فهرست مطالب

فرهنگ مشاوره و روان درمانی - پیاپی 24 (زمستان 1394)

فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی
پیاپی 24 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • محمدرضا فلسفی نژاد، محسن عزیزی ابرقویی*، صغری ابراهیمی قوام آبادی، فریبرز درتاج صفحات 1-27
    هدف پژوهش حاضرتدوین مدل علی فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای حمایت اجتماعی و کمال گرایی ناسازگارانه و با نقش میانجی گری خودکارآمدی در دانشجویان دوره کارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش، عبارت از کلیه دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، و گروه نمونه تحقیق 493 (139 پسر، و 354 دختر) دانشجوی دوره ی کارشناسی بود که به صورت تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی مسلش نسخه دانشجویان(2002)، حمایت اجتماعی ملکی، دمارای و الیوت(2000)، کمال گرایی استابر(2007) و خودکارآمدی عمومی شرر(1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، به روش تحلیل مسیر نشان داد که حمایت همکلاسان و کمال گرایی ناسازگارانه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم(از طریق خودکارآمدی) فرسودگی تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی سهم اثرات مستقیم و غیرمستقیم مدل و درصد واریانس تبیین شده فرسودگی تحصیلی در مدل برابر با 27/ بود. تمامی شاخص های تعیین اعتبار مدل شامل شاخص هنجار شده مجذور کای، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته، شاخص برازندگی هنجار شده، شاخص برازندگی تطبیقی، شاخص توکر-لویس و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب حکایت از مناسبت و کفایت مدل نهایی داشت. تبیین های مربوط به فرضیات و تلویحات نتایج به منظور مقابله با فرسودگی تحصیلی مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: فرسودگی تحصیلی، حمایت اجتماعی، کمال گرایی ناسازگارانه، خودکارآمدی
  • الهام فتحی، معصومه اسمعیلی *، کیومرث فرحبخش، منیژه دانشپور صفحات 29-54
    هدف و
    زمینه
    حل تعارض سازنده می تواند منجر به نتایجی همچون رضایت زناشویی، تقویت رابطه و بهزیستی گردد. هدف این مطالعه کاوش حوزه های تعارض زوجین رضایتمند ایرانی و راهبردهای حل تعارض این زوجین است.
    روش
    10 زوج رضایتمند ایرانی در این پژوهش شرکت کردند، آن ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل محتوای قراردادی به منظور استخراج مضامین و خرده مضامین این مطالعه استفاده شد.
    یافته ها
    سه مضمون همراه با خرده مضامینش به دست آمد که عبارت اند از:1) تعارض های متفاوت در مراحل مختلف ازدواج(تعارضهای مرحله پیش از ازدواج، مرحله نامزدی، مرحله اولیه ازدواج و مرحله ثانویه ازدواج)، 2) نقش خانواده ها در تعارض ها( خانواده ها به عنوان منبع حمایتی، کمرنگ شدن نقش خانواده ها به مرور زمان)، 3) راهبردهای سازنده برای حل تعارض های زن و شوهری و خانوادگی (روشن سازی، حمایت از همسر و منظومه زن وشوهری، سازگاری، جبران، افزایش استقلال، آرام بخشی، بهره گیری از منابع حمایتی).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تعارض ها و راهبردهایی که زوجین رضایتمند برای حل تعارض ها استفاده می کنند مبتنی بر فرهنگ هستند و نیاز بیشتری به مطالعات حساس به فرهنگ و ایجاد برنامه های مداخله ای مبتنی بر این مطالعات وجود دارد.
    کلیدواژگان: تعارض، راهبردهای حل تعارض، زوجین رضایتمند
  • محمد ثناگویی زاده*، عذری اعتمادی، سید احمد احمدی، رضوان سادات جزایری صفحات 55-80
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد کارکرد خانواده در فرایند مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی است. به این منظور از روش نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. بنابراین از مطالعه منابع و متون دینی و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. نمونه گیری به روش نظری انجام شد. داده ها از طریق مطالعه منابع و مصاحبه با کارشناسان و یادداشت های فنی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از کد گذاری باز،کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در مجموع تعداد 65 گزاره مفهومی استخراج گردید. سپس گزاره های مفهومی با توجه به ماهیت مشترک در مقولات کلی تر طبقه بندی شدند و 10 مقوله کلی به دست آمد. براساس پارادایم کدگذاری محوری الگوی تجسمی ابعاد کارکرد خانواده در ترسیم و در مرحله کدگذاری گزینشی نظریه میانی تدوین شد. یافته های پژوهش نشان داد مقوله هسته ای تعالی خانواده است که ابعاد نقش ها و وظایف، ارتباطات، حریم ها و رفتار به عنوان شرایط علی می تواند عامل تعالی خانواده باشد، تعالی خانواده تحت تاثیر دو بعد تقویت و کنترل قرار می گیرد به گونه ای که بعد کنترل مانع آسیب به خانواده شده و بعد تقویت زمینه تقویت سایر ابعاد را فراهم می سازد. تعامل تعالی خانواده با سایر ابعاد باعث می شود انسان در درون خانواده به تعالی و رشد فردی برسد. براساس یافته های پژوهش الگوی نظری مشاوره خانواده با جهت گیری اسلامی تدوین می شود که می توان براساس آن خانواده را ارزیابی، آسیب شناسی و درمان نمود.
    کلیدواژگان: کارکرد، خانواده، مشاوره خانواده، اسلام، نظریه داده بنیاد
  • زهره ملایی، فریبا خوشبخت*، محمدحسن کریمی صفحات 81-109
    این پژوهش در پارادایم کیفی و با استفاده از مدل غالب- کم غالب (کیفی-کمی)انجام گرفت. گردآوری داده ها در بخش کیفی، به روش مصاحبه نیمه عمیق صورت گرفت که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها در بخش کم غالب یعنی بخش کمی نیز با استفاده از مقیاس محقق ساخته در نمونه مشاوران مدارس مقطع متوسطه شهر شیراز ( با روش نمونه گیری تصادفی ساده ) انجام گرفت برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از شیوه تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از تحلیل واریانس اندازه گیری-های مکرر، آزمون تی تست برای گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
    نتایج پژوهش نشان داد که مشاوران جذب دانش آموز، جلب اعتماد او، توجه به شرایط مراجع، برقراری ارتباط کلامی، واقع-نگری، توجه به نیاز مراجع، خلق نیکو، سرزنش نکردن، صداقت، انگیزه بخشی، عدم قضاوت ارزشی، ارائه پیامدهای مثبت و مطلوب، القای توانایی های شخصیتی به فرد، عدم سوء استفاده از مراجع و تعهد، برقراری ارتباط غیرکلامی و داشتن فضای خصوصی را از جمله نکات و مواردی می دانند که در رابطه با دانش آموزان باید رعایت شود. آنان برقراری مساوات، اولویت-بندی مراجعان بر اساس مشکل، ارائه خدمات مدبرانه (تشخیص افراد دارای مشکل در مدارس از طرف مشاور) به دانش آموز را در اولویت قرار داده اند. همچنین رازداری را یکی از مهم ترین اصول اخلاق حرفه ای عنوان کردند. .نتایج کمی پژوهش،نیز نشان داد بالاترین میانگین بعد غالب اخلاق حرفه ای مشاوران، عدم آسیب رسانی می باشد. همچنین بین برخی ویژگی های دموگرافیک و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه وجود داشت.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، مشاوران مدارس، مقطع متوسطه
  • محمدسجاد صیدی*، علی محمد نظری، محمد ابراهیمی صفحات 111-130
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش بینی کننده های خرسندی زناشویی، از بین باورهای معنوی و ارتباطی، کیفیت ارتباط و متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سطح تحصیلات، جنسیت) انجام گرفت.
    روش
    این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. برای جمع آوری داده ها؛ تعداد 358 نفر از متاهلین شهرستان مریوان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: سیاهه باورهای ارتباطی (RBI)، مقیاس تقدس ازدواج، مقیاس ارتباط در خانواد (FCS)، و ابزار خرسندی زناشویی (MHM). برای تحلیل داده ها از از رگرسیون پسرو و تحلیل مسیر استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد که باور به تقدس ازدواج، مخرب بودن مخالفت و عدم تغییر همسر به طور مستقیم و غیر مستقیم؛ کمال گرایی جنسی و ذهن خوانی به طور غیر مستقیم (با واسطه گری کیفیت ارتباط و سن) توانستند خرسندی زناشویی را پیش بینی کنند.
    نتیجه گیری
    باور به مقدس و الهی بودن ازدواج از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر خرسندی زناشویی است، و این در حالی است که باورهای نامعقول ارتباطی بشدت اثر مخربی بر آن دارند. کیفیت ارتباط و سن نیز در این میان نقشی واسطهای ایفا میکنند.
    کلیدواژگان: خرسندی زناشویی، باورهای ارتباطی، کیفیت ارتباط، باور به تقدس ازدواج
  • محسن محمدی *، ریحانه طالبی صفحات 131-143
    مقدمه
    پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که همه ی ابعاد رشد و سلامت نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد و پیامدهای منفی همچون تصویر ذهنی منفی در میان همسالان و آموزگاران، طرد از سوی همسالان، افت تحصیلی، مصرف مواد، مشکلات ارتباطی با خانواده و بزهکاری را در پی دارد.
    هدف
    لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه ی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینه توزی دانش آموزان پسر دوره دبیرستان صورت گرفت.
    روش
    این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. از میان مدارس پسرانه دوره دبیرستان از طریق نمونه گیری خوشه اییک مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامه پرخاشگریAGQ، 24 نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (12نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. 8 جلسه گشتالت درمانی گروهی بافاصله زمانی یک هفته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
    یافته ها
    پردازش داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس انجام گرفت که نتایج نشان داد بین گروه های موردمطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. (p<0/5)
    نتیجه گیری
    مشاوره ی گروهی به شیوه ی گشتالت درمانی بر کاهش تهاجم و کینه توزی موثر بوده است.
    کلیدواژگان: گشتالت درمانی گروهی، تهاجم، کینه توزی
  • فرشته پورمحسنی کلوری*، ژیلا شیرزاد صفحات 145-163
    هدف این پژوهش مقایسه خود افشاسازی، صمیمیت و پردازش هیجانی در زنان متاهل مبتلا به فوبی اجتماعی و زنان سالم بود. پژوهش حاضر یک طرح علی مقایسه ای است و جامعه آماری آن شامل تمامی زنان متاهل ساکن در شهر اردبیل بودند که به مراکز مشاوره شهر اردبیل مراجعه و تشخیص اختلال فوبی اجتماعی دریافت نموده بودند. از میان این زنان، 40 زن مبتلا به فوبی اجتماعی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ گروه بهنجار نیز 40 نفر بودند که از میان زنان متاهل ساکن اردبیل به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در متغیرهای جایگاه اجتماعی-اقتصادی، سطح تحصیلات و مدت تاهل با گروه زنان مبتلا به فوبی اجتماعی همتا شدند. سپس هر دو گروه به مقیاس فوبی اجتماعی کانور و همکاران، مقیاس خود افشاسازی، مقیاس صمیمیت و مقیاس پردازش هیجانی پاسخ دادند. داده هابا استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که خود افشاسازی و صمیمیت در زنان متاهل مبتلابه فوبی اجتماعی در مقایسه با زنان سالم بطور معناداری کمتر است و پردازش هیجانی در زنان متاهل مبتلا به فوبی اجتماعی در مقایسه با گروه سالم بیشتر است. این پژوهش می تواند درزمینه پیشگیری، درمان و ارائه خدمات مشاوره ای به زنان مبتلا به فوبی اجتماعی سودمند باشد.
    کلیدواژگان: پردازش هیجانی، خودافشاسازی، زنان متاهل، صمیمیت، فوبی اجتماعی
|
  • Mohsen Azizi Abarghuei Pages 1-27
    The aim of this study was to develop a causal model of academic burnout based on social support and maladaptive perfectionism, considering the mediating role of self-efficacy among BA students of Shahid Chamran University of Ahvaz. A number of 493 students (139 male and 354 female) were chosen through cluster sampling method, firstly and then, relative stratified sampling method. To collect the data, Maslach burnout inventory-student survey (2002), Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS) of Malecki, Demaray, and Elliott (2000), Stober scale of perfectionism(2007) and Sherer self-efficacy scale(1982) were utilized. Path analyses showed that classmate support and maladaptive perfectionism had both direct and indirect effects on academic burnout (considering self-efficacy as mediator). The explained variance of academic burnout in model was 0.27, totally. All model fit indices were at ok fit and showed the fitness of model. Implications for coping with academic burnout are discussed in the paper.
    Keywords: Academic Burnout, Self, Efficacy, Social Support, Maladaptive perfectionism
  • Elham Fathi, Masoomeh Esmaeily*, Kiiumars Farahbakhsh Pages 29-54
    Background and
    Purpose
    constructive conflict resolution can lead to outcomes like marital satisfaction, strengthening the relationship and well-being. The purpose of this study was to explore the areas of conflicts of Iranian satisfied couples and the strategies they use to resolve their conflicts.
    Methods
    10 Iranian satisfied couples participated in this study. They were selected through purposeful sampling and sampling continued until theoretical saturation was obtained. Conventional content analysis was used to extract themes and subthemes of the study.
    Results
    Three themes with their subthemes were obtained that are:1) different conflicts in different stages of marriage(premarital, engagement, newly wedding, marital stages); 2) the role of families in conflicts(Families as supportive sources, Decreasing the role of families gradually); 3) using different strategies to resolve marital and familial conflicts (Clarification, supporting spouse and marital system, compromising, compensation, increasing independence, soliciting, using supportive sources).
    Conclusion
    the results of this study indicated that conflicts and strategies couples use to resolve is culture based and there is more need of culturally sensitive studies and clinical intervention based upon these studies.
    Keywords: Conflict, Conflict resolution strategies, satisfied couples
  • Mohammad Sanagoeizade*, Ozra Etemadi, Ahmad Ahmadi, Rezvan Jazayeri Pages 55-80
    The purpose of this qualitative grounded theory research was to identify the influencing factors in the process family counseling based on Islamic orientation. So was used by the study of religious texts, including the Koran and the infallible traditions and deep semi-structured interviews with experts. Data were collected through the study of sources and interviews with experts and technical notes. Data analysis was conducted using the grounded theory process of open coding, axial coding, and selective coding. Applying open coding, conceptual reports were categorized in ten abstract categories and then, the process pattern of family counseling based on Islamic orientation was outlined based on the visual axial coding paradigm. The results show that Family Excellence was core category and roles, responsibilities, communication, privacy and behavior of dimensions as the causal condition of family excellence. Family Excellence affected by both strengthened and monitored aspects in a manner that prevents damage and then provide reinforcement to strengthen other aspects. Interaction family excellence with other aspects reach the human to excellence and personal growth in the family. Based on research findings the theoretical model of family counseling with Islamic orientation was developed which can be on the basis of theory assessed, pathology and treatment family.
    Keywords: Function, Family, Family Counseling, Islamic, Grounded Theory
  • Fariba Khoshbakht* Pages 81-109
    The aim of this study from the perspective of professional ethics counselors in secondary schools is the qualitative research paradigm using dominant low models. Collecting data on the qualitative part, was done by the method of in-depth interviews in which the subjects were selected by the purposeful method. Data collection in the quantitative part was done using questionnaire of professional ethics consultants that made based on theoretical principles in professional ethics and constitution of psychology organization, in the sample of school counselors in high school. For data analysis of the qualitative part, the inductive content analysis was used and for the quantitative part, methods of Repeated Measure Analysis of Variance, T-test for independent groups and Pearson correlation coefficient were used.
    Results showed that advisors for absorbing students consider that the points and tips of gaining the trust of students, paying attention to condition of clients, communicating verbally, being realistic, paying attention to the client needs, creating a virtuous behavior, not reproaching, honesty, giving motivation, no value judgments, providing positive outcomes, offering character's strengths, no abuse of clients, nonverbal communication, and having private spaces, must be followed. . Quantitative results of the study were analyzed using SPSS software. The results show that the highest average of post-dominant professional ethics of the consultants is lack of harm. Also, there is a significant positive correlation between age, honesty and equality. In addition, there is a significant difference between gender and dimension of professional ethics.
    Keywords: Professional Ethics, School counselors, High School
  • Mohammad Sajjad Seydi* Pages 111-130
    Background And Aim
    The purpose of this research was to determine among the spiritual and relational beliefs, and demographic variables (age, education, gender), which they predict marital happiness.
    Materials And Methods
    358 in Marivan participated in the study. They were selected through a Convenience Sampling. They answered Relationship Beliefs inventory (RBI), sanctification of marriage scale, Family communication Scale (FCS) and Marital Happiness Measure (MHM). After data collecting, the backward regression analysis was used to test the research hypotheses.
    Results
    The results of the analysis showed Belief in the sanctity of marriage, disagreement is destructive, partners cannot change, directly and indirectly, and sexual perfectionism and mindreading were able to predict the marital satisfaction indirectly
    Conclusion
    Belief in the sanctity of marriage is the most important factor influencing the marital happiness. Irrational beliefs have a very detrimental effect on marital happiness. Quality of communication and age also have a mediating role.
    Keywords: marital happiness, relational beliefs, sanctification of marriage, quality of communication
  • Mohsen Mohammadi *, Rihaneh Talebi Pages 131-143
    The present research has been done with the aim of examining the effect of Group consultation as therapy gestalt on the reduction of malice and invasion of high school boy students. The sample consisted of 24 boy students of first, second and third grade in high school. The Method was using aggressiveness AGQ questionnaire. So that 12 people were placed in test group and 12 people were placed in control group. Then 8 sessions of therapy gestalt for 120 minutes were performed for test group with a time span of one week and the control group remained waiting after performing the pre-test. After the intervention program and performing post-test for both test group and control group, the data of the survey was processed by using descriptive statistics and variance analysis. The results showed that gestalt group therapy is effective on the reduction of malice (f=67.707) and invasion (f=37.862).
    Keywords: Invasion, Malice, gestalt therapy
  • Fereshte Puormohseni*, Jila Shirzad Pages 145-163
    The objective of this study is the comparison of self-disclosure, intimacy and emotional processing in female with and without social phobia. The method of study was causal-comparison. The population was all women married in Ardebil city that referred to Ardebil’s counseling center and had received a diagnosis of social phobia. From among these girls, 40 were selected by accessible sampling. 40 normal subjects were among married women who work in Ardebil Azad University. Female with and without social phobia matched in education, age and duration of marred. Both groups completed the social phobia Scale, self-disclosure Scale, intimacy Scale and emotional processing Scale Data analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results showed self-disclosure and intimacy in female with social phobia lower than female without social phobia. Also female with social phobia compared to normal female had higher emotional processing. This research can be useful in prevent, treatment and counseling services to women with social phobia
    Keywords: emotional processing, self, disclosure, married female, intimacy, Social Phobia