از هشت هفته تمرین ترکیبی، سطوح فیبرینوژن و تعداد پلاکت ها در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشتند؛ ( بترتیب برابر با 001/0 و 023/0) و به طور همزمان PT، PTT و عامل فیبرینولیتیک D-dimer افزایش یافت. ( بترتیب برابر با 038/0، 005/0 و 001/0)
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که پرداختن به فعالیت های ترکیبی، می تواند برای مقابله با عوارض تهدید کننده ی سیستم هموستاز و فرایند پیری مفید بوده و به عنوان پروتکل تمرینی مناسب برای حفظ سلامتی در این افراد مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می شود که پروتکل های تمرینی جدید و متنوع دیگر نیز به ویژه در افراد سالمند و آسیب پذیر مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فیبرینوژن، عوامل فیبرینولیتیک، تمرین ورزشی
  • علی سیف زاده * صفحات 12-23
    مقدمه
    با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان، توجه به سلامت آن ها و بررسی عوامل اقتصادی - اجتماعی موثر بر سلامت سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ و توجه به عوامل زمینه ای موثر بر سطح زندگی دوران سالمندی، دارای اهمیت بالقوه ای است.
    هدف
    هدف اصلی تحقیق، بررسی رابطه ی پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سلامت در سالمندان شهر آذرشهر می باشد.

    روش
    مطالعه ی حاضر از نوع مقطعی- توصیفی است که در سال 1393 با مشارکت 312 نفر از سالمندان 65 سال و بیشتر شهر آذرشهر، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام گردید. در این پژوهش برای سنجش سلامت روانی از پرسشنامه ی سلامت عمومی گلد برگ، پرسشنامه ی سلامت عمومی و توانایی انجام فعالیت های روزانه ی زندگی برای ارزیابی سلامت جسمانی و برای سنجش سلامت اجتماعی از پرسشنامه ی سلامت اجتماعی کییز استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSSv.22 در دو سطح توصیفی و تحلیلی با آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد.
    یافته ها
    بین تحصیلات و سلامت (جسمانی، اجتماعی و روانی) پاسخگویان تفاوت معنی داری وجود دارد؛ p=0/026)) به این معنی که افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم، از سلامت بیشتری نسبت به بی سوادان و افراد با تحصیلات زیر دیپلم برخوردارند. بین میانگین سلامت افراد با میزان هزینه ی مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد p=0/000))، به این معنی که سلامت سالمندانی که هزینه خانوار خود را بیش از 200 هزار تومان اعلام کرده اند، بیش از سایر افراد می باشد. بین میانگین سلامت سالمندان با مشاغل مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد؛ p=0/000)) به این معنی که سالمندانی که شغلشان در رده ی متوسط قرار دارد، از سلامت بیشتری نسبت به سایر سالمندان برخوردارند.
    نتیجه گیری
    سالمندان دارای پایگاه اقتصادی- اجتماعی در حد بالا، از سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی بیشتری نسبت به سایر سالمندان برخوردارند. درواقع سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق و صحیح است.
    کلیدواژگان: سلامت، سالمندی، پایگاه اقتصادی، اجتماعی
  • امید محمدنژاد، حسن نیازمند *، امین صداقت صفحات 24-35
    مقدمه
    تبعات جبران ناپذیر بیماری اعتیاد باعث شده استفاده از از رویکردهای روان درمانگری دینی به عنوان یکی از مهم ترین مباحث مهم روز مورد توجه مسئولین حوزه ی سلامت قرار گیرد. درمان دارویی به تنهایی حتی با هزینه های اقتصادی کلان نمی تواند زمینه ی بهبودی و بازپروری معتادین را به همراه داشته باشد و به نظر می رسد پرداختن به رویکرد های روان درمانگری دینی در کنار درمان دارویی می تواند در بهبود سلامت عمومی و نشاط اجتماعی بیماران موثر باشد.
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف اثربخشی خدمات روان درمانگری دینی بر افزایش سلامت روان بیماران مصرف کننده ی مواد مخدر مراکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهر بوشهر می باشد .
    روش
    برای این منظور از بین بیماران مصرف کننده ی مواد مخدر مراکز درمانی ترک اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، 60 نفر به صورت در دسترس انتخاب، و سپس با تخصیص تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخلات در گروه آزمون روان درمانگری دینی بر روی گروه آزمون در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای توسط متخصصین روان شناس صورت گرفت؛ و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. به منظور بررسی وضعیت روان شناختی آزمودنی ها، قبل از اعمال مداخلات لازم، پرسشنامه ی GHQ28 تکمیل و مصاحبه ی تشخیصی توسط روان شناس صورت گرفت . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، فرم سلامت روان و پرسشنامه ی مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از spssv.19 و بر اساس آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    میانگین نمره ی سلامت روان در گروه آزمایش 13/24 با انحراف معیار 63/12 و گروه کنترل با میانگین 17/30 و انحراف معیار 46/9 است؛ که مقایسه ی بین گروه ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ روان درمانگری دینی در افزایش سلامت روان بیماران مصرف کننده ی مواد مخدر، در سطح 001/0 > P تفاوت معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که خدمات روان درمانگری دینی، باعث افزایش سلامت روان در بین بیماران مصرف کننده ی مواد مخدر شده است. هم چنین اثر بخشی خدمات روان درمانگری دینی باعث افزایش سلامت روان در بین بیماران می گردد. لذا ارائه ی خدمات روان درمانگری با رویکرد دینی و معنوی، می تواند در کاهش مشکلات روحی بیماران متقاضی درمان اعتیاد، موثر واقع باشد و زمینه ی ارتقای سلامت روان آنان گردد.
    کلیدواژگان: روان درمانگری، معنویت دینی، سلامت روان، بیماران معتاد، مراکز درمانی
  • مسعود بهرامی * صفحات 36-46
    مقدمه
    در دهه های اخیر کیفیت زندگی به عنوان یک رویکرد همه جانبه نگر، جهت اطلاع از وضعیت بیماران مبتلا به سرطان، مورد توجه پرستاران قرار گرفته است. با این وجود تحقیقاتی که در آن وضعیت کیفیت زندگی خود پرستاران شاغل در مراکز انکولوژی خصوصا در ایران مورد بررسی قرار گرفته باشد، بسیار محدود است.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی پرستاران انکولوژی در یک مرکز منتخب در اصفهان انجام گردید.
    روش
    این مطالعه بخشی از یک مطالعه ی بزرگتر است که در سال 1392 انجام گردید. در این مطالعه پرسشنامه ی سنجش کیفیت زندگی فرم خلاصه ی سازمان بهداشت جهانی مشتمل بر 26 سوال، مورد استفاده قرار گرفت. تمامی سوالات این پرسشنامه بر مبنای لیکرت 5 گزینه ای تنظیم شده است. روایی و پایایی این پرسشنامه در مطالعات قبلی در داخل و خارج از ایران مورد تایید قرار گرفته است. این پرسشنامه توسط 50 نفر از پرستاران یک مرکز منتخب مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان، در شهر اصفهان تکمیل گردید. این پرستاران حدود 70 درصد از کل پرستاران واجد معیارهای ورود را شامل می شدند که به صورت سرشماری انتخاب شدند. میانگین نمره ی کیفیت زندگی پرستاران در چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی (بر مبنای نمره ی 20) و هم چنین توزیع فراوانی پاسخ به دو سوال« وضعیت کلی کیفیت زندگی» و « وضعیت عمومی سلامت» پرسشنامه تعیین گردید. اطلاعات دموگرافیک و بالینی پرستاران نیز توسط یک فرم جمع آوری گردید.
    یافته ها
    میانگین نمره ی کیفیت زندگی پرستاران در حیطه ی جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی به ترتیب 47/13، 63/12، 05/13، 70/11 بود. بیشتر پرستاران( 6/ 42 درصد)در پاسخ به سوال «چقدر از سلامت خود راضی هستید؟» گزینه ی « نه راضی، نه ناراضی» و اکثریت آن ها (9/48 درصد) در پاسخ به سوال «کیفیت زندگی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟»، گزینه «نه خوب نه بد» را انتخاب کردند.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهد که کیفیت زندگی پرستاران انکولوژی در ابعاد مختلف در حد متوسط قرار دارد. کم توجهی به کیفیت زندگی پرستاران و برطرف نکردن دغدغه های منطقی آن ها، ممکن است کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان و در نهایت کیفیت زندگی آنان را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: سرطان، کیفیت زندگی، پرستار، ابزار کیفیت زندگی خلاصه ی سازمان بهداشت جهانی
  • مهدی عبدالکریمی، مرادعلی زارعی پور *، حسن محمودی، منیره رضایی مرادعلی، احسان موحد، مهین علی نژاد صفحات 47-58
    مقدمه
    امروزه میزان سزارین در ایران از محدوده ی توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت بالاتر است؛ و یکی از دلایل افزایش سزارین، درخواست مادران می باشد.
    هدف
    با توجه به افزایش میزان سزارین در ایران به عنوان معضل بهداشتی و عوارض آن روی مرگ ومیر مادر، این مطالعه با هدف پیشگویی انتخاب نوع زایمان مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده صورت گرفت.
    روش
    این مطالعه از نوع مقطعی است که بر روی200 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی روستایی ارومیه در سال 1393 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده شامل آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSSv.16 و آزمون های آماری تی تست، کای دو و رگرسیون لجستیک آنالیز شدند.
    یافته ها
    میانگین سن زنان مورد مطالعه 8/4  9/27 سال بود. 5/68 درصد مادران قصد داشتند به روش زایمان طبیعی و 5/31درصد قصد داشتند به روش سزارین، زایمان کنند.بین انتخاب نوع زایمان با سطح تحصیلات(005/0=p)، سه ماهه ی حاملگی(01/0=p)، نوع بارداری(خواسته، ناخواسته)(04/0=p)، سابقه ی سقط و مرده زایی(02/0=p) و سابقه ی نوع زایمان قبلی(0001/0>p)ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد. از بین سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده، سازه ی هنجار انتزاعی، بیشترین عامل موثر(0001/0>p) و سازه ی نگرش کم ترین عامل موثر در پیشگویی انتخاب نوع زایمان بود. (01/0=p)
    نتیجه گیری
    توصیه می شود برنامه های مداخله ای برای انتخاب نوع زایمان بر اساس سازه های این تئوری و با تاکید بر هنجار انتزاعی جهت انجام زایمان طبیعی تدوین گردد.
    کلیدواژگان: سزارین، زایمان طبیعی، نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده
  • آناهیتا خدابخشی کولایی *، فاطمه دمیرچی صفحات 59-71
    مقدمه
    تن فروشی با مصرف مواد رابطه ای قوی دارد. علاوه بر این، سبک زندگی ناسالم، نقش حیاتی در شیوع مشکلات اجتماعی چون تن فروشی و اعتیاد دارد.
    هدف
    این مطالعه با هدف بررسی تعیین تفاوت سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامت، در زنان معتاد تن فروش و غیر تن فروش انجام شد.
    روش
    نوع مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. 120 زن معتاد شامل 60 معتاد تن فروش و 60 معتاد غیر تن فروش شهر تهران در سال 1394 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ سپس پرسشنامه ی مقیاس سبک زندگی ارتقاء دهنده ی سلامتی(HPLP II) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری توسط نرم افزار spssv.20 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد تفاوت معناداری بین سبک زندگی ارتقا دهنده ی سلامت، در دو گروه از زنان معتاد تن فروش و زنان معتادغیر تن فروش وجود داشت. (05/0>p) بررسی خرده مقیاس های پژوهش نشان داد که زنان معتاد غیر تن فروش در خودشکوفایی، مسئولیت پذیری و مدیریت استرس، نمرات بالاتری را نسبت به گروه زنان معتاد تن فروش به دست آوردند. (p<0/05) در حالی که در روابط بین فردی و تغذیه، زنان معتاد تن فروش نمرات بیشتری در مقایسه با گروه دیگر کسب کردند. (P0/05)
    نتیجه گیری
    یافته ها بر این امر تاکید می کند که سبک زندگی ارتقادهنده ی سلامت، به عنوان عاملی اساسی در مداخله های سلامتی و درمانی (اولیه و ثانویه) در زنان معتاد تن فروش و معتاد غیر تن فروش، مورد توجه متخصصان سلامت و بهداشت روان قرار دهند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سلامت، مصرف کنندگان مواد، تن فروشی، زنان
|
  • M. Mirsaeedi, N. Bijh*, E. Mir, P. Mir, M. Saghi Pages 1-11
    Introduction
    Fibrinolysis and coagulation are two main components of homeostasis. There is conflicting information available regarding the effect of regular exercise, particularly aerobic training on these factors
    Objective
    The purpose of this study was the effect of 8 weeks of combined training (aerobic-resistance) on blood coagulation, fibrinolytics factors in adult men.
    Method
    In this quasi-experimental study, 30 subjects of elderly men (age 64.95±3.54 years) were randomly divided into 2 groups: experimental (n=15) and control (n =15) group. Experimental group, participated in a program of combined training (3 days a week for 8 weeks). To compare changes inside and outside group of the body weight, body mass index and levels of fibrinogen, PT, PTT, platelet counts and D-dimer fibrinolytic agent dependent and independent t-test and SPSS statistical software (version 21) was used.
    Results
    After 8 weeks of combined training (Aerobic-Resistance) of fibrinogen and platelets count were significantly decreased in experimental group when compared to control group (0/001, 0/023) concurrently increased PT, PTT and D-dimer fibrinolytic factor (0/038, 0/005, 0/001).
    Conclusion
    The results of the present study suggest that participation in combined activities can be very useful for prevention of threatening complications hemostatic system and the aging process and To maintain good health as proper exercise protocol used in these patients. It is recommended that new training protocols and a variety of others, especially at the elderly and vulnerable to be investigated.
    Keywords: fibrinogen, fibrinolytic Agents, exercise
  • A. Seyfzade Pages 12-23
    Introduction
    The growing population of older adults mandates attending to their health and socioeconomic factors that affect it. Furthermore, it is potentially important to study the underlying factors that affect life status in this period.
    Objective
    The aim of the present study was to investigate the relationship between socioeconomic status and health in older adults of Azarshahr.
    Method
    The current cross-sectional descriptive study recruited 312 older adults of 65 years and older from Azarshahr city using stratified random sampling method. Goldberg General Health Questionnaire was used to evaluate the mental health of older adults. Furthermore, General Health Questionnaire and another questionnaire were used to assess physical ability to perform activities of daily living and Keynesian Social Health Questionnaire was used to measure social health. Data were analyzed in SPSS22 using descriptive and analytical tests including independent t test and one-way analysis of variance.
    Results
    A significant relationship was found between education and health (physical, social and psychological) of respondents (p = 0.026), which means that people with higher education enjoyed a better health than those with lower education levels. Furthermore, a significant relationship was found between mean health and family living expenses (p = 0.000), such that people who declared their living expenses to be higher than 2000000 rials were healthier than others. A significant difference also existed among different jobs in terms of health status (p = 0.000), which means that older people with middle class jobs were healthier than others.
    Conclusion
    Older people with high socioeconomic status enjoy higher physical, psychological and social health than other older people. In fact, older adults’ health status and health problems are major concerns in most societies and require careful and right policies and planning.
    Keywords: health, geriatrics, socioeconomic status
  • O. Mohamadnejad, H. Niyazmand*, A. Sedaghat Pages 24-35
    Introduction
    Drugs and Psychotropic feasts to cause psychological damage among patients addicted been so many different aspects of their mental health is a serious risk. Religious psychotherapy approaches can improve public health and social vitality is effective.
    Objective
    This study aimed to increase the effectiveness of services psychotherapy for mental health patients taking the drug religious centers, addiction treatment and harm reduction is Bvshhrmy University of Medical Sciences.
    Method
    For this purpose, between patients taking the drug addiction treatment centers affiliated to Bushehr University of Medical Sciences, 60 patients randomly assigned to experimental and control groups with an equal volume of psychotherapy interventions religious test on the experimental group for 8 sessions 60 experts led by psychologist minutes for the control group did not receive any services. In order to assess the subject's mental state before applying the necessary interventions ghq28 test and diagnostic interviews were conducted by a psychologist. The tools used in this research, mental health and a demographic questionnaire.
    Results
    The analysis of data based on the analysis of covariance (MANCOVA) were analyzed. The results showed that mental health services increased religious therapy among patients taking the drug. It also increases the effectiveness of services psychotherapy for mental health and religion somatic, anxiety, social dysfunction and depression among patients.
    Conclusion
    The mental health therapist religious and spiritual approach can be effective in reducing psychological problems patients seeking drug treatment and mental health is improving.
    Keywords: Psychotherapist, religious spirituality, mental health, addiction patients, health
  • M. Bahrami* Pages 36-46
    Introduction
    Quality of life (QoL) has received particular attention by nurses as a holistic approach to realize the status of cancer patients in recent decades. However, few studies have examined the quality of life in nurses working in oncology centers, particularly in Iran.
    Objective
    This study aimed to assess the quality of life in oncology nurses in a selected center in Isfahan.
    Method
    This study is a part of a larger study conducted in 2013. The 26-item World Health Organization Quality of Life Brief (WHOQoL-BREF) questionnaire was used . All items are rated on a 5-point Likert scale. The validity and reliability of this questionnaire have been approved in previous studies in and out of Iran. The questionnaire was completed by 50 nurses in a selected center affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Seventy percent of eligible nurses took part in the study using consensus sampling. The mean QoL score of oncology nurses was calculated (based on the score of 20) across four domains: physical, psychological, social relationship and environmental. The frequency distribution of 2 items measuring “the status of overall quality of life” and “general health status” was also measured. Demographic and clinical information of nurses was also collected in a form.
    Results
    The QoL mean scores of nurses were 13.47, 12.63, 13.05 and 11.70 in physical, psychological, social relationship and environmental domains, respectively. In response to the question “How satisfied are you with your health?”, the item “neither satisfied nor dissatisfied” was selected by the majority of nurses (42.6 precent). Also, in response to the question “How would you rate your quality of life?”, the item “neither poor nor good” was selected by the majority of nurses (48.9 precent).
    Conclusion
    Results indicate that QoL of oncology nurses in different domains is at a moderate level. Paying less attention to QoL of oncology nurses and not resolving their reasonable concerns may have a negative impact on the quality of care and quality of life of cancer patients.
    Keywords: Cancer_Quality of Life_Nurse World Organization Quality of Life Questionnaire – Bref
  • M. Abdolkarimi, Ma Zareiepoor*, H. Mahmoodi, M. Rezaeimoradali, E. Movahed, M. Alinejad Pages 47-58
    Introduction
    Nowadays, the rate of cesarean section has surpassed the rate recommended by World Health Organization. One of the reasons for this increase is women’s request for cesarean section.
    Objective
    Given the increase in cesarean section rates as a health problem in Iran and its effects on maternal mortality, this study aimed to predict the type of delivery based on the theory of planned behavior.
    Method
    This cross-sectional study recruited 200 pregnant women presenting to rural health centers of Urmia using random cluster sampling in 2014. The data collection tool was a questionnaire containing constructs of the theory of planned behavior, including knowledge, attitude, perceived behavioral control, subjective norms and behavioral intention. Data were analyzed in SPSS 16 using paired t-test, chi-square test and logistic regression.
    Results
    Women’s mean age was 27.9±4.8 years, 68.5% of mothers stated that they intended to have normal delivery and 31.5% were inclined to cesarean section. Significant relationships were observed between the delivery choice and education level P, trimester of pregnancy P, conception type (wanted, unwanted) P, history of abortions and previous stillbirths Pand type of previous deliveryP. Among the constructs of the theory of planned behavior, subjective norms was the most effective (P
    Conclusion
    It is recommended that intervention programs based on constructs of the theory of planed behavior be implemented with emphasis on subjective norms to help pregnant women choose natural deliver
    Keywords: Cesarean section, delivery, theory of planned behavior
  • A. Khodabakhshi*, F. Demirchi Pages 59-71
    Introduction
    Prostitution has a strong relationship with substance use. In addition, lifestyle has a key role in prevalence of social problems such as prostitution and addiction.
    Objective
    The current study aimed to investigate the differences between health-promoting lifestyles between prostitute women drug users and non-prostitute women drug users.
    Method
    This cross-sectional descriptive-analytic study recruited 120 women including 60 prostitute drug users and 60 non-prostitute drug users selected by convenience sampling in Tehran in 2015. They completed the Health-Promoting Lifestyle Profile. Data were analyzed using multivariate analysis of variance in SPSS version 20.
    Results
    The results indicated a significant difference between prostitute and non-prostitute women drug users in terms of health-promoting lifestyle (p
    Conclusion
    These findings emphasize that health promoting lifestyle can play an essential role in health and therapeutic interventions (primary and secondary) in prostitute and non-prostitute women drug users.
    Keywords: Lifestyle, health, drug user, prostitution, women