فهرست مطالب

توسعه کارآفرینی - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 30، زمستان 1394)

فصلنامه توسعه کارآفرینی
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 30، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • هستی چیت سازان *، مهران رضوانی، رضا بافکر دوست آباد صفحات 591-609
    در حوزه سرمایه گذاری مخاطره آمیز، مسئله ارزشگذاری کسب وکارهای مخاطره آمیز جدید از جهات مختلف موضوعی مهم و اساسی به شمار می رود، زیرا ارزش تعیین شده برای کسب وکار، میزان سهم دریافتی سرمایه گذاران را در قبال سرمایه گذاری آن ها مشخص می کند. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر ارزشگذاری کسب وکارهای جدید توسط سرمایه گذاران مخاطره آمیز است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نظر ماهیت کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز می شود و داده های گردآوری شده با استفاده از یازده مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران و کارشناسان کلیدی شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز- با گزینش هدفمند براساس تجربه و تخصص آن ها در حوزه ارزشگذاری- به دست آمدند. نتایج مصاحبه ها به استخراج دوازده عامل منجر شد. در گام بعد، با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری، عوامل مذکور سطح بندی و نحوه تاثیرگذاری هریک از این عوامل بر یکدیگر مشخص شد. بدین ترتیب، نتایج نشان داد دو عامل «سوابق علمی و تخصصی» و «سوابق کاری» در بالاترین سطح (سطح چهارم) قرار گرفته اند و به عبارتی دارای بیشترین میزان نفوذ بودند و عامل «قدرت چانه زنی» در پایین ترین سطح یعنی دارای بیشترین میزان وابستگی شناخته شد. ده عامل دیگر نیز بین سطوح مذکور قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: ارزشگذاری، سرمایه گذاری مخاطره آمیز، کسب و کار های جدید، مدل سازی ساختاری تفسیری
  • کیهان اسدی سی سخت*، کامبیز طالبی، سید رسول حسینی صفحات 611-629
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی منتخب است. با توجه به خلا پژوهشی در زمینه راهبردهای کارآفرینانه در صنایع غذایی، پژوهشی کیفی با درنظرگرفتن رویکرد منبع محور و با استفاده از مدل مزیت رقابتی پتراف تعریف و اجرا شد. جامعه آماری شامل پانزده نفر از کارآفرینان حوزه صنایع غذایی، روش نمونه گیری گلوله برفی و روش جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارآفرینان، از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجه تحقیق شناسایی هشت راهبرد کارآفرینانه ای است که صنایع غذایی برای ایجاد مزیت رقابتی به کار می گیرند. این راهبردها عبارت اند از: راهبرد اتحاد، راهبرد توسعه فرانشیز، راهبرد تقلید خلاق، راهبرد نوآوری باز، راهبرد تملک، راهبرد تمرکز، راهبرد رشد از مقیاس کوچک و راهبرد به کارگیری توانمندی های سنتی و بومی.
    کلیدواژگان: تئوری منبع محور، راهبرد کارآفرینانه، صنایع غذایی، مزیت رقابتی
  • کمال سخدری*، بابک ضیاء، فاطمه جوهریان زاده صفحات 631-648
    یکی از چالش های اساسی که کسب وکارهای فرنچایز با آن مواجه اند، ایجاد تعادل میان دو فعالیت متضاد استانداردسازی (محصولات و خدمات) و تطابق (با خواسته های محلی یا بازار) است. در ادبیات سازمانی، ایجاد تعادل میان فعالیت های متضاد، دوسوتوانی سازمانی نام گرفته است، درحالی که ادبیات فرنچایز فهم اندکی در زمینه دوسوتوانی فرنچایزها ارائه کرده است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها (امتیازدهندگان) و تاثیر دوسوتوانی بر عملکرد آن ها می پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. داده ها براساس پرسشنامه از 63 فرانچایزر جمع آوری شده است که با استفاده از نرم افزار Smartpls2 و آزمون تحلیل مسیر تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد شکل جمعی، قابلیت مدیریت شبکه به صورت پرتفولیو، گرایش راهبردی رشد و تنوع بازارها بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها تاثیر مثبت دارد. برخلاف انتظار، انعطاف پذیری قراردادها اثر معناداری بر دوسوتوانی ندارد. همچنین، نتایج نشان می دهد شرکت ها با قابلیت دوسوتوانی دارای عملکرد بالاتری هستند.
    کلیدواژگان: استانداردسازی، دوسوتوانی سازمانی، عملکرد، فرنچایز، منطبق سازی
  • علی صفری*، مریم مختاریان، حسین رضایی دولت آبادی صفحات 649-668
    هدف این پژوهش تحلیل تاثیر ساختار خوشه های صنعتی بر کارآفرینی در کسب وکارهای خوشه بوده است که به صورت مطالعه موردی در خوشه فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی شهر اصفهان انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کارآفرینان خوشه فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی شهر اصفهان تشکیل می دهند. حجم جامعه شامل سیصد نفر کارآفرین در کسب وکارهای خوشه مورد مطالعه است که با توجه به فرمول نمونه گیری مدل سازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) و با توجه به تعداد پرسش های پرسشنامه، حجم نمونه 160 نفر کارآفرین در کسب وکار خوشه تعیین شد. این تعداد پرسشنامه با روش نمونه گیری تصادفی ساده بین نمونه مورد نظر توزیع شد و 145 پرسشنامه برگشت داده شد و تحلیل شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی و سازه و پایایی آن تایید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد ساختار خوشه ها بر کارآفرینی در خوشه ها تاثیر معناداری دارد. همچنین، براساس نتایج کارآفرینی در خوشه های صنعتی بر افزایش نوآوری واحد کسب وکار، انتقال دانش بین بنگاه های خوشه صنعتی و بر کاهش هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری واحدهای مستقر در خوشه صنعتی تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: انتقال دانش، خوشه های صنعتی، فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی اصفهان، کارآفرینی، نوآوری
  • شنه حسین پناهی*، قنبر محمدی الیاسی، مرتضی رضایی زاده، انور محمدی صفحات 669-687
    کارآفرینان افرادی عملگرا هستند، آن ها همیشه از تجربیات درس می گیرند و تامل کلید یادگیری این تجربیات است. یادگیری تاملی مقوله ای شناختی است و شناخت انسان نیز تابعی از ویژگی های شخصیتی فرد است. تامل یکی از روش های یادگیری مدیران و کارآفرینان است؛ بنابراین، توجه به ویژگی های شخصیتی تسهیل کننده یادگیری تاملی درکارآفرینان کارکشته، برای آموزش یادگیری تاملی به کارآفرینان بالقوه و نوپا مفید است. براین اساس، پژوهش پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است: کارآفرینان کارکشته کدام یک از ویژگی های شخصیتی تسهیل کننده مرتبط با یادگیری تاملی را دارند؟ برای پاسخگویی به این پرسش از روش تحقیق روایتی و تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در این چارچوب، با نه نفر از کارآفرینان کارکشته مصاحبه انجام گرفت. برای تحلیل یافته ها ابتدا از طریق کدگذاری، 332 مفهوم اولیه استخراج و از میان آن ها 26 مقوله در زمینه ویژگی های شخصیتی تسهیل کننده مرتبط با یادگیری تاملی برگزیده شد. سپس به منظور تعیین اهمیت و اولویت بندی ویژگی های برگزیده، یک جلسه مدیریت تعاملی با حضور شانزده نفر از افراد خبره و کارآفرینان کارکشته برگزار شد. درنهایت، نتایج پژوهش نشان داد «مثبت اندیشی» «نظم یافتگی» و «کاردوستی» از برجسته ترین و بااهمیت ترین مقوله های تقویت کننده یادگیری تاملی در کارآفرینان محسوب می شوند
    کلیدواژگان: کارآفرینان کارکشته، ویژگی های شخصیتی، ویژگی های شخصیتی تسهیل کننده، یادگیری تاملی کارآفرینان
  • زرین زردار *، عبدالرحمان علیزاده صفحات 689-708
    حرکت به سمت توسعه در همه ابعاد آن بدون شکل گیری زمینه های اجتماعی و فرهنگی آن میسر نیست. در این حرکت، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانه ها از نقش کلیدی «کارآفرین» در مسیر توسعه برمی سازند، زیرا ایده های کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیده شدن توسط عموم و تبدیل شدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسب وکار دارند. این پژوهش به دنبال شناسایی تصویری است که سریال های تلویزیونی در دوران پس از جنگ تحمیلی از مفهوم کارآفرینی بازنمایی کرده اند. به این منظور، از میان تمام سریال های تولید و پخش شده در 24 سال اخیر (1368- 1393) در تلویزیون ایران، چهار سریال حاوی مضامین کارآفرینانه (مزرعه آفتابگردان، پیله های پرواز، راه بی پایان و عصر پاییزی) شناسایی شدند و با روش تحلیل روایت بررسی شدند. در سریال های تلویزیونی، کارآفرین با ویژگی هایی چون ریسک پذیری، خوداتکایی، تخیل قوی، پشتکار، دقت، خلاقیت، اعتمادبه نفس و دارای تحصیلات دانشگاهی توصیف می شوند. همچنین، یافته ها نشان می دهد بازنمایی کارآفرینی در طول زمان دچار تغییر شده است؛ کارآفرینی از ایده های بسیار بلندپروازانه و طرح های چندمنظوره کلان به خلاقیت های کوچک و طرح های خردمقیاس تغییر کرده است. عرصه مناسب کارآفرینی نیز در این سریال ها از کشاورزی به صنعت تغییر یافته است.
    کلیدواژگان: بازنمایی، تحلیل روایت، تحلیل مضمونی، سریال تلویزیونی، کارآفرین
  • شیرمراد مرزبان *، معصومه محقق هرچقان، مرتضی اکبری صفحات 709-727
    با ورود معنویت و خدا به عرصه سازمان و مدیریت، به عنوان چالش قرن 21، مدیران و رهبران سازمان ها به ویژه نهادهای آموزشی باید با این پدیده نوپا مواجه شوند. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه تهران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش تمام کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) دانشگاه تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 268 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه الکترونیکی استاندارد بود و شامل سه بخش فردی ویژگی های کارکنان، رهبری معنوی و کارآفرینی سازمانی می شد که از روایی محتوا و برای ارزیابی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آماره های توصیفی و استنباطی مانند تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrel انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رهبری معنوی بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه میزان رهبری معنوی بالاتر بود، میزان کارآفرینی سازمانی افزایش می یافت.
    کلیدواژگان: رهبری، رهبری معنوی، کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران، معنویت
  • رحمت الله اللهیاری *، محمود ابوالقاسمی، محمد قهرمانی، اباصلت خراسانی صفحات 729-748
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مولفه ها و شاخص های شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری در دانشگاه های دولتی به منظور ارائه مدل مفهومی انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی - اکتشافی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران بود. برای نیل به هدف پژوهش، ادبیات و مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد و با 24 نفر از خبرگان حوزه پارک ها و متخصصان طراحی مدل شایستگی مصاحبه گردید و ابزار مطلوب جهت شناسایی شاخص-ها تدوین شد. پس از تعیین روایی صوری، محتوایی و سازه و همچنین تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ که 096% بدست آمد مورد اجرا قرار گرفت. براساس یافته های بدست آمده مدل نهایی در سه بعد شایستگی های عمومی(فردی- ادراکی)، شایستگی های میان فردی(ارتباطی- اجتماعی) و شایستگی های تخصصی(دانشی- فنی) طراحی شد. با توجه به اهمیت یافتن مبحث پارک-های علم و فناوری و همچنین اهمیت شایستگی های مدیران برای موفقیت این پارک ها، این مدل می-تواند مورد استفاده تصمیم گیرندگان و مشاوران شغلی جهت انتخاب مدیران این پارک ها و هدایت و راهنمایی مدیران قرار گیرد.
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد مولفه ها و شاخص های شایستگی مدیران پارک های علم و فناوری در دانشگاه های دولتی به منظور ارائه مدل مفهومی انجام گرفته است[H1] . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش، استادان متخصص در این حوزه، مدیران و کارشناسان خبره پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی ایران بود. برای نیل به هدف پژوهش، ادبیات و مبانی نظری و تجربی تحقیق مطالعه شد و با 24 نفر[H2] از خبرگان حوزه پارک ها و متخصصان دانشگاهی برای طراحی مدل شایستگی مصاحبه شد و ابزار مطلوب پس از تعیین روایی صوری، محتوایی و سازه، همچنین تعیین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ(96%) تدوین و اجرا شد. براساس یافته های به دست آمده، مدل نهایی در سه بعد شایستگی های عمومی (فردی- ادراکی)، شایستگی های میان فردی (ارتباطی- اجتماعی) و شایستگی های تخصصی (دانشی- فنی) طراحی شد. با توجه به اهمیت پارک های علم و فناوری و همچنین اهمیت شایستگی های مدیران برای موفقیت این پارک ها، مدل مذکور برای تصمیم گیرندگان و مشاوران شغلی به منظور انتخاب مدیران این پارک ها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد.
    کلیدواژگان: شایستگی، مدل شایستگی، پارک های علم و فناوری دانشگاه های دولتی
  • قاسم رمضانپور نرگسی *، سمیه رمضانپور نرگسی، علی غفاری صفحات 749-766
    حدود یک دهه از تاسیس پارک های علم و فناوری و کمتر از یک دهه از ایجاد مراکز رشد برای حمایت از کارآفرینان فناور در قالب استقرار شرکت های دانش بنیان سپری شده است. از این منظر، ضرورت دارد پژوهش هایی درباره کارآفرینان فناور، کارآفرینی فناورانه، کسب وکارهای جدید فناورمحور یا همان شرکت های دانش بنیان در کشور انجام گیرد. در این پژوهش، عناصر کلیدی موثر بر توسعه کارآفرینی فناورانه در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در سطح ملی بررسی شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی چندگانه است که با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کارآفرینان شاغل در هشت استان کشور (تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، گیلان، کرمان و یزد) می شود. درنهایت، داده ها از 203 کارآفرین فناور فعال و موسس شرکت دانش بنیان براساس پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان می دهند عناصری نظیر دولت، دانشگاه، سرمایه، زیرساخت، بازار/مشتریان، مشاوران و کارآفرین فناور مهم ترین عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی فناورانه محسوب می شوند
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی فناورانه، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان
  • سید مصطفی رضوی، سلطانعلی شهریاری *، محمود احمدپور داریانی صفحات 767-786
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر دوسوتوانی سازمانی بر کارآفرینی راهبردی در شرکت های تولیدکننده نرم افزار است. به این منظور، دوسوتوانی با دو بعد اکتشاف و بهره برداری به عنوان متغیر مستقل و کارآفرینی راهبردی با چهار بعد ذهنیت کارآفرینانه، نوآوری، اداره راهبردی منابع و مزیت رقابتی به عنوان متغیر وابسته بررسی شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای با 22 پرسش بود که 97 شرکت به آن پاسخ دادند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SmartPLS3 انجام گرفت. نتایج نشان داد دوسوتوانی بر کارآفرینی راهبردی اثر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین، تمرکز بر ارتقای دوسوتوانی به توسعه و ارتقای کارآفرینی راهبردی در سازمان منجر می شود.
    کلیدواژگان: اکتشاف، بهره برداری، دوسوتوانی سازمانی، کارآفرینی راهبردی، مزیت رقابتی
|
  • Hasti Chitsazan*, Mehran Rezvani, Reza Bafekr Pages 591-609
    The new venture valuation is an important issue in the field of venture capital because it determines the ownership percentage of the venture capital in the investee firm. As a result, it is the main challenge in investment negotiations between entrepreneur and potential investors. This study aims to identify and grade factors affecting new ventures valuation by venture capitalists through a descriptive design and qualitative method. The population under this study consists of all venture capital firms. 12 factors were drawn out as the findings of 11 semi-structured interviews with experts of the industry. In the next step, we assessed the influence of each factor on another, by means of interpretive structural modeling (ISM). The factors ‘academic and proficiency background’ and ‘professional experience’ were in the upper level (L4), means the most influential, and ‘bargaining power’ was in the lowst level (L1), means the most dependent. 10 other factors were among other levels.
    Keywords: Valuation, Venture Capital, New ventures, Interpretive structural modeling (ISM)
  • Keyhan Asadi*, Jambiz Talebi, Rasol Hoseaiini Pages 611-629
    Finding strategies for gaining superior resources and creating entrepreneurial rent is the main purpose of this research. Here we use resource based view as a lens for finding this type of strategies. For conducting this research, qualitative methods were used and qualitative research questionnaire was formed based on Peteraf model. Finally a total of 8 strategies have been identified and analyzed through interviews with entrepreneurs in selected food industries. These strategies are: Forming Alliances, using Local Potentials, Creative Imitation, Open Innovation, Growth from small-scale, Franchise, Focus Strategy and Entry by acquisition. Findings are expected to improve weak entrepreneurial strategy literature.
    Keywords: entrepreneurial strategies, food industries, resource, based view, competitive advantage, qualitative research method
  • Kamal Sakhdari *, Babak Ziyae, Fatemeh Johariyan Zadeh Pages 631-648
    One of the essential challenges franchisors encounter is achieving a balance between the opposing activities of standardization (products and services) and adaptation (local preferences). This is called ambidexterity in the literature of organizational studies. While the literature on franchising provides little insight into ambidexterity, this research investigates factors affecting ambidexterity and performance. This research is practical in goal and descriptive-correlational in terms of data collection. The data was collected using a survey questionnaire, filled with 63 franchisors, and analyzed using the Smartpls2 software. The results indicate that plural model, network portfolio management capability, growth orientation and market diversity positively affect franchisor's ambidexterity. Contrary to our expectations, contract flexibility does not influence ambidexterity in franchisors. The findings also show that ambidexterity holds a positive impact on the firm's performance.
    Keywords: Organizational ambidexterity, franchising, standardization, adaptation, performance
  • Ali Safari *, Maryam Mokhtarian, Hosein Rezaei Dolat Abadi Pages 649-668
    The aim of this study is to analyze the impact of industrial structure of clusters on entrepreneurship in business clusters (case study: valuable metals and precious stones of Isfahan's clusters). The relevant population is Isfahan clusters of valuable metals and precious stones. Number of population is over than 300enterprises. According to the formula of sampling structural equation modeling and according to the number of questions in questionnaire, sample size assigned 160 and random sampling method was used for sampling and questionnaires were distributed among the population and 145 questionnaires were returned and analyzed. The Tool of collecting data was questionnaire that was compiled by the researcher content validity; construct validity and reliability were confirmed. Results show that structure of clusters has appositive effect on entrepreneurship in cluster and entrepreneurship in cluster has appositive effect on increase of innovation, knowledge transfer and decrease of Operational and investment costs.
    Keywords: Entrepreneurship, Structure of Cluster, Internal Relationships, Innovation, knowledge Transfer
  • Anvar Mohammadi Pages 669-687
    Entrepreneurial learning is one of the most important focuses of entrepreneurship literature. Since entrepreneurs always have a pragmatic personality, they tend to reflectively learn from their own and others’ experiences. Reflective learning as a cognitive process roots in individuals’ personality characteristics. Therefore, it is important to know which of these personalities’ characteristics positively facilitate entrepreneurs’ reflective learning. Identifying and highlighting these personality traits can, in turn, facilitate designing an effective educational framework for developing entrepreneurs’ reflective learning ability. In order to reach this objective, the current study sought to answer to this question that “which Characteristics habitual entrepreneurs need to possess in order to learn reflectively?”. Further to this question, the current study explored the interdependencies amongst those personality traits highlighting the cause-and-effect relationships amongst them. Using semi-structured interviews and Interactive Management (IM) methods, 25 habitual Iranian entrepreneurs were engaged with this research and shared their thoughts and experienced with each other in a highly focused and structured system of collective intelligence brainstorming. The results of the current study indicate that ‘Positivity’, ‘Structured Mindset’, and ‘Job engagement’ are the most effective and influential personality traits which positively affect and facilitate reflective learning in entrepreneurs. The practical and theoretical implications of these findings are outlined in the manuscript.
    Keywords: entrepreneur's reflective learning, characteristics, facilitator characteristics, habitual entrepreneurs
  • Zarin Zardar*, Abdolalrahman Alizade Pages 689-708
    Realization of Development requires formation of its cultural and social contexts. In this process, Media have crucial role in changing attitudes in favor of development. In fact, the success of development programs largely depends on the image that media construct from "entrepreneurs" key role in this process. Actually, with mediation of television, entrepreneurial ideas have a big chance to seen by general public and be a part of public culture and business. This paper aims to picture the image of entrepreneur who represented in TV series. To achieve this goal, all TV series which produced and broadcasted in 24 years after Iran-Iraq imposed war searched and finally four TV series with entrepreneurial story line selected and analyzed by narrative analysis Method and thematic analysis as a technic. Results showed, entrepreneur in these series depicted with characteristics like, risk-taking, self-reliance, imagination, perseverance, accuracy, creativity, self-esteem and academic education. Entrepreneurs try to change attitudes to promote the use local and potential talents. They are able to manage resources. Findings also indicated that the representation of entrepreneurship in TV series is metamorphosed over time. Entrepreneurship moved from very ambitious large-scale ideas to small-scale projects and entrepreneurship field shifted from agriculture to industry. Also, analysis showed that, the early TV series represent a favorable condition for entrepreneurship but recent series focused on barriers to entrepreneurship in Iran.
    Keywords: Entrepreneur, Representation, TV series, Narrative analysis, Thematic analysis
  • Morad Marzban*, Masume Mohaghegh, Morteza Akbari Pages 709-727
    With the entry of God and spirituality into areas of organization and management, as the challenge of the twenty-first century, managers and leaders of organizations, especially educational institutions must deal with new phenomena. Therefore the purpose of the present study was to investigate the relationship between spirituality leadership and organizational entrepreneurship from view point of staffs in University of Tehran, Iran. The statistical population of the research consisted of all staffs of in the University of Tehran. Using Cochran’s sampling formula, 268 of them were selected as research sample by using of simple random sampling. The main research instrument was an electronic questionnaire. The content validity of instrument was assessed and the reliability tested by Cronach’s Alpha. SPSS and LISREL were used for data analyzing. Results showed that there was positive significant relationship among spirituality leadership and organizational entrepreneurship. In other words, the higher level of spiritual leadership, organizational entrepreneurship has been increased. In addition, the results of multiple regression analysis showed that spiritual leadership has positive impact in organizational entrepreneurship. So pay attention to spirituality can be effective in improving organizational entrepreneurship.
    Keywords: Leadership, spiritual leadership, Spirituality, Entrepreneurial organizations, tehran university
  • Rahmatolah Alahyari*, Mahmuo Abolghasemi, Mohammad Ghahraman Pages 729-748
    The current study aims to examine and identify competency dimensions, factors and Indices for managers of science and technology parks of Iranian public University in order to present of a conceptual model. The targeted population consisted of two parts including experts in the field and managers and experts in science and technology parks. For this purpose, exploratory method was used and data were gathered through quantitative and qualitative approach. Dimensions, factors, and indices were specified by studying literature review and theoretical foundations.Results showed that: Managers Competencies was found to include three dimensions including General Competencies, Interpersonal competencies and Professional competencies. General Competencies dimension consisted of tow factors: Creativity and innovation and Perceptual. Interpersonal competencies dimension consisted of three factors: Leadership, team work and Network. Professional competencies dimension consisted of four factors: Performance Management, Technology Management, Financial Management and Marketing Management.
    Keywords: Competency, Competency Model, Science, Technology parks of Iranian public University
  • Mostafa Razavi, Soltanali Shahriyari*, Mahmuod Ahmadpuor Pages 767-786
    The purpose of this study is to evaluate the impact of organizational ambidexterity on strategic entrepreneurship in software companies. Therefore we examined the ambidexterity with two dimensions i.e. exploration and exploitation as an independent variable and strategic entrepreneurship with four dimensions i.e. entrepreneurial mindset, innovation, managing resources strategically and competitive advantage as the dependent variable. The research methodology is based on structural equation modeling. We use a questionnaire with 22 questions that 97 firms answered it. To measure the validity and reliability we used convergent and divergent validity and Cronbach's alpha and composite reliability respectively. Data analysis has performed by using SmartPLS3. The results show that ambidexterity has a positive and significant effect on strategic entrepreneurship. So we can conclude focus on improving ambidexterity can lead to development and promotion of strategic entrepreneurship.
    Keywords: Organizational ambidexterity, strategic entrepreneurship, exploration, exploitation, competitive advantage