فهرست مطالب

راهور - پیاپی 17 (تابستان 1395)

مجله راهور
پیاپی 17 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بابک میربهاء، محمود صفارزاده، عماد ایرانشاهی صفحات 11-31
    مطالعات گذشته سهم قابل توجهی در فهم تاثیر ثانیه شمار معکوس در ایمنی ، شرایط ترافیکی و رفتار رانندگان در تقاطعات دارند. این مطالعات نشان داده اند که شرایط رانندگی و فرهنگ عمومی ترافیک از کشوری به کشور دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین در جهت تعیین تاثیر این تجهیزات لازم است تا رفتار رانندگان در ارتباط با عبور از تقاطع مورد مطالعه قرار گیرد و سپس با استفاده از نتایج حاصله در مورد استفاده یا عدم استفاده از این ابزارهای کنترل چراغ تصمیم گیری شود. مطالعات گذشته نشان داده که رفتارهای رانندگان ناشی از عوامل گوناگونی در فاز زرد است که روند خطی و قابل پیش بینی را دنبال نمی کند. در این پژوهش پس از برداشت داده های واقعی از برخی تقاطعهای چراغدار شهر تهران نسبت به تحلیل رفتار عبور رانندگان از تقاطع با توجه به حضور یا عدم حضور ثانیه شمار اقدام شد. بیش از 962 نمونه مشاهده شد و مدل رگرسیون لجستیک برای مدلسازی رفتار عبوری رانندگان بکار گرفته شد. نتایج نشان داد که احتمال توقف در تقاطع بدون ثانیه شمار معکوس بیشتر از تقاطعاتی است که دارای ثانیه شمار معکوس هستند. با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد که نبود ثانیه شمار معکوس در زمان فاز زرد سبب کاهش عبور پر خطر از تقاطع می گردد. بنابراین نبود این شمارشگرها در فاز زرد توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: ثانیه شمار معکوس، رگرسیون لجستیک، رفتار رانن
  • شهرام عباسی، فرشیدرضا حقیقی، فرشیدرضا حقیقی صفحات 33-56
    ایمنی تردد عابر پیاده و نرخ بالای تصادفات وسایل نقلیه با عابر پیاده که در اکثر موارد منجر به فوت یا جراحات دائمی می شود؛ توجه زیادی را به خود جلب نموده است. بررسی پارمترهای رفتاری عابرین پیاده به هنگام عبور از عرض خیابان، می تواند در شناسایی عوامل موثر در بروز این تصادفات موثر باشد. در این پژوهش دانش آموزان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین قشرهای عابرین پیاده در جاده های برون شهری مد نظر قرار گرفتند. بدین منظور از محل عبور دانش آموزان 3 مدرسه، در جاده های برون شهری شهرستان محمودآباد استان مازندران فیلم برداری و اطلاعات لازم از طریق مشاهدات ویدئویی استخراج گردید، سپس سرفاصله زمانی (سرفاصله) قابل قبول عابرین پیاده به هنگام عبور از عرض خیابان، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر در ایمنی عبور، با استفاده از نرم افزار spss و مدل رگرسیون چند متغیره خطی مدلسازی شد. نتایج نشان داد که فاصله وسیله نقلیه خط نزدیک، مرحله عبور، زمان عبور، نوع وسیله نقلیه و تعداد مشاهدات عابر، در سرفاصله قابل قبول عابرین پیاده تاثیر بسزایی دارند. همچنین براساس این پژوهش مشخص گردید که عابرین پیاده سرفاصله را با توجه به فاصله از وسایل نقلیه انتخاب می کنند و نه با توجه به سرعت وسایل نقلیه.
    کلیدواژگان: ایمنی عابر پیاده، سرفاصله قابل قبول، مدلسازی رگرسیون خطی، جاده های برون شهری، تصادفات
  • امین میرزا بروجردیان، مهدی ایلخانی صفحات 57-74
    سفرهای درون شهری به شکل های مختلف با وسایل نقلیه یا به صورت پیاده انجام می شود ولیکن در تمام سفرها بخشی از سفر ناگزیر به صورت پیاده انجام می گیرد که عمدتا در برگیرنده تقاطعات و محل های نزدیک مبدا و مقصد می باشد. ازطرفی تصادفات به عنوان آسیب های حمل و نقل شناخته می شود و تقاطعات یکی از نقاط پرخطر است. در این تحقیق اثر حجم تردد عابرپیاده و وسایل نقلیه در تقاطعات بررسی شده است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تداخلات ترافیکی وسایل نقلیه با عابران پیاده در تقاطع چهارراهی می باشد. . به منظور مدل سازی از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. برحسب داده های موجود حجم تردد وسایل نقلیه، حجم تردد عبور عابر پیاده و تعداد خطوط در تقاطع به عنوان متغیر مستقل و تعداد تداخلات به وجود آمده به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد داده های مربوط به چهار تقاطع در مرکز شهر تهران در طی سال های 1389 تا 1393 گردآوری شده است. . یافته های بدست آمده حاکی از آن است که در بین سال های 89 تا 93 در تقاطع دو خطه تعداد عبور عابر پیاده تاثیر مثبتی بر تداخلات ترافیکی داشته است. همچنین در تقاطع سه خطه هم حجم تردد بالای عابر پیاده باعث تصادف بوده و هم حجم وسایل نقلیه، با این حال در این تقاطع بیشترین تاثیر برای حجم بالای وسایل نقلیه بوده است و در تقاطع چهارخطه حجم بالای تردد وسایل نقلیه و حجم بالای عبور عابرین موجب رشد تداخلات ترافیکی شده است.
    کلیدواژگان: تداخل ترافیکی، عابرین پیاده، وسایل نقلیه، تقاطع
  • شهامت حسینیان، فرید کریمی زاده صفحات 75-108
    پژوهش حاضر باهدف تعیین سنجه های ارزیابی عملکرد پلیس راهور استان کهگیلویه و بویراحمد به روش کارت امتیازی متوازن، در سال 1394 صورت گرفته است.نوع پژوهش بر اساس هدف کاربردی و روش آن ازنظر گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی می باشد.جامعه آماری پژوهش ،شامل کارکنان پلیس راهنمایی رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 133 نفر بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 99 نفر محاسبه گردید.برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مبتنی برکارت امتیازی متوازن کاپلان و نورتون می باشد.روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظرات خبرگان به دست آمد. پایایی آن نیزبه کمک ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از عدد 0.7 محاسبه گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها، از معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel استفاده شد. با توجه به نتایج تحلیل عاملی36 سنجه بر اساس چهار منظر (مالی، ارباب رجوع، فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری) استخراج و نهایی شد. برای رتبه بندی مناظر از آزمون رتبه ای فریدمن، استفاده شد. بالاترین رتبه مربوط به منظر مالی و پایین ترین رتبه مربوط به منظررشدویادگیری می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، ارباب رجوع، پلیس راهور، رشدویادگیری، فرآیندهای داخلی، کارت امتیازی متوازن
  • محمدزمان حسن پور، علی خاکساری صفحات 109-128
    گسترش شهرها و افزایش خدمات شهری موجب نیاز به شبکه های حمل و نقل برای جابه جایی افراد و کالاها در سطح شهر شده است که بدین منظور تسهیلات حمل و نقل به شیوه های گوناگون برای سفرهای درون شهری فراهم گردیده و افراد با توجه به نیاز و شرایط خود به انتخاب آن می پردازند. با توجه به معضلاتی که حمل و نقل برای جوامع شهری به وجود آورده است
    کلیدواژگان: نوع وسیله نقلیه، سفرهای درون شهری
  • محسن انصاری صفحات 129-152
    با شتاب در روند شهرنشینی، دقت درکنترل ترافیک شهری و تضاد این موضوع با رشد جمعیت، حفاظت از منابع و محیط زیست از نقطه نظر مدیریت نوین حمل و نقل، موضوع مهمی است.
    کلیدواژگان: مدیریت نوین، ترافیک، حمل ونقل پاک
  • بهادر حیدره، جلیل اصلانی اسلمز، یدالله خرم آبادی صفحات 153-180
    هدف پژوهش حاضر مقایسه هوش هیجانی و ویژگی های شخصیتی رانندگان متخلف و عادی شهر کرمانشاه بود. روش پژوهشی توصیفی از نوع علی – مقایسه ای می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه رانندگان متخلف و قانونمند شهر کرمانشاه می باشد که 60 نفر (30راننده متخلف و 30راننده عادی) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای گرد آوری داده های پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان دادکه بین هوش هیجانی رانندگان متخلف و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد دارد (01/0>Pو54/2=F) تحلیل هر یک از متغیر های وابسته به تنهایی با استفاده از آلفای میزان شده بن فزونی(005/0) نشان داد که مولفه های هوش هیجانی رانندگان عادی بصورت معنی داری بیشتر از رانندگان متخلف است. اما این تفاوت در مولفه حل مسئله وجود نداشت. همچنین ویژگی های شخصیتی باوجدان بودن، توافق پذیری، برون گرایی و درون گرایی رانندگان عادی بصورت معنادار بیشتر از رانندگان متخلف بود. اما مولفه روان نژدی رانندگان متخلف بیشتر از رانندگان عادی است. در مولفه اشتیاق به تجارب تازه تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت . نتایج این پژوهش می تواند پشتوانه ای برای سیاست گذاری و برنامه ریزی راهور ناجا قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی، تخلفات رانندگی