فهرست مطالب

زیست شناسی جانوری تجربی - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، تابستان 1395)

فصلنامه زیست شناسی جانوری تجربی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/26
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مریم کاظمی نافچی، بهزاد شارقی* صفحات 1-8
    پراکسیدازها (EC.1.11.1.7) گروهی از آنزیم های اکسید و ردوکتازها هستند که توسط تعدادی از میکروارگانیسم ها و گیاهان تولید می شوند و احیای پراکسیدها را کاتالیز می کنند. پراکسیدازها به طور وسیعی در بیوشیمی بالینی و آزمایشات ایمنی شناسی آنزیمی استفاده می شوند. ایزوآنزیم C پراکسیداز ترب کوهی (HRPC) یکی از متداول ترین پراکسیدازهای شناخته شده است ساختار این آنزیم به طور غالب دارای مارپیچ آلفا است. مطالعات سینتیکی آنزیم پراکسیداز با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر UV-Vis مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی در دمای oC35 و oC45 و در 4 pH و در حضور اتانول و بوتاندیول انجام گرفت. بررسی پارامترهای سینتیکی نشان می دهند که حلال های آلی اتانول و بوتاندیول باعث افزایش سرعت ماکسیمم (VMAX) و فعالیت آنزیم پراکسیداز می شوند. حلال های آلی بر میان کنش های الکتروستاتیک پروتئین ها اثر می گذارند چرا که ثابت دی الکتریک آن ها با آب متفاوت است. به طور کلی کاهش خاصیت قطبی حلال و کاهش ثابت دی الکتریک سبب افزایش دافعه الکتروستاتیک شده و منجر به باز شدن پروتئین ها می شود. فعالیت آنزیم ها در چنین محیط های آلی باعث افزایش پایداری، فعالیت یا تسهیل واکنش هایی می شود که در محیط های آبی به سختی انجام می شود.
    کلیدواژگان: پراکسیداز ترب کوهی، پارامترهای سینتیکی، اتانول، بوتاندیول، اکسیدوردوکتازها
  • مرجان پوراسماعیلیان، حسین خارا*، محدثه احمدنژاد صفحات 9-22
    بیولوژی تولید مثل مولد ماده ماهی شاه کولی Alburnus chalcoides با استفاده از مطالعات بافت شناسی، اندازه گیری قطر تخمک و میزان هورمون های استروئیدی جنسی در طی دوره تخم ریزی در تالاب انزلی از اسفند 1392 لغایت خرداد 1393 موردبررسی قرار گرفت. در مجموع 42 عدد ماهی مولد ماده موردبررسی قرار گرفتند. نتایج هورمونی نشان داد که میزان هورمون تستوسترون در مرحله قبل از تخم ریزی ماهیان ماده 18/1±93/7 ولی در ماهیان رسیده مقدار آن 12/1±88/3 نانوگرم در میلی لیتر به دست آمد (05/0P<). غلظت هورمون 17 بتا– استرادیول در مولدین در طی دوره تخم ریزی برررسی شده و مقدار آن در مرحله قبل از رسیدگی کامل و ماهیان رسیده به ترتیب 18/0±98/2 و 09/0±55/2 نانوگرم در میلی لیتر اندازه گیری شد. غلظت هورمون پروژسترون نیز در ماهیان ماده رسیده 04/0±36/0 و در ماهیان مرحله قبل از تخم ریزی 03/0±25/0 نانوگرم در میلی لیتر اندازه گیری شد (05/0P<). اندازه قطر تخمک در ماهیان قبل رسیدگی کامل و رسیده کامل به ترتیب 29/13±12/655 تا 96/13±4/792 میکرون اندازه گیری شد. بررسی مطالعات بافت شناسی در مولدین ماده از لحاظ میکروسکوپی، نشان داد که در تخمدان ها، تخمک هایی در مراحل اولیه رشد، مرحله آلوئل های اطرافی، تخمک های مراحل اولیه زرده سازی، تخمک های مرحله نهایی زرده سازی، تخمک های هیدراته شده و همچنین تخمک هایی که مهاجرت وزیکول ژرمینال در آنها رخ داده، قابل مشاهده هستند. با توجه به بالا بودن مقدار هورمون 17- بتا- استرادیول در زمان تخم ریزی و بر طبق نتایج سایر گزارشات، احتمالا فرآیند رشد و رسیدگی تخمک ها در زمان تخم ریزی در این ماهیان در حال انجام است و الگوی رشد تخمک در تخمدان این ماهیان از نوع ناهم زمان می باشد.
    کلیدواژگان: مولدین ماده شاه کولی، بافتشناسی تخمدان، هورمون های جنسی، تالابانزلی
  • ادریس رحیمی کیا*، سارا والی، پریا اکبری، عبدالرضا جهانبخشی صفحات 23-29
    فلزات سنگین از مهمترین آلودگی های موجود اکوسیستم های آبی محسوب می شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این آلودگی ها افزایش یافته اند به همین جهت ارزیابی خطرات آن ها ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات حاد سموم کلرید جیوه، کلرید سرب و کلرید روی در ماهی کپور نقره ای بوده است. در این بررسی 5 تیمار برای کلریدهای جیوه و سرب و 6 تیمار برای کلرید روی در نظر گرفته شد. میزان متوسط غلظت کشنده LC50 این سموم بر روی بچه ماهیان مورد آزمایش طی 96 ساعت با روش آنالیز آماری پروبیت تعیین گردید. تست های سمیت در مدت 96 ساعت، 100 درصد تلفات را برای کلرید جیوه در غلظت 1 میلی گرم بر لیتر، کلرید سرب و کلرید روی در غلظت 60 میلی گرم بر لیتر را نشان دادند. LC50 96h برای کلرید جیوه 63/0± 55/0، کلرید سرب 76/0±9/39 و برای کلرید روی 20/0±1/41 می باشد. که از ارقام به دست آمده این نتیجه گرفته شد که کلرید جیوه سمیت بیشتری برای کپور ماهیان نقره ای نسبت به کلرید سرب و کلرید روی دارد و می بایست از ورود فلزات سنگین به ویژه کلرید جیوه به محیط های طبیعی جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: کلرید جیوه، کلرید سرب، کلرید روی، LC50 96h، کپور نقره ای
  • فاطمه نبیونی، غلام حسن واعظی*، علی اکبر ملکی راد، محمد عبداللهی صفحات 31-38
    بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک می باشد و در طولانی مدت تاثیرات وسیعی بر تمامی اندام های بدن از جمله کبد و کلیه می گذارد. هدف پژوهش حاضر اثر عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر بر تست های عملکردی کبد و کلیه در موش های نر دیابتی شده با استرپتوروتوسین می باشد. در این مطالعه 28 موش نر ویستار به 4 گروه (7n=) تقسیم شدند: گروه کنترل غیر دیابتی با رژیم غذایی نرمال ، گروه کنترل دیابتی شده با استرپتوزوتوسین که روزانه 1 میلی لیتر آب مقطر به صورت گاواژ (از طریق لوله به معده) دریافت کردند، دو گروه تجربی دیابتی شده که عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر را با دوز های 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم را به صورت گاواژ دریافت کردند. برای القاء دیابت، داروی استرپتوزوتوسین به مقدار mg/kg 50 به صورت داخل صفاقی تزریق گردید و در پایان روز 21 از همه گروه ها نمونه خونی تهیه گردید، میزان فاکتورهای موردنظر اندازه گیری و داده ها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان کراتینین، اوره و آنزیم های کبدی در گروه کنترل دیابتی نسبت به کنترل غیردیابتی افزایش یافته است. در حالی که میزان تمامی این فاکتورها در گروه های دریافت کننده عصاره الکلی گیاه خارشتر کاهش معنی داری یافته است. نتایج نشان می دهد عصاره الکلی بخش های هوایی گیاه خارشتر موجب کاهش میزان کراتینین، اوره و آنزیم های کبدی می شود.
    کلیدواژگان: دیابت، کبد، کلیه، خارشتر (Alhagi camelorum)، استرپتوزوتوسین
  • فریدون محبی*، مسعود صیدگر، محمود حافظیه، رضا احمدی، پروین محبی قرالر صفحات 39-49
    جلبک های تک سلولی، مناسب ترین غذا برای آرتمیا هستند. کارایی شش گونه جلبکی Dunaliella tertiolecta، Tetraselmis suecica و Chlorella sp.از جلبک های سبز Spirolina sp. و Nannochloropsis oculata از جلبک های سبز- آبی و Cheatoceros sp. از شاخه دیاتومه ها و Isochrisis sp. S از شاخه هاپتوفیتا بر روی رشد، بازماندگی و خصوصیات تولید مثلی آرتمیا اورمیانا در شرایط آزمایشگاهی مقایسه شد. سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه صید و مطابق روش های استاندارد تخم گشایی شد. جلبک های تک سلولی در محیط کشت F/2 Guillard''s کشت و مورد تغذیه آرتمیا قرار گرفتند . درصد بقاء آرتمیا در تیمارهای مختلف در روزهای 8، 11، 14، 17 و 20 تعیین گردید. رشد طولی آرتمیا اورمیانا در فواصل سه روزه اندازه گیری شد. برای تعیین کارایی تولید مثلی آرتمیا، میزان سیست و ناپلی تولید شده، فاصله بین دو تولید مثل متوالی، زمان اولین تولید مثل و زمان مرگ آرتمیای ماده بررسی شد.نتایج نشان داد که اختلاف معنی داری بین جلبک های مورد آزمایش از نظر هر سه عامل رشد طولی، میزان بقاء و خصوصیات تولیدمثلی آرتمیا اورمیانا وجود دارد (001/0P<). بین میزان رشد طولی و خصوصیات تولید مثلی آرتمیا رابطه مستقیمی مشاهده شد. همچنین میزان بقاء، رشد طولی و خصوصیات تولید مثلی آرتمیا اورمیانای تغذیه شده با جلبک Dunaliella tertiolecta به طور معنی داری بیشتر از آرتمیای تغذیه شده با جلبک های دیگر می باشد (001/0P<). لذا پرورش آرتمیا در آبهای دارای جلبک دونالیلا ، گزینه ای مناسب محسوب می شود.
    کلیدواژگان: آرتمیا اورمیانا، ریز جلبک، رشد طولی، میزان بقا
  • محمد رضایی پور، مهین توحیدی* صفحات 51-61
    دیابت قندی یک سندروم اختلال متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است که توسط کمبود یا فقدان ترشح انسولین و یا کاهش حساسیت بافت ها به انسولین به وجود می آید. در این تحقیق اثر عصاره متانولی گل راعی دیهیمی (Hypericum scabrum) بر درمان دیابت و التهابات آنزیم های کبدی ناشی از دیابت بررسی شد.30 عدد موش نر در محدوده وزنی (20±200) گرم استفاده شد و به پنج گروه تقسیم شدند، 3 گروه از موش ها با دوزهای 50، 80 و 110 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، با عصاره متانولی گل راعی دیهیمی به وسیله گاواژ تیمار شدند و 2 گروه نیز به عنوان شاهد مثبت و منفی دست نخورده باقی ماندند، میزان آب و غذای دریافتی، قند خون، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و آمینوترانسفرازها (SGPT) SGOT اندازه گیری شد. از داروی استرپتوزوتوسین برای دیابتی کردن موش ها استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از عصاره متانولی گل راعی دیهیمی توانست به طور موثری از دیابت در رت جلوگیری کند. نمونه هایی که با دوز mg/kg 80 عصاره متانولی گل راعی دیهیمی تیمار شدند، آنزیم های کبدی، میزان آب و غذای دریافتی لیپوپروتئین و قند خونشان به طور قابل توجهی کاهش یافت. با توجه به این موضوع که داروهای گیاهی عوارض جانبی مضر کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، این گیاه را می توان به عنوان یک جایگزین مناسب برای داروهای شیمیایی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: رت دیابتی، استرپتوزوتوسین، آنزیم های کبدی، گل راعی دیهیمی
  • محمد فروهر واجارگاه*، سیدعلی اکبر هدایتی صفحات 63-70
    این تحقیق به مدت 6 هفته به منظور مطالعه اثرات رنگ های مختلف نور بر شاخص های رشد (نرخ رشد و نرخ رشد ویژه)، ضریب تبدیل غذایی و نرخ بازماندگی ماهی تایگر بارب (Barbus tetazone) انجام گرفت. 120 عدد ماهی با متوسط وزن 02/0±75 میلی گرم به ترتیب در چهار تیمار نوری سفید، طبیعی، آبی و سبز (با 3 تکرار برای هر تیمار) قرار گرفتند. تغذیه ماهیان روزانه دو بار و 2% وزن بدن انجام شد. نتایج نشان دادند که شاخص های رشد (نرخ رشد و نرخ رشد ویژه) و ضریب تبدیل غذایی در نورهای مختلف اختلاف معنی داری داشتند (05/0P<). نور سفید و سبز به ترتیب منجر به بیشترین و کمترین رشد در این ماهی شدند و بالاترین و پایین ترین ضریب تبدیل غذایی به ترتیب در نور طبیعی و سبز مشاهده شد. اختلاف معنی داری در نرخ بازماندگی ماهیان در این چهار تیمار مشاهده نشد (05/0P>). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رنگ نور مصنوعی می تواند تاثیر معنی داری روی رشد ماهی تایگر بارب داشته باشد. بنابراین با استفاده از رنگ نور مناسب (ترجیحا سفید) در طول دوره پرورش می توان به رشد بهینه در این ماهیان دست یافت.
    کلیدواژگان: طیف نوری، تایگر بارب، ماهی زینتی، شاخص های رشد
  • عبدالمجید محمدزاده*، آرام شریفی صفحات 71-81
    بیوفیلم یک اجتماع میکروبی پیچیده است که درون ماتریکس پلی ساکاریدی و یا پروتئینی محصور شده است. بیوفیلم می تواند توسط میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها ایجاد شود. هم باکتری های گرم مثبت و هم گرم منفی این توانایی را دارند. مقاومت باکتریایی ایجاد شده در فاز بیوفیلم به مواد ضدمیکروبی یک مسئله مهم جهانی است. بیوفیلم باکتریایی از جنبه های مختلفی مانند بیماری های وابسته به عفونت های مزمن انسانی، پلاک دندان، عفونت اجسام خارجی مانند کاتترها، بیماری های دامی و گیاهی و همچنین در واحد های فرآوری مواد غذایی دارای اهمیت است. تخمین زده شده است که بیش از 80 درصد موارد عفونت انسانی مربوط به تشکیل بیوفیلم توسط باکتری مهاجم است. مطالعه حاضر به معرفی بیوفیلم باکتریایی و اهمیت آن می پردازد. مقاومت باکتریایی در فاز بیوفیلم بحث می شود و در انتها مکانیسم های ضدبیوفیلمی شناخته شده بررسی می گردند. همچنین با توجه به اهمیت ترکیبات گیاهی در درمان عفونت های باکتریایی و توجه روزافزون محققان به آن ها، تعدادی از مطالعات اخیر در زمینه های مختلف کنترل بیوفیلم به وسیله ترکیبات گیاهی آورده شده است.
    کلیدواژگان: بیوفیلم باکتریایی، مکانیسم های ضدبیوفیلمی، ترکیبات گیاهی
  • فرزام شیخ زاده حصاری*، نازلی خواجه نصیری صفحات 83-91
    مشکلات قلبی - عروقی، به عنوان یکی از عوارض بسیار رایج در بیماری دیابت محسوب می شود. کانکسین ها غالب ترین زیرواحدهای موجود در ساختار اتصالات شکاف دار می باشند که در برقراری ارتباطات بین سلولی حائز اهمیت هستند. با در نظر داشتن نقش موثر کانکسین در آئورت، این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا تغییر در سطح کانکسین 43 فسفریله آئورت سینه ای بیماران دیابتی رخ می دهد یا نه؟ در این بررسی 20 سر موش صحرائی نر بالغ با محدوده وزنی (50±300) گرم به طور تصادفی به دو گروه ده تائی کنترل و گروه دیابتی تقسیم شدند. با تزریق داخل صفاقی mg/kg60 استرپتوزوتوسین موش های صحرائی به دیابت نوع 1 مبتلا گشتند. گروه کنترل نیز به همان نسبت سالین نرمال دریافت کردند. پس از 60 روز، بعد از بیهوشی آئورت سینه ای جدا و بلافاصله فریز گردید، سپس توسط متد الایزا کانکسین مزبور مورد سنجش قرار گرفت. در این بررسی افزایش معنی داری در سطح کانکسین 43 فسفریله در گروه دیابتی مشاهده شد (05/0P<). افزایش کانکسین فسفریله و تنظیم کاهشی کانکسین 43 با کاهش ارتباطات سلولی از خلال اتصال شکافدار و نیز القاء آپوپتوز می توانند یکی از علل مشکلات قلبی - عروقی در بیماران دیابتی محسوب گردد.
    کلیدواژگان: دیابت، آئورت سینهای، کانکسین 23 فسفریله
  • سعید محمدی*، حسین شیخی زاده اول صفحات 93-103
    جوندگان گسترش جهانی داشته و بزرگ ترین راسته پستانداران را شامل می شوند که گستره سازگاری آنها وسیع است. در ایران نیز بیشترین تنوع مربوط به این راسته می باشد به طوری که 2/38 درصد پستانداران ایران را به خود اختصاص می دهد. تا کنون مطالعه ای در خصوص فون جوندگان فردوس انجام نگرفته است لذا هدف از این مطالعه شناسایی و معرفی جوندگان منطقه می باشد. در این راستا جهت بررسی سیستماتیکی فون جوندگان از فصل زمستان 1392 تا خردادماه 1393 در بخش های مختلف منطقه نمونه برداری انجام شد. تعداد 19 نمونه جمع آوری شده با استفاده از صفات ریخت شناسی و ریخت سنجی ظاهری، دندانی و جمجمه ای مورد شناسایی قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده تعداد پنج گونه از جوندگان شامل موش خانگی (Mus musculus)، جربیل هندی (Tatera indica)، جرد ایرانی (Meriones persicus)، موش ورامین (Nesokia indica) و هامستر خاکستری (Cricetulus migratorius) در فردوس شناسایی گردید.
    کلیدواژگان: فون جوندگان، فردوس، ریخت شناسی
|
  • Maryam Kazemi Nafchi, Behzad Shareghi* Pages 1-8
    Peroxidases are a group of oxidoreductases that are produced by a number of microorganisms and plants, and catalyse the reduction of peroxides. Peroxidases are widely used in clinical biochemistry and enzyme immunoassay. Horseradish peroxidase isoenzyme C (HRP) is one of the characterized peroxidases. The structure of the enzyme is largely alpha helical. Kinetics studies of peroxidase enzyme were performed using a spectrophotometer UV-Vis fitted with electronic control system at 35oC and 45oC and pH4 and in the presence ethanol and butanediol. Kinetic parameters show that ethanol and butanediol organic solvents becomes caused the increase of maximum speed (VMAX) and activity of the enzyme. Organic solvents have effect on electrostatic interactions of proteins because their dielectric constant with water is different. In general, reduce properties of polar solvents and decreased dielectric constant becomes caused the increases electrostatic repulsion, leading to the opening of the proteins. Enzymes activity in such organic environments increases stability, activity or facilitate reactions that are difficult to perform in aquatic environments.
    Keywords: Horseradish peroxidase, Kinetic parameters, Ethanol, Butanediol, Oxidoreductases
  • Marjan Pouresmaeilian, Hosein Khara*, Mohaddese Ahmadnezhad Pages 9-22
    Reproductive biology of female Shemaya (Alburnus chalcoides) studied with examination of histology, egg diameter and value of sex steroid hormones during spawning phase in the Anzali wetland from March 2013 to Jun 2014. Finally 42 numbers of female fish were examined. The result of sex steroid hormones showed the rate of testosterone hormone in gravid fish was 7.93±1.18 ng/ml; but in ripe females, its value was 3.88±1.12 ng/ml (P
    Keywords: A. chalcoides, ovarian histology, sex hormones, Anzali Wetland
  • Edris Rahimikia*, Sara Vali, Paria Akbary, Abdolreza Jahanbakhshi Pages 23-29
    Heavy metals are the important pollution which there is in the aquatic ecosystems. Today, with advances in technology have increased the pollution therefore it is important to assessment the risks. The aim of this study was acute toxicity effects of mercury chloride, lead chloride and zinc chloride in silver carp fish. In this study there were 5 treatments for lead chloride and mercury chloride and 6 treatments for zinc chloride. The average lethal concentration (LC50) of these insecticides on fish within 96 hours was determined using probit analysis. Toxicity tests at 96 hours, 100% mortality shown at 1 mg per liter concentration for mercuric chloride and 60 mg per liter concentration for lead chloride and zinc chloride. LC50 96h was for mercuric chloride 0.55±0.63, Lead chloride 39.9±0.76 and Zinc chloride on 41.1±0.20. Based on this it was concluded that mercury chloride more toxic to silver carp fish compare to lead and zinc chloride so we should prevent the entrance of such substances, specific mercury, to the aquatic ecosystems.
    Keywords: ercury chloride, lead chloride, zinc chloride, LC50 96h, Silver Carp
  • Fatemeh Nabiyouni, Gholamhasan Vaezi*, Ali Akbar Malekirad, Mohammad Abdollahi Pages 31-38
    Diabetes is one of the most common metabolic diseases and in the long term affects many parts of body, including liver and kidneys. This study was to investigate alcoholic extract effect of Alhagi camelorum on functional tests of liver and kidney in diabetic rats induced by streptozotocin. In this study, 28 Wistar male rats were divided into the four groups (n = 7): non-diabetic control group received normal diet, diabetic group was induced by streptozotocin and received 1ml of normal saline daily as extract solvent , two diabetic experimental groups received alcoholic extract of Alhagi Camelorum at dose of 200 mg/kg and 300 mg/kg by gavage, respectively. To induce diabetes, streptozotocin was injected to rats intraperitoneally at dose of 50 mg/kg. Blood samples were collected at day 21 from all groups and the related blood factors were measured and analyzed by SPSS (ANOVA). The findings show that there was a significant increase in creatinine, urea levels and liver enzymes in diabetic control group when compared to the non-diabetic control group. While the same amount factors show decrease in the groups receiving alcoholic extract of Alhagi Camerolum. The results show that alcoholic extract of aerial parts of Alhagi Camerolum causes to the decreased creatinine, urea levels and liver enzymes.
    Keywords: Diabetes, liver, kidney, Alhagi camelorum, streptozotocin
  • Fereidun Mohebbi*, Masoud Seidgar, Mahmood Hafezieh, Reza Ahmadi, Parvin Mohebbi Garalar Pages 39-49
    This study was performed to compare the efficiency of 6 microalgae namely Dunaliella tertiolecta, Tetraselmis suecica, Chlorella sp., (green algae), Nannochloropsis oculata, Spirolina sp.(blue-green algae) Cheatocerus sp. (Diatoma), and Isochrices sp. (Haptophytae) on the growth, survival and reproduction efficacy in Artemia urmiana in laboratory conditions. Artemia cysts were harvested from Urmia Lake and hatched according to the standard method. Live microalgae were cultured using the F/2 Guillard's culture medium. Artemia survival was determined in treatments on days 8, 11, 14, 17 and 20. Length growth of A. urmiana was measured in three-day intervals. To determine reproduction efficiency characteristics such as cysts production, intervals between two successive reproductions, first reproduction time and the date of female Artemia were analyzed. The results indicated a significant difference (p
    Keywords: Artemia urmiana, microalgae, length growth, survival
  • Mohammad Rezaiypoor, Mahin Tohidi* Pages 51-61
    Diabetes mellitus is an interference metabolism syndrome of carbohydrates, fat and proteins which can create as a result of shortage or absence of insulin or decreasing of tissues sensitivity regard to insulin. In this investigation the effect of methanolic extract of hypericum scabrum on the diabet and diabetic inflammation has been studied.as sample of 30 male wistar rats (200±20gr) were divided in to 5 groups. (n=6 in each group). 3 groups of rats gavaged with dose of 50, 80 and 110 mg/kg of methanolic extract of hypericum scabrum and controls remained intact. Check input items include food and water intake, blood sugar, liver enzymes (SGPT, SGOT) and LDL. The streptoztosin-diabetic rats were used. Results were analysed by one way analysis of varianc (ANOVA). The results of this research indicate that using the methanolic extract could effectively prevent of diabetes mellitus in rats. The sample wich received extract with 80 mg/kg dosage of their weight significantly decrease the liver enzymes activity in their bloods, their food and water usage was reduced and their blood sugar was declined. In attention to this topic that herbal drugs, with more research on clinical effects. This plant can be used as an appropriate replace for chemical drugs.
    Keywords: diabetic rat, streoptozotosin, liver enzymes, hypericum scabrum
  • Mohammad Forouhar Vajargah*, Seyed Aliakbar Hedayati Pages 63-70
    This research was conducted to study the effects of different light colors on growth indices (Growth Rate and Specific Growth Rate), Feed Conversion and Survival Rate in Tiger barb (Barbus tetazone) fish for 6 weeks. 120 fish with an average weight 75 ±0.02 were respectively divided in four groups of white, natural, green and blue colors (with three replicates for each treatment). Fish fed twice a day with Biomar commercial food. Results showed that growth indices (GR, SGR) and FCR were significantly different in varied light colors (P
    Keywords: light colors, Ornamental fish, Tiger barb, growth indices
  • Abdolmajid Mohammadzadeh*, Aram Sharifi Pages 71-81
    Biofilm is a complex community of microorganisms residing within a polysaccharide and/or protein matrix. Biofilm can be produced by microorganisms such as bacteria and fungi. Both gram positive and gram negative bacteria have this ability. Resistance of biofilm to antimicrobial agents is becoming a global issue. Bacterial biofilms are important in various aspects such as chronic human infections, dental plaque, infection of indwelling medical devices like catheters; animal and plant diseases and they are also a major problem in industries and food processing units. It is estimated that more than 80% of all microbial infections are caused by biofilms. The aim of this study was to describe biofilm and the importance of bacterial biofilms. We discoursed about resistance of bacteria in biofilm phase; and finally, the known anti-biofilm mechanisms have been discussed. Also, due to the importance of plant compounds for treatment of bacterial infections and as, there has been increased interest in controlling of bacterial infections by these substances, some recent studies in this field (plant compounds as anti-biofilm agents) have been expressed.
    Keywords: Anti, biofilm mechanisms, bacterial biofilm, plant compounds
  • Farzam Sheikhzadeh Hesari*, Nazli Khajehnasiri Pages 83-91
    A cardiovascular problem is one of the common complications of diabetes. Connexin is the predominant protein subunit in gap junction structure which is important in communication between cells. Considering the role of connexin, this question can be created in the mind whether changes in phosphorylated connexin 43 occurs in diabetics thoracic aorta or not? 20 male Wistar rats (30050g) were randomly divided into two groups (n=10): control and diabetic group. Diabetes mellitus was induced by intraperitoneal injection of streptozotocin (60 mg/Kg). After 60-days, rats were anaesthetized and then thoracic aorta was isolated and immediately Freeze, at the end phosphorylated connexin 43 levels were measured by ELISA method. In this study, a significant increase in the level of connexin 43 is observed in the diabetic group (P
    Keywords: Diabetes, Thoracic aorta, Phosphorylated connexin 43
  • Saeed Mohammadi*, Hossein Sheikhizadeh Aval Pages 93-103
    Rodent have global spread and include the largest order of mammals that their broad range of adaptation is extensive. So far don’t perform a study on rodent fauna of Ferdows County. Therefore, the aim of this study is to identify this part of the vertebrates in this area. In this regard in order to identification and biosystematics survey of rodent fauna from winter 2014 to June 2014 in different parts of the area sampling was done by using different traps. Cached samples were identified by cranial, dental and morphometric characteristics. Based on results five species recognized in Ferdows which including Mus musculus, Tatera indica, Meriones persicus, Nesokia indica and Cricetulus migratorius.
    Keywords: Ferdows, morphometric, rodent