فهرست مطالب

دانش مالی تحلیل اوراق بهادار - سال نهم شماره 31 (پاییز 1395)

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال نهم شماره 31 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سحر سپاسی، حسین اعتمادی، سعید سیرغانی صفحات 1-20
    مشارکت مدیران ارشد در بودجه بندی این امکان را برای آنها فراهم می کند که با استفاده از برتری خود در وضعیت عدم تقارن اطلاعاتی، از طریق فرآیند تدوین هدف، بر ارزیابی عملکرد خویش تاثیر بگذارند. مدیر ارشد و مدیر بودجه، به ترتیب با استفاده از ابزارهای نارسایی بودجه و سیستم کنترل داخلی، در جهت حداکثر کردن مطلوبیت خود تلاش می کنند. هدف پژوهش، یافتن نقطه تعادلی در منافع طرفین بازی با استفاده از تئوری بازی ها است، بطوریکه در آن مدیر ارشد و مدیر بودجه از منافع خود راضی باشند. فرضیه ها با استفاده از داده های ترکیبی صورتهای مالی و گرایشات اخلاقی مدیران 56 شرکت تولیدی بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1389 تا 1393 آزمون گردید. فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی پژوهش به ترتیب با روش تابع بهترین پاسخ و آزمون من-ویتنی تحلیل و بررسی شدند. طبق یافته ها، در ترکیب استراتژی ایجاد نارسایی بودجه توسط مدیر ارشد و استراتژی سیستم کنترل داخلی قوی توسط مدیر بودجه، طرفین بازی به تعادل در منافع خود دست می یابند اما این ترکیب استراتژی، تعادل نش غالب ضعیف است.
    کلیدواژگان: نارسایی بودجه، مشارکت در بودجه بندی، تئوری بازی ها، تابع بهترین پاسخ
  • سعید آقاسی، احسان آقاسی، سحر بیگلری صفحات 21-33
    هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه تحمل ریسک مالی و ویژگی های سرمایه گذاران (هوش مالی، مهارت مدیریت مالی، ثروت) بر اساس مدل بومی شده دونالد- مطالعه موردی بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو تحمل ریسک مالی به عنوان متغیر وابسته و هوش مالی، ثروت، مهارت مدیریت مالی به عنوان متغیرهای مستقل درنظر گرفته شده است. ایده اصلی تدوین فرضیه ها آن است که بین ویژگی های سرمایه گذاران و تحمل ریسک مالی رابطه معناداری وجود دارد. اطلاعات مورد نیاز در دوره زمانی 92 جمع آوری شده و برای آزمون فرضیه ها، از روش رگرسیون چند متغیره و آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها و از تحلیل واریانس جهت بررسی معنی دار بودن تفاوت متغیرها و از آزمون فریدمن برای بررسی معنی دار بودن اختلاف میان متغیرهای پشتیبانی کننده پژوهش و از آزمون میانگین جامعه (آزمونT) جهت بررسی فرضیه های مورد نظر در جامعه آماری استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که رابطه معناداری بین متغیر مستقل و متغیر وابسته وجود دارد و افراد جوان ممکن است تمایل بیشتری به ریسک مالی نسبت به همتایان قدیمی تر داشته باشند. اهمیت عوامل یا متغیرهای مستقل مورد بررسی، از نظر پاسخ دهندگان یکسان نبوده است و عامل مهارت مدیریت مالی بیشترین میانگین را داشته است. و همچنین شاخص های برازندگی مدل در وضعیت مناسبی قرار دارد و از نرم افزار لیزرل برای مناسب بودن مدل تحقیق استفاده شده یعنی مدل برازش خوبی داردهرچی برازش پایین تر باشه نشان دهنده مناسب بودن مدل است که در این تحقیق 04/ می باشد.
    کلیدواژگان: هوش مالی، تحمل ریسک مالی، مهارت مدیریت مالی، ثروت، بورس اوراق بهادار
  • مریم دولو، مرضیه شاکراردکانی صفحات 35-52
    هدف این پژوهش آزمون قیمت گذاری نقدشوندگی با تاکید بر 10 معیار متفاوت و آزمون استراتژی معاملاتی مبتنی بر نقدشوندگی و نهایتا مقایسه آن با استراتژی مبتنی بر اندازه/ارزش است. برای این منظور نمونه ای متشکل از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1381 تا 1393 بررسی گردید. برای نیل به هدف پژوهش از روش تحلیل پرتفوی استفاده گردیده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران قیمت گذاری نمی شود. با استفاده از آزمون انحراف از میانگین و آزمون GRS مشخص گردید، استراتژی معاملاتی مبتنی بر نقدشوندگی قادر به ایجاد بازده غیرعادی نیست. نتایج فوق صرف نظر از معیار اندازه گیری نقدشوندگی برقرار است. همچنین، اثربخشی بالاتر استراتژی معاملاتی مبتنی بر اندازه/ارزش از نظر آماری (نه اقتصادی) محرز گردید.
    کلیدواژگان: نقدشوندگی، اندازه، ارزش
  • سیدیوسف احدی سرکانی، الناز عمرانی صفحات 53-68
    امروزه ارزشیابی سهام به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در عرصه پژوهش های مالی به شمار می رود، چرا که سرمایه گذران با سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها با فرض انتخاب پورتفوی بهینه، همواره در پی کسب حداکثر بازدهی با ریسک معین و یا حداقل ریسک با بازدهی معین هستند و با توجه به مبادله روزانه تعداد بسیاری از سهام، به پیش بینی قیمت سهام با توجه به ارزش آتی شرکتها می پردازند.
    پژوهشگران مالی، روش های مختلفی را برای پیش بینی ارزش شرکت ارائه و آنها را با هم مقایسه نموده اند. پژوهش حاضر با استخراج قیمت بازار سهام 80 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه آن با ارزش پیش بینی شده شرکت، بر اساس مدل تنزیل جریانات وجوه نقد آتی طی یک دوره زمانی10 ساله (1390-1381) و محاسبه تفاوت بین آنها به بررسی تاثیر عواملی همچون اهرم مالی، تورم، میزان دارایی های ثابت و دارایی های نامشهود، بر ایجاد این تفاوت پرداخته است. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های ترکیبی با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره نشان می دهند که از بین مجموعه عوامل مورد بررسی، تورم و حجم دارایی های ثابت با میزان انحراف ارزش پیش بینی شده از قیمت بازار سهام، از رابطه منفی و معناداری برخوردار است. اهرم مالی و حجم دارایی های نامشهود با تفاوت ارزش پیش بینی شده از قیمت بازارسهام فاقد هرگونه رابطه معناداری بوده است.
    کلیدواژگان: قیمت بازار سهام، ارزش فعلی جریانات نقد آتی، جریانات نقد آزاد، بورس اوراق بهادار تهران
  • حجت الله صادقی، سمانه دهقان منشادی صفحات 69-83
    در راستای مدیریت ریسک بازار، بعد از اندازه گیری ارزش در معرض خطر پرتفوی باید به طوردقیق اجزای تشکیل دهنده آن را شناسایی و ریسک پرتفوی را حداقل نمود. در غالب مدل های مالی فرض می شود که توزیع مشاهدات (بازده ها)، نرمال است و بر اساس این توزیع ارزش در معرض خطر و سایر معیار های ریسک بازار محاسبه می شوند. این در حالی است که مشاهدات در واقعیت از توزیع های غیر نرمال پیروی می کنند. بنابراین این پژوهش از معیار ارزش در معرض خطر تفاضلی برای شناسایی میزان تاثیر هریک از اجزای تشکیل دهنده ریسک پرتفوی استفاده نموده است. این معیار ابتدا با فرض نرمال بودن و آن گاه با در نظر گرفتن توزیع واقعی داده ها محاسبه و نتایج این دو وضعیت را مقایسه می کند. قلمرو این پژوهش شامل 42 شرکت حاضر در صنعت مالی بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1388 تا 1392، است. نتایج نشان می دهد که با استفاده از معیار ارزش در معرض خطر تفاضلی می توان به خوبی تاثیر هر سهم را در ایجاد ریسک پرتفوی، شناسایی نمود وسهم های بهینه را انتخاب نمود. همچنین نتایج موید این نکته است که تحلیل حساسیت یک پرتفوی با استفاده از معیار ارزش در معرض خطر تفاضلی بر اساس توزیع واقعی آن پرتفوی بجای توزیع نرمال، نتایج دقیق تر و قابل اطمینان تری را ایجاد می نماید.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض خطر، ارزش در معرض خطر تفاضلی، رویکرد پیشین و پسین، توزیع نرمال، صنعت مالی بورس اوراق بهادار تهران
  • عصمت جمشیدی عینی، حمید خالوزاده صفحات 85-96
    مسئله ی انتخاب سبد سهام بهینه، یافتن روشی بهینه برای تخصیص مقدار ثابتی سرمایه به مجموعه ای از دارایی های موجود است که با هدف داشتن حداکثر بازده مورد انتظار و در عین حال حداقل ریسک ممکن، صورت می گیرد.در این پژوهش، نشان داده می شود که یک سرمایه گذار با وجود سهم ریسکی، چگونه می تواند دارایی اش را برای رسیدن به سود مشخص با حداقل ریسک بین این سهام پخش کند.چنین سبد سهامی، یک سبد سهام کارا نامیده می شود. برای این منظور، با بررسی الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک، رقابت استعماری و ازدحام ذرات و در نظر گرفتن قیدهای اساسی در مسئله سرمایه گذاری، از این روش های کاربردی برای حل مسئله بهینه سازی سبد سهام استفاده می کنیم. ارزش سبد سرمایه و ریسک آن، به عنوان اهداف بهینه سازی و معیار ارزش در معرض ریسک مشروط، به عنوان سنجه ریسک به کار برده شده است. نتایج عملی برای حل مسئله بهینه سازی سبد سرمایه در بازار بورس اوراق بهادار تهران، با انتخاب 20 شرکت از میان 30 صنعت فعال تر موجود، همراه با اعتبارسنجی آن ها به دست آمده است. هدف کمک به سرمایه گذاران برای انتخاب هرچه بهتر و عملی تر سهام مختلف و در نتیجه سرمایه گذاری موثر است.
    کلیدواژگان: سبد سهام، ارزش در معرض ریسک مشروط، الگوریتم ازدحام ذرات، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم رقابت استعماری
  • شیرزاد نادری، جلال اسپوکه صفحات 97-109
    هر ساله شرکتهای زیادی در دنیا با عرضه سهام خود به مردم از طریق بورس، برای نخستین بار وارد بازار سرمایه می شوند. مساله کشف قیمت اولیه سهام، مشکل عرضه های اولیه شرکتهاست. عرضه زیر قیمت بازار سهام در اکثر بازارهای بورس اوراق بهادار دنیا با درنظر گرفتن تئوری های پشتیبان آن به صورت یک پدیده عمومی درآمده است. شرکت های خصوصی زمانی تمایل به عرضه عمومی سهام خود در بورس را می نمایند که ارزش ذاتی دارایی ها و فرصت های رشد و توسعه آتی خود را از سرمایه گذاران دریافت نمایند. در صورتیکه قیمت سهام جدید عرضه شده به بازار، به صورت عادلانه تعیین شود، سرمایه گذاران با اطمینان در بازار سرمایه اقدام به خرید سهام جدید می نمایند. لذا شناخت عوامل موثر بر عرضه زیر قیمت سهام جدید حائز اهمیت است. هدف این پژوهش تعیین این موضوع است که آیا در ایران عرضه اولیه سهام جدید دارای عرضه زیر قیمت است در صورت وجود، عوامل موثر برآن کدامند.برای این منظور تعداد 36 شرکت دارای عرضه اولیه سهام طی سالهای 1386 – 1392 انتخاب و فرضیات مربوط با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات آزمون شده است. نتایج همبستگی بین متغیرهای مستقل (اندازه شرکت، حجم سهام جدید عرضه شده، عملکرد بازار، معیارهای معکوس عدم اطمینان و نوع صنعت) و متغیر وابسته پژوهش حاکی از همبستگی منفی و معنی دار عملکرد بازار و معیارهای معکوس عدم اطمینان ( عمر شرکت (در سطح اطمینان 90%) و تعداد پرسنل) با عرضه زیر قیمت سهام جدید طی دوره پژوهش است.
    کلیدواژگان: عرضه زیر قیمت سهام، عدم اطمینان، عملکرد بازار، عرضه اولیه سهام جدید، ارزش ذاتی
  • رویا دارابی، سیدحسام وقفی، سیدجواد حبیب زاده، مهناز آهنگری صفحات 111-122
    پرتفوی به ترکیبی از دارایی ها گفته می شود که توسط یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری تشکیل می شود. فرآیند انتخاب سبد سهام یکی از مسائلی است که مورد توجه محققین زیادی بوده است. معیارهای مختلف دخیل در این فرآیند طی زمان دچار تغییر و تحول شده و این وضعیت استفاده از یک ابزار مناسب پشتیبانی از تصمیمات سرمایه گذاری را ضروری می سازد. هدف این تحقیق ایجاد مدلی هوشمند جهت انتخاب سبد بهینه سهام با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی مقید بهبود یافته می باشد. به این منظور، ریسک و بازده مورد انتظار شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران بصورت ماهیانه مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه آماری تحقیق شامل داده های مالی 102 شرکت بورس ایران طی سالهای 1388 تا 1392 می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مدل ارائه شده با در نظر گرفتن تعاملات بین ریسک و بازده مورد انتظار می تواند منجر به انتخاب سبد بهینه سهام گردد.
    کلیدواژگان: سبد سهام، الگوریتم تکامل تفاضلی، ریسک و بازده
|
  • Sahar Sepasi, Hossein Etemadi, Saeed Sirghani Pages 1-20
    Participation of senior managers in budgeting provides the possibility for them to use their superiority in status information asymmetry, through the process of target setting,
    impact on their performance assessment. Senior Manager and Budget Management, respectively, by means of budget slack and internal control system, strive in order to maximize utility. This study aims is to find a balance point in the interests of both sides of game by using game theory, so that the senior managers and budget management are satisfied with their own interests. Hypotheses using combined data from the financial statements and management ethical attitude of 56 manufacturing company of Tehran Stock Exchange between the years of 2010 to 2014 were tested. The main hypotheses and sub-study hypotheses by using the Mann-Whitney test and the best answer were analyzed. According to the findings, in combination strategy of create the budget slack by senior management and strategy of strong internal control system by the budget management, both sides of game to achieve balance in their interests, but this combination strategy, dominant Nash equilibrium is weak.
    Keywords: budget slack, budget participation, game theory, the best answer function
  • Saeid Aghasi, Ehsan Aghasi, Sahar Biglari Pages 21-33
    The present study aims to investigate the relationship between financial risk Tolerance and Client characteristics (Financial Numeracy, Financial Management Skill, Net worth) based on Donald in Tehran Stock Exchange. Financial Numeracy, Financial Management Skill, Net worth are independent variables, financial risk Tolerance is dependent variable on this research. the main idea about this hypothesis that are (between Client characteristics and financial risk Tolerance have meaning relation , the data gathering at the 1392, at the this search we use several Analysis statistics such as the first accounted for percentage , frequency , median and mean values , the second enlisted Pearson and Spearman correlations , Eta , F, T and multiple regression tests .the financial risk Tolerance was positively correlated with : Financial Numeracy, Financial Management Skill, Net worth . For respondents all of variable are not same, financial management skills are more important than other variables specially for young people. All of parameter on Lisrel statistics are meaningful. RMSEA for this model is. /04, the model is useful.
    Keywords: Financial Numeracy, Financial Management Skill, Net worth, financial risk Tolerance
  • Maryam Davallou, Marzieh Shaker Ardakani Pages 35-52
    Present study aims at testing liquidity pricing with an emphasis on 10 different measures and testing liquidity-based trading strategy and comparing it with value/size-based strategy. To this end, a sample including companies involved in Tehran stock exchange during 1381-1393 was investigated. Accordingly, portfolio analysis method was applied. It was found out that liquidity is not priced in Tehran stock exchange. Applying difference in mean and GRS tests, it was revealed that liquidity-based trading strategy doesn’t lead to abnormal return. The results are not sensitive to different liquidity measures. Besides, it was found that value/size-based trading strategy is statistically more effective.
    Keywords: liquidity, size, value
  • S. Yousef Ahadi Serkani*, Elnaz Omrani Pages 53-68
    Today, stock valuation is one of the most important matters in the field of financial research, because by investing in the stocks of other companies, assuming that optimal portfolio are selected, the investors Constantly seek maximum return based on a given level of market risk or minimum risk based on a given level of return, and project the future stock prices according to the daily exchange of many stocks. Financial researchers, propose various methods for projecting the value of companies and make comparisons between them. The present study compares the stock market price of 80 companies listed on the Tehran Stock Exchange with the discounted model of Free Cash Flow For The Firm (FCFF), over a 10-year period (2002-2011) and calculates the difference between them to investigate the effect of factors such as financial leverage, inflation, the amount of fixed and intangible assets on the difference. The findings from the analysis of combined data using multivariate regression models show that inflation and amount of fixed assets from Among the factors investigated in this study, have a significant negative relationship with the difference, deviation of the prediction value based on discounted model of Free Cash Flow For The Firm (FCFF), from the stock market price. Financial leverage and the value of intangible assets had no significant relationship with the deviation of the prediction value from the stock market price.
    Keywords: Stock Market Price, The Present Value of Free Cash Flow For The Firm, Tehran Stock Exchange
  • Hojatollah Sadeghi, Samaneh Dehghan Menshadi Pages 69-83
    In the most of financial models it’s supposed that distribution of observations is normal and the Value at Risk (VaR) and other criteria of market risk are calculated upon this distribution. This is while observations follow abnormal distributions in reality. So this study calculates Incremental Value at Risk (IVaR) with the assumption of being normal initially and then with regard to real distribution of data and finally compares the results of these two situations. The scope of this study consists of 42 companies present in financial sector of Tehran Stock Exchange during 2009 to 2013.The result show that by using IVaR criterion we can analyze the impact of each stock on creating the risk of portfolio and we can selected the optimal stocks. Also the results confirm this point that analysis of an portfolio’s sensitivity using IVaR criterion and based on that portfolio’s real distribution achieves more accurate and reliable results rather than it’s normal distribution.
    Keywords: Value at Risk (VaR), Incremental Value at Risk (IVaR), Before, after approach, Normal distribution, Financial sector of Tehran Stock Exchange
  • Esmat Jamshdi Eyni, Hamid Khaloozadeh Pages 85-96
    The optimal portfolio selection problem to find an optimal way to allocate a fixed amount of capital to a set of available assets which aims to maximize expected returns and minimize risk at the same time, to take place. In this Study is shown that an investor with n risky share, how to reach certain profits with minimal risk. Such a portfolio, efficient portfolio is called. For this purpose, the study of evolutionary algorithms, Genetic Algorithm, Imperialist Competitive Algorithm and Particle Swarm Optimization algorithm, also with regard to the basic constraints on the investment, we use these practical methods to solve the portfolio optimization problem. Practical results for the portfolio optimization problem in the Tehran Stock Exchange, of the30 company's active in the industry with the selection of20companies along with their validation, is obtained. Aims to help investors better and more practical to select different stocks and thus is an effective investment.
    Keywords: Portfolio, Conditional Value at Risk, Particle Swarm Optimization Algorithm, Genetic Algorithm, Imperialist Competitive Algorithm
  • Shirzad Naderi, Jalal Espoukeh Pages 97-109
    Every years, several companies around the world enter the capital market for the first time, through offering own shares to the public. It is the main problem to discover the stock price in initial offering .In the most capital markets in the world, the new IPO under
    pricing has become a common phenomenon. Private companies trend to offer their shares to the public, when they receive intrinsic value of their asset and future development and growth opportunities from investors. If the price of the new shares offered to the market is determined fairly, Investors with more confidence in the capital market buy new shares. Therefore, understanding the factors affecting on IPO underpricing shares is significant. The aim of this research is to determine whether new IPO shares in Iran is underpriced or not, if so, what are the factors influencing it.
    For this purpose, 34 companies with IPO are selected during 1386 – 1392 and related hypothesis were tested using the method of least squares regression .The result of the correlation between the independent variables (size of company, new offering volume, market performance, uncertainty and industry type) and dependent variables of research show a meaningful negative correlation between market performance and uncertainty reverse criteria ( Age and number of personnel)on the new IPO underpricing during the research period.
    Keywords: Initial Public Offering, Uncertainty, Market Performance, Underpricing
  • Roya Darabi, S. Hesam Vaghfi, S. Javad Habibzadeh, Mahnaz Ahangari Pages 111-122
    Portfolio is combination of assets by an investor for investment. Process of selecting optimal stock basket is one of issue, which is paid attention by scholars. Various criteria of this process have changed by the time and this condition is necessary as optimal for making decision. Several criteria are included in selecting stock basket and it is necessary to use optimal tools for making better decision. Aim of this research is creating intelligent model in order to select optimal stock basket throughout adjusted differential evolution algorithm. Thus, we investigated risk and returns of companies listed at Tehran stock exchange annually. Sample study of research includes 102 companies during 2009 and 2013. Results of research showed that selected model by considering interaction between risk and expected return leads to selected optimal stock basket.
    Keywords: Stock Basket, ICDE algorithm, Risk, Return