فهرست مطالب

مدیریت نوآوری - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 15، بهار 1395)

مجله مدیریت نوآوری
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 15، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • مرتضی مرادی *، رابعه زندی پاک صفحات 1-28
    در دنیای رقابتی امروز، خوشه بندی صنعتی یکی از رویکردهایی است که در کنار رقابت واحدهای کوچک و متوسط، افزایش همکاری و استفاده از دانش و نوآوری را مورد تاکید و توجه بسیاری قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عملکرد نوآوری با نقش میانجی گری مدیریت دانش در شرکت های تشکیل دهنده خوشه صنعتی در مقایسه با شرکت هایی است که تشکیل خوشه نداده اند. شرکت های انتخاب شده، تولید کننده قطعات لاستیکی در استان همدان بودند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسش نامه استاندارد مطابق با طیف لیکرت استفاده شد. پایایی پرسش نامه بر اساس آلفای کرونباخ و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، کارکنان خوشه صنعتی قطعات لاستیکی رزن (430 نفر) و کارکنان 16 شرکت تولیدی قطعات لاستیکی استان که تشکیل خوشه نداده اند(287 نفر)، بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، در گروه اول شرکت ها 205 نفر و در گروه دوم 165 نفر تعیین شد. در تحلیل یافته ها از آزمون های معادلات ساختاری و دو نمونه ای و لوین استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکت های تشکیل دهنده خوشه نسبت به شرکت هایی که تشکیل خوشه نداده اند از لحاظ عملکرد نوآوری و مدیریت دانش از وضعیت بهتری برخوردارند. در شرکت های تشکیل دهنده خوشه، میزان تاثیر خوشه صنعتی بر مدیریت دانش 0/83، خوشه صنعتی بر عملکرد نوآوری 0/49 و مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری 0/28 بوده است که معنادار است. در شرکت هایی که تشکیل خوشه نداده اند، میزان تاثیر خوشه صنعتی بر مدیریت دانش 0/32 و معنادار و دو مورد دیگر غیرمعنادار بود. سطح معناداری 0/000 در آزمون تی دو نمونه ای نیز نشان از تفاوت معنادار بین این دو گروه بود.
    کلیدواژگان: خوشه صنعتی، مدیریت دانش، عملکرد نوآوری، خوشه
  • مصطفی جهانگیر، علیرضا خوراکیان *، محمد لگزیان صفحات 29-52
    پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی به اشتراک گذاری خطاها در تاثیر تعلق خاطر کاری بر رفتار نوآورانه کارشناسان فناوری اطلاعات می پردازد. امروزه، سازمان ها برای رشد و حتی بقا به نوآوری نیاز دارند. سازمانی که نتواند به طور مداوم محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، با شکست روبه رو می شود. از سویی، رفتار نوآورانه کارکنان نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی است. تعلق خاطر کاری کارکنان یکی از عواملی است که می تواند بر این رفتار تاثیر بگذارد. با وجود این، نحوه تاثیرگذاری تعلق خاطر کاری کارکنان یکی از بحث های مهم در جامعه کارشناسان فناوری اطلاعات است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان فناوری اطلاعات در شرکت های فناوری اطلاعات عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی در شهر مشهد است. در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه ای شامل 26 سوال، استفاده شد. این پرسش نامه، میان 210 نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات در شهر مشهد توزیع گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها، روش مدل سازی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. نتایج، نشان داد تعلق خاطر کاری، بر به اشتراک گذاری خطاها و تولید ایده ها تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین به اشتراک گذاری خطاها بر تولید و ترویج ایده ها تاثیرگذار است. به اشتراک گذاری خطاها، تاثیر تعلق خاطر کاری بر تولید و ترویج ایده ها را میانجی گری می کند.
    کلیدواژگان: به اشتراک گذاری خطاها، رفتار نوآورانه، کارشناسان فناوری اطلاعات، تعلق خاطر کاری
  • رضا سلامی*، سید محمدحسین شجاعی، سید حبیب الله طباطباییان، جهانیار بامداد صوفی صفحات 53-82
    زمینه مطالعاتی مدیریت فناوری با سرعت رشدی چشمگیر، در طول حدود چهار دهه، به یک حوزه دانشی مستقل تبدیل شده است. این رشد سریع در کنار تمایل اجتماع علمی مدیریت فناوری به ارزیابی حوزه دانشی خود، توجه برخی از پژوهشگران را به مطالعه «درباره» حوزه دانشی مدیریت فناوری جلب کرده است. پژوهش حاضر، برای بررسی چگونگی تطور این حوزه دانشی و درک جنبه های ناشناخته یا کمتر شناخته شده آن، ضمن معرفی چارچوبی برای مطالعه «جامع» یک حوزه دانشی، با استفاده از روش مرور نظام مند، تحقیقاتی را که درباره حوزه دانشی مدیریت فناوری انجام شده اند، مرور می کند.
    کلیدواژگان: مدیریت فناوری، حوزه دانشی، آموزش، پژوهش، اجتماع علمی، بدنه دانش
  • محمد نقی زاده*، مهدی اوجانی، سهراب آقازاده، عاطیه صفردوست، کامیار غفاریان صفحات 83-102
    یکی از راهکارهای مهم تجاری سازی دارایی های فکری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، ایجاد شرکت های زایشی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و بررسی چالش های پیش رو، به منظور توسعه و موفقیت شرکت های زایشی حوزه زیست فناوری در ایران می باشد. برای پاسخ به مساله پژوهش، از روش پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده گردید. پس از بررسی ادبیات موضوع، در بخش کیفی پژوهش با انجام یازده مصاحبه عمیق با خبرگان فعال در حوزه تجاری سازی فناوری های زیستی، چالش های کلیدی با استفاده از تحلیل زمینه محور استخراج شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه مربوط به چالش های شناسایی شده، در میان 21 شرکت فعال حوزه زیست فناوری توزیع گردید و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، آزمون تی تک نمونه وآزمون فریدمن به بررسی وضعیت چالشها و رتبه بندی آنها در حوزه زیست فناوری پرداخته شد. در نهایت 41 چالش شناسایی و در قالب شش بعد، طبقه بندی گردید. براساس یافته ها، مهمترین این چالش ها به ترتیب اولویت عبارتند از: عدم وجود اطلاعات و درک دقیق از نیازهای بازار و مشتریان، عدم وجود سازوکار قیمت گذاری حمایتی و شکاف فرهنگی میان موسسه های تحقیقاتی و فعالان صنایع.
    کلیدواژگان: چالش های توسعه و موفقیت، شرکت زایشی، زیست فناوری
  • مجتبی عزیزی*، عادله مقدم صفحات 103-128
    پروژه های توسعه فناوری بر خلاف بسیاری از پروژه های دیگر، دارای هدف و یا روش دستیابی از قبل تعریف شده نیستند. در کنار عدم قطعیت هایی که هر پروژه می تواند داشته باشد، پروژه های توسعه فناوری با درجه بالایی از عدم قطعیت در بخش تعریف پروژه همراه هستند. به همین دلیل روش های معمول مدیریت پروژه مانند موارد ارائه شده در استاندارد PMBoK کاربرد چندانی در این پروژه ها ندارند. در این مقاله، ضمن تشریح ویژگی های یک پروژه توسعه فناوری و روش هایی که در ادبیات موضوع برای مدیریت این گونه پروژه ها ارائه شده است، دو پروژه توسعه فناوری از صنعت نفت و گاز ایران، به صورت عمیق مطالعه و چالش های مدیریتی آنها شناسایی و تحلیل شده است. به منظور رفع مشکلات مشاهده شده در مطالعات میدانی و با استفاده از نقاط قوت مدل هایی مانند مدل مرحله/دروازه جدید، مدل توسعه مارپیچ و الحاقیه DoDاز استاندارد PMBoK، یک الگوی مدیریتی برای پروژه های توسعه فناوری طراحی و پس از طی مراحل اعتبارسنجی، به عنوان مدل پیشنهادی پژوهش، ارائه شده است. در نظر گرفتن چرخه های مدیریتی تکرارشونده به جای مدیریت خطی، استفاده از منطق مدیریت طرح به جای منطق مدیریت پروژه، بودجه بندی و زمان بندی متغیر با حد بالا و پایین به جای مشخص نمودن زمان و هزینه قطعی برای پروژه نمونه هایی از ویژگی های الگوی پیشنهادی هستند.
    کلیدواژگان: پروژه های توسعه فناوری، مدیریت پروژه، مدیریت طرح، موفقیت پروژه، صنعت نفت و گاز ایران
  • رضا اسدی فرد*، امین چوخاچی زاده مقدم، مهدی گودرزی صفحات 129-150
    ایجاد و توسعه شبکه های همکاری در دهه های اخیر به یکی از راهبردهای کلیدی برای توسعه علم، فناوری و نوآوری تبدیل شده و از این رو شناخت عوامل موثر بر موفقیت و شکست این شبکه ها مورد توجه مدیران و سیاست گذاران این حوزه قرار گرفته است. در این مقاله، عوامل موثر بر موفقیت شبکه های منطقه ای/بین المللی با مطالعه 4 مورد از شبکه های علم و فناوری کشورهای اسلامی که زیر نظر کمیته دائمی علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) و به میزبانی ایران ایجاد شده اند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این راستا، در قالب یک بررسی کیفی، از ابزارهای مختلف از جمله مصاحبه با خبرگان این شبکه ها و پرسشنامه های کیفی استفاده گردید. در این پژوهش، مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت و شکست شبکه های همکاری بین المللی، شناسایی شدند. سپس یافته ها، در قالب یک مدل مفهومی مشتمل بر 6 دسته و در دو بعد درونی (ویژگی های مدیریت شبکه، الزامات اعضای شبکه، نحوه شکل گیری و رشد شبکه و تعاملات درون شبکه) و بیرونی (ویژگی های سازمان موسس شبکه و الزامات بین المللی برای فعالیت شبکه) ارائه شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که علاوه بر عوامل عمومی مربوط به همه شبکه ها، هر شبکه با توجه به فضای بین المللی و شرایط خاص حاکم بر حوزه فعالیت آن شبکه در کشورهای اسلامی، با تعدادی از عوامل ویژه روبرو است که باید شناسایی شده و مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: شبکه های همکاری علم و فناوری، همکاری های منطقه ای و بین المللی، کشورهای اسلامی، عوامل موفقیت، ریسک های همکاری
|
  • Morteza Moradi *, Rabeeh Zandi Paak Pages 1-28
    Using the cluster approach aims to increase cooperation in the competition to small and medium units, the use of knowledge and innovation was emphasized and more attention. This study compares the innovation performance with the mediation of knowledge management in industrial clusters rubber parts Rosen and rubber parts manufacturing companies that formed clusters have left the Hamedan province. Research In terms of purpose, the method of specifying and executing the survey is based on solidarity. To collect field data from a standard questionnaire, 30 questions were closed. Population, industrial clusters Rubber Rosen staff (430 people) and 16 staff have left the company manufacturing rubber parts in the formation of clusters, (287) respectively. A sample of 205 companies in the first group and the second group 165, based on Morgan table and using the software Spss, Cronbach's alpha was calculated and to verify the validity of the application Lisrel, confirmatory factor analysis was used. In order to analyze the structural equation T and two-sample tests were used. The results show that companies constituting the cluster of innovation and knowledge management aspects of performance better than companies that did not cluster-they are.
    Keywords: Industrial Clusters, knowledge management, Innovation Performance, Cluster
  • Mostafa Jahangir, Alireza Khorakiyan* Pages 29-52
    Today, organizations need innovations in order to grow and survive. Organization that can`t deliver innovative products and services to market continually, would be doomed to failure. But key of Innovation is in the innovative behavior of employees. Various factors affect the innovative behavior of the employees. Work engagement of employees is one of the factors which can affect this behavior. Despite this fact, the way it affects is one of the major issues in the society of IT professionals. The aim of the research is investigating the mediatory role of sharing mistakes in the impact of work engagement on innovative behavior of IT professionals. Statistical population of this research are the IT professionals in IT companies who are members of Khorasan Razavi trade organization of computer in Mashhad. In this research Stratified Sampling was employed. In order to evaluate the research variables, a questionnaire of 26 questions has been used. This questionnaire has been distributed among 120 IT professionals in Mashhad. To analyze the data, structural equation modeling has been used. The results of this research showed that work engagement has positive impact on sharing mistakes and idea generation. Also sharing mistakes has impact on generating and promoting ideas. In addition sharing mistakes mediates the impact of work engagement on generating and promoting ideas.
    Keywords: Sharing Mistakes, Innovative Behavior, Work Engagement, IT Professionals
  • Sayyed Mohammad Hosain Shojaei, Sayyed Habibollah Tabatabaeian, Jahanyar Bamdad Soofi, Reza Salami* Pages 53-82
    Over nearly four decades, ​​Technology Management field of study has become an independent (academic) discipline with an impressive growth rate. This rapid growth alongside the scientific community's desire to evaluate their discipline has drawn some researcher's attention to study the technology management discipline "itself". This paper is to examine evolution of the discipline and to shed light on unknown or little-known aspect of it, through introducing a framework for "comprehensive" study of a discipline and systematic reviewing of researches have been performed about technology management discipline.
    Keywords: Technology Management, (Academic) Discipline, education, Research, Scientific Community, Body of Knowledge
  • Mohammad Naghi Zadeh*, Mahdi Ojani, Sohrab Aghazadeh, Atiyeh Safardoust, Kamyar Ghaffarian Pages 83-102
    One of the main solutions to commercialize intellectual assets of universities and research centers is developing spin off companies. The main objective of this article is identification and prioritization of the challenges which these firms confront with to become successful. To address the objective, we used exploratory mixed method. After investigating the related literature, we made eleven interviews with biotechnology commercialization experts and some key chllanges were extracted by using thematic analysis. In the quantitative section, we prioritized these challenges using confirmatory factor analysis, t and Friedman test. According to the research results, 41 challenges were classified into six dimensions. The most important challenges included a) lack of information and, precise understanding about market and customer needs, b) lack of supportive pricing mechanisms and c) ultural gap between research centers and industrial firms.
    Keywords: Development, success challenges, Spin off companies, Biotechnology
  • Mojtaba Azizi *, Adele Moghadam Pages 103-128
    Technology development projects, unlike many other kinds of projects don’t have pre-defined goals or clear implementation methods at the beginning of the project. Among other uncertainties that any project could have, technology development projects have a high degree of uncertainty in the definition of project. For this reason, conventional project management methods such as those provided in the PMBoK has little use in these projects. This paper describes the characteristics of a technology development project and processes that have been proposed in the literature to manage such projects, also two technology development projects of Iranian oil and gas industry have been studied in-depth and their management challenges are identified and analyzed. In order to solve the problems found in field studies and using the strengths of models like the new stage/gate, spiral development model and DoD extension to the PMBoK, a management model for technology development projects was designed presented after the validation process. Considering the iterative management cycles rather than linear management, using program management principals rather than project management, determining flexible time and budget within an acceptable threshold rather than determine the exact time and cost of the project, etc. are examples of features of the proposed model.
    Keywords: Technology Development Projects, Project Management, Program Management, Project Success, Iran Oil, Gas Industry
  • Reza Asadifard*, Amin Chookhachi Zadeh Moghadam, Mahdi Goodarzi Pages 129-150
    Collaborative networks have been considered as a key policy tool in the last decades in the field of science and technology. Therefore S&T policymakers and officials needed to know the measures affecting the success and failure of these networks. Four inter-Islamic S&T networks -established under the umbrella of S&T standing committee (COMSTECH) of Organization for Islamic Cooperation (OIC) - were the cases of this study. Conducting a qualitative inquiry and using multiple-case study method, we collected related data adequately from in-depth interviews with key informants, observation, and archived documents. In this research, 24 success factors of regional/ international S&T collaborative networks were identified and categorized through developing a conceptual model. These factors divided to two main endogenous and exogenous groups. The results reveals that besides the general success factors of networks, there are some specific factors playing important role in each network that need to be addressed.
    Keywords: Science, technology (S, T), Collaborative networks, regional, international network, Islamic countries, Success factors