فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 26 (تابستان 1395)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 26 (تابستان 1395)

  • 246 صفحه، بهای روی جلد: 62,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/07/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • ابراهیم کلانتری*، محمدرضا عبدالله پور صفحه 7
    آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذین آمنوالله» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولین شیعه ارائه کرده اند و در ضمن بیان دیدگاه های خود، ایرادهایی به دیدگاه مفسران شیعی وارد کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذین آمنوالله» را منحصر در علی(ع) نمی دانند، این در حالی است که مفسران و علمای شیعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولایت در تصرف، ولایت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق کسی که در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی× می دانند. این دو برداشت متفاوت در تفسیر آیه، سرچشمه اختلاف بین علمای فریقین گشته است. این مقاله با روش استنادی، تحلیلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهایت با تکیه بر ادله ای چند به اثبات دیدگاه مفسران شیعه پرداخته است.
    کلیدواژگان: آیه 55 مائده، آیه ولایت، ولی، تفسیر تطبیقی، حاکمیت سیاسی
  • محمدعلی فلاح علی آباد*، عزالدین رضانژاد صفحه 33
    بهره گیری از آیات الهی کتب مقدس، از مهم ترین شگرد های فرقه های انحرافی است. این بهره گیری به جهت موجه جلوه دادن عقاید فرقه ای، با سوء استفاده از جایگاه آیات الهی نزد معتقدین است که اغلب با تفسیر به رای و تاویل بدون دلیل آیات الهی همراه است. بهائیت آیه 5 سوره سجده را در جهت اهداف فرقه ای، دال بر پایان دین اسلام و دلیلی بر تثبیت ادعای علی محمد شیرازی و بشارتی بر ظهور وی دانسته است. مقاله پیش رو با روش توصیفی تحلیلی این ادعای بهائیت را مورد بررسی قرار داده است. یافته های تحقیق بر آن است که تاویلات بهائیت بر آیه مذکور با ظاهر الفاظ آیه، هیچ تناسبی نداشته و هیچ قرینه ای نیز بر آن وجود ندارد و از آنجا که این توجیه به جهت مستندسازی فرقه ای انجام پذیرفته، «تفسیر به رای» است و اشکال های متعدد دیگری مانند تناقض گویی، کپی برداری و استنادات غیر علمی بر این مدعا وارد است.
    کلیدواژگان: آیه 5 سجده، یدبر الامر، بهائیت، نسخ دین، پایان اسلام
  • امان الله ناصری کریموند*، عباس مصلایی پور صفحه 55

    تفسیر المیزان، به منزله میزان و سنجش بسیاری از تفاسیر دیگر است. از جمله آن تفاسیر، تفسیر مفاتیح الغیب فخر رازی است که علامه طباطبایی به طور گسترده به بررسی و نقد آن پرداخته است. در این بررسی علامه طباطبایی سه نوع دیدگاه نسبت به آراء تفسیری فخر رازی دارد: در مواردی از جمله: مطابقت با سیاق آیات قرآن، مطابقت با روایات، مطابقت نظر فخر رازی با نظر علامه، استناد به برخی از بیانات تفسیر مفاتیح الغیب، رای فخر رازی را تایید کرده است، در موارد متعددی از جمله: عدم تعیین معنای صحیح واژگان قرآن، عدم توجه دقیق به قواعد ادبیات عرب، ناسازگاری با سیاق آیات، عدم توجه به ارتباط بین آیات و... نظر وی را نقد و رد کرده است و در مواردی نیز تنها به ذکر نظر رازی پرداخته است، بدون این که به تایید یا رد آن مبادرت ورزد.

    کلیدواژگان: سید محمدحسین طباطبایی، المیزان، مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر، نقد آراء فخر رازی
  • محمدعلی وطن دوست*، سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحه 75
    این مقاله کوشیده است تا با رویکردی تفسیری روایی، برداشت های تفسیری علامه طباطبایی درباره لوح محفوظ و موارد مرتبط با آن مانند خزائن الهی و برخی از وی‍ژگی های لوح محفوظ مانند اتصاف آن به حکیم بودن را مورد بررسی قرار دهد. به شهادت آیات و روایات، محفوظ بودن لوح، به معنای مصونیت حقیقت ماورایی قرآن از دستبرد و مس و شهود نامحرمان درگاه الهی است و به معنای محفوظ بودن آن از تغییر نیست. همچنین صفت «حکیم» در آیه 3 و 4 زخرف، به مرتبه لوح محفوظ ارتباطی ندارد، بلکه وصف همین قرآنی است که به زبان عربی نازل گشته است و همچنین عبارت «مفاتح الغیب» که در صدر آیه 59 انعام آمده است جمع مفتاح به معنای کلید بوده و میان مفاتح الغیب در صدر آیه و کتاب مبین در ذیل آیه دوگانگی وجود ندارد، بلکه براساس شواهد قرآنی و روایی می توان صدر آیه را اجمال تفصیلی دانست که در ذیل آن آمده است.
    کلیدواژگان: لوح محفوظ، ام الکتاب، کتاب مرقوم، کتاب مبین، کتاب مکنون
  • سیفعلی زاهدی فر*، آمنه موسوی شجری صفحه 99
    با تامل در آیات قرآن کریم، از ساختار و معانی برخی از الفاظ و عبارات قرآن چنین بر می آید که یک لفظ، در عبارتی واحد، دو معنا را با خود به همراه دارد که این شیوه کاربرد در علوم قرآن و تفسیر «تضمین» نام دارد. مفسران اسلامی در تفسیر آیات الهی برای نشان دادن برجستگی های ادبی بلاغی قرآن به صورت گسترده از این صنعت ادبی استفاده نموده اند. ابن عاشور نویسنده تفسیر «التحریر و التنویر» به طور چشمگیر از این قاعده بهره برده است. در این مقاله ضمن معناشناسی تضمین، انواع آن اعم از ادبی، نحوی، بلاغی و عروضی مورد بررسی قرار گرفته است. تلقی مفسران اسلامی از تضمین منطبق بر تعریف نحویان از این پدیده است. نحویان تضمین را بر سه قسم: اسم، فعل و حرف تقسیم نموده اند. مقاله حاضر فقط به تضمین افعال پرداخته است. در بررسی آیات از تفاسیر متعدد شیعه و اهل سنت بهره برداری شده است، اما تاکید بر آراء و نظرهای ابن عاشور است.
    کلیدواژگان: تفسیر ادبی، تضمین، ابن عاشور، تفسیر التحریر و التنویر
  • صمد بهروز*، محمد علی رضایی اصفهانی صفحه 117
    قرآن کریم در آیه کرامت تمامی انسان ها را دارای وصف کرامت ویژه دانسته است. این آیه در نگاه ظاهری با برخی از آیات دیگر قرآن مانند: ابراهیم / 34، معارج / 21 19، علق / 7 6، احزاب / 72، قیامت / 5، عصر / 2 1 و اعراف / 179 در تعارض است. دیدگاه های مختلفی از سوی مفسران جهت رفع این تعارض مطرح شده است. در این دیدگاه ها ایمان، تربیت یافتگی انسان، پاکی فطرت، به کارگیری درست غرایز، عدم قناعت به زمینه خلقت، تمایز قائل شدن بین کرامت آغازین و رذالت فرجامین و به فعلیت رساندن جنبه های مثبت وجود انسان، به عنوان ملاک کرامت مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله بر این نکته تاکید می ورزد که تکریم انسان به نوع آفرینش او باز می گردد که به انسان ظرفیت ها، استعدادها و توان مندی هایی خاصی عطا کرده است و تکریم انسان بر مبنای این ویژگی های منحصر به فرد آفرینش انسان در میان مخلوقات الهی است و نکوهش از انسان در برخی از آیات به جهت استفاده نادرست او از این نعمت ها است.
    کلیدواژگان: آیه 70 اسراء، آیه کرامت، کرامت انسان، اوصاف نکوهیده، تعارض نمایی آیه کرامت
  • مجید حیدری فر* صفحه 137
    بر اساس آیه 7 آل عمران، آیات الاهی دو دسته اند: محکمات و متشابهات. گونه نخست ام الکتاب و اصل آن است و گونه دوم نیز دو شناسه دارد: دستاویزی برای فتنه جویان بیماردل و تاویل پذیری، از این رو باید شناسه های محکم و متشابه را بررسی نمود. این نوشتار پاسخ های گونه گون قرآن پژوهان و مفسران را برشمرده و همه را بر کرسی نقد نشانده و در پایان دیدگاه برگزیده را پیش نهاده است. به نظر نگارنده شناسه محکم و متشابه این است: نص یا ظهور آیات محکمات، بیانگر مراد واقعی گوینده آنها است، ولی متشابهات در حال برخورداری از ظهور و پیراستگی از هر گونه ابهام و اجمال و پیچیدگی لفظی و معنایی، نسبت به مقصود خدای سبحان نارسانایند. این گفته با عنایت به رهنمودهای درونی سوره آل عمران هویدا می گردد.
    کلیدواژگان: آیه 7 آل عمران، آیات محکم، آیات متشابه، متشابهات
  • مرضیه محصص*، فتحیه فتاحی زاده صفحه 163
    بازپژوهی آراء اجتماعی اندیشمندان مسلمان در حوزه مسائل بین الملل، موضوعی درخور توجه است. علامه طباطبایی، مفسری آشنا با گستره اندیشه های معاصر، به فراخور آیات قرآنی، بدین امر اهتمام داشته است. مقاله حاضر با روشی تحلیلی، خطوط کلی جهان بینی قرآنی علامه طباطبایی در عرصه بین الملل و اصول حاکم بر تعامل های دولت اسلامی با دیگر کشورها را بررسی کرده است. به اجمال می توان اذعان داشت که وی معتقد است غالب احکام اسلامی دارای روح اجتماعی هستند؛ همچنین قرآن کریم، ظرفیت استخراج تمامی آموزه های بنیادین علوم انسانی را دارا است. نگرش علامه طباطبایی نسبت به برخورداری جامعه از واقعیتی عینی و فرافردی و اصالت بخشی به مصلحت های جامعه، مبانی دیگری است که سبب شکل گیری اصول دولت اسلامی در عرصه تعاملات بین المللی از این منظر شده است. همزیستی مسالمت آمیز، عدالت طلبی، صلح گرایی، اصل دعوت، پایبندی به پیمان های بین المللی، از مهم ترین اصول حاکم بر تعامل های بین المللی دولت اسلامی در نگاه ایشان است.
    کلیدواژگان: آیات اجتماعی، سید محمدحسین طباطبایی، دولت اسلامی، روابط بین الملل
  • علی نصیری*، سید مصطفی مناقب، سید کریم خوب بین خوش نظر صفحه 185
    آیه تبیان یکی از آیات مورد بحث میان مفسران است. درباره تبیین کنندگان آیات قرآن اختلاف نظر است. علامه طباطبایی ضمن پذیرش قرائت رایج آیه تبیان، با استناد به دلایلی نظیر: «دعوت خدا به تدبر در قرآن»، «امکان ارجاع آیات متشابه به آیات محکم»، «ذو بطون بودن آیات قرآن» و«ذو مراتب بودن هدایت و فهم قرآن»، دلالت آیه را برای همه افراد مستعد و بهره مند از لوازم تدبر و نسبت به همه چیز به دلالت لفظی دانسته و بر این باور است که لازمه فرض صحت روایات بیانگر وجود علم گذشته، آینده و حوادث پیش رو تا روز قیامت در قرآن، این است که در واژه تبیان تصرف نموده و دلالت آن را اعم از دلالت لفظی و فرا لفظی دانست. یادکرد دو نکته مزبور از گفتار علامه، آشکارا بیانگر این حقیقت است که وی در تفسیر آیه تبیان میانه روی نموده و از قرائت های اکثری و اقلی آن اجتناب ورزیده است. مقاله حاضر، ضمن بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر آیه تبیان، به نقد و تحلیل یکی از قرائت های اکثری از آن که در میان برخی از مفسران طرفدارانی دارد، پرداخته است.
    کلیدواژگان: آیه 89 نحل، آیه تبیان، دلالت فرالفظی، جامعیت قرآن، محمدحسین طباطبایی
  • نیکو دیالمه* صفحه 207
    تقویت باور قانونمندی تاریخ از طریق دستیابی به سنت های الهی و توجه به قطعیت و تغییرناپذیری آنها از مهم ترین اهداف قرآن کریم در دعوت آدمیان به سیر در تاریخ است. تعبیر «مداوله» به مفهوم گردش روزگار، یکی از همین قوانین الهی است که آیات 140 و 141 سوره آل عمران به صراحت از آن سخن گفته است. پژوهش حاضر نشان می دهد درک مفهوم و چگونگی تحقق این قانون، ضمن معنادار ساختن بسیاری از تحولات و رویدادهای اجتماعی در حیات انسان اعم از شکست یا پیروزی، دریچه ای نو بر اهداف حکیمانه الهی در جریان تربیت انسان خواهد گشود. جداسازی، پاکسازی، الگوسازی و نابودسازی در رویارویی جریان حق و باطل از جمله اهداف تربیتی این سنت تکوینی است که توجه به آن می تواند مدخل ورودی مطالعات علوم اجتماعی و انسانی با صبغه اسلامی باشد، به گونه ای که مدل سازی رفتار انسانی به هدف کنترل و پیش بینی در آینده را ممکن سازد.
    کلیدواژگان: آیه 140 و 141 آل عمران، سنت های الهی، سنت های اجتماعی، سنت مداوله
  • چکیده مقالات به زبان عربی
    صفحه 227
|
  • Ebrahim Kalantari*, Mohammadreza Abdollahpour Page 7
    Verse 55 of Al-Maidah is a challenging verse and subject to controversies among the Fariqain’s scholars, thinkers and commentators. The main reason of these controversies comes from the word “friend” (Vali) and the expression “those who believe” in this verse. The Sunnis’ commentators and scholars have had different inferences from the meaning of “friend” and finding examples for the expression “those who believe” with viewpoints of the Shiite scholars and commentators and they have criticized the viewpoints of the Shiite commentators. Some of the Sunnis’ commentators believe that in the verse of vilayat “vali” means friendship, help, kindness, etc. and they do not believe that the expression of “those who believe” is exclusive to Ali while for the Shiite scholars and commentators, “vali” means guardianship, vilayat in possession, vilayat in guardianship etc. which only implies to the person who gave charity while he was saying his daily prayers i.e. Imam Ali. These two different inferences from this verse have become the source of controversies among the Fariqain’s scholars. Adopting an analytico-documentary method, the paper deals with investigation and criticism of Shiite commentators and finally, relying on some reasons it proves the viewpoints of the Shiite commentators.
    Keywords: Verse 55 of Al Maidah, Vilayat Verse, Vali, Comparative Commentary, Political Sovereignty
  • Mohammadali Fallah Aliabad*, Ezoddin Rezanejad Page 33
    Taking advantages of divine verses from holy books is one of the most important techniques of the deviant denominations. This exploitation to justify the sectarian beliefs includes misuse of the position of the divine verses before the believers that is often along with subjective and reasonless interpretation of the divine verses. In line with sectarian purposes, Baha’ism considers that verse 5 of Surah As-Sajda points to the end of Islam religion and a reason for Alimohammad Shirazi’s claim and an enunciation on his emergence. Having an analytico-descriptive approach, this paper has investigated this claim of Baha’ism. The findings of the study show that there is not a relation between Baha’ism interpretation of the mentioned verse and its words, neither there is evidence on that. Accordingly, since this justification is carried out because of sectarian documenting, it is a “subjective interpretation” and this claim is faced with many other problems such as contradictions, copying, and unscientific citations.
    Keywords: Verse 5 of Surah As_Sajda_He Directeth the Ordinance. Bahaism_Copies of Religion_End of Islam
  • Amanollah Naseri Karimvand*, Abbas Mosalaeipour Page 55

    Tafsir Al-Mizan is deemed to be the criterion and measurement of many other commentaries including Mafatih Al-Gheyb Commentary written by Fakhr Razi which is significantly analyzed and criticized by Allameh Tabatabei. In this analysis, Allameh has three viewpoints about Fakhr Razi’s Commentary beliefs. Allameh has confirmed Fakhr Razi’s viewpoint in cases such as compliance with the verses of the Quran, compliance with narrations, compliance of Fakhr Razi’s comments with those of Allameh’s and he has also cited some statements of Tafsir Mafatih Al-Gheyb. On the other hand, Allameh has criticized and rejected Fakhr Razi’s ideas about lack of determining the correct meaning of the Quran’s words, lack of accurate attention to the rules of Arabic literature, incompatibility with the context of the verses, inattention to the relation between the verses, etc. and in some cases, he has mentioned Razi’s opinion without either confirming or rejecting the same.

    Keywords: Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei, Al, Mizan, Mafatih Al Qeyb, Tafsir Kabir, Criticizing Fakhr Razi's Viewpoints
  • Mohammadali Vatandoost*, Seyyed Morteza Hosseini Shahroudi Page 75
    Having adopted an interpretatio-narrative approach, this paper investigates Allameh Tabatabaei’s inferences about the preserved divine memory and its related topics such as divine treasuries and some features of this divine memory such as its attribution to being wise. In accordance with verses and narrations, preservation of this divine memory means immunity of the Quran’s transcendental reality from theft, manipulation and witness of the outsiders to the sight of God and it does not mean it is protected from change. Also, the adjective “hakim” in verse 3 and 4 of Az-Zukhruf is not related to the degree of the preserved divine memory but it describes this Quran which is revealed in Arabic language and the expression “Mafatih Al-Gheyb” which is mentioned in the beginning of verse 59 of Al-An’am is the plural of “Miftah” with the meaning of key and there is no dichotomy between Mafatih Al-Gheyb in the beginning of the verse and the “clear book” at the end of the verse; however, in accordance with Quranic and narrative evidences, one can say that the beginning of the verse is a detailed summary given at the end.
    Keywords: Preserved Divine Memory, Ommolketab, Written Book, Clear Book. Latent Book
  • Sefali Zahedifar*, Ameneh Mosavi Shajari Page 99
    Reflection on the Holy Quran’s verses indicates that structure and meaning of some words and expressions of the Quran may cause receiving two meanings from one word in a single expression. This method in the Quran and commentary sciences is called “assurance”, tazmeen. The Islamic commentators have widely used this figure of speech in providing commentaries of divine verses to show literary-rhetoric features of the Quran. Ibn Ashour, the writer of “At-Tahrir va At-Tanvir” has considerably enjoyed this principle. In addition to dealing with semantics of “assurance”, its types such as literary, syntactic, rhetoric and prosodic ones are analyzed here. The Islamic commentators’ consideration from “assurance” is in accordance with definition of the grammarians from this phenomenon. Grammarians have divided “assurance” into three types including noun, verb and letter. The paper dealt with only that of verbs. Different Shiite and Sunni’s commentaries were used in analyzing the verses but emphasis is on the Ibn Ashour’s ideas and viewpoints.
    Keywords: Literary Interpretation, Assurance, Ibn Ashour, At, Tahrir va At, Tanvir Commentary
  • Samad Behrouz*, Mohammadali Rezaei Esfahani Page 117
    In the verse of Keramat, the Holy Quran mentions that all human beings have a description of specific keramt (dignity). In a superficial look, this verse is in conflict with other verses of the Quran such as: Ibrahim/ 34, Al-Ma’arij/ 19-21, Al-Alaq/ 6-7, Al-Ahzab/ 72, Al-Qiyamah/ 5, Al-Asr/1-2, and Al-A`araf/ 179. Various viewpoints have been proposed by commentators to resolve this conflict. Faith, human education, pureness of nature, correct application of the instincts, lack of contentment in regard to creation, distinguishing the initial Keramat from final rascality and also actualizing the positive aspects of human life are taken into account as criteria of Keramat within these viewpoints. This paper emphasizes that human dignity refers to the type of his creation which has been bestowed to him with special capacities, talents, and abilities. Accordingly, human dignity is based on these unique features of human creation among divine creatures and reprobating human in some of the verses is because of inappropriate usage of these blessings.
    Keywords: Verse 70 of Al Israa, Verse of Keramat, Human Dignity, Reprobating Characters, Conflict of the Verse Keramat
  • Majid Heydarifar* Page 137
    According to verse 7 of Al-Imran, the divine verses are divided into two groups: explicit verses and ambiguous ones. The first type makes the base and majority of the verses and there are two arguments about the second type: they are considered as pretext for malevolent sedition finders and interpretability; therefore, explicit and ambiguous arguments are required to be analyzed. The paper has mentioned different responses of the Quran researchers and commentators then criticized all of them and finally it has proposed the best viewpoint in this regard. To the author’s viewpoint, explicit and ambiguous arguments include: text or emergence of the explicit verses is indicative of their true meaning while the ambiguous ones are inexpressive in relation to the purpose of the glorified God when they are enjoying emergence and pureness from any ambiguity, abstractness, lexical and semantic complexities. This statement is clarified by virtue of the internal guidelines of Surah Al-Imran.
    Keywords: Verse 7 of Al Imran_Explicit Verses_Ambiguous verses_Ambiguities
  • Marziyeh Mohases*, Fathieh Fatahizadeh Page 163
    Reinvestigation of the social ideas of the Muslim scholars in the field of international affairs is an important topic. Allameh Tabatabaei, a commentator familiar with the range of contemporary thoughts, has dealt with this issue based on the Quranic verses. Applying an analytical method, the present study has investigated the outlines of Allameh’s Quranic worldview at international level and the principles governing the Islamic government interactions with other countries. In brief, one can say that the majority of the Islamic rules have social spirit. Also, the Holy Quran has the capacity to extract all fundamental teachings of humanities. Allameh’s attitude toward benefit of the society from an objective and transpersonal reality, and granting originality to the society’s interests is another principle that has become the cause of formation of the principles of the Islamic government in the field of international interactions from this viewpoint. For him, peaceful coexistence, justice finding, pacifism, the principle of invitation, and adherence to the international treaties are among the most important principles governing the international interactions of the Islamic Government.
    Keywords: Social Verses, Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei, Islamic Government, International Relations
  • Ali Nasiri*, Seyyed Mostafa Monagheb, Seyyed Karim Khoobbin Khoshnazar Page 185
    The verse of Tebian is one of the verses discussed by commentators. There are controversies among the determinants of the Quran verses. Along with accepting the common reciting of the verse of Tebian, referring to some reasons such as “God’s invitation to have reflection in the Quran”, “the possibility of referencing the ambiguous verses to the explicit ones”, “the Quran’s Verses with inner meanings” and “inner stages of guidance and understanding of the Quran”, for Allameh Tabatabaei the implication of the verse is for all people who are talented and profited by contemplation tools and in relation to all things it is for lexical implication. Accordingly, he believes that the necessity of assuming accuracy of the narrations which is indicative of existence of the knowledge about past, future and the forthcoming events to the resurrection day in the Quran is that we need to reflect on the word Tebian and consider its implication as both lexical and meta-lexical. The above mentioned two points from Allameh’s beliefs clearly show this reality that he has taken the middle ground in providing commentary of the verse of Tebian and has avoided minimal and maximal inferences of this verse. Along with analyzing Allameh’s viewpoint on commentary of this verse, the paper has dealt with criticizing and analyzing one of the maximal inferences of this verse which has some advocates among some commentators.
    Keywords: Verse 89 of An, Nahl, Verse of Tebian, Meta, lexical Implication, the Quran's Comprehensiveness, Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei
  • Nikoo Dialemeh* Page 207
    Strengthening the belief in legitimacy of the history through achieving divine traditions and taking their finality and irreversibility into account are among the most important purposes of the Holy Quran about inviting human beings to investigate in history. “Modaveleh”, Vicissitudes` following one another, is interpreted as circulation of time and it is one of the divine rules which has been mentioned explicitly in verses 140 and 141 of Surah Al-Imran. In addition to making many of the social developments and events meaningful during human life including success or failure, the present study shows that understanding and realization of this rule will open a new door to wise purposes of God in the course of educating human. Separating, cleansing, modeling, and destroying in the confrontation of the right and wrong are among the educational purposes of this developmental tradition that paying attention to it can be the entrance of studies on social sciences and humanities with Islamic background so that modeling humanistic behavior with the aim of future control and prediction could be possible.
    Keywords: Verses 140, 141 of Al Imran, Divine Traditions, Social Traditions, Modaveleh Tradition