فهرست مطالب

ارمغان دانش - سال بیست و یکم شماره 5 (پیاپی 112، امرداد 1395)

نشریه ارمغان دانش
سال بیست و یکم شماره 5 (پیاپی 112، امرداد 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بهداشت وسلامت از دیدگاه قرآن کریم
    ابراهیم نعیمی * صفحه 0
    زمینه وهدف
    دین مبین اسلام برای انسان ارزش واحترام فوق العاده ای قائل است ودرتعالیم جامع وکامل به مثابه یک آئین بهزیستی به تمامی مسائل حیاتی انسانی ازجمله بهداشت وسلامت عنایت خاص دارد ، مقاله حاضر بهداشت وسلامت درآیات قرآن کریم رامورد بررسی قرارداده است .
    روش پژوهش: دراین مطالعه به روش مروری کتابخانه ای وجستجوی اینترنتی برخی ازآیات قرآن درزمینه بهداشت وسلامت باتکیه برمنابع اصیل ونظر صاحب نظران ومفسران جمع آوری گردیده است ونتایج براساس نظریه صاحب نظران تحلیل گردیده است .
    یافته ها
    باتوجه به نظر صاحب نظران درقرآن کریم آیات زیادی درزمینه بهداشت وسلامت وجوددارد که دستورات بهداشتی ذیل از آنها قابل استنباط است. رعایت پیشگیری ، تحریم پلیدها،حلال کردن پاکیزگی ، اعتدال دررفتار تغذیه ای ، حفظ جان ارائه الگو ، حفظ آراستگی ، جلوگیری ازآلودگی محیط اماکن وآب ، نظارت بر رعایت اصول بهداشتی جلب رضایت خداوند ازطریق دوری از آلاایش های جسمی وروانی ، توجه به بهداشت فردی ، توجه به تغذیه ، توجه به بهداشت روان
    نتیجه گیری
    درآیات قرآن کریم به تمام مسائل حیاتی ازجمله مسئله بهداشت وسلامت عنایت خاص شده است . استناد واستفاده ازرهنمودهای قرآنی نقش موثری درپیشرفت فرهنگ سلامت وبهداشت جامعه دارد .
    کلیدواژگان: قرآن کریم، بهداشت، سلامت
  • خدیجه وظیفه شناس درمیان، مهران حسینی، ریحانه رضایی، سمیرا ایزی، محمد ملکانه * صفحات 420-434
    زمینه و هدف
    امروزه به دلیل افزایش اقبال عمومی مردم در استفاده از گیاهان دارویی، ارزیابی کارآیی و بی خطری این ترکیبات مورد اهمیت قرار گرفته است. در برخی مطالعه ها، عصاره برگ پسته وحشی(بنه) به عنوان ترکیبی با خواص کاهنده قند خون مطرح شده است. با این حال، مطالعه ای در خصوص اثرات احتمالی آن بر نفروپاتی دیابتی صورت نگرفته است، لذا هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات مصرف عصاره آبی برگ پسته وحشی بر نفروپاتی دیابتی در موش صحرایی دیابتیک بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (200180 گرم) مبتلا شده به دیابت شدید به وسیله استرپتوزوتوسین و 8 سر موش سالم همسن به طور مساوی به 6 گروه تقسیم و به مدت سی روز متوالی به شرح پیرو مورد تیمار خوراکی قرار گرفتند. گروه های1، 2 و3 دیابتیک دریافت کننده عصاره آبی برگ بنه در دوزهای 400و200، 100 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن، گروه 4 دیابتیک دریافت کننده داروی کاپتوپریل با دور 50 میلی گرم بر کیلو گرم و گروه های 5 دیابتیک و گروه سالم نیز به عنوان گروه های کنترل، نرمال سالین دریافت نمودند. در پایان پارامترهای بیوشیمیایی؛ قند خون، حجم ادرار، پروتئین ادرار24 ساعته، کراتینین و نیتروژن اوره خون و هم چنین تغییرات کیفی آسیب شناسی کلیه برای تمام گروه ها انجام گرفت و مقادیر مرتبط در بین گروه ها مقایسه گردید.داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین مقادیر قند خون (33/118 ± 5/383)، اوره نیتروژن (86/2 ± 17/27)، کراتینین خون (45/0 ± 3/1) و هم چنین حجم (10/5 ± 66/24) و پروتئین ادرار(51/1 ± 67/25) در موش های دیابتیک به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل سالم بود(همگی 0001/0p<). هم چنین آسیب های بافتی نظیر گلومرولواسکلروزیس، انتشار ماتریکس مزانشیال، چسبندگی کلافه گلومرولی به کپسول بومن نیز در گروه های دیابتی مشاهده گردید. بر خلاف داروی کاپتوپریل، که توانسته بود به طور معنی داری میانگین اوره نیتروژن (0001/0; p<81/2 ± 5/12)، کراتینین (034/0; p=14/0 ± 97/0 ) و پروتئین ادرار (002/0; p=48/3 ± 66/13) موش های دیابتی را درمقایسه با گروه کنترل دیابتی کاهش دهد و ارزیابی بافت شناسی نیز در این گروه موید اثرات تعدیل کننده آن بود، اما مصرف عصاره آبی برگ بنه در هیچ یک از دوزها نتوانست آسیب های اشاره شده را در موش های دیابتیک بهبود بخشد.
    نتیجه گیری
    نتایج یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره آبی برگ بنه هیچ گونه اثر سودمندی بر نفروپاتی دیابتی در مدل حیوانی ندارد.
    کلیدواژگان: پسته وحشی، کاپتوپریل، نفروپاتی دیابتی، رت
  • سمیرا رشیدی پویا، هما محسنی کوچصفهانی *، سید عبدالحمید انگجی صفحات 435-445
    زمینه و هدف
    کونازول ها شامل تری آزول ها یا ایمیدیازول ها عوامل ضد قارچی هستند که برای جلوگیری از رشد قارچ ها و برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شوند. پروپیکونازول نیز که در دسته کونازول ها قراردارد یک قارچ کش سیستمیک است که به طور گسترده ای در ایران و سایر کشورها جهت سم زدایی دانه های غلات به خصوص برنج استفاده می شود. این قارچ کش از طریق مهار یک سیتوکروم خاصP450 ، CYP 51 (Lanosterol – 14α- demethylase) عمل می کند که یک مرحله اصلی در بیوسنتز آرگوسترول، یک استروئید مورد نیاز برای شکل گیری دیواره سلولی قارچ ها است، لذا در تحقیق تجربی حاضر اثر قارچ کش پروپیکونازول بر بیان ژن کاسپاز 9 به عنوان آغازگر فرآیند آپوپتوز و اثرحفاظتی احتمالی سلنیوم مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 40 رت نژاد اسپراگ داولی به 10 گروه 4 تایی تقسیم شدند. این گروه ها عیارتند از؛ کنترل، شم1 (حلال پروپیکونازول: آب مقطر)، شم2 (حلال سلنیوم: نرمال سالین)،1 گروه دریافت کننده 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم ، 3 گروه دریافت کننده پروپیکونازول در سه دوز 10 ، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم و 3 گروه دریافت کننده پروپیکونازول در سه دوز 10 ، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم پروپیکونازول همراه با 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم(جهت بررسی تاثیر حفاظتی سلنیوم). تزریق به مدت 2 هفته، یک روز در میان به صورت درون صفاقی انجام شد. سپس با استفاده از روشRT-PCR و برنامه Total Lab بیان ژن کاسپاز 9 در بیضه تمام گروه ها مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بیان ژن کاسپاز 9 در تمام گروه های تجربی (گروه های پروپیکونازول و پروپیکونازول با سلنیوم) در مقایسه با گروه های کنترل و شم افزایش معنی داری را نشان داد. این یافته ها می توانند بیانگر این باشند که 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم سلنیوم، دوز مصرفی مناسبی برای ایجاد حفاظت در این تحقیق نمی باشد.
    نتیجه گیری
    افزایش معنی دار در بیان ژن کاسپاز 9 در تمام گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل بیانگر فعال شدن آپوپتوز و عدم تاثیر سلنیوم برای حفاظت بیضه در برابر آسیب های القا شده است .
    کلیدواژگان: آپوپتوز، پروپیکونازول، رت نژاد SD، سلنیوم، کاسپاز 9
  • محبوبه عسکری، حسین نظری *، شمس الدین رحیمی زاده، حسین صادقی منصورخانی، نورالله دانش پایه صفحات 446-454
    زمینه و هدف
    امروزه دیابت شیوع بالایی در جوامع مختلف دارد و هایپر لیپیدمی یکی از پیامدهای مهم و موثر در پیشرفت عوارض ناشی از این بیماری می باشد. بنابراین یافتن دارویی که بدون تاثیر مضر بر سطح قند خون بتواند هایپر لیپیدمی را در را کاهش دهد همواره مورد تحقیق بوده است. شوید با نام علمی Anethum graveolens گیاهی از خانواده چتریان بوده که برخی مطالعات بیانگر اثرات مفید اندام هوایی آن بر سطح چربی در بالین و حیوانات آزمایشگاهی می باشد. مطالعه ای در مورد تاثیر عصاره دانه گیاه شوید بر سطح چربی خون یافت نشد، لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی تخم شوید بر پروفایل چربی در موش های صحرایی نر دیابتی شده بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 24 موش صحرایی با محدوده وزنی 200 تا 250 گرم به طور تصادفی به سه گروه هشت تایی شامل: گروه نرمال، گروه دیابتی شده (دریافت کننده نرمال سالین) و گروه دیابتی شده ( دریافت کننده دریافت عصاره هیدروالکلی تخم شوید 100 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن حیوان) تقسیم شدند. جهت القاء دیابت، موش های صحرایی سترپتوزوسین و بادوز50 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم ازوزن بدن حیوان به صورت داخل صفاقی تزریق شد. پس از چهار هفته خون گیری از موش ها جهت اندازه گیری LDL، HDL و تری گلیسرید به عمل آمد. به منظور بررسی آماری داده های بدست آمده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و تست تعقیبی توکی استفاده گردید. تفاوت بین گروه ها و سطح معنی داری 05/0P< منظور گردید.
    یافته ها
    دیابتی شدن باعث افزایش معنی دار غلطت سرمی LDL و تری گلیسرید در مقایسه با گروه نرمال شد (001/0= P)، ولی تاثیری بر سطح HDL نداشت. تجویز خوراکی عصاره تخم شوید با دوز100 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن حیوان باعث کاهش معنی دار غلطت سرمی LDL در مقایسه با گروه دیابت (001/0= P). همچنین مقادیر سرمی تری گلیسرید نیز پس از مصرف 4 هفته ای عصاره تخم شوید در گروه دریافت کننده عصاره، در مقایسه با گروه دیابتی شده، کاهش معناداری یافت(001/0= P). عصاره تخم شوید تاثیری بر سطح سرمی HDL در مقایسه با گروه دیابتی شده، نداشت (540/0= P).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که عصاره هیدروالکلی تخم شوید باعث اثرات کاهنده ای بر سطح LDL و تری گلیسرید در موش صحرایی دیابتی شده دارد. بنابراین بنظر می رسد عصاره دانه شوید می تواند از طریق کاهش سطح چربی خون عوارض قلبی عروقی ناشی از دیابت را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: LDL، HDL، تری گلیسرید، دیابت، تخم شوید، رت
  • سحرناز امیریان، کیومرث امینی *، مهدی پرویز صفحات 455-464
    مقدمه و هدف
    بیماری های انسداد مزمن ریه(COPD) یک بیماری مزمن ریوی است که مشخصه آن انسداد پیشرونده مجاری تنفسی به صورت برگشت ناپذیر است که به سه صورت آمفیزم، برونشیت مزمن و بیماری راه های هوایی کوچک رخ می دهد. مایکوپلاسما پنومونیه عامل گرفتاری های تنفسی از قبیل؛ گلودرد، فارنژیت، تراکئوبرونشیت و سایر عفونت های تنفسی به ویژه در افراد با انسداد مزمن ریه مطرح می باشد. روش های متداول در تشخیص مایکوپلاسما پنومونیه دارای محدودیت هایی است، بنابراین به کاربردن یک روش حساس و قابل اطمینان لازم است، لذا هدف این مطالعه تشخیص مایکوپلاسما پنومونیه در ترشحات تنفسی بیماران مبتلا به COPD به روش PCR بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 120نمونه از ترشحات تنفسی بیماران مبتلا به COPD(عفونت های مزمن ریوی) طی یک سال(13941393) جمع آوری گردید. پس از استخراج ژنوم، با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و روش مولکولی واکنش زنجیره ای پلی مراز((PCR شناسایی باکتری انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز آماری تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بیشترین فراوانی عفونت تنفسی مایکوپلاسما پنومونیه در گروه سنی 421 سال و کمترین فراوانی در گروه سنی 0 تا 3 سال بود. نتایج نشان داد که از 120 نمونه جمع آوری شده 8 نمونه(6/6 درصد) از نظر مایکوپلاسما پنومونیه مثبت بودند و ژن P1 را حمل می کردند. این نتایج نشان داد که مایکوپلاسما پنومونیه در بیماران مبتلا به سندرم انسدادی مزمن ریوی وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد، مایکوپلاسما پنومونیه می تواند یکی از عوامل احتمالی ایجاد COPD باشد. هم چنین روش مولکولیPCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی قادر است مایکوپلاسما پنومونیه را در ترشحات تنفسی شناسایی نماید. این نتایج ممکن است درمان اختصاصی بخشی از بیماران با علایم COPDرا تسهیل نماید.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما پنومونیه، PCR، سندرم انسدادی مزمن ریوی
  • زهره خلجی نیا *، علیرضا نیکبخت نصرآبادی، زهرا بهبودی مقدم، پروین یدالهی، محمد عباسی صفحات 465-480
    زمینه و هدف
    بارداری مرحله ای از زندگی هر زن است که در طول این دوره زنان تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی را تجربه می کنند. بارداری یک دوره بحرانی برای هر زن است، اما این دوره برای زنانHIV مثبت بسیار حساس و چالش برانگیز می باشد مادر HIV مثبت، در طی بارداری با یک بحران روانشناختی روبرو است که شامل؛ ترس از انتقال بیماری به فرزند، مرگ و سپردن کودک به خانواده یا یک قیم، عوارض جانبی داروها در طی بارداری و تاثیر بارداری روی سلامتی خود می باشد بنابراین زنان باردار HIV مثبت آسیب پذیر و نیازمند مداخلات حمایتی می باشند و مراقبت بارداری این زنان با زنانHIV منفی متفاوت بوده و نیازهای منحصر به فردی دارند، با این وجود اطلاعات اندکی در زمینه تجربه بارداری در زنان HIV مثبت وجود دارد .لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت عمیق تجربه زیسته بارداری در زنان HIV مثبت انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی هرمنیوتیک می باشد. 12 زن HIV مثبت که به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کرده بودند، برای شرکت در مطالعه با نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. متن مصاحبه ها ضبط و تایپ گردید. پس از انجام 16 مصاحبه با طول مدت بین 40 تا 90 دقیقه با مشارکت کنندگان به غنا و تعمق لازم رسید و سپس داده ها با روش دیکلمن( 1989 ) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    مشارکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی 22 تا 39 سال بودند. پس از تحلیل داده ها درونمایه اصلی با 3 درونمایه فرعی ظاهر شد. درونمایه اصلی بارداری در زنان HIV مثبت شامل«بازگشت دوباره به زندگی»بود که از درونمایه های فرعی «به سوی مادر شدن»، «ثبات و حمایت» و«خشنودی» تشکیل شده است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد اگر چه تجربه بارداری در زنان HIV مثبت با احساس عمیق ترس از انتقال بیماری همراه بود، داشتن کودک به منزله پنجره امید می باشد. مادرشدن به زندگی آنان معنا بخشیده و زمینه را برای بازگشت به زندگی فراهم می کند. درک و آگاهی از تمامی این موارد برای مراقبین بهداشتی ضروری است. بنابراین یافته های حاصل از این پژوهش، لزوم طراحی و اجرای برنامه ها و مداخله های همه جانبه و متناسب برای داشتن حس خوشایند از بارداری در این زنان را مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: بارداری، زنان HIV مثبت، پدیدارشناسی، مطالعه کیفی
  • امید صالحیان *، رحمن سوری، علی اصغر رواسی، سیروس چوبینه صفحات 481-491
    زمینه و هدف
    سیستم ایمنی بدن در فعالیت های زیادی از جمله فعالیت های التهابی و ضد التهابی شرکت دارد. اساس این فعالیت ها با تولید اینترلوکین چهار و اینترفرون گاما همراه است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فعالیت ورزشی استقامتی و بیش تمرینی بر تعادل این دو سایتوکاین می پردازد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 30 سر موش رت نر (4 تا 5 هفته ای، با میانگین وزنی 150 گرم) به شکل تصادفی به سه گروه10 تایی شامل؛ گروه های کنترل، تمرین استقامتی و بیش تمرینی تقسیم شدند. تمرین استقامتی و بیش تمرینی در 12 هفته اجرا شد. درپروتکل استقامتی در هفته اول سرعت آزمودنی ها 10 متر بر دقیقه و در هفته دوازدهم با سرعت 23 متر بر دقیقه به پایان رسید. در پروتکل بیش تمرینی در هفته اول سرعت آزمودنی ها معادل 15 متر بر دقیقه و در هفته دوازدهم معادل 25 متر بر دقیقه بود. بعد از اتمام تمرینات و جداسازی طحال موش با تست الایزا، سنجش اینترلوکین چهار و اینترفرون گاما انجام شد. جهت سنجش از آزمون آماری واریانس یک سویه و ارمون تعقیبی توکی استفاده شد.
    یافته ها
    به دنبال اجرای فعالیت ورزشی استقامتی با شدت متوسط، افزایش سطوح اینترفرون گاما و کاهش اینترلوکین 4 در مقایسه با گروه کنترل و گروه بیش تمرین مشاهده شد که این اختلاف معنی دار بود(01/0=p)، اما در گروه بیش تمرین افزایش معنی دار سطوح اینترلوکین چهار و کاهش اینتروفرون گاما در مقایسه با دو گروه دیگر مشاهده شد(01/0=p).
    نتیجه گیری
    در پاسخ به تمرین های استقامتی میزان اینترفرون گاما و در پاسخ به بیش تمرینی میزان اینترلوکین چهار افزایش یافت.
    کلیدواژگان: تمرین های استقامتی، بیش تمرینی، اینترلوکین چهار، اینترفرون گاما
  • شهرزاد بخشی زاده *، غلامعلی افروز، احمد به پژوه، باقر غباری بناب، محسن شکوهی یکتا صفحات 492-512
    زمینه و هدف
    تولد و حضور کودک آهسته گام در هر خانواده ای می تواند رویدادی نامطلوب و چالش زا تلقی گردد که احتمالا تنیدگی و سرخوردگی و مشکلات مربوط به سلامت روانی را در پی خواهد داشت. با عنایت به پژوهش های متعددی که گویای ارتباط مثبت و معنی دار تاب آوری با ارزش ها و اعتقادات مذهبی و تاثیر آن بر سلامت روانی هستند، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی بر ارتقای مهارت های سلامت روانی و تاب آوری معنوی مادران کودکان آهسته گام بود.
    روش بررسی
    روش پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون است که از میان مادران کودکان آهسته گام شهرستان دهدشت و حومه با استفاده از نمونه گیری تصادفی، 30 نفر از مادران انتخاب شده و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل در پژوهش حاضر شرکت کردند. جلسات آمورش تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی در قالب گروه های 15 نفره در طول 12 جلسه برگزار شد. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه سلامت روانی 28 سوالی و مقیاس محقق ساخته تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی بودند که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به وسیله افراد تکمیل شدند. در نهایت داده ها با استفاده ار روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اجرای برنامه مداخله ای بر میزان سلامت روانی و مولفه های تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی در مادران کودکان آهسته گام گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون به طور معنی داری(05/0>p) موثر بوده است. به عبارت دیگر آموزش مهارت های تاب آوری معنوی به کاهش علایم افسردگی و بهبود کارکرد اجتماعی و ومولفه های تاب آوری معنوی مانند صبر، رضا، توکل و شکرگزاری منجر شده است.
    نتیجه گیری
    به دلیل تغییر در نگرش مادران کودکان آهسته گام، آموزش مهارت های تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی می تواند سلامت روانی و مولفه های تاب آوری معنوی را بهبود بخشد و به آنان کمک کند که سلامت روانی خود را علی رغم مواجهه با استرس و تنش حفظ نمایند.
    کلیدواژگان: مادران کودکان آهسته گام، آموزش تاب آوری مبتنی بر معنویت اسلامی، سلامت روانی
  • امیر مقدم احمدی، الهام رنجبر *، مریم ایران نژاد صفحات 513-520
    زمینه و هدف
    لنفوتروپیک انسانی تیپ 1HTLV1 اولین رتروویروس شناخته شده است که می تواند در افراد مبتلائ بیماری های خطرناکی مانند لوکمی لنفومای سلول T بالغین(ATL) و پاراپارزی اسپاستیک تروپیکال گرمسیری(TSP) را ایجاد کند. از طرفی با توجه به شباهت علایم بیماران مبتلا به این ویروس با علایم مبتلایان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس و شناخته شدن استان خراسان به عنوان تنها منطقه اندمیک این ویروس در ایران، شناخت دقیق این ویروس و بیماری های حاصل از آن ضروری می باشد. هدف از این مطالعه یک مورد ابتلا به ویروس HTLV1 با علایمی مشابه به مولتیپل اسکلروزیس در یک منطقه غیراندمیک بود.
    معرفی بیمار: این مطالعه از نوع گزارش موردی است. بیمار خانم 56 ساله ای می باشد که در ابتدا بیماری ایشان MS(multiple sclerosis) تشخیص داده شد، ولی هیچ بهبودی در طی دوره درمان مشاهده نشد و سپس با توجه به محدود بودن علایم به اندام های تحتانی و اختلال اسفنکتری، سرم و مایع مغزی نخاعی ایشان از نظر وجود آنتی بادی های ضد HTLV1مورد بررسی قرار گرفت. مثبت بودن تست به همراه علایم بالینی، سبب تشخیص این ویروس در این بیمار شد.
    نتیجه گیری
    این بیمار با علایم پاراپارزی اسپاتیک پیشرونده مراجعه کرد و در ابتدا به اشتباه بیماری ایشانMS تشخیص داده شد. عدم پاسخ به درمان پس از دوسال، وجود علایم بالینی آتیپیک برای MS و منسوب بودن بیمار به استان خراسان سبب تشخیص بیماری HTLV1 شد، لذا پیشنهاد می شود در مناطق اندمیک به تشخیص های افتراقی MS در مناطق جغرافیایی خاص، نظیر عفونت HTLV1 توجه شود.
    کلیدواژگان: HTLV1، مولتیپل اسکلروزیس، پاراپارزی اسپاتیک
|
  • Health, according to the Quran
    Ebrahim Naimi * Page 0
    Background And Objectives
    Islam gives great respect for the human value of thoroughly uninstall Teachings as a ritual human well-being to all critical issues including special attention to health and safety, hygiene and health paper hand the Holy Quran has set the search universe setting.
    Methods
    In this study seeking review of library store some relying resources for health care in the field of Quran experts Commentators collected original advice of experts analyzed the results based on theory.
    Results
    According to experts in the field of health and safety, there are many verses of the Holy Quran that commands the following health can be deduced from them. Observe the prevention, sanctions dirty, a cleaning solvent, Behavior nutritional balance, saving the lives of a model, preserving beautification, environmental and water to prevent infection, monitor health practices to satisfy God through physical and mental avoid Pollution attention to personal hygiene, attention to nutrition, attention to mental health
    Conclusion
    hand the Holy Quran to all critical issues including special attention is the issue of health care. Citation use Quran citations effective health and safety culture forward in society
    Keywords: Quran, health
  • Kh Vazifeshenas, Darmiyan, M. Hosseini, R. Rezaei, S. Ezi, M. Malekaneh* Pages 420-434
    Background and Aim
    Due to increased public interest in the use of herbal medicine, their efficacy and safety evaluation have become important. In some studies, Pistacia atlantica leave (PAL) extract suggested as a hypoglycemic agent. However, there is no study about its effects on diabetic nephropathy. Therefore, the present work was conducted to evaluate the effects of aqueous extract of PAL on some biochemical and pathological aspects related to renal function in diabetic rats.
    Methods
    In the present experimental study, 40 severe diabetes male Wistar rats (180-200 gr) with STZ and eight healthy rats at the same age were equally divided into 6 groups and followed for a period of thirty days as the oral treatment respectively. Diabetic groups I ,II and III received 100, 200 and 400 mg/kg of PAL extracts, diabetic group IV received 50 mg/kg Captopril and diabetic group V and healthy group received saline 0.9% as control groups. Finally, fasting blood glucose (FBG), Urine volume and 24 h urine total protein (UTP), blood nitrogen urea (BUN) and plasma creatinine (Cr) were assessed biochemically and also qualitative renal histomorphological alterations were assessed pathologically. Data were analyzed using one-way ANOVA and Tukey post hoc test.
    Results
    In diabetic control group the FBS (383.5 ± 118.33), BUN (27.17± 2.86), Cr (1.3 ± 0.45), Urine volume (24.66± 5.10) and UTP (25.67 ± 1.51) of groups 1-5 significantly increased in comparison whit normal control group (p
    Conclusion
    The results clearly demonstrate that PAL did not have any beneficial effects on diabetic nephropathy in rats.
    Keywords: Pistacia atlantica, Captopril, Diabetic Nephropathy, Rat
  • S. Rashidi Pouya, H. Mohseni Kouchesfehani *, Sa Angaji Pages 435-445
    Background and Aim
    Conazoles including imidazoles or triazoles are anti- fungal agents widely used to prevent fungal growth and their infections. Propiconazole placed in this group is a systemic fungicide used widely for detoxification of cereal seeds especially rice in Iran and other countries. This fungicide were designed to inhibit a specific cytochrome P450, CYP51 (lanosterol-14-α- demethylase), a critical step in the biosynthesis of ergosterol, a steroid required for the formation of the fungal cell wall. In the present experimental study, the effect of propiconazole on Caspase 9 gene expression profile as an initiator of apoptotic process and protective effect of selenium were investigated.
    Methods
    Forty SD rats were divided into 10 groups of 4, including : control , sham1 (solvent of propiconazole, distilled water), sham 2 (solvent of selenium, normal saline) and 1 group received 0.5 mg/kg selenium ,3 groups received propiconazole in doses of 10,50,75 mg/kg and 3 groups received propiconazole in doses of 10,50,75 mg/kg propiconazole with 0.5 mg/kg of selenium. Injections were intrapritoneal for two weeks in alternate days. Then, using RT-PCR and Total Lab program gene expression of caspase-9 testicular of all groups were studied. Data were analyzed using descriptive statistics.
    Results
    A significant increase of caspase 9 expression were observed among all experimental groups compared to control and sham groups. These findings indicated that 0.5 mg/kg selenium is not a suitable dose to create protection in this experimental study.
    Conclusion
    The significant increase in Caspase 9 gene expression profile observed in all experimental groups as compared to control suggests activation of apoptosis and inefficacy of selenium to protect the testis against induced damages.
    Keywords: Apoptosis, CASP 9, Propiconazole, SD rat, Selenium
  • M. Askari, H. Nazari *, Sh Rahimizadeh, H. Sadeghi, Na Daneshpayeh Pages 446-454
    Background and Aim
    Nowadays, Diabetes is prevalent in different societies, and hyperlipidemia is one of the important outcomes and effective in the development of complications from this disease. Therefore, finding a medication to reduce hyperlipidemia without an adverse effects on blood sugar levels has always been investigated. Some studies have been reported the beneficial effects of the aerial parts of Anethum graveolens on lipid levels in the clinical and animal models. As there is no study on the effect of dill seed extract on blood lipid levels in diabetic rats; the aim of this study was to evaluate the effect of the dill seed extract on lipid profile in diabetic rats.
    Methods
    In this experimental study, 24 rats with a weight range of 200 to 250 g were randomly divided into three groups of eight, including normal group, diabetic group (received normal saline) and diabetic group (received seed extract to 100 mg /kg). To induce diabetes, the rats were received streptozocin (50 mg /kg,) intraperitoneally. The dill seed extract was given for four weeks and then the blood samples were collected to measure LDL, HDL and triglyceride. The differences between the control and treatment groups were tested by one-way analyses of variance (ANOVA) followed by the Tukey post-hoc test.
    Results
    Induction of diabetes significantly increased the serum concentration of LDL and triglycerides compared with the control group (p=0.001), but no effect was seen on HDL levels. Dill Oral administration of seed extract-dose (100 mg/kg) animal serum concentration of LDL significantly reduced in comparison with diabetic group (p=0.001). The triglyceride serum levels was significantly reduced compared to diabetic group after 4 weeks administration of dill seed extract (p
    Conclusion
    The results showed that the dill seed extract was able to reduce the serum levels of LDL and triglyceride in the diabetic rats. So it seems that this extract can reduce cardiovascular complications of diabetes through reducing the blood lipid profile.
    Keywords: LDL, HDL, triglycerides, diabetes, Dill seeds, Rats
  • S. Amirian, K. Amini *, M. Parviz Pages 455-464
    Background and Aim
    Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a chronic lung disease characterized by irreversible progressive obstruction of the airways which occur in three forms including; emphysema, chronic bronchitis, and small airways disease. Mycoplasma pneumoniae causes respiratory problems such as sore throat, pharyngitis, tracheobronchitis and other respiratory infections, especially in patients with COPD. Conventional methods for detection of M. pneumoniae have restrictions so that, the use of a reliable and sensitive method is essential. Therefore, the aim of this study was to identify Mycoplasma pneumoniae in respiratory secretions of patients with COPD by PCR method.
    Methods
    In the present cross-sectional study, a total of 120 respiratory secretions samples were collected from patients with COPD during a one year duration (2014-2015). Bacterial identification was performed by the PCR method and confirmed by DNA sequencing. Collected data were analyzed by cross-sectional analysis.
    Results
    The most occurrence of Mycoplasma pneumoniae respiratory infections was in the age group of 4-21 years and the lowest rate was presented in the age group of 0 to 3 years. The results also indicated that of the collected 120 samples, 8 samples (6.6%) were positive for Mycoplasma pneumoniae and carried the P1 gene. These high rates of infection with these types of Mycoplasma were indicated in patients with chronic obstructive pulmonary syndrome.
    Conclusion
    The results of the present study revealed that Mycoplasma pneumoniae can be one of the factors likely to develop COPD. The PCR method used with specific primers was able to detect Mycoplasma pneumoniae in respiratory secretions. This may facilitate the treatment portion of patients with symptoms of COPD.
    Keywords: Mycoplasma pneumoniae, Multiplex PCR, Chronic Obstructive Pulmonary Syndrome
  • Z. Khalajinia *, A. Nikbakht Nasrabadi, Z. Behboodi, Moghadam, P. Yadollahi, M. Abbasi Pages 465-480
    Background
    Pregnancy is every woman's stage of life, during this period, women experience Changes in physical, mental and social. although pregnancy is a challenging period for any woman, it is a more sensitive and challenging time for women living with HIV. HIV-infected women during pregnancy are facing a psychological crisis, Pregnant women are worried about transmission of infection to the baby, die prematurely ,leaving her child to be raised by family members or a guardian, drug side effects and they are anxious about the effects of pregnancy on their health. Therefore, HIV-positive pregnant women are most vulnerable and in need of supportive interventions. Pregnancy care for HIV-positive women with negative HIV women are different HIV-positive women have unique needs. However, little is known about the experience of pregnancy in HIV-positive women. The present study aimed to explore the lived experience of pregnancy in HIV-positive women.
    Methodology
    This is a qualitative study with hermeneutic phenomenological approach. 12 HIV-infected pregnant women who referred to counseling center for behavioral diseases in Imam Khomeini Hospital Tehran University of Medical Sciences, were recruited through purposive sampling. Data were collected through semi-structured interviews the richness of data was achieved after 16 interviews during 40 to 90 min with participants and then was analyzed by the method proposed by Diekelmann (1989).
    Findings: Participants were between 22-39 years of age. After data analysis, main themes and 3 sub-themes emerged. These themes include: “return to life” with the three sub-themes of experience of motherhood, stability and protection, and gratification.
    Conclusion
    The study results revealed that although the experience of pregnancy in HIV-positive women was associated with a deep sense of fear of mother-to-child transmission of HIV, for the participants, pregnancy, and having children was viewed as a window of hope. Motherhood gave their lives meaning and provided for them to return to life. Understanding and awareness of all this is necessary for health care providers.The findings of this study emphasize on the need to design and implement comprehensive prevention strategies and interventions tailored to have a good feeling of pregnancy in these women.
    Keywords: Pregnancy, HIV, positive women, Phenomenolog, Qualitative Study
  • O. Salehian *, R. Soori, Aa Ravasi, S. Choobine Pages 481-491
    Background And Aim
    Immune system has role in inflammatory and anti inflammatory function. Base of theses activities is produce IL4 and IFNγ. This study is about effects of endurance training with endurance training and overtraining on balance this two cytokines.
    Method
    this study 30 rats selected and divided to 3 groups(10) control, endurance and overtraining exercise. Endurance training protocol and overtraining were done for 12 weeks.endurance training done with speed 30 m/min in first week and 23m/min in last week. overtraining protocol was done with speed 15 m/min in first week and 25 m/min in last week. Speleenectomy where done after interval training protocol, and Eliza method used to, Interleukin 4 (IL4) and Interferon γ (IFNγ).
    Results
    based on this study rsult showed a increase significant in the amount of (IFNγ) and decrease in the levels of IL4 in endurance training group (p=0.01). The results also showed increase in levels of IL4 and decrease IFNγ levels in overtraining group that this difference was significant (p=0.01) .
    Conclusion
    Based on the results of this research, it can be concluded that doing moderate training lead to increase IFNγ and overtraining case to increase IL4.
    Keywords: endurance training, overtraining, IFN? IL4
  • Sh Bakhshizadeh*, Gh A. Afrooz, A. Beh, Pajooh, B. Ghobari Bonab, M. Shokoohi Yekta Pages 492-512
    Background and Aim
    Birth and presence of slow pace children in each family can be considered as challenging and adverse event that probably leads to stress and frustration and mental health related complications. According to several studies that show positive and significant relationship between resiliency and values and religious beliefs and their impact on mental health,the present study was conducted to evaluate the effectiveness of resiliency skills training based on Islamic spirituality in promoting mental health and spiritual resilience among mothers of Slow Pace children.
    Methods
    The present study used a semi-experimental design with pre test-post test which was conducted among mothers of Slow Pace Children in Dehdasht, Iran, and the countryside using random sampling, in which 30 of these mothers were randomly divided into two experimental and control groups, participated in this study. Twelve sessions of resiliency training based on Islamic spirituality were held for experimental group of 15 people.The tools used in this study included a mental health questionnaire-28 (Ghq) and resiliency based on Islamic spirituality researcher made scale that were completed by individuals in pre and post tests. Finally, collected data were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
    Results
    Analysis of data using multivariate analysis of covariance showed that utilization of Intervention program among mothers of Slow Pace children in experimental group was significantly (P>0/05) effective on mental health and components of resiliency based on Islamic spirituality. In other words, spiritual resiliency skills training was led to improve depressive symptoms, social functioning and components of spiritual resiliency such as patience, contentment, Submission and thanksgiving.
    Conclusion
    The results of the present study indicated that through changes in attitude of Slow Pace children's mothers, resiliency skills training based on Islamic spirituality can improve mental health and components of resilience-based on Islamic spirituality and helps them keep their mental health despite the exposure to chronic stress and tension.
    Keywords: mothers of Slow Pace Children, Resiliency based on Islamic Sprituality Training, Mental Health
  • A. Moghadam Ahmadi, E. Ranjbar*, M. Irannezhad Pages 513-520
    Background and Aim
    Human lymphotropic retrovirus type 1( HTLV1) is the first known virus which could cause serious diseases such as adult leukemia- lymphoma T-cell lymphoma (ATL) and Tropical Spastic (TSP). On the other hand, due to the HTLV1 similarity symptoms in patients with multiple sclerosis symptoms in Khorasan as the region's endemic, knowledge and understanding of the virus and the disease is necessary in other areas as well. The aim of the present case report study was to investigate the HTLV1 infected virus with similar multiple sclerosis symptoms in a Non-endemic area.
    Case Presentation
    The patient in the present case report study was a 56 years old women which her illness was early diagnosed as MS (multiple sclerosis). No sign of improvement in therapy period was observed. Therefore, due to limited symptoms in lower extremities and sphincter dysfunction, her serum and cerebrospinal fluid for the presence of antibodies anti HTLV1 was evaluated. The presence of Abs with clinical symptoms, cause diagnosis of the virus in the patient.
    Conclusion
    This patient was referred with symptoms of progressive paraparesis spatic and at first her disease was mistakenly diagnosed as MS. Due to lack of response to treatment and atypical clinical symptoms related to MS and Khorasan province after two years the patient was diagnosis as HTLV1. It is recommended to apply differential diagnosis of MS in specific geographic regions, such infection as HTLV1 especially in endemic areas should be considered.
    Keywords: HTLV1, Multiple Sclerosis, Spastic Paresis