فهرست مطالب

تعامل انسان و اطلاعات - سال دوم شماره 4 (زمستان 1394)

مجله تعامل انسان و اطلاعات
سال دوم شماره 4 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مرضیه سادات موسوی*، نصرت ریاحی نیا، جواد کاوسیان صفحه 1
    زمینه و هدف
    دستیابی به خدمات اطلاعاتی مفید، به طوره عمده به درک جامع نیارهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی کاربران وابسته است. سلامت روان دانشجویان نیازمند برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی آنها است. در این راستا پژوهش بر آن است تا رفتار اطلاع یابی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره را مورد بررسی قرار دهد.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع کمی و به روش توصیفی انجام گرفت. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی است. در این پژوهش برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت، که پرسشنامه بین 150 نفر از دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره توزبع گردید و اطلاعات آن با نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از تحلیل اطلاعات پرسشنامه، نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، انگیزه ی آنها از جست وجوی اطلاعات، منابع اطلاعاتی مورد استفاده برای جست وجوی اطلاعات سلامت روان، اولین مرجع مراجعه دانشجویان قبل از رفتن به مرکز مشاوره و ارزیابی کیفیت خدمات مرکز مشاوره از دیدگاه دانشجویان شناسایی شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مقاله تاکیدی است بر اهمیت بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه است که نتایج حاکی از آن است که مرکز مشاوره یک منبع مناسب برای شناسایی نیازهای اطلاعاتی سلامت روان دانشجویان است، که با تعیین اهداف آنها از جست وجوی اطلاعات می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارائه خدمات مطلوب تری در مرکز مشاوره منجر گردد
    کلیدواژگان: رفتار اطلاع یابی، سلامت روان، دانشجو، مرکز مشاوره، دانشگاه خوارزمی
  • حسن بهزادی*، اعظم صنعت جو، جواد صالحی فدردی، رحمت الله فتاحی صفحه 9
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک اسناد هیجان های کاربران در بازیابی اطلاعات بر اساس نظریه انتساب هیجان های واینر صورت گرفته است.
    روش پژوهش: روش مورد استفاده، پیمایشی و از نظر نوع پژوهشی کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تشکیل می دادند که نمونه ای هدفمند شامل 72 نفر انتخاب گردید. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه سبک های اسنادی و دو پرسشنامه ی محقق ساخته گردآوری گردید.
    یافته های پژوهش: یافته های پژوهش نشان داد که بیشتر کاربران، موفقیت و شکست خود در بازیابی اطلاعات را به علت های درونی نسبت دادند. همچنین طبق نظریه واینر، آنان در هنگام موفقیت عامل تلاش و در هنگام شکست سه عامل عدم توانایی و تلاش ناکافی را به عنوان اصلی ترین علت شکست خود ذکر نمودند. پژوهش نشان داد که افرادی که هیجان های خود را به عوامل درونی نسبت می دهند، رضایت بیشتری از جستجوی خود دارند. از سوی دیگر مشخص شد که بین سبک کلی اسناد کاربران و سبک اسناد آنان در بازیابی اطلاعات، رابطه معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با تعیین سبک کلی اسناد کاربران در بازیابی اطلاعات می توان ضمن شناسایی دلایل اسناد کاربران، تلاش نمود تا اسنادهای درست را تقویت و اسنادهای نادرست را از بین برد و به این وسیله زمینه ی بازیابی بهتر اطلاعات را فراهم نمود.
    کلیدواژگان: سبک اسناد، تئوری واینر، انتساب هیجان، بازیابی اطلاعات، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
  • فرامرز سهیلی*، علی شعبانی، علی اکبر خاصه صفحه 21
    زمینه و هدف
    استفاده از تحلیل هم واژگانی این قابلیت را دارد که ساختار فکری دانش در یک حوزه پژوهشی را شناسایی کند و جنبه های پژوهشی زیرمجموعه آن را آشکار نماید. این پژوهش سعی دارد با استفاده از فن تحلیل هم واژگانی، ساختار فکری دانش در پژوهش های رفتار اطلاعاتی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداری سازی علم مورد مطالعه قرار دهد.
    روش
    این پژوهش به روش کتابسنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش را تعداد 2146 رکوردی تشکیل می دهد که در حوزه رفتار اطلاعاتی در بازه زمانی 2006 تا 2014 در وبگاه علوم نمایه شده اند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که از نظر فراوانی، کلیدواژه «بازیابی اطلاعات»، و از نظر هم رخدادی دو کلیدواژه «نیازهای اطلاعاتی-رفتار اطلاعاتی» بیشترین فراوانی را در پژوهش های رفتار اطلاعاتی داشته اند. یافته های مربوط به خوشه بندی سلسله مراتبی به روش «وارد» نیز منجر به شکل گیری یازده خوشه در این حوزه گردید که از مهم ترین خوشه ها می توان به «مطالعات کاربران»، «رفتار اطلاعات سلامت»، و «شبکه های اجتماعی» اشاره نمود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که تحلیل هم رخدادی واژگانی به خوبی می تواند ساختار علمی یک حوزه را نمایش داد. نتایج تحلیل نمودار راهبردی نشان داد که «رفتار اطلاعات سلامت»، «مطالعات کاربران»، «شبکه های اجتماعی»، و «ربط و بازیابی اطلاعات» جزو خوشه های بالغ و مرکزی به حساب می آیند و نقش محوری دارند. همچنین، چهار خوشه «منابع اطلاعاتی»، «جستجوی وبی»، «بازیابی اطلاعات»، و «مدیریت اطلاعات» جزو خوشه های در حال ظهور یا زوال می باشند. و در نهایت، گرچه خوشه «رابط کاربری و فناوری اطلاعات» در قسمت مرکزی بوده، لکن توسعه نیافته است. با توجه به فراوانی کلیدواژه ها از یک سو، و خوشه های به دست آمده از سوی دیگر، به نظر می رسد پژوهش های رفتار اطلاعاتی ارتباط تنگاتنگی با پژوهش های حوزه پزشکی و سلامت نیز دارد و به احتمال فراوان بسیاری از مطالعات رفتار اطلاعاتی بر روی جوامع پزشکی و سلامت انجام شده است.
    کلیدواژگان: رفتار اطلاعاتی، علم سنجی، هم واژگانی، ساختار دانش
  • عارف ریاحی*، نجلا حریری صفحه 37
    زمینه و هدف
    علیرغم ضرورت دسترسی و کسب اطلاعات برای تمامی افراد در هر جامعه ای، این اطلاعات در هر زمان، مکان و شرایطی در دسترس تمامی گروه ها بویژه گروه های خاص و محروم (بالاخص مهاجران و پناهندگان) قرار ندارد. این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای اطلاعاتی و عوامل موثر بر اطلاع یابی مهاجران خارجی در ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی صورت گرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به صورت ترکیبی همزمان (کمی و کیفی) انجام شده است. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، 384 نفر از مهاجران افغانستانی و عراقی که به صورت مجاز در 12 استان کشورمان زندگی می کنند، انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته میان آنها توزیع شده است. برای شناسایی راهکارهای مناسب جهت بهبود دسترسی مهاجران به اطلاعات، مصاحبه ای با 10 نفر از مدیران و سیاستگذاران حوزه های اطلاعات و مهاجرت صورت گرفته است تا پیشنهاداتی جهت بهبود دستیابی مهاجران به اطلاعات مورد نیازشان صورت پذیرد.
    یافته ها
    یافته های بدست آمده از مطالعه حاضر نشان داده است که نیازهای اطلاعاتی شغلی (02/4)، نیازهای اطلاعاتی دینی و مذهبی (71/3)، اطلاعات مربوط به مرزها و مکان های مجاز و ممنوع (81/3) و نیز نیاز به اطلاعات در رابطه با بیماری ها (05/4)، به عنوان مهمترین نیازهای اطلاعاتی مهاجران شناسایی شده اند. در تامین نیازهای اطلاعاتی مهاجران نیز رادیو و تلویزیون کشورهای افغانستان و عراق (84/3) و در بین مراکز تامین کننده اطلاعات، مراکز آموزشی (85/3) بیشترین نقش و تاثیر را داشته اند.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داده است که مهاجران و اتباع افغانی و عراقی در کشورمان در دسترسی به اطلاعات، با مشکلات و معضلات گوناگونی مواجه بوده و عوامل بسیار تعیین کننده و تاثیرگذاری در دسترسی آن ها به اطلاعات و نیز نیازهای اطلاعاتی آنها وجود دارد. بخش قابل توجهی از موانع و مشکلات پیش روی آنها را می توان با برنامه ریزی مناسب تر و قانونگذاری رفع نموده و ارائه دهندگان اطلاعات و خدمتگذاران در دستگاه های اجرایی مربوطه می توانند با تقویت نگاه نوع دوستی و عدم توجه به ملیت افراد، در این فرایند نقش تعیین کننده ای داشته باشند
    کلیدواژگان: مهاجران افغانستان، مهاجران عراق، نیازهای اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
  • حسن رستگارپور*، فائزه موحدی، زینب برخورداری صفحه 52
    زمینه و هدف
    به طورکلی، هرکجا پرسش از ”چگونه یادگرفتن یا چگونه آموزش دادن“ باشد، فناوری های یادگیری نیز حضور دارند. فنآور آموزشی با دارا بودن ملاک ها و مولفه های یک حرفه، نیازمند اخلاقحرفه ای است. بنابراین فنآور آموزشی به عنوان فردی حرفه ای با کسب دانش اخلاق حرفه ای و شناخت مسئولیت های اخلاقی خود، می تواند در مسیری متعالی گام بردارد؛ که رمز تعالی هر رشته تخصصی است. لازمه شناخت این مسئولیت های اخلاقی شناسایی صاحبان حق در هر حرفه است.
    روش
    پژوهش حاضر از راه تحلیل و جمع بندی تعاریف فناوری آموزشی، این رشته دانشگاهی را به مثابه یک حرفه تبیین و صاحبان حق را در این حرفه شناسایی کرده است. وجود کلمه اخلاق در تعریف این رشته و بررسی فناوری آموزشی به مثابه یک حرفه، راهنمای ورود به اخلاق حرفه ای و تدوین کدهای اخلاقی است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که تعریف هر رشته خط کشی برای تعیین حوزه فعالیت متخصصان آن رشته است. تکنولوژی آموزشی به مطالعه یا عمل اخلاقی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد از طریق خلق کردن، استفاده و مدیریت فرآیندها و منابع مناسب تکنولوژیکی گفته می شود. فرآیندهای مرتبط با این حوزه باید سه عمل خلق کردن، استفاده و مدیریت کردن مبتنی بر اخلاق حرفه ای انجام شود. این حرفه با محوریت نظریه های یادگیری پنج حیطه فعالیت- مجزا درعین حال در تعامل با یکدیگر- را در برمی گیرد: به کارگیری، تولید، مدیریت، طراحی و ارزشیابی. تکنولوژیست بنا به نیاز به عنوان عضوی از گروه دریکی از پنج حیطه یادشده فعالیت می کند. آنچه در این میان اهمیت افزونی دارد اخلاقی بودن همه فرآیندهاست.
    نتیجه گیری
    تکنولوژی آموزشی از تعهد حرفه ای یا مرام اخلاقی برخوردار است. به همین سبب می توان آن را یک حرفه محسوب کرد. حرفه ای که صاحبان حق دارد و نسبت به هر یک از آن ها مسوولیت اخلاقی پیدا می کند. شناخت این مسوولیت ها به علت نوظهور بودن رشته در هاله ای از ابهام بوده و به طور مدون شناسایی نشده است. صاحبان حق در این حرفه به سبب تفاوت در جنس بستر، از دودسته حقوق برخوردارند. به طور مثال تکنولوژیست آموزشی در برابر کاروران در آموزش های الکترونیک علاوه بر مسوولیت های پیشین خود در آموزش حضوری، مسوولیت های جدیدی نیز پیدا می کند که پیدایش این مسوولیت ها در اثر بستر الکترونیک یادگیری است.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، عناصر تعریف، رشته های دانشگاهی، طراحی آموزشی، فرآیند یاددهی، یادگیری
  • الهام اسمعیل پونکی*، محمدرضا اسمعیلی گیوی، فاطمه فهیم نیا صفحه 64
    زمینه و هدف
    هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش شناسی و تاثیر آن ها بر قابلیت های کارآفرینی دانشجویان است.
    روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش پیمایشی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای برای بررسی مبانی نظری سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و کارآفرینی بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه موردنظر ساخته شد و در بین جامعه آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 917/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که سطح سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب و سطح ویژگی های کارآفرینی در حد نسبتا مطلوب قرار دارد.
    نتیجه گیری
    بین پایگاه اقتصادی دانشجویان با متغیر سواد رسانه ای و ابعاد آن رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. ولی پایگاه اجتماعی دانشجویان فقط با بعد «توانایی برقراری ارتباط» متغیر سواد رسانه ای رابطه مستقیم دارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت های کارآفرینی تائید و تاثیر سواد رسانه ای بر قابلیت های کارآفرینی رد شد.
    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی، قابلیت های کارآفرینی
  • مهدی محمدی*، زینب سپیدنامه، جعفر عبادالله عموقین صفحه 77
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی نیازهای اطلاعاتی بهداشتی و درمانی، آموزشی، مذهبی، اقتصادی، و فرهنگی زنان عشایر کوچ نشین شهرستان کهگیلویه، نحوه استفاده از منابع اطلاعاتی، شناسایی مشکلات و موانع دسترسی و تعیین اولویت نیازهای اطلاعاتی آنان انجام گرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر، از نوع پژوهش های کاربردی است که به روش پیمایشی و با به کارگیری ابزار پرسشنامه محقق ساخته به همراه مصاحبه شفاهی بین 235 نفر از زنان عشایر انجام گرفته است. داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی استفاده شد و داده ها با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بیش از 60 درصد جامعه آماری مورد بررسی دارای تحصیلات ابتدایی بودند. مهم ترین نیاز اطلاعاتی زنان عشایر کوچ نشین، نیازهای اطلاعاتی بهداشتی با 2/36 درصد، و مهم ترین انگیزه آن ها جهت دسترسی و جستجوی اطلاعات، رعایت نکات بهداشتی جهت کمک به خانواده برای ایجاد یک زندگی سالم تر با 2/56 درصد بود. از میان منابع اطلاعاتی رادیو بیش از منابع دیگر با 9/57 درصد مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که 2/53 درصد زنان عشایر کوچ نشین از وجود کتابخانه های عمومی به عنوان یک مرکز اطلاع رسانی آشنایی بسیار کمی داشتند. پاسخگویان مهم ترین موانع دسترسی خود به منابع اطلاعاتی را صعب العبور بودن راه های ارتباطی، کمبود زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی، عدم آشنایی با منابع اطلاعاتی، عدم دسترسی آسان به مراکز بهداشت و درمان، مراکز آموزشی، فرهنگی و خدماتی اعلام کردند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که زنان عشایر کوچ نشین در دسترسی به منابع اطلاعاتی و اطلاعات ضروری مخصوصا در زمینه بهداشتی و آموزشی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و نیازمند توجه ویژه هستند.
    کلیدواژگان: نیازهای اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی، نیازسنجی اطلاعات، زنان عشایر کوچ نشین، شهرستان کهگیلویه
|
  • Marziye Sadat Mousavi*, Nosrat Riahinia, Javad Kavousiyan Page 1
    Background And Aim
    Gaining appropriate information service primarily depends on the information needs and user's information seeking conducts. Student's mental health requires gratification in their information needs. Present study makes an attempt to investigate the information conduct of student clienteles at counseling center.
    Method
    Current study employs a quantitative descriptive method. The population of the current study is composed of all student clienteles at Kharazmi University counseling center. Available sampling method was used. Researcher's made questionnaire was applied for collecting the data and questionnaires were distributed amongst 145 student clienteles.
    Results
    Findings identified students: information needs, motivation for searching information, required information sources for searching students mental health, first source of reference to counseling centers, and assessment and viewpoints on the quality of services at counseling centers.
    Conclusion
    the findings of this study confirms the vital role of investigating the information seeking behavior of students coming to counseling centers as a suitable source for identifying students mental health which could lead to better planning and services in counseling centers.
    Keywords: Seeking behavior, Mental health, Students, Counseling Center, Kharazmi University
  • Dr Hassan Behzadi*, Dr Azam Sanathoo, Dr Javad Salehi Farardi, Dr Rahmatollah Fattahi Page 9
    Background And Aim
    This research aimed to study emotions attribution style of users in information retrieval based on Weiner's theory.
    Methods
    The survey method was used in this study. Population consisted of graduate students in humanities at Imam Reza (AS) International University. Sample of 72 students was selected. Data was collected by attribution style questionnaire (ASQ) and two researcher made questionnaires.
    Results
    Research findings showed that users attributed success and failure in information retrieval to internal causes. Also, consistent with Wiener theory, users attribute success to attempts and failure to inability and insufficient effort. On the other hand, it was found that there is significant relationship between users overall attribution style and information retrieval attribution style.
    Conclusion
    It can be determined that style of user attribution in information retrieval would strengthen correct attributions and destroys incorrect attributions in information retrieval and thereby provided better information retrieval.
    Keywords: Attribution Style, Weiner theory, Emotion attribution, Information retrieval, Imam Reza International University (AS)
  • Faramarz Sohaili*, Ali Shaban, Aliakbar Khase Page 21
    Background And Aim
    The intellectual structure of knowledge and its research front can be identified by co-word analysis. This research attempts to reveal the intellectual structure of knowledge in information behavior inquiries, via co-word, network analysis, and science visualization tools.
    Methods
    Bibliometric methodology and social network analysis are used. Population comprises 2146 records in the field of Information Behavior during 2006-2014, which had been retrieved from Web of Science.
    Results
    finding indicate that “Information Retrieval” is the most frequent keyword in the Information Behavior inquiries. Also, “Information Needs and Information Behavior” are the most frequent co-occurred keywords. Use of hierarchical cluster analysis by Ward method led to the creation of 11 topical clusters in Information Behavior, including among others: “User Studies,” “Health Information Behavior,” and “Social Networks.”
    Conclusions
    The results indicated that the co-word analysis can be well uncover the intellectual structure of scientific disciplines. The results of the strategic diagram showed that “health information behavior”, “user studies”, “social networks”, and “relevance in information retrieval” are among well-matured and central clusters with pivotal role. Moreover, four clusters, including “information resources”, “Web search”, “information retrieval”, and “information management” are among emerging or declining clusters. Finally, although the “interface and information technology” cluster is in the central part, but it is underdeveloped. Due to the frequency of keywords on the one hand, and clusters obtained on the other hand, it seems to be a close relationship between information behavior and health studies. Therefore, it seem that many of information behavior studies have been conducted in health and medical communities.
    Keywords: Information behavior, Scientometrics, Co, word analysis, Knowledge structure
  • Aref Riahi*, Nadjla Hariri Page 37
    Background And Aim
    Contrary to the fact that information must be accessible to all in every society, it is not obtainable for immigrants and refugees. The aim of this study is to find Information needs and the effective factors on information seeking of foreign immigrants in Iran and finding solution and presenting refining Policies.
    Method
    Mixed research method was applied. Participants selected from 12 provinces (384 immigrants), were all Afghan and Iraqi legal immigrants. Instrument was a researcher made questionnaire which its reliability and validity was tested and approved. Further, to identify most convenient strategies for immigrants information accessibility ten managers and Policy makers were interviewed to find refining policies.
    Result
    Findings revealed that most important social, cultural, political and health information needs of immigrants needs extended from: Job (4.02), religion (3071), borders, illegal and legal places (3.81), and diseases (4.05). Afghanistan and Iraq’s TV and radio (3.84) and educational institutions (3.85) had most significant role in securing the information needs of immigrants.
    Conclusion
    Study shows that the major challenges of Afghans and Iraqi immigrant are accessibility to information to solve Information needs. Substantial portions of these challenges might be resolved by suitable Planning and proper legislation. Also, Information providers could help immigrant by supporting humanitarian outlook and overlooking national origins of people.
    Keywords: Afghans Immigrants, Iraqi Immigrants, Information Needs, Information Seeking, Library, Information Center
  • Hassan Rastegarpour*, Faezeh Movahedi, Zeynab Barkhordari Page 52
    Background And Aim
    Generally, where learning and teaching concerns, instructional technology’s presence had been certain. Instructional technology by having the standards and components of a profession needs ethics. Therefore, as a professional, an instructional technologist has to yield to ethical criteria, knowledge, standards, and appreciate ethical responsibilities in order to succeed. To recognize the ethical responsibilities in any profession, its stakeholders should be identified first.
    Method
    This research thoroughly analyzes and goes over the main points of definitions of instructional technology, and explains the educational technology as a profession. The existence of the term “ethics” in the definition of the field, and studying instructional technology as a profession is an entrance into a professional discipline and articulating its code of ethics.
    Result
    Findings reveals that in Instructional Design Technology discipline, the change in the definition, modifys the functions and responsibilities of professionals in the field. Hence, the field encompasses five separate activities, yet these interaction closely with one another. These activities are: application, development, management, design, and evaluation. Technologists may be involved in one or more of the aforementioned activities, but what is of most value is the ethics in all of them.
    Conclusion
    It may be concluded that Instructional Technology enjoys professional ethics. So, it should be categorized as a profession withholding rights and ethical responsibility. Stakeholders in this field have dual responsibilities, due to its inherent nature of face-to-face and virtual learning activities.
    Keywords: Professional Ethics, Definition elements, University disciplines, Instructional Design Technology, Teaching, Learning Process
  • Elham Esmaeil Pounaki*, Mohammad Reza Esmaili Givi, Fateme Fahimnia Page 64
    Background And Aim
    The aim search was to investigate the relationship between media literacy and information literacy of students of communication and information sciences and knowledge studies, and its impact on their entrepreneurial ability.
    Methods
    This is a survey correlational method. Population consists of postgraduate students in information science and knowledge and communication sciences at Tehran and Allameh Tabatabai University. Data was collected from two sources: library documents and questionnaires. First, library method was used to examine the theoretical foundations of media literacy, information literacy and entrepreneurship. Then, by careful examination of literature - based on the research model - a questionnaire created and distributed. Data was analyzed by Independent One-Sample t-Test and Spearman Rank Correlation Coefficient.
    Results
    Findings showed that the level of media literacy and information literacy of students is desirable and the level of characteristics of entrepreneurship is relatively desirable.
    Conclusion
    There is a significant relationship between the economic status of students and their media literacy. However, the social status of students was directly related to their "ability to communicate" variable of media literacy. Also the Pearson Correlation test showed a significant relationship between the variables of media literacy and information literacy. The impact of information literacy on entrepreneurial ability was confirmed and the impact of media literacy on entrepreneurial ability was rejected.
    Keywords: Media literacy, Information literacy, Entrepreneurial ability
  • Mahdi Mohammadi*, Zainab Sapidnameh, Jafar Ebadollah Amoghin Page 77
    Background And Aim
    The present study was conducted to determine health¡ educational¡ religious¡ economic and cultural information needs of nomadic women in Kohkilouyeh city and identifying the way they use resources¡ their barriers and problems in accessing information¡ their information priorities.
    Methods
    This is applied survey conducted using a researcher-made questionnaire and oral interviews with 235 nomadic women. Data were analyzed using descriptive statistics through SPSS v.19.
    Results
    The findings showed that over %60 of samples had primary school degree. The main information need of nomadic women was health information needs (%36.2)¡ and the main motivation for them for access and seeking information was to create a healthier life (%56.2). Among the resources of information¡ Radio had been used mostly in over %57.9 compared to other resources. The research findings showed that %53.2 of women nomads had a very low familiarity to public libraries as an information center. Respondents stated the most important obstacles to access to information resources impassable roads for commuting¡ lack of information and communications infrastructure¡ lack of familiarity with the sources of information¡ lack of easy access to health¡ training¡ cultural and service centers.
    Conclusion
    It seems that nomadic women are in serious needs with information resources¡ and especially hygenic and educational information¡ thus full attention must be paid to them.
    Keywords: Information needs, Information seeking behavior, Information needs assessment, Women nomads, Kohgiloiyeh city